Wie niet dient, dient tot niets!
Annenmaurice1964, een blog dat tot denken aanzet!
Foto
Inhoud blog
  • Lieve katjes zoeken een liefhebbend hart!
  • De kalief en zijn valk
  • Hebben wij ze alle vijf?
  • Hebben wij ze alle vijf?
  • Brief aan de diakens tijdens het jaar van de priesters!
  • De tijd van de diakens
  • Ik ben niet op de rommelmarkt gekocht
  • Rivierwater te koop
  • De wereld veranderen door mijzelf te veranderen
  • Religieuze haat
  • De vergeetachtigheid van de liefde
  • Sta op en kom ervoor uit wie je bent!
  • Hoe maak je van je kind een crimineel?!
  • Kauw je eigen fruit!
  • Liturgische gewaden
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Enkele interessante links betreffende diaconie & genealogie e.a.
  • SeniorenNet.be
  • Diaconie op kerknet
  • Christelijk opinieblad Tertio
  • Thomas
  • Pastonet
  • Bezinningscentrum Oude Abdij Drongen
  • Databank links genealogie
  • Vind uit waar je naamgenoten zich bevinden
  • Genealogie in België
  • Officiële site van het Vaticaan
    Zoeken met Google


    Wie niet dient, dient tot niets
    Een diaken senior over diaconie en o.a. stambomen
    22-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De andere aanvaarden is méér dan de andere tolereren, dulden of aanvaarden

    Bouwstenen voor een relatie

    Waaruit put een relatie haar leven?
    Wat zijn haar levensaders?
    Of anders uitgedrukt: welke zijn de onmisbare bouwstenen (hoekstenen) van een relatie, met name van de huwelijksrelatie?

    De vier bouwstenen zijn:
    1. Wij en ons
    2. Vergeving
    3. Aanvaarding
    4. Vruchtbaarheid


    3. Aanvaarding

    De ander aanvaarden is nog wat anders dan hem of haar tolereren, dulden of verdragen, ofschoon dat natuurlijk ook onmisbaar is in een relatie.

    De andere aanvaarde is méér dan hem of haar tolereren, dulden of verdragen

    Aanvaarden van de ander begint met aandacht voor en positieve vooringenomenheid tegenover die gedragingen, opvattingen en gevoelens van de partner die mij niet liggen, ja, die mij storen of zelfs bedreigen.

    Onze openheid tegenover de andere is meestal selectief

    Onze openheid tegenover de andere is meestal selectief. Wij kiezen uit wat ons aanstaat, de stukken die ons passen en met de rest willen we niets te maken hebben. Daarmee spelen we elkaar stukken van onszelf toe en verliezen het geheel uit het oog. Waar moet de ander dan terecht met de stukken die ik in hem of haar verwerp? Omdat in ieder van ons de behoefte zo groot is helemaal bij iemand terecht te kunnen, zullen we als die behoefte door onze partner niet wordt beantwoord, het antwoord elders gaan zoeken. Dan ontstaat het gevoel: hij of zij verstaat mij beter dan mijn eigen man of vrouw. Eigenlijk bedoelt men: bij hem of haar kan ik terecht met die stukken van mezelf waarmee ik in onze huwelijksrelatie niet meer terecht kan.

    Een eerlijke communicatie over symptomen van verwijdering, over die dingen die als splijtstof optreden in de relatie, is voor gehuwden echt geboden.

    22-07-2005 om 14:09 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    » Reageer (0)
    20-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergiffenis is het geneesmiddel van het geheugen

    Bouwstenen voor een relatie

    Waaruit put een relatie haar leven?
    Wat zijn haar levensaders?
    Of anders uitgedrukt: welke zijn de onmisbare bouwstenen (hoekstenen) van een relatie, met name van de huwelijksrelatie?

    De vier bouwstenen zijn:
    1. Wij en ons
    2. Vergeving
    3. Aanvaarding
    4. Vruchtbaarheid


    2. Vergeving

    Als priester (Hugo Roeffaers) ben ik altijd pijnlijk verrast als ik merk hoe diep gehuwden elkaar kunnen kwetsen. Dat begint vaak met kleine vormen van afwijzing die echter al vlug overslaan in verwijten om te eindigen in verwerping.

    Heel wat relaties stranden omdat men niet tijdig geleerd heeft elkaar om vergeving te vragen en elkaar vergeving te schenken, m.a.w. om elkaar een nieuwe kans te geven. Omdat zelfs kleine vormen van afwijzing en onbegrip zo’n pijn doen, gaat men zich daartegen beschermen. Men kweekt dan een dikke huid, men vormt eeltvlekken om de pijn de volgende keer niet meer te voelen.

    Vaak verwart men vergeving met verontschuldiging

    Vaak verwart men vergeving met verontschuldiging. Maar bij een verontschuldiging vragen wij de ander dat hij of zij zou bekennen dat ik er geen schuld aan heb. Ik vraag dan: laten we ‘het’ maar vergeten. Het gaat hier om een onpersoonlijk ‘iets’, om ‘het’ en niet langer om personen, om  ons. Een volgende keer zeggen we dan dat ‘het’ ons weer parten heeft gespeeld.

    Vergeven gaat altijd om personen. Vergeven is de nederigheid opbrengen toe te geven dat jij mij diep kunt kwetsen en dat ik je nodig heb om daarvan te genezen. Het is de moed opbrengen geen lastenboek aan te leggen dat men in petto houdt.

    De moed opbrengen in de relatie geen lastenboek aan te leggen

    Kwetsuren, kleine zowel als grote, laten diepe sporen na en de herinnering daaraan werkt als een sluipend vergif in op de relatie. Ons geheugen kunnen we niet dicteren, toch kan vergeven ons geheugen genezen.

    Ons geheugen kunnen wij niet dicteren, maar de vergiffenis is de genezing van het geheugen

    Elkaar kunnen vergeven, de ander de kans geven om opnieuw te mogen beginnen, is een onmisbare bouwsteen voor een relatie. Vooral mag men niet wachten tot de kwetsuren dramatisch worden, dan is men teveel de gevangene van zijn eigen pijn om nog naar de ander te kunnen uitreiken.

    20-07-2005 om 09:05 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    19-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouwstenen voor een deugddoende relatie

    Bouwstenen voor een relatie

    Waaruit put een relatie haar leven?
    Wat zijn haar levensaders?
    Of anders uitgedrukt: welke zijn de onmisbare bouwstenen (hoekstenen) van een relatie, met name van de huwelijksrelatie?

