Wie niet dient, dient tot niets!
Annenmaurice1964, een blog dat tot denken aanzet!
Foto
Inhoud blog
  • Lieve katjes zoeken een liefhebbend hart!
  • De kalief en zijn valk
  • Hebben wij ze alle vijf?
  • Hebben wij ze alle vijf?
  • Brief aan de diakens tijdens het jaar van de priesters!
  • De tijd van de diakens
  • Ik ben niet op de rommelmarkt gekocht
  • Rivierwater te koop
  • De wereld veranderen door mijzelf te veranderen
  • Religieuze haat
  • De vergeetachtigheid van de liefde
  • Sta op en kom ervoor uit wie je bent!
  • Hoe maak je van je kind een crimineel?!
  • Kauw je eigen fruit!
  • Liturgische gewaden
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Enkele interessante links betreffende diaconie & genealogie e.a.
  • SeniorenNet.be
  • Diaconie op kerknet
  • Christelijk opinieblad Tertio
  • Thomas
  • Pastonet
  • Bezinningscentrum Oude Abdij Drongen
  • Databank links genealogie
  • Vind uit waar je naamgenoten zich bevinden
  • Genealogie in België
  • Officiële site van het Vaticaan
    Zoeken met Google


    Wie niet dient, dient tot niets
    Een diaken senior over diaconie en o.a. stambomen
    17-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vake Günther en moeke Sara tekenen het doopregister
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vake Günther en moeke Sara tekenen het doopregister na het doopsel van Rune

    17-12-2005 om 14:26 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Habdoplegging tijdens het doopsel van Rune
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Handoplegging tijdens het doopsel van Rune

    17-12-2005 om 14:22 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    16-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    1 citaat van

    Thérèse Martin

    Het leven van Thérèse (1873-1897), karmelietes te Lisieux, werd in de vorige aflevering van dit tijdschrift reeds geschetst. Wat zij geschreven heeft, schreef ze uit gehoorzaamheid aan haar oversten (jeugdherinneringen, kloosterleven) of uit beleefdheid en naastenliefde (vooral: brieven aan familieleden en clerici, nota’s en gedichten voor medezusters). De bekende Franse priester, Jean-François Six – hij schreef ooit een scherpzinnig boek over Charles de Foucauld – heeft meermaals herinnerd aan de oorsprong en de aard van Thérèse’s geschriften. Zij heeft namelijk nooit een boek of autobiografie naar de regels geschreven. Alles is trouwens postuum verschenen.

    Een recente Franse uitgave, in drie delen, van alles wat van de hand van Thérèse zelf is, mag hier niet onvermeld blijven:

    Thérèse par elle-même. Présentation de J.-F. Six (uitgever: Grasset / Desclée de Brouwer, 1997).

    Ondanks de (onvermijdelijke) slordigheden heeft deze uitgave drie grote pluspunten:

    1/ Alle teksten zijn chronologisch afgedrukt, zodat de geestelijke evolutie van Thérèse en vele andere dingen duidelijker worden (o.a. dat zij nooit een ‘boek’ heeft geschreven).

    2/ Een korte situering bij afzonderlijke teksten helpt de draagwijdte ervan verstaan (o.a. de relaties van Thérèse, in het bijzonder met haar zussen en oversten).

    3/ De inleiding op het eerste deel geeft een overzicht van de bijna dramatische geschiedenis van de kritische tekstuitgave (o.a. de pijnlijke ervaringen van Mgr. A. Combes en J.-F. Six zelf met het karmelietessenklooster te Lisieux).

    Begin juli 1897, ruim twee maand voor haar pijnlijke dood, schrijft Thérèse voor haar geliefde overste Marie de Gonzague het geheim van haar leven neer. Ze is de uitputting nabij, en sinds meer dan een jaar in de nacht van de geest ondergedompeld (ze gelooft nog, omdat ze wil geloven; of zoals een Frans priester haar ervaring paradoxaal uitdrukte: ‘Hoe heerlijk is het te rusten in de armen van een God die niet bestaat!’). Zij schrijft hier al biddend, en het sterke is dat ze in haar heel persoonlijk liefdesavontuur met God, met Jezus, de haar gegeven mensen (hen die U mij gegeven hebt) intens betrekt, met Jezus’ eigen woorden trouwens.

    U weet het, mijn God, het enige wat ik verlangde was U te beminnen. Ik streef niet naar andere roem. Uw liefde was mij sinds mijn kindertijd vóór en is met mij meegegroeid; nu is zij een afgrond waarvan ik de diepte niet meer peilen kan. Liefde wekt liefde op en zo gaat de mijne uit naar U, Jezus. Ze zou de afgrond willen vullen waardoor ze aangetrokken wordt. Maar mijn liefde is jammer genoeg slechts een dauwdruppeltje, verloren in de oceaan! Om U lief te hebben zoals U mij liefheeft, zou ik uw eigen liefde moeten lenen; dan alleen zal ik rust vinden.

    O Jezus, misschien is het een illusie, maar ik denk dat U een ziel niet met meer liefde zou kunnen overladen dan U met de mijne gedaan hebt. En daarom durf ik U vragen hen die U mij gegeven hebt, lief te hebben zoals U mij hebt liefgehad. Als ik op een dag in de hemel zou ontdekken dat U hen meer liefheeft dan mij, dan zal ik me daarover verheugen. Ik erken nu al dat die zielen uw liefde meer waardig zijn dan mijn ziel. Maar hierbeneden kan ik me geen grotere liefde voorstellen dan die onmetelijke liefde die U mij om niet en in overvloed hebt willen schenken, zonder enige verdienste van mijn kant.

    (Volgens de vertaling door Drs. Pauline Kortekaas: Thérèse van Lisieux, Mijn Levensverhaal. Carmel-EdiT 2001, p. 266).
    Overgenomen van de website De Oude Abdij Drongen

    16-12-2005 om 18:58 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Troost en verdriet zijn een beweging

    (Woord van diaken M.T.:Deze bezinning gaat  maar open ná herhaaldelijk her-lezen.)

     

    Verdriet en troost zijn één.

     Zoals de adem

    in en uit,

    zoals de zee, ebbe en vloed,

    zijn zij golven van éénzelfde beweging.

    Verdriet is het merkteken

    dat de mens op weg is. Hij is een pelgrim.

