Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Niet alleen professionele wetenschappers doen aan natuuronderzoek. Alleen al in het Meetjesland zijn honderden hobbyisten gepassioneerd bezig met het bestuderen van de natuur. Heel wat van die vrijwilligers is actief bij een studiewerkgroep van Natuurpunt.
Gevaarlijke microbe
“Wie eenmaal met de microbe van de natuur besmet is, geraakt er niet meer van af,” lacht Chris Bruggeman. Hij is voorzitter van Natuurpunt Natuurhistorische Werkgroepen Meetjesland en is zelf vooral gebeten door planten, paddenstoelen en insecten. “Iedereen die besmet is, heeft zijn eigen interesses en specialiteiten en kan terecht bij één van onze werkgroepen. We hebben niet alleen een planten-, een insecten- en een paddenstoelenwerkgroep maar ook een zoogdierenwerkgroep en een vogelwerkgroep. Door samen met andere kenners op pad te gaan op zoek naar soorten leren we veel van elkaar.”
Gaai (foto Ludo Goossens)
Het verzamelen van gegevens over de natuur is belangrijk, zegt Chris: “Zo zien we bijvoorbeeld of een plant of dier achteruitgaat of juist niet, hoe dat zou kunnen komen en of we daar iets aan kunnen doen. Iedereen is welkom op onze activiteiten, want het is belangrijk dat we onze kennis delen en doorgeven aan de volgende generaties.”
Eerste kennismaking
Op zaterdag 8 novemberorganiseert Natuurpunt haar tweejaarlijkse Meetjeslandse Natuurstudiedag. “Vrijwilligers uit onze studiegroepen vertellen op een toegankelijke manier iets over de natuur in het Meetjesland. Zeven sprekers geven een half uur lang inkijk in een thema waar ze in hun vrije tijd onderzoek naar doen. Het is ook een goed moment om kennis te maken met al die gepassioneerde natuurliefhebbers, om vervolgens misschien zelf eens een duik te wagen in een werkgroep.” Je leert die dag bij over paddenstoelen in het Drongengoed en andere bossen, over hoe je wilde bijen naar je tuin lokt en hoeveel nachtvlinders er in een tuin kunnen voorkomen. Je komt te weten welke vogels in het Meetjesland broeden, maakt kennis met de wereld van de zweefvliegen en ontdekt of er in een maïsveld nog wel wilde planten voorkomen.
Praktisch
Zaterdag 8 november in de Raadzaal van Lovendegem, Kasteeldreef 72, 9u tot 17u30. Deelname kost 6 euro. Inschrijven liefst via
Gisterenavond waren we in de Ramblas om op De Verdieping het optreden bij te wonen van Piv Huvluv. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die stand-upper Piv niet kennen. Zo ja, hebben zij al veel leute gemist. Deze nu 60 jarige Oostendenaar, die zijn optredens doet in het Oostends, gaat al 27 jaar mee in de Comedy. Met zijn vinylplatenspeler draait hij oude muziek en brengt hij zijn passie voor muziek over in zijn teksten en maakt daar een plezierige mengeling van. Piv Uvluv bracht ons op zijn unieke manier een heel leuke avond.
Dit is de eerste AI foto op mijn blog. Men kan er voor of tegen zijn maar dit is niet meer te stoppen. Het enige probleem is dat er kiekens zullen zijn die het voor iets anders gebruiken dan waarvoor het gemaakt is!
Voor deze foto vroeg ik: maak mij een herfstfoto en een paar seconden er na had ik hem. En zo kan men (bijna) alles vragen wat men wil en hij maakt dat voor u!
George Reid was een Canadese Spitfire-piloot. Op 28 oktober 1944kwam hij tragisch om het leven toen zijn toestel neerstortte in een wal langs de Bogaardestraat in Maldegem. Pas 52 jaar later, in 1996, werd het wrak door een groep vastberaden Maldegemnaars uit de grond gehaald. Het stoffelijk overschot zat nog in het wrak. George Reid ligt begraven op de Canadese militaire begraafplaats in Adegem.”