    De vier bouwstenen zijn:
    1. Wij en ons
    2. Vergeving
    3. Aanvaarding
    4. Vruchtbaarheid


    1. Wij en ons

    Een eerste onmisbare bouwsteen van elke relatie is: de eerste persoon meervoud van het persoonlijk en bezittelijk voornaamwoord: wij en ons!
    Concreet, dat de vraag: 'Wat is goed voor onze relatie?' vaker gesteld wordt dan: 'Wat haal ik uit mijn relatie?'
    M.a.w. dat men zijn persoonlijke ontplooiing uit de relatie put en ze er ook in investeert.

    De vraag: ‘Wat is goed voor onze relatie?’ vaker stellen dan: ‘Wat haal ik uit mijn relatie?'

    Voor hun huwelijksviering kiezen verloofden vaak een lezing uit 'De Profeet' van Kahil Gibran: 'Wat kun je ons zeggen over het huwelijk?' Het gaat hen daarbij vooral om de volgende zin: 'En staat tezamen maar niet te dicht bijeen: want de zuilen van de tempel staan ieder op zichzelf, en de eik en de cypres groeien niet in elkanders schaduw'.
    Ik vraag hen dan hoe ik mij dat beeld moet voorstellen. Zuilen die er zo apart staan te staan zijn meestal overblijfselen van wat eens een tempel was, ruïnes dus.
    De reden waarom zuilen op een afstand staan is wel degelijk om het dak te onderstutten.
    Ik vraag verloofden dan ook naar de kwaliteit van het gebinte en naar het dak.
    Omdat zij nog in volle romanceperiode zijn waarin verbondenheid en betrokkenheid op elkaar als het ware vanzelfsprekend zijn, ervaren zij dit niet als een opgave. het is dan ook hun spontane verwachting dat de verliefdheid zal blijven duren en dat zij daarom ook harmonieus en zonder conflicten zullen samenleven. Dit blijkt echter algauw een illusie. Een huwelijk is immers niet gebouwd op gevoelens maar op een keuze voor elkaar. De huwelijksbelofte is geen belofte om elke dag verliefd te zijn op elkaar, maar wel een belofte om voor de partner te kiezen ook op dagen - de zongenaamde 'kwade dagen' - waarop er geen of weinig tekenen van verliefdheid te bespeuren vallen.


    Een huwelijk is niet gebouwd op gevoelens, maar op een keuze voor elkaar


    Echte huwelijksliefde bestaat hierin dat gehuwden datgene wat ze in de romancetijd spontaan beleven, nu bewust gaan nastreven en cultiveren en wel omwille van ons en niet omwille van mij.

    Terwijl het anders-zijn van de patner in de romancetijd spontaan als een verrijking wordt ervaren, gaat ditzelfde anderszijn al vlug een struikelblok vormen als men gehuwd is. Karakter en eigenschappen die men tijdens de romance in de partner bewonderde, waartoe men zich aangetrokken voelde,worden na enige tijd struikelblokken.

    De andere is zijn of haar anders-zijn aanvaarden is dan ook geen kwestie van gevoel. In een huwelijksrelatie moet uit een emotionele betrokkenheid geleidelijk aan een bewust gekozen betrokkenheid groeien. Pas dank zij een bewuste keuze kan men weggroeien uit een verstikkende osmose en afhankelijkheid naar een volwassen aanhankelijkheid.

    Omdat gehuwde de romance in hun relatieleven zo weinig cultiveren, dit betekent er bewust aan bouwen, geraken ze zo vaak het spoor bijster als gevoelens van verliefdheid te lang uitblijven.
    Uit vele gesprekken die ik had met gehuwden die 'het' bij elkaar niet meer konden vinden, meen ik mogen opmaken dat die 'het' hun hunker is naar de romancetijd. Niet te verwonderen dat zij die romance willen terugvinden in een tweede leven, in een andere relatie. Daar willen zij die verliefdheid nog eens beleven.

    Wil een huwelijksrelatie levensvatbaar blijven dan moet zij zich geregeld vernieuwen. Die vernieuwing staat of valt met een willen kiezen voor elkaar niet vanuit een gevoel van verliefdheid maar om die gevoelens weer een kans te geven."

    Een huwelijksrelatie is slechts levensvatbaar als zij zich geregeld vernieuwt: ‘mûrir of mourir’.

    Hugo Roeffaers, In goede en kwade dagen. Een kijk op het leven van gehuwden, Kerk en Wereld, 1992, p. 21 - 23.

     

    19-07-2005 om 17:44 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galeiboefjes (4)

    Galeiboeven prikken in onze vadsige huid ter bevordering van onze mens-wording

     

    In 1972 publiceerde Steven de Batselier een boek(je) bij De Nederlandsche boekhandel, Antwerpen. Het telt 46 bladzijden. De laatste maanden heb ik het herhaaldelijk doorgelezen én er veel deugd aan gehad. Daar ik vermoed dat het boek nog moeilijk te vinden zal zijn en daar ‘de galeiboeven’ goed zijn voor onze mens-wording, neem ik de vrijheid er een bloemlezing van te maken. Ik wens je veel ‘prikken …ter bevordering van onze mens-wording.

     

    Met juist geteld

    11 maanden en 14 dagen op een jaar

    moet de mens 14 dagen eigen speelruimte

    betalen.

    -

    Moeder-zijn is mooi!

    Wanneer het vrouw-zijn

    beperkt wordt tot het alleen-maar-moeder zijn,

    wat dan?

    Beeldt u even in dat het man-zijn herleid werd

    tot het alleen-maar-vader-zijn…

    -

    Het is zo bevrijdend

     in de aanwezigheid van een medemens

     zichzelf te mogen zijn!

    -

    Traditionelen

    Zijn een ietje te weinig traditioneel:

    zij gaan niet terug tot de bronnen. –

    Dat is het voorrecht der progressieven.

    -

    Ik geloof in het bestaan

    van de ‘duistere Middeleeuwen’. –

    Alleen vergist men zich van tijdvak:

    zij situeren zich in de XXe eeuw!

    -

     

    19-07-2005 om 07:26 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    18-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De heerschappij van de opinie
    De heerschappij van de opinie of de heerschappij van het (politieke, modieuze, nationalistische, ...) correcte denken

    Voorbeeld:
    "Dichter bij huis wordt de opinie dagelijks door de media en een bepaalde literatuur gebombardeerd met een "ideologie van de leegte". Huwelijk, waarden als trouw en waarachtigheid, christendom en kerken worden belachelijk gemaakt door een stel slimme, maar van geen verantwoordelijkheid bewuste goden en godinnen, die hun hersenspinsels als onfeilbaar proclameren. En velen laten zich vangen door inhoudloze bekoorlijkheid. Want alles wat kan, moet kunnen en is goed, nu ieder 'ik' zichzelf onaantastbaar heilig verklaart. En achter dit alles staan enorme kapitalen."

    Jan Kerkhofs, in Streven, jrg?, no?, De godsdienst van de opinie.

