Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (België) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Vroeger waren er veel wijkkermissen waar er dan verschillende activiteiten plaats vonden. Zoals bij deze foto die op 12 augustus 1956 werd genomen tijdens Raverschootkermis waar een humoristische voetbalmatch gespeeld werd.
We zien op de foto zittend van links naar rechts:
onbekend, Alfons Lips, De Zutter, De Metsenaere René, Geirnaert Henri, Emiel Claeyssens, Vervynckt, Longueville Aimé, De Dobbelaere Aloïs (bijgenaamd Priesken), onbekend.
Staand van links naar rechts: Prosper Engels, Pauwels Richard, Baziel Steenbeke, Charles De Metsenaere, Oscar de Vliegher, Albert Staelens, Emiel Van Veerdeghem, Clement Verborgt, Haubourdin Maurits, onbekend, onbekend, De Cuyper Emiel, Van Autreve Remi, Aimé De Vriendt.
De Ronde van België wielrennen nam in 2010 de start in Eeklo. Bij zulke gelegenheden is er altijd sfeer.
Op de bovenste foto zien we Bert De Backer, Eeklonaar van geboorte, en op de onderste Iljo Keisse. Bert is einde vorig seizoen gestopt en Iljo is aan zijn laatste seizoen bezig. Ik had geluk dat ik hen toen op de gevoelige plaat kon vastleggen. Dit zijn altijd mooie herinneringen.
In 2014 was er in Eeklo een bloemenweek en werd Lotjen in een nieuw kleedje gestoken. Ook de Herbakkers waren aanwezig maar spijtig genoeg zijn er een paar van hen niet meer onder ons.
Ook redelijk wat nieuwsgierigen die het nieuwe kleedje van Lotjen graag eens zouden zien.
Gisterenavond zijn we eens tot in Balgerhoeke geweest om te genieten van de Eeklose groep Te Goare. Zij brengen oudere (?) klassiekers waarvan vele toeschouwers de tekst nog kenden zo te zien.
In 2012 was er een tentoonstelling samengesteld door het Eeklose Archief en daar vond ik dit document. Links is van garage Vossaert in de Molenstraat en dit is waar nu A-Parts is waar men auto onderdelen verkoopt. Rechts is de garage van mijn vader in de Boelare. De faktuur is van 1967.
Le Départ de Medar: in het spoor van de Ronde van Frankrijk
De Tour de France van wielergekke reus Medar zit er op. Eigenaar en initiatiefnemer Michiel Steenbeke is heel tevreden en iedereen heeft er veel plezier gehad zegt hij.
Om de Frankrijkreis van Medar voor te bereiden, werd een werkgroepje opgericht. VoorzitterPieter François, secretaris Koen Hebbrecht, cateringverantwoordelijkenPaul De Bruyckere en Annemie Willems, PR-contactpersoon Marc Van Hulle en ‘papa’ Michiel Steenbeke vergaderden maandenlang om ‘Le départ de Medar’ concreet vorm te geven.
Bijna 10 jaar geleden begon men aan de Residentie Stassano in de Kerkstraat. Gelegen naast de oude treinroute Eeklo - Maldegem waar de stoomtrein nu ieder weekend voorbij komt is dit al lang een vertrouwd beeld op deze plaats.
Zondagmorgen waren we al redelijk vroeg op weg om de door het vrouwtje uitgestippelde fietsroute te doen.
Rond de middag waren we dan terug zodat we de grootste warmte vermeden. Het is een leutige route waar we door verschillende Meetjeslandse dorpen rijden.
Wie deze route ook wil doen kan starten aan de Huysmanhoeve waar men dan het eerste nummer tegenkomt. De nummers zijn: 87-84-79-74-83-64-61-55-65-66-69-77-71-88-62-98-99-56-87. Het is een rustige toer van een 34 km lang waarbij we ook tweemaal over de Expresweg moeten.
Vorige week plaatste ik deze foto en vandaag kreeg ik een beschrijving in mijn bus van Hans Van Landschoot, waarvoor dank.
Dit is een stuk geschreven door Paul Van De Woestijne.
