Geld om naar school te gaan Naar school gaan, studeren kost geld en is uiterst belangrijk voor de toekomst van elk kind of jongere. De Vlaamse overheid wil een stukje tegemoetkomen in die schoolkosten. Nieuw! Vanaf schooljaar 2007-2008 komen meer gezinnen in aanmerking voor een schooltoelage omdat de voorwaarden versoepeld zijn. Tegelijkertijd wordt het bedrag van de toelage verhoogd.
Het loont dus zeker de moeite om eens na te kijken of u in aanmerking komt!
Zelfs als u vroeger geen schooltoelage secundair onderwijs kreeg, is het mogelijk dat u nu wél een toelage kan ontvangen.
Eerste hulp bij studietoelagen! Kom langs en kijk of u in aanmerking komt voor een schooltoelage secundair onderwijs of een studietoelage hoger onderwijs 2007-2008.
De medewerkers van de dienst studietoelagen helpen u persoonlijk met uw aanvraag. Samen met u onderzoeken zij of u in aanmerking komt (nationaliteit, inkomen , ) en helpen u met het invullen van het formulier.
Wanneer?
Woensdag 14 november 2007 van 13:30u. tot 16:30u.
Infomobiel
Ter ondersteuning van de infonamiddag studietoelagen wordt ook een infomobiel ingeschakeld. Het is een knalgele Renault Master. Deze wagen is een mobiel infoloket en je vind hem op de markt. Niet alleen kun je er persoonlijke inlichtingen bekomen over studietoelagen maar ook kan je er alles vragen over de Vlaamse Overheid (1700-lijn).
Waar?
Stadsbestuur Waregem - Briek Schottezaal (3de verdieping) - Gemeenteplein 2 - Waregem
Belangrijk!
Neem je (elektronische mét pincode) identiteitskaart mee, bankrekeningnummer en indien van toepassing het bedrag van alimentatiegeld 2005, huurcontract van de kotstudent.
Gezinsbond-Gosa Waregem organiseert op donderdag 15 november het jaarlijks grootouders- en seniorenfeest in het stedelijk ontmoetingscentrum de roose aan de Smedenstraat 1 op De Biest.
Gastspreker is prof. A. Vansteenwegen, gewaardeerd relatietherapeut, die ons zal onderhouden over de relaties tussen grootouders, hun kinderen en kleinkinderen.
Wij verwelkomen U graag vanaf 13.45u en vragen een kleine bijdrage bij inschrijving tot 11 november van 5 euro, daarna 8 euro voor iedereeen, ook niet-leden zijn van harte welkom. (rek. 468-2283621-16)
Inschrijving en informatie bij:
Waregem: Hans Geeraert - tel. 056 60 23 06 Beveren-Leie: Maria Courtens - tel. 056 70 27 05 Desselgem: Remi Deboiserie - tel. 056 71 31 67
St Eloois-Vijve: Gaby Vandererven - tel 056 60 32 89
Wij verwachten een ruime belangstelling voor deze leerrijke en feestelijke namiddag.'
Naar aanleiding van Allerheiligen-Allerzielen ging Beverse Weetjes even op zoek op de site van stad Waregem om u beste bezoeker het een en ander mee te geven in verband met de begraafplaatsen. De begraafplaats van Beveren-Leie is gelegen in de Sint-Jansstraat.
De begraafplaatsen zijn toegankelijk op: 1. werkdagen: - van april tot september van 9.00 u. tot 19.00 u. - van oktober tot maart van 9.00 u. tot 17.00 u. 2. zon- en feestdagen : van 9.00 u. tot 17.00 u.
U heeft volgende keuzemogelijkheden: Begraven in volle grond: - concessie 30 jaar met grafteken stad: 745 euro per persoon - concessie 30 jaar met grafteken belanghebbende (Beveren-Leie): 1.115 euro per persoon - zonder concessie 10 jaar met grafteken stad: gratis Columbarium: - concessie 30 jaar: 745 euro per persoon - zonder concessie 5 jaar: gratis Urnenveld: - concessie 30 jaar: 745 euro per persoon - zonder concessie 5 jaar: gratis Asstrooiweide: - asverstrooiing: gratis - asverstrooiing met naamplaat op gedenkzuil: 50 euro per persoon Opmerking: een urne kan ook begraven worden in volle grond.