    Hij is een voorbijganger in de woestijn van verbrokkeling.

    Dit stuks-gewijze wil hij helen.

     

    Troost is wakker, is aanwezigheid.

     

    Het is het geduldige waken om de bewogenheid van het verdriet te “zien”,

    onder ogen te zien,

    ze aandachtig te beluisteren,

    weten waar het om gaat,

    doorproefd te hebben waar de scherpte zit.

     

    Troost is deze innerlijke zintuiglijke waakzaamheid

    die de mens terug in beweging zet.
    Het is het keerpunt in de richting van eenheid,

    van heelheid.

    Zich nieuw hervinden,

    zich her-kennen,

    herboren worden.

    Troost is deze heelmakende beweging.

    Het maakt de zoekende beweging af.

     

    Verdriet is verandering gewaarworden.

     

    Troost is het oplichten,

    het dagen van de zin en de betekenis van deze verandering.

    Troost is be-grijpen, gaandeweg.

    Troost bloeit maar open

    wanneer de mens geleerd heeft los te laten.

     

    Troost is het ja-zeggen op dit weten

    op de prijs, het los-geld.

                                   

    Echte troost is altijd zelf-troost

    omdat het een persoonlijk antwoord veronderstelt

    op een persoonlijk verdriet.

    Het is een terug thuis komen bij zichzelf.

    Men mag en kan weer bij zichzelf aanwezig zijn.

     

    Iemand troosten kan dan ook alleen maar betekenen:

    helpen, uitnodigen om op zoek te gaan

    naar de eigen Weg,

    de signalerende vraag van het verdriet verhelderen,

    samen zoeken naar de zin en de tekentaal van dit verdriet,

    vroedvrouw of bakerman zijn bij de geboorte,

    een eind mee op weg aan in

    de richting die zich openbaart.

     

     

    16-12-2005 om 18:53 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pijn als maatschappelijk en cultureel fenomeen

    PIJN ALS MAATSCHAPPELIJK EN CULTUREEL FENOMEEN

     

    BRUSSEL (KerkNet/Braambos) - In de Braambosuitzending van aanstaande zondag, na het nieuws van 19 uur op Radio 1, kan U luisteren naar een reportage naar aanleiding van de tentoonstelling 'Pijn' in het Guislainmuseum in Gent. Pijn is niemand vreemd en bestaat in vele gedaanten. Er bestaat hoofdpijn, knagende kiespijn, barensweeën, groeipijn, fantoompijn en hartzeer. En er is de pijn van het zijn. Pijn kan een uitdrukking zijn van religieuze gevoelens, maar ook noodzakelijk bij het verbeteren van sportprestaties. Pijn is een vloek en een zegen. Maar spreken over pijn is zeer complex: het is niet eenvoudig om te omschrijven wat men voelt en wil men luid klagen of de pijn liever stil en alleen verbijten? Pijn is een voortdurende bron van zorg. Meelijden, troosten en genezen staan in schril contrast met pesten, pijnigen en folteren: mensen zijn tot extreme praktijken in staat. In deze tentoonstelling 'Pijn' in het Guislainmuseum in Gent staat de manier waarop wij zelf met pijn omgaan en hoe wij anderen met pijn benaderen centraal. Zo krijgen de bezoekers een beter inzicht in pijn als een breed maatschappelijk en cultureel bepaald fenomeen. De expo 'Pijn', die werd uitgewerkt in samenwerking met CM-Ziekenzorg, loopt nog tot 30 april 2006 in het Guislainmuseum, J. Guislainstraat 43, 9000 Gent. Open van dinsdag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur, op zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur. Gesloten op maandag en op 24/12, 25/12, 31/12 en 01/01. Toegangsprijs 5 euro (2,5 euro met reductie). Meer info via telefoon 09/216.35.95, e-mail info@museumdrguislain.be, website www.museumdrguislain.be.

    16-12-2005 om 18:43 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    15-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    “Een nadenkertje

    Vandaag hebben wij hogere buildings en bredere autostrades, maar kortere temperamenten en kleinere gezichtspunten.

    We geven meer uit, maar genieten minder.

    We hebben grotere huizen, maar kleinere families.

    We hebben meer kennis, maar minder inzicht.

    We hebben meer geneesmiddelen, maar minder gezondheid.

    We hebben onze bezittingen vermeerderd, maar onze waarden verminderd.

    We praten meer, we beminnen maar weinig, en haten te veel.

    We bereikten de maan en kwamen terug, maar we vinden het lastig onze eigen straat over te steken en onze buren te ontmoeten.

     

    We hebben de buitenwereld veroverd, maar niet ons binnenste.

    We hebben een hoger inkomen, maar minder geweten.

    Het zijn tijden van meer vrijheid, maar met minder vreugde.

    We hebben meer voedsel, maar minder voeding.

    Het is de tijd waarin we twee inkomens hebben per huisgezin, echtscheidingen inbegrepen.

    Het is een tijd ven leuke woningen, maar met meer gebroken gezinnen.

    Het is daarom dat ik voorstel om vanaf vandaag…

    Niet uit te stelen tot een ‘speciale gelegenheid’, omdat elke dag van ons leven een ‘speciale gelegenheid’ is.

    Te zoeken naar kennis, meer te lezen, in je voordeur te staan en het gebeuren te bewonderen zonder aandacht te schenken aan uw noden.

    Breng meer tijd door met uw familie en vrienden, eet uw favoriete gerechten, bezoek de plaatsen die je graag ziet.

    Het leven is een ketting van vreugdemomenten; niet van overlevingskansen.

    Gebruik uw kristallen glazen. Spaar uw beste parfum niet, maar gebruik het telkens je voelt dat je er behoefte aan hebt.

     Schrap uit uw woordenschat zinnen als: ‘een deze dagen’ en ‘eerstdaags’.

    Laat ons nu die brief schrijven waarvan we dachten hem ‘een dezer dagen’ te schrijven.

    Laat onze families en vrienden weten hoeveel wij van hen houden.

    Schrap niets dat plezier en vreugde kan bijbrengen in je leven.

    Iedere dag, ieder uur en iedere minuut is speciaal.

    En je kunt nooit weten of het niet je laatste ogenblik kan zijn.

    (Boodschap ontvangen van J.V.) 

