Vanaf 1 juli 2021 een nieuwe reeks op deze muzikale tijdlijn. Een hele verzameling liedjes met in de titel de naam van steden, gemeenten, (ei)landen, provincies, deelstaten, werelddelen, bekende straten of parken, waterlopen, zelfs fictieve, mythologische of legendarische plaatsen op aarde.
'Handbags and Gladrags' is een song geschreven door Mike d'Abo, toen hij leadzanger was van Manfred Mann, de Britse rhythm-and-blues-band/popgroep. De auteursversie kwam er pas in 1970. Hij wou duidelijk maken dat het geluk voor een jong meisje niet bestaat uit een kleerkast gevuld met chique en hippe kleren. Er bestaan diepere waarden in het leven. De bekendste versie is wellicht die van Rod Stewart uit 1969 met d'Abo op piano maar de originele versie komt van Chris Farlowe, de Britse zanger die ook bekend staat onder zijn pseudoniem Little Joe Cook. Hij werkte samen met o.a. The Thunderbirds, Colosseum, Atomic Rooster, en Van Morrison. De jongsten onder ons kennen natuurlijk enkel de versie van Stereophonics.
Tim Rose, geboren als Timothy Alan Patrick Rose, was een Amerikaanse zanger en songwriter die een groot deel van zijn leven in Londen, Engeland doorbracht, en meer succes had in Europa dan in zijn geboorteland. Hij kwam al ter sprake in deze reeks bij het lied 'Hey Joe'. In 1967 bracht Rose zijn versie uit van 'Morning Dew', oorspronkelijk geschreven door Bonnie Dobson, een Canadese singer/songwriter in 1962. Zij kreeg inspiratie voor het nummer na het zien van de film 'On the Beach' uit 1959. Het verhaal van het lied gaat over een gesprek tussen de laatste man en laatste vrouw op aarde na de apocalyps (veroorzaakt door een nucleaire wereldoorlog). Tim Rose zette het folknummer naar zijn hand en voegde er wat meer rockgehalte aan toe. De covers zijn talloos: Fred Neil, Ralph McTell, Lulu, Nazareth, Grateful Dead, Jeff Beck Group, Robert Plant, e.v.a. De bekendste versie kwam van Long John Baldry in 1980 onder de titel '(Walk Me Out In The) Morning Dew'. In 1967 kwam er nog een bijzondere versie uit van de Britse groep Episode Six waarin o.m. Roger Glover en Ian Gillan zaten die later naar Deep Purple (Mark II) zouden overlopen.
-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Reflections of Charles Brown' werd geschreven door Rod Lynton, gebaseerd op Bach’s 'Air On A G String'. Rupert's People was in feite een studiogroep die bestond uit de leden van Les Fleur de Lys, The Sweet Feeling plus Adrian Gurvitz (die later zou opduiken in de Britse psychedelische rockband The Gun). Rod Lynton zou de song gecomponeerd hebben zonder 'A Whiter Shade of Pale' te hebben gehoord alhoewel de groep in dezelfde studio aan het opnemen was, in een vertrek naast Procol Harum. Opvallend detail: toetsenist Peter Solley, die bijdragen heeft geleverd aan Rupert's People (die echter niet de eindmix haalden) trad later toe tot Procol Harum. 'Reflections of Charles Brown' werd geen hit in tegenstelling tot die geweldige single van Gary Brooker, Keith Reid en co die nog aan bod zal komen in deze memorabele reeks. Oh ja, de Belgische groep The Vipers (uit Gent) nam in 1969 een knappe cover op onder de titel 'Reflections Of Charlie Brown'. Het verhaal gaat over het saaie bestaan van een hard werkende arbeider en heeft verder geen uitstaans met de stripfiguur in Peanuts.
'A Whiter Shade Of Pale' zal ik altijd associëren met die lange, hete zomer van dat geweldig muzikaal jaar! The Beatles stonden toen maandenlang in de hitlijsten met hun LP 'Sgt. Pepper' maar op 45 toeren was het een splinternieuwe groep die de hele zomer lang op één stond met dank aan het fantastisch geluid van het hammondorgel! Gary Brooker en Matthew Fisher componeerden het lied, een mengeling van popmuziek en klassieke muziek, met name van Johann Sebastian Bach. Het zou hierbij gaan om 'Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140)', 'Orkestsuite no. 3 BWV 1068', en 'Air auf der G-Saite van August Wilhelmj (zelf een Bachbewerking)'. Ook zou 'When A Man Loves A Woman' van Percy Sledge uit 1966 van invloed zijn geweest. De mysterieuze tekst van Keith Reid was voor een bijna 16-jarige als ik moeilijk te ontcijferen. Waarschijnlijk ging het om een party waarbij iets te veel hallucinerende middelen werden gebruikt. Je zou voor minder bleek uitgeslagen zijn! In 2005 spande Matthew Fisher een proces in om royalty's te bekomen vanwege zijn bijdrage aan het hammondorgel. De rechter gaf hem gelijk en sindsdien werd deze rechtszaak beschouwd als een proefproces voor andere popmusici. Ik volgde toen Latijn-Wetenschappen en er werd druk gespeculeerd wat Procol Harum juist zou betekenen. De meest gangbare uitleg was "ver weg en toch nabij". "Procul harum" zou echter "ver van deze meisjes of vrouwen" betekenen. Na dit gigantisch succes vroeg iedereen zich af wat de opvolger zou worden. Met 'Homburg' scoorde de Britse band in het najaar van 1967 opnieuw een nummer één en ik herinner mij nog altijd waar ik was toen ik het lied voor het eerst hoorde: op het Voedingssalon in Brussel. Kippenvelmoment!