Voor nog meer info zoals: aangifte, erfrechtverklaring, laatste wilsbeschikking, aanvraag akte, afstand van organen... kunt u eveneens terecht op de site van stad Waregem. klik hier
Het begon allemaal met Jack Jack, een Ierse man, bracht zijn avonden graag door in zijn stamkroeg, waar hij het ene glaasje na het andere dronk, om de tijd te doden. Op zo'n avond ontmoette hij in een dronken roes de duivel, die maar één ding wou: bezit nemen van zijn ziel. Maar de listige Jack wist de duivel te overhalen om samen met hem nog één glas te drinken.
Op het einde van de avond nam de duivel de gedaante aan van een muntstuk om zijn pils te betalen. Jack greep het muntstuk en sloot hem op in een buidel met een kruisvormig slot. Pas toen hij Jack had beloofd hem tien jaar met rust te laten, liet Jack hem weer vrij.
Tien jaar later botste Jack weer op de duivel op een verlaten landweg. Om tijd te winnen vroeg hij hem nog om één gunst: een appel uit de dichtstbijzijnde boom.
Toen de duivel in de boom klom om een mooi exemplaar uit te zoeken, zag Jack zijn kans schoon om met zijn zakmes een kruis te kerven in de stam van de boom. De duivel zat klem in de kruin en Jack liet hem beloven dat hij hem nooit meer lastig zou vallen. Vanuit zijn benarde situatie kon de duivel niet anders dan hiermee akkoord gaan en hij sloeg jammerend op de vlucht.
Toen Jack stierf, werd hij weggejaagd uit het paradijs, omdat hij met de duivel had geheuld. In de hel wilden ze hem ook niet, omwille van de belofte van de duivel. Jack was verdoemd om eeuwig te dolen en smeekte de duivel om een gloeiend kooltje, waarmee hij zijn lange en donkere weg kon verlichten. Die kreeg hij gelukkig nog en hij stak het in een uitgeholde raap.
Sindsdien dwaalt 'Jack of the Lantern', later verbasterd tot 'Jack O'Lantern' door het duister, met zijn lantaarn in de hand.
Eerste Reisbeurs voor mensen met beperkingen. Op woensdag 7 november 2007 vindt de eerste Reisbeurs voor mensen met beperkingen plaats in OC De Vonke, Lagaeplein te Heule. Deze beurs stelt het ruime reisaanbod tentoon, geschikt voor mensen met beperkingen die zelfstandig of met ondersteuning op reis wensen te gaan. Heel wat reisorganisaties komen er hun aanbod verduidelijken via infostands en via workshops kan u verdere informatie bekomen om uw reisplannen vorm te geven.
De reisbeurs is gratis toegankelijk en u kan er terecht tussen 14u en 21u. De officiële opening heeft plaats om 14u30 in aanwezigheid van de Kortrijkse schepen dhr. Libeer.
Meer info kan u bekomen via de website reisbeurskortrijkklik hier , of bij Christophe Lowagie, bureau reizen en vrije tijd de branding op het telefoonnummer 056/36.40.41 of bij Bert Tanghe, agoog de branding bert.tanghe@waak.be 056/36.40. 48.
Deze reisbeurs is een organisatie van de Kortrijkse Zorginstellingen (met name de branding en Den Achtkanter), Stad Kortrijk, de Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap en Mentor vzw in het kader van Struikelblok 2007.
De organisatie heeft als doel om de vele mensen met een reisbehoefte in contact te brengen met aanbieders van toegankelijke reizen voor mensen met of zonder beperkingen. In het verleden waren personen met beperkingen die in voorzieningen verbleven vaak aangewezen op deze zelfde voorzieningen om hen in hun reisnood tegemoet te komen. Echter, dit werd zelden bevredigend gevonden: het aanbod was niet divers genoeg, er diende vaak in groep op reis gegaan, men had weinig kans om nieuwe vrienden en kennissen te maken, men had niet altijd het gevoel er eens uit geweest te zijn, buitenlandse reizen waren niet of moeilijk organiseerbaar, men kwam niet vlot in contact met mensen zonder beperkingen ...
Anderzijds is het toch soms nodig om extra ondersteuning te krijgen om effectief een reis te maken. De laatste jaren wordt heel wat energie en aandacht gestoken in het creëren van kansen voor mensen met beperkingen of specifieke reisbehoeftes om toch op een zo gewoon mogelijke manier op reis te kunnen gaan, of ruimer nog, aan vrijetijdsbesteding te doen. Heel wat organisaties en bedrijven hebben zich opengesteld voor deze vragen en richten doelgericht reizen in voor mensen met en/of zonder beperkingen, actief rekening houdend met de verschillende wensen en behoeftes van deze mensen.
Ontmoeting en ontspanning zijn een hoofddoel, maar ook: nieuwe vrienden en kennissen leren kennen, grenzen verleggen, jezelf ontplooien, je bewust worden van je mogelijkheden, De organisatoren willen de aanbieders van deze toegankelijke reizen in contact brengen met het grote publiek dat elk jaar massaal op zoek gaat naar een geschikte reis. Ze willen tevens een dynamiek op gang brengen die deze ondersteuningsbehoefte op de kaart zet of houdt. Daarom nodigen ze ook beleidsmensen, organisaties en vrijwilligers uit om verder te werken aan de uitbouw en afstemming van dit vrijetijdsaanbod.
Realisatie masterplan O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem v.z.w.
Situering Op 12 oktober 2006 gaf Inge Vervotte, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, groen licht voor de realisatie van het masterplan van het O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem v.z.w..
Het ziekenhuis kampt al jaren met een stijgend plaatsgebrek omwille van ondermeer de steeds groeiende patiëntenstroom, het toenemend aantal medewerkers en geneesheren en de wijzigende visies binnen de patiëntenzorg.
Het ambitieuze nieuwbouw- en verbouwingsproject werd ontwikkeld in overleg met de raad van bestuur, de directie, de diverse interne gebruikersgroepen (met name de geneesheren, verpleegkundigen, paramedici, administratieve en pastorale medewerkers en medewerkers van de technische dienst, de keuken en het onderhoud) en het architecten- en ingenieursbureau. Het kwam vervolgens tot stand na veelvuldige contacten met de subsidiërende overheid. Zo diende het ziekenhuis in een eerste fase van de VIPA-procedure het zogenaamd Zorgstrategisch Plan bij de overheid in, dat de bevoegde minister op 25 juni 2003 goedkeurde. Aansluitend werd in een tweede fase van de VIPA-procedure het Technisch-financieel Plan van de nieuwbouw en de renovatieprojecten ingediend. Het werd goedgekeurd op 14 september 2005. Op 12 oktober 2006 keurde minister Inge Vervotte het volledige bouwproject, ter waarde van ongeveer 40.000.000 , goed door de nodige financiële middelen vrij te maken.
Nieuwbouw en verbouwing Het volledig project bestaat enerzijds uit de realisatie van een nieuwbouwdeel van ongeveer 5.000m² en anderzijds uit de renovatie van bestaande ziekenhuisdelen voor een oppervlakte van 10.000m².
In het nieuwbouwdeel worden twee operatiezalen met bijhorigheden, een beddenvleugel met 30 chirurgische bedden, een ziekenhuisapotheek met vlot van buitenaf toegankelijke magazijnen, een nieuwe dienst nucleaire geneeskunde, een totaal nieuw laboratorium, bijkomende poliklinische ruimten en vergaderlokalen, enkele opleidingslokalen, personeelsaccommodaties en kleedruimten ondergebracht. Bovenop deze nieuwe ziekenhuisvleugel komt een technische ruimte met ondermeer een hoogspanningslokaal.
Met de verbouwingen worden in de bestaande gebouwen een nieuw dagziekenhuis met dertig bedden, een nieuwe functie voor intensieve zorg, een nieuwe en verruimde recovery, een nieuwe moderne centrale sterilisatie, een nieuwe kindvriendelijke pediatrie met inslaapmogelijkheid voor de ouders, een nieuwe dienst kinesitherapie, een nieuw centraal onthaal, nieuwe administratieve diensten en een nieuwe centrale keuken ingericht. De bestaande polikliniek wordt heringedeeld, geclusterd en vernieuwd. De huidige vijf operatiezalen worden volledig vernieuwd en, op dezelfde wijze als de twee nieuwe operatiezalen, toekomstgericht uitgerust.
Het bouwconcept Het globaal bouwproject gaat uit van toekomstgericht bouwen en heeft aandacht voor de diverse gebruikers. Dit heet integraal bouwen. Er wordt maximaal rekening gehouden met de functionaliteit voor en het welbevinden van de diverse gebruikers : de patiënt, de ziekenhuismedewerkers, de bezoeker, De nieuwe centrale inplanting van de infobalie aan de hoofdingang van het ziekenhuis en een moderne bewijzering zullen de patiënt en de bezoeker in staat stellen vlot de weg te vinden naar de verschillende diensten en afdelingen binnen het ziekenhuis. Voor het comfort van de poliklinische patiënt vormt de polikliniek een éénduidig en aanééngesloten geheel dat grotendeels losstaat van het traject dat bezoekers zullen volgen. Een goed uitgewerkte bewijzering, duidelijke aanduidingen en goed herkenbare punten loodsen de poliklinische patiënt op eenvoudige en efficiënte wijze doorheen dit traject. In deze volledig te vernieuwen polikliniek worden de diverse medische specialismen maximaal geclusterd en zijn er ruimten voor multidisciplinair overleg voorzien wat bijdraagt tot een verdere ontwikkeling van de multidisciplinaire samenwerking in het belang van de patiënt. De dienst medische beeldvorming, de dienst nucleaire geneeskunde en de bloedafname voor het laboratorium, die centraal gelegen zijn binnen dit circuit, zijn vlot bereikbaar.
Voor de diverse groepen ziekenhuismedewerkers worden aangename werkplaatsen gecreëerd met veel aandacht voor licht, kleur en ergonomisch comfort.
Binnen de ontwikkeling van het bouwproject werd in hoge mate gestreefd naar het optimaal voldoen aan de actuele noden en verwachtingen; toekomstgericht werd rekening gehouden met mogelijke wijzigende gebruikerseisen en veranderende omgevingsfactoren. Het project is daardoor initieel flexibel en ombouwflexibel. Het nieuw ontworpen gebouw bestaat uit een modulaire betonskeletstructuur. Deze multifunctionele modules laten een grote flexibiliteit toe in toewijzing of functiewijziging. Ze kunnen ook als alleenstaande of als samengevoegde modules gebruikt worden. Hierdoor kan de dienstverlening vlot aangepast worden aan medische ontwikkelingen, technologische evoluties, evoluerende ICT-toepassingen en veranderende verwachtingspatronen.
Bij de nieuwbouw- en verbouwingswerken wordt maximaal rekening gehouden met de exploitatie op middellange en lange termijn, de energie-efficiëntie en de zorg voor het milieu. De toekomstige flexibele gebouweninfrastructuur van het ziekenhuis wordt verwacht een lang leven te leiden. Het gebouw wordt daarom met duurzame materialen opgetrokken.
Het volledige project is verder energiearm. De compacte gesloten bouwwijze zal voordelen opleveren ten aanzien van het globale energieverbruik voor verwarming en afkoeling. De toepassing van de modernste isolerende materialen en speciaal isolerende beglazing maakt een efficiënt energieverbruik mogelijk. Een algemeen en energiearm koelsysteem staat in voor de koeling van de ruimten.
De nieuwe aardgasgestookte verwarmingsketels voor de verwarming van de bijkomende gebouwen en de bereiding van sanitair warmwater zullen milieuvriendelijk en energie-efficiënt zijn.
Op de nieuwe ziekenhuisvleugel wordt een groen dak geplaatst. Dit met specifieke planten beplante dak heeft ondermeer in de zomer een grote koelende invloed en in de winter werkt het supplementair warmte-isolerend.
Het maximaal gebruik van natuurlijk licht, gecombineerd met moderne en zeer efficiënte verlichtingssystemen, zal het elektrisch energieverbruik voor verlichtingstoepassingen in het ziekenhuis bovendien fors verminderen.
Timing De bouwvergunning van het volledig project werd op 24 mei 2007 bekomen. Voor de vereiste milieuvergunningen loopt de aanvraag bij de provincie. Het aanbestedingsdossier wordt verwacht tegen het bouwverlof 2007; de Europese publicatie ervan is voorzien tegen medio augustus e.k.. Na controle van de biedingen en de toewijzing van de werken gaat de werf vervolgens in januari 2008 van start. De vermoedelijke duur van de werken bedraagt minstens vier jaar.
Voordat deze bouwwerf start, vinden in het najaar 2007 belangrijke omgevingswerken en werken van buitenaanleg plaats : er komt een bijkomende parkingzone voor ruim 350 voertuigen, de bestaande parkeerzone wordt aangepast, deze parkeerzones worden voorzien van specifieke beplanting, aangepaste wegenis rond het ziekenhuis en naar de bijkomende parkeerzone wordt aangelegd en het terrein wordt bouwrijp gemaakt.
Tijdens de renovatiewerken van het operatiekwartier worden de vijf bestaande operatiezalen en recovery ondergebracht in een tijdelijke containerbouw. Ook voor de duur van de renovatiewerken van de keuken wordt een gelijkaardig scenario van een tijdelijke containerbouw-keuken gebruikt. Begin 2008 wordt met deze bouwwerken van de tijdelijke huisvesting gestart.
De aanvang van de renovatiewerken staat gepland voor de tweede helft van 2008.
Communicatie Omdat communicatie belangrijk wordt tijdens de bouwwerken zullen een vertegenwoordiger van de geneesheren en een vertegenwoordiger van de verpleegkundigen regelmatig deelnemen aan de werfvergaderingen met architecten en aannemer. Deze vertegenwoordigers zijn het aanspreekpunt voor de ziekenhuismedewerkers die er terecht kunnen voor vragen over de werken.
Ook verspreidt het ziekenhuis periodiek tijdens de duur van de werkzaamheden (+/- 4 à 5 jaar) een nieuwsbrief : bezoekers kunnen de flyer aan de infobalie bekomen; patiënten krijgen het nieuws bij opname. Ook de ziekenhuismedewerkers en de huisartsen ontvangen dit nieuws over de werf, de evolutie van de werkzaamheden, de tijdelijke schikkingen en al wat er op stapel staat.
De Beverse Gezinsbond, ACW Beveren-Leie en Vakantiegenoegens 'Waregem Leiekant' hebben ook dit jaar plannen gesmeed om zowel klein als groot te laten genieten van de jaarlijkse bietentocht. Er zullen terug heel wat verrassingen te beleven vallen. Welke...?, dat zult u binnenkort wel vernemen. Stip alvast zaterdag 17 november aan in uw agenda!!!
Wie nog even wil terugblikken op de bietentocht van vorig jaar klik hier
Billijke Vergoeding moet STEEDS aangegeven worden! Recent besliste de Vlaamse Overheid om in welbepaalde gevallen de Billijke Vergoeding te betalen in plaats van de organisator.
De voorwaarden voor tussenkomst zijn de volgende: 1. De organisator moet een lokale groepering of vereniging zijn en de groepering of vereniging moet voornamelijk uit vrijwilligers bestaan 2. De inkomprijs moet lager zijn dan 6 . 3. De totale Billijke Vergoeding die moet betaald worden voor het evenement mag niet hoger liggen dan 100 incl. btw; 4. De locaties van het evenement moeten in het Nederlandse taalgebied liggen; 5. Conventionele ruimtes zijn uitgesloten van deze regeling (parochiezalen, gemeentelijke zalen, ) Deze regeling geldt ook voor het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad. U moet dan wel over een verificatiecode beschikken.
Om te genieten van deze tussenkomst moet de aangifte gebeuren op een website die speciaal daarvoor gebouwd werd: www.vlaanderen.be/billijkevergoeding klik hierof www.ikgebruikmuziek.be/vlaanderen klik hier.
Het blijft dus noodzakelijk om de aangifte te doen en om in aanmerking te komen voor de tussenkomst moet deze aangifte gebeuren via de website. Doet u dat niet, dan moet u ingeval van controle zelf de Billijke Vergoeding betalen, samen met de boete voor niet-aangeven.
Geef dus tijdig uw evenement aan op www.vlaanderen.be/billijkevergoeding of www.ikgebruikmuziek.be/vlaanderen kan u nu op een eenvoudige manier uw evenement aangeven. Mocht u niet aan de voorwaarden voldoen kan u nog altijd uw evenement aangeven via de standaardwebsite www.ikgebruikmuziek.be, en zo op een eenvoudige manier een boete wegens niet of laattijdig aangeven vermijden. Met vriendelijke groeten De Beheersvennootschappen van de Billijke Vergoeding.
PPS: Op de website vindt u ook informatie over de plaatsen die de Billijke Vergoeding betaalden, en kunt ook vooraf zonder engagement uitrekenen hoeveel u zal moeten betalen voor uw evenement.
Op zaterdagavond 20 oktober organiseerde vzw Lenig en Vlug, hun jaarlijkse Kaas- en Wijnavond. Net zoals de vorige jaren was OC t Klokhuis goed gevuld. De aanwezigen genoten van het heerlijke kaasbuffet terwijl de kinderen konden genieten van de hotdogs. Het podium was voorbehouden voor de jongsten die zich kostelijk vermaakten met stripverhalen.
EINDELIJK EEN AANPASSING VAN HET FIETSONVRIENDELIJK KRUISPUNT De fietsersbond van Waregem is tevreden dat het kruispunt aan de Toren te Desselgem (1) uiteindelijk opnieuw wordt aangepast. Het was te fietsonvriendelijk.
We zijn tevreden dat het stadsbestuur het been stijf hield t.o.v het Vlaamse Gewest door te eisen dat het kruispunt fietsvriendelijker wordt gemaakt.
Bij het dwarsen van het kruispunt met de fiets moest men telkens de hindernis nemen van een boord. Ook bij het oprijden van de N43 vanuit de Liebaardstraat was heel wat fietsvaardigheid nodig om dit op een veilige manier te doen. Fietsersbond Waregem vraagt dat ook de suggestie om een verlaging van de boordsteen vanuit de Meierie wordt gerealiseerd. Dit stukje weg is een schitterend alternatief om de gevaarlijke Liebaardstraat te vermijden als men de N43 op moet.
Ook aan het kruispunt van de N43 met de Waregemstraat kan het wat fietsvriendelijker. Daar zou een afvlakking van de boordsteen het comfort van de fietser sterk verhogen. Fietsersbond vraagt aan de Vlaamse overheid om meer rekening te houden met het fietscomfort. Een mooi kruispunt of fietspad is daarom niet altijd een veilig en comfortabel fietspad.
Verder betreurt de lokale afdeling dat wij de splitsing van het fietspad op de N43 op het grondgebied Waregem (tussen de Renault-garage en de Carrefour) op een gebrekkige manier is uitgevoerd. Ook hier hoopt men dat de overheden de zaak nogmaals bekijken en de plaats voor de fietsers veiliger en comfortabeler maakt. Rudy Devos (1) de Toren te Beveren-Leie
Dat Frederiek Meersman en Davy Baetens reeds lang bezeten zijn van gezelschapsspelen, dat gaven we al te kennen. In de loop der jaren verzamelden ze ruim 100 verschillende spelen. Op zaterdagavond 20 oktober organiseerden 'De Spelmaeckers' hun eerste spelletjesavond in 'De Kernelle' en mochten er ruim 20 deelnemers begroeten.
De formule is eenvoudig: eenmaal per maand organiseren ze een spelletjesavond. Voor slechts 1 euro kun je dan onbeperkt spelen. In ruil voor die euro krijgt de deelnemer telkens één stempel. Iedere stempel is een tombolaticket waard en in juni worden er dan verschillende spelen verloot.
De volgende spelavond gaat door op zaterdag 3 november in 'De Kernelle' te Beveren-Leie en start om 20u. Iedereen is er van harte welkom.
Jeugdhuis t Zwemb@ trekt volle zaal Eén van de 8 voorrondes van Westtalent vond plaats in jeugdhuis t Zwemb@. Westtalent is een provinciaal muziekconcours voor muzikanten uit West-Vlaanderen.
Op zaterdagavond 20 oktober was het jeugdhuis dan ook volgelopen voor dit evenement. 7 groepen waagden er hun kans om een plaats in de halve finale in de wacht te slepen.
Zinger een band uit Deerlijk, kaapte zowel de publieksprijs als de prijs van de jury weg. Deze band stoot dan ook door naar de halve finale. De halve finales gaan door op 16 november te Izegem en op 17 november te Kortrijk.
Op de foto: Bestuurslid Davidsfonds: Hans Boury, de winnende ploeg: De Spelmaeckers: Merel Gruwez, Davy Baetens, Frederiek Meersman, Pieter Demeyer, bestuurleden Davidsfonds: Koen Lavens en Lieven Monserez
Succesvolle 7de Verenigingenquiz Op vrijdagavond organiseerde het Davidsfonds de 7de Verenigingenquiz en met succes. Ook dit jaar mochten ze een 20-tal ploegen inschrijven. De vragen die er aan bod kwamen waren van allerlei aard, fauna en flora, sport, TV, aardrijkskundige vragen. Een doordenkertje om met één extra streepje de som van 5+5+5=550 te doen kloppen. Scrabbelen als rode draad en natuurlijk kwam Beveren-Leie eveneens aan bod. Een quiz voor allrounders dus. De Spelmaeckers die voor de allereerste maal deelnamen haalden het en mochten de 250 op zak steken. De tweede prijs die 125 bedroeg ging naar C=bio. De 75 ging na hertelling van de punten van de tennisclub naar de ploeg Be-Cool.
Beste bezoeker, eerst en vooral dank U wel voor de vele positieve mailtjes. Beverse Weetjes wordt ook overspoeld met vragen om foto's door te sturen. Weet dat dit echt onbegonnen werk is. Daarom deze oplossing: regelmatig zal er een link vrijgegeven worden waar u foto's kunt downloaden. Daar zult u foto's vinden die al op Beverse Weetjes te zien waren, maar er zullen ook foto's te vinden zijn die nog nog nooit te zien waren.
Geesteskind van Germain De Vlaminck is stoere bonk geworden!
Op 27 en 28 oktober gaat de negende oktobertocht door. Dan storten 82 sportievelingen zich voor twee dagen in het onbekende. Er zijn in totaal 25 groepjes ingeschreven, 14 groepjes ondernemen de grote tocht en 11 de kleine.
Germain vertelt hoe alles begon: Ik ben met deze Oktobertocht gestart, omdat ik vond dat er los van alles iets nodig was in Beveren. Een soort uitdaging, iets waar men zijn eigen grenzen eens moet verleggen. Ik sprong dus in het ongewisse en plaatste een advertentie in t Beverblaadje met als titel Fietsen en stoppen in een mooie omgeving. Iedereen die zich geroepen voelde kon contact opnemen, en er was onmiddellijk een goeie respons. We konden de eerste Oktobertocht starten met 54 deelnemers en ondertussen groeide dat verder uit, vertelt Germain.
Ik werkte reeds 3 tochten uit, gaat Germain verder. Maar het is wel zo dat we ernaar streven dat er ieder jaar andere mensen zijn die de organisatie op zich willen nemen. Ons Comité, C=bio, (Comité ter Bescherming van het Ideeëngoed van de Oktobertocht) komt ieder jaar in december samen en bestaat uit mensen die de tocht reeds organiseerden en diegenen die de volgende tocht zullen organiseren. Op die vergadering wordt gekeken hoe de tocht verder kan groeien en daar proberen de nieuwe organisators, in de mate van het mogelijke, rekening mee te houden sluit Germain af.
Dit jaar lag de organisatie in handen van Claude en Mieke Goemaere-Verbrugge. Zij zijn reeds een jaar lang bezig met de voorbereiding. Zelfs hun 10 daags verlof stond in t teken van de Oktobertocht.
Zij vertellen: Als je zon tocht wil organiseren moet je er als koppel achter staan, want er kruipt enorm veel tijd in de voorbereiding. Daarbij is de ondersteuning van de logistiek een belangrijk gegeven. Toen we aan de voorbereiding begonnen hadden we twee streken in gedachten. Maar we hadden geluk, in de eerste streek die we verkenden vonden we slaap-, was-, kook-, gelegenheid voor zon grote groep mensen. We konden dus aan de slag, we kienden de stafkaarten uit om zoveel mogelijk krieren en landwegels te benutten. Ondertussen is alles in kannen en kruiken en zowel de grote- als de kleine tocht is verkend en goedgekeurd.
Het verschil tussen de grote en kleine tocht is zon 30 à 40 km meer fietsen en een 10-tal km meer wandelen. Allé, t was toch de afgelopen 8 jaar zo, wat de negende tocht brengt is afwachten lachen Claude en Mieke
Het enige wat de deelnemers nu weten is waar en wanneer ze hun fietsen moeten binnendragen, wat ze moeten meenemen en dat ze op zaterdagmorgen om 03.30u aan Boss paints moeten zijn. De weg, opdrachten die ze te vervullen krijgen worden stap voor stap bekend gemaakt. Door middel van een soort roadboek met coördinaten, een foto als herkenningspunt, een rebus oplossen of met andere attributen kunnen de deelnemers op weg.
t Is wel altijd zo geweest dat we nooit door een dorpskom moeten, er valt ook nooit een kruidenierswinkel, een bakkerij en zelfs geen café te bespeuren, sluit voorzitter Germain De Vlaminck af.
Wie meer wil weten over de voorbije acht Oktobertochten klik hier
Eerder dit jaar heeft uitgeverij de Vijfsprong bvba een nieuwe editie uitgebracht van het info/adresboek van Nieuwenhove en aanpalende straten.
Momenteel is men volop bezig met de voorbereidingen van de uitgave van een nieuw adresboek van Beveren-Leie. Het nieuwe boek zal bevatten : een lijst met nuttige telefoonnummers een alfabetische naamlijst van alle inwoners ouder dan 18 jaar met adres een alfabetische stratenlijst met vermelding van de bewoners per huisnr. + eventueel een telefoonnummer een alfabetische lijst van de adverteerders een kaart van Beveren-Leie uittreksels uit de jaarboeken van de geschied- en heemkundige kring over Beveren-Leie, o.a. over de oude kerk van Beveren
Geinteresseerden kunnen contact opnemen met de Vijfsprong bvba, Lode Delmulle, Spitaalstraat 104 - 8790 Waregem - tel. 056/6002 55. Het nieuwe boek zal eind december 2007 of ten laatste in januari 2008 verschijnen. Industriecomplex p, Delmulle - Spitaalstraat 104 - 8790 Waregem Tel. 056/603521 Fax 056/61 4508 de.vijfsprong@telenet,be
Foto genomen op 30 maart 2006 Het kruispunt Grote Heerweg Sint-Jansstraat is in het kader van de collectorwerken in Beveren-Leie heraangelegd. Ter hoogte van t Leckerke is er een uitstulping aangebracht aan het voetpad om te beletten dat men tot op de hoek parkeert. Voor vrachtwagens is het echter moeilijk om de Sint-Jansstraat in of uit te rijden als er voertuigen aan de overzijde geparkeerd staan.
Daarom werd op de gemeenteraad van oktober beslist een parkeerverbod in te voeren vanaf het kruispunt met de Grote Heerweg, richting Gentseweg, over een afstand van 16 meter langs de kant van de onpare huisnummers. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het markeren van onderbroken gele strepen.
Deze avond (17 oktober) was Beverse Weetjes even te gast in onze buurgemeente Desselgem. Locatie: de loopgraven in de Stedelijke Basisschool waar het jaarlijkse KVG toneel doorgaat. Beverse Weetjes dacht er het KVG toneelgezelschap aan te treffen, maar niets was minder waar. Er waren wel twee stoere Beverse soldaten aanwezig die naarstig aan het werk waren.
Robert Bastiaen en Rik Velghe waren druk in de weer met de opbouw van het decor. Oorlog was er niet, soep was er evenmin te bespeuren en liefde daar probeert Beverse Weetjes het fijne van te weten. In ieder geval, het decor ziet er nu al prachtig uit en dat werk is zeker met liefde gedaan.