Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
De jeugd van FC Eeklo halverwege de jaren '60. Allemaal gasten die een jaartje ouder zijn dan mij. Dus veel bekende gezichten voor mij. De 3e van rechts is Roger De Vlaeminck die zijn sportieve loopbaan begon met voetballen.
Mopke van de week
Definitie van een vrouw van lichte zeden:
Het is een gevallen vrouw die zich al liggende staande houdt.
Dit is een Bedford Dormobile en in deze uitvoering heb ik dit nooit gezien. Bedford was in Europa en België vooral bekend om zijn vrachtwagens. Ook in Eeklo hebben er verschillende gereden. Bedford was een afdeling van General Motors Europe.
De tafel van acht is in de afgelopen vijfeneenhalf jaar gegroeid en bekend geworden.
Men komt hier om het leven vieren in absolute rust en in een private omgeving genieten van gastronomische verwennerij.
Bij de tafel van acht is de keuken gebaseerd op verse producten in combinatie met onbespoten ingrediënten en kruiden uit de tuin.
Gasten aan onze tafel vragen vaak naar kooktips en tot nu toe heb ik er nooit bij stil gestaan dat deze aanwijzingen wel eens handig zouden kunnen zijn.
Mijn achtergrond als leerkracht is hierbij een troef.
Vanaf september kunt u hier nu ook les volgen. Ik leg u graag mijn kneepjes van het vak uit.
Geen prefab, geen microgolf, geen frieten, maar eerlijke, smaakvolle kost, zelfgemaakt en gezond, volgens de seizoenen.
Eenpansgerechten, salades, soepen, desserts, ik toon het u graag en u mag het allemaal proeven!
Eenvoudig, met wat u in de (koel)kast heeft of wat u op de markt kunt kopen.
Lunchbox 2.0., de eerste lessen waren binnen heel korte tijd al volzet,
daarom krijgt u nog een kans op 29 Oktober om 18.30 uur.
Metpure, energierijke ingrediënten, smaakvol en zonder ingewikkelde keukentechnieken.
Elke cursist krijgt zijn box mee. Prijs voor de les + drankje + handige tips= 75€ .
Toen het ergste voorbij was en bij de huizen die niet helemaal waren ondergelopen met water was er heel wat werk aan de winkel en kon men starten met de opkuis van zijn woning. Het is moeilijk om voor te stellen hoeveel land er onder water liep maar de cijfers ligen er niet om.
In Zuidwest Nederland kwam er bijna 200.000 hectare grond onder water te staan. Ook voor de dieren was het verschrikkelijk. Zo'n 140.000 kippen, hanen en ander pluimvee verdronk, evenals meer dan 47.000 stuks rundvee, varkens, honden, katten en paarden. Direct na de ramp moesten 72.000 inwoners het gebied verlaten. Op 1 oktober 1953 waren nog steeds 11.000 van hen geëvacueerd.
Op vrijdag 10 oktober starten er werken aan een woning in de Zilverstraat nummer 2.
Onder normale omstandigheden zullen de werken 11 werkdagen duren.
Er is doorgang mogelijk voor voetgangers en fietsers.
Plaatselijk verkeer in de Zilverstraat is mogelijk.
De werken gaan duren tot en met 03 november
Collegestraat afgesloten tot de Vlamingstraat
Vanaf maandag 13 oktober wordt het eerste deel van de Collegestraat (gedeelte tussen N9 en Vlamingstraat) afgesloten voor werken aan de nieuwbouw op de hoek van de Markt en de Collegestraat.
Onder normale omstandigheden zullen de werken 15 werkdagen duren.
Er is doorgang mogelijk voor voetgangers en fietsers.
Voor het gemotoriseerd verkeer komende van Markt (N9) is er geen doorgang mogelijk;
je kan een omleiding volgen via
Markt
Koning Albertstraat
Cocquytstraat
Vlamingstraat
Collegestraat.
Om een vlotte verkeersafwikkeling te behouden, wordt de rijrichting in de Vlamingstraat tijdelijk omgekeerd.
Omleiding ter hoogte van groenonderhoud in de Leopoldlaan
Van maandag 27 tot en met woensdag 29 oktober staat er een onderhoudsbeurt ingepland van de plantvakken in de Leopoldlaan.
Om de hinder tot een minimum te beperken worden de werken in fases uitgevoerd. De volgende verkeersmaatregelen gelden:
Fase 1: voor het gedeelte tussen de ovonde en de doorsteek kan het verkeer een omleiding volgen via de Brugsesteenweg, dit zowel richting Eeklo als richting Maldegem (afhankelijk van de kant waar er gewerkt wordt).
