NIEUW: Blog reclamevrij maken?
EEKLO NIEUWS EN NOG EEN BEETJE VAN ALLES
Foto



MARKANT of een CITAAT


Het geluk

vermenigvuldigt

zich slechts

wanneer je het

met iemand

deelt.


Over mijzelf
Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir.
Ik ben een man en woon in Eeklo (BelgiŽ) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen..

WEBSITE OF APP VAN DE WEEK


Een goeie

app voor het

weer is deze

van het KMI.

Gewoon

zoeken in de

store naar KMI.


FOTOALBUMS

Verhuis AZ Alma

Bloemenmarkt 2017

Railway to Liberty

Helikopter

Eekloverdag 2017

Zwembad juli


Categorieën
  • Algemeen (46)
  • Algemeen 07 (17)
  • Algemeen 08 (110)
  • Algemeen 09 (82)
  • Algemeen 10 (110)
  • Algemeen 11 (97)
  • Algemeen 12 (73)
  • Algemeen 13 (238)
  • Algemeen 14 (187)
  • Algemeen 15 (90)
  • Algemeen 16 (75)
  • Autonieuws (24)
  • Balgerhoeke (57)
  • Bouwen in Eeklo (50)
  • Bouwen in Eeklo 08 (88)
  • Bouwen in Eeklo 09 (113)
  • Bouwen in Eeklo 10 (170)
  • Bouwen in Eeklo 11 (180)
  • Bouwen in Eeklo 12 (296)
  • Bouwen in Eeklo 13 (270)
  • Bouwen in Eeklo 14 (286)
  • Bouwen in Eeklo 15 (203)
  • Bouwen in Eeklo 16 (129)
  • Computertips (6)
  • Computertips 15 (13)
  • Computertips 17 (0)
  • De Herbakker (6)
  • De Herbakker 09 (31)
  • De Herbakker 10 (20)
  • De Herbakker 15 (1)
  • De Herbakker 16 (25)
  • Eeklo (239)
  • Eeklo 07 (32)
  • Eeklo 08 (151)
  • Eeklo 09 (148)
  • Eeklo 10 (155)
  • Eeklo 11 (407)
  • Eeklo 12 (530)
  • Eeklo 13 (322)
  • Eeklo 14 (287)
  • Eeklo 15 (376)
  • Eeklo 16 (263)
  • Eeklo vroeger (77)
  • Eeklo vroeger 09 (72)
  • Eeklo vroeger 10 (113)
  • Eeklo vroeger 11 (110)
  • Eeklo vroeger 12 (84)
  • Eeklo vroeger 13 (213)
  • Eeklo vroeger 14 (203)
  • Eeklo vroeger 15 (152)
  • Eeklo vroeger 16 (226)
  • Familie en vrienden (18)
  • Familie en vrienden 07 (13)
  • Familie en vrienden 08 (57)
  • Familie en vrienden 11 (51)
  • Familie en vrienden 14 (45)
  • Familie en vrienden 15 (52)
  • Familie en vrienden 16 (10)
  • Fietsroutes (16)
  • Fietsroutes (tot) 11 (44)
  • Flandriens (20)
  • Fotoalbums (14)
  • KFC Eeklo (47)
  • Oorlogsfoto (19)
  • Radio en TV (66)
  • Radio en TV 15 (20)
  • Recepten (17)
  • Recepten 15 (37)
  • Recepten 16 (35)
  • Sport (37)
  • Sport 14 (77)
  • Te Voet 't Meetjesland (97)
  • Te zien in Eeklo (18)
  • Te zien in Eeklo 09 (38)
  • Tussen pot en pinte (19)
  • Zwembad (Nieuw) (27)

  • Welkom op de blog van Awbeir
    02-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Mijn" auto's

    Hier dan het tweede deel van "mijn auto's".

    Eerst wil ik beginnen met een auto die er feitelijk in het eerste deel moest bijgestaan hebben. Een MG A. Daar heb ik ook nog aan gewerkt en deze wagen rijdt nu nog rond in Eeklo. Onlangs zag ik hem nog staan en hij is zeer goed onderhouden want hij blinkt als nieuw. De eigenaar was hem trouwens juist aan het wassen.

