Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
De KVVV vond bij hun opzoekingen voor de tentoonstelling deze foto. Het moet bijna, aan de stukken in deze kamer te zien, van een familie zijn die ook in de houtbewerking actief was. Niemand weet echter wie dit zou kunnen zijn.
Als iemand hier meer over weet gelieve contact op te nemen aub.
Gebruik de reageerknop hieronder of de 'e-mail mij' knop boven in de rechtse kolom.
De orde van de Eecloosche Herbackers bezorgde Lotje een nieuwe kledij.
Deze maal was het voor het 100 jarig bestaan van de Eeklose Gezinsbond.
Het was voorzitter Stefaan Turpyn die samen met schepen Danny Plaetinck de nieuwe outfit, gemaakt door Kathleen Van De Woestijne, van Lotjen mochten onthullen.
En hier ziet u dan het nieuwe Lotjen dat op de Markt staat te pronken.
Daarna werd het lievelingslied van de Herbakkers, Lo-lo-lo-Looootjen, uit volle borst gezongen.
Onze archiefbezoekers sakkeren geregeld over de slordigheid waarmee onze voorouders belangrijke gegevens op papier zetten of krabbelden. Data blijken slecht leesbaar, namen werden onherkenbaar vervormd, documenten werden onvolledig ingevuld - in een enkel geval ontbreekt zelfs de naam van de betrokkene!
Ondenkbaar in onze tijd, zou je zeggen: er wordt zoveel genoteerd en gekopieerd, dat verlies van gegevens nauwelijk denkbaar is. Maar ...
Het is bekend dat de diensten Burgerzaken maar over beperkte informatie beschikken, en voortdurend zijn aangewezen op het Rijksregister . Wat daarin allemaal bewaard wordt, weten maar weinigen, en voor de gewone burger blijft de toegang hermetisch afgesloten. Hoe dan ook blijft het personeel op heel wat vragen het antwoord schuldig. Notarissen die voor erfeniszaken op zoek zijn naar broers of zussen weten intussen al goed dat zij voor gezinssamenstellingen beter het archief contacteren.
In elk geval is onze samenleving zo complex en vluchtig geworden, dat er wel informatie moet verdwijnen. Namen van winkels en cafés bijvoorbeeld, door het "pop up"-verschijnsel ook niet meer bij te houden. De achtereenvolgende bewoners van een huis of een appartement terugvinden is al evenmin gemakkelijk: afgezien van de illegale bewoning ontbreken heel wat namen in de hedendaagse klappers, ook al door de verplichte toestemming.
Een apart geval vormen de kadastrale gegevens. Zij werden recent gecentraliseerd per provincie (in ons geval in Deinze), waarbij men door de besparingen alle gegevens van vroeger in een onontwarbare massa heeft moeten opstapelen in kelders en bergruimten.
En de verlieslijst is nog langer: veel scholen houden hun gegevens slechts een paar decennia bij, bedrijven gaan over de kop of vernietigen delicate stukken, verenigingen die van bestuur wisselen ruimen de "ouwe rommel" op.
Ons Stadsarchief doet wat het kan, maar de toekomstige historici krijgen het zeker niet gemakkelijk, alle informatica ten spijt.
Vorige week reed ik door het Galgenbos en dan passeert men langs de Galgentuin. Ik stond wat foto's te nemen aan de afsluiting toen er nog iemand stopte.
De man liet mij in de tuin en vertelde mij dat ze hier met 14 man in bezig zijn. Ieder heeft zo zijn plaatsje en men plant of zaait allemaal iets anders. Hij vertelde mij ook dat dit een zeer rustgevende hobby is.
Zorg met een hart nemen we in AZ Alma graag letterlijk én figuurlijk. Daarom lanceren we vandaag een digitaal informatiebord om onze bezoekers én patiënten nóg vlotter van dienst te zijn. Aan deze topinnovatie gaan enkele jaren voorbereiding vooraf.
