Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    28-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.346 Historiek AVC VI

    346 Historiek AVC VI

    Bijschoolse activiteiten
    1977 - 1ste internationale poëzieshow
    1980 - Jules Van Campenhoutprijs    Initiatief van Boudewijn Van de Voorde
    1984 - Taalavonden initiatief Anne Hoorelbeke
    1991 - Maurits Naessensprijs voor teken- en schilderkunst   Initiatief Jef De Cuyper

    Tot 2000 en daarna overgenomen door de Cultuurraad van Meise met een lokale jury.

    28-08-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    21-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.345 Historiek AVC V

    345 Historiek AVC V

    Bijscholing : Collegium linguarum

    1973 - Internationale stage. Audiovisuele en structureel glo­bale methode in Meise.
    1974 - Eigen bijscholing : - AVSG Rik Degraef
             - Trends Raymond Van Herrewe­ge
             - Talenpracticum Jef De Cuyper
    1980 - Gecoördineerde eigen bijscholing Jef De Cuyper
    - NINO
    - SGAV
    - Pilgrims
    1991 - O.V.S.G.
    1992 - O.V.S.G.
    1993 - O.V.S.G.
    1994 - O.V.S.G.
    1995 - O.V.S.G. + Pilgrims
    2006 – Open forum cl : http://blog.seniorennet.be/cl
    2007 - http://everyoneweb.com/cmftacl en http://www.YouFreeWeb.com/cmfalcl
    5.8.2008 – AVCcl houdt op te bestaan en wordt vervangen door CVO Meise en Jette

    2009 – http://fotoalbum.seniorennet.be/JefDC/avclmeise

    21-08-2012 om 09:06 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    14-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.344 Historiek AVC IV

    344 Historiek AVC IV

    Aantal studenten :

    FICHES

    ENKEL GETELDE

    AVOND

    DAG

    MEISE

    JETTE

    1967

    206

    206

    1968

    185

    180

    1969

    393

    377

    1970

    607

    555

    1971

    727

    655

    1972

    830

    752

    1973

    996

    889

    1974

    1055

    941

    1975

    1161

    1045

    1976

    1050

    939

    1977

    1156

    1049

    1978

    1148

    1043

    1979

    1191

    1038

    1980

    1374

    1244

    1981

    1475

    1305

    1982

    1697

    1539

    1983

    1895

    1695

    1984

    1936

    1735

    1985

    2153

    1956

    1986

    1908

    1749

    1987

    2031

    1876

    1569

    462

    2014

    17

    1988

    2248

    2029

    1807

    441

    1880

    368

    1989

    2480

    2219

    2003

    471

    1881

    593

    1990

    2452

    2266

    1977

    475

    1497

    955

    1991

    2391

    2219

    1923

    468

    1356

    1037

    1992

    2371

    2210

    1906

    465

    1311

    1060

    1993

    2254

    2116

    1726

    528

    1318

    936

    1994

    2213

    1921

    1733

    480

    1304

    909

    1995

    2298

    2147

    1797

    501

    1335

    963

    1996

    2273

    2049

    1775

    498

    1380

    893

    41944

    933

    fiches

    Enkel getelde

    Avond

    Dag

    Meise

    Jette

    1997

    1998 Infor

    1460

    1999 talen

    1067

    1401

    Infor

    818 1ste s.

    850 2de s.

    1668

    2000

    2001

    2002 talen

    2836

    1215

    1621

    Infor.

    1016

    369

    647

    1016

    14-08-2012 om 08:56 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    07-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.343 Historiek AVC III