     

    15-12-2005 om 18:19 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    13-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ziekenzorg biedt mantelzorgers een luisterend oor
    MANTELZORGLIJN

    Ziekenzorg biedt mantelzorgers een luisterend oor
    BRUSSEL (KerkNet/CM) - We staan er niet bij stil, maar in Vlaanderen zijn er zo'n 580.000 mantelzorgers actief. Mensen die zorgen voor zieke mensen, zodat zij zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen of zodat hun verblijf in een rusthuis zo aangenaam mogelijk wordt. Meer dan de helft van de hulp is huishoudelijk, zoals schoonmaken, de was doen en koken. Ook helpen bij het eten en wassen komt veel voor. Vaak komen de zorgtaken op één persoon neer: de centrale mantelzorger. Vooral als iemand erg veel verzorging nodig heeft, kan het zijn dat mantelzorg een belasting wordt die dag en nacht voortgaat.

    Zorg dragen
    Mantelzorgers zorgen met veel inzet en liefde voor iemand die hen dierbaar is. Zorg dragen voor iemand die je graag ziet, kan soms zwaar zijn. Daarom hebben mantelzorgers nood aan iemand die naar hun verhaal luistert, die voor hen klaarstaat op het moment dat zij er nood aan hebben. De Mantelzorglijn, een initiatief van Ziekenzorg CM, wil mantelzorgers een luisterend oor bieden. Om mantelzorgers alle kansen te bieden om te kunnen bellen, is de lijn bereikbaar op alle weekdagen tussen 14 en 20 uur. Zo kunnen mantelzorgers die overdag nog buitenshuis werken, na hun werk bellen. Het opzet van de Mantelzorglijn, een initiatief van Ziekenzorg CM, is mantelzorgers een luisterend oor bieden, ter ondersteuning. Voor concrete informatievragen die eventueel gesteld kunnen worden, worden mantelzorgers doorverwezen naar de gepaste professionele dienstverlening.

    Draagkracht
    Uit recent onderzoek van het CBGS (het Centrum voor Bevolkings- en Gezinsstudiën) blijkt dat voor 30% van de Vlaamse bevolking mantelzorg een dagelijkse bezigheid is. 20% van de vrouwen is mantelzorger en 15% van de mannen. Ongeveer de helft van de vrouwelijke mantelzorgers uit het onderzoek gaven aan dat mantelzorg zin geeft aan hun leven. Maar soms is het ook erg zwaar. Dat is ook niet te verwonderen als je weet dat 70% van de mannelijke mantelzorgers naast het zorgen ook nog een fulltime job heeft. Ook een derde van de vrouwelijke mantelzorgers heeft nog een voltijdse job buitenshuis. Veel mantelzorgers komen bijna ongemerkt in een zorgsituatie terecht. Geleidelijk aan en vaak zonder dat men het beseft neemt de mantelzorg steeds meer tijd en energie in. Omdat het dikwijls zo geleidelijk aan gaat, realiseert de mantelzorger zich meestal niet hoeveel tijd hij of zij aan de zorg besteedt. Dit gaat dan ten koste van de eigen draagkracht. De M antelzorglijn Ziekenzorg CM wil een lijn zijn waarop mantelzorgers terecht kunnen om 'hun verhaal' te doen. Mantelzorgers krijgen er alle tijd die ze nodig hebben om te vertellen over de belasting die ze ervaren. Gevormde vrijwilligers beantwoorden - vanuit hun eigen thuissituatie - de oproepen.
    De Mantelzorglijn is een initiatief van Ziekenzorg CM en bereikbaar op 078 15 50 20 elke weekdag tussen 14 en 20 uur.

    Klik hier met de rechtermuisknop om afbeeldingen te downloaden. Om uw privacy te beschermen, is het automatisch downloaden van deze afbeelding van internet verhinderd.
top

    13-12-2005 om 18:35 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Globalisering is a priori goed noch slecht

    GLOBALISERING IS A PRIORI GOED NOCH SLECHT

    Prof Johan Verstraeten over het nieuwe document van de bisschoppelijke commissie Gaudium et Spes
    BRUSSEL (KerkNet) - Volgens professor Johan Verstraeten, als moraaltheoloog verbonden aan het departement Theologie van de faculteit Godgeleerdheid van de K.U. Leuven, kan men het uitgangspunt van 'De economische, culturele en sociale gevolgen van globalisering: een evangelisch-ethische benadering', de nieuwe publicatie van de bisschoppelijke commissie 'Gaudium et Spes', verwoorden met de woorden van wijlen paus Joannes Paulus II: "De globalisering is a priori goed noch slecht, zij zal worden wat mensen ervan maken".
    Bewust van de mogelijkheid om het proces van globalisering te humaniseren, reikt het werkdocument van de commissie volgens hem een aantal inspirerende ideeën aan vanuit drie uitgangspunten: analyse, ethische evaluatie en inspiratie tot actie.

    Globalisering
    In eerste instantie probeert dit document, dat gisterenmiddag in Brussel werd voorgesteld, inzicht te geven in wat globalisering is. "Daarbij is er aandacht voor zowel de positieve als de negatieve gevolgen van de globalisering en dit vanuit drie invalshoeken die met elkaar verbonden zijn: economie, politiek en cultuur", aldus prof Verstraeten. "Ofschoon voor deze analyse gebruik werd gemaakt van de wetenschappelijke literatuur over het onderwerp, is het standpunt van waaruit de tekst vertrekt niet neutraal. Het evangelie dwingt ons immers de wereld niet alleen te bekijken vanuit het standpunt van diegenen die baat hebben bij de veranderingsprocessen op wereldniveau, maar ook en vooral vanuit het standpunt van diegenen die de zwaarste lasten op hun schouders moeten nemen en er het slachtoffer van zijn, de armen, de werklozen, de mensen die gebukt gaan onder onmenselijke stress of arbeidsomstandigheden. Bovendien wordt in de analyse telkens gewezen op de interactie tussen het mondiale en op het lokale niveau."

