mijn bootje op 't water
varende senioren
over bootjes, varen en nog andere dingen !
06-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Dag Der Overtochten.
't Was nog maar eens een mooie zonnige dag, weliswaar met een ruimende wind. We werden terug wakker door het zonnetje dat door ons slaapkamer raampje priemde. 't Zou een dag worden, waar mijn maatje Petra niet zo naar uitkeek. Het zou een lange dag worden naar Terneuzen toe.
We begonnen met het Hollands Diep eventjes na achten, mooi groot water waar alles rustig scheen. De meeste mensen waren aan de slag en de scholen waren bezig. Dikke toeristen waren we, om zo maar buiten het seizoen een paar dagjes te varen. Het drukke Moerdijk groeit ieder jaar, elk jaar ook krijg ik meer offertes te verwerken, met lading in Moerdijk. Eens daar voorbij komen we in de buurt van Willemstad, de mooie jachthaven waar we al eens verbleven.
Een jachthaven met zeer weinig passanten plaatsen, een ziekte die meerdere Nederlandse, maar ook Vlaamse  jachthavens schijnt te treffen. De watersport zit nu éénmaal in de lift. Daarom  deze oproep tot de Vlaamse overheid :  "slacht de kip met de gouden eieren niet", of men wijkt terug massaal uit naar Nederland, zoals weleer. Over de grens wordt inderdaad gekeken naar de vele potentiële Vlaamse klanten. De Krammer  en de  Volkerak sluizen zijn echte professionele sluizen complexen ,  gescheiden binnenvaart  en pleziervaart  sluizen. Dit is top in de watersport. Ook de begeleiding van de watersport en de scheepvaart in het algemeen gebeurt hier op een correcte,  maar vriendelijke manier.
Al dient er gezegd te worden dat er de laatste jaren veel ten goede is veranderd in Vlaanderen.
Via het Zijpe, het Mastgat en de Keeten komen we op de Oosterschelde, bekend bij zeer veel landgenoten als duikstek. Vanaf Stavenisse  kiezen we kant  voor  Wemeldinge,  waar vroeger  ook  een  sluis was,  nu  afgebroken.  Geen noemenswaardige moeilijkheden  en we  lopen met onze  bruingebrande  smoeltjes het kanaal naar Hansweert  binnen.  In  Hansweert  zijn er twee sluizen en we mogen na enig wachten de bakboord sluis binnen.  Eens buiten de sluis is het water anders, veel onrustiger. Mijn maatje kijkt bezorgd. Na een lange woelige overtocht zien we de pijpen van Dow Chemical in de verte, ooit in verre tijden de sponsor van Sporting Lokeren. De gouden tijden van het grote SPORTING met de gouden L-L-L voorlijn, Lato - Lubanski - Larsen. Wat een weelde, geen vergelijk meer met het huidige Lokerse clubje.We draaien en draaien maar tot we eindelijk in het zicht van de sluizen komen. 't Is kwart voor zes als we ons melden voor de oostsluis in Terneuzen. We moeten heel lang wachten, ik lig naast een 135m schip " de mission" heet hij en is gemaakt in Roemenië. Met een grote tonnemaat van 3.875 ton naast me voel ik me safe in de sluis, de man komt bij mij en begint een praatje. Wat ga je doen, als je uit de sluis komt, vraagt hij. Het muurtje omlopen, zeg ik en overnachten in Terneuzen. Prima, zegt hij en roept de sluis op en zegt : laat de kleine maar eerst, daarna kom ik. Fier als een gieter lopen we de sluis uit, het grote beest achter me mindert snelheid en volgt me op afstand. Eén keer het muurtje voorbij, het handje omhoog en komt het grote beest op snelheid.
Ik minder de snelheid, en kijk vol verwondering naar het mooie beest, dat zoooooooooo mooi glijd door het water. Verdorie, wat is dat mooi, zo'n 135 meterschip.
Ikzelf glijd met mijn 11,50m schip verder en leg rond half acht aan in Terneuzen. Verschil moet er zijn, nietwaar ! 's Avonds eten we op de pier, niet al te best, moet ik zeggen. Het zicht over de rede van Terneuzen, maakt veel goed.

06-09-2007 om 20:51 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genieten, heet dat !
Klik op de afbeelding om de link te volgen Senioren kunnen ook snelle jongens zijn !!!!!!

06-09-2007 om 13:52 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Biesbosch.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier heerst rust.