Fase 2: voor het gedeelte tussen den teut en de doorsteek volgt het verkeer richting Eeklo een omleiding via Ringlaan- Nieuwendorpe-Nijverheidskaai-Tieltsesteenweg-Koning Albertstraat-N9. Richting Maldegem is er geen hinder voor het verkeer.
Nutswerken kruispunt Roze en Burg. Lionel Pussemierstraat
Op maandag 27 oktober starten er nutswerken in opdracht van De Watergroep en Wyre ter hoogte van het kruispunt Roze-Burg. Lionel Pussemierstraat. Onder normale omstandigheden zullen de werken maximaal 5 werkdagen duren.
Het gemotoriseerd verkeer komende uit de Burg. Lionel Pussemierstraat kan niet afslaan richting Vrombautstraat. Je kan een omleiding volgen via Roze-Rabautstraat-Vrombautstraat.
Komende van de Vrombautstraat blijft plaatselijk verkeer in Roze mogelijk in het gedeelte tussen Vrombautstraat en Burg. Lionel Pussemierstraat.
Voor voetgangers en fietsers is er steeds doorgang mogelijk.
Niet alleen professionele wetenschappers doen aan natuuronderzoek. Alleen al in het Meetjesland zijn honderden hobbyisten gepassioneerd bezig met het bestuderen van de natuur. Heel wat van die vrijwilligers is actief bij een studiewerkgroep van Natuurpunt.
Gevaarlijke microbe
“Wie eenmaal met de microbe van de natuur besmet is, geraakt er niet meer van af,” lacht Chris Bruggeman. Hij is voorzitter van Natuurpunt Natuurhistorische Werkgroepen Meetjesland en is zelf vooral gebeten door planten, paddenstoelen en insecten. “Iedereen die besmet is, heeft zijn eigen interesses en specialiteiten en kan terecht bij één van onze werkgroepen. We hebben niet alleen een planten-, een insecten- en een paddenstoelenwerkgroep maar ook een zoogdierenwerkgroep en een vogelwerkgroep. Door samen met andere kenners op pad te gaan op zoek naar soorten leren we veel van elkaar.”
Gaai (foto Ludo Goossens)
Het verzamelen van gegevens over de natuur is belangrijk, zegt Chris: “Zo zien we bijvoorbeeld of een plant of dier achteruitgaat of juist niet, hoe dat zou kunnen komen en of we daar iets aan kunnen doen. Iedereen is welkom op onze activiteiten, want het is belangrijk dat we onze kennis delen en doorgeven aan de volgende generaties.”
Eerste kennismaking
Op zaterdag 8 novemberorganiseert Natuurpunt haar tweejaarlijkse Meetjeslandse Natuurstudiedag. “Vrijwilligers uit onze studiegroepen vertellen op een toegankelijke manier iets over de natuur in het Meetjesland. Zeven sprekers geven een half uur lang inkijk in een thema waar ze in hun vrije tijd onderzoek naar doen. Het is ook een goed moment om kennis te maken met al die gepassioneerde natuurliefhebbers, om vervolgens misschien zelf eens een duik te wagen in een werkgroep.” Je leert die dag bij over paddenstoelen in het Drongengoed en andere bossen, over hoe je wilde bijen naar je tuin lokt en hoeveel nachtvlinders er in een tuin kunnen voorkomen. Je komt te weten welke vogels in het Meetjesland broeden, maakt kennis met de wereld van de zweefvliegen en ontdekt of er in een maïsveld nog wel wilde planten voorkomen.
Praktisch
Zaterdag 8 november in de Raadzaal van Lovendegem, Kasteeldreef 72, 9u tot 17u30. Deelname kost 6 euro. Inschrijven liefst via
Freinetschool De Kleine Helden vindt haar nieuwe thuis in de Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartkerk Oostveld
Vandaag was er heel wat volk bij de voorstelling van de nieuwe Freinetschool in de vroegere kerk op het Oostveld.
De kinderen zorgden voor heel wat animatie en nu hebben ze daar de plaats voor.
De coördinator van de Kleine Helden school, Sara Spanhove, maakte dat alles vlot verliep.
De vroegere Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaartkerk in de Oostveldstraat is de nieuwe thuishaven van de Freinetschool De Kleine Helden. De foto is juist genomen nadat de toren was afgebroken.
Zoals gedacht zal het op de Stroopoortwerf vlug de hoogte ingaan. Als die ruimtes zo groot blijven zouden dat wel eens ondergrondse garages kunnen zijn. We zullen wel zien.