    Ethiek van de globalisering
    Het tweede deel van dit werkdocument maakt onderscheid tussen een universele ethiek en een ethiek van de globalisering. Uitgangspunt voor die ethiek van de globalisering is de sociale leer van de Kerk. "Volgens de beginselen van het algemeen welzijn en de universele bestemming van de goederen heeft elke mens recht op een rechtvaardig deel van de goederen. Dat impliceert dat eigendom ten dienste staat van de mens en winst op grond van aandelen enkel ethisch verantwoord is als het bijdraagt tot zinvol werk: Financiële winst moet ook sociale winst opleveren." Solidariteit kan niet beperkt kan blijven tot de eigen politieke gemeenschap en moet ook tussen gemeenschappen en op wereldniveau gerealiseerd worden. Bijzonder scherp is het document over  biopiraterij en het privatiseren van water: water is een publiek goed en toegang tot drinkbaar water zou een recht moeten zijn voor iedereen. Wat de rechtvaardigheid betreft, pleit het document voor rechtvaardige handelsbetrekkingen en moedigt het de 'fair trade'-organisatie aan: "Sociale rechtvaardigheid vereist bovendien dat ieder mens de kans krijgt om voldoende bekwaamheden te verwerven om volwaardig als mens te kunnen functioneren. Mensen moeten ook meer actief worden betrokken bij de opbouw van de wereldsamenleving." 

    Geen neutrale toeschouwer
    Het analytische en ethische deel worden gevolgd door een derde deel waarin gezocht wordt naar richtinggevende ideeën om zin en betekenis te geven aan de globalisering. Daarbij wordt vastgesteld dat de menselijke verbeeldingskracht sterk beïnvloed wordt door inspirerende metaforen. Drie voorbeelden van dergelijke metaforen worden uitgewerkt: Pinksteren (als symbool van eenheid in verscheidenheid), de onzichtbare handdruk (als alternatief voor de metafoor van de onzichtbare hand) en Teilhard de Chardins metafoor van de aarde als een wereld die getransformeerd wordt tot een liefdegemeenschap. Het werkdocument tracht ook aan te tonen dat globalisering niet alleen een materieel proces is, maar ook een unieke kans tot het scheppen van een echt menselijke wereldgemeenschap waarin ook spirituele waarden een rol spelen. Vervolgens wordt vanuit de inspiratie gezocht naar concrete actiemogelijkheden en dit op alle niveaus. Op wereldniveau is er niet alleen nood aan 'global governance' (globaal wereldbestuur) en aan de hervorming van internationale instellingen. Ook de kerk kan hier een actieve rol spelen, onder meer door gebruik te maken van haar goed functionerende wereldwijde netwerken. Op het mesoniveau wordt onder meer gewezen op de onmisbaarheid van vakverenigingen. Ten slotte wordt benadrukt dat mensen op het vlak van het persoonlijke niveau van handelen zelf hun houding moeten durven veranderen. Om het met de woorden van Louis van Bladel te zeggen:  "Het centrale probleem van deze wereld is niet de schaarste van de goederen is, noch onze persoonlijke relatie tot deze schaarse goederen, maar onze relatie tot elkaar in onze verhouding tot de schaarse goederen."
    Volgens prof Johan Verstraeten wil het werkdocument getuigen van de overtuiging dat de kerkgemeenschap in de veranderingsprocessen van onze wereld een daadwerkelijke rol kan spelen en dat geen neutrale toeschouwer is, maar een gemeenscha p van miljoenen mensen wier levensstijl en keuzen mee bepalen of en in welke mate de globalisering kan bijdragen tot een meer menselijke wereld.

    13-12-2005 om 11:09 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    12-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is er een weg om het gekwetste hart te genezen?

    IS ER EEN WEG OM HET GEKWETSTE HART TE GENEZEN?

     

    BRUSSEL (KerkNet) -
    Niemand kan zich indekken tegen wonden die geslagen worden door frustratie, ontgoocheling, pesterijen, liefdesverdriet, verraad, enz.
    Overal waar mensen samenleven, ontstaan conflicten: tussen koppels, in gezinnen, tussen werkgevers en werknemers, tussen vrienden of buren.
    Jean Monbourquette, Canadees theoloog en psycholoog gelooft vast in vergeving als weg tot innerlijke genezing.
    Vergeving komt in zicht wanneer pijn, haat en wraakgevoelens langzaam hun verlammende greep lossen en plaats ruimen voor ervaringen van innerlijke vrede en sereniteit.
    Hij ontwikkelde een programma om te groeien in vergeving. 
    Groeigroepen in heel de wereld gingen de weg die hij uittekende. Dankzij zijn advies en ondersteuning van de Interdiocesane dienst voor Gezinspastoraal worden in en vanuit het bisdom Brugge groeigroepen georganiseerd.

    Groeien in vergeving
    Tegen die achtergrond organiseert de vzw Gezinspastoraal van het bisdom Brugge voor de derde keer een cursus 'groeien in vergeving'. Deze groep staat open voor iedereen die op zoek wil gaan naar de helende kracht van vergeving in het eigen leven. Gedurende avonden en namiddagen worden achtergrond en ervaringsgerichte stapstenen (delen in groep, meditatie, thematische reflectie, schrijfgesprek, huisopdrachten)  aangereikt om op zoek te gaan naar herstel van de innerlijke 'heelheid'. De groeigroep bezorgt de nodige toerusting om nadien de weg  zelf verder te bewandelen.
    De avonden en de namiddagen vormen één reeks en staan onder de begeleiding van Francky Debusschere en Anne Moerman, stafmedewerkers van vzw Gezinspastoraal bisdom Brugge. Ze hebben telkens plaats op dinsdagavond, van 19.30 tot 22 uur, op 17 januari, 7 februari, 7 maart, 18 april, 9 mei en 6 juni 2006. Op zaterdag zijn er samenkomsten 's middags van 14 tot 17.30 uur: op 28 januari, 18 februari, 25 maart, 22 april, 13 mei en 17 juni 2006. de bijeenkomsten vinden telkens plaats in het Centrum Licht en Ruimte, Oostnieuwkerksesteenweg 51 in 8800 Roeselare. Deelnemen kost 6 euro per avond (drank en map inbegrepen). Het aantal deelnemers is beperkt tot 12. Met iedere mogelijke deelnemer is er een kennismakingsgesprek. In het gesprek geven de initiatiefnemers wat meer uitleg over het programma en gaan ze na of de groeigroep een antwoord is op wat de kandidaat-deelnemers zoeken.
    Meer info: vzw Gezinspastoraal, Oostnieuwkerksesteenweg 51,8800 Roeselare, tel: 051 26 56 13, fax: 051 26 56 09, website:
    www.gezinspastoraal.be/brugge, e-mail: gezinspastoraal.brugge@skynet.be.

