Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (België) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Na de koude van de vorige weken zijn de 'metsers' terug in het goede ritme. Zo ook in de Molenstraat waar waar men bij residentie De Manufaktuur aan het tweede verdiep is. Op de rode aanhanger ziet men de gewelven liggen voor de tweede statie.
Het luchtschip de Zeppelin, uitvinding van Ferdinand von Zeppelin, kende na een moeilijke start toch een zeker succes. Tijdens de eerste wereldoorlog gebruikten de Duitsers de Zeppelin om Londen te bombarderen. Maar ook met trans-Atlantische vaarten kwam het luchtschip in de belangstelling. Toen op 6 mei 1937 de met waterstof gevulde Zeppeling, de Hindenburg, tijdens de landing op Lakehurst (bij New York) in brand vloog waarbij 36 mensen omkwamen, besloot men de overgebleven schepen uit de vaart te nemen en de productie stop te zetten.
De eerste Concorde kreeg zijn presentatie in 1967 en in 1969 werden de eerste vluchten uitgevoerd. Er werden maar 20 toestellen van gebouwd, waaronder 4 prototypes, van dit supersonisch passagiersvliegtuig. Op 7 februari 1996 bracht dit vliegtuig het snelheidsrecord op 1920 km/u. Het was echter ook een ongeluk, ditmaal bij het opstijgen, dat de loopbaan van de Concorde zou verkorten. Op 25 juli 2000 kwamen 113 mensen om het leven bij een ramp met een Concorde van Air France.Op 31 mei 2003 maakte Air France de laatste vlucht en op 24 oktober van hetzelfde jaar stopte ook Britisch Airways de vluchten met de Concorde. De laatse commerciële vlucht was tussen Londen en New York.
De toen in Assenede wonende De Boes Edmond diende bij het Eeklose stadsbestuur op 10 maart 1954 een bouwaanvraag in om: het bouwen van huis met inrijpoort. Het pand was gelegen in de Boelare en werden deze twee huizen afgebroken.
Men bouwde daar een heel mooi huis. Maar de inrijpoort was in feite geen inrijpoort want er kwam daar een schoenmagazijn. Eerst als groothandelaar maar later konden ook particulieren daar schoenen kopen. Dat was daar een groot magazijn want dat liep achteraan heel diep. De laatste jaren is daar een magazijn van in-en uitvoer van verschillende producten. Soms is er een weekend waar men dan 'slagen' kan doen maar dat is nu ook al een tijdje geleden.
Ook vroeger gebeurden er ongevallen. Enkele foto's van wat vroeger kon voorvallen.
Op vrijdag 22 oktober 1895 vond er een treinongeval plaats op Gare Montparnasse. Een trein van de Compagnie de l'Ouest van Granville naar Parijs stopte niet zoals voorzien in het Montparnassestation (Gare Montparnasse) in Parijs, maar reed over het stootblok, het perron en door de glazen wand van het station. De locomotief kwam neer op de Place de Rennes, dat een verdieping lager lag, en bleef daar staan, als een ladder tegen een muur. De locomotief kwam terecht op het tramstation. De 12 wagons met 131 passagiers bleven boven in de rails staan.
De trein was om 8:45 vertrokken uit Granville en had een paar minuten vertraging toen ze om 15:55 in Montparnasse binnenliep. De machinist Guillaume-Marie Pellerin, die 19 jaar ervaring had, wilde dit goedmaken door pas op het laatste moment te remmen met de westinghouserem. Deze faalde echter, en de rem op de locomotief en de rijtuigen waren niet voldoende om de trein op tijd tot stilstand te brengen.[1] Pellerin en de stoker sprongen van de locomotief en redden zich voordat de locomotief door de muur van het station reed.
Er vielen 5 zwaargewonden in het station: 2 passagiers, een brandweerman en twee bemanningsleden. Buiten overleed Marie-Augustine Aguillard door vallend puin. Zij verving op dat moment haar man in zijn kiosk, terwijl hij avondkranten aan het halen was. De spoorwegmaatschappij betaalde haar begrafenis en een pensioen voor hun twee kinderen.
Pellerin en de treinchef Mariette werden berecht. Pellerin kreeg een boete van 50 Franse frank en twee maanden gevangenisstraf, Mariette een boete van 25 frank.
Vanwege dit ongeval werden in verschillende stations (onder andere Antwerpen-Centraal) de stootblokken geavanceerder gemaakt door gebruik te maken van zuigers met een pneumatisch vat. Deze zouden de inslag van dergelijke treinen beter of zelfs volledig kunnen opvangen.
Na jaren zoeken heb ik eindelijk foto's gevonden van voetbalclub SV Boelare. Van Eric De Jonghe mocht ik in zijn album kijken en er enkele foto's uithalen. Nu hebben we nog geen tijd gehad om de namen allemaal uit te zoeken maar ik kan niet wachten om toch al een foto te plaatsen. Misschien zijn er lezers die hier wat namen kunnen invullen, dat zou aangenaam zijn.
