Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Deze namiddag ben ik nog eens terug naar de ovonde geweest en op het eerste zicht lijkt alles daar redelijk goed te gaan. Bij het afslaan naar de Brugsesteenweg nemen er veel de verkeerde baan maar het zal ook wel nog een beetje gewenning zijn. Voor voetgangers en fietsers is er nog niets voorzien om de baan over te steken maar dit zal nog wel aangepast worden.
De ovonde is volledig open voor het verkeer. Van deze morgen kan men aan beide zijden de ovonde oprijden. Men is nog bezig met de opkuis maar het verkeer kan gemakkelijk passeren.
Toen ik gisteren rond 17 uur de ovonde verliet was men nog volop aan het werk. Men heeft het volledige vak nog gegoten en deze morgen waren de wegmarkeerders al bezig. Indien het niet te veel regent deze namiddag zal ook dat klaar zijn en kan de ovonde morgen waarschijnlijk volledig open.
Aan de ovonde zit men aan de laatste rechte lijn naar de meet. Het tweede vak is nu gegoten en afgewerkt en daar rijdt het verkeer nu op die uit Eeklo komt. Nu is men bezig met de toplaag te leggen op het andere vak en dit zal morgen wel gedaan zijn. Nog de wegmarkering en dan zal de ovonde ver klaar zijn. Hier heeft men toch vlug en proper gewerkt want alle vuiligheid is nu al weg.
Op de Gentsesteenweg is het gebouw ver af maar zit hier een addertje onder het gras. Dit is de oude electriciteitscabine die daar staat, die moet worden afgebroken, maar het aanleggen van nieuwe kabels is niet zo evident. Aan de voorkant moet men onder de baan kabels leggen naar de overkant. Maar aan de achterkant moet men kabels leggen onder de spoorweg en dat lijkt een groter probleem.
Deze morgen vertrokken we redelijk vroeg, dan zijn we al terug vooraleer de grote warmte er is, voor een fietstocht van ongeveer een 40 km ver. Wie niet van de streek is en deze fietstocht wil doen start best aan de Sporthal hier in Eeklo. Voor hen die hier wel de streek kennen, men moet het fietsbrugje over de Expressweg hebben en daar kan men nu al op verschillende manieren naar toe.
Met de kaart Fietsnetwerk Meetjesland kan men nog andere startplaatsen nemen. September 2017, bijna alle fietskaarten zijn vernieuwd en de hier gebruikte nummers kloppen niet meer. Genieve de laatste nieuwe kaarten te gebruiken aub. De rit brengt ons naar Kaprijke, Bassevelde, Assenede, Ertvelde, Kluizen om zo dan via Waarschoot terug te komen naar Eeklo. Een klein hiaat in de nummering: als men Ertvelde dorp binnen komt is het rechts, er staat daar geen nummer.
Een mooie rit langs rustige wegen op de 'boere buiten'. Bewijs is dit 'boerepaard' zoals we vroeger zo een paard noemden. Men ziet ze niet veel meer deze dieren die de ploeg en eg over de velden moesten trekken vroeger. Nu is het allemaal met tractoren en mag dit paard met zijn mooie 'sokjes' aan rustig kuieren in het gras.
De wegen zijn allemaal goed berijdbaar. Ook dit smal wegeltje is goed verhard en laat ons fietsen dwars door de velden. Voor de dorstigen is er voldoende gelegenheid eens de remmen dicht te knijpen maar voor de zon moet men de nodige bescherming voorzien.
We gaan nog eens terug naar de Raverschootstraat waar op de hoek met de Galgenstraat in 1972 een winkel was. De straat waar men inkijkt is de Galgenstraat.
De stand van de foto is niet helemaal dezelfde maar ook de winkel is helemaal anders. Tussen 1972 en nu was de winkel al eens verbouwd maar een paar jaar geleden is er eens een auto ingereden en heeft men dan terug aanpassingen gedaan zodat de winkel er nu zo uitziet.
Een paar weken geleden is men gestart met de verbouwingen in de Stationsstraat aan het middenste huis hier op de foto. In de plaats van de winkel die daar was komt nu haarkapster Annie Van De Walle.
Eind november vorig jaar plaatste ik deze foto op mijn blog. In de Guldensporenstraat was men een houten huis aan het bouwen. Vijf maanden later is er van het houten huis niet veel meer te zien. Zoals de onderste foto toont is men bezig daar een steen voor te zetten en als alles afgewerkt is zal (bijna) niemand weten dat daar een houten huis achter schuilt.
In 1977 werd deze foto genomen aan Raverschootbrug. Ook deze strook, van de Ringlaan tot aan de brug, is al veel veranderd. Ik twijfel er zelfs aan als de Ringlaan er al was in 1977.
Er is al het een en ander bijgebouwd. Dat die stootkussens daar ook al zo lang liggen was ik een beetje vergeten. Binnenkort komen er hier op mijn blog een paar foto's van de aanleg van Raverschootbrug.
Ook vandaag zijn er terug alarmerende berichten over de noodlijdende Eeklose voetbalclub, KFC Eeklo. Hoogtijd om eens terug te gaan in de tijd waar alles goed draaide. Een goeie ploeg, veel volk en geld. Waarschijnlijk is het dit laatste wat de grootste problemen geeft nu. De foto is van maart 1976 toen FC Eeklo, op Olympia, Club Brugge partij gaf in de kwart finale voor de Beker van België.