    343 Historiek AVC III

    Avondlessen initiatief : Jos Chabert
    Plaats
    1967 - Brusselsesteenweg 50 huis Janssens
    1969 - Krogstraat 7 Chiroheem
    1972 - Brusselsesteenweg 65c GT - AVC
    1972 - Gesplitste klassen op afstand Strombeek-Bever : initiatief schepen Servotte afgeketst door Minister Claes en zijn sedert 1973 zelfstandig geworden onder een an­der net.
    1987 - Dagtaallessen initiatief Cecile Chabert
    .... - Muziekschool schepen Marcel Belgrado
    1980 - Eerste verdieping op de Brusselsesteenweg 65c (nu Leertuin)
    1983 - Snipper(Brusselsesteenweg naast 't Verloren Uurke)
    1987 - Vestigingsplaats in Jette Esseghem Huishoudelijk Naaien onder schepen : Catry voor Mei­se en senator : Garcia voor Je­tte
    1990 - Vestigingsplaats in Wolvertem : na 23 jaar en 1 maand eigen lokalen gehuurd van de Zus­ters van Willebroek onder burge­meester KERREMANS
    1996 – Verhuis vestigingsplaats Wolvertem naar Stationsstraat 15 Aankoop van de “Sancta Maria” gebouwen door de gemeente onder schepen Belgrado
    1998 - C.C. Esseghem cursussen Nederlands
    2006 – vleugel bij + 8 lokalen en zaal in de Stationsstraat 15
    5.8.2008 Naamsverandering en afvoeren van het alom bekende logo.

    07-08-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    31-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.342 Historiek AVC II

    342 Historiek AVC II

    Het lessenpakket van de tot dan toe gespecialiseerde taalschool werd uitgebreid met Informatica.

    1988 - Geef 8 ASLK-PHILIPS

    1990 - Netwerk Lansmart Meise (Infobrix) - 20 AT met harde schijf

    1991 - Jette uitgebreid tot 20 XT

    1993 - 17 x 486

    1996 – omvorming AT’s -> Pentium

    2007 – Windows Vista

    Over de latere evolutie beschikken wij niet. Ik volgde de zaken op tot 5.8.2008.

    31-07-2012 om 08:55 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.341 Historiek AVC I

    341 Historiek AVC I

    Wij hebben in het Audiovisueel Centrum in Meise een heel traject afgelegd. Tijdens de viering van het 25 jarig bestaan in het kasteel van Boechout kregen alle aanwezigen een logboek, waarin de data van de moeizame weg die we afgelegd hebben.
    Onze trots : het talenpracticum.

    Interactief - een uitvinding van Ingenieur Ley – A(udio).A(ctief).AC(actief-comparatief).ZC(zelfcor­rectief)-sys­teem.

    1967 - 1ste talenpracticum SBR 1 kommandopaneel 24 kabines

    1972 - Uitbreiding talenpracticum 1ste opnamestudio SBR 2 kommandopanelen 48 kabines
    3de kommandopaneel : Demonie (uit Duitsland) en tafel Lambeets

    2de talenpracticum Körting 3 kommandopanelen 63 kabines

    1988 - Talenpracticum Jette Sony 30 cassettes

    1991 - Gesplitst in 3

    Jette 18 cabines Körting 20 cabines Sony

    Meise 18 cabines Körting 10 cabines Sony

    Wolvertem 27 cabines Körting

    1992 - Idem maar Wolvertem

    3 * 20 cabines Körting

    1996 – 18.7.1996 verhuis naar de Stationsstraat 15 cassetteprecticum AP Sancta Maria
    Via een aanvraag van een offerte hebben wij ervoor gezorgd dat de mogelijkheden van ons didactisch systeem in het talenpracticum verder konden gebruikt worden op P.C.  Het werd in Finland ontwikkeld door de firma Divace.

    200. Multimediaal talenpracticum Divace – Sanako ???

    24-07-2012 om 09:08 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.340 AVSG XVI

    340 AVSG XVI

    VERGELIJKING NEcl EN HE2

    1.Komen er niet in voor : derde - hee - hernemen - herstelling - holte - kleden - nood - o - ongeluk - onmogelijk - papa - plaat - rand - reden - speler - terrein - verstoppen - wagen - zijn (bez.vn.) – zot
    2.Komen er onder een andere vorm in voor :
    beweging 421 bewegen
    bloed 492 bloeden
    dag 708 dagelijks
    eerder 934 eerst
    puntig 2759 puntig
    verpleger 3711 verpleegster
    verschillend 3719 verschillende
    verwarmen 3762 verwarming
    volgend 3839 volgende
    waar 3939 waarheid
    3.Hermans maakt het onderscheid tussen houden (van) en houden
    4.Hermans neemt voor bepaalde woorden een andere woordsoort
    enkel (telw.) 986 (bw.)