Van het kastje naar de muur
Marleen Van De Woestyne, hoofdverpleegkundige zorgeenheid 24: “Wanneer een patiënt opgenomen is, wenst zowel die persoon als familie op de hoogte te zijn van zijn of haar toestand. Bezoekers, de ombudsdienst en patiëntenbevragingen maakten het duidelijk dat het voor de verschillende partijen moeilijk was om de juiste informatie te achterhalen, laat staan wie het aanspreekpunt was. Men voelde zich van het kastje naar de muur gestuurd. Het zorgde voor frustraties en gaf de indruk dat verpleegkundigen ‘van niets wisten’. In 2017 knutselden we een magneetbord ineen.”
Het oude bord magneetbord
Innovatie vanuit de werkvloer
En zo ging zorgeenheid 24 in 2017 voorzichtig en ‘onprofessioneel’ van start met het prikbord en geplastificeerde fotokaarten. “Zo zagen bezoekers in één oogopslag tot wie ze zich met vragen konden richten. Nu, dat kon beter. In 2019 kwam het ondersteunend aanbod van zorg- en innovatieplatform Maker Health, in samenwerking met het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, in samenwerking van In4Care en Hogeschool Howest. Met ons prototype hebben we zelfs de prijs vanZorgvinding van het jaar binnengehaald. Zie hier ons deelnamefilmpje: https://youtu.be/XkPhYVpK9-A” Het resultaat is dan ook fraai: het digitale informatiebord toont dagelijks wie het aanspreekpunt is voor welke patiënten, wie de behandelende arts is en als de ploegen wisselen, wisselt ook het digitale informatiebord. Op die manier kunnen patiënten en bezoekers steeds de juiste persoon aanspreken met vragen. Het digitale informatiebord is nu al aanwezig op drie afdelingen maar wordt met mondjesmaat uitgerold over het volledige ziekenhuis.
Het nieuwe digitale bord.
Zeer groot potentieel
Ondertussen mag het duidelijk zijn dat deze ontwikkeling héél wat potentieel heeft. Zo kan je het programma veel ruimer gaan inzetten dan zorginstellingen. Denken we dan aan scholen, crèches, … en alle plekken waar een gezicht en duidelijke communicatie het verschil kunnen maken.
VOORTAAN HOUDEN TWEEDE GEMEENSCHAPSWACHTEN EEN OOGJE IN HET ZEIL
Vandaag 1 september 2021 start niet alleen het nieuwe schooljaar maar is het meteen ook de eerste werkdag voor onze tweede gemeenschapswachter. Inderdaad: voortaan bestaat onze dienst uit 2 medewerkers.
De aanwezigheid van Peterin het straatbeeld is al sinds 1 september 2018 een duidelijke meerwaarde voor de stad. Gezien de positieve resultaten werd er beslist om een tweede gemeenschapswacht aan te werven. Na de gebruikelijke aanwervingsprocedure bleek Hannah de juiste persoon op de juiste plaats. Het beleid wil meer en meer inzetten op preventief en sensibiliserend toezicht. We zijn dan ook opgetogen dat het team van nu af aan 1 man en 1 vrouw sterk is!
De gemeenschapswachten staan in voor volgende taken:
Sensibiliseren en informeren van burgers over veiligheid en criminaliteitspreventie waaronder gauw- en fietsdiefstallen, gewijzigde verkeerssituaties. Zij fungeren als eerste aanspreek- en meldpunt voor vragen, klachten en problemen van burgers.
Signaleren van problemen aan de bevoegde diensten:
o signaleren en digitaal rapporteren van defecten, gebreken en onvolmaaktheden aan openbare wegen, gebouwen en straatmeubilair aan de bevoegde dienst (beschadigingen, wegverzakkingen, losliggende tegels, afgewaaide takken, sluikstorten…);
o opvolgen van de gesignaleerde meldingen;
o ontvangen van meldingen van burgers.
Vaststellen van inbreuken op gemeentelijke reglementen en verordeningen die uitsluitend voorwerp uitmaken van een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) en het vaststellen van inbreuken op gemeentelijke retributiereglementen.