Het oorlogsmonument staat aan de rotonde van de Koningin Astridlaan en Brugse Steenweg in Maldegem.
Noorwegen is van plan om 's werelds eerste drijvende tunnel te bouwen, een revolutionair infrastructuurproject dat 27 kilometer lang zal zijn en zal afdalen tot een diepte van ongeveer 400 meter. Dit ambitieuze project, dat deel uitmaakt van het initiatief voor de veerbootvrije E39, heeft tot doel de steden Trondheim en Kristiansand met elkaar te verbinden, waardoor de reistijd langs de ruige westkust wordt teruggebracht van 21 uur tot ongeveer 11 uur.
De drijvende tunnel zal bestaan uit twee parallelle betonnen buizen die ongeveer 30 meter onder het oppervlak van de fjorden zijn ondergedompeld, ondersteund door pontons op het wateroppervlak en verankerd aan de zeebodem voor stabiliteit. Dankzij dit innovatieve ontwerp kunnen schepen de tunnel passeren terwijl de onderzeeërs eronder kunnen varen, waardoor de pittoreske fjorden van Noorwegen behouden blijven en de transportefficiëntie drastisch wordt verbeterd.
Het project kost naar schatting ongeveer £ 50 miljard en zal naar verwachting in 2050 voltooid zijn. Het zal een baanbrekende prestatie in de techniek zijn en mogelijk de weg vrijmaken voor soortgelijke projecten in andere delen van de wereld waar uitdagende terreinen traditioneel zijn.
Zondag maakten we van de Open Wervendag gebruik om eens de werken aan de tunnel in Kaprijke
te gaan bekijken. Dat zijn daar serieuze werken en men zou denken dat om een tunnel te maken dat toch zo moeilijk niet kan zijn. Niets is minder waar.
De tunnel is 4 meter breed om te voldoen aan de regels van een fietssnelweg. De schuine kanten zullen later met groen aangelegd worden.
De in-/uitrit naar het reeds bestaande fietspad.
Toch wel jammer dat door het vele regenen er zoveel water in de tunnel lag dat we er niet in konden.
Een hele constructie en we vroegen ons af hoe dat het er in de Raverschootstraat zal uitzien als men daar volgend jaar aan de fietstunnel zal beginnen.
Ontdek onverharde paden in het Meetjesland met speciale offroad rolstoel
Rolstoelgebruikers die ervan dromen om ook eens langs onverharde Meetjeslandse paden te rollen, kunnen dat sinds kort met een speciale offroad rolstoel. Dit type rolstoelen heeft wielen met dikke banden met grote noppen en heeft een derde wiel vooraan. Op die manier kan je gemakkelijk rollen op onverharde paden, kasseien en boswegels.
Deelsysteem in Maldegem
Via een Europees Leader-project en dankzij de steun van De Vierklaver vzw en Rotary Maldegem kon Natuurpunt en Partners Meetjesland twee offroad rolstoelen aankopen. “Sinds kort kan je ze lenen bij De Vierklaver in Adegem, elke dag van de week, voor een halve of een volledige dag of voor een langere periode,” zegt Frederik Lapeirre, coördinator van het project. “Zowel bewoners en deelnemers van De Vierklaver als andere geïnteresseerden kunnen hiervan gebruik maken. De rolstoelen kunnen dichtgeklapt worden en dus gemakkelijk getransporteerd worden in een auto.”
Een offroad rolstoel ontlenen kan voor 10 euro voor een halve dag of 20 euro voor een volledige dag. Ze zijn te ontlenen bij De Vierklaver (Lenen 7 in Adegem). Voor meer informatie kan je terecht op 050 72 86 53, of reserveer je rolstoel op www.de-vierklaver.be/rolstoeldelen.