    10-07-2012 om 08:59 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    03-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 AVSG XV

    339 AVSG XV

    Structuren

    Het begrip structuren is ook een vlag die verschillende ladingen dekt. In onze benadering is het een zinvol geheel, dat functioneert in een zin en dat de overgang vormt tussen woord en zin.
    Dus :
    - samengestelde woorden vb.
    - woordgroep
    - verbinding ---> bijzin van een samengestelde zin
    - uitdrukkingen vb.
    REGEL : als de structuur een samengesteld woord is dat bestaat uit lemma's die voorkomen in de NEcl-lijst, wordt hij opgenomen in de lijst structuren.

    EVALUATIE :
    - door deskundigen
    - door leerkrachten : 4 scholen (AVC Meise, Tervuren, GLTT St.-Genesius-Rode, STLB Antwer­pen)
    - door studenten : … studenten krijgen ná 240 u. LSTL (2 x 3 u. van 50 min. per week) de lijst en moeten spontaan, indien het woord hun onbekend is, er een streepje naast zetten.
    Dan volgt tabel uit WP - NEavc - begint met "aan" en eindigt met "zwijgen"

    03-07-2012 om 09:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    26-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.338 Resultaat

    338 AVSG XIV

    RESULTAAT :

    FRfo van...naar...
    Nedv van157 naar 930
    Nestlb van 1431naar 1152
    NEnt2 van 999 naar 857
    NEb&w van 905 naar 825
    De vertalingen van woordenlijsten uit "Nederlands voor anderstaligen" (FRpr) PCMT Hasselt geven ons de mogelijkheid om uitgaande van FRfo een vergelijking te maken met FRpr en de vertaling hiervan NEpr.
    In de lijst FRpr stonden 377 woorden die niet voorkomen in FRfo. Na grondig onderzoek en correcties leverde ons dat een lijst van ..... woorden NEcl, d.i. de basislijst voor vergelijking lijsten Nederlands.

    Eisen voor eenvormigheid van lijsten

    -woorden(basisvorm/lemma)
    -uitdrukkingenelimineren
    -samengestelde woorden :
    -die een equivalent hebben bestaande uit 1 woord
    -die uit zelfstandige onderdelen bestaan >structuren
    -verklaringen )
    -aanvullingen (bewaard buiten de kolom woorden in aanv.
    -grammaticale uitleg )
    ===> anders niet vergelijkbaar
    -afleidingen van woordstammen
    o.a.-werkwoordsvormen
    -infinitief
    -in de kol. aanv. de aanduiding van de afgeleide vorm:
    3de pers. enk. OTT
    stam
    mv. OTT OVT
    enk. OTT OVT
    -volt. deelw.

    1. FRfo aanv. FRpr. aanv. NEpr. aanv. NEavc aanv.

    2. NEavc aanv. NEdv aanv. NEstlb aanv. NEnt2 aanv.

    Vergelijking lijsten
    4 scholen amenderen de vergelijkende lijsten

    NEavc

    NEdv

    NEstlb

    NT2

    4 X blijft

    3 X blijft

    2 X blijft

    1 X weg

    Afgeleiden eruit. Na deze selectie komen wij tot de lijst NEcl 800 lemma's.

    26-06-2012 om 09:12 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    19-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.337 AVSG XIV

    337 AVSG XIII

    "Grammaticale" woorden.

    Wij kunnen vertrekken van een gebruikelijke spraakkunst en een lijst maken van alle "grammaticale" woorden.

