Wie niet dient, dient tot niets!
Annenmaurice1964, een blog dat tot denken aanzet!
Foto
Inhoud blog
  • Lieve katjes zoeken een liefhebbend hart!
  • De kalief en zijn valk
  • Hebben wij ze alle vijf?
  • Hebben wij ze alle vijf?
  • Brief aan de diakens tijdens het jaar van de priesters!
  • De tijd van de diakens
  • Ik ben niet op de rommelmarkt gekocht
  • Rivierwater te koop
  • De wereld veranderen door mijzelf te veranderen
  • Religieuze haat
  • De vergeetachtigheid van de liefde
  • Sta op en kom ervoor uit wie je bent!
  • Hoe maak je van je kind een crimineel?!
  • Kauw je eigen fruit!
  • Liturgische gewaden
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Enkele interessante links betreffende diaconie & genealogie e.a.
  • SeniorenNet.be
  • Diaconie op kerknet
  • Christelijk opinieblad Tertio
  • Thomas
  • Pastonet
  • Bezinningscentrum Oude Abdij Drongen
  • Databank links genealogie
  • Vind uit waar je naamgenoten zich bevinden
  • Genealogie in België
  • Officiële site van het Vaticaan
    Zoeken met Google


    Wie niet dient, dient tot niets
    Een diaken senior over diaconie en o.a. stambomen
    26-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eén keer per jaar is voldoende!

     

    26-09-2005 om 18:22 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eén keer per jaar is voldoende!

    Ik zou, denk ik, niet zoveel houden van boom

    die “twaalf maal vrucht draagt, elke maand eens” (Apok. 22, 2).

    Het is te veel.

    Ik zou minder verwonderd zijn, minder dankbaar.

    Eén keer per jaar is voldoende.

    Dan ben ik weer diep met de tijd verbonden.

     

    26-09-2005 om 18:22 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom dragen 'macht'-hebbers lange kleding?

    • De traditionele Romeinse klederdracht voor mannen was de toga: een grote lap stof, soms met geverfde randen, maar verder zonder franje, die op een bepaalde manier om het lichaam geplooid werd; niet echt handig om in te werken, daarom vooral gedragen door senatoren. Deed ook denken aan de republiek.
    • Als de toga over het hoofd geslagen is (capite velato, ‘met bedekt hoofd’) komen we op het religieus vlak: dit is de dracht van de genius van de keizer, van de genius van de pater familias, verder van iedere offerende priester, in het bijzonder van de Pontifex Maximus (opperpriester).
    • Voor vrouwen was de stola (jurk tot op de enkels) de tegenhanger van de mannelijke toga als traditioneel kledingstuk en teken van deugdzaamheid.
    • Offerassistenten zijn vaak te zien in een soort rok/schort.
    • Werken kon je het best in een tunica, een eenvoudig jurkachtig kledingstuk tot aan de knieën. Ook gedragen door de Laren.
    • Broeken droegen de Romeinen niet. Een figuur met een broek aan is dan ook steeds een provinciebewoner of een buitenlander, of een personificatie daarvan.
    • Een ruwe wollen mantel (laena) werd o.a. gedragen door bepaalde priesters. Zie ook aegis.
    • Sandalen waren niet alleen het typische schoeisel van Romeinse soldaten, maar ook van senatoren .
    • Een typisch Kleinaziatisch hoofddeksel is de Phrygische muts, kegelvormig met naar voren vallende punt (als een smurfenmuts). Hij wordt gedragen door Mithras en verder door iedereen die zich – zoals de Romeinen - wil laten kennen als een Trojaan of een afstammeling van de Trojanen.
    • Een eenvoudige bolle muts (pileus) kan een vrijheidsmuts zijn. Een pileus met een ijzeren punt (apex) erop is de dracht van een bepaald soort priesters.
    • Een hoed met brede rand wordt gedragen door herders en reizigers.
    • Wapenrusting: zie wapens
    • Bolstaand kleed: wind
    • Een brede halsband (torques of bulla) was, net als de Phrygische muts hierboven, iets typisch Trojaans en duidde daarmee op de Trojaanse afstamming van de Romeinen; maar hij werd ook veel gedragen door buitenlanders ten in het/ten Noorden van het Romeinse Rijk.
    • Het ontbreken van kleding ofwel naaktheid, geheel of ten dele, laat de afgebeelde persoon zien als een min of meer goddelijk wezen.
    • Eén van de twee borsten ontbloot: kenmerk van de personificatie Roma.