    18-07-2005 om 14:54 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galeiboeven (3)

    Galeiboeven prikken in onze vadsige huid ter bevordering van onze mens-wording

     

    In 1972 publiceerde Steven de Batselier een boek(je) bij De Nederlandsche boekhandel, Antwerpen. Het telt 46 bladzijden. De laatste maanden heb ik het herhaaldelijk doorgelezen én er veel deugd aan gehad. Daar ik vermoed dat het boek nog moeilijk te vinden zal zijn en daar ‘de galeiboeven’ goed zijn voor onze mens-wording, neem ik de vrijheid er een bloemlezing van te maken. Ik wens je veel ‘prikken …ter bevordering van onze mens-wording.

     

    Vroeger stond de mens centraal

    en het product perifeer. –

    Nu staat het product  centraal

    en de reclame heeft tot doel

    de mens ervan te overtuigen

    dat hij het product moet consumeren; - zo niet,

     loopt het fout met de mens.

    -

    Het is kenmerkend voor onze tijd

    dat de verpakking

    –     die gebrevetteerde leugen –

    belangrijker is dan de inhoud,

    ook al wordt zij nadien weggegooid.

    -

    Men is nog geen volmaakt mens

    maar men is op weg

    wanneer men het oordeel van de anderen

    niet meer vreest.

    -

    Wat ik aan problemen

    bij volwassenen heb ontmoet

    was nooit thema van enig schools onderricht.

    Wat leert men eigenlijk op school?

    -

    Vlaanderen heeft zich ontvoogd

     omdat het teruggreep naar 1302.

    Wil het christendom zich ontvoogden

    dan moet het 2000 jaar terug.

    -

    De twee belangrijkste socialisten in België waren

     priester Daens en mgr Cardijn.

     Figuranten hoeven niet verlegen te zijn:

    zij zijn ook belangrijk.

    -

    Vanuit een vliegtuig

     ziet men oneindig veel meer

     dan van op de begane grond.

    Wat men niet ziet zijn grenzen.

     

    18-07-2005 om 13:58 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    17-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galeiboeven (2)

    Galeiboeven prikken in onze vadsige huid ter bevordering van onze mens-wording

     

    In 1972 publiceerde Steven de Batselier een boek(je) bij De Nederlandsche boekhandel, Antwerpen. Het telt 46 bladzijden. De laatste maanden heb ik het herhaaldelijk doorgelezen én er veel deugd aan gehad. Daar ik vermoed dat het boek nog moeilijk te vinden is en daar ‘de galeiboeven’ goed zijn voor onze mens-wording, neem ik de vrijheid er een bloemlezing van te maken. Ik wens je veel ‘prikken …ter bevordering van onze mens-wording.

     

    Het evangelie is één groot pleidooi

    voor de marginalen. –

    Daarom zal het altijd actueel blijven,

    en telkens onze illusie van normaliteit

    doorprikken.

    -

    Er zijn mensen genoeg op de wereld

    om te voorkomen

    dat nog ooit één mens vereenzaamd zou zijn.

    Maar wellicht is het geen kwestie

    van aantal…

    -

    Het menselijke laat zich niet inblikken

    en is daarom onbruikbaar

    in een wegwerpmaatschappij.

    -

    De grootste oplichter

    is diegene die de dood camoufleert.

    -

    Elk bedrijf heeft bepaalde mensen

    onder de hoofdding:

    verliespost.

    -

    Jij zegt dat je mij liefhebt,

    en ik wil je graag geloven

    op voorwaarde

    dat je niets van mij verwacht.

    -

    Echte liefde begint

    waar men de andere zichzelf laat zijn. –

    De rest is in-bezit-name.

    Of: de liefde als dekmantel

    voor de vervreemding.

    -

    Ik geloof

    dat de liefde voor de mede-mens

    een passie is,

    -        een soort ziekte,

    waarvan men gelukkig niet geneest.

    -

    Dat mensen

    kunnen stelen, liegen en bedriegen

    kan ik goed begrijpen.

    Wat ik minder goed kan begrijpen

    is

    dat zij het ook doen.

    -

    Terwijl ik lach met vrienden

    en een whisky drink

    sterft een kind van honger

    worden mensen doodgeschoten

    een homosexueel belachelijk gemaakt

    sterft een vrouw in clandestiene abortus,…

    en ik lach

    en geniet van mijn whisky.

    -

    Mensen zijn bang hun menselijkheid te tonen

    uit vrees niet voor vol aanzien te worden.

    -

     

    17-07-2005 om 09:12 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    16-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een televisie-uitzending, dat is een puntjesgebeuren op een scherm
    Een televisie-uitzending is een puntjesgebeuren op een scherm

    "Door de gigantische explosie van de virtuele aanwezigheid - internet, televisie - hebben we de indruk dat we de werkelijkheid meemaken, maar het is een virtuele werkelijkheid.
    Een televisie-uitzending, dat is een puntjegebeuren op een scherm. Terwijl wij hier tijdens ons gesprek lijfelijk aanwezig zijn, je ziet mijn gebaren."
    -
    "Ik denk dat in de mate dat een collectiviteit almaar meer uit kleine deeltjes zal bestaan, die kleine deeltjes de behoefte zullen ontdekken om tot een groter geheel te behoren om in leven te blijven."
    -
    "Door het verdwijnen van het kerkelijke netwerk is een hyperindividualisatie ontstaan. Niet alleen in West-Europa, ook in Amerika. Ik verwijs naar de Amerikaanse socioloog Robert Putnam, die het in zijn boek Bowling Alone over het verdwijnen van het sociaal kapitaal heeft. Vroeger gingen de Amerikanen bowlen in groep, dat was een sociaal contact. Door de evolutie van de individualisering gingen ze alleen bowlen. Putnam heeft vastgesteld dat waar mensen niet meer in netwerken terechtkomen, er een correlatie is met een daling van de gezondheid en een groei van criminaliteit."

    "Als iemand zegt: "Ik heb gelijk", dan zeg ik: 'Misschien heb je gelijk, maar laten we nog eventjes wachten. Het kan zijn dat we samen een spoor vinden van God en dat we zeggen: hey!"

    Hugo Angena geïnterviewd door Ivan Declercq in Tertion van 13 juli 2005, p.9.

    16-07-2005 om 13:45 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galeiboeven prikken in onze vadsige huid ter bevordering van onze menswording (1)

    Galeiboeven prikken in onze vadsige huid ter bevordering van onze mens-wording

     

    In 1972 publiceerde Steven de Batselier een boek(je) bij De Nederlandsche boekhandel, Antwerpen met als titel: 'Gaeiboeven'. Het telt 46 bladzijden. De laatste maanden heb ik het herhaaldelijk doorgelezen én er veel deugd aan gehad. Daar ik vermoed dat het boek nog moeilijk te vinden zal zijn en daar ‘de galeiboeven’ goed zijn voor onze mens-wording, neem ik de vrijheid er een bloemlezing van te maken. Ik wens je veel ‘prikken …ter bevordering van onze mens-wording.