    Grammaticale woorden

    lidw

    telw

    onb.vn

    tussenw.

    vz

    vn.bw

    bep.aank.vn

    pers.vn

    w.vn

    b.vn

    a.vn

    betr.vn

    vr.vn

    vw

    de*

    acht*

    al

    ach

    aan*

    tijdens

    alstublieft

    hetgeen

    ge

    elkaar*

    haar*

    dat*

    dat

    hoe*

    af

    een*

    allebei*

    alle

    enzovoort

    achter*

    tot*

    daaraan

    degenen

    gij

    haar

    hun*

    deze*

    die

    hoeveel

    alhoewel

    het*

    beide*

    allemaal*

    ha

    bij*

    tussen*

    daarbij

    diegenen

    haar

    je

    je

    die*

    wat

    waar*

    als*

    t

    derde*

    allerlei

    he*

    boven*

    uit*

    daardoor

    hem*

    jullie

    jouw

    dit*

    wie

    waarin

    en*

    drie*

    alles*

    ho

    buiten

    van*

    daarin

    hen*

    me

    jullie

    ginds

    hetgeen

    waarom*

    eer

    drieën

    ander

    ja*

    daarachter

    vanaf

    daarmee

    hij*

    mekaar

    mijn*

    gene

    hetwelk

    waarop

    gelijk

    duizend*

    andere

    jawel

    daarnaar

    volgens

    daarna

    hun

    mij

    ons*

    degene

    welk€

    wanneer*

    indien

    duizenden

    anderen

    nee*

    daarover

    voor*

    daarom

    ik*

    ons

    onze

    diegene

    wat*

    maar*

    eerst

    beetje

    nou

    door*

    zonder*

    daarop

    je*

    u

    uw*

    datgene

    welk*

    omdat*

    eerste

    dergelijke

    o*

    gedurende

    daarvan

    jij*

    zich*

    zijn*

    zulke

    welke

    sinds

    elftal

    dezelfde

    och

    in*

    daarvoor

    jou*

    elkander

    de …

    zo'n

    wiens

    voordat

    ene

    elk*

    toe

    in (feite)

    enzovoorts

    jullie*

    dergelijk€

    wie*

    zoals

    genoeg

    elke

    ai

    langs*

    ervan

    me*

    soortgelijk€

    zowel

    honderd*

    ene

    brr

    mee*

    erbij

    mij*

    dusdanig€

    of*

    meer*

    enige

    bah

    met*

    ermee

    men

    zodanige€

    want*

    min

    enkele

    hoera

    na*

    eraan

    u*

    zelf

    dus*

    minder*

    genoeg

    boem

    naar*

    erin

    we*

    zelfde

    toen*

    negen*

    helemaal

    hallo

    naast*

    erop

    wij*

    tien*

    hetzelfde

    pst

    om*

    ervan

    ze*

    twee*

    ieder*

    onder*

    vooraf

    zij*

    veel

    iedere

    op*

    voorbij

    het

    vele

    iedereen*

    over*

    waarbij

    verscheidene

    iemand*

    per*

    waardoor

    vierde

    iets*

    plus*

    waarin

    vijf*

    niemand*

    sedert

    waarmee

    vijfenzestig

    niets*

    sinds*

    waarom

    zes*

    paar

    te*

    waarop

    zestig*

    sommige

    tegen*

    waarover

    zoveel

    veel

    tegenover

    waaruit

    enkel*

    weinig

    ten

    geen*

    zo'n

    ten(gunste van)

    men*

    toe

    ter

    3 op 3

    6 op 17

    10 op 32

    4 op 19

    ter(zake)

    27 op 37

    0 op 29

    0 op 3

    15 op 21

    2 op 11

    6 op 11

    4 op 16

    0 op 7

    7 op 12

    8 op 17

    Voor de lijsten vergeleken werden hebben we ze vergelijkbaar gemaakt. Om geen gegevens te verliezen van de oorspronkelijke lijsten creëerden we de kolom aanvulling (aanv.). Hierin komen aanduidingen voor

    -s : structuur

    -v : verwijderd omwille van streektaal
    -verbuigingen van bn. en bw. vb. grondvorm ... + toevoeging : dus ander / ...e
    -meervouden van zn.
    -stam van ww.
    -3de pers. enk. O.T.T. ww.
    -2de pers. enk. O.T.T. ww.
    -3de pers. enk. O.V.T. ww.
    -mv. O.V.T. ww.
    -volt. deelw. ww.
    -afgeleide woorden
    -vergr. trap
    -overtr. trap
    -verbogen vorm van de overtr. trap
    -rangtelw. telw.
    -vrouwel. zn.
    -afkortingen
    -uitbreidingen woorden
    -zinnen
    -de samengestelde woorden werden gesplitst indien de twee woorden voorkomen in de lijst en ze zinvol kunnen gescheiden worden
    * vb. aanbieden = aan + bieden
    vb. aankomen, handtekening, hetzelfde, goedkoop, ...(kunnen ondergebracht worden bij structuren)
    -woorden die in meerdere woordsoorten voorkomen
    vb. mat zn. - ww. ovt - bn.
    haar zn. - b.vn afzonderlijk