OverKop Het Spoor en vzw Kadee-Tournesol in de prijzen op College ten Doorn
“We gingen gisterenavond tijdens de tweede Academie van College ten Doorn op zoek naar de strafste organisatie of het strafste project dat actief is rond het thema ‘Welzijn & jongeren'. Mensen mochten organisaties nomineren en de twee organisaties die heel nauw tegen elkaar aanleunden als winnaar waren vzw Kadee-Tournesol waar jongeren (ook van onze scholen) al vaak op time-out komen en o.a. via de ezeltjes in de Pokmoere wat rust terugvinden én Het Overkophuisin de Eeklose Kerkstraat, een stedelijk initiatief dat voor veel zoekende jongeren na school een antwoord biedt”, vertelt algemeen directeur Tony Vermeire. Mooi dat deze lokale initiatieven zoveel impact hebben op het welzijn van onze leerlingen.
Gisterenavond hadden we onder de noemer ‘Can’t stop the feeling’Caroline Braet - prof. dr. Klinische psychologie aan de UGent te gast. Zij gaf ons die avond een wetenschappelijke kijk op gevoelens en hoe ze te omarmen. Caroline Braet is niet alleen oud-leerlinge van onze school maar ook bestuurder van vzw College ten Doorn.
Ze bracht gisteren haar collega Sarah Bal prof. dr. Klinische psychologie aan de UGent mee om een interactief vraaggesprek te modereren. “Sarah Bal stond met haar boek 'Wat als we er samen over praten' meer dan tien weken op één in de non-fictie boeken toptien van Standaard Boekhandel, “aldus algemeen directeur Tony Vermeire die opgetogen was over de opkomst én interesse.
(Foto Kelly Droogers)
Onder het motto “Denk verder!” wil College ten Doorn uit Eeklo leerlingen, leerkrachten, ouders en partners én alle geïnteresseerden aanzetten tot levenslang leren, verder en ruimer kijken en excelleren. Daartoe richtte ze de Academie op waarbij twee keer per schooljaar een (oud-) leerkracht, (oud-) leerling, ouder of partner van de school een lezing komt geven.
Met dit initiatief willen ze alvast de onderwijskwaliteit in de verf zetten. We nodigen sprekers uit die over een welbepaald thema expertise hebben en die als leerkracht, leerling, oud-leerkracht of oud-leerling een inspirerende stem kunnen hebben naar onze huidige leerlingen.
De Academie van College ten Doorn vindt twee keer per jaar plaats.
Schenking van een eikenhouten zitbank door ereschepen Gaston Dauwe
Naar aanleiding van de heropening van het Stadhuis schenkt de heer Gaston Dauwe, ereschepen en eregemeenteraadslid van de stad Eeklo, een massief eiken, tweedelig meubelstuk aan de stad. Deze sierlijke zitbank, die dateert uit circa 1920, werd eigenhandig gebeeldhouwd door de Eeklose kunstenaar Gaston Dobbelaere, in opdracht van de ouders van de heer Dauwe, dokter Gaston Dauwe en Hortence Verstrynge.
De schenking gebeurt kosteloos, maar onder de voorwaarde dat het meubelstuk op een goed zichtbare plaats wordt opgesteld, degelijk onderhouden en verzekerd blijft. Het meubelstuk kreeg een prominente plaats op de eerste verdieping, in de nabijheid van de collegezaal en het kabinet van het college. Naast de bank zal een sierlijk infobordje worden aangebracht met vermelding van zowel de beeldhouwer als de schenker en zijn familie.
Over de kunstenaar: Gaston Dobbelaere (Eeklo, 1893–1995)
Gaston Dobbelaere was een beeldhouwer en meubelontwerper die zijn opleiding volgde aan de Academie te Eeklo, waar hij de Koninklijke Medaille voor Boetseerkunde behaalde. Hij werkte bij de gebroeders Smitz en later in het atelier van Karel Smitz. Na de Eerste Wereldoorlog richtte hij zijn eigen atelier op, waarin hij talrijke jongeren opleidde. Zijn oeuvre omvat tal van (levensgrote) portretten en figuren. Een bekend werk van hem, Prins Boudewijn in zeemanspakje, werd in 1939 door de stad Eeklo aan koning Leopold III geschonken.
De stad Eeklo is verheugd met de schenking van de zitbank, die niet alleen vakmanschap en erfgoed viert, maar ook de rijkdom van onze weinig erkende Eeklose kunstmeubeltraditie in de kijker zet.