      
                Prachtmachientje in zijn tijd                         Zo zagen de folders er uit vroeger

    Toen we eind '68 de Westakkers te Haasdonk verlieten zat ons jaar legerdienst er op. Voor mij een heel goed jaar want ik mocht in de garage werken (het was een logistieke groepering) en we bleven in België en zo waren we ieder weekend thuis.
    Na een paar maanden zag ik een advertentie waarbij men een mekanieker vroeg in de
    Fiat garage in Waarschoot. Ik ging mij aanbieden en dat was direkt geklonken. De volgende maandag mocht ik al beginnen.
    Hier kwam ik dan terecht bij de hr.en mevr. 
    Marcel Permentier  die ik trouw bleef tot 1990 de moment dat  Marcel  met pensioen ging. Over deze periode zou ik veel kunnen vertellen maar dat ga ik hier niet doen. Alleen dat  Marcel en zijn vrouw  prachtbazen waren. Het moest goed zijn maar waar het eigenlijk om gaat is dat zij 'mens' waren. In al die lange jaren heb ik nooit een 'scheef ' woord gekregen en heb ik nooit iets gevraagd dat ik niet kreeg. Ook werden we ieder jaar op St.Elooi getrakteerd met een etentje. Iets wat ik daarna nooit meer heb meegemaakt.
    Ook mag ik hier toch onze verkopers niet vergeten,
    Freddy Ongenaet en Rik Schmitt, waar ik vele jaren op een heel aangename manier heb mee samengewerkt. Jammer genoeg is Freddy er niet meer bij.
    Fiat was in die tijd een vooruitstrevend merk, zowel wat de lijn van de auto als het mekaniek betreft, en ik ga hier nu niet alle types die ze door de jaren heen gemaakt hebben opnoemen maar toen ik daar begon waren de 1100, 500, 600 en 850 de populairste modellen. Mechanisch waren ze echter stilletjesaan aan het verouderen. De 1100 was nog met de motor voorin en met                   achterwielaandrijving. De kracht van de motor werd naar de achterwielen gestuurd via een cardanas. Bij de andere drie zat de motor achterin en dreef de achterwielen aan.
    Bij de 500 was de motor luchtgekoeld. Het was een heel 'simpel' autootje met zelfs het dashbord in metaal en in dezelfde kleur als de auto. Ook typisch waren de twee hendeltjes tussen de voorzetels. Het ene was de starter, het andere de
    choke. Tegenwoordig is nu ook Fiat op de retro-toer en laat nu juist de nieuwe 500 auto van het jaar 2008 zijn.

      
          Zo zag 'het bolhoedje' er vroeger uit                                 Auto van het jaar 2008

    Na enkele maanden met de fiets gepeddeld te hebben vond ik het tijd om mij een auto aan te schaffen. Het werd een tweedehandse 850. In het lichtblauw maar verder zonder enige noembare accessoires.

      Zo zag het er ongeveer uit       

    Enkele jaren later kocht ik mijn eerste nieuwe auto. Een Fiat 128 Rally. Aan deze auto zou ik heel veel plezier beleven. De 128 was ook een hele ommekeer bij Fiat op mechanisch gebied. Het concept  alles achterin werd overboord gegooid en er werd resoluut gekozen voor alles voorin. Motor dwars voorin met de versnellingsbak naast de motor, voorwielaandrijving, Mc Pherson vering vooraan, schijfremmen op de voorwielen, ventilator apart aan de radiator en elektrisch aangedreven, motor met één bovenliggende nokkenas met tandriem aandrijving enz. Allemaal nieuwe dingen waar we toch eens de ogen van opentrokken toen we dat voor de eerste keer zagen.

       
                    De 'gewone' Fiat 128                                                  De rally versie

    Zoals men op de foto's kan zien was de Rally sportiever uitgerust dan de gewone 128. Een 1300 cc motor met  dubbele Weber carburator, verstralers en mooie magnesium velgen. Ook binnenin waren er aanpassingen. Lederen sportieve zetels, toerenteller, olietemperatuurmeter, lederen sportstuur, hoofdsteunen (nieuw toen), lederen pook en nog wel een paar andere dingen die ik nu vergeten ben. Ook moet ge eens letten op de banden. Dat waren toen extra brede banden!!! Pirelli  kwam met serie 70  banden uit en dat was fantastish (toen).
    Zelf had ik ook een paar aanpassingen gedaan. De uitlaat was voorzien van 2 'potten'. De laatste haalde ik er uit en had zelf een buis gemaakt die ik er tussen stak. Zo maakte de motor een zalig geluid. Ook de luchtfilter haalde ik eruit en zo kon je bij het gasgeven de motor mooi horen "slurpen". Nu met de moderne technieken (geen carburator maar elektronische injectie) hoort men dat niet meer.
    Bij zijn grote modellen bleef
    Fiat bij het oude concept met motor vooraan en achterwiel aangedreven. Bij de 132 was dat nog zo en het zou pas bij de Croma zijn dat men er van afstapt. Maar de motoren waren modern en met 2 bovenliggende nokkenassen, ook aangedreven door een riem, en elektronische ontsteking zat men voor vele jaren goed. Bij de ontsteking waren de kontaktpunten (visplatinees) verdwenen en ook op gebied van onderhoud ging men met grote stappen vooruit. Eerst moest men iedere 1.500 km binnen komen voor olieverversing en alle 10.000 km voor groot onderhoud waar dan alles moest vervangen worden. Bougies, 'visplatinees', oliefilter, luchtfilter. Bij de eerste schijfremmen kon men ook maar een 20.000 km doen met dezelfde blokjes. Het veranderde snel naar 2.500 km en kort daarna 5.000 km. Dan ging het over 7.500 km naar 10.000km maar dan was het iedere keer 'groot onderhoud'. Nu is 30.000 km de doodgewoonste zaak om olie te wisselen. Bougies en luchtfilter blijven 60.000 km zitten. De oliefilter wordt bij iedere oliewissel nu vervangen.
    Ook was de opgang van de diesels niet te stuiten en hier is
    Fiat ietsje te laat op de trein gesprongen maar deed daarna verwoede pogingen om hun achterstand in te halen.   

                            


    Ook op sportief vlak liet Fiat zich niet onbetuigd en menig succes was weggelegd voor deze 131 of  Mirafiori. Het was echter pas toen Fiat en Lancia gingen samenwerken dat de grootste sportieve triomfen zouden komen.
    Zo beste lezer. Hier ga ik het tweede hoofdstuk afsluiten want over deze periode in mijn leven kan ik een heel boek vullen. Maar het moet voor jullie nog een beetje boeiend blijven om te lezen.

    Reageer (0)

    Categorie:Familie en vrienden 07
    17-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hulp voor bij de PC

    Indien je een hulpje kan gebruiken als er op de computer moet gewerkt worden kan ik een raad geven. Laat de poes meehelpen. Papier goedleggen, een beetje snuffelen en het komt allemaal in orde.         

      
                Poes Manoe op verkenning                            Hebde bijna gedaan,  krijg honger

    Reageer (1)

    Categorie:Familie en vrienden 07
    10-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over mijzelf

    Sommige mensen zeggen mij dat ik weinig over mezelf schrijf op mijn blog. Het spijt me maar ik ben geen ik mens. Dat heeft altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Een stille werker op de achtergrond. Er zijn mensen die graag in schijnwerpers staan maar die vergeten dat hun gebreken dan ook beter belicht worden.
    Dus zal ik hier proberen iets over mijn leven te vertellen maar graag had ik daar de evolutie van de auto in verweven. Dat de auto een groot gedeelte van mijn leven bepaald heeft zie je wel op mijn blog denk ik.
    Van iedere auto ga ik nu niet al de technische gegevens opsommen maar hier en daar de verschillen van toen en nu trachten weer te geven.
    Ook de invloed van de formule 1 wordt onderschat. De tegenstanders beweren van niet maar geloof me vrij, zonder de formule 1 was de auto nooit geworden waar hij nu staat. De termen en technieken zoals : schijfremmen, elektronische ontsteking, elektronische injectie, turbo, motormanagement, 4 kleppen per cilinder, elektronisch gaspedaal, elektronisch gestuurde injectoren, luchtdebietmeter en nog veel andere technische snufjes die mij niet direkt voor de geest komen maar nu op (bijna) iedere auto gebruikt worden hadden hun oorsprong in de formule 1. En dit zal misschien raar klinken maar al die ontwikkelingen komen het milieu ten goede. Want ook in de formule 1 komt het er op aan iedere druppel benzine zo goed mogelijk te laten verbranden om er een zo hoog mogelijk rendement uit te halen. Nu worden al deze technieken gebruikt om de motor in alle omstandigheden zoveel mogelijk bij te sturen om een optimale verbranding te bekomen en zo de lucht minder te vervuilen.
    Nu het verhaal.
    Als zoon van een garagist werd ik als het ware tussen de auto's geboren en groeide ook op met (en in) auto's. Ook mijn verdere werkloopbaan zou zich afspelen in een garage tussen de auto's.
    De eerste auto waar ik aan gewerkt heb was een VW Kever. Het eerste werk dat ik mocht doen was een uitlaat vervangen. Nog niet het minste om mee te beginnen.