Staand: Maurice Himschoot, Welvaert, Georges De Vreese, ?, Donald Lootens, Leopold Van De Genachte, Maurice De Windt, Georges Heirman, Wilfried Van Oost, ?, Jacques De Caluwé, Eric De Jonghe, ?, Norbert Dellaert, Dr.Van Hauwenhuyse, August Rotsaert.
Zittend: Sierens, Trapman, Lammertijn, Roger Himschoot, Jacky Sierens, Paul Eggermont, Patrick Robert, Achiel Verscheure.
Met dank aan Marleen De Baere en Patricia Verscheure.
Zijn er nog mensen die hier namen kunnen toevoegen aub.
Enkele weken geleden vroeg ik hier als iemand wist waar vroeger de paardenmarkt was in Eeklo. Na wat opzoekingen kwamen we uit dat het ongeveer moet geweest zijn waar nu Blokker is. Nu heb ik een foto gevonden die toont dat de paardenmarkt vroeger vooraan in de Molenstraat was.
Arbeiders bij hun lunchpauze op de 69ste verdieping van de 70 verdiepingen tellende in aanbouw zijnde GE Building in Rockefeller Center in New York. Het was op 29 september 1932 dat Charles Ebbets deze foto's nam en van veiligheidsmaatregelen had men toen nog niet veel gehoord zo te zien.
Deze foto's werden ook genomen om het gevaar bij deze werkzaamheden een beetje te verdoezelen en werd alles nogal rooskleurig voorgesteld.
Dit is Charles Ebbets terwijl hij enkele van deze foto's neemt. Het Bettmanndossier, gesticht door Otto Bettmann in 1936, bevat veel van deze beelden. Het zou 11 miljoen foto's bevatten waaronder velen tot de best historische beelden van de Verenigde Staten behoren. Nu behoort het dossier tot de "Corbis Compagnie" dat eigendom is van Bill Gates.
Julien Van De Genachte stuurde mij deze twee mooie documenten van de vroegere fanfare van de Eeklose brandweer. Wie hier nog namen kan bijplaatsen mag altijd reageren.
Deze foto nam ik op 6 maart 2008 van de Bus. Een bekende straat in Eeklo waar ook de Huysmanhoeve in is. Toen was er al sprake van dat men deze straat ging renoveren en de toegang naar de Huysmanhoeve beter en veiliger zou maken. Verder dan een stuk nieuwe asfaltlaag kwam men niet.
Vorige week maandag op 14 januari 2013 zag de Bus er zo uit. Alle bomen zijn gerooid en is het hier nu een grote vlakte. De bomen die men in de verte aan de linkse kant ziet staan is de ingang van de Huysmanhoeve. Wat er nu verder zal gebeuren hou ik wel in de gaten.
Toch altijd mooi een luchtfoto en als het dan ook van Eeklo is kan de pret niet op. Op de bovenste foto de Huysmanhoeve in de Bus die er van uit de lucht tot iets anders uitziet. De onderste is Eeklo onder een wit tapijt met als leidraad het terrein achter de sporthal.
Op de bovenste foto zijn we in de Boelare waar we het verschil zien in de jaren die er bij vermeld staan. Als we op de bovenste foto aan het kleine huisje beginnen woonde daar in die tijd Charles Van Eenaeme en zijn vrouw was coiffeuse. Het gebouw daarnaast was Van Gaver die een beetje van alles deed maar meest naar loodgieter toe. Dan is er een herenhuis en dan was er een winkel in hoeden en klakken maar daar weet ik de naam niet meer van. En dan het huis die er maar voor de helft niet meer opstaat, met de poort en nog een stukje van het winkelraam was Velde's die later naar de Molenstraat verhuisden, zie onderste foto.
Hier zijn we in de Molenstraat waar we op de bovenste foto de winkel van Velde's zien. Daar verkocht men kindervoituren en nog alles wat met kinderen te maken had. Later heeft men dan van die twee huizen één gebouw gemaakt en de winkel helemaal vernieuwd. Nu is men al vele jaren gestopt met de zaak.
Op deze foto een koers in Eeklo gehouden rond de jaren 1930. We zien de renners hier op het K.Astridplein en links zien we een café dat later wel de Vattel zou kunnen geworden zijn. Iets verder de garage Geirnaert waar ik op deze blog al eens een artikel van geschreven heb.
Wat weinig wielerfans weten is dat Rafke Gijsel in feite een Nederlander is. Hij werd inderdaad bij onze noorderburen geboren op 21 maart 1939. Maar natuurlijk kent iedereen Raf als een rasechte Raverschootenaar. Zijn ouders kwamen zich daar immers kort na zijn geboorte vestigen en Raf is er ook opgegroeid.