      Vinden wij in deze tekst een antwoord op onze vraag: waarom dragen 'macht'-hebbers, 'gezag'-dragers lange kledij?

    26-09-2005 om 09:18 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fruit is geweldloos voedsel!

    Fruit is geweldloos voedsel

    In de krant van las ik ooit, Mother Lea Provo,

    stichteres van Seevapoor, bij Madras,

    een dorpsgemeenschap in de geest van Gandhi:

    “De aanleg van een tuin was één van de eerste dingen.

    We plantten er fruitbomen in.
    Je doet er niets aan

    en toch vallen de vruchten, elk seizoen.
    Je moet alleen je hand uitsteken.

    Fruit is geweldloos voedsel.”

    26-09-2005 om 09:00 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    25-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles heeft zijn tijd: dat leren ons de fruitbomen!

    In verzamel de bloesem van linde en vlier;
    ik pluk de vruchten van kerselaar en pruimeboom.

    Dan peren, de appelen.

    De najaarswind slaat de okkernoten los:

    ik raap de laatste vrucht van het jaar

    uit het vochtige gras.

    Nu komt de winter.

    Alles heeft zijn tijd.

     

    Zolang je er de kracht toe hebt,

    moet je één keer per jaar in een appelboom klimmen.

    Om te voelen hoe de boom gewillig loslaat

    wat hij maanden lang heeft gedragen.

    Om dankbaar te zijn en te zeggen dat het goed is.

    Het bestaan is gezegend.

    En als de oogst schraal is,

    méér genieten van minder.

     

    25-09-2005 om 11:45 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iedere boom is een levensboom

    Iedere boom is levensboom.

    Sappen worden omhooggezogen door de schors.

    Groei is onzichtbaar, onhoorbaar.

    Jaarringen zijn de traagst denkbare zandlopers.

    Wie een boom plant,

    gaat een verbond aan met de tijd.

    En leer wat geduld is.

     

    Plant een boom,

    als er een kind geboren wordt.

    Dan zie je ze samen groeien.

    Het kind groeit snel, de boom langzamer.
    Maar hij wordt groter dan het kind, de vrouw, de man.

    En het duurt langer.

     

    25-09-2005 om 09:14 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    24-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom dragen 'macht'-hebbers langer kleren?

    Waarom dragen 'macht'-hebbers lange kleren?

    Priesters liepen tot voor kort in lange kleren rond en dragen nog altijd lange kleren tijden liturgische vieringen. Rechters dragen een lange toga en de advokaten evenzeer. Koningen en keizers liepen vroeger - zeker in statiegewaad - met lange kleren getooid. Waarschijnlijk kan je zelf nog talrijke andere voorbeelde geven.
    De vraag is: Waarom dragen 'macht'-hebbers of als je wil 'gezags'-dragers lange kleren?
    Wie kan mij helpen aan een zinvol antwoord?

    24-09-2005 om 16:54 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omgaan met bomen

    Omgang met bomen

     

    Bomen zijn niet alleen natuur.

    Ze zijn evenzeer  cultuur.

    In het oerwoud is de boom naamloos onderdeel van blinde woekering.

    De mens heeft de boom apart gezet.
    Hij plant een boom bij het huis, bij het water,

    Aan weerszijden van de weg.
    Ik heb tuinen en parken aangelegd, zegt koning Salomo,

    En ze met allerlei fruitbomen volgeplant.

    Bomen hebben namen gekregen,

    Zoals de dieren, de planten, de sterren.

    De mens snoeit bomen, ent en veredelt ze.

    Door de boom wordt hij mens:

    Verzorger, behoeder.

     

    24-09-2005 om 15:38 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    23-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vluchteling

    Vluchteling?

    Maar ik ben geen vluchteling
    Want ik ben niet gevlucht,
    ik ben weggewaaid
    als een blad van een boom.

    Er is in ons land
    een verschrikkelijke wind opgestoken,
    een wind vol vuur en verkrachting
    en op een dag,
    op een dag die ik me niet meer durf te herinneren,
    ben ik weggewaaid.

    Wie zou er uit zichzelf vluchten,
    wie zou zonder afscheid te nemen
    z’n eigen huis,
    z’n eigen dorp of stad,
    z’n eigen land,
    z’n eigen familie in de steek laten
    en dan
    ergens komen
    waar je niet welkom bent?