Toezicht houden op risicoplaatsen en –tijdstippen en zo het veiligheidsgevoel bij de bevolking verhogen door gerichte en/of algemene preventieve patrouilles te doen, toezicht houden op speelpleinen, aan scholen, op evenementen, op donderdagmarkt…
Nauw samenwerken met interne en externe diensten:
o deelnemen aan (structureel) overleg met relevante interne en externe partners in functie van de uitvoering van de toevertrouwde taken en werkzaamheden, samenwerken met de politiediensten en andere veiligheidsdiensten. Gevaarlijke situaties in het verkeer melden, toezicht houden op de leefbaarheid binnen de stad,…
o uitwisselen van relevante informatie met de gemeenschapswacht en onderling afstemmen van de werkzaamheden;
o dagelijks schriftelijk loggen van de taken en maandelijks rapporteren van de taakinhoud aan de leidinggevende(n).
Omdat we bewust zijn dat al deze taken soms ook een repressiever initiatief vragen, zal deze dienst vanaf volgend jaar ook GAS boetes kunnen uitschrijven wanneer louter bemiddelend optreden onvoldoende blijkt.
Spreek Hannah en Peter gerust aan, zij zijn je eerste aanspreekpunt op straat!
Het is nu een jaar geleden dat Huyse Nestelt opende. Door de gekende reden kon dat nog niet officieel gedaan worden en gisteren is dit dan gebeurd. Huyse Nestelt, Roze 150, is een instaphuis voor mensen die te horen kregen dat kanker hun leven zal veranderen. Op de foto Kathleen en Joke die op het idee kwamen om in Eeklo zo een huis te openen. Zij zetten zich met hart en ziel in om de mensen die het huis binnen komen te helpen. Voor wie toch een drempel heeft om eens binnen te komen kan ook via telefoon
Op 22 april nam ik deze foto toen men juist klaar was met het aanleggen van het nieuwe pleintje in de Eduard Neelemanslaan. Deze ontharding kadert in de actie waarbij diverse onthardingsprojecten per jaar worden uitgevoerd.
Mede door corona kon het nieuwe pleintje nog niet officieel geopend worden en dit werd vandaag gedaan.
Burgemeester Luc Van De Velde hield zijn toespraak kort waarna de talrijk opgekomen geburen een glas konden drinken en een hapje naar binnen spelen.
Ondertussen is het groen al mooi uitgegroeid. Deze foto is op bijna dezelfde plaats genomen als de bovenste en kan u zelf zien dat dit toch wel een mooi plekje is.
ONTHARDING EDUARD NEELEMANSLAAN
Ter hoogte van het ‘rondpunt’ in de Eduard Neelemanslaan werd in het kader van ontharden van overbodige verhardingen een strook asfalt verwijderd van 300 m².
In een eerste fase werd een ontwerpplan opgemaakt dat tot stand kwam na een buurtoverleg en in uitvoering ging in maart 2020.
Na de ontharding volgde een aanplant in het voorjaar van 2021 waarbij een takkenril werd geplaatst samen met een wilgenhut, looppaadjes en een insectenhotel. Dit gebeurde in samenwerking met Pro Natura. De aanplant van vaste planten, heesters, bomen en inzaaien van gazon met microklaver werd uitgevoerd door onze stadsdiensten.
Er werd gekozen voor een geel-blauwe vlinder- en bijenborder die op zijn mooist is tussen april en oktober. Ook werden diverse bomen en heesters aangeplant en aangevuld met een vakbeplanting van diverse basisplanten.
Voor meer info kan je steeds terecht op de website onder grijs wordt groen, waar nog diverse groene hotspots in de stad worden toegelicht. Er werden ook 2 wandel- en/of fietsroutes uitgestippeld langs de diverse hotspots in Eeklo.
Renée Mathijs, die maandag werd geboren op onze Materniteit, is reeds de 500ste baby van het jaar! Renée is het dochtertje van Alain Mathijs en Florence Claeys uit Lembeke. Florence is een patiënt van dokter Fleur Demetsenaere, maar de bevalling gebeurde door dokter Heleen Demaegd. AZ Alma overhandigde het prille gezinnetje een heuse pampertaart. Mama Florence en baby Renée stellen het prima. Dit jaar vallen uitzonderlijk veel (corona?)baby's te noteren: we sloten 2020 af met 589 geboortes, en hebben nu al, half september, de kaap van de 500 bereikt. Proficiat aan het volledige team van de Materniteit en Neonatologie!