    Schuld, vergeving en verzoening
    Daarnaast is er ook de groeigroep schuld, vergeving en verzoening. Dit initiatief richt zich tot mensen die willen nadenken over deze thematiek als persoonlijke verdieping en verwerking om meer in harmonie met zichzelf en de anderen te leven. In de groeigroep wordt via theoretische inzichten deze thematiek verkend. Er worden ook vaardigheden aangereikt en er is een uitwisseling van gedachten en belevingen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid.
    Voorafgaand aan de drie weekends die een geheel vormen, wordt een kennismakingsgesprek voorzien na afspraak met de deelnemer. Daarin wordt ingegaan op de inhoud en nagegaan of dit beantwoordt aan zijn of haar verwachtingen. De begeleiding is in handen van Jo Depreitere, vormingswerkster en werkzaam als rouwcounselor en relatietherapeut. De groeigroep schuld, vergeving en verzoening komt samen tijdens de weekends van 24-25-26 februari, 24-25-26 maart en 28-29-30 april 2006, telkens voor het avondmaal (18 uur) tot zondagnamiddag 15.30 uur in de St.-Benedictusabdij 'De Achelse Kluis', De Kluis 1 in 3930 Hamont - Achel. Deelnemen kost 320 euro voor de drie weekends alles inbegrepen. De groep is beperkt tot maximum 8 deelnemers.
    Meer info: vzw Sint-Benedictusabdij 'De Achelse Kluis', t.a.v. de Gastenbroeders, De Kluis 1, 3930 Hamont-Achel, fax: 011 66 67 14 en website:
    www.achelsekluis.org  of bij Jo Depreitere, tel: 050 38 12 94 en e- mail: jo.depreitere@skynet.be.

     

    12-12-2005 om 17:13 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    11-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Braambos over de vallei voor God

    Braambos over de vallei voor God

    BRUSSEL (KerkNet/Braambos) - "We hebben vastgesteld dat, als de kerk in een zware, diepgaande overgangsfase zit, de mensen zich tot de abdijen wenden. De abdijen bieden waarden aan die niet veranderen: broederliefde, gebed, broederlijk leven, naastenliefde, handenarbeid en dienstbaarheid. Het essentiële verandert niet: leven in de geest van de apostelen van Jeruzalem zoals beschreven in de Handelingen van de Apostelen. We bevinden ons in een periode van verandering en de Kerk moet een nieuwe visie uitbouwen." Dat zegt Padre Cesare, in de Braambosuitzending van zondag 11 december a.s. om 9 uur op Eén en om 23 uur op Canvas.

    Oriëntatiepunten
    In 1984 bezoekt Padre Cesare een oude bidplaats in de boerenwijk Pra 'd Mill aan de voet van de Italiaanse Alpen. Dat is zowat het uiteinde van de wereld op een kleine honderd kilometer van Turijn. Hij is gezonden vanuit de Franse trappistenabdij van Lérins. In korte tijd wordt Pra 'd Mill een ontmoetingscentrum, een bidplaats, een creatieve denkruimte. Nu telt de gemeenschap 13 jonge monniken en twee nieuwe kandidaten. Het is een plek van stilte, regelmatig psalmgebed en intense vreugde. In de abdij 'Dominus Tecum' voel je dat God met mensen meegaat. Deze uitzending brengt het wondere verhaal van de start, de inspiratie en de vreugde van die jonge vitale communauteit, de betekenis van gebed, celibaat, leven in groep, werken, sober leven en de vraag wat er zal zijn na de dood.
    "Christenen hebben nood aan oriëntatiepunten", zegt Padre Cesare. "Ik ben ervan overtuigd dat ze die nu in de abdijen kunnen vinden. Er was een grote heroplevi ng waarvan iedereen opkeek. Ik weet niet wat daarvan de oorzaak was. Ik weet wel dat de monniken in Lérins gedreven monniken waren, echte mensen van gebed. Ze hielden van het kloosterleven en waren eenvoudig. God heeft gewild dat er ineens verschillende jongeren uit de vier windstreken toetraden. Er zijn twee grote golven van intredende monniken geweest. De eerste in 1975 en de volgende in 1982. En in alle tussenliggende jaren is er telkens iemand ingetreden."

    Vallei van God
    "Wij wilden een stille uitstraling brengen in Piemonte. Monniken die bidden in stilte verborgen. Het was immers een godvergeten vallei. Er waren geen wegen, er was helemaal niets. Ze was ook niet bekend. We zijn de werken met een misviering begonnen. We vonden het een goed idee om biddend te beginnen. We hadden enkele vrienden uitgenodigd voor die misviering. Er daagden echter 400 mensen op. Dat was voor ons de bevestiging dat deze vallei, deze streek, behoefte had aan een abdij en aan een plek waar je uitgenodigd wordt tot gebed. We hebben vervolgens enkele gebouwen opgeknapt. Het waren toen nog boerderijgebouwen. De vallei was tot in de jaren '60 bewoond geweest. Nadien was iedereen er weggetrokken. In elke gemeenschap, ook in die van een echtpaar, moet aan de liefde gewerkt worden. Liefde komt niet vanzelf. Je moet ze willen, je moet ze met intelligentie opbouwen, met de intelligentie van je hart. Je moet ze willen. Je moet elke dag op nieuw beginnen. Als je jezelf niet geeft, als je niet de moed hebt om de andere voorrang te geven, dan wordt 'in gemeenschap leven' erg moeilijk. Beetje bij beetje riskeer je jezelf af te zonderen. Maar als je echt van je broeders wil houden, is dat heel mooi. Moeilijk, maar heel mooi. Ik denk dat dit tegelijk de meeste moed vereist en de meeste vreugde schenkt. U bent niet rijk, maar u leeft ook niet in armoede. Eenvoud is voor mij het belangrijkste. Benedictijnenmonniken kiezen niet voor armoede. Onze armoede is dat alles gemeenschappelijk is. We kiezen er ook niet voor om onder de armen te leven. We kiezen voor een eenvoudig leven, waarin we alleen het essentiële nastreven."