    Vluchtelingen zijn nooit welkom,
    nergens,
    dat weet iedereen,
    dat heeft de geschiedenis
    al zo vaak bewezen.

    Waarom zou je dan vluchten,
    waarom een langzame dood
    in een vreemd land
    als je op de drempel van je eigen huis
    ook kunt sterven?

    Vluchtelingen bestaan niet,
    er bestaan alleen weggewaaide mensen
    die door de wind
    over de wereld zijn geblazen.

    (uit: Mirad, een jongen uit Bosnië)

     

    23-09-2005 om 21:38 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Help mij a.u.b.! Ik zit met een moeilijke vraag?
    Waarom dragen mannelijke mannelijke 'gezags' - dragers of  'macht' -dragers lange klederen of moeten wij zeggen :'vrouwen' - kleren?

    Onze buurvrouw Renée zit met een vraag. Zelf heb ik er geen antwoord op. Kan iemand van jullie ons helpen?
    Graag je antwoord op mijn e-mailadres?

    23-09-2005 om 20:01 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het gebed van boer Wortel

    Gebed van boer Wortel

    Morgen verzorg ik de gebedsdienst bij de begrafenis van dhr Maurice Schoukens.
    Maurice Schoukens was een boer in hart en nieren. Een man die heel zijn leven onder twee werkwoorden stelde: WERKEN en ZORGEN.
    Op 5 september ll., reeds opgenomen in de kliniek, vierde hij zijn tachtigste verjaardag. Op de vraag van zijn broer: "Hoe oud ben je nu?" antwoordde Maurice: "Ik ben nu tachtig jaar en daar kan je niet kwaad voor zijn, daar kan je alleen DANKBAAR voor zijn". Het zijn zijn laatste bewuste woorden geweest. Woorden om als kinderen en kleinkinderen in het hart te bewaren.
    Daarom kozen wij als eerst lezing het gebed van boer Wortel.

    In ‘Boerenpsalm” van Felix Timmermans lezen wij het gebed van boer Wortel. Dat gebed kan ook het gebed van Maurice geweest zijn:

    “O, Heer, laat mij nog lang werken. Laat het nog lang duren! Het is zo goed en schoon en ik heb nog niet genoeg heimwee naar Uwe hemel om er mijn schup bij neer te leggen. Ik heb maar heimwee naar mijn veld. O mijn God, en ik zeg U dank voor dit open veld, waar Gij onzichtbaar overheen staat tot in het hoogste der luchten. Ik zeg U dank ’s nachts als ik U tussen de sterren hoor ruisen. Ik zeg U dank om de lente, de zomer, de herfst en de winter, want het zijn vier gebaren van uw goedheid, en hun genot en vrucht zijn telkens dezelfde en toch immer als voor de allereerste keer.

     

    Ik zeg U dank om de regenbogen die Gij op de donderwolken spant, om de regen die mijn gewas verkwikt, om de zon die hen uit de grond zuigt, om de winden die ’t kwaad wegjagen en de windmolens doen draaien, en om de sneeuw die ’t winterkoren induffelt. Dank om de maan als ze op of afgaat, zo doet toch altijd iets goeds, als haar kattestreken kent. Dank om de vallende blaren, ze zijn mest, dank om het gras dat melk wordt! Dank om de wolken, om de beek, om de knotwilgen, en om al de gewassen, zowel om den biet als om de radeskens; onder Uwe asem bekomen zij de wil om te leven, hun nodige smaak, kleur en grootte. Dank om Uw bezigheid dag en nacht. Gij zijt onze hulp, Uw heerschappij wroet als een knecht.

     

    Ik dank U Heer, in de hemel, op de aarde en op alle plaatsen. Dank tot U in het Heilig Sacrament, wiens hostie broederlijk van hetzelfde koren komt waar wij onze boterham van eten, en die wij aanbiddend in de processie door de velden met keerslicht en wierook omringen. Dank zelfs tot Jezus die ik uit hout gesneden heb en de grote donkerte en ’t weinig licht van hart heeft nagegaan.

     

    Ik dank U Heer ! … Op harpen en snaren ! Staat er in mijn kerkboek, maar ik heb niets dan mijn heel en hevig hart! Uit heel de volheid van mijn ziel !