Op de autoloze zondag werd de Dag van de Stad ingericht. Veel te doen, veel volk en ook het weer zat mee. Meer moet dat niet zijn. Op de foto zien we dat het altijd leutig is om met water te spelen voor kinderen.
Zwaar accident op het circuit van Eeklo.....😉
Zoals beloofd een Power Point met enkele foto's van zondag in het centrum van Eeklo.
We wijken voor het eerst uit naar Convent³ in Eeklo, dat is net zoals onze vroegere vaste stek, ook in de Tieltsesteenweg (22) te Eeklo. Eigenaars Patrick & Hilde zijn trouwe FOC-aanhangers en stellen nu hun kapel ter onzer beschikking. De locatie is dus enorm uniek, in het oude Klooster Arme Klaren. Onze normale locatie heeft een lagere toegelaten bezettingsgraad & geen afzuiging. In Convent³ is een fluisterstil luchtkanon aanwezig & is het sanitair ook veel uitgebreider. Al wil dit niet zeggen dat we volledig de Koperen Leeuw opgeven, zeker niet. Maar we wachten even tot het "veiliger" is.
Zaterdag waren we er dus bij om de try-out van Steven Goegebeur bij te wonen.
Onder de naam "Mankracht" brengt Steven een show over het gewone (?) leven waarbij hij veel aspecten met een ander oog bekijkt wat tot grappige situaties leid.
Hij kan dat als geen ander en zo heeft hij zijn plaats bij de betere komieken.
Door toedoen van Kurt Van Laere, de drijvende kracht achter Friends of Comedy,
Gisterenavond werd het nieuwe Eeklose Stadsbestuur voorgesteld. Burgemeester Luc Van De Velde blijft, alsook Marc Windey en Danny Smessaert.
Eerste schepen wordt Hilde Lampaert en we zien een toch een opmerkelijke terugkeer van Koen Loete. Een nieuw gezicht en ook de jongste van het bestuur is Filip Smet die zijn ambitie niet kon wegsteken. Helemaal nieuw is Danny Plaetinck die het ook duidelijk ziet zitten om Eeklo mee te besturen. Onze burgemeester benadrukte dat de samenwerking op een vernieuwde manier zal gebeuren en de Eeklonaar op een goed bestuur mag rekenen.
Ere-burgemeester Koen Loete en nieuweling Danny Plaetinck.
Het Park Adrem is open. Het vroegere 'Chalet van 't Park' is volledig vernieuwd. Men is open van donderdag t.e.m. zaterdag van 11 tot 14 uur en van 17 tot 23.00 uur. Op zondag is men doorlopend open van 11 tot 23 uur. Lees er meer over op: www.parkadrem.be
Park Adrem is ook te vinden op Instagram en Facebook.
In Eeklo ging de Open Monumentedag rond het thema treinen. Onder de naam "Het langste monument" ging het over de geschiedenis van het Eeklose station en de omgeving tijdens de oorlog.
Dit is nog een overschot uit de oorlog. Een éénmansbunker die er nu nog altijd staat.
Aan het begin van de Oostveldstraat zit deze kleine bunker goed verscholen naast de sporen.
In januari beginnen de werken aan de gebouwen van De Herbakker en moet er uitgekeken worden naar een andere locatie. Dit heeft men gevonden op de Nijverheidskaai met Loods 7. Al is de naam nog niet zeker want eigenaar Yves Wulffaert denkt dat men naar de naam Peignage zal gaan. Peignage d' Eecloo is ook de naam van het vroegere textielbedrijf welke hier was. Donderdag ging ik eens kijken hoe het zat met de werken zodat de voorstellingen van De Herbakker zouden door kunnen gaan. Op de bovenste foto ziet men de werken aan de nieuwe toiletten.
Dit is de zaal waar het allemaal zal door gaan. De ramen liggen klaar en volgende week worden die geplaatst en zal er meer lichtinval zijn. Ook de keuken is in aanbouw.
De veiligheidstrappen zijn geplaatst. Er is nog wat werk maar het ziet er goed uit. Als de voorstellingen van De Herbakker gedaan zijn zal de zaal ook voor andere evenementen kunnen gehuurd worden. Dit is nog maar een begin van een ambitieuze zaak.