Burgemeester Koen Loete: “Ons stadsbestuur is dankbaar voor de belangrijke schenking van de familie Dauwe. Het is een blijvend eerbetoon aan het Eekloos meubelambacht, waarvan Gaston Dauwe jarenlang als meubelfabrikant en voorzitter van de Eeklose Meubelraad de stuwende kracht was. Eveneens is het een verrijking voor het kunstpatrimonium van de stad. Deze schenking is reeds de derde gulle gift van de familie Dauwe, voordien werd reeds eerder een eiken herinneringsplaket met een gedicht over de functies van hout en de vermelding van alle Eeklose meubelfabrieken geschonken en lange tijd geleden werd ook reeds het eikenhouten altaar in de Sint-Vincentiuskerk van Eeklo geschonken. In diezelfde neogotische kerk werd ook op initiatief en op kosten van de familie Dauwe de doopvont gerestaureerd. Met deze initiatieven betuigen ereschepen Dauwe en zijn familie hun grote liefde voor Eeklo en brengen zij een toegevoegde waarde aan de erfgoed-elementen van onze stad. Een inspiratievolle geste voor andere stadsgenoten of bedrijven en organisaties om onze stad verder te verfraaien en te verrijken met waardevolle relicten uit het verleden of om moderne accenten te leggen.”
Een orgelrecital in de grote kerk St. Vincentius met organist Michael De Geest om 16.00 uur. Liefhebbers en andere zijn dus van harte welkom mits 10€ pasmunt aan de ingang aan het Kerplein ter stede.
De stad Eeklo neemt deel aan Operatie Proper van Mooimakers, het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort. Operatie Proper is een beloningssysteem voor Vlaamse scholen die zwerfvuil duurzaam willen aanpakken. De eerste Eeklose scholen stapten in tijdens het schooljaar 2018-2019, ondertussen zes jaar geleden.
Dankzij de inspanningen van 7 scholen werd Eeklo tijdens het schooljaar 2024-2025 een stukje mooier, en daar worden de scholen voor bedankt. De scholen gingen het engagement aan om hun eigen site en de directe schoolomgeving te onderhouden.
Daarnaast engageerden de scholen zich om wegwerpverpakkingen en zwerfvuil bij activiteiten te vermijden, vuilnisbakken op school op strategische plaatsen te plaatsen en themalessen rond zwerfvuilproblematiek te organiseren. Iedere school heeft ook een afsprakenkader voor leerkrachten om zwerfvuil te vermijden. Sommige scholen beschikken over een werkgroep van leerlingen die structureel samenkomen om het afval- en zwerfvuilbeleid te bespreken.
Alle actiepunten van deze scholen werden tot een goed einde gebracht, waardoor de scholen vandaag hun financiële beloning van de stad mogen ontvangen. De beloning hangt af van de samenstelling van het actieplan, maar varieert tussen 600 euro en 850 euro. De stad Eeklo ondersteunde de scholen bij de opmaak van het actieplan. Eeklo eindigt dankzij het engagement van deze scholen met een mooiere omgeving en de scholen krijgen een duwtje in de rug met een mooie financiële beloning.
De beloning bedraagt in totaal 5525 euro.
De stad doet bovendien een warme oproep aan alle burgers om mee te helpen het verschil te maken. Kijk op https://mooimakers.be wat je zelf kan doen.
Samen gaan we de strijd aan tegen zwerfvuil, en zorgen we voor een mooier Eeklo!
Overzicht beloning per school: School BuBaO De Eik Bedrag €600 Basisschool Sint-Antonius €775 GO! Leefschool Het Droomschip €850 GO! Basisschool De Tandem €800 Freinetschool De kleine helden €850 Basisschool Sint-Jozef en Sint-Janneke €800 GO! atheneum en leefschool De Tandem €850
Schepen Filip Smet: “Operatie Proper is een beloningssysteem waarbij scholen een duwtje in de rug krijgen om zwerfvuil duurzaam aan te pakken. De scholen hebben elk een actieplan uitgewerkt om zowel op school als rondom de school te streven naar een mooiere en nettere omgeving. We willen het engagement van de scholen dan ook een duwtje in de rug geven met een financiële beloning van in totaal €5525!”
Eeklo bundelt krachten tegen armoede: nieuw plan om armoede en sociale uitsluiting te bestrijden
De afgelopen jaren werkte de stad Eeklo, samen met tal van partners, zorgvuldig aan een uitgebreid plan voor armoedebestrijding. Dit plan werd op dinsdag 7 oktober goedgekeurd door het vast bureau en op maandag 20 oktober door OCMW-raad van de stad Eeklo.