    11-12-2005 om 19:58 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vallei voor God. Merkwaardig nieuws!
    Merkwaardig nieuws: over de vallei voor God.
    Een uitzending van Braambos deze avond rond elf uur!

    Er is ook de reportage 'Een vallei voor God' over Padre Cesare. In 1984 bezoekt Padre Cesare een oude bidplaats in de boerenwijk Pra 'd Mill aan de voet van de Italiaanse Alpen. Dat is zowat het uiteinde van de wereld op een kleine honderd kilometer van Turijn. Hij is gezonden vanuit de Franse trappistenabdij van Lérins. In korte tijd wordt Pra 'd Mill een ontmoetingscentrum, een bidplaats, een creatieve denkruimte. Nu telt de gemeenschap 13 jonge monniken en twee nieuwe kandidaten. Het is een plek van stilte, regelmatig psalmgebed en intense vreugde. In de abdij 'Dominus Tecum' voel je dat God met mensen meegaat. De uitzending is een rendez-vous van Marc Roseeuw met Padre Cesare ter plaatse. Het gaat om het wondere verhaal van de start, de inspiratie en de vreugde van die jonge vitale communauteit, de betekenis van gebed, celibaat, leven in groep, werken, sober leven en de vraag wat er zal zijn na de dood?

    11-12-2005 om 19:49 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De economische globaliseing

    DE ECONOMISCHE, CULTURELE EN SOCIALE GEVOLGEN VAN GLOBALISERING: EEN EVANGELISCH-ETHISCHE BENADERING

     

    Nieuw document van de bisschoppelijke commissie 'Gaudium & Spes'
    BRUSSEL (KerkNet) - In het Interdiocesaan Centrum in Brussel is vanmiddag 'De economische, culturele en sociale gevolgen van de globalisering: een evangelisch-ethische benadering', een publicatie van de bisschoppelijke commissie 'Gaudium et Spes', voorgesteld. De commissie, onder voorzitterschap van bisschop Aloys Jousten van Luik, is namens de Bisschoppenconferentie van België belast met kwesties rond de aanwezigheid van de christenen in de wereld.
    Mgr. Jousten belichtte vooral de verantwoordelijkheid van de katholieke gemeenschap van ons land in een globaliserende wereld. Prof. dr. Johan Verstraeten, als moraaltheoloog verbonden aan het Departement Theologie van de Faculteit Godgeleerdheid van de K.U/Leuven, stelde de inhoud van de nieuwe publicatie voor. Michel Hansenne, oud-minister (PSC) en gewezen directeur-generaal van het Internationaal Arbeidsbureau (BIT) in Genève, stond stil bij enkele grote uitdagingen van de globaliserting en de rol die de actoren binnen de samenleving - waaronder de Kerken - daarin kunnen spelen. En Mgr. Van Looy, de bisschop van Gent, rondde de persvoorstelling af met een getuigenis over zijn persoonlijke ervaring met het fenomeen van de globalisering.

    Enkele grote lijnen
    Het proces van globalisering of mondialisering  is bezig onze samenleving radicaal te veranderen op het economische, sociale, politieke en culturele vlak. Bij nogal wat mensen veroorzaken de snelheid en de complexiteit van die veranderingen een gevoel van onmacht, onzekerheid en soms ook de neiging om op zichzelf terug te plooien.
    Mensen hebben het moeilijk om die ontwikkelingen te begrijpen en om in het vandaag beschikbare overaanbod aan informatie hun weg te vinden. Dat schept meer dan ooit een behoefte aan zingeving en houvast, in het bijzonder bij de jonge generaties.
    De Kerk staat aan de kant van alle mensen die weigeren de gevolgen van de globalisering passief te ondergaan en wil haar bijdrage leveren aan de geleidelijke vorming van een nieuwe ethiek van de globalisering. Vanuit dat perspectief hebben de bisschoppen van België met de hulp van een aantal deskundigen gewerkt aan een combinatie van een doorgedreven en k ritische analyse van het fenomeen van de globalisering met een vraag naar de betekenis van die ontwikkelingen in het licht van het evangelie.
    Het document 'De economische, culturele en sociale gevolgen van globalisering: een evangelisch-ethische benadering' is daarvan het resultaat. De daarin voorgestelde analyse mondt uit in een drievoudige uitnodiging: leren oog te hebben voor alles wat kan bijdragen tot een toename van de planetaire solidariteit; durven te protesteren met luide stem tegen alles wat schade berokkent aan de mens en onrecht veroorzaakt; en ten slotte enkele concrete actiemodellen suggereren die bewegings- en manoeuvreerruimte bieden voor zowel individueel als collectief engagement.

    'De economische, culturele en sociale gevolgen van globalisering: een evangelisch-ethische benadering' is een uitgave van de bisschoppelijke commissie 'Gaudium & Spes', 61 p., ISBN 90-6858-656-4, kost 3 euro en kan besteld worden bij: Licap, Guimardstraat 1 in 1040 Brussel, tel: 02 509 96 72, fax: 02 509 97 04, e-mail: info@licap.be en website: www.licap.be, en is verkrijgbaar in de liturgische centra en de religieuze boekhandels.

     

    11-12-2005 om 19:39 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Globalisering
    DE ECONOMISCHE, CULTURELE EN SOCIALE GEVOLGEN VAN GLOBALISERING: EEN EVANGELISCH-ETHISCHE BENADERING

    Nieuw document van de bisschoppelijke commissie 'Gaudium & Spes'
    BRUSSEL (KerkNet) - In het Interdiocesaan Centrum in Brussel is vanmiddag 'De economische, culturele en sociale gevolgen van de globalisering: een evangelisch-ethische benadering', een publicatie van de bisschoppelijke commissie 'Gaudium et Spes', voorgesteld. De commissie, onder voorzitterschap van bisschop Aloys Jousten van Luik, is namens de Bisschoppenconferentie van België belast met kwesties rond de aanwezigheid van de christenen in de wereld.
    Mgr. Jousten belichtte vooral de verantwoordelijkheid van de katholieke gemeenschap van ons land in een globaliserende wereld. Prof. dr. Johan Verstraeten, als moraaltheoloog verbonden aan het Departement Theologie van de Faculteit Godgeleerdheid van de K.U/Leuven, stelde de inhoud van de nieuwe publicatie voor. Michel Hansenne, oud-minister (PSC) en gewezen directeur-generaal van het Internationaal Arbeidsbureau (BIT) in Genève, stond stil bij enkele grote uitdagingen van de globaliserting en de rol die de actoren binnen de samenleving - waaronder de Kerken - daarin kunnen spelen. En Mgr. Van Looy, de bisschop van Gent, rondde de persvoorstelling af met een getuigenis over zijn persoonlijke ervaring met het fenomeen van de globalisering.