    19-06-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    12-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.336 AVSG XIII

    336 AVSG XII

    Beginsituatie

    We nemen als uitgangspunt "Le français fondamental I" (FRfo) van het "Institut National de Recherche et de Documentation Pédagogiques", uitgegeven door dit instituut. De bedoeling van het onderzoeksteam dat deze lijst samenstelde is uitvoerig omschreven in haar publicatie. De ernst en de middelen die ingezet werden zijn zo groot dat dit een veilig uitgangspunt vormt.
    Er zijn echter enkele problemen.
    Deze lijst is van 1972. Een taal leeft en verandert. De woordenschat is echter zo essentieel dat slechts een laag percentage woorden veranderde. Deze bijwerking moest dus door de gebruikers-didactici taalleerkrachten uitgevoerd worden.
    Deze studie gebeurde in het Frans voor de Franse taal. De auteurs van gelijkaardige methodes blijven ook vaag in hun metodiek met het oog op hun lijst voor andere talen.
    De enige lijst voor een andere taal die vanuit onze doelstellingen ons betrouwbaar lijkt is "Frekwentie van woorden en structuren in spontaan gesproken Nederlands (1969) - 1.573 basiswoorden" M.J. De Vriendt-De Man (Didier). (NEdv)
    Bij een nadere analyse van deze basiswoordenlijst bleek dat onmiddellijke selectie en bijwerking nodig was. Zij bevatte nogal wat dialectwoorden, zowel Vlaamse als Noord-Nederlandse.
    De werkwoordsvormen staan erin zoals ze gehoord worden (3de pers. enk. OTT, stam, mv. OTT, enk. OVT, mv. OVT, volt. deelw.) maar niet allemaal voor alle infinitieven.
    Deze vormen werden teruggebracht tot het lemma en de afgeleide vormen werden opgenomen in de kolom aanvulling, zodat geen gegevens verloren gingen om de vergelijkbaarheid optimaal te houden.

    In de verschillende lijsten betekent dit :

    Lem.

    uit

    n

    s

    v

    verb.

    mv.

    stam

    3 p.

    2 p.

    enk.

    mv.

    volt.

    verkl.

    afg.

    v.

    o.

    verb.

    rang

    vr.

    afk.

    uitbr.

    z.

    bn

    zn

    ww

    enk.

    enk.

    ww

    ww

    dw.

    w.

    w.

    tr.

    tr.

    vorm

    telw

    zn

    w.

    zn

    OTT

    OTT

    OVT

    OVT

    ww

    zn

    o. tr.

    Frfo

    1252

    1427

    FRpr

    1181

    NEavc

    1333

    118

    NEpr

    1181

    1044

    133

    1

    1

    1

    1

    NEcl

    800

    NEdv

    1873

    930

    130

    86

    78

    82

    70

    64

    28

    15

    62

    9

    8

    5

    5

    4

    NEstlb

    1431

    1152

    214

    3

    8

    2

    3

    3

    1

    4

    1

    4

    2

    3

    NEnt2

    999

    864

    113

    1

    2

    1

    3

    1

    1

    4

    1

    3

    1

    3

    3

    NEb&w

    905

    797

    44

    1

    1

    3

    1

    4

    1

    1

    3

    2

    12-06-2012 om 09:03 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    05-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.335 AVSG XII

    335 AVSG XII

    Waarom zoveel belang hechten aan een basiswoordenlijst ?