De aanleiding
In Eeklo groeit een aanzienlijke groep kinderen op in een kwetsbaar gezin. In 2024 bedroeg de kinderarmoede-index in Eeklo 25,6%, ruim boven het Oost-Vlaamse gemiddelde van 12,2%. Daarom kiest het lokaal bestuur ervoor om prioritair te investeren in het bestrijden van armoede bij jonge kinderen en in het creëren van meer kansen voor kwetsbare gezinnen. Armoede-experts bena- drukken het belang van een gemeentelijk armoedebestrijdingsplan als instrument voor een structurele en integrale aanpak. Gemeenten staan immers dicht bij hun inwoners, herkennen signalen van armoede sneller en kunnen hun beleid afstemmen op de lokale realiteit.
Ons stedelijk armoedebestrijdingsplan
Het plan bestaat uit twee grote onderdelen:
1.Een grondige analyse
• Een overzicht van het bestaande aanbod. • Inzichten van experten en verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek. • Een duidelijk beeld van de hiaten en bijkomende noden.
2.Concrete beleidsvoorstellen en acties voor de toekomst
Hoewel veel hefbomen op hogere overheidsniveaus liggen (zoals het Groeipakket of subsidies voor kinderopvang), wil Eeklo lokaal het verschil maken. Het plan bevat een “menukaart” van mogelijke acties, waaruit het stadsbestuur kan kiezen om stap voor stap uitvoering te geven. De focus ligt op gezinnen met kinderen tussen 0 en 12 jaar. Een goede start in het leven vermindert immers de kans op latere problemen. Het plan vertrekt bovendien vanuit het principe van proportioneel universalisme: basisvoorzieningen zijn er voor iedereen, maar wie meer steun nodig heeft, krijgt ook meer. Zo wordt ongelijkheid actief aangepakt.
Sociale grondrechten als basis
De sociale grondrechten vormen de kapstok van het plan. Ze zijn essentieel voor een menswaardig bestaan en een samenleving waarin iedereen in waardigheid kan leven. De negen hoofdstukken van het plan verwijzen telkens naar een specifiek grondrecht, waaronder: • kinderopvang • onderwijs • behoorlijke huisvesting • maatschappelijke dienstverlening en inkomen • arbeid • cultuur en vrije tijd • sociale verbondenheid (“erbij horen”) • gezondheid • een gezond leefmilieu
(Foto stad Eeklo)
Een armoedebestrijdingsplan schrijf je niet alleen
Het armoedebestrijdingsplan werd gecoördineerd door Annemieke Pieters, coördinator Lokaal Sociaal Beleid, in nauwe samenwerking met het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Daarnaast werd het plan mee vormgegeven dankzij de inzet en expertise van tal van personen en organisaties die hun kennis ter beschikking stelden.
Binnen het lokaal bestuur droegen vele collega’s bij, onder meer uit het Sociaal Huis, het OverKop-huis, de dienst Kinderopvang en het Lokaal Loket Kinderopvang, evenals de stafmedewerker Huisvesting en medewerkers van de beleidscel met expertise in taal, integratie, gezondheid en andere domeinen.
Ook tal van externe partners die actief zijn in Eeklo en het Meetjesland werkten mee aan het plan. Enkele van deze partners zijn Wijkcentrum De Kring, Vrij CLB Meetjesland, Opgroeien, de lagere en secundaire scholen, vzw Apart, Groep INTRO vzw, Woonmaatschappij Meetjesland en het CAW.
De volledige lijst van betrokken personen en organisaties is opgenomen in het laatste hoofdstuk van het plan. Het lokaal bestuur wil iedereen die op welke manier dan ook heeft bijgedragen van harte bedanken voor hun waardevolle inzet.
Participatie van de doelgroep is essentieel
Bij de opmaak van dit plan werd vooral rekening gehouden met de signalen van eerstelijnshulpverleners. Rechtstreekse participatie van mensen in armoede kwam in deze fase nog niet tot stand, maar het lokaal bestuur wil hier in de verdere uitvoering van het armoedebestrijdingsplan nadrukkelijk werk van maken.