06-09-2007 om 08:57 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'s Lands mooiste natuurpark : De Biesbosch.
De 28e van de maand augusutus kondigt zich terug op een zonnige manier aan. We hebben in Spakenburg/Bunschoten een heerlijk nachtje rond geslapen. Op de radio geeft men 20/21° en zonnig, voor ons start de dag dan ook goed. We ontbijten rustig en horen dat België nog altijd geen regering heeft. De enen zeggen "ja", de anderen "non". Zo zal het altijd wel blijven, tenzij men ieder zijn weg laat gaan.
Petra is benieuwd naar de Biesbosch, na mijn verhalen. 't Is na negenen wanneer we starten. We maken er vandaag een korte dag van. Ons doel is de Lage Zwaluwe te bereiken op de Amer.
Na de start steken we de Lek over en komen op de Merwede bezuiden de Lek, Vianen tegemoet. Voor de sluis ligt reeds een binnenschip te wachten, samen met twee jachtjes. Een 80m schip zwaait in de kom, en komt onze richting uit. Hij komt als tweede in de sluis, achteraf komen nog drie jachten zich aanmelden. 't Wordt een volle bak !
Omdat beroepsvaart altijd voorgaat, schutten beide binnenschepen vooraan en alle jachtjes achteraan. We varen buiten na een twintig minuten en gaan nu naar Gorinchem. Na Gorinchem varen we naar Werkendam, de Biesboschsluis in. Men is andere lichten aan het plaatsen bovenop de sluis. Eén keer uit deze sluis komt men in een andere wereld. Rust, rust en nog eens rust heerst hier. Hier heerste tijdens de oorlog de Nederlandse ondergrondse verzetsgroepen. Ook werden hier veel joden verstopt. Er bestonden toen geen deugdelijke kaarten van dit gebied, en de kaarten die er van bestonden werden verstopt om niet in duitse handen te vallen. Onderweg komen we de rijkspolitie te water tegen, ze steken vrolijk hun hand op en we zwaaien terug. Een groot verschil met hun Belgische collega's, die nog altijd denken dat hun job bestaat uit mensen op het water of lastig te vallen of te verbaliseren omwille van de ene of andere futiliteit. "Als we willen, kunnen we je altijd pakken !", zei eens iemand van de waterpolitie onlangs tegen mij. Toezicht moet streng, maar integer zijn. Tegen een slakkengangetje komen we op de Amer. De zon brandt fel, ik heb last van rode vlekken op mijn handen, dat moet ik toch eens laten nakijken door de dokter. Het jeukt en ziet bloedrood. De jachthaven van Crezée is aan bakboord  en die gaan we binnen. We leggen aan en gaan eerst nog wat shoppen in de winkel. Petra koopt van haar favorite vlaggen-reeks onderleggers om op te eten. De toonzaal is goed voorzien, en we besluiten om deze winter eens terug te komen.
De dame achter de kassa verwijst ons verder te varen en onder de brug links naar "de jos" te vragen, "ne schat van ne vent" zegt ze er nog bij.
Onder het brugje komt er een krasse zeventiger naar ons toegelopen. Het blijkt een Vlaming te zijn en afkomstig uit Grobbendonk. Tien minuten later weet ik heel zijn leven. Hij laat me aan de wachtsteiger liggen, helemaal vooraan en op een goede rustige plek. Hij legt nog een electra-draad bij omdat mijn draad net iets te kort is. Ooit waaide Jos hier binnen bij Crezée met een bootje, hij verkocht zijn bootje en kocht in plaats daarvan een caravan, waar hij nu woont. Hier slijt hij zijn oude dag, en kan ik nog woordje klappen, verteld hij. 
Wij hebben zeven uur gevaren en de km-teller staat op 55,9 km.
Ad multos anos, Jos ! 

06-09-2007 om 08:49 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
04-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar Lek en Merwede elkaar kruisen.
De bijwijlen harde wind van gisteravond is in de loop van de nacht wat geluwd. We hebben het klokje rondgeslapen. Ik had gisteravond nog het schip gedraaid en mij tussen een duits zeiljacht en nederlands motorjacht gelegd, beider breder dan ikzelf, zodat ik wat minder last had van de wind. We waren echter beiden zo moe van de lange tocht dat we door alles heen geslapen hadden.
Twee jaar geleden lagen we hier ook, in deze door de kerk bestuurde jachthaven. Maar toen was het zondag, in die regio nog altijd de dag des heeren, met vrijwel geen activiteit.
Toen ik twee geleden ging vragen hoeveel het was voor liggeld en electra antwoordde de man mij : "De Heer vraagt geen liggeld". Dit jaar, tijdens de week, kwam de havenmeester rond. Ik mocht al direct € 14,25 betalen inclusief douche en electriciteit. 't Ja, tijden veranderen, ook bij de Heer !
Gestart om 08.35 u lopen we een kwartuurtje later de haven uit. Ook hier, op het Eemmeer is het water vol groene planten c.q. diertjes ?
Drie kwartier later komt het laatste van de randmeren in zicht, het Gooimeer, de buitenkant van Amsterdam zeg maar. Met aan stuurboord Almere, een stad welke ontstond na de drooglegging van een stuk IJsselmeer en aan bakboord Muiden, een slotstad van uit de middeleeuwen, met voor schepen nog steeds vigerende tolrechten om de stad binnen te voeren.
We komen nu terug op het immense IJsselmeer en genieten van een schitterend vergezicht van Amsterdam met er voor het eiland "de pampus" waar men uit de buurt moet blijven en rondzwaaien. Tijdens het voorbijvaren zien we een enorme bouwbedrijvigheid op het eiland. Waarvoor is ons niet bekend. We komen nu dichter bij de stad, en het valt ons op hoeveel aandacht de architectuur hier krijgt. Alle openbare gebouwen zien er futuristisch uit, en met heel veel zorg uitgevoerd. Ook voor de bruggen geldt dit. Drie, vier bruggen ogen zeer mooi en uitdagend qua vormgeving. Geweldig, vind ik dit. Zoals we uitgerekend hebben komen we in de oranje-sluizen in Amsterdam rond de middag. Heel veel sluizen zijn ontdubbeld in Nederland, zo ook de Oranjesluizen. Het ganse complex is gescheiden :  pleziervaart en beroepsvaart. Dit is top op nautisch gebied.
We beginnen nu aan de waterautostrade van midden-nederland, het Amsterdam-Rijnkanaal. Een saai kanaal met heel veel beroepsvaart en parallel lopend met de Vecht tot Utrecht. De Vecht is een bijzonder mooie rivier en staat zeker en vast op ons programma voor de toekomst.
Hij loopt door het plassengebied Loosdrecht en Vinkeveen. Heel wat BN's hebben hier hun villa staan langs de Vecht. Brandsteder, Van Duin, Van Gorp, Postema en andere corrifeën van de radio en tv-wereld uit Hilversum.
Na deze drie uur durende autostrade zijn we blij bij het opdraaien van de Merwede. 't Is 16.00 uur en onze eindbestemming Vreeswijk, aan de kruising van de Lek en de Merwede komt nabij. Eventjes er voor is een nieuwe jachthaven gebouwd, weer ingepoot tussen een aantal nieuwe trendy huizen met brugjes en nieuwe waterloopjes er omheen. Dit is gewoon prachtig om wonen. Hoeveel keer hebben we tegen elkaar niet gezegd : "hier zouden we wel willen wonen. We tuffen Vreeswijk binnen rond de klok van vijf en liggen 15 minuten later vast.
Tijd om van kledij te wisselen. De kapitein wordt kok en de matroos poetsvrouw. Om halfacht na het aperitief eten we een omelet met garnaaltjes en gebakken aardappeltjes. Een lekker glaasje wijn bij het eten en koffie na. Wat wil een mens nog meer. Vandaag stond er 84,1 km op de teller - we hebben 8 uur en vijftig minuten gevaren en deden drie sluizen. 's Avonds het stadje bezoeken, kopen we ons nog een ijsje. We komen rond de klok van tien aan boord en kruipen onder de wol. 