    In het functioneel talenonderwijs is de basiswoordenlijst een essentieel gegeven. Het zijn de woorden die een schakelfunctie vervullen in de conversaties. Deze basiscomponenten van de structuren maken het mogelijk snel in een taal te converseren. Zij functioneren in de conversatie. Zij zijn als de schakels van een ketting. Indien er ontbreken vervalt het systeem. De eindtermen zijn dan ook totaal : 100 % resultaat is erbij nodig. En daarboven op vereist het functionele het niveau van de integratie (*1) d.w.z. dat zij in de conversatie spontaan gebruikt worden zonder nadenken.
    Hierdoor wordt de reikwijdte van de student vergroot. Hij (zij) heeft de hefbomen om te converseren paraat. Dynamisch onderwijs wordt hier geen dode letter maar komt tot uiting.
    De frequentie is de maatstaf voor de keuze van de woorden. Er is een hoge correlatie tussen frequentie en essentiële functie van de woorden. Daarom zijn de eenvoudige grammaticale woorden meest frequent. Zij vormen het scharnier van de structuren in de zin.
    Technisch betekent frequent : indien een woord 1.000 x voorkomt in een corpus van 100.000 woorden. De absolute frequentie = 1.000 en de relatieve 0,01.
    Frequentie is een indicator voor het nut van de woorden. Het geeft de frekwentie, de disponibiliteit, de distributie en de valentie (graad van polysemie) weer.(*2)

    Te onderzoeken lijsten :

    1.Volgens definitie
    - Basiswoordenlijst Devriendt.SGAV

    2.Beginsituatie en doelstellingen niet bekend
    - 1000 frekwente communale woorden (Steunpunt NT2, 1992).
    - Frequentielijst Beheydt en Wieers (1991) (1993) Van In, Lier 1000 w.
    Wynants(1985)
    Coumo(1987)
    - Basiswoordenboek Nederlands.-Basiswoordenboek Nederlands. Wolters, Leuven P. de Kleyn-E.Nieuwborg(1987) en (1991)(2044 w.)
    -Didascalia - Woordbank - UIA Wilrijk (1992) (5000 w.)
    -Spreektaal, woordfrequenties. de Jong, E. (1979) - Utrecht.
    -Woordfrequenties in geschreven en gesproken Nederlands. Uit den Bogaert (1975) Oosthoek Scheltema en Holkema, Utrecht.
    3.Geschreven taal
    -Nederlands voor anderstaligen PCMT Hasselt (1993)
    -Dolf Hartveldt "Kleine didaktiek voor het Nederlands als Tweede Taal" (Coutinho)

    05-06-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    29-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.334 AVSG XI

    334 AVSG XI

    In onze methode wordt er bij het opbouwen van de dialogen op het 0-niveau rekening gehouden met de basiswoordenlijst van de gesproken taal.
    Wij stelden de basiswoordenlijst voor gesproken Nederlands op het 0-niveau samen : Necl1

    In het kader van drie eisen tot kwaliteitsverbetering van het volwassenenonderwijs talen voor anderstaligen

    -een eigen didactiek en didactisch profiel die zich duidelijk onderscheiden van het voltijds onderwijs

    -professionaliteit op alle échelons van het didactische model

    -de Europese - Internationale context

    voerden wij een kritisch onderzoek uit over basiswoordenschat.

    Her en der duiken basiswoordenlijsten op. Zij worden gebruikt bij het talenonderwijs. Als men deze lijsten vergelijkt en interpreteert rijzen er een aantal vragen.

    Het begrip woordenlijst verschilt nogal en dekt zeer uiteenlopende ladingen.

    Veel voorkomende benamingen :

    -basiswoordenlijst (Devriendt SGAV)

    -lijst van woordvormen (Coutinho)

    -basiswoordenboek (Wolters, Kleyn, Nieuwborg en De Boeck Dieltjens)

    -basiswoordenschat (PCMT)

    -elementair woordenboek (L.Beheydt)

    Ook in andere talen :

    -Treshold level

    -A general list (Longman West)

    -Le ... fondamental (Didier)

    De didactische basis waarop de samenstelling steunt is meestal niet te achterhalen. De werkwijze bij de samenstelling ervan wordt zelden beschreven. De doelstellingen van de lijst worden bijna nooit geformuleerd.