Op de foto: De Blikken Muziek 1917 in hun typische kledij (ong.1923)
1ste rij: 1. Aimé Van De Bruaene- 2. Emiel Tieberghien- 3. Gaston Van De Genachte- 4. Omer Van De Bruaene-
5. Van De Wyckel (?)
2de rij: Prosper Kindts- 2. Maurice Kindts- 3. Valeer Declercq- 4. Marcel Dhuyvetters- 5. Alfred Kindts- 6. Charles Kindts.
3de rij (staand): 1. Serafien Van Veerdegem- 2. Albert van De Bruaene- 3. Gustaaf Delagaye- 4. Georges Bruggeman- 5. Oscar Delagaye- 6. Robert Kindts.
De groep werd eerder toevallig opgericht op het einde van de eerste wereldoorlog door een handvol vrienden, toen vooraan in de twintig. Het waren vrolijke jongens die graag in gezelschap vertoefden en waar ze kwamen in café of op een kermis de omstaanders amuseerden met een lied, een luimige alleenspraak, een duet of een grap. Het was een leuke bende die overal graag gezien was en met hun brave deugnieterij ieders sympathie genoot.
De spil van de Blikken Muziek waren de vrienden Oscar Delagaye, Gaston Van De Genachte en Valeer Declercq, drie spekslachters maar blijkbaar geen concurrenten. Het repertoire bestond uit volksliedjes, populaire deuntjes en meezingers van die tijd.
De Blikken Muziek 1917 bleef aktief tot omstreeks 1931.
Tot zover een beknopt verslag van een lange lezing.
Vandaag gingen we de andere kant uit om eens te fietsen en het vrouwtje koos de kant van Aalter. We parkeerden de auto aan de kerk in Ursel waar een gratis parking is en vandaar gingen we de fiets op. De eerste 4 kilometers waren grindweg die er helemaal niet goed bij ligt. Er zouden echter nog obstakels komen en dat was een beetje ontgoochelend.
Er zijn enkele werken bezig en men moet de uitgestippelde route verlaten maar de wegomleiding is niet goed of helemaal niet aangeduid. Dus wie deze route zou doen, maak dat u een kaart Meetjesland mee hebt. Zo kan men zich behelpen om de route uit te rijden. Voor de liefhebbers hier de nummers:70-74-89-90-98-97-96-95-92-3-6-5-85-83-82-4-88-77-70.
De Kraenepoel in Aalter waar vroeger op geschaatst werd bij vriesweer.
Vorig weekend was er na drie jaar terug een vliegshow in Ursel. Natuurlijk was onze Jörgen daar bij en bracht terug mooie foto's mee. Nog meer foto's op zijn website:https://jorgenlammens.wixsite.com/jlaviationpictures
Vandaag deden we de fietsroute het Brugse Ommeland. Een mooie en gevarieerde route waar men langs het water rijdt, dan ook in bosgebieden, we komen ook in Damme waar er veel gelegenheid is om iets te eten enz. Ook de banen zijn verschillend waar men meestal asfalt heeft maar ook een strook pittige kassei en ook enkele grindwegen maar alles is zeer goed berijdbaar.
Als men langs het water rijdt kan men ook al eens voor een open brug staan....
Een van de verschillende molens in Brugge.
Op de Markt in Damme. We kunnen deze route hard aanbevelen. Het is een mooie en rustige route.
Vorige week sprak ik er over dat er aan het gebouw in de Boelare het 'tipke' aan de zijgevel nog moest gedaan worden. Vrijdag was men daar met twee man aan bezig en zal dit nu wel gedaan zijn.
Het zou wel eens goed kunnen dat deze kraan, die daar toch een beetje ongelukkig staat,
er niet meer zolang zal staan. Het dak is al voor 3/4 dicht gelegd dus dat zal deze week wel gedaan zijn. Het is alleen nog de 'tip' aan de zijkant die nog moet afgewerkt worden. Natuurlijk is het goed mogelijk dat men voor de binnenafwerking ook de kraan gebruikt.
Al wordt het chappen en pleisteren tegenwoordig meestal gespoten.