04-09-2007 om 13:39 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ludootjes.
Klik op de afbeelding om de link te volgen We kwamen tijdens onze reis doorheen Friesland heel veel ludootjes tegen. We zijn ze zo gaan noemen toen er, lang geleden, iemand aan boord kwam van de toenmalige "El Verde" en die man altijd kwaad keek tijdens het voorbij varen van die waterpaaltjes - Hij vertelde ons dat hij ooit eens passeerde aan zo'n paaltje, en het schip waarmee hij voer het kontje oplichtte en het aantal toeren van de motor duidelijk de hoogte inging.
Sindsdien kijkt hij altijd kwaad in de richting van die arme paaltjes !
Wij noemen ze van dan af ludootjes, zoveel als, pas op, hier is het ondiep.

04-09-2007 om 13:36 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Randmeren !
Na ons getafel bij Vandervalk, hebben we geslapen als roosjes. Het was dan ook de zon die ons wakker riep en door ons venstertje op de slaapkamer priemde. We gaven onszelf nog een kwartuurtje rust om zalig wakker te worden, en bespraken ondertussen wat voor ons lag. We wilden zo ver mogelijk geraken op de meren en dat hield ook drie of vier sluizen in.
Ik bleef nog wat liggen, zoals dat heet, tot de geur van gebakken spek me tegemoet kwam. Petra vraagt om de fenderkorven te verplaatsen, zodat er meer plaats vrij komt bij het aanleggen. Ik begin dan maar te sleutelen na het eten, en een uurtje later is alles klaar. Onze manden hangen nu in de neus van het schip. En het dient gezegd, 't is veel beter.
We leggen 15 minuten op voorhand de motor aan, de koorden worden gereedgelegd, fenders binnengehaald en weg zijn we. 't Is de mooiste streek van de Zwolse Vaart, tussen de bossen door. De diepgang is hier 2,20m. We hebben twee sluisjes te doen. De Marknessersluis en de Voorstersluis. Twee rustige sluizen, waarvan de laatste toegang geeft tot de Randmeren.
We beginnen aan het Zwarte Meer, een klein meer die de aanloop is tot het veel grotere Ketelmeer met de Roggebotsluis als sluitstuk. We zitten nu volop in Flevoland.
Eens voorbij de sluis begint het Drontermeer, lang en smal, dat stopt in Elburg, waar het Veluwemeer begint. 't Is heerlijk met zo'n weer te varen op deze uitgestrekte plassen, waarvan slechts één strook bevaarbaar is en de overgrote oppervlakte zeer ondiep is, 0,3 tot 1m. Wat me opvalt is de zeer vele groene slierten in het water. Volgens ingewijden zou het te maken hebben met de fel verbeterde toestand van het water en met een veel grotere zuurstof-graad.
We varen nu richting Ermelo en Zeewolde, waar naast de jachthaven, de reddingsbrigade, afdeling randmeren gevestigd is.
Een landgenoot met een drijvend wrak (occasie-boot in slechte toestand) komt vanuit Leeuwarden en moet naar Mechelen. Wij vragen ons af hoe hij het durft. Het bootje hangt schuinlinks naar achter. De waterlijn, zit aan de rechterkant ver onder water en langs de andere kant komt het er boven. Niet gezond dus. Maar goed, we zullen een kaars voor hem branden.
We varen nu op het Nuldernauw en gaan richting Nijkerkernauw met de Nijkerkersluis. We varen nu echt onze topsnelheid om de sluis nog te halen. Die werkt tot 19.00 uur. Wij komen aan de sluis om 18.45 u. De sluismeester vertelt me dat ik te laat ben, want dat hij een kwartuur vroeger stopt met schutten, voor de sluitingstijd. 't Is inderdaad gemarkeerd op het blauwe bord. Ik heb geluk want er liggen twee schepen in de sluis, een zeilschip met panne aan de motor en een motorschip, die hem sleept. De man is in een goede bui en laat me nog in de sluis. Dit gaat me enorm veel schelen.
Bij het verlaten van de sluis, meld hij me via de luidspreker, dat het bij veel andere collega's niet waar zou zijn. We besluiten om een nog een paar uur te varen en Bunschoten/Spakenburg aan te doen.
Iets voor achten komen we aan. We hebben 99,5 km afgelegd en vier sluizen. Moe, maar gelukkig na deze zonnige dag slapen we korte tijd nadien in, nadat we electra gelegd hebben en onze fenders stevig vastgemaakt hebben.