    Enkele grote lijnen
    Het proces van globalisering of mondialisering  is bezig onze samenleving radicaal te veranderen op het economische, sociale, politieke en culturele vlak. Bij nogal wat mensen veroorzaken de snelheid en de complexiteit van die veranderingen een gevoel van onmacht, onzekerheid en soms ook de neiging om op zichzelf terug te plooien.
    Mensen hebben het moeilijk om die ontwikkelingen te begrijpen en om in het vandaag beschikbare overaanbod aan informatie hun weg te vinden. Dat schept meer dan ooit een behoefte aan zingeving en houvast, in het bijzonder bij de jonge generaties.
    De Kerk staat aan de kant van alle mensen die weigeren de gevolgen van de globalisering passief te ondergaan en wil haar bijdrage leveren aan de geleidelijke vorming van een nieuwe ethiek van de globalisering. Vanuit dat perspectief hebben de bisschoppen van België met de hulp van een aantal deskundigen gewerkt aan een combinatie van een doorgedreven en k ritische analyse van het fenomeen van de globalisering met een vraag naar de betekenis van die ontwikkelingen in het licht van het evangelie.
    Het document 'De economische, culturele en sociale gevolgen van globalisering: een evangelisch-ethische benadering' is daarvan het resultaat. De daarin voorgestelde analyse mondt uit in een drievoudige uitnodiging: leren oog te hebben voor alles wat kan bijdragen tot een toename van de planetaire solidariteit; durven te protesteren met luide stem tegen alles wat schade berokkent aan de mens en onrecht veroorzaakt; en ten slotte enkele concrete actiemodellen suggereren die bewegings- en manoeuvreerruimte bieden voor zowel individueel als collectief engagement.

    'De economische, culturele en sociale gevolgen van globalisering: een evangelisch-ethische benadering' is een uitgave van de bisschoppelijke commissie 'Gaudium & Spes', 61 p., ISBN 90-6858-656-4, kost 3 euro en kan besteld worden bij: Licap, Guimardstraat 1 in 1040 Brussel, tel: 02 509 96 72, fax: 02 509 97 04, e-mail: info@licap.be en website: www.licap.be, en is verkrijgbaar in de liturgische centra en de religieuze boekhandels.

    Klik hier met de rechtermuisknop om afbeeldingen te downloaden. Om uw privacy te beschermen, is het automatisch downloaden van deze afbeelding van internet verhinderd.
top

    11-12-2005 om 19:34 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    09-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Zoiets simpels

     

    Het is vaak zoiets simpels, het is

    gemis van je stem bijvoorbeeld, geen

    verhaal over landschappen meer, geen

    gedoe met je was, je kleren

     

    onaangeroerd in de kast. Het is van je handen

    op zoek naar houvast de afdruk nog weten

    op leuning en deurpost en je voetstappen

    op het parket en de trap, dat zo willen

    laten, bedenken: poetsen en wrijven is

    slinks de tijd verdrijven , jouw tijd

     

    moet hier blijven. Het is

    zo simpel en groot als huilen

    bij meikersen, appelstroop in de schappen

    en geitenkaas op het brood.

     

    Hester Knibbe

     

    (Groot verzenboek – J. Deleu, uitg. Lannoo/Meulenhoof)

     

     

     

    09-12-2005 om 18:26 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    08-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Vroeger vertelde men aan de kinderen

     

    dat het kleine zusje gebracht werd

    door de ooievaar,

    maar ze stonden mee

    aan het sterfbed van hun grootvader.

    Nu weten de kinderen zeer jong

    hoe baby’s ontstaan en ter wereld komen

    maar als grootvader sterft

    worden ze op afstand gehouden

    en men vertel ze

    dat hij in een mooie tuin slaapt

    tussen de bloemen.

     

    Philippe Ariès, ‘Met de oog op de dood’.

     

     

    08-12-2005 om 14:52 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    07-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Veel kleine beetjes sterven

     

    Er zijn veel beetjes sterven die ons midden in het leven overkomen.

    Dardoor voelt het leven soms pijnlijk aan.

    Je sterft een beetje:

    . als je gevoelens wegkwijnen

    . als je onderdrukt wordt en geen adem ruimte krijgt

    . als je vertrouwen beschaamd wordt

    . als je geen levensmoed meer hebt

    . als een vriendschap stukgaat

    . als iemand achter je rug kwaadspreekt

    . als je afscheid moet nemen van een mens die je lief is

    . als je futloos en moe bent

    . als je vereenzaamd leeft

    . als er neits meer verandert

    . al je het gevoel hebt te zullen sterven van angst

    . als je…

    Die kleine beetjes dood kan je al terugvinden in ons taalgebruik:

    . je kan iemand doodzwijgen

    . je kan over lijken gaan

    . je kan iemand de dood op het lijf jagen

    . je kan als de dood zijn voor iets

    . je kan iemand dood verklaren

    . je kan je dood vervelen

    . je kan de tijd doden

    . je kan iemand de doodsteek geven

    . je kan…

     

    Ui “Troost elkaar met deze woorden”, Averbode

     

     

     

     

     

    07-12-2005 om 20:25 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    02-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broeders van Oostakker en Dongen: onder de inspiratie van Glorieux
    [index]Broeders van Oostakken en Drongen: onder de inspiratie van Stefaan Modes Glorieux
    Inspiratie

    Wij geloven dat God werkzaam is in onze wereld en ons roept om mens te zijn.

    Als beweging leven wij vanuit het besef dat de Evangelische boodschap van bevrijding van mensen onder ons voorop dient te staan.

    Wij vinden onze inspiratie in de waarden van het evangelie, de gezindheid van Jezus van Nazareth en in de gelovige, liefdevolle houding waarmee onze stichter de mensen nabij was.