     

    Wanneer een kind zich bezeert

    zegt het ‘stoute tafel’ –

    Wanneer een volwassene zich bezeert

    zegt hij: ‘onrechtvaardige wereld’ –

    Het voorwerp wordt ruimer gezien –

    Het accent blijft hetzelfde!

    -

    Een man en een olifant

    hebben dit gemeenschappelijk:

    zware poten, een dikke huid,

    en een luidruchtige tromp.

    ( De slagtanden laten wij buiten beschouwing).

    -

    Het is een leugen

    te beweren

    dat men zijn onschuld kan verliezen - :

    men heeft deze te winnen.

    -

    Het is niet toevallig

    dat een ouderling

    in het kind terugzoekt

    wat hij in zijn volwassenheid heeft verloren.

    -

    Toen ik een zwart en een blank kind

    samen zag spelen

    wist ik reeds

    -        wat zij nog niet wisten –

    dat het blanke kind

    daar zou komen

    waar het zwarte

    enkel kon van dromen.

    16-07-2005 om 08:32 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    15-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Religieuze ontwikkeling van intellectuelen is beschamend
    Religieuze ontwikkeling van intellectuelen is beschamend

    "Als op televisie religieuze onderwerpen aan de orde zijn, ben ik fundamenteel beschaamd over de kleutergraad van religieuze ontwikkeling van onze intellectuelen. Indien ze opeenzelfde manier iets zouden zeggen over de scheikunde of de sterrenkunde, werden ze gewoon uitgelachen.

    Er is een enorme kloof tussen mensen die het de moeite waard hebben gevonden om bij te studeren in verband met wat over de exegese van het evangelie en de bijbel is geschreven, en degenen die voortdoen met wat ze in hun catechismusjaren hebben gehoord. Die mensen herhalen: 'Hoe is het nu mogelijk dat God bestaat en almachtig is? Hoe kan hij dan een kind laten verongelukken op straat?' en daar stuit je op de vraag welk concept van God er leeft bij de grote bevolking."

    In Tertio van 13 juli 2005, p.8. Hugo Ongena, coördinator van Elckr-Ik Antwerpen in een interview afgenomen door Evan Declercq.

    15-07-2005 om 15:01 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De poort waar de aarde de hemel raakt

    De poort waar de aarde de hemel raakt

    Er waren eens twee monniken die in een zeer oud boek

    gelezen hadden dat aan het einde van de wereld een

    plaats bestaat waar hemel en aarde elkaar raken. Aan de

    poort hoeven ze maar te kloppen om de vrede van

    God binnen te gaan. Zij besloten ernaar op zoek te gaan

    en niet eerder naar hun klooster terug te keren voor ze

    die plaats gevonden hadden. Ze doorkruisten de wereld,

    met al de gevaren en ontberingen die op zo’n lange tocht

    denkbaar zijn. Eindelijk vonden ze de poort die ze

    zochten. Met een bevend hart klopten ze aan en tot hun

    verwondering werd de deur van hun kloostercel geopend.

    Ze hadden begrepen: de plaats waar hemel en aarde

    elkaar raken, is waar God je heeft geplaatst.

     

    Een Oude Legende,

    In Wege Entdecken, Stuttgart, Verlag Kath. Bibelwerk, 1980

    Gevonden bij

    15-07-2005 om 08:56 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij verkopen alleen maar zaadjes...

    Wij hebben alleen zaadjes te koop...

    Een jongeman had een droom.

    Hij ging een winkel binnen.

    Achter de toonbank zag hij een engel.

    Haastig vroeg hij hem:

    ‘Wat verkoopt U, mijnheer?’

    De engel antwoordde vriendelijk:

    ‘Alles wat u maar wilt!’

     

    De jongen zei:

    ‘Dan zou ik graag hebben:

    het einde van de oorlog

    in heel de wereld;

    meer bereidwilligheid

    om met elkaar te overleggen;

    aandacht voor

    de kleinen en de zwakken…’

     

    De engel onderbrak hem en zei:

    ‘Verontschuldig me, jonge man,

    u hebt mij verkeerd begrepen,

    we verkopen hier

    alleen maar zaadjes…’

    15-07-2005 om 08:53 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    14-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een jongeman had een droom

    Een jongeman had een droom.

    Hij ging een winkel binnen.

    Achter de toonbank zag hij een engel.

    Haastig vroeg hij hem:

    ‘Wat verkoopt U, mijnheer?’

    De engel antwoordde vriendelijk:

    ‘Alles wat u maar wilt!’

     

    De jongen zei:

    ‘Dan zou ik graag hebben:

    het einde van de oorlog

    in heel de wereld;

    meer bereidwilligheid

    om met elkaar te overleggen;

    aandacht voor

    de kleinen en de zwakken…’

     

    De engel onderbrak hem en zei:

    ‘Verontschuldig me, jonge man,

    u hebt mij verkeerd begrepen,

    we verkopen hier

    alleen maar zaadjes…’

    14-07-2005 om 16:42 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als ik God was, zou ik...

    Als ik God was, zou ik...

    Op een mooie sabbat komt een jongen
    bij zijn vader, een joodse rabbijn.
    Woedend roept de jongen uit:
    Nu vader, als ik God was zou ik het wel weten,
    ik zou weten wat te doen met deze wereld.
    Alles wat je hoort, ziet en leest:
    armoede en bewapening, moord en
    verkrachting, milieverontreiniging,...
    één grote troep is het allemaal.
    Als ik God was, ik zou...

    De jongen krijgt evenwel geen kans
    om uit te spreken.
    Vader springt overeind,
    hijst de jongen in zijn jas
    en zet de voordeur wagewijd voor hem open.
    Bent U kwaad vader? vraagt de jongen.
    Integendeel - zegt de vader - ik ben blij.
    Vlug de straat op, daar kun je meteen beginnen.

    14-07-2005 om 16:32 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    13-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Katholiek zonder complexen

    Katholiek christen zonder complexen

     

    Men kan er niet naast kijken: de officiële samenleving (politieke klasse, media enz.) neemt – zoals nooit tevoren – afstand van de religieuze wereld, en in het bijzonder van de katholieke kerk. Of dit nu geïnterpreteerd dient te worden als ‘katholieken pesten” of als een “subtiele kerkvervolging” laat ik in het midden. Ik weet ook niet of het juist is, wat sommigen beweren, dat bepaalde kringen hebben bereikt wat ze reeds lang beoogden: van de christenen een minderheid maken, zij het een belangrijke.