Club Brugge staand vlnr. Birger Jensen, Ulrich Le Fevre, Eddie Krieger, Roger Van Gool, René Vandereycken, Raoul Lambert, Jos Volders, Julien Cools, Konrad Holenstein, Danny De Cubber en Fons Bastijns.
Bij de FC. Jef De Prest, Jaak Leemans, Alain Deschamps, William Van Cappel, Roland D'Hooghe, Eric Van Renterghem, Aimé Anthuenis, Patrick Hemelsoet, Dirk Somers, Walter Van Haver en Willy Sinack.
De mascotte is het zoontje van de toenmalige voorzitter Daniël Willems.
Ondanks de 9-2 nederlaag blijft deze match op Club Brugge onvergetelijk in de geschiedenis van de club.
Gisteren was men dus begonnen met de stellingen weg te nemen aan het nieuwe gebouw van Taptoe. Vandaag kan men dus de gevel zien zoals hij is. De meningen zullen natuurlijk wel verschillen maar het valt wel mee.
Met deze foto gaan we terug naar de Broederschool waar in 1957 of 58 de klas van het 3e jaar op foto werd gezet. Er waren twee klassen (A en B) en de andere heb ik hier al eens getoond. Alle namen zijn niet meer gekend. Misschien kan iemand aanvullen.
De eerste rij : De Vlieger Antoon, Coppens, Geirnaert, Buysse Eric, ? , ? , Chapitre Robert, Van Wassenhove José, De Waele Norbert, De Pau Etienne, Dhavé Jozef, Himschoot Willy, De Jaegher Roland, Taets.
De middelste rij : Lippens, Verhé Roland, De Coeyer Guido, Van Zele Eric, Bauwens Robert, De Paepe Eduard, Verloock, Vyncke Eddy, ? , Pauwels Georges, De Smet, (Driessens?), meester De Coeyere.
Achterste rij : Van De Voorde, (De Smet Geert?), Goemaere Theo, Van Loenhout Hendrik, Engels, Van Hecke Karel, De Volder, Mussche Danny, Van Zele Rafael, De Bruycker Eduard, Van Damme.
Door de jaren heen heeft de Franse automobielindustrie altijd een beetje eigenzinige modellen op de markt gebracht. Gewoon was er niet veel bij want de modellen waren altijd wel speciaal. De bovenste rode auto is een Renault Frégate uit 1950. De auto bleef in productie tot 1960 en was het vlaggeschip van Renault na de oorlog.
De onderste is een blauwe Panhard PL 17 van 1953. Deze auto was vooral in Frankrijk heel geliefd. Hij was goed van cromé voorzien maar wat hem speciaal maakte was zijn 2 cilinder motor van 850 cc. Deze luchtgekoelde krachtbron had een zo specifiek geluid dat men van ver kon horen dat het een Panhard was.
Op de brug in de Peperstraat zijn de fietspaden nu in het rood. Dat is niet zomaar want er is nu een aansluiting met het nieuwe fietspad Eeklo ↔ Kaprijke langs de Expresweg. Dit is een hele verbetering en gisteren deed ik de test. Als men dus uit de richting Eeklo over de brug komt slaat men direct (op tijd remmen) rechts af en is men al op het nieuwe pad.
Boven op de brug ziet men het fietspad links van de Expresweg richting Kaprijke. Ondanks dat men naast een grote baan rijd is het toch rustig fietsen.
Het is een licht lopende baan die toch breed genoeg moet zijn om met tegenliggers vlot te kunnen passeren. De auto's rijden op een veilige afstand. Tussen de baan en het fietspad is een hele diepe gracht zodat het bijna onmogelijk is dat auto's op het fietspad zouden terechtkomen. Ook de geluidshinder is in volle open lucht bijna te minimaliseren.
Hier komt de fietsbrug in het zicht. Zoals men ziet liggen hier en daar nog wat resten van zand en steentjes maar dit zal nog wel opgekuist worden. De afstand tussen Eeklo brug en de fietsbrug is ongeveer 1,5 km.
Maar het fietspad stopt niet aan de fietsbrug want de aansluiting met het pad, die er al lang ligt, is gemaakt en kan men verder rijden tot de afslag Kaprijke. Als men deze kanten op moet is dit hier veel veiliger fietsen dan langs bv. De Waaistraat om Kaprijke te bereiken. Een hele verbetering en hier ziet men dat de fietsers niet vergeten worden.
Vroegere jaren, de foto is van 1973, stond de markt gedeeltelijk ook op het Ledeganckplein. In die tijd beter bekend als de 'boter moarkt'. Hier staat Ledeganck nog op zijn vooruitgeschoven plaats.
Op de foto van vandaag, ondanks ik nog naar rechts heb opgeschoven, ziet men Ledeganck nog niet staan. De baan op het kruispunt is nu dubbel zo breed maar is nog juist breed genoeg om al het verkeer te slikken.
Zo zag de Raverschootstraat er in 1974 nog uit. Hier is dan later veel bijgebouwd. Ook waren hier vroeger veel kleine huisjes (werkmans huizen zei men vroeger) maar die zijn bijna allemaal afgebroken of opgeknapt.
37 Jaar later ziet het er nu zo uit. Een drukke straat tegenwoordig, mede door de verbinding met de Ringlaan.
Dit was het begin van de straat, rechts rijden we de D.Goethalsstraat in.
Deze foto is van een paar weken geleden bij het aanleggen van het fietspad. We staan hier iets verder van het kruispunt maar men kan de straat goed zien en het verschil vergelijken.