De uitvoering
Eeklo start niet van nul. De stad heeft de voorbije jaren al tal van maatregelen genomen om armoede te verminderen, zoals: • het armoedefonds binnen het Sociaal Huis • tijdelijke opvangplaatsen voor mensen in nood • €1-maaltijden op basisscholen • de inzet van brugfiguren en andere aanklampende hulpverleners die gezinnen ondersteunen • het aanbieden van gezins- en huiswerkbegeleiding • investeringen in Welzijnscampus De Zuidkaai, waar verschillende actoren op één plek zijn samengebracht • grote (financiële) inspanningen voor Wijkcentrum De Kring, een voorbeeldproject in Vlaanderen voor armoedebestrijding
Met het nieuwe armoedebestrijdingsplan wil Eeklo deze inspanningen bundelen, versterken en verder uitbouwen, zodat elk kind in de stad de kans krijgt om op te groeien zonder armoede.
Het lokaal bestuur werkt momenteel volop aan de opmaak van het budget voor de meerjarenplanning 2026-2031. Vanuit de stuurgroep van het armoedebestrijdingsplan werden verschillende nieuwe acties voorgesteld om in de toekomst nog sterker in te zetten op het terugdringen van armoede. In de gemeente - en OCMW-raad van december zal dan ook het financieel plaatje duidelijk worden.
Schepen Isaura Calsyn: “We zetten in op toegankelijke hulpverlening, preventie, ondersteuning op maat, en vooral: menselijkheid. We versterken de brug tussen beleid en praktijk, tussen cijfers en verhalen. Want achter elk cijfer schuilt een mens, een gezin, een toekomst. Armoede is meer dan een gebrek aan middelen. Het is een gebrek aan kansen, aan perspectief, aan waardigheid. En dat kunnen we als samenleving niet aanvaarden. In Eeklo kiezen we ervoor om niet weg te kijken, maar om samen te werken aan structurele oplossingen. Dit plan is daar het bewijs van.”
Burgemeester Koen Loete: “Ons stadsbestuur is zeer gevoelig voor armoede in Eeklo en zet alle zeilen bij om mensen uit deze onrechtvaardige situatie te helpen. Hiertoe wordt beleidsmatig het aantal acties en de middelen verhoogd. We willen de Eeklonaar die uit zijn kwetsbare situatie wil geraken, hiertoe met de juiste welzijnswerkers en de passende omkaderende maatregelen hard helpen”.
KVVV Eeklo heeft twee nieuwe ridders aan een reeds indrukwekkend lijstje toegevoegd.
MetKatrien Brinckman (54) wordt een uitermate geëngageerde vrouw geridderd. Katrien is onderwijzeres van opleiding maar is momenteel aan de slag als vertegenwoordiger voor Oost-Vlaanderen bij de dienst Overleg Basisonderwijs. Daar zet zij zich in voor de ondersteuning van volwassen zij-instromers in het onderwijs en voor de begeleiding van startende leerkrachten. Meter Lut Willems beklemtoonde ook het heel grote sociaal engagement van Katrien. Zo is ze actief aan de slag bij De Verstelling (werken rond duurzaamheid en sociale economie), bij de vzw Tournesol (organisatie van kampen voor kinderen en jongeren die nood hebben aan een time-out), bij Les Violons d’Eté, de Gezinsbond, het Heldenhuis, het Herbakkersfestival en CultuurHuis Herbakker. Ze is ook voorleesmama in de bib, heeft zelf twee dochters en één kleinzoontje.
Carlo Roegies(71) werd na vijf jaar actief bestuurslid bij KVVV in de Orde van den Eeclooschen Herbacker verheven. Peter KVVV-voorzitter Johan Van Hyfte onderstreepte, los van zijn inzet voor de KVVV, ook zijn baanbrekende carrière bij de stad Eeklo als motivatie voor zijn Ridderslag: hij was de eerste jeugdconsulent van de stad, maar verdient vooral lof voor de manier waarop hij als centrumleider Dienstencentrum Zonneheem heeft opgestart en uitgebouwd tot de bloeiende ontmoetingsplaats die het nu nog altijd is. Carlo heeft twee kinderen en is de trotse opa van vier kleinkinderen.
De nieuwe ridders werden door KVVV-ere-voorzitter Amedé Vertenten tot ridder geslagen.
Als de natuur baas wordt van een land is het ellende troef. Hier zien we een jonge dame die al haar bezittingen die ze van de ramp overhield bij haar heeft. Al de rest is door het water opgeslorpt. Zulke beelden maken me triest.
Dit is heel speciaal. Een soort spelonk waar men geluiden en mensenstemmen hoort tijdens en juist na de stormvloed. Een heel pakkend gevoel.