04-09-2007 om 10:44 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
02-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar onze "roots".
Klik op de afbeelding om de link te volgen Donderdagavond 23 augustus 2007 haalden we ons bootje af in Akkrum. Petra's vader en moeder waren met de mobilhome tot ginder gereden en hadden ons afgezet. 's Avonds nog eens lekker gegeten bij de plaatselijke chinees (die ons ondertussen goed kent), en daarna een klein wandelingetje, nog een pilsje gaan halen in café "de kromme knilles" (het verhaal over deze reus, lees je in een ander verhaal), en onder de wol op onze "enya".
We waren vroeg wakker die vrijdag, we wisten reeds op voorhand dat de werf nog een dagje moest werken. Pas zaterdag zou de vertrek-dag worden. Op het laatst werden nog tal van zaken gerealiseerd, maar toch. Achteraf zou blijken dat niet alles werd gedaan. Haast en spoed, weet je wel...
Het werd een schitterende dag, die zaterdag. De zon deed z'n best  en met een graad of 22, was het voor mij meer dan genoeg. Wind was er net iets te veel, maar wie klaagt daar nu om in Friesland, waar iedereen zeilt. De Meinesloot af richting Sneekermeer, en jawel  de reus"manke meine" had flink zijn best gedaan in de aanleg van deze sloot want deze loopt kaarsrecht. 't Zijn hier allemaal sloten tot het Sneekermeer. Het eerste grotere meer op onze weg met Sneek aan stuurboord kant van de brug van Terherne. 't Lag te glinsteren in de zon. Recht voor ons, de Friese kathedralen van het water, de Skütjes. Vijf, zes zelfde skütjes achter elkaar. Gigantisch, deze bruine zeilvloot, die van vader op zoon overgaat en waar het een eer is, om deel te nemen aan de verschillende races.
De laatste tijd is er een sociale afscheiding. De Skütjessilers en...."de rest.
Maar verder met onze reis. s Avonds hadden we graag tot Emmeloord gekomen, maar dat was nog ver af. De kanalen die ons naar de Lemmer moesten leiden, de toegangspoort tot het IJsselmeer, kwamen op ons af. Het Prinses Margrietkanaal en het Johan Frisokanaal samen met de Grote Brekken vormden de aanloop tot de Lemmer. Aangezien de wind geruimd was tot 4/5 lagen er verschillende zeiljachten te wachten om op het IJsselmeer te gaan zeilen. We hoorden 5 à 6 schuttingen voor de Lemmersluis, en dat was voor ons van het goede te veel. Dan maar via de oude route naar het IJsselmeer, de Lemmer Zijlroedevaart, een zeer smalle vaart waar we voor drie bruggen en een sluis € 4,50 betalen. De vaart is langs twee kanten afgezoomd met horeca bedrijven. Samen met bakkers en beenhouwers vormen ze de bewoning van de Lemmer Zijlroede. We komen op het gigantische meer, vlak naast een grote werf voor zeeschepen. Het schiphuis, waar de nieuwe schepen gebouwd worden is ca. 400m lang en meer dan 50m breed en ongeveer 50m hoog. Wanneer je er rond vaart ligt de IJsselsluis in de hoek. Deze sluis geeft toegang tot alle poldervaarten. Bij de indamming van deze nieuwe provincies groeven de Nederlanders in de nieuwe polders vaarten zoals de amerikanen straten maakten. Recht op recht en dwars op een ander kanaal. De vaarten werden op hun beurt verbonden met de nieuw ontstane dorpjes of de vroegere eilandjes van voor de inpoldering. Na de sluis, waar we ca. 6m zakten, beginnen we aan de Lemstervaart die tot Emmeloord loopt. Hier liggen nog zeer grote boerderijen, waarvan sommige ook reeds zijn verlaten om nog grotere boerderijen te bezetten in Australië of Zuid-Amerika.
Veel jonge Nederlandse boeren emigreerden de laatste tien jaar. De wind is wat gaan liggen naar de avond toe en we naderen ons eindpunt Emmeloord. We gaan weer eten bij Vandervalk in een privé haven. We betalen er niets, maar hebben ook geen stroom of water.
't Is kwart voor vier wanneer we vastliggen, we hebben 48 km gevaren en zijn twee sluizen gepasseerd.
Morgen komen mijn lievelingen aan de beurt, de Randmeren, één van de mooiste vaargebieden, voor mij het mooiste. We eten mosselen/frites en betalen er € 14,50, gemiddeld € 5,- minder als hier.
Vlaanderen kan dan wel een mooi landje zijn, 't is wel een duur landje in vergelijk met onze buren.


02-09-2007 om 15:38 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
18-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tewater !
Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag is het zo ver, de ms Enya verlaat de werf-hal en wordt te water gelaten. Met een wagen op rails, waarop de boot is vastgezet verlaat ze na vijf weken intens werk de hal. Met een vuil-watertank van 137 liter, waarop toilet en twee wasbekken zijn aangesloten, zijn we in orde voor de normen die in 2009 wet worden. Ook de gas geiser is verdwenen en in de plaats ervan kwam een boiler van 31 liter. Ook twee accu's vonden hun plaatsje in de motor ruimte,de buiten-besturing werd opgesmukt met een houten dashboard met metertjes voor volt en temperatuur, alsook een dieptemeter. Een nieuwe radio-cd combinatie werd binnen geplaatst met boxen binnen en buiten. Op de bestaande marifoon binnen, werd er een nieuwe antenne geplaatst, en aangevuld met een draagbare marifoon voor buiten. Ook dit word verplicht vanaf 2009, wanneer men twee besturingen heeft.  De gasinstallatie werd volledig nagezien en alle flexibele slangen vernieuwd. Het kacheltje in woonkamer nagezien  alsook de ring-verwarming. Op het moment dat ze in het water ligt, kan het schip ook pas gelegd worden op zijn waterlijn. De ballast  (ijzeren broodjes) zal verplaatst moeten worden, aangezien de gewichtsverdeling van de boot veranderd is door het plaatsen van  boiler, accu's en vuil-watertank. Indien de eindrekening meevalt, worden er nog twee nieuwe fender-houders gemonteerd.
De foto toont de oude buiten-besturing met lampjes, hoe  de nieuwe er uitziet  merkt u in één van de volgende  berichtjes wel.
Tenslotte is de motor volledig nagekeken alsook alle filters vernieuwd. Nieuwe olie er op en klaar zou kees moeten zijn !

18-08-2007 om 11:56 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (1)
15-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Akkrum, aan de Boarn.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dikwijls, toen ik in Akkrum was, was ik nieuwsgierig naar welk riviertje door Akkrum vloeide en voorbij de brug linksweg via de Kromme Knilles naar Irnsum ging en rechtsaf naar Nes stroomde.
Dit riviertje, drukbevaren door lokalen, boeide me. Ik zocht dan ook zijn verleden op en vond de eerste notities die teruggingen tot  ongeveer 10.500 jaren terug.
De Boorne of in het fries Boarn ging in die tijd naar de zee tot Beetsterzwaag, zeg maar om eenvoudig te blijven richting het huidige Vlieland. Circa 4.000 jaar later verbrede de inham tussen het huidige Terschelling en Vlieland, waar de Boorne zich in de zee wierp. De intussen ontstane zee, Middelzee geheten ontving nog altijd vele noord-friese rivieren. 1.000 jaar geleden was de Middelzee zodanig dichtgeslibd, dat men een afwateringskanaal naar het Sneekermeer groef. Het stuk tussen Akkrum en de Oude Schouw werd Kromme Knilles genaamd. Boarn is niet voor niets het oud-nederlandse stamwoord voor BRON.

15-08-2007 om 15:29 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
13-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het einde van de tunnel is in zicht.
De boot is nu definitief klaar op 23 augustus. We rijden 's avonds met Petra's vader richting Akkrum met de mobilhome. De laatste spulletjes worden meegenomen evenals de fietsen. 's Anderendaags gaat Petra winkelen in Akkrum en geeft Wolter tekst en uitleg over alles wat de boot aangaat. In de late vrijdagvoormiddag verlaten we Akkrum richting Dokkum. Want inmiddels ligt ook onze ganse reis vast.Met 55 km voor de boeg hopen we 's avonds in Hollands noordelijkste haven aan te meren.
Bij het keerpunt van de elfstedentocht, gaan we op zaterdag 25/8 richting Ijlst, nog één van de punten waar de legendarische schaatstocht doorkomt. Tot IJlst via Leeuwarden is het iets meer dan 68 km, waarna we op zondag naar Urk gaan, aan de rand van het IJsselmeer. Bij goed weer gaan we via Stavoren buiten op het IJsselmeer en varen zo naar Urk. De volgende dag wordt het Kampen, aan het begin van de randmeren.Dinsdag varen we op de prachtige randmeren naar het zuiden naar Eémdijk op het Eémmeer. Eens de meren voorbij, rondden we de Pampus, het eiland net voor Amsterdam. Via de oranjesluizen komen we op het Amsterdam-Rijnkanaal. Een breed, drukbevaren, ééntonig kanaal met als enig voordeel dat het snel opschiet.
Daar waar Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek elkaar kruisen ligt Vreeswijk, een stopplaats die we kennen van vorige reizen.De dag nadien beginnen we aan de Merwede, een brede rivier, rustig die ons richting Gorinchem (Gorkum zoals de schippers zeggen) brengt, waarna we op dezelfde Merwede blijven tot Werkendam, thuishaven van de zwarte kousenkerk. Hier werkt NIETS op "de dag des Heeren". Ook de sluizen niet.
Daar schutten we de Biesbosch binnen, hier waan je je in de oertijd, kleine grachtjes met langs weerskanten bomen - de natuur heerst hier - bij dit overvloeingsgebied dat een doolhof van grachtjes en beekjes is, en waar, tijden wereldoorlog II ook de duitsers zich stuk op beten bij het opsporen van verzetsmensen en joden die er hun toevlucht hadden gezocht.
Via Biesbosch en Amer varen we voorbij Moerdijk en leggen aan in Lage Zwaluwe op het Hollands Diep. Het Hollands Diep ligt achter ons en voor ons ligt het Haringvliet. Niet voor ons want wij nemen bakboordkant Krammer- en Volkerraksluizen, de top in sluizenbouw op rivieren.
Naast elke beroepssluis ligt er een jachtensluis, allebei ruim bemeten.
Via het Zijpe, Mastgat en Keeten komen we op de Oosterschelde. Het kan er ruig aan toegaan in deze smalle toegang tot de Oosterschelde. Petra herinnert zich nog altijd de 5/6 Beaufort in het Zijpe waar het water aan dek spoelde en we rolden van de ene golf in de andere. Oversteken en in Wemeldinge nemen we de verbinding met de Westerschelde, die we invaren na  Hansweert-sluis.
We zijn bijna thuis nu, enkel de oversteek naar Terneuzen, het binnenschutten in de Oostsluis en we zitten veilig op het kanaal Gent-Terneuzen. Na Sluiskil gepasseerd te zijn, zijn we terug in Vlaanderen, varen Zelzate brug voorbij tot we aan bakboordkant de Moervaart zien. Kanaal over en dan volgt de Moervaart (toch mooi), Mendonk voorbij tot we aan de petrolekleurige brug van Spanjeveer komen. Ons tochtje eindigt hier, na bijna 600 km vaarplezier.
 Na maanden zijn we terug op Spanjeveerbrug. Het echte verhaal kunnen jullie straks lezen, met alle toeters en bellen er bij. Tot dan ! 

13-08-2007 om 15:24 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
03-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over "Stinker" en "Blinker".
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zou een verhaal kunnen zijn over twee landlopers, die met elkaar optrokken en ongelofelijke avonturen beleefden. Maar neen, het zijn gewoon twee aan elkaar rakende kanalen, het ene, gelukkig bevaardbaar, het andere jammer genoeg niet en gescheiden door een keersluis.
Er is vooreerst de "Stinker" vroeger bevaarbaar voor beroepsvaart tot max 47m schepen (ca.350 t op de aangegeven diepgang), ook wel eens Schipdonkkanaal genoemd. In Balgerhoeke stond er vroeger een silo, waar zelfs granen vanuit Duitsland werden aangevoerd. Ook binnenlands heb ik zelf nog schepen bevracht naar Balgerhoeke, maar toen al met verminderde diepgang van 1,80m, en voor een spits (38m schip) was dat max 250 ton. Bij schaalvergroting in de binnenvaart bleek deze geringe tonnemaat niet meer haalbaar tegenover de silogiganten in Gent en Antwerpen.
Het kanaal zelf werd gegraven in 1852 en diende als afleidingskanaal die het overtollige water van de Leie moest opvangen. Nu nog wordt er regelmatig gespuid, waardoor men ten zeerste moet opletten bij het invaren van de Schipdonksluis. Ikzelf ondervond het aan den lijve....
De bijnaam "Stinker" kreeg het kanaal ten tijde van de industrie in Eeklo en het vlasroten langsheen de Leie. Maar de Stinker stinkt al lang niet meer, de vissen zwemmen weer rond en voor ons, gegadigden van het bootje, is het een schitterende daguitstap. Aan het bijna-einde van het kanaal twee mogelijkheden om aan te leggen, de jachthaven Eeklo. Men moet dan, aan de windmolen rechtsuit het kanaal naar Eeklo, dat jammer genoeg doodloopt in Eeklo zelf.
Wanneer men het kanaal richting Balgerhoeke verder neemt, komt men aan V.V.W. Nieuwenrode, een schitterende club aan een gezellig taverne gelegen en dito fietspad dat naar Balgerhoeke loopt, en verder dan de keersluis van Balgerhoeke. Net er voor de antieke spoorlijn, met alle industrieeel erfgoed erbij horend.
Eénmaal voorbij de keersluis komt men aan de "Blinker", ook wel Leopoldkanaal genoemd.
Dit onbevaarbare kanaal werd gegraven in 1845 en loopt van Boekhoute (Braakman) tot in Heist. Het diende als ontwateringskanaal voor de omliggende polders. Dit kanaal werd gegraven door de jonge Belgische staat, die na de onafhankelijkheid in 1830, een niet al te best buurtschap hadden met de "hollanders". Vroeger gebeurde de ontwatering van onze polders via het "Lapscheurse Gat" , een kreek die nog steeds de grens vormt tussen België en Nederland, en naar de Noordzee afgevoerd wordt via Sluis en Cadzand. Bij de scheiding van de Verenigde Nederlanden sloten de Nederlanders alle sluizen af. Het gevolg liet niet op zich wachten en diverse landbouwgronden werden waterziek. Omdat het Leopoldkanaal het zuiverste was van de twee vaarten, kreeg het de bijnaam de "Blinker"
Beide vaarten bezitten een unieke bomenrij (populieren), die wel eens "de kathedraal van de bomen" genoemd wordt. Met de fietsen er bij is een uniek natuurgebied vlakbij.
In Oostkerke kruisen deze beide kanalen de "Damse Vaart", vroeger ooit bevaarbaar. Om deze drie kanalen elkaar ongestoord te kunnen laten kruisen bouwde men een technisch hoogstaand kunstwerk : "de siphon". De Blinker en de Stinker doken onder de Damse Vaart, zodat de scheepvaart op de Damse Vaart ongehinderd kon gebeuren.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd de siphon door de duitsers opgeblazen en de Damse Vaart langs beide kanten afgesloten. Vandaar dat men in Damme het restaurant "de siphon" kent. Kortom, het is een mooi natuurgebied met kreken en grachten, een uniek watergebied ook dat door de vooroorlogse nijverheid nog gebruikt werd.
Er is sprake om in deze bedding een duwvaartkanaal neer te poten, om voor een binnenlandse ontsluiting te zorgen voor de Zeebrugse haven. Ik hoop dat het niet zo ver komt.
Geef mij maar het rijke krekengebied met al zijn ontspanningsmogelijkheden.

03-08-2007 om 16:49 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
01-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week 30 en 31.
Verscheidene mensen vroegen zich af wat is er al gebeurd aan het ms Enya qua werkzaamheden.
In de 30° week werden de vloeren in de slaapkamer en op het toilet uitgebroken om zich makkelijker een toegang te verschaffen tot de machinekamer. Aangezien er een vuilwatertank bijkomt, en deze moet passen zowel wat betreft afmetingen als gewicht in de boot. Zo kwamen we tot de bevinding dat een tank van 175 liter te groot bleek, wij hebben dan in overleg gekozen voor een vuilwatertank van 137 liter omdat wij dan ook tezelfdertijd een vermaler en een pomp konden installeren om het via de afzuigdop in het gangboord, te kunnen overpompen. Ook de verbindingen met het toilet konden zo kort mogelijk gehouden worden. Ook werd er plaats gemaakt voor de boiler. Deze week worden zowel de boiler (31 liter) als de vuilwatertank (137 liter) geplaatst. De geiser werd weggenomen, wat voor Petra een must bleek. Bij de buitenbesturing word het armtierig dashboard vervangen door een houten paneel met verlichte metertjes en een dieptemeter. Vooreerst werd de besturing en de hendel voor de boegschroef afgenomen en de kabeltjes verlengd, zodat ze acheraf teruggeplaatst kunnen worden. Deze week wordt ook het volledige gascircuit nagekeken. Alle stukken zijn zo wat besteld en aangekomen, zodat ze deze week en de volgende kunnen geplaatst worden. Ook wordt er een volledig check-up van de motor gedaan, o.a. met de vervanging van alle filters (zowel olie- als fuelfilters). Ook is er een ruitenwisser besteld om voor het centrale venster geplaatst te worden, en ook een bijkomende startaccu wordt geplaatst. Ook gaan we nakijken om het ballast aan boord te veranderen. I.v.m. het gewicht dat er bijgekomen is, in de machinekamer dient dit ook aangepast te worden.
Tenslotte nog een aantal kleine werkjes, zoals de ontluchting van het gas dat verhoogd werd, alle nummers en stickers dienen aangebracht en dan zou ons bootje moeten vaarklaar zijn. 
Oh ja, ook de eerste betaling ging de deur uit. Eind volgende week weet ik wanneer we vertrekken.

01-08-2007 om 12:44 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
27-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug op de El Verde.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij nazicht in mijn bootpapieren, kwam ik allerlei boekjes tegen van mijn vroeger bootje. Boekjes over de dieptemeter, over het kompas, over mijn boordradio enz...
Ik belde onmiddelijk naar de huidige eigenaars Karel en Leon, en kwam te weten dat onze vrienden op verlof zijn met ons, sorry, hun bootje. Vermits ze die avond in Gent aankwamen, boden we aan hun de boekjes te brengen waarop ze ons prompt uitnodigden op een etentje aan boord.
24 juli, één van de weinig prachtige avonden reden we naar Gent, Snepkaai waar de El Verde lag.
Van ver zagen we ons prachtig bootje glimmen in de avondzon. Karel kwam ons al tegemoet gelopen en onder de brug was er een nieuw soort voet- en fietsbrug aangebracht.
Kortom, bij aankomst, kwam ook Leon buiten. Hij fungeerde als kok van dienst. Na de begroeting werd ons een vegetarisch driegangen maaltijd opgediend. Het smaakte. Gewoon prachtig, die avond, met een goede temperatuur. Tot 23.00 uur zaten we buiten gezellig te keuvelen. Die avond was weer te kort en ons afscheid was weer van : "tot ziens".
Met een beetje weemoed keken we nog eens naar ons bootje, dat de dag nadien naar Oudenaarde ging varen. Behouden vaart, El Verde.

27-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
>> Reageer (0)
26-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coopersburg.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Folkert Harmens Kuipers emigreerde vanuit het friese straatarme Akkrum naar de Verenigde Staten.
Bij één van zijn bezoeken aan zijn vader, viel het hem op hoe arm de bevolking die hij achtergelaten had wel was.Hij besloot tot het bouwen van woningen voor behoeftigen. In het park rondom kun je een karpervijver bewonderen en een zonnewijzer. Ook een mausoleum en een regentenkamer behoren tot het estate. Mr. Kuipers was ondertussen in de U.S.A. omgedoopt als Cooper. Coopersburg werd gebouwd en een aantal jaren geleden gerestaureerd. Ook vandaag worden deze mooie woningen bewoond door behoeftige, oude ééns- of tweepersoonsgezinnen.
Volgens mij, maar wie ben ik, het mooiste gebouw uit Akkrum.

26-07-2007 om 21:04 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.coopersburg II
Klik op de afbeelding om de link te volgen nog een fotootje !

26-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
24-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar 't land der reuzen !
Lang, heeeeeeeeeel lang geleden gingen mensen naar 't noorden. Ze baanden zich een weg door bossen,  rivieren en meren, en moesten ontberingen doorstaan. Ze groeven putten, droogden turf en staken het in brand om zich te verwarmen. Ze leefden aan 't water en bouwden boten, die dan weer dienden om andere mensen te bezoeken en er handel mee te drijven.'t Waren harde tijden, en de mensen van toen kwamen na lange tijd noordwaarts in het verre Fryslan aan.
Die mensen werkten hard en onder hen twee reuzen die sloten groeven, de ene heette Manke Meine, de andere Kromme Knilles.  Ze werkten altijd samen, doch die ene keer liep het fout. Manke Meine groef de sloot kaarsrecht, Kromme Knilles had een sloot gegraven met prachtige bochten waarin het water keerde en draaide. De perfecte Manke Meine verweet de Kromme Knilles dat ie zijn werk niet goed deed en dat de boeren rondom zich een hoedje schrokken van al dat gekronkel. Kromme Knilles draaide zich om en zei teleurgesteld : "Ach, krom".
Verscheidene mensen rondom hadden het gehoord en vonden het een waardige naam, passend voor hun nederzetting : "Akkrum". Die ene reus, Manke Meine, groef de perfecte kaarsrechte Meinesloot, die loopt van Akkrum naar Terhorne. Zijn vroegere vriend en reus Kromme Knilles, minder perfect en meer levensgenieter, groef het kronkelende, bochtige water van Akkrum naar Irnsum.
Zo'n gemoedelijk man als Kromme Knilles past in het beeld van Akkrum, noordelijke levensgenieters, daar waar wij zuiderlingen en bourgondiërs bij uitstek, het zeker nooit gedacht hadden.
Geen wonder, dat op deze plek we ons thuisvoelen.
Waar het verhaal vandaan komt en mij zo boeide, kun je vinden op de site van een prachtig dorpscafé, zoals er bij ons geen meer zijn.
www.krommeknilles.nl


24-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (1)
20-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zou het me dan toch lukken ?
Van onze werf in Akkrum kreeg ik groen licht, we kunnen als we dit willen reeds volgende week ons bootje overbrengen. Eén probleem, ik ben al 1 week bezig met mijn bootje te betalen. Eerst moest de betaling doorgestuurd worden naar de hoofdzetel en na die beslissing mag de betaling plaats vinden. Op vrijdag 13 juli vroeg ik de betaling aan, en deze ging van mijn rekening op donderdag 19 juli. Nog erger dan in de middeleeuwen. En dit in een tijd van computers en gsm's. Je zou denken dat het land ergens in donker Afrika ligt, maar nee, het is betalend verkeer tussen Vlaanderen en Nederland. Gek, toch ! Maar goed. Alles is nu gestart en het tijdstip om onze "Enya" naar Akkrum te varen is vlakbij. Wij gokken op maandag 23 juli, we hebben beiden verlof, en indien het KNMI in De Bilt menselijke voorspellingen doet qua weersomstandigheden, zijn we weg. Een vijftal uurtjes later zouden we dan op de Meindersloot in Akkrum moeten liggen bij Wolter.
Vandaag ontvang ik een telefoontje met de voorspelde kosten aan ons bootje. Valt dit mee, dan kunnen we gaan. Anders maken we reeds de grootste kosten en daarna zien we wel. Nog een jaartje sparen, dan maar. We zouden graag de vuilwatertank steken + de boiler omdat dit breekwerk is. Er moet geboord worden en de binnenbekleding dient weggenomen te worden, dit kan beter in één maal. Meteen laat ik ook de gijser wegnemen en het volledige gascircuit nazien. Minder prioriteit heeft de buitenbesturing, indien dit ook kan en we niet buiten ons budget zitten, staat onze Enya perfect in orde. We vertrekken dan vanaf de Langweerder wielen en hopen in Akkrum kort na de middag te zijn. Dan moet er mij iemand terugvoeren naar Langweer om mijn auto op te halen, zodat we naar huis kunnen, want 's anderendaags is het weer werkendag. Daarna is het wachten tot hij klaar is en het weer een beetje verbeterd is. Dan nemen we een weekje verlof en brengen onze schat naar huis. Toch prachtig om naar uit te kijken, niet !

20-07-2007 om 12:50 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
17-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Akkrum, onze "oude" stek.
Er is momenteel zo veel werk op de nederlandse werven, dat het quasi onmogelijk is om je boot te laten herstellen of er werkzaamheden te laten uitvoeren. We hebben toch nog een deal kunnen sluiten bij onze "oude" jachtwerf Oost in Akkrum. Na een mailtje en een telefoontje naar Wolter besloten we onze Super Lauwersmeerkruiser daar heen te brengen voor een paar op te knappen werkjes.
We hebben een offerte ingediend en daarvoor prijs gevraagd, Wolter schat dat de bijpassingen zouden kunnen aanvangen op 30 juli. Dit zou voor ons een schitterende oplossing zijn.
We kunnen dan in de week van 14 augustus onze "Enya" afhalen. Een weekje verlof zou ons beiden deugddoen na alle afgelopen stressy-weken.
Alle papieren zijn nu in orde, het geld is gestort en eindelijk kan ik zeggen : "mijn bootje". Ik heb er eventjes mee kunnen varen op de Langweerder wielen afgelopen week-end. Er mee varen is een droom, de motor hoor je nauwelijks, in achteruit loop ie kaarsrecht en op minder dan twee bootlengten ligt hij stil. Daarenboven is de draaicirkel heel klein. Allemaal weetjes die heel belangrijk zijn. Zijn verbruik valt heel goed mee : 4 liter per uur. Met een fueltank van ca 1.000 liter vaar je dus circa 250 uren. Een hele geruststelling. Eén maal tanken per jaar en klaar is kees. Bovendien zit de tank barstensvol, ook dat is meegenomen. 800 liter water is er aan boord en daar komt nu ook een vuilwatertank bij van ca 100 liter, die vanaf volgend jaar verplicht zal worden. Gelijkertijd wordt het toilet nagekeken en eventueel vervangen. De gijser moet weg, geen van ons beiden kunnen leven met de telkens aanspringende vlam. We gaan hem vervangen door een electrische boiler van 31 liter, die dan weer een onderkomen vind in de machinekamer. Na nazicht van de verwarming en de koelkast gaan we de buitenbesturing aanpakken. Die is wat povertjes uitgerust. Alle lampjes worden vervangen door metertjes, samen met een deugdelijke dieptemeter en dito toerenteller. Een nieuwe marifoonantenne wordt ook geplaatst. Ik zal dan wettelijk in regel zijn tegen 2009 met twee marifoons omdat ik twee besturingen heb. 't Is gek, maar wettelijk. Niet alle wetten zijn logisch. Daarna is ons bootje als nieuw, alles van de motor is nagekeken, koelstof is toegevoegd en de DAF loopt als een naaimachine. Hij is ook veel geruislozer dan onze vorige motor Indenor. Gewoon het verschil tussen 4 en 6 cylinders maakt hem minder luidruchtig. Buiten staat hij strak in de verf, alle zinkanodes zijn nieuw, oliefilters en andere filters zijn vernieuwd. Met onze kosten die we er aan hebben gedaan zal ons spaargeld van een jaartje sparen, weg zijn. Maar 't is goed besteed. 
Ook zijn we de eerste keer aan boord blijven slapen. Enig, gewoon. Wat er allemaal in de haven van Langweer lag, hou je gewoon niet voor mogelijk.
Net voor ons een nieuwe boot, 1.200.000 € met alles derop en eraan. Zelfs vloerverwarming. Zijn naam was "Octopus" net zoals een zekere James er ééntje had. Een mens mag dromen nietwaar ! Wij hebben nog maar eens gezegd, moest ik de lotto winnen, ik 'k zou 't wel weten ! Maar toen ik wakker werd en de cijfers nakeek had ik er maar drie, genoeg voor 2,5 €. 't Is een begin !

17-07-2007 om 13:31 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
07-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lauwersmeer.
Lauwersmeer, omdat de kruiser die ik kocht er gebouwd en geboren werd, stel ik mij altijd vragen en wil ik er alles van weten. Het Lauwersmeer behorende tot een natuurpark van niet minder dan 5500 ha, deels voor recreatief gebruik, deels voor militair gebruik. Meer dan 2000 ha afgesloten water en niet minder dan 6700 ha droogvallend gebied. Voeg daarbij nog een agarisch gebied van meer dan 1100 ha, en men krijgt en gigantisch groot natuurgebied dat kort tegen dat andere groot natuurgebied ligt, de wadden met haar eilanden lopend tot ver boven Duitsland. Vanaf 2003 is dit gebied dan ook nationaal park geworden en is het beschermd. Het is hier een rust- en foerageergebied voor vele vogelsoorten tijdens hun trektochten.
Het Lauwersmeer is een water- en poldergebied aan weerszijden van de grens Friesland/Groningen.
Het was tot 1969 de Lauwerszee, een inham van de Waddenzee. Een deel van het Lauwersmeer is militair domein (Marnewaard). Het wordt gebruikt door de nederlandse marine voor schietoefeningen. Voor de rest heerst hier vooral rust.Wegens de vele overstromingen (1953/1954) werd in 1960 besloten om de Lauwerszee af te sluiten en in te dammen. De afsluiting was een feit op 25 mei 1969. Via de sluis van  Lauwersoog komt men op de Waddenzee. Vanaf Lauwersoog is er ook een bootverbinding met het nabijgelegen waddeneiland Schiermonnikoog.  Een bezoek meer dan waard !

07-07-2007 om 00:00 geschreven door oostvaarder

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
                                                               M/S ENYA

mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur.
Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter.
Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
Rondvraag / Poll
Hoeveel maal bezoek je mijn blog ?
meerdere keren per dag
eens per dag
enkele keren per week
1 x per week
enige keren in de maand
maandelijks
telkens wanneer ik er aan denk
enkele keren per jaar
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • varen
  • No Limit IV
  • Gruno yachten
  • watersportvereniging moervaart
  • Promotie Binnenvaart Vlaanderen
  • wallonië
  • Jachthavens in Nederland
  • vlaanderen
  • aankoop allerlei voor bootjes
    Foto
    De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975.
    Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
    Foto
    Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
    Foto
    Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
    Foto
    Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of  radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
    Foto
    Foto
    Foto
    "De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
    Foto
    Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
    Foto
    Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.





    Historiek van mijn vorige bootjes :

    El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.

    Foto

    Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.

    Foto

    Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp.   Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
    Foto

    Inhoud blog
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 4
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 3
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 2.
  • Een Antwerpse wandeling van iets meer dan zevenduizend meter - deel 1.
  • Schippersbeurs - de foto's
  • Weekendje Antwerpen.
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen - de foto's
  • Laatste vaartocht - Spanjeveer - Terneuzen

    op weg naar een nieuw avontuur met ons bootje, de ENYA
    vanheckeandre@skynet.be

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. groetjes petra en andré


    Blog als favoriet !

    Foto

    Beste Wout,

    Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! 
    opa

    Foto

    Hi Pa,

    Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben.  De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik !
    Rust zacht.
    Onze kleinen.

    Archief per maand
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!