-=-=-=-=-=-=-=-
Pink Floyd was een Engelse rockband die internationale erkenning kreeg voor zijn progressieve psychedelische rockmuziek. De groep evolueerde tot pioniers van de progressieve rock en symfonische muziek. De Engelse zanger, gitarist, componist en kunstenaar, Syd Barrett, was lid van 1964 tot 1968. Pink en Floyd verwijzen naar twee bluesmuzikanten, Pink Anderson en Floyd Council, twee helden van Barrett. Hij schreef de twee debuutsingles van de band. De eerste was 'Arnold Layne', een song die ging over een travestiet die vrouwenkleren op zijn waslijn had hangen. Vandaar de videoclip met de mannequin. De tweede single was 'See Emily Play' waarvan de videoclip op de Heizelvlakte werd opgenomen. Het nummer gaat naar verluidt over een meisje genaamd Emily, dat Barrett zogezegd heeft gezien terwijl hij in het bos sliep nadat hij een psychedelische drug had genomen. Later zei hij dat dit verhaal nep was. Beide nummers uit 1967 werden nooit in stereo opgenomen. Enkele jaren later zou Pink Floyd megasuccessen scoren met hun legendarische live optredens en dankzij de gigantische verkoop van hun elpees.
-=-=-=-=-=-=-=-
Michel Polnareff was wellicht de meest "Angelsaksische" Fransman in de popmuziek. Polnareff werd geboren in een kunstminnende familie. Zijn moeder, Simone Lane, was danseres en zijn vader, Leib Léo Polnareff (Лейб Полнарёв), was een Russische Joodse immigrant uit Odessa en werkte ooit samen met Edith Piaf. Michel leerde piano en gitaar spelen voor hij professioneel muzikant werd. Al zeer vroeg trok hij naar Londen om er na een straatmuzikant te zijn geweest de studio introk om er gebruik te maken van de legendarische gitaarkunsten van studiomuzikant Jimmy Page! Een van de meest romantische songs die het enfant terrible ooit componeerde is zonder twijfel 'Âme câline', ondersteund door een magistrale orchestratie, met piano en violen in een heerlijke hoofdrol. Een jaar later werd het een wereldnummer in de instrumentale versie van Raymond Lefèvre & Son Orchestre onder een Engelse titel: 'Soul Coaxing'!
-=-=-=-=-=-=-
Het mooiste zangduo (m/v) is volgens mij onbetwist Nancy Sinatra & Lee Hazlewood. Gevolgd door Liesbeth List & Ramses Shaffy in de Lage Landen, maar 'Pastorale', hun prachtig duet dateert uit 1969. In de zomer van 1967 maakte ik kennis met 'Summer Wine', een heerlijk lied dat een jaar voordien al werd uitgebracht in de Verenigde Staten en dat in 2011 zeer voortreffelijk gecoverd werd door Guido Belcanto en An Pierlé. De melodie had zó uit een Bondfilm kunnen komen! De opvolger was 'Some Velvet Morning' met een dreigende intro alsof de mistbanken over de horizon dwaalden. Het moet toen herfst 1967 geweest zijn alhoewel de libellen en de narcissen mij toen niet rond de oren vlogen. Maar ik wist wel wie Phaedra was, namelijk een figuur uit de Griekse mythologie. Ze is de jongere zus van Ariadne. Beiden zijn dochters van Minos van Kreta, de zoon van Zeus en Europa, en Pasiphaë, de dochter van Helios.
-=-=-=-=-=-=-
Het jaar voordien was er al een reclamespot voor Diet Coke geschreven door Bob Crewe. De sound van de trompet die deed denken aan Herb Alpert & The Tijuana Brass sloeg zodanig aan dat de componist besloot de tune opnieuw uit te brengen maar onder de naam 'The Bob Crewe Generation'. Hijzelf had samen met Bob Gaudio tientallen hits geschreven voor The Four Seasons. Deze instrumental is een typisch voorbeeld van beatmuziek. Andy Williams bracht een gezongen versie uit op een nagenoeg identieke muzikale basistrack. 'Music To Watch Girls By' werd regelmatig op zondag gedraaid door de toenmalige BRT in afwachting van de sportuitslagen.