Toen Raf als beginneling aan zijn wielercarrière begon kon die volkse Eeklose wijk bogen op twee grote talenten : enerzijds Raf en anderzijds Romain De Loof. Beiden vochten menig duel uit op het scherp van de snee. Was Romain eerder een fondrenner, dan was Rafke razendsnel in de spurt. Met die hoedanigheid verraste hij dan ook zijn ‘buur’ in het kampioenschap van België in Hansbeke.
Raf Gijsel beschikte over veel wielertalenten. Vooral in de jeugdcategorieën liet hij van zich spreken. Maar toen reeds bleek dat hij niet altijd de nodige karaktersterkte kon opbrengen. En bij de jeugd kon hij dat nog wat verbloemen met zijn ongebreideld talent, bij de profs ging dat heel wat minder. Het is dan ook niet door een gebrek aan kunde dat Raf niet erg succesvol was in de hoogste categorie. Nochtans begon hij er vol goede moed aan in 1962, toen hij als onafhankelijke mocht debuteren bij de Nederlandse ploeg Locomotief - Vredestein. Het jaar nadien stapte hij over naar de profcategorie. Eerst als individueel, in 1964 en 1965 als lid van de befaamde Wiel’s – Groene Leeuw ploeg. Nu en dan liet de kleine Raf nog wel eens een blijk van zijn aanleg bewonderen : zo wist hij zich te onderscheiden in enkele buitenlandse wedstrijden zoals de Ronde van Duitsland, de Grote Prijs van Frankfurt en het kampioenschap van Zurich. In die laatste wedstrijd eindigde hij zelfs derde na de kleppers Jan Jansen en Marcel Ongenae. Maar zijn gebrek aan beroepsernst hypothekeerde een verder succesvol bestaan als wielerprof. Rafke genoot toch zo graag van het leven !
Hij hield het profbestaan eind 1966 dan ook definitief voor bekeken en werkte enige tijd als havenarbeider in Zeebrugge. Tot een verschrikkelijk verkeersongeval een abrupt einde aan zijn leven maakte. Rafke Gijsel is amper 38 jaar geworden…
Deze foto uit 1949 komt ook van Jean Van Hoegaerden en toont een huldiging die waarschijnlijk gehouden werd op een Eeklokermis of zo. De groep staat op een podium aan het Stadhuis want links zien we mensen aan de deur van het Stadhuis. In het midden, met witte kiel, zien we 'Neilken' welke lange jaren een frituur aan het station had. Achter hem burgemeester Maurice Goethals en iets naar rechts, met zijn politietenue aan, commissaris Vanderbruggen.
Als er iemand is die nog namen weet, altijd welkom.
Het bouwen van de nieuwe serviceflats aan St.Elisabeth gaan ook steeds verder. De bovenste twee foto's zijn van aan de kant Zuidmoerstraat. De onderste van de voorkant aan de Tieltsesteenweg.
We noemen ze ons 'kleine prutskes' en van 's morgensvroeg zijn ze daar al. Ze weten het zo goed dat ze bij ons eten krijgen en waarschijnlijk zijn we de eerste halte. Ze eten eerst op de grond en gaan daarna in ons boomke een beetje nagenieten terwijl ze ons luidkeels bedanken.
Steeds hoger en hoger gaat men op de werf Kaaiken in de Dullaert. Hoe hoger het gebouw wordt hoe imposanter het wordt. Het zou goed kunnen dat de weersomstandigheden roet in het eten komen gooien.
In de Kerkstraat heeft men nu naast het Melkerijpad een weg aangelegd die helemaal rond het perceel loopt welk hier al een paar jaar klaar ligt om op te bouwen. Ook zijn er nu buizen bijgekomen die aan de kant liggen. Zou men er nu toch aan beginnen? Al is het nog steeds niet duidelijk wat men hier van plan is.
We gaan nog eens op bezoek in mijn geboortestraat de Boelare en de teletijdmachine brengt ons terug naar het jaar 1972.
Voor wie het niet direct duidelijk is zijn we hier aan de hoek wat vroeger de Snuifmolenstraat was. Nu noemt deze straat de August Van Ackerstraat. Wanneer de naamsverandering is doorgevoerd weet ik niet juist meer maar de afbraak van de huisjes die op de hoek stonden, waar hier die camionette staat, is aan de gang. Ik denk dat het toch ongeveer in die periode moet geweest zijn.
Op deze van uit de andere richting genomen foto ziet men op de achtergrond dat ook de paar huisjes die op de hoek van de Snuifmolenstraat stonden zijn afgebroken. Later zouden de Discount en meubelwinkel ook afgebroken worden. Dit was in de tijd een ingrijpende verandering op dat stuk van de Boelare.