     

    En laat Uw Wortel als tegendank nog vele jaren op Uw veld (dat spijtig, ook van ’t kasteel is) in het zweet zijns aanschijns mogen werken!

    Dank op voorhand!

     

    Uit: ‘Boerenpsalm’, Felix Timmermans

     

     

     

     

     

    23-09-2005 om 18:55 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom zoveel over bomen?

    Waarom zoveel over bomen?

     

    Kruipt eens in de ‘huid’ van een kevertje dat zich op de grond tussen het hoge gras voortbeweegt. En sta dan stil, om verbaasd rond te kijken naar die hoog boven je hoofd oprijzende reuzenhalmen… Dat doet zo’n insect natuurlijk niet. Maar wij mensen zijn niet altijd zoveel beter. Als we namelijk door een bos lopen, zijn we ongeveer in dezelfde situatie als dat beestje tussen het gras…Met dit verschil, dat de boom het hoogtepunt, de bekroning vormt van het plantenrijk.

     

    De boom – in het enkelvoud. Waarbij we liefst denken aan een min of meer alleenstaande boom. Want in een bos komt de boom minder tot zijn recht: we dreigen door het bos de boom niet te zien. Daar gaat het ons om: de boom leren zien.

     

    Maar hebben we dan niets belangrijkers te doen? Dat is het juist: sommige ‘onbelangrijke’ dingen zijn in het leven (‘léven’) van een mens nu eenmaal niét zo onbelangrijk. Onder meer meditatief bezig zijn. Een pleidooi hiervoor achten we overbodig: er is voldoende literatuur over meditatie als tegenwicht tegen drukte en gejaagdheid; als herstel van dát stuk van onszelf waarvan het verlies de psycholoog M. Wertheimer ertoe bracht een volwassene te definiëren als een ‘ontaard kind’; als een manier om meer te beantwoorden aan de bedoeling van een Schepper die de mens vreugde wilde zien beleven aan de tuin van zijn schepping.

     

    Een uitstekend middel hiertoe: aandacht overhebben voor een boom, tijd verliezen aan die boom. Waarom juist een boom? Omdat, als we een algemeen menselijk symbool zoeken, een symbool dat aansluit bij diepere lagen van ons wezen en dat, bewust gemaakt, de opbouw van onze persoonlijkheid ten goede komt, we het best terecht kunnen bij de boom: hij ligt – in een tweevoudige betekenis – het meest binnen ons bereik.

     

    Het protest tegen het ondoordacht vellen van bomen en de populariteit van het boompjes-planten zijn slechts de buitenkant van een diepere liefde en verering voor de boom, waarto we de aanleg in ons dragen.

     

    Probeert u maar eens die aanleg tot ontwikkeling te brengen. Begin met iets over bomen te lezen. Verzamel mooie afbeeldingen van bomen. Blader eens rustig in een boek met afbeeldingen van het boom-symbool. Maar vooral bekijk bomen in levende lijve.

     

    Kijk er b.v. naar als u in de trein zit. Ook in de winter! En natuurlijk in de lente, als ze allen nog maar met fijne tule of met donzige gaas zijn omhangen. Verwonder u over de vele vormen die ze aannemen: lange fijne pluimen of kort dikke vederbossen, reusachtige sparrekegels of opengevouwen waaiers. Zelfs geteisterde, gehavende bomen zijn het bezien waard: meer nog dan gave bomen spreken zijn van levenskracht en levensmoed.

     

    We kunnen van de ‘primitieve’ mens nog wel wat leren, zegt men vaak. Zonder dat we daarom bomen hoeven te vergoddelijken. Bij de verkondiging van het christendom door Bonifatius ging er af en toe een heilige eik voor de bijl. Jammer misschien, maar doordat die ene boom werd geofferd, konden we de overige bekijken als wat ze zijn: beeld van onszelf, van de mens, die geschapen is naar het beeld van God.

     

    23-09-2005 om 16:46 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    22-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trainen

    Trainen

    (bij Mt 5, 48)

    "Weest dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is"
     

    Weinig hebben we van nature,

    veel moeten we aanleren,

    met moeite verwerven en vasthouden.

     

    Een lichamelijke behendigheid eist uren training,

    armen en benen en andere spieren soepel maken,

    door steeds dezelfde oefenstof,

    eindeloos saai, maar noodzakelijk,

    om conditie te krijgen en te houden,

    om mee te kunnen en de eindstreep te halen.