Brochure met suggestieroutes
Het blijft moeilijk om met een rolstoel alle wandelpaden in een natuurgebied te verkennen. Vlonderpaden, smalle bruggetjes, klaphekjes en hoogteverschillen maken het voor beheerders van natuurgebieden niet gemakkelijk om het aanbod voor rolstoelgebruikers uit te breiden. Maar Natuurpunt en Partners Meetjesland slaagde er toch in om enkele rolstoelvriendelijke routes uit te stippelen: “We brachten een brochure uit met suggestieroutes voor gebruikers van gewone rolstoelen en van offroad rolstoelen. In deze brochure ‘Beleef de Meetjeslandse natuur’ worden naast de rolstoelroutes ook nieuwe kinderbelevingspaden en wandelingen voorgesteld.”
Je kan de brochure gratis downloaden op www.npmeetjesland.be/brochure. Gedrukte exemplaren zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt bij de Vierklaver in Adegem of bij Natuurpunt in Eeklo (Garenstraat 46, ingang via parking Melkerij).
Een dergelijk project is enkel mogelijk met een goede samenwerking, besluit Frederik: “De rolstoelen werden op maat gemaakt bij Move All The Way. We kregen heel wat feedback van ervaringsdeskundigen bij De Vierklaver en vzw Camino. We willen dan ook graag alle partners bedanken om dit project te helpen realiseren.”
6 juni 1944: Een Canadese soldaat staat aan het hoofd van een groep Duitse krijgsgevangenen, waaronder twee officieren, op Juno Beach, Normandië.
8 mei 2014: Zicht op het strand van Bernières-sur-Mer in Normandië vandaag. Foto's door Ken Bell/ National Archives of Canada/Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
Juli 1944: Vrachtwagens en jeeps van het Amerikaanse leger rijden door de ruïnes van Saint-Lo.
7 mei 2014: Zicht op de rijbaan in de stad vandaag. Saint-Lo werd bijna volledig verwoest door 2.000 geallieerde bommenwerpers toen ze Duitse troepen aanvielen die daar gestationeerd waren tijdens Operatie Overlord. Foto's door Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
12 juni 1944: Een groep Amerikaanse soldaten staat in het dorp Sainte-Marie-du-Mont, dat werd bevrijd door parachutisten van de 501st en 506th Regiments van de 101st Airborne Division. 7 mei 2014: Zicht op de oude dorpsfontein vandaag. Foto's door Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
1944: Een Franse pantsercolonne die Sainte-Mère-Église passeert, krijgt een warm welkom van haar inwoners. 7 mei 2014: Een blik op de winkelstraat vandaag. Foto's door Popperfoto/Getty en Peter Macdiarmid/Getty.
6 juni 1944: Troepen van de 3e Canadese Infanteriedivisie landen op D-day op Juno Beach aan de rand van Bernières-sur-Mer. 5 mei 2014: Zicht op de kust en het strand in Normandië vandaag. 340 Canadese soldaten verloren het leven in de strijd om het bruggenhoofd. Foto's door Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
6 juni 1944: Royal Marine Commandos van Headquarters, 4th Special Service Brigade, begeven zich van LCI(S) (Landing Craft Infantry Small) naar het strand 'Nan Red' bij Saint-Aubin-sur-Mer.
6 mei 2014: Uitzicht op zee in het Juno-strandgebied vandaag. Foto's door Lt Handford/IWM/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
NASA stelt "opvolger Concorde" voor: vliegen door geluidsmuur, zonder knal
In de VS hebben de NASA en vliegtuigbouwer Lockheed Martin de X-59voorgesteld, het eerste vliegtuig dat door de geluidsmuur kan vliegen zonder een luide knal. Het uiteindelijke doel is om opnieuw supersonische passagiersvliegtuigen, zoals de Concorde, te laten vliegen, maar dan zonder storend geluid voor het leven aan de grond.
Mei 1944: Munitie opgeslagen op het stadsplein van Moreton-in-Marsh kort voor D-day. 12 mei 2014: Een blik op de hoofdstraat in de Engelse stad vandaag. Foto's door Frank Scherschel/Time & Life/Getty en Peter Macdiarmid/Getty