    29-05-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.333 AVSG X

    333 AVSG X

    VI-7 Actieplan
    Richtlijnen voor de leerkrachten : didactisch profiel van het AVC
    1. De voertaal is de aan te leren taal op alle momenten.
    2. Voorrang van de gesproken taal d.i. voorrang voor het spreken door alle studenten.
    3. Geschreven taal in functie van de gesproken taal.
    4. Geen theorie, maar functioneel taalonderwijs.
    5. Democratische opstelling : iedereen is gelijkwaardig.
    6. Native speaker heeft prioriteit als hij beschikbaar is : life of opgenomen.
    7. Communicatieve situaties exploiteren.
    8. Basiswoordenschat gesproken taal ( geen onnodige ballast), ook in de hogere jaren. Dit is een kwestie van aanpassing aan het niveau van de studenten of uitgaan van de studenten
    9. Zoveel mogelijk audiovisueel werken d.w.z. uitgaan van de autochtone situaties (prioritair life) in een brede waaier van alle mogelijke visuele hulpmiddelen buiten de tekst.
    10. Inschakelen van de moderne middelen om echt aan beheersingsleren te doen : talenpracticum, video en computer.
    11. Professioneel didactisch werk leveren (het hele didactisch proces grondig afwerken) – zie didactisch model.
    12. Reikwijdte vergroten door middelen die ter beschikking staan doordacht en intensief te gebruiken :
    - didactische hulpmiddelen
    - onderzoek naar de interactieve verbale leerprocessen en hun rendement (observeren)
    - computerprogramma’s inschakelen
    13. Fouten voorkomen (“Van alle fouten van de opvoedelingen is de opvoeder de oorzaak” dixit Salzmann).

    22-05-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.332 AVSG IX

    332 AVSG IX

    VI-6 De machines (het didactisch materieel)
    De didactiek van het didactisch materieel wordt afzonderlijk behandeld. Ondertussen diende zich een uitstekend nieuw middel aan : Powerpoint op de P.C. Beeld en klank van de audiovisuele en structureel globale methode kunnen eenvoudig overgezet worden. Voor Italiaans, Engels en Spaans werd de cursus geheel of gedeeltelijk omgezet. Maar op het scherm moeten alle storende tekens en gegevens vermeden worden : enkel de dia die het scherm vult en de klank. Geen tekens om de klank te starten!
    Het mogelijkheden van het talenpracticum werden op P.C. uitgewerkt in finland door Divace. Dit werd echter overgenomen door Sanako. Een grondig onderzoek van de resultaten van de verbale leerprocessen in het audio-actief-comparatief-zelfcorrectief systeem werden gepubliceerd op mijn website http://www.everyoneweb.com/cmftacl http://www.YouFreeWeb.com/cmfalcl
    Voor ernstige afwijkingen in de uitspraak, die langs de gebruikelijke weg niet kunnen verholpen worden, bestaat er een leermachine : de Suvag-lingua. Het is een systeem van fonetische correctie dat in het Centre de phonétique appliquée in Mons gebruikt werd.

    15-05-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.331 AVSG VIII

    331 AVSG VIII

    VI-5 De leerkracht
    - staat niet centraal, begeleidt en stuurt doordacht bij
    - leiden voorbij de gewoonten van de moedertaal
    - verbeteren
    - nieuwe situaties uitdenken voor lexicologisch materiaal en grammaticale constructies
    - roept zoveel mogelijk taal op, op een geplande en doordachte wijze (didactisch inzicht) en met alle beschikbare middelen vb. associaties
    - de studenten overtuigen dat dit de meest efficiënte weg is die volledig beantwoordt aan de vraag, opgeroepen door het didactisch profiel (van het Audiovisueel Centrum, toen het nog zo heette)

    08-05-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.330 AVSG VII

    330 AVSG VII

    VI-4 Het schrijven.
    Als de uitspraak geässimileerd is en niet vroeger; anders heeft ze er een nefaste invloed op.
    Dit moment verschilt van taal tot taal, omdat het afhangt van het fonetisch systeem van de taal.
    VIF I (Frans) na de 15de les
    VDE I ( Spaans) : na de 4de les (slechts 4 verschillen bij fonemen tussen klank – en schriftbeeld.

    Zie hierbij “Leerplan talen aan anderstaligen” hoofdstuk fonemen.

    01-05-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.329 AVSG VI

    329 AVSG VI

    VI-3 Uitspraak
    Dit is geen doel op zichzelf. Ze ondersteunt het begrijpen en het vertrouwd gebruiken van de taal.
    Ze is een essentieel element om verstaan te worden – het akoestisch geheel kunnen correct uitspreken : intonatie, ritme en fonetisch systeem. Er zijn klanken die alleen benaderd kunnen worden (door het foutensysteem, bepaald door onze moedertaal).
    Dus : speciale aandacht voor de uitspraak. Elke klank heeft zijn toon en amplitude, waardoor sommige optimaal zijn. Door deze optimalen te gebruiken kan men het best verbeteren. De intonatie en de klank vormen een geïntegreerd gehaal in de articulatie.
    Voor sommige klanken :
    - stijgende intonatie
    - dalende intonatie
    - affectie gebruiken (vb. c’est haut)
    - de spanning + dof, gesloten klinkers – scherp, open klanken
    - klanken die op het schema kort bij de verkeerde klank liggen
    We moeten het foutensysteem van de studenten kennen.
    Op basis van de structurele principes en rekening houdend met het foutensysteem : beginnen en eindigen met een zin.

    24-04-2012 om 08:57 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    17-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.328 AVSG V

    328 AVSG V

    IV-2 Spraakkunst
    Die moet rekening houden met de gesproken taal en met de structurele principes : dus in dialoogvorm.
    Hij wordt onderwezen in situaties en structuren : zinnen, intonatie, de opname –context betekenis. In het begin met beelden. Later zonder beelden, maar hij moet altijd betekenisvolle eenheden weergeven.
    Het spraakkundig deel van de les wordt gegeven in al de reeds onderwezen situaties, ook de nieuwe les.
    Een groot deel van de spraakkunst wordt onderwezen in functie van de betekenis. De oefeningen laten de functie uitschijnen van intonatie en pauze.
    Degene die een affectiviteit weergeven bij de eerste lessen. Affectieve structuren van zinnen die niet gebonden zijn vb. ils sont riches.
    Spraakkunst wordt dus onderwezen in structuren omdat dit de beste manier is om spontaan te assimileren en gemakkelijk te veralgemenen.
    Als de leerling altijd moet analyseren kan hij de conversatie niet volgen en gaat dit ten koste van het vlot spreken!!!!

    17-04-2012 om 08:59 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.327 AVSG IV

    327 AVSG IV

    De toepassing van de audiovisuele structureel-globale methode in het leren van vreemde talen.
    Welke factoren domineren de ontvangst en het uiten van de taal ? Het structureel-globale : situatie, context, tekening, woordengroep, betekenis, klank (het globale) georganiseerd en werkend als structuur.
    - sketch
    - grammaticaal mechanisme
    - uitspraak en spraakkunst in beelden

    Het aanleren van de betekenis : tekening en klank.
    De betekenis is de stimulus voor de vlugge reactie van de hersenen en de goede memorisatie. Dia’s (tekening) : voorwerpen, mensen en natuurlijke verschijnselen, maar ook de basissituaties van het gewone dagelijkse leven.
    Banden (nu DVD’s) dialoog = vertrekpunt in de context en in de realiteit van de situatie
    betekenis – woord
    Taal is niet alleen een massa trillingen tussen twee personen, maar ook een reactie op een ondervinding, verlangen of nood aan communicatie en iets dat zin heeft en uitgebeeld kan worden. Al de woorden zijn geconditioneerd door de structuur van de betekenis. Daarom zijn de hersenen gestimuleerd in het vlug aanleren van taal.
    Het beeld heeft een drievoudige waarde :
    - het maakt mogelijk dat het conventioneel symbool van de taal verstaan wordt
    - het verbindt de uitdrukking aan de realiteit
    - het vergemakkelijkt de accoustische memorisatie

    10-04-2012 om 08:44 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!