     

    Het meest bedenkelijke gevolg van dit aangepraat minderheidsgevoel is de vaak onbewuste reflex om zich terug te trekken in de privé-sfeer. Een dergelijke houding is echter uitsluitend defensief. Zij beschouwt de huidige situatie als fataal, minimaliseert de tekenen van de vernieuwing, plaatst het katholicisme op hetzelfde niveau als andere religies die veel meer minoritair zijn in de Vlaamse samenleving. Ze geeft ook teveel krediet aan de kijk van de media op de christelijke wereld als voorbijgestreefd en hypocriet. Katholieken wordt op die manier ook nog een schuldcomplex aangepraat, want de huidige minderheidsstatus zou het gevolg zijn van hun vroegere verregaande machtshonger.

     

    In plaats van zich terug te plooien op een soort bufferzone van waaruit men zich te weer stelt tegen een vijandige omgeving, moeten we een dynamisch antwoord vinden dat twee luiken omvat.

    Allereerst de verwijzing van het geloof naar de privé-sfeer kan maar omgekeerd worden door het verstevigen  en het zich persoonlijk eigen maken van de geloofshouding, die noodzakelijk uitmonden zal in gebed en herbronning.

    Dit zal inhouden dat men ingaat tegen het heersende “correcte denken”, dat men zonder agressiviteit waagt te getuigen van zijn geloof en het ook aan anderen durft aan te bieden.

    En vervolgens: als resultaat van de herwonnen innerlijke kracht van het individuele geloof, zullen wij de aanwezigheid kunnen versterken van de christenen in het openbare debat over de grote waarden waarop onze samenleving dient gebouwd.

    Dit veronderstelt voor de zichtbaarheid van het christendom ook een regelmatig – wellicht zelfs geïnstitutionaliseerd contact – tussen de religieuze overheid en de politieke leiders, zoals dat in Nederland wordt gewenst en in Frankrijk onlangs werd afgesproken. Ook wij mogen ons niet neerleggen bij de pogingen van bepaalde politici om godsdienst maatschappelijk onbelangrijk te achten.

     

    Ernest Henau in Het Teken van juli-augustus 2002, p. 33.

    13-07-2005 om 11:12 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    12-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor gehuwden bestond er veel eeuwen geen navolging in een bijbelse levensvorm
    "Natuurlijk laten juist de kloosters en hun buitengewone rol in de geschiedenis van het Westen ook een verlies zien: zij vatten zich wel op als klooster - 'familie', maar bestaan alleen uit mannen of uitsluitend uit vrouwen. Voor gehuwden bestond er - op zijn minst in de katholieke kerk - veel eeuwen geen navolging ineen bijbelse levensvorm. Heel zeker hebben ook talloze moeders en vaders, meestal stil en verborgen, hun exodus beleefd - namelijk in de vorm van naastenliefde die niet zelden een levensoffer werd. Maar de hulpvan een christelijke gemeente werd hen daarbij al te vaak ontzegd."

    Gerhard Lohfink, Heeft God de kerk nodig?, Carmelitana, Gent, tweede druk 2001, p.282.

    12-07-2005 om 13:52 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    11-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonder een juiste theologie zal het diaconaat opnieuw verdwijnen

    Als onderschrift bij ons interview met diaken Laurent geven wij het besluit van een historische studie door de Canadese bisschoppen gevraagd. 
     

    “Wij zouden ons historisch onderzoek op de volgende wijze kunnen afsluiten. In de loop van de laatste jaren heeft men op verschillende plaatsen bevestigd dat het motief tot herstel van het diaconaat niet de vermindering van celibataire priesters is.

     

    Nochtans heeft men geen enkele afdoende (overtuigende) reden (uitleg) kunnen aanvoeren (voorstellen) voor het probleem waar de geschiedenis ons mee confronteert (plaatst). De geschiedenis toont inderdaad aan, dat niettegenstaande zijn apostolische instelling, het diaconaat gedurende meer dan duizend jaar niet nodig is geweest, nadat het (wel) gedurende meerdere eeuwen (wel) had bestaan.

    Bijgevolg, als men geen echt specifieke (bestaans-) reden voor het diaconaat kan geven en indien men geen echte theologie van het diaconaat, zowel als voor het wijdingssacrament kan opstellen, dan is het zeker dat het herstelde diaconaat niet zal ontsnappen aan het lot van het diaconaat van de eerste eeuwen.

     

    Indien het sacrament niet anders doet dan een ondersteuning geven aan diegenen, die op basis (uitgaande) van andere sacramenten, dezelfde functies (opdrachten) vervullen, dan kan men niet zeggen (beweren) dat het echt nodig is.

     

    Het wijdingssacrament in de kerk heeft niet alleen de bedoeling een genade van ondersteuning te geven, maar eerder de machtiging om functies (opdrachten) te vervullen die iemand zonder het sacrament niet zou kunnen uitoefenen.

    Indien het diaconaat een sacrament van de kerk is, en dat is het inderdaad, dan moet het een genade en een machtiging geven, niet enkel om een taak met gemak te vervullen, maar op de eerste plaats en voor alles om ze gewoon te kunnen uitoefenen.

     

    Het succes van het herstel van het permanent diaconaat hangt niet af van de goede of slechte wil van de toekomstige diakens, maar van een juiste theologie van het diaconaat dat eertijds door de eerste kerk werd ingesteld.”

     

    Hier onder vinden jullie de oorspronkelijke Franse tekst:

     

    Nous pourrions conclure notre enquête historique de la manière suivante.

    Au cours des dernières années, on a affirmé en divers endroits que le motif de la restauration du diaconat n’était pas la diminution des prêtres célibataires.

     

    Cependant, on n’a apporté aucune raison suffisante pour résoudre la difficulté suivante proposée par l’histoire. L’histoire montre, en effet, qu’en dépit de son institution apostolique, le diaconat n’a pas été nécessaire dans l’’Eglise pendant plus de mille ans après avoir existé pendant plusieurs siècles.

    Par conséquent, si l’on ne donne pas une raison réellement spécifique pour le diaconat et si l’on n’élabore pas une réelle théologie du diaconat aussi bien que du sacrament de l’ordre, il est certain que le diaconat restauré n’échappera pas au sort du diaconat des premiers siècles.

     

    Si le sacrement du diaconat ne fait qu’apporter un réconfort à ceux qui, en vertu d’autre sacraments, accomplissent la même fonction, on ne peut dire qu’il est réellement nécessaire.

     

    Le sacrement de l’ordre dans l’’Eglise n’a pas pour but de donner seulement une grâce de soutien, mais plutôt un pouvoir pour accomplir des fonctions que quelqu’n ne pourrait exécuter sans ce sacrement.

    Si le diaconat est un sacrament de l’’Eglise, et il l’est réellement, il doit donner une grâce et un pouvoir non seulement pour accomplir une tâche avec aisance mais d’abord et avant tout pour l’accomplir tout court.

     

    Le succès de la restauration du diaconat permanent ne dépend pas de la bonne ou de la mauvaise volonté des diacres futures, mais d’une théologie exacte du diaconat jadis inauguré par l’Eglise primitive.

    Uit Le diaconat permanent, Editions de la CCC, 90, avenue Parent, Ottawa 2, 1970, p. 43.

    11-07-2005 om 09:31 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    10-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er is geen priestertekort, wel een tekort aan diakens!

    *Er is een diakentekort

    Pleidooi voor het diaconaat

     

    Eind september 2004 werden opnieuw twee diakens gewijd voor ons bisdom. Met tachtig zijn ze intussen in het bisdom. Veertien kandidaten volgen momenteel de opleiding. Allemaal erg goed nieuws. Zeker in tijden waarin op tal van andere gebieden in onze Kerk vooral het krimpscenario regeert.

    En toch loeren er ook voor het bloeiende diaconaat reële gevaren om de hoek. Diaken Maurice Temmerman schreef er Kerkplein over aan.

     

    Als ik gelovigen, zelfs trouwe kerkgangers, vraag wat een diaken eigenlijk is, dan blijven de meeste het antwoord schuldig. Het diaconaat is voor hen datgene wat de diaken na de consecratie verkondigt: ,,Een mysterie van het geloof!’’ Een ,,mysterie’’ in de zin dat zij niet weten of niet goed weten hoe de diaken te benoemen. En weet hij het zelf eigenlijk wel? Is hij een volwassen acoliet? Of een soort pastoor, maar dan ,,ersatz’’, een ,,gatenstopper’’ waar priesters wegvallen? Maar die daarbij serieus gehandicapt is want, want hij kan als het erop aan komt toch niet in de eucharistieviering voorgaan en de biecht horen.

     

    Hoeft het dan te verwonderen dat een deken n.a.v. de wijding tot permanent diaken van iemand in zijn dekenaat, uitriep: ,,Ik kan niets doen met een diaken!’’? Of een collega van hem zei: ,,Wij hebben liever een parochieassistent(e) dan een diaken!’’

     

    (On)zichtbaar

     

    Hoe komt het dat de diaken zo weinig gekend is? Het heeft te maken met de zichtbaarheid of liever de onzichtbaarheid van de diakens. Ons bisdom telt nu tachtig diakens. In België zijn we met ongeveer vijfhonderd. Maar wat betekent dat in het geheel van een bisdom? In het geheel van de Belgische kerkprovincie?

     

    De ,,onzichtbaarheid’’ van de diakens heeft evenwel met fundamentelere zaken te maken. Zo zijn diakens eigenlijk ,,straatlopers’’. Zij beoefenen het diaconaat in hun huwelijks- en gezinsleven, op hun werk, in het verenigingsleven, vooral bij de mensen die hoe dan ook in nood zijn.

     

    En er is nog iets anders. In het dekenaat Geraardsbergen vallen sinds enkele maanden de zestien parochies onder de verantwoordelijkheid van drie pastoors. Als er elke zondag moet gezorgd worden voor één eucharistieviering in elk van deze parochies, dan betekent dat minstens vijf vieringen per pastoor. Te veel is natuurlijk te veel. En dus gingen er aanvankelijk en met de beste bedoelingen stemmen op om afwisselend te werken met een eucharistieviering en een gebedsdienst op zondag. Die gebedsdiensten kunnen immers voorgegaan worden door niet-priesters, bijvoorbeeld diakens. En laten er in het dekenaat Geraardsbergen nu net vier diakens zijn. En waarom geen huwelijksvieringen en begrafenissen met een gebedsdienst? De mensen zeggen nu al: ,,Het was een schone mis, mijnheer!’’ Hier dreigt gevaar voor de diakens. Diakens dreigen opgeslorpt worden door ,,priesterlijke taken’’.

     

    Inderdaad, als diakens toch zichtbaar zijn, dan is het tijdens liturgische vieringen. Zij dragen dan een albe, een stool, soms een dalmatiek. In hoeveel kerken wordt het onderscheid gemaakt in de liturgische ambtskleding van een priester of een diaken? ,,Jawel, het was daar nog een mis met twee, zelfs met drie heren’’, horen wij dikwijls na een viering.

     

    Ten gronde

     

    Nog dieper gravend stoten wij op de diepste reden van de onzichtbaarheid van de diakens. Stel dat er op zondag niet langer of maar zeldzaam meer eucharistie kan worden gevierd in een parochie. Zal de algemene reactie dan niet zijn: ,,Dat is niet goed! Wij hebben toch recht op een mis! Het geloof gaat achteruit!’’, enz. Zouden wij dat ook zeggen als er wél elke week eucharistie wordt gevierd, maar er zelden of nooit het Woord zou in worden verkondigd? Zullen wij dan zeggen: ,,Dat is niet goed! Wij hebben nood aan verkondiging van Gods Woord! Het geloof gaat achteruit, ja, het is in gevaar!’’?

    En wat zeggen wij als de mensen die letterlijk en figuurlijk hongeren, met hun honger blijven zitten? Als mensen dorsten naar water, maar bij ons nog meer naar aandacht, zorg, bevestiging, naar een goed woord, maar verdorsten in een woestijn van eenzaamheid, omringd door velen zonder omzien? Wat zeggen wij als zieken allerlei, mensen gevangen tussen muren, maar ook vereenzaamd in onze steenwoestijnen, maar niet verlost worden uit hun isolement? Zeggen wij dan ook: ,,Dat is niet goed. Wij hebben nood aan mensen die ons voorgaan, oproepen, motiveren om de handen uit de mouw te steken en de goede werken te beoefenen, de werken van ‘barmhartigheid’ of beter nog ‘de werken van de Messias’!’’? Als het vieren en het verkondigen van het geloof geen handen en voeten krijgt in het leven van elke dag, op straat, daar waar de mensen echt leven, zeggen wij dan ook: ,,Het geloof gaat achteruit, ja, het is in gevaar! De mensen praktiseren niet meer!’’?

     

    Hier raken wij aan de diepste reden van de onzichtbaarheid van de diakens. Veel gelovigen onderwaarderen de liefdewerken, de broeder- en zusterdienst, de diaconie. Niet alleen de gelovigen, maar ook nog altijd het beleid. Terwijl diezelfde liefdewerken, de werken van de Messias, de toetssteen zijn van onze vieringen en verkondiging. Bijna alle heiligen blonken uit door de heldhaftige beoefening van de liefdewerken. Denken wij maar aan pater Damiaan en Moeder Teresa.