     

    Maar ons trainingsveld is veel groter;

    wat vroeger schijnbaar van nature kon,

    omgaan met elkaar,

    lijkt tegenwoordig een probleem.

    Waarom anders woorden als: eenzaamheid,

    communicatiestoornis, polarisatie?

    Daarom trainen in omgaan met elkaar,

    oefenen in luisteren en spreken,

    van mens tot mens, in grote groepen,

    oefenen in democratisch denken,

    in breken en delen…

     

    Ook zullen we moeten trainen in bidden,

    in luisteren naar God, in spreken met God,

    we zullen bij Jezus in de leer moeten

    om te ontdekken, wie de Vader is,

    wat Hij van ons vraagt,

    om te kunnen zijn zoals Hij,

    want dat is toch de opdracht:

    wees volmaakt, zoals uw Vader in de hemel.

    22-09-2005 om 16:41 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."hebt meêlijen met de bomen"

    “hebt meêlijen met de bomen”

     

    Als het waar is dat wij ons innerlijk in de uiterlijke wereld weerspiegeld zien, dan is het te verwachten dat de nabije wonderen die de bomen zijn, daarin een grote rol spelen. De psycholoog C.G.Jung noemt de volgende betekenis-aspecten op: groei, leven, ontvouwing van lichamelijke en geestelijke vorm, ontwikkeling, groei van onder naar boven en andersom, moederlijkheid (bescherming, schaduw, dak, vruchten), levensbron, vastheid, duurzaamheid, worteling (ook: niet van de plaats kunnen), ouderdom, persoonlijkheid en tenslotte dood en wedergeboorte.

     

    Deze waarlijk niet oppervlakkige betekenismogelijkheden maken waarschijnlijk dat er zeer sterke emoties rond bomen ontstaan kunnen.

     

    Bomen zijn werkelijk.

    Hun bladeren praten werkelijk

    met woorden veelzeggend en letterloos.

     

    Hun toppen zingen.
    Hun stammen zwijgen

    hoorbaar.

     

    Hun wortels houden

    van de aarde.

     

    Bij een boom

    staande moet ik wel

    ademen als een boom.

     

    Naar een boom

    ziende zie ik

    hemel en aarde in elkanders

    armen.

     

    Want een boom,

    een boom is een bruiloft                                                      Hans Andreus

    22-09-2005 om 14:46 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    20-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze wortels wijzen erop dat wij ergens vandaan komen

    Onze wortels wijzen erop dat wij ergens vandaan komen

    “Voor een kind reeds wijzen wortels erop dat wij ergens vandaan komen, dat Leven leven geeft en dat er een harmonische verbondenheid bestaat tussen al wat leeft. En mystieken worden stil bij de oergrond van alle bestaan. Zij voelen hun wezenskern geboren worden van Elders diep binnenin. Zij weten dat hun eigen diepste wortels slechts leven doordat ze zich drenken aan de heldere rivier in de Stad van Kristal, zoals de boom des levens (Apocalyps 22, 1 – 3). En steeds opnieuw worden zij uitgedaagd die onzichtbare oergrond te vertrouwen: dat deze trouw zal blijven, ook wanneer de eigen levensboom breekt, ook wanneer de andere boom, met wiens wortels en takken men vergroeid was, sterft en men eenzaam de resterende wintertijd moet trotseren. Tot het ogenblik komt dat aan allen openbaar wordt dat ieder, van welke cultuur of religie, van welke historische of vergeten periode ook, elkaar erkent – zoals Rilke het dichtte – als bloeiende takken op één wortelstronk. Tot alle eenzame bomen elkaar terugvinden als bloesems op één Levensboom. Tot in elk gelaat de oorsprong gezien wordt en de voltooiing, de trekken van het Gelaat van de Ene, waardoor allen Gods volk worden, een woud van eindelijk levenden.”