-=-=-=-=-=-=-
Mickey Dolenz, drummer bij The Monkees, schreef in 1967 het nummer 'Randy Scouse Git', een zin die hij had gehoord in de Britse televisieserie 'Till Death Us Do Part', toen hij in Engeland verbleef. De song gaat over een party die The Beatles organiseerden voor "The Pre-fab Four", want zo werden The Monkees vernoemd in sommige middens. John Lennon was naar verluidt een grote fan. Er zijn referenties naar The Beatles in het nummer: "The four kings of EMI are sitting stately on the floor" en Cass Elliot van The Mamas & The Papas ("the girl in yellow dress") en Dolenz's aanstaande vrouw, Top of the Pops "disc girl" Samantha Juste ("She's a wonderful lady" en "the being known as Wonder Girl"). De titel betekent letterlijk "horny, Liverpudlian jerk" en platenmaatschappij RCA vond die titel dan ook taboe voor het Engels publiek en hij werd gewijzigd in 'Alternate Title' (sic). In "Brits" Engels was "alternative" beter geweest. Micky Dolenz zingt en bespeelt de drums en de pauken; Peter Tork speelt orgel, piano en zingt in de achtergrond; Michael Nesmith speelt elektrische gitaar en zingt ook in de achtergrond; Davy Jones is de derde achtergrondzanger en is verantwoordelijk voor de percussie. Opmerkelijk is dat producer Chip Douglas van The Turtles hier basgitaar speelt. Niet slecht voor een groep die door critici werden bestempeld als een flauw aftreksel van The Beatles, vooral omdat de vier jongens werden geselecteerd naar aanleiding van een advertentie. Liefhebbers wezen er op dat The Monkees hun goede smaak toonden door gebruik te maken van de beste liedjesschrijvers van hun tijd onder wie Neil Diamond, Gerry Goffin en Carole King, Barry Mann en Cynthia Weil. The Monkees, bewonderaars van Jimi Hendrix, wisten de Jimi Hendrix Experience onder de aandacht te brengen van het Amerikaanse publiek door Hendrix op te nemen in het voorprogramma tijdens hun tournee van 1967. Hendrix kon die publiciteit wel gebruiken, maar de fans van de Monkees moesten er niets van hebben. Na enige optredens ging Hendrix zijn eigen weg. Een van de beste singles van The Monkees naar mijn bescheiden mening.
In die periode was ik nog altijd misdienaar en een fervente aanhanger van Gregoriaanse muziek. Toen ik dit plaatje voor het eerst op de radio hoorde werd mijn aandacht getrokken door het geluid van de kerkklokken tijdens de intro en even later de mooie samenzang van de achtergrondzangers. Met een geweldige gitaaraanslag in het begin en prachtige trompetten tijdens de brug! The Herd was een Britse popgroep, opgericht in 1965. De groep had drie hits, twee in 1967 en één in 1968. Op het eind van dat jaar verliet de zanger Peter Frampton (°1950) de groep; in het jaar daarop viel de groep helemaal uit elkaar. In de glorietijd had de groep deze samenstelling: Peter Frampton, zang en gitaar; Andy Bown, keyboard; Gary Taylor, basgitaar; Andrew Steele, drums. Het eerste nummer van hun nieuwe managers Howard en Blaikley dat The Herd op de plaat zetten, 'I Can Fly', haalde de hitparade niet. Het tweede nummer van Howard en Blaikley dat ze opnamen, 'From the Underworld', was een schot in de roos. Het nummer is gebaseerd op de mythe van Orpheus en Eurydice. De opvolger 'Paradise Lost' werd geen hit in België (enkel in Engeland en Nederland) maar in 1968 was het weer raak: 'I Don’t Want Our Loving to Die', alweer van Howard en Blaikley, bereikte in mei 1968 de vijfde plaats in de Engelse hitparade. Frampton begon al gitaar te spelen tijdens zijn schooltijd. Hij zat op dezelfde school als David Bowie en raakte met hem bevriend. Framptons vader doceerde er kunst. Tijdens de lunchpauzes oefenden Bowie en Frampton vaak samen op hun gitaren in het schoolkantoortje van Framptons vader. Op 16-jarige leeftijd trad hij toe tot The Herd en werd een tieneridool in Groot-Brittannië. Vervolgens werkte hij samen met Steve Marriott (van de Small Faces) in de groep Humble Pie, en verder op albums van Harry Nilsson, Jerry Lee Lewis, en George Harrison. Hij verhuisde in 1972 naar de Verenigde Staten. In 1976 werd Peter Frampton een megaster door het gebruik van de zogenaamde jappiotube (talkbox) in de wereldhit 'Show Me The Way' en 'Do You Feel Like We Do'.
Vanaf 1 juli 2021 een nieuwe reeks op deze muzikale tijdlijn. Een hele verzameling liedjes met in de titel de naam van steden, gemeenten, (ei)landen, provincies, deelstaten, werelddelen, bekende straten of parken, waterlopen, zelfs fictieve, mythologische of legendarische plaatsen op aarde.
Vanaf 1 juli 2021 een nieuwe reeks op deze muzikale tijdlijn. Een hele verzameling liedjes met in de titel de naam van steden, gemeenten, (ei)landen, provincies, deelstaten, werelddelen, bekende straten of parken, waterlopen, zelfs fictieve, mythologische of legendarische plaatsen op aarde.