Mobiele Keuken Studio van Adrem Keukens is Vlaamse primeur
Bij de opening van de BIS beurs in Flanders Expo Gent pakt Adrem Keukens opnieuw uit met een (Vlaamse) primeur: de Mobiele Keuken Studio! Hiermee zet de Eeklose keukenzaak een heel andere dynamiek in de verkoop van keukens in gang. “Wij gaan nog een stap verder in de ontzorging van onze klanten”, zegt zaakvoerder Michiel Steenbeke. “Adrem Keukens komt naar de klanten thuis om samen met hen hun ideale droomkeuken samen te stellen, in hun eigen living!”
TOONZAAL IN IEDERE STRAAT IN VLAANDEREN
Bij Adrem Keukens kijken ze al niet meer op van een nieuwe stunt, dat kan ook moeilijk met een mascotte van 7,5 meter hoog en 2 ton zwaar die de ‘grootste’ vedette van de Ronde van Frankrijk geworden is. Maar de Mobiele Keuken Studio, waarmee Adrem Keukens nu uitpakt, is minstens even straf als de Grote Vriendelijke Keuken Reus Medar. “We zijn al jaren bezig met het ontzorgen van onze klanten door bij de plaatsing van een nieuwe keuken ook alle andere beslommeringen voor onze rekening te nemen”, legt Michiel Steenbeke uit. “Nu doen we nog beter, want er zijn altijd klanten die moeilijk tot bij één van onze toonzalen geraken. Of die onze nochtans ruime openingsuren nog niet in hun agenda kunnen inpassen. Dat is nu opgelost met de Mobiele Keuken Studio: Adrem Keukens heeft voortaan een toonzaal in elke straat in Vlaanderen, op elk moment van de dag! Wij komen met de keukens aan huis, zoals vroeger de melkboer of de bakker langskwam.”
Adrem Keukens wordt regelmatig geconfronteerd met de vraag van klanten of ze een keukenkastdeur in een bepaalde kleur eens mogen meenemen naar huis om te kijken of die kleur wel past in hun interieur. Of ze vragen zich af of dat keukeneiland wel ruimtelijk zou passen in hun woning… Welnu, daar passen ze met de Mobiele Keuken Studio een serieuze mouw aan. “Onze keukenspecialist/adviseur komt op afspraak met de Mobiele Keuken Studio langs en luistert naar de wensen van de klant”, legt Michiel Steenbeke uit. “Hij kan ter plaatse de ruimte en technische mogelijkheden, maar ook de beperkingen prefect inschatten, en op basis daarvan creatieve ruimtelijke oplossingen aanbieden voor keuken en bijkeuken en andere ruimtes. Zo kan hij ook spelen met aanpassingen aan verloren ruimtes, niet-evidente niveauverschillen en speciale hoogtes. Maar bovenal kan hij de persoonlijke sfeer en stijl, de beleving van de klant perfect aanvoelen en de nieuwe keuken laten aansluiten op de rest van het interieur en de meubelen.”
(Michiel Steenbeke)
TECHNISCHE AUDIT TER PLAATSE VOORKOMT VERRASSINGEN
“Naast de esthetische punten kan onze keukenspecialist/adviseur ter plaatse ook een technische audit uitvoeren. Daarbij kijkt hij of de afmetingen kloppen volgens het plan van de klant, of de hoeken wel 90 graden zijn,… Bovendien zal onze specialist reeds enkele zaken zien die bij de opbouw van de keuken belangrijk zijn: kan een gigantisch werkblad in één stuk binnen? Zijn de elektrische leidingen zwaar genoeg voor een fornuis? Kan de toevoer en afvoer van water worden verstoken van plaats? Kan de bestaande vloer worden behouden? Wat met de afzuiging van de dampkap? Op die manier komen we bij de plaatsing niet voor onaangename verrassingen te staan.”
“Op basis van al die feiten maakt de keukenspecialist/adviseur onmiddellijk, terwijl de klanten erbij zitten, een 2- of 3-D ontwerp. In de Mobiele Keuken Studio werd een keuken gebouwd, zoals die bij je thuis zou staan. Daar kunnen de klanten het materiaal keuren en kiezen, hebben ze een idee van de kwaliteit van het keukenmeubel, de hoogte en verstelbaarheid van de kasten en laden, de vlotheid waarmee die laden openrollen, de kleur van de werkbladen of het keukenmeubel,… De klant ziet de kwaliteit en functionaliteit van onze keukens, aangevuld met alle mogelijke kleuren en materialen.”