Vorig weekend was onze Jörgen op de Open Days van Saint-Dizier en had zijn camera veel werk. Het is altijd moeilijk om de 'mooiste' uit zijn album te halen want 'slechte' zitten er niet in. En ik die dacht dat ik ook foto's kon trekken... Neem eens een kijkje op zijn website: https://jorgenlammens.wixsite.com/jlaviationpictures
Het schoolfeest van 1974 is gedaan en we zijn nu in 1975. Opvallend zijn de meerdere camera's in het publiek. Dat het vroeger allemaal lukte op dat kleine koerken in de Teirlinckstraat. Nu moet het de grote massa zijn.
Op 19-09-1975 werd het standbeeld van Ledeganck voor de derde en laatste (?) maal verplaatst.
Het beeld stond heel vroeger pal in het midden van het kruispunt maar door het toenemend verkeer kwam hij in de weg te staan en moest het beeld achteruit.
Natuurlijk lokte dit wel kijklustigen en zal dat in die tijd wel een hele klus geweest zijn.
Leuk dat ik deze foto's in het Ledeganckjaar doorgestuurd krijg. Bedankt Dominique.
Vandaag is dus het eerste koppel getrouwd in het Jeneverhuis wat toch wel een speciaal kader brengt voor zulke gelegenheden. Het waren Ellen Van Eechaute en Kevin Verstrepen die de toelating gaven om enkele foto's te nemen van hun speciale dag.
Toen Kevin de ring om Ellen haar vinger stak werd het stil....
Nutswerken in laatste rechte lijn: stadinwaarts verkeer mogelijk vanaf 1 juli
De nutswerken die sinds begin dit jaar worden uitgevoerd in de Leopoldlaan (N9) zijn bijna klaar. Op vrijdag1 julizal de aannemer de signalisatie wegnemen. Vanaf dat moment kan gemotoriseerd verkeer terug vanaf het kruispunt Den Teut via de Leopoldlaan (N9) naar het centrum van Eeklo rijden. Fietsers rijden ook via de Leopoldlaan (N9) en volgen geen omleiding via de Brugsesteenweg. Vanaf begin augustus, na het bouwverlof, zorgt de nutsmaatschappij nog voor de huisaansluitingen. De hinder is zeer plaatselijk. Tijdens die werken blijft de rijbaan open en zijn er geen omleidingen.
Planning wegenwerken nog niet gekend
Na het afronden van de nutswerken kan Wegen en Verkeer starten met de herinrichting van de Leopoldlaan (N9). De aannemer voor de wegenwerken ligt vast, maar er is nog geen concrete planning gekend. Wat weten we al? De werken zullen in fasen verlopen om de hinder te beperken en duren tot het najaar van 2023. Ook de verkeerssituatie is dezelfde als tijdens de voorbereidende nutswerken (stadinwaarts verkeer via de Leopoldlaan (N9) richting Eeklo-centrum is niet mogelijk).
Wat zijn we ook alweer van plan?
Met de aanleg van de nieuwe verbindingsweg (R43) rond Eeklo-centrum zal er in de toekomst minder doorgaand verkeer over de Leopoldlaan (N9) rijden. We vormen deze drukke gewestweg daarom om tot een veilige, groene en lokale toegangsweg naar het centrum van Eeklo. De grote werken starten in het najaar van 2022 en zullen ongeveer een jaar duren. Er zal in 5 fasen gewerkt worden, om de hinder voor buurtbewoners, handelaars en weggebruikers zo goed mogelijk te beperken.
Terug verkeer in beide richtingen langs de Leopoldlaan.
De verkeersdrempel is weg en er is al asfalt gekomen in de K. Albertstraat. Nu komt er nog speciale beschildering om duidelijk te zien dat het hier een kruispunt is. Nu moet ook nog de verkeersdrempel aan de René Vermaststraat verwijderd worden.
En nu gieten we alles vol met beton. In de Molenstraat is men met de moderne technieken al goed opgeschoten en is het goed mogelijk dat ze vandaag al klaar zijn met gieten.