En nu ziet het er zo uit. Het middelste huis is de Discount op de vorige foto en werd gezet door kledij 't Jolyn en heeft enkele jaren leeg gestaan, nu is hier een casino. De parfumerie is de meubelwinkel van de foto hierboven. Volgens de plannen zou de parfumerie nu gestopt zijn maar ik ben zelf nog niet gaan kijken als dit nu wel zeker is..
Van Guido De Coeyer kreeg ik deze foto. Op de verkiezing van de manager van het jaar werd er gezegd dat de topman van Barco Eeklose roots had. Maar Eric Van Zele is wel een rasechte Eeklonaar. Als 9 jarige staat hij hier op de klasfoto van het 3e studiejaar in de Broederschool. Zijn thuis was toen in de Oostveldstraat, later verhuisden ze naar de Sportlaan.
Door de afbraak van het oud huis Strobbe is er in de Molenstraat een ander zicht ontstaan. Vooraleer men terug begint met bouwen heb ik al vlug een foto genomen.
Jean Van Hoegaerden stuurde me deze foto door. Het is de hoek van de Zuidmoerstraat en de Visstraat. Vroeger was daar de groenten en fruitwinkel van Herman Van Kerkhove.
We blijven in de omgeving van het station en zien hoe het was in 1910. Die bomen die men links ziet staan zouden nog altijd dezelfde zijn van deze die aan de Brantano staan. Ook is men aan de rechtse kant bezig met sporen bij te leggen en dat moet zijn waar nu het nieuwe fietspad ligt.
Deze week nam Willy deze foto van ongeveer op dezelfde plaats. Dus links de bomen zoals hier boven gezegd. Ook aan de linkse kant ziet men dat er daar nogal wat veranderingen gekomen zijn. Ook is de kerktoren door de hoogbouw op het K.Astridplein bijna niet meer te zien. Rechts dus het nieuwe fietspad. Op de bovenste foto is men nog sporen aan het bijleggen, nu zijn er daar niet veel meer van over.
Het eerste nieuwe gebouw aan De Meidoorn is al goed opgeschoten. Het meeste werk wordt gestoken in de renovatie van het achterliggend oude gebouw, waarvan men hier nog een tipje van het dak ziet, waar er nog heel veel in te doen is.
Een paar weken geleden schreef ik hier al over de vroegere wekelijkse donderdagmarkt in Eeklo. Nu ben ik nog wat dieper gaan snuffelen in het Eeklose archief en vond toch wel enkele mooie documenten uit de tijd dat er nog varkensmarkt was hier in Eeklo.
Ook sprak ik van 'Gust Karoo' die de biggetjes naar de wagens van de koper bracht. De foto links is Gust, met zijn typisch 'teutsjen' sigaret in zijn mondhoek, maar natuurlijk kon Gust niet alle varkens naar hun plaats dragen en deden de 'beestekoopmans' dit ook zelf.
Op deze foto ziet men hoe een verkoop werd afgesloten. Men klapte op elkaars hand en iedere klap werden de handen omgedraaid en roepten zij iedere keer iets tegen elkaar en werd er waarschijnlijk een bod gedaan. Als de verkoop afgesloten was ging de koper in zijn bovenste 'puipzaksken' en haalde daar de nodige geldbriefkes uit.
De varkens zaten allemaal in grote met stro gevulde ronde manden en zoals u ziet was dat een druk bijgewoonde bedoening, de varkensmarkt.
Maar naast de varkensmarkt was er ook verse paling te verkrijgen. De paling leefde nog dus verser kon hij niet zijn. Hij werd ter plaatse op de markt gekuist en klaar gemaakt voor comsumptie. Nu dit allemaal weg is verdween er toch een stuk wat nu als folklore kan aanzien worden en is alles nu verpakt in een doosje nostalgie.
Julien Van De Genachte stuurde mij deze foto door en toont het uitbreken van de tramrails in de Stationsstraat. Want lang geleden reed er een tram door Eeklo. De foto zou van 1950 of 1951 zijn. Zoals te zien liggen de sporen in het midden van de straat, vroeger lag het spoor rechts van de baan richting station.
Bij de vernieuwing van de rijksweg in 1939 is het tramspoor dan naar het midden verplaatst waarschijnlijk om het opkomende autoverkeer te scheiden. De sporen werden uitgebroken na het afschaffen van de tramverbinding naar Aalter en Watervliet.
Er is met de kerstperiode maar één firma aan het werk op de werf van AZ Alma. Toch worden de gebouwen steeds groter. Het was al enkele weken geleden dat ik nog eens ging kijken en de veranderingen zijn merkbaar.
Van Jean Van Hoegaerden kreeg deze fotocollage toegestuurd. Op de bovenste foto ziet men de in aanbouw zijnde huizen die aan de sporrweg staan. Ondertussen is het uitzicht van de onderste foto nu ook anders geworden.