    Jan Kerkhofs

    20-09-2005 om 19:53 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze wortels mogen niet verzuren in de modder

    Onze wortels mogen niet verzuren in de modder

    “Maar ook de krachtigste wortels zijn nooit helemaal gezond. Zij lopen gevaar te verzuren in modder. En wanneer de boom dan omvalt is de verwoesting pijnlijk om te zien. In ‘Also sprach Zarathustra’ heeft Friedrich Nietzshe dit scherp aangevoeld: “Het is met de mens als met die boom. Hoe meer hij op oprijst omhoog en naar het licht, des te dieper willen zijn wortels doordringen in de aarde, de duisternis, de diepte en – het kwade.” Daarom moet elke mens ervoor zorgen dat de bodem waarin hij verworteld is, gezond blijft, en hij mag deze, zoals in de natuur, lang niet met alles voeden of hij wordt vergiftigd en de takken rotten en de bladeren vallen af, definitief. Ook in het woud der mensen staan giftige en dode bomen, alsof hun wortels zuigen in de hel. Mensen moeten elkaars wortels verzorgen door klaarheid in levensstijl en door neen te kunnen zeggen tegen wie onze wortels bedreigd. Zoals bij bomen vergt dit alles een zekere afstandelijkheid om niet te verstikken; ook wortels hebben een eigen, veilige ruimte nodig.”

    20-09-2005 om 10:12 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    19-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wortels van de ander durven vertrouwen!

    De wortels van de ander durven vertrouwen


    “Wanneer de wortels van de ander eenmaal betrouwbaar worden geacht, moet men ze ook durven vertrouwen. Het dient tot niets steeds maar te woelen in zijn haar wortels om bijvoorbeeld te zien of de liefde wel heel oprecht is, wel even absoluut of definitief als de eigen liefde. De boom van de ander kan slechts groeien door trouwe zon en regen, door stille winters en spelende lentes, niet door te graven in het mysterie van de wortels. Dit mysterie wordt onthuld door de kracht van de boom, door de beschuttende schaduw en door de steeds weerkerende frisheid van nieuwe bloemen en bladeren. Wanneer men de wortels vertrouwt, durft men verwachten dat ze een onuitputtelijke rijkdom in zich bergen en dat steeds opnieuw scheuten en bloemknoppen zichtbaar worden. Dan weet men ook dat na een storm, die zelfs grote takken heeft afgebroken, de wortels voedend aanwezig blijven en verdere groei mogelijk maken. Hoe subtiel dit alles in een menselijk relatie waar kan worden, heeft Sigrid Undset een uitgetekend in haar door velen onontdekte ‘Lente’, het herlezen waard.”

    19-09-2005 om 14:14 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    18-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tuinman en de dood

    DE TUINMAN EN DE DOOD
    Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
    Mijn woning in: "Heer, Heer, één ogenblik!

    Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
    Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

    Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
    Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

    Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
    Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!" -

    Van middag (lang reeds was hij heengespoed)
    Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

    "Waarom," zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
    "Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?"

    Glimlachend antwoordt hij: "Geen dreiging was 't,
    Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

    Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
    Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan."

    P.N. van Eyck

    Morgenavond geef ik een voordracht over: "Vluchten naar Ispagaan helpt niet!". De betekenis van mijn titel: wij leven in een tijd waarin de dood taboe is. Al worden wij langs de media gebombardeerd met berichten over doden door natuurrampen, revoluties, oorlogen, overstromingen, verkeersslachtoffers,... toch is de dood voor ons gebeuren voor anderen en dan nog meestal oude mensen. Het is een teken van wijsheid bewust te worden dat wegvluchten van de dood, van de dood dood te zwijgen, mensonwaardig is en zeer ongezond.
    Het is de bedoeling de mensen bewust te maken dat wij moeten aanvaarden dat de dood een realiteit is die met zekerheid voor iedereen geldt en dat wij de dood gaan (passief) moeten ombuigen tot 'sterven'.
    Ook dat mensen niet alleen kunnen leven, maar ook niet alléén kunnen sterven.
    Belangrijk is tevens te beseffen dat het onze opdracht onze medemensen bij te staan in hun rouwproces, in hun rouwarbeid!

    18-09-2005 om 20:03 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elke mens moet ergens "voeten in de aarde hebben"

    Elke mens moet ergens “voeten in de aarde hebben"

     

    “Wortels vragen eerbied en vertrouwen. Mensen kunnen elkaars diepste wortels in tederheid raken maar ook onherroepelijk kwetsen. Elk mens moet zijn eigen wortels beschermen op straffe van identiteitsverlies. Hij moet ergens “voeten in de aarde hebben”. En dit houdt heel wat in: verbondenheid met zijn familie, met zijn afkomst, met zijn cultuur, met de natuur (ecologie is een reactie van eerbied voor de wortels, zoals ook een terugkeer nar gezonde seksualiteit). Wij kennen allen ontwortelden: mensen opgegroeid tussen twee culturen, die dikwijls nergens thuis zijn en een oppervlakkige indruk maken als missen ze een echte humus. De kosmopoliet is daarom dikwijls de moderne Ahasverus; zijn vermeend universaliteit openbaart zwaar wortelverlies door overijld en vroegtijdig overplanten. Zei Chesterton niet dat hij van de hele wereld hield, maar wel vanuit zijn eigen kleine tuin.

     

    Ook het collectieve geheugen is een voedende wortel. Het verminderen van geschiedenislessen is daarom pedagogisch kortzichtig. Hier past de bekende uitdrukking: “Ware traditie is vooruitgang die geslaagd is”. “

    18-09-2005 om 13:41 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de wortels raakt men niet ongestraft

    Aan de wortels raakt men niet ongestraft

     

    “Maar kinderen ervaren ook vlug dat men wortels moet eerbiedigen. Zo vertelt de oude kanselier Konrad Adenauer ergens dat hij dit als kind leerde toen hij, ál te nieuwsgierig, kleine, onvolgroeide radijsjes uittrok om te zien wat er onderaan gebeurde – en natuurlijk verdorden de radijsjes. Aan de wortels raakt men niet ongestraft. Wortels hebben iets te maken met vaderschap en moederschap. Zij wijzen naar de schoot van moeder aarde en naar de mysterieuze kracht van heel klein zaad. “

     

    Je zou eigenlijk beter spreken van een stamwortel dan van een stamboom.

     

    “En ieder heeft wel ooit momenten in zijn leven gekend waarop hij die stamwortel ondervraagt, wel weten of men in liefde ontstaan is en met liefde aanvaard door moeder én vader. De wortels van ieder mens liggen in vele voorbije generaties, geboren uit grote en kleine liefdes en soms geheel wildweg als in de grillige natuur, meer door toeval dan door ontmoeting. Maar zoals bij de bomen, waarvan je de wortels veelal niet ziet, blijven ook de wortels van een mens voor de anderen en tevens voor hemzelf grotendeels verborgen. Ouders en grootouders herkennen hier en daar iets, maar ook zij weten dat elk kind vanuit gisteren meer geheimen bergt dan wie ook kan ontraadselen.”

     

    18-09-2005 om 10:18 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)

    Foto

    WELKOM OP DEZE BLOG OVER DIACONIE & GENEALOGIE! TEMMERMANNEN EN JAVO HETEN U VAN HARTE WELKOM! WIJ HOPEN DAT U ER IETS AAN HEEFT!!!
    Archief per week
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 20/02-26/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 25/12-31/12 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005
  • 25/04-01/05 2005
  • 18/04-24/04 2005
  • 11/04-17/04 2005
  • 04/04-10/04 2005

    Foto

    Gastenboek
  • Oscar en Oma Rozenrood
  • Hallo
  • fijne avond
  • Groetjes
  • Groetjes uit Koekelare

    Twijfel vooral niet om een berichtje achter te laten in ons gastenboek. Opbouwende kritiek is ook steeds welkom!


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Nieuws VRT NWS
  • Congo en Rwanda tekenen intentieverklaring die op termijn moet leiden tot vrede
  • FBI pakt Amerikaanse rechter op: zou agenten immigratiedienst hebben tegengewerkt
  • Frankrijk in de ban van groot pedofilieschandaal: "Alles bleef decennialang achter de schoolmuren verstopt"
  • Ketnet en Kom op tegen Kanker zetten opnieuw 'De pet op tegen kanker'
  • Vluchten, treinen en bussen geschrapt: dit weten we al over de nationale actiedag van dinsdag
  • Man slaat honderden flessen stuk met hamer in drankenhandel in Bornem: "Geen idee waarom hij dat deed"
  • Wie deel van woning erft, zal voortaan zijn recht op een sociale woning behouden
  • Pete Hegseth stort het Pentagon van de ene controverse in de andere: hoe lang blijft hij nog op post?
  • Servische studenten lopen 2.000 km van Novi Sad naar Brussel om aandacht te vragen voor politieke crisis in hun land
  • Voor het eerst in 100 jaar geen graf in Sint-Pietersbasiliek en 'slechts' 1 kist: zo zal uitvaart van paus Franciscus verlopen


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!