                                                      

    De VW kever was uitgerust met een 4 cilinder luchtgekoelde motor van het boxertype (plat liggende zuigers) en was achteraan ingebouwd en dus achterwielaandrijving. De benzinetank zat gewoon in de koffer vooraan. Men moest dus de koffer openen om te tanken.

                                          

    Zo ziet de moderne kever, Beetle, eruit. Voorwielaangedreven met diesel, airco en noem maar op.

    De tweede auto waar ik aan moest werken was in die tijd de toch wel revolutionaire Morris Mini. Ontworpen door Alec Issigonis was dit de eerste heel compacte kleine wagen met voorwielaandrijving. Dit bestond wel al maar niet in deze configuratie, dwars geplaatste motor en de versnellingsbak onder de motor. De olie van de versnellingsbak en de motor waren dezelfde.

                                     

    De Mini was heel klein met toch veel binnenruimte. Iedere centimeter werd benut om dit kleine wagentje zo groot mogelijk te maken. Let op de typerende kleine wielen die er voor zorgden dat de wielkasten zo klein mogelijk konden gehouden worden wat terug resulteerde in meer binnenruimte. Ook het dashbord was typisch Mini want er was maar één wijzerplaat en die was in het midden opgesteld. Ook de vering was speciaal en werkte met een soort vloeistof. Links en rechts waren het voor-en achterwiel door een leiding met elkaar verbonden.

                                                          

    Bij de nieuwe Mini one is er geen technische revolutie maar ook een wagen met alles erop en eraan. Is ook voorwielaangedreven. Enkele jaren nadat de eerste Mini uitgekomen was hebben ook andere constructeurs de motor dwars gezet maar de versnellingsbak naast de motor. Dit is nu al vele jaren het meest gebruikte concept.
    Tot hier dan het eerste deel van 'mijn' auto's.

    Reageer (0)

    Categorie:Familie en vrienden 07
    14-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manoe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onze poes Manoe is er eentje met een verhaal. Jaren geleden kreeg de kat van op mijn werk een nest jongen. Een poes werd verstoten en had nauwelijks eten en drinken. Ze werd apart genomen maar dat was al niet veel beter. Toen kwam het verlof in zicht en ik zag het al gebeuren. Geen eten of drinken meer voor de poes. Het beste leek mij het diertje mee te nemen naar huis. Maar daar was een ander probleem. Vrouwtje Danie had het niet voor huisdieren en de poes mocht niet binnen. Sharon kwam echter ter hulp en na veel zagen mocht de poes toch komen. Het beestje was echter zo ziek en vuil dat een bezoek van de dierenarts hoog dringend was. Na een drietal spuitjes en wat medikamentjes knapte Manoe helemaal op. Het heeft zijn schade al flink opgehaald en eet zijn buikje mooi rond.
    Het schept hem een leven waar men als mens alleen maar kan van dromen.   


    Genieten van de zon


    Reageer (0)

    Categorie:Familie en vrienden 07
    12-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sneukeltoer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De laatste toer die we deden met de 'Cocquytbende' was die van (Waarschoot) Beke. Een heel mooie rit met veel plaatsen waarlangs we nog nooit gefietst hadden. Het was ook heel goed weer en dat is altijd leuker. Ook het eten en de hapjes waren prima. Op de foto Anita (lid van de bende) bij de laatste stop.

    Reageer (0)

    Categorie:Familie en vrienden 07
    Foto

    !! Zoeken in blog !!

    TIK HIERONDER EEN

    TREFWOORD IN EN

    KLIK OP ZOEKEN.


    Zoeken in blog



    E-mail mij

    HIER kan u mij een e-mail sturen.


    Gastenboek
  • Levitra 10 Mg Gunstig Kaufen LarRuch
  • Fijn weekend
  • Hallo beste Albert
  • Een fijne dag verder gewenst
  • fijne maandag !

    Blij met uw berichtje


    Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!