     

    Groot tekort

     

    Daarom durf ik beweren dat er een groot tekort is aan diakens! Er moeten meer mannen (en liefst ook vrouwen!) komen die gewijd worden tot het sacrament van het diaconaat om de Heer zichtbaar en tastbaar te maken die al goeddoende rondging en rondgaat. Er zou minstens één diaken moeten zijn in elke parochie, liefst meer in grote parochies. Zij zouden er ons voortdurend moeten aan herinneren dat het geloof niet alleen gevierd en verkondigd, maar beleefd moet worden in het leven van elke dag.

    In die zin zijn de diakens de bewakers van de liturgie. Als de diaken aan het altaar staat tijdens de eucharistieviering of andere liturgische vieringen, dan is hij daar altijd aanwezig in functie van zijn wijdingsambt, wat betekent: allen, voorgangers en gelovigen, voorgaan in, attent maken op, oproepen tot, motiveren tot broeder– en zusterdienst, tot ,,barmhartigheid’’, tot ,,baarmoeder zijn voor nieuw leven’’, opdat de mensen zouden leven in overvloed of op zijn Vlaams gezegd: dat zij van het leven deugd zouden hebben.

     

    Voetwassing

     

    Mag ik het bovenstaande duiden vanuit de liturgie van Witte Donderdag? Terecht vieren de priesters Witte Donderdag als hun feestdag. Op die dag werd de eucharistie ingesteld en het wijdingsambt (priesterschap). Maar welk evangelie lezen wij dan? Het evangelie van de voetwassing. Jezus die geknield de voeten van zijn leerlingen wast en ze droogt met een doek. Wel, de stool die wij als diakens dragen, verwijst naar het doek dat Jezus droeg tijdens het Laatste Avondmaal. Wij dragen de stool links over de schouder, zodat de rechterarm vrij blijft om de voeten van de mensen te wassen, terwijl wij voor die mensen knielen. Mogen wij niet zeggen dat het diaconaat werd ingesteld tijdens het Laatste Avondmaal? Elke mens vertegenwoordigt de Heer. Wij knielen voor hem en dienen Hem in navolging van Degene die gekomen is om te dienen en niet om gediend te worden.

     

    Als tijdens de consecratie de priester zegt: ,,Dit is mijn Lichaam. Dit is mijn Bloed’’, dan verkondigen wij het mysterie van het geloof. De Heer is werkelijk onder ons aanwezig als degene die zijn leven breekt en deelt en zegt: “Doe dit tot Mijn gedachtenis. Word ook zo’n mens. Neem uw leven en deel het met anderen’’. Jezus ,,identificeert’’ zich met het gebroken brood en het vergoten bloed. ,,Dat ben Ik’’, zegt Hij. ,,Zo ben Ik’’, zegt Hij.

     

    Maar Hij identificeert zich ook met de mens rondom ons, zeker met de elke mens die hoe dan ook in nood is. In Mt 25 horen wij: ,,Ik had honger, ik had dorst, ik was ziek, gevangen, dakloos, vreemdeling en toen heb jij voor mij gezorgd’’. Jezus ,,identificeert’’ zich hier met elke mens, zeker met de mens in nood. Dat mogen wij de tweede consecratie noemen. De eerste consecratie gebeurt tijdens de eucharistieviering, de tweede tijdens de beoefening van de goede werken, de werken van de Messias. Hier ontdekken wij opnieuw de diaken als de bewaker van de liturgie. Zoals het Laatste Avondmaal altijd ook voetwassing is, zo moet de liturgie beleefd worden in de liefdewerken. Als de liturgie niet beleefd wordt in de liefdewerken, verraadt zij het mysterie dat zij verkondigt.

     

    De diaken, ja het diaconaat zelf, is in gevaar. Als de diaken door het tekort aan priesters meer en meer priesterlijke taken gaat vervullen, dan gebeurt dat opnieuw ten koste van de diaconie. De diakens zijn er om de liturgie op haar plaats te zetten en niet om de gaten te vullen die vallen door het tekort aan priesters.

     

    Mgr. Jozef De Kesel, toen nog verantwoordelijke voor de vorming in het bisdom Gent, zei ooit dat de bisschop twee armen heeft. De ene arm zijn de priesters, de tweede de diakens. Eeuwenlang was de arm van het diaconaat praktisch afgestorven. Is een bisschop met slechts één arm niet gehandicapt? Sinds het Tweede Vaticaanse Concilie is de arm van het diaconaat gaan herleven. En dan zouden er zijn die zeggen dat zij geen diakens nodig hebben. Willen zij dat de bisschop opnieuw gehandicapt wordt?

     

    Diaken Maurice Temmerman

     

    10-07-2005 om 18:39 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    09-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De diakens moeten alles in het oog houden

    Enkele uitspraken over de diakens in Testamentum Domini

     

    1.31,10 : Zoals het goed (juist) en passend is, gaat de priester samen met de diaken in de huizen van de zieken op bezoek. Hij overlegt (denkt er over na) wat passend en nuttig is om aan de zieken te zeggen , vooral aan de gelovige zieken.

     

    I.33,1: De diaken doet en deelt alleen dat mee wat de bisschop hem opdraagt. Hij is de raadgever van heel de clerus  en zo iets als het zinnebeeld van de hele kerk. Hij verpleegt de zieken, bekommert zich om de vreemdelingen, is de  toeverlaat van de weduwen. Op vaderlijke wijze ontfermt hij zich over de wezen, gaat de huizen van de armen in en uit om na te gaan of er iemand is die in angst leeft, ziek is of in nood is geraakt. Hij gaat in de woningen van de catechumenen op bezoek om diegenen die twijfelen te bemoedigen en om de onwetenden te onderrichten. Hij kleedt de overleden mannen aan en ‘schmückt’ hen op, hij begraaft de vreemdelingen, en ontfermt zich over degenen die hun vaderland hebben verlaten of eruit verdreven werden. Hij maakt aan de gemeente de namen bekend van degenen die hulp nodig hebben (die in nood verkeren). Daarbij zal hij de bisschop niet lastig vallen en hem alleen ’s zondags verslag uitbrengen, opdat hij daardoor over alles op de hoogte is.

     

    1.34,3: Als een diaken werkzaam is in een stad die aan de zee ligt, zal hij zorgvuldig de oevers afzoeken, of er geen lijken van schipbreukelingen zijn aangespoeld. Hij zal de drenkelingen aankleden en begraven. In het onderkomen van (voor) vreemdelingen zal hij er zich van gewissen (op verkenning gaan) of er daar geen zieken, armen of overledenen zijn, en hij zal de gemeente meedelen, wat zij voor iedereen moeten doen, wat nodig is. De verlamden en zieken zal hij een bad geven, waardoor zij in hun ziekte (in hun noodsituatie) even op adem kunnen komen. Allen die in nood verkeren moet hij melden aan de gemeente.