EXTRA COMFORT, TIJDSBESPARING EN PERSOONLIJKE AANPAK
Of je nu in Maasmechelen of Poperinge woont, Adrem Keukens komt met zijn toonzaal tot op jouw stoep en zorgt voor een extra comfort en tijdsbesparing. De keukenspecialist/adviseur geeft een persoonlijke aanpak, de klant kan nadien nog altijd eens langslopen in één van de toonzalen van Adrem Keukens (Eeklo, Zelzate, Wetteren, Sint-Martens-Latem, Bornem en binnenkort Mechelen) om bijkomende wensen mee te geven.
Nieuwsgierig naar deze Mobiele Keuken Studio van Adrem Keukens? Kom tussen 11 en 19 oktober 2025 dan langs op de BIS beurs in Flanders Expo Gent. Medar wacht je op in Hal 1, Adrem Keukens en de Mobiele Keuken Studio vind je in Hal 2. Ook in Hal 6 is een Adrem-stand. Welkom!
Op zondag 21 juni 2026 wordt het Heldenpark voor de vijfde keer omgetoverd tot een waar paradijs voor dierenliefhebbers. Maak je klaar voor een onvergetelijke dag vol beleving en ontdek nog meer diersoorten tijdens Beestig Eeklo, hét evenement waar mens en dier centraal staan.
Met plaats voor meer dan 125 standhouders, een indrukwekkende variëteit aan dieren en een breed aanbod van eet- en drankkraampjes, is er voor iedereen wat wils tijdens dit gratis openlucht dierenevenement.
Beestig Eeklo is de perfecte dag voor het hele gezin, inclusief je trouwe viervoeter. Of je nu fan bent van katten, honden, konijnen, cavia’s, vogels, reptielen, pony's of alpaca's, je kunt ze allemaal van dichtbij bewonderen en zelfs aanraken.
Inschrijvingen voor standhouders
De inschrijvingen voor standhouders openen op Werelddierendag – zaterdag 4 oktober 2025 en lopen tot en met 31 december 2025. Wie er in 2026 bij wil zijn, schrijft zich dus best tijdig in via eeklo.be/beestigeeklo26 Inschrijven is gratis. Vanaf januari zal het mogelijk zijn om in te schrijven op de reservelijst.
Met jaarlijks duizenden bezoekers en een warme, familiale sfeer is Beestig Eeklo de ideale gelegenheid om producten, diensten of expertise rond dieren te delen.
Noteer zondag 21 juni 2026in je agenda en beleef samen een dag vol dierenplezier in het Heldenpark!
kan je vinden op facebook.com/events/1187662146758442/
Schepen Gertjan Blomme: “In onze stad zijn er jaarlijks meer dan 180 evenementen, maar Beestig Eeklo is in korte tijd uitgegroeid tot een echte topper. Bezoekers van ver buiten onze stadsgrenzen komen genieten van de dierenpracht in het unieke kader van het Heldenpark.”
Schepen Isaura Calsyn: “Elk jaar groeit het bezoekersaantal van ons populaire dierenfestival. Een echt familie evenement waar welzijn van dier en mens centraal staat. We ontvangen je dit jaar opnieuw met veel enthousiasme in het Heldenpark.”
Stad Eeklo bedankt haar verzorgenden en zorgkundigen
Op woensdag 15 oktober werd de Dag van de Verzorgenden en Zorgkundigen gevierd. Stad Eeklo bedankte op donderdag 16 oktober haar verzorgenden van de dienst gezinszorg en de aanvullende thuiszorg poetsdienst voor hun dagelijkse inzet. De medewerkers werden getrakteerd op een ontbijt en een bedankingskaartje als blijk van waardering.
De dienst gezinszorg telt 28 medewerkers, aangevuld met 3 collega’s van de aanvullende thuiszorg poetsdienst. Samen bieden zij hulp aan inwoners die om uiteenlopende redenen niet volledig zelfstandig kunnen instaan voor hun huishouden. In 2024 kregen 164 Eeklonaars ondersteuning, en ook in 2025 blijft de hulpvraag groot.
De verzorgenden staan in voor persoonsverzorging (zoals dagelijkse verzorging, haar wassen,…), huishoudelijke hulp (zoals koken, afwas, boodschappen,…) en algemene psychosociale en pedagogische ondersteuning (zoals een babbeltje, vrijetijdsbesteding,…). Onze medewerkers komen bij inwoners terecht met heel diverse vragen en achtergronden. Onze medewerkers zijn goed opgeleid om met de diversiteit aan de slag te gaan. De hulpverlening van de dienst gezinszorg is verscheiden en erop gericht om de zelfredