Parlando is de nieuwsbrief die regelmatig zal verschijnen in verband met het nieuwe vleugelcomplex van het ziekenhuis te Waregem. Hier is alvast het eerste nummer. In aanvulling op de onthulling van de eerste steen gisteren 8 november vindt u hierna het eerste nummer van Parlando. Met Parlando wil het OLV van Lourdes Ziekenhuis te Waregem patiënten, bezoekers, ziekenhuismedewerkers en huisartsen zo goed mogelijk op de hoogte houden van de verschillende werkzaamheden, de evolutie van de werf en al wat er op stapel staat.
Op donderdag 8 november genoten om en bij de 40 leden van Markant/KVLV van een feestelijke namiddag. Daar hoorde een geurige kop koffie een lekkernij en een gezellige babbel bij. Het thema van deze namiddag: "Draden herstellen". Mensen leven als door draden verbonden in relatie met zichzelf en anderen. Soms raken deze draden verward of knapen ze af! Mevr. Roos Callemeyn hielp zoeken hoe men relaties kan herstellen, opnieuw kan beginnen, kan vergeven....
Wie de activiteitenkalender wil raadplegen klik hier
De laatste tijd wordt Beveren-Leie geplaagd door inbraken. Gemeenteraadslid Ann-Sophie Kindt, tevens lid van de Politieraad ging op onderzoek uit en stelde haar gevens ter beschikking, waarvoor dank
De vraag van Ann-Sophie Kindt aan de politieraad luidde als volgt: "In de nacht van 14 op 15 mei 2007 werd in Beveren-Leie een reeks diefstallen gepleegd waarbij de daders het vooral gemunt hadden op autoradio's en GPS-toestellen. De diefstallen concentreerden zich vooral rond de centrumstraten van onze gemeente, vooral dan de Hoonakkerdteef en de straten rond de Tomberg. In deze straten waren op dat moment heel wat bewoners verplicht, omwille van wegenwerken hun wagen langs de openbare weg te parkeren. Misschien waren zij daardoor een gemakkelijker doelwit?
Enkele weken daarna werd een controle uitgevoerd op de E17 richting Frankrijk en werden enkele personen opgepakt. Bestaat er enig verband met de diefstallenplaag in Beveren-Leie?
Betreffende al deze gegevens werd mij al meermaals de vraag gesteld hoever het onderzoek inzake deze diefstallen al gevorderd is? Werden er maatregelen genomen om dit in de toekomst te vermijden al dan, niet? En wat is de stand van het onderzoek betreffende deze overvallen? Is er al enig bruikbaar spoor naar de daders?"
Ann-Sophie kreeg onderstaande antwoord In de nacht van 14 op 15 mei 2007 werden inderdaad diefstallen uit wagens gepleegd te Beveren-Leie. De daders hadden het vooral gemunt op GPS- en radiotoestellen. De meeste slachtoffers zijn woonachtig in een straten rond de dorpskem. Een opmerkelijke vaststelling daarbij is dat de toegangswegen tot de straten gemakkeIijk te vinden zijn. Ofwel is men vertrouwd met de omgeving ofwel is er tijd om op goed geluk in de omgeving rond te lopen.
Naar onze mening is het laatste hetgeen gebeurd is. Dat door de werken veel voertuigen op de openbare geparkeerd waren, kan voor de daders een aantrekkingskracht geweest zijn. De kans dat er geen correlatie is, is beduidend groter denken we. Vermoedelijk was de aanwezigheid van een groot aantal wagens voor de een opportuniteit. Gezien dergelijke feiten worden toegeschreven aan rondtrekkende dadergroepen die zich langs de grote verkeersassen verplaatsen en parallel aan die wegen diefstallen plegen, speelt de toevalligheid hier een rol. De rondtrekkende groep kiest een omgeving uit en, in ons geval, door de plaatsomstandigheden (werken) zijn er veel potentiële slachtoffers. Daarbij komt dat een aanzienIijk aantal eigenaars er niet van overtuigd zijn de waardevolle voorwerpen uit de wagen te nemen. Dus niet omdat er door omstandigheden veel wagens op de openbare weg staan maar wel omdat er waardevolle voorwerpen in worden achtergelaten of er te weinig preventieve maatregelen worden genomen (beveiliging radio bijv.), zijn er in die omgeving veel slachtoffers geweest. Uiteraard spreekt dit de daders niet vrij.
Uit de laatste vaststelling leidt men de beste maatregelen af om dergelijke diefstallen te vermijden, namelijk het verwijderen van waardevolle voorwerpen als de wagen wordt achtergelaten en een betere preventie bij inbouw van een radio en/of GPS-systeem.
De dagelijkse patrouilles en toezichten slagen er soms in daders te betrappen op heterdaad, maar in de meeste gevallen heeft een dader een voordeel ten opzichte van de politie. Desondanks worden de interventieploegen alsook de themapatrouille gedirigeerd naar de diefstalgevoelige regio's.
Het technisch sporenonderzoek leverde geen bruikbare sporen op. Het uitgebreid buurtonderzoek leverde evenmin aanwijzingen op. De daders zijn tot op heden niet officieel gekend.
Er bestaat een verband met de rondtrekkende dadergroepen in de actie op 06 juni 2007. Echter niet specifiek met de feiten te Beveren-Leie.
Reeds enkele jaren zijn er, zoals in andere arrondissementen, grootschalige acties. In het arrondissement Kortrijk worden ze Pack-acties genoemd. De plaatsen en tijdstippen worden belegd in de conferentie van korpschefs van het arrondissement samen met de directeur coordinator, de directeur van de lokale component van de federale gerechtelijke politie en de procureur des konings.
De deelnemende zones bepalen de manier van de actie maar het gebeurt dat twee zones een of dat door samenwerking een autostrade wordt afgezet. De vemoemde controle op de aftit Deerlijk richting Frankrijk Ieverde twee verdachte personen echter met in aanmerking voor de feiten te Beveren-Leie, wel voor andere diefstalIen. In de toekomst blijven dergelijke acties gepland naast de inspanningen die de zone doet in het kader van het zonaal veiligheidsplan.
Kerstconcert in Sint-Jan de Doperkerk te Beveren-Leie op 21 december 2007
FREDDY BRECK & ASTRID Brengen u in het eerste deel van het programma terug in de tijd met wereldhits zoals: Überall auf der Welt, Bianca en Rote Rosen aangevuld met mooie kerstliederen.
Deel twee van de cocktail wordt op smaak gebracht om 21.30 uur met het optreden van UDO en volledig orkest. Dit jeugdig talent brengt u even van de nostalgie naar de toekomst. Kerstmis is een feest, maar ook een moment van bezinning. In deze soms harde wereld is er wel eens iemand die we erg missen, niet kunnen bereiken... De tophit van UDO 'Ik mis je zo...' wordt ongetwijfeld het hoogtepunt in dit kerstconcert. Voor meer info: klik hier
Dankzij Basket Heren Waregem, de organisator van dit Kerstconcert, mag Beverse Weetjes 4 tickets, elk ter waarde van 15 wegschenken. Hoe dat zal gebeuren kun je weldra lezen op dit blog.
Internationale 'Golden River Team Cup' trampoline op 10 november 2007 te Beveren-Leie Op zaterdag, 10 november 2007 gaat voor de tweede keer de 'Golden River Team Cup' in Beveren-Leie door. Initiatiefnemer en organisator is de actieve trampolineclub Lenig en Vlug.
Deze trampolinewedstrijd is een spektakel buiten categorie waar binnenlandse en buitenlandse teams zich met elkaar meten. Deze tweede editie kent, net zoals de eerste, een grote nationale en internationale interesse. 15 ploegen strijden er om de beste teamprestatie !
De teamcup wil een aanzet zijn voor het nieuwe trampolineseizoen 2007- 2008 en tevens een wenk van gastvrijheid naar alle internationale contacten die de trampolineclub Lenig en Vlug over de loop der jaren heeft opgebouwd.
De teamcup wil ook een vitrine zijn voor trampoline in onze streek : een unieke kans om Beveren-Leie even in het daglicht te stellen. Bij trampolinespringen gaat het normaal gezien om de individuele prestatie van de springer.
Bij de Golden River Teamcup tellen geen individuele uitslagen, maar enkel de eindscore van de ploeg op zijn geheel. Dit brengt mee dat ploegen niet focussen op die ene podiumplaats voor de beste springer, maar de juiste strategie zullen kiezen om als team over de hele lijn goed te presteren.
Spektakel gegarandeerd ! 10 november 2007 vanaf 11 uur in de sporthal Den Averul, Schoolstraat, 8791 Beveren-Leie De inkom is gratis
Naast praktische informatie over de Golden River Teamcup zelf vindt U ook achtergrondinformatie rond de geschiedenis van trampoline, de sport, de club Lenig en Vlug, de activiteiten en vele andere weetjes. klik hier
Ook dit jaar mocht de Beverse Missiebond op heel wat sympathisanten rekenen. Tot 3 maal toe is OC t Klokhuis volgelopen, in totaal genoten om en bij de 550 personen van de heerlijke beenham met frietjes en fijne groentjes. Dit alles tvv de missionarissen die gesteund worden door de Beverse Missiebond. De opbrengst van deze gezellige maaltijd zal ten goede komen aan: Zuster Miet Boel in Togo, Pater Marcel Dobbels in Guatemala, Broeder Martinus Jennekens in Kongo, Pater Frans Labeeuw in Pakistan, Zuster Leen Mestdagh in Kameroen, Mgr Louis Nkinga in Kongo, Pater Noël Ostijn in Japan, Pater Gilberto Pauwels in Bolivia, Zuster Frida Platteau in Zuid-Afrika en Pater Adelin Verstraete in Kongo.
Ook de 'Zusters van Liefde' uit Heule waren naar Beveren-Leie overgestoken, als steun voor Zuster Frida Platteau die reeds 23 jaar werkzaam is in Zuid-Afrika, Siloë in een school voor blinden. Op de foto v.l.n.r: Zr Liesbeth Fulon 20 jaar werkzaam in Zuid-Afrika, Siloë in school voor blinden. Zr Lut Feryn 35 jaar werkzaam in Kongo en werkte 4 jaar mee in Zuid-Afrika aan een aidsproject. Zr Thérèse Herman was 48 jaar werkzaam in Zuid-Afrika, Siloë in school voor de blinden. Zr Cecile Lievens was 38 jaar werkzaam in Zuid-Afrika in een aidsproject. Zr Wivine Bornauw, stichteres van de school voor de blinden in Siloë en was er 53 jaar werkzaam. Niet op de foto Zr Paula Depuydt, medestichteres van de school voor blinden en er 53 jaar werkzaam. Zr Yolande Verhalle die 48 jaar werkzaam was in Siloë. Het werk van deze Zusters is sinds 28 augustus 2007 doorgegeven aan 3 Poolse Zusters.
Kurt Vanryckeghem en Pietro Iacopucci zetten koksmuts op
VLAAMSE BURGEMEESTERS STAAN ACHTER HET FORNUIS TIJDENS DE TWEEDE WEEK VAN DE SMAAK Mon Fillet, vorig jaar de burgemeester van Haacht, heeft het in 2006 voorgedaan: tijdens de eerste editie van de Week van de Smaak kookte hij voor personeel en inwoners een nieuw Gemeentelijk Gerecht met streekproducten.
De Week van de Smaak grijpt dit jaar Gastland Italië aan om de burgemeesters van alle Vlaamse Steden en Gemeenten op te roepen om achter het fornuis te gaan staan. Tover op zondag 18 november een streekgebonden variant van een Italiaanse klassieker op tafel en laat de inwoners proeven van uw kooktalent , luidt de uitdaging die ze meekrijgen van Vlaams Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel, Bert Anciaux.
49 burgemeesters slijpen hun messen en zetten hun koksmuts op. De burgemeesters krijgen de keuze uit 10 Italiaanse gerechten: - Minestrone - Zuppa di Pesce (vissoep) - Carpaccio - Risotto - Melanzane of zucchine ripiene (gevulde aubergines of courgettes) - Cannelloni - Spaghetti - Ossobuco - Pizza - Tiramisù
Uit alle inzendingen wordt er per provincie één geselecteerd: samen met de burgemeester van Kortrijk, krijgen zij op zondag 18 november tijdens hun kookactiviteit het bezoek van een Italiaanse chef die het Vlaams-Italiaanse gerecht persoonlijk komt proeven en voor de genodigden 50 flessen Italiaanse wijn meebrengt.
De burgemeester kookt: Sint-Hubertus op zijn Italiaans Burgemeester Kurt Vanryckeghem en zijn assistent-schepen van Cultuur Pietro Iacopucci zetten hun koksmuts op tijdens de Sint-Hubertusviering! Op de receptie na de viering en de wijding van dieren en hun baasjes, schotelen ze originele Italiaanse hapjes voor. Bloso Waregem, Veldloopstraat 11, 8790 Waregem 18 november 2007 (12:30) Gratis | voor deelnemers Sint-Hubertusviering Informatie: 056 62 12 11, secretariaat@waregem.be Meer weten over de tweede Week van de Smaak: klik op het logo
Zaterdag 17 november 2007 SFEERVOLLE BIETENTOCHT langs Beverse rustige wegen, met start om 17.30 u aan OC 't Klokhuis.
Wie het wenst kan gratis bieten afhalen tussen 13.00 u en14.00 u aan OC 't Klokhuis. Tijdens de tocht is er voor alle deelnemers gratis heksenbrouwsel, animatie en snoep voorzien
Na de tocht zijn er hotdogs, warme en koude dranken, frisdranken... te verkrijgen aan zeer gezinsvriendelijke prijzen.
Er zal terug een reuze speelbed opgesteld staan in OC 't Klokhuis en de animatie zal verzorgd worden door: Poppentheater ELLEBIEKE
Dit alles is een organisatie van de Beverse Gezinsbond, ACW Beveren-Leie en Vakantiegenoegens Waregem Leiekant
Nieuwe links op Beverse Weetjes Voortaan kunt u nu ook een kijkje nemen op de site van 'De Spelmaeckers' en deze van 'Volleybal Dames Beveren-Leie'. Er is een permanente link te vinden in de linker marge.
Geld om naar school te gaan Naar school gaan, studeren kost geld en is uiterst belangrijk voor de toekomst van elk kind of jongere. De Vlaamse overheid wil een stukje tegemoetkomen in die schoolkosten. Nieuw! Vanaf schooljaar 2007-2008 komen meer gezinnen in aanmerking voor een schooltoelage omdat de voorwaarden versoepeld zijn. Tegelijkertijd wordt het bedrag van de toelage verhoogd.
Het loont dus zeker de moeite om eens na te kijken of u in aanmerking komt!
Zelfs als u vroeger geen schooltoelage secundair onderwijs kreeg, is het mogelijk dat u nu wél een toelage kan ontvangen.
Eerste hulp bij studietoelagen! Kom langs en kijk of u in aanmerking komt voor een schooltoelage secundair onderwijs of een studietoelage hoger onderwijs 2007-2008.
De medewerkers van de dienst studietoelagen helpen u persoonlijk met uw aanvraag. Samen met u onderzoeken zij of u in aanmerking komt (nationaliteit, inkomen , ) en helpen u met het invullen van het formulier.
Wanneer?
Woensdag 14 november 2007 van 13:30u. tot 16:30u.
Infomobiel
Ter ondersteuning van de infonamiddag studietoelagen wordt ook een infomobiel ingeschakeld. Het is een knalgele Renault Master. Deze wagen is een mobiel infoloket en je vind hem op de markt. Niet alleen kun je er persoonlijke inlichtingen bekomen over studietoelagen maar ook kan je er alles vragen over de Vlaamse Overheid (1700-lijn).
Waar?
Stadsbestuur Waregem - Briek Schottezaal (3de verdieping) - Gemeenteplein 2 - Waregem
Belangrijk!
Neem je (elektronische mét pincode) identiteitskaart mee, bankrekeningnummer en indien van toepassing het bedrag van alimentatiegeld 2005, huurcontract van de kotstudent.
Gezinsbond-Gosa Waregem organiseert op donderdag 15 november het jaarlijks grootouders- en seniorenfeest in het stedelijk ontmoetingscentrum de roose aan de Smedenstraat 1 op De Biest.
Gastspreker is prof. A. Vansteenwegen, gewaardeerd relatietherapeut, die ons zal onderhouden over de relaties tussen grootouders, hun kinderen en kleinkinderen.
Wij verwelkomen U graag vanaf 13.45u en vragen een kleine bijdrage bij inschrijving tot 11 november van 5 euro, daarna 8 euro voor iedereeen, ook niet-leden zijn van harte welkom. (rek. 468-2283621-16)
Inschrijving en informatie bij:
Waregem: Hans Geeraert - tel. 056 60 23 06 Beveren-Leie: Maria Courtens - tel. 056 70 27 05 Desselgem: Remi Deboiserie - tel. 056 71 31 67
St Eloois-Vijve: Gaby Vandererven - tel 056 60 32 89
Wij verwachten een ruime belangstelling voor deze leerrijke en feestelijke namiddag.'
Naar aanleiding van Allerheiligen-Allerzielen ging Beverse Weetjes even op zoek op de site van stad Waregem om u beste bezoeker het een en ander mee te geven in verband met de begraafplaatsen. De begraafplaats van Beveren-Leie is gelegen in de Sint-Jansstraat.
De begraafplaatsen zijn toegankelijk op: 1. werkdagen: - van april tot september van 9.00 u. tot 19.00 u. - van oktober tot maart van 9.00 u. tot 17.00 u. 2. zon- en feestdagen : van 9.00 u. tot 17.00 u.
U heeft volgende keuzemogelijkheden: Begraven in volle grond: - concessie 30 jaar met grafteken stad: 745 euro per persoon - concessie 30 jaar met grafteken belanghebbende (Beveren-Leie): 1.115 euro per persoon - zonder concessie 10 jaar met grafteken stad: gratis Columbarium: - concessie 30 jaar: 745 euro per persoon - zonder concessie 5 jaar: gratis Urnenveld: - concessie 30 jaar: 745 euro per persoon - zonder concessie 5 jaar: gratis Asstrooiweide: - asverstrooiing: gratis - asverstrooiing met naamplaat op gedenkzuil: 50 euro per persoon Opmerking: een urne kan ook begraven worden in volle grond.
Voor nog meer info zoals: aangifte, erfrechtverklaring, laatste wilsbeschikking, aanvraag akte, afstand van organen... kunt u eveneens terecht op de site van stad Waregem. klik hier
Het begon allemaal met Jack Jack, een Ierse man, bracht zijn avonden graag door in zijn stamkroeg, waar hij het ene glaasje na het andere dronk, om de tijd te doden. Op zo'n avond ontmoette hij in een dronken roes de duivel, die maar één ding wou: bezit nemen van zijn ziel. Maar de listige Jack wist de duivel te overhalen om samen met hem nog één glas te drinken.
Op het einde van de avond nam de duivel de gedaante aan van een muntstuk om zijn pils te betalen. Jack greep het muntstuk en sloot hem op in een buidel met een kruisvormig slot. Pas toen hij Jack had beloofd hem tien jaar met rust te laten, liet Jack hem weer vrij.
Tien jaar later botste Jack weer op de duivel op een verlaten landweg. Om tijd te winnen vroeg hij hem nog om één gunst: een appel uit de dichtstbijzijnde boom.
Toen de duivel in de boom klom om een mooi exemplaar uit te zoeken, zag Jack zijn kans schoon om met zijn zakmes een kruis te kerven in de stam van de boom. De duivel zat klem in de kruin en Jack liet hem beloven dat hij hem nooit meer lastig zou vallen. Vanuit zijn benarde situatie kon de duivel niet anders dan hiermee akkoord gaan en hij sloeg jammerend op de vlucht.
Toen Jack stierf, werd hij weggejaagd uit het paradijs, omdat hij met de duivel had geheuld. In de hel wilden ze hem ook niet, omwille van de belofte van de duivel. Jack was verdoemd om eeuwig te dolen en smeekte de duivel om een gloeiend kooltje, waarmee hij zijn lange en donkere weg kon verlichten. Die kreeg hij gelukkig nog en hij stak het in een uitgeholde raap.
Sindsdien dwaalt 'Jack of the Lantern', later verbasterd tot 'Jack O'Lantern' door het duister, met zijn lantaarn in de hand.
Eerste Reisbeurs voor mensen met beperkingen. Op woensdag 7 november 2007 vindt de eerste Reisbeurs voor mensen met beperkingen plaats in OC De Vonke, Lagaeplein te Heule. Deze beurs stelt het ruime reisaanbod tentoon, geschikt voor mensen met beperkingen die zelfstandig of met ondersteuning op reis wensen te gaan. Heel wat reisorganisaties komen er hun aanbod verduidelijken via infostands en via workshops kan u verdere informatie bekomen om uw reisplannen vorm te geven.
De reisbeurs is gratis toegankelijk en u kan er terecht tussen 14u en 21u. De officiële opening heeft plaats om 14u30 in aanwezigheid van de Kortrijkse schepen dhr. Libeer.
Meer info kan u bekomen via de website reisbeurskortrijkklik hier , of bij Christophe Lowagie, bureau reizen en vrije tijd de branding op het telefoonnummer 056/36.40.41 of bij Bert Tanghe, agoog de branding bert.tanghe@waak.be 056/36.40. 48.
Deze reisbeurs is een organisatie van de Kortrijkse Zorginstellingen (met name de branding en Den Achtkanter), Stad Kortrijk, de Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap en Mentor vzw in het kader van Struikelblok 2007.
De organisatie heeft als doel om de vele mensen met een reisbehoefte in contact te brengen met aanbieders van toegankelijke reizen voor mensen met of zonder beperkingen. In het verleden waren personen met beperkingen die in voorzieningen verbleven vaak aangewezen op deze zelfde voorzieningen om hen in hun reisnood tegemoet te komen. Echter, dit werd zelden bevredigend gevonden: het aanbod was niet divers genoeg, er diende vaak in groep op reis gegaan, men had weinig kans om nieuwe vrienden en kennissen te maken, men had niet altijd het gevoel er eens uit geweest te zijn, buitenlandse reizen waren niet of moeilijk organiseerbaar, men kwam niet vlot in contact met mensen zonder beperkingen ...
Anderzijds is het toch soms nodig om extra ondersteuning te krijgen om effectief een reis te maken. De laatste jaren wordt heel wat energie en aandacht gestoken in het creëren van kansen voor mensen met beperkingen of specifieke reisbehoeftes om toch op een zo gewoon mogelijke manier op reis te kunnen gaan, of ruimer nog, aan vrijetijdsbesteding te doen. Heel wat organisaties en bedrijven hebben zich opengesteld voor deze vragen en richten doelgericht reizen in voor mensen met en/of zonder beperkingen, actief rekening houdend met de verschillende wensen en behoeftes van deze mensen.
Ontmoeting en ontspanning zijn een hoofddoel, maar ook: nieuwe vrienden en kennissen leren kennen, grenzen verleggen, jezelf ontplooien, je bewust worden van je mogelijkheden, De organisatoren willen de aanbieders van deze toegankelijke reizen in contact brengen met het grote publiek dat elk jaar massaal op zoek gaat naar een geschikte reis. Ze willen tevens een dynamiek op gang brengen die deze ondersteuningsbehoefte op de kaart zet of houdt. Daarom nodigen ze ook beleidsmensen, organisaties en vrijwilligers uit om verder te werken aan de uitbouw en afstemming van dit vrijetijdsaanbod.
Realisatie masterplan O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem v.z.w.
Situering Op 12 oktober 2006 gaf Inge Vervotte, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, groen licht voor de realisatie van het masterplan van het O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem v.z.w..
Het ziekenhuis kampt al jaren met een stijgend plaatsgebrek omwille van ondermeer de steeds groeiende patiëntenstroom, het toenemend aantal medewerkers en geneesheren en de wijzigende visies binnen de patiëntenzorg.
Het ambitieuze nieuwbouw- en verbouwingsproject werd ontwikkeld in overleg met de raad van bestuur, de directie, de diverse interne gebruikersgroepen (met name de geneesheren, verpleegkundigen, paramedici, administratieve en pastorale medewerkers en medewerkers van de technische dienst, de keuken en het onderhoud) en het architecten- en ingenieursbureau. Het kwam vervolgens tot stand na veelvuldige contacten met de subsidiërende overheid. Zo diende het ziekenhuis in een eerste fase van de VIPA-procedure het zogenaamd Zorgstrategisch Plan bij de overheid in, dat de bevoegde minister op 25 juni 2003 goedkeurde. Aansluitend werd in een tweede fase van de VIPA-procedure het Technisch-financieel Plan van de nieuwbouw en de renovatieprojecten ingediend. Het werd goedgekeurd op 14 september 2005. Op 12 oktober 2006 keurde minister Inge Vervotte het volledige bouwproject, ter waarde van ongeveer 40.000.000 , goed door de nodige financiële middelen vrij te maken.
Nieuwbouw en verbouwing Het volledig project bestaat enerzijds uit de realisatie van een nieuwbouwdeel van ongeveer 5.000m² en anderzijds uit de renovatie van bestaande ziekenhuisdelen voor een oppervlakte van 10.000m².
In het nieuwbouwdeel worden twee operatiezalen met bijhorigheden, een beddenvleugel met 30 chirurgische bedden, een ziekenhuisapotheek met vlot van buitenaf toegankelijke magazijnen, een nieuwe dienst nucleaire geneeskunde, een totaal nieuw laboratorium, bijkomende poliklinische ruimten en vergaderlokalen, enkele opleidingslokalen, personeelsaccommodaties en kleedruimten ondergebracht. Bovenop deze nieuwe ziekenhuisvleugel komt een technische ruimte met ondermeer een hoogspanningslokaal.
Met de verbouwingen worden in de bestaande gebouwen een nieuw dagziekenhuis met dertig bedden, een nieuwe functie voor intensieve zorg, een nieuwe en verruimde recovery, een nieuwe moderne centrale sterilisatie, een nieuwe kindvriendelijke pediatrie met inslaapmogelijkheid voor de ouders, een nieuwe dienst kinesitherapie, een nieuw centraal onthaal, nieuwe administratieve diensten en een nieuwe centrale keuken ingericht. De bestaande polikliniek wordt heringedeeld, geclusterd en vernieuwd. De huidige vijf operatiezalen worden volledig vernieuwd en, op dezelfde wijze als de twee nieuwe operatiezalen, toekomstgericht uitgerust.
Het bouwconcept Het globaal bouwproject gaat uit van toekomstgericht bouwen en heeft aandacht voor de diverse gebruikers. Dit heet integraal bouwen. Er wordt maximaal rekening gehouden met de functionaliteit voor en het welbevinden van de diverse gebruikers : de patiënt, de ziekenhuismedewerkers, de bezoeker, De nieuwe centrale inplanting van de infobalie aan de hoofdingang van het ziekenhuis en een moderne bewijzering zullen de patiënt en de bezoeker in staat stellen vlot de weg te vinden naar de verschillende diensten en afdelingen binnen het ziekenhuis. Voor het comfort van de poliklinische patiënt vormt de polikliniek een éénduidig en aanééngesloten geheel dat grotendeels losstaat van het traject dat bezoekers zullen volgen. Een goed uitgewerkte bewijzering, duidelijke aanduidingen en goed herkenbare punten loodsen de poliklinische patiënt op eenvoudige en efficiënte wijze doorheen dit traject. In deze volledig te vernieuwen polikliniek worden de diverse medische specialismen maximaal geclusterd en zijn er ruimten voor multidisciplinair overleg voorzien wat bijdraagt tot een verdere ontwikkeling van de multidisciplinaire samenwerking in het belang van de patiënt. De dienst medische beeldvorming, de dienst nucleaire geneeskunde en de bloedafname voor het laboratorium, die centraal gelegen zijn binnen dit circuit, zijn vlot bereikbaar.
Voor de diverse groepen ziekenhuismedewerkers worden aangename werkplaatsen gecreëerd met veel aandacht voor licht, kleur en ergonomisch comfort.
Binnen de ontwikkeling van het bouwproject werd in hoge mate gestreefd naar het optimaal voldoen aan de actuele noden en verwachtingen; toekomstgericht werd rekening gehouden met mogelijke wijzigende gebruikerseisen en veranderende omgevingsfactoren. Het project is daardoor initieel flexibel en ombouwflexibel. Het nieuw ontworpen gebouw bestaat uit een modulaire betonskeletstructuur. Deze multifunctionele modules laten een grote flexibiliteit toe in toewijzing of functiewijziging. Ze kunnen ook als alleenstaande of als samengevoegde modules gebruikt worden. Hierdoor kan de dienstverlening vlot aangepast worden aan medische ontwikkelingen, technologische evoluties, evoluerende ICT-toepassingen en veranderende verwachtingspatronen.
Bij de nieuwbouw- en verbouwingswerken wordt maximaal rekening gehouden met de exploitatie op middellange en lange termijn, de energie-efficiëntie en de zorg voor het milieu. De toekomstige flexibele gebouweninfrastructuur van het ziekenhuis wordt verwacht een lang leven te leiden. Het gebouw wordt daarom met duurzame materialen opgetrokken.
Het volledige project is verder energiearm. De compacte gesloten bouwwijze zal voordelen opleveren ten aanzien van het globale energieverbruik voor verwarming en afkoeling. De toepassing van de modernste isolerende materialen en speciaal isolerende beglazing maakt een efficiënt energieverbruik mogelijk. Een algemeen en energiearm koelsysteem staat in voor de koeling van de ruimten.
De nieuwe aardgasgestookte verwarmingsketels voor de verwarming van de bijkomende gebouwen en de bereiding van sanitair warmwater zullen milieuvriendelijk en energie-efficiënt zijn.
Op de nieuwe ziekenhuisvleugel wordt een groen dak geplaatst. Dit met specifieke planten beplante dak heeft ondermeer in de zomer een grote koelende invloed en in de winter werkt het supplementair warmte-isolerend.
Het maximaal gebruik van natuurlijk licht, gecombineerd met moderne en zeer efficiënte verlichtingssystemen, zal het elektrisch energieverbruik voor verlichtingstoepassingen in het ziekenhuis bovendien fors verminderen.
Timing De bouwvergunning van het volledig project werd op 24 mei 2007 bekomen. Voor de vereiste milieuvergunningen loopt de aanvraag bij de provincie. Het aanbestedingsdossier wordt verwacht tegen het bouwverlof 2007; de Europese publicatie ervan is voorzien tegen medio augustus e.k.. Na controle van de biedingen en de toewijzing van de werken gaat de werf vervolgens in januari 2008 van start. De vermoedelijke duur van de werken bedraagt minstens vier jaar.
Voordat deze bouwwerf start, vinden in het najaar 2007 belangrijke omgevingswerken en werken van buitenaanleg plaats : er komt een bijkomende parkingzone voor ruim 350 voertuigen, de bestaande parkeerzone wordt aangepast, deze parkeerzones worden voorzien van specifieke beplanting, aangepaste wegenis rond het ziekenhuis en naar de bijkomende parkeerzone wordt aangelegd en het terrein wordt bouwrijp gemaakt.
Tijdens de renovatiewerken van het operatiekwartier worden de vijf bestaande operatiezalen en recovery ondergebracht in een tijdelijke containerbouw. Ook voor de duur van de renovatiewerken van de keuken wordt een gelijkaardig scenario van een tijdelijke containerbouw-keuken gebruikt. Begin 2008 wordt met deze bouwwerken van de tijdelijke huisvesting gestart.
De aanvang van de renovatiewerken staat gepland voor de tweede helft van 2008.
Communicatie Omdat communicatie belangrijk wordt tijdens de bouwwerken zullen een vertegenwoordiger van de geneesheren en een vertegenwoordiger van de verpleegkundigen regelmatig deelnemen aan de werfvergaderingen met architecten en aannemer. Deze vertegenwoordigers zijn het aanspreekpunt voor de ziekenhuismedewerkers die er terecht kunnen voor vragen over de werken.
Ook verspreidt het ziekenhuis periodiek tijdens de duur van de werkzaamheden (+/- 4 à 5 jaar) een nieuwsbrief : bezoekers kunnen de flyer aan de infobalie bekomen; patiënten krijgen het nieuws bij opname. Ook de ziekenhuismedewerkers en de huisartsen ontvangen dit nieuws over de werf, de evolutie van de werkzaamheden, de tijdelijke schikkingen en al wat er op stapel staat.
De Beverse Gezinsbond, ACW Beveren-Leie en Vakantiegenoegens 'Waregem Leiekant' hebben ook dit jaar plannen gesmeed om zowel klein als groot te laten genieten van de jaarlijkse bietentocht. Er zullen terug heel wat verrassingen te beleven vallen. Welke...?, dat zult u binnenkort wel vernemen. Stip alvast zaterdag 17 november aan in uw agenda!!!
Wie nog even wil terugblikken op de bietentocht van vorig jaar klik hier
Billijke Vergoeding moet STEEDS aangegeven worden! Recent besliste de Vlaamse Overheid om in welbepaalde gevallen de Billijke Vergoeding te betalen in plaats van de organisator.
De voorwaarden voor tussenkomst zijn de volgende: 1. De organisator moet een lokale groepering of vereniging zijn en de groepering of vereniging moet voornamelijk uit vrijwilligers bestaan 2. De inkomprijs moet lager zijn dan 6 . 3. De totale Billijke Vergoeding die moet betaald worden voor het evenement mag niet hoger liggen dan 100 incl. btw; 4. De locaties van het evenement moeten in het Nederlandse taalgebied liggen; 5. Conventionele ruimtes zijn uitgesloten van deze regeling (parochiezalen, gemeentelijke zalen, ) Deze regeling geldt ook voor het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad. U moet dan wel over een verificatiecode beschikken.
Om te genieten van deze tussenkomst moet de aangifte gebeuren op een website die speciaal daarvoor gebouwd werd: www.vlaanderen.be/billijkevergoeding klik hierof www.ikgebruikmuziek.be/vlaanderen klik hier.
Het blijft dus noodzakelijk om de aangifte te doen en om in aanmerking te komen voor de tussenkomst moet deze aangifte gebeuren via de website. Doet u dat niet, dan moet u ingeval van controle zelf de Billijke Vergoeding betalen, samen met de boete voor niet-aangeven.
Geef dus tijdig uw evenement aan op www.vlaanderen.be/billijkevergoeding of www.ikgebruikmuziek.be/vlaanderen kan u nu op een eenvoudige manier uw evenement aangeven. Mocht u niet aan de voorwaarden voldoen kan u nog altijd uw evenement aangeven via de standaardwebsite www.ikgebruikmuziek.be, en zo op een eenvoudige manier een boete wegens niet of laattijdig aangeven vermijden. Met vriendelijke groeten De Beheersvennootschappen van de Billijke Vergoeding.
PPS: Op de website vindt u ook informatie over de plaatsen die de Billijke Vergoeding betaalden, en kunt ook vooraf zonder engagement uitrekenen hoeveel u zal moeten betalen voor uw evenement.
Op zaterdagavond 20 oktober organiseerde vzw Lenig en Vlug, hun jaarlijkse Kaas- en Wijnavond. Net zoals de vorige jaren was OC t Klokhuis goed gevuld. De aanwezigen genoten van het heerlijke kaasbuffet terwijl de kinderen konden genieten van de hotdogs. Het podium was voorbehouden voor de jongsten die zich kostelijk vermaakten met stripverhalen.