     

    1.34,4: De diaken zal in alles als het oog van de kerk zijn; hij zal zich inspannen om een voorbeeld van vroomheid te zijn. (Hier volgen nog waarschuwingen voor degenen die nog niet tot het eucharistievieren bekwaam zijn en over de voorbeden die de diaken moet voordragen

    Deze citaten komen uit een oud-Syrische kerkelijk canon (juridische voorschriften) uit de vijfde eeuw. Op basis van deze voorschriften (er staan nog andere voorschriften in het document) zouden wij makkelijk een dagboek van een diaken toen én vandaag kunnen schrijven. Wie helpt mij daarbij?

    09-07-2005 om 11:53 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God heeft een religieuze niet-professional nodig die een ervaren handarbeider is
    God heeft een religieuze niet-professional nodig die een ervaren handarbeider is

    De roeping van Elisa (1 K 19, 19 - 21)

    Elisa wordt in deze tekst als de zoon van een welgestelde boer voorgesteld, want hij ploegt met twaalf koppels ossen. Hijzelf werkt met het laatste, het twaalfde koppel en heeft zo een overzicht over de elf knechten die voor hem de voren trekken. Elia roept hem doordat hij hem zijn mantel toewerpt. Op deze wijze wordt Elia voor de zaak van God in beslag genomen. Elisa weet onmiddellijk wat dit te betekenen heeft: de familie verlatenen en breken met het tot dan toe uitgeoefende beroep. De rest van het verhaal zet enkel nog uiteen hoe de rijke erfgenaam alles achter zich laat.

    * Eerst vraagt Elisa de toestemming om van zijn ouders afscheid te nemen. Hij weet dus dat hij al niet meer heer is vanzichzelf, maar in dienst van Elia staat. Elia geeft hem de toestemming voor dit afscheid. Met deze zin "Heb ik u soms tot iets verplicht?" schenkt hij hem de volledige vrijheid. Wie geroepen wordt, mag alleen in volledige vrijheid volgen. Maar juist dit vrijlaten maakt Elisa pas echt bewust van wat er met hem gebeurde is. Waarschijnlijk wil de tekst zeggen dat hij helemaal niet meer naar huis terugkeert, maar midden op het veld een afscheidsmaal voor zijn personeel improviseert. Als brandhout neemt hij in elk geval het juk van een span - als teken dat hij zijn huidige beroep opgeeft en dat de zaak van God geen uitstel duldt.

    * Het verhaal toont echter niet alleen het 'onmiddellijke' van de navolging. Zijn toont ook dat het nieuwe dat God met Israël begonnen is, enkel van persoon tot persoon doorgegeven kan worden. Er is geen automatische overgang van het geloof op de volgende generatie. Van aangezicht tot aangezicht moeten geloof en charisma doorgegeven worden. Elisa moet zogezegd de mantel van Elia op zijn lichaam voelen.

    * Het verhaal laat nog een derde aspect zien: Elisa zou er noit zelf aan gedacht hebben profeet te worden. Hij had heel andere zaken op het oog: het bedrijf van zijn ouders, de zaak, het gezin. Waarschijnlijk wordt hij juist daarom geroepen. De religieuze bedienaren schermen zich vaak af tegen het nieuwe dat God wil. God heeft een religieuze niet-professional nodig die een ervaren handarbeider is. Hij heeft mensen nodig die in staat zijn met twaalf spannen ossen te ploegen of met passer en schietlood om te gaan - en die het schietlood ook gebruiken voor de toestand van het volk van God. Met vele anderen, tot aan Jezus en de vissers die Hij riep om Hem te volgen, zal het in de loop van de heilsgeschiedenis zo zijn.

    Deze mooie ruiker bloemen plukte ik in de wei van Gerhard Lohfink, Heeft God de kerk nodig?,  Carmelitana, Gent, tweede druk, 2001, p.139 - 141.

    * "
    WIE GEROEPEN WORDT MAG ALLEEN IN VOLLEDIGE VRIJHEID VOLGEN."

    * "ER IS GEEN AUTOMATISCHE OVERGANG VAN HET GELOOF OP DE VOLGENDE GENERATIE. VAN AANGEZICHT TOT AANGEZICHT MOETEN GELOOF EN CHARISMA DOORGEGEVEN WORDEN."

    * "GOD HEEFT EEN RELIGIEUZE NIET PROFESSIONAL NODIG DIE EEN ERVAREN HANDARBEIDER IS."

    Het overgrote deel van de diakens (en diaconessen!) oefenen een profaan beroep uit. Zij zijn geen diakens (of diaconessen!) met een beroep, maar op de eerste plaats diakens IN hun beroep!

    09-07-2005 om 11:40 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)

    Foto

    WELKOM OP DEZE BLOG OVER DIACONIE & GENEALOGIE! TEMMERMANNEN EN JAVO HETEN U VAN HARTE WELKOM! WIJ HOPEN DAT U ER IETS AAN HEEFT!!!
    Archief per week
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 20/02-26/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 25/12-31/12 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005
  • 25/04-01/05 2005
  • 18/04-24/04 2005
  • 11/04-17/04 2005
  • 04/04-10/04 2005

    Foto

    Gastenboek
  • Oscar en Oma Rozenrood
  • Hallo
  • fijne avond
  • Groetjes
  • Groetjes uit Koekelare

    Twijfel vooral niet om een berichtje achter te laten in ons gastenboek. Opbouwende kritiek is ook steeds welkom!


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Nieuws VRT NWS
  • Heel veel volk voor Koningsdag in Nederland: "Kom niet meer naar centrum Amsterdam"
  • Rusland zegt dat het grensregio Koersk weer onder controle heeft, Oekraïne ontkent
  • Oorspronkelijke begrotingsdoelstelling regering nu al onhaalbaar: federale tekort loopt op tot 25,5 miljard euro
  • Na 20 jaar Bart De Wever: Valerie Van Peel met 96 procent van de stemmen verkozen tot nieuwe voorzitter van N-VA
  • Rome was even de hoofdstad van de wereld: 5 opvallende momenten die tijdens begrafenis van paus Franciscus in het oog sprongen
  • Speedpedelec blijft haperen in net rond werkzaamheden in Zottegem, bestuurder (40) in levensgevaar
  • Motorrijder (57) omgekomen na aanrijding met wagen in Zwijndrecht
  • Presidenten Trump en Zelensky hebben in Rome kort gesprek gevoerd vóór uitvaart van de paus
  • Grote explosie in Iraanse havenstad Bandar Abbas: tientallen gewonden
  • Politie arresteert voortvluchtige drugscrimineel in Antwerpse haven


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!