    Regelmatig bezinnen wij ons individueel of groepsgewijs (met religieuzen en / of niet- religieuzen) op het menselijk bestaan en de Bron van al wat leeft. Dit gebeurt aan de hand van "Knipoog".

     

     

    02-12-2005 om 20:25 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klasgenotendag van de 58tigers: Rosa, Francine en Louis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Klasgenotendag van de 58tigers: Rosa, Francine en Louis.
    De 58tigers zijn oudleerlingen van de normaalschool te Oostakker. De normaalschool te Oostakker werd geleid en bezield door de broeders van Oostakker.

    02-12-2005 om 00:00 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    01-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stenanus Modestus Glorieux
    Glorieux in Ronse: Het verhaal.
    3 mei 1802 (200 jaar terug in de tijd). In de hoeve "De Rode Duiventil", diep in Zuid-West-Vlaanderen weerklinkt het gehuil van een pasgeboren baby. De eerste zoon in het huis krijgt de naam Stefanus, Modestus Glorieux.

    Hij groeide op in het dorp Sint-Denijs onder de goede en vrome zorgen van moeder en vader.

    Net als alle andere kinderen ging de boerenknaap naar school. "Stefan is een flink leerling, hij moet verder studeren!" zei de leraar.

    En zo komt Stefan terecht in de middelbare school van Roeselare. Niet vanzelfsprekend, want de school is duur en boerenjongens horen thuis op de boerderij te werken...

    Maar Stefan werkt hard en goed en studeert verder in Sint-Niklaas. Daar leert hij priesters kennen en wordt hij geboeid door hun levenswerk. De beslissing ligt vast!

    Tijdens de vakantie op de boerderij vertelt hij aan moeder: "Moeder, ik zou graag priester worden!".

    Met de zegen van zijn ouders vertrekt hij naar het seminarie in Gent en op zijn 23ste wordt hij gewijd tot priester. Direct na zijn wijding vertrekt hij naar de Sint-Hermesparochie in Ronse. Hij zag er de nood, de treurige ellende en de nijpende armoede. Elke dag ontmoette hij bedelende kinderen, wenende moeders en werkloze vaders. Hij moet en zou deze mensen helpen want hij voelt en lijdt met hen mee.

    In de toen verlaten Sint-Pieterskerk richt hij een school op met de steun van een welgestelde juffrouw De Poorter. Zij voorziet de school van weeftoestellen. In zeer korte tijd wordt het gebouw een toevluchtsoord voor velen. Ze krijgen er soep, kunnen er verzorgd worden en de kerk biedt ook slaapgelegenheid voor daklozen.

    De manier waarop broeder Glorieux werkte diende als voorbeeld voor vele anderen. Zo kwam het dat enige tijd later een orde voor broeders en zusters werd gesticht.

    Ondanks de vele tegenslagen bouwt Glorieux verder aan zijn droom.

    Samen met juffrouw De Poorter bouwt hij een nieuw en groter instituut. Deze school is nu nog gekend als het instituut De Poorter (TID).
    Afgunst en geroddel dwingen de pastoor ertoe om te verhuizen naar het dorp Rozenaken en later ook Saint-Sauveur net over de taalgrens. Maar na enige tijd kan hij steeds terugkeren naar zijn vertrouwde parochies in Ronse.

    Te oud voor het zware werk en gebukt onder tegenkantingen vindt vader-Glorieux onderdak als Directeur bij de Zuster Maricolen in Dendermonde.

    Daar zet hij zijn werk verder. Hij bouwt aan nieuwe scholen voor kinderen en blijft vechten voor de armen. Na weer eens een tegenslag wordt hij naar Gent gestuurd.

    Van daaruit verhuist hij naar de kleine plattelandsparochie van Smetlede en het is daar dat hij zijn laatste levensjaren doorbrengt.

    Op 25 november 1872 sterft Vader-Glorieux.

    Zijn ziel leeft echter verder en hij blijft voor altijd een voorvechter van de armen!

    In 1972 krijgt hij een standbeeld in het Bruulpark. In de toespraak van de bisschop werd Gloriex geroemd om zijn inzet en geëerd als grondlegger van het hedendaags technisch onderwijs in de stad.

    01-12-2005 om 16:13 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    30-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wim en Maurice dertig jaar diaken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wim en Maurice dertig jaar diaken

    30-11-2005 om 15:11 geschreven door Temmermannen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)

    Foto

    WELKOM OP DEZE BLOG OVER DIACONIE & GENEALOGIE! TEMMERMANNEN EN JAVO HETEN U VAN HARTE WELKOM! WIJ HOPEN DAT U ER IETS AAN HEEFT!!!
    Archief per week
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 20/02-26/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 25/12-31/12 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005
  • 25/04-01/05 2005
  • 18/04-24/04 2005
  • 11/04-17/04 2005
  • 04/04-10/04 2005

    Foto

    Gastenboek
  • Oscar en Oma Rozenrood
  • Hallo
  • fijne avond
  • Groetjes
  • Groetjes uit Koekelare

    Twijfel vooral niet om een berichtje achter te laten in ons gastenboek. Opbouwende kritiek is ook steeds welkom!


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Nieuws VRT NWS
  • Van zwarte rook tot "Habemus papam": zo verloopt conclaaf dat nieuwe paus aanduidt
  • Twee gewonden na gevecht met staven en machetes in Schaarbeek
  • Koraalverbleking heeft nu al 8 op de 10 riffen wereldwijd aangetast: "Dit verandert het uitzicht van onze planeet compleet"
  • Wereldrecords sneuvelen bij spectaculaire Speed Highline-wedstrijd in Hasselt: "Het gedroomde scenario"
  • "Zeer uitzonderlijk": levende bever gespot op het strand van Bredene
  • Auto belandt op zijn zij in Nieuwkerke: bestuurster lichtgewond, kind als bij wonder ongedeerd
  • Wordt de 'eendenbek' verleden tijd? Deze Nederlandse uitvinding moet ongemak verminderen bij gynaecologisch onderzoek 
  • Kledingketen Gerry Weber failliet, 24 winkels dicht
  • Enkele duizenden mensen doen mee aan PVDA-mars tegen "sociale afbraak" van federale regering
  • 'Moustasj van 't joer' verkozen in Brussel: "Wassen, drogen, kammen en waxen van de snor vraagt soms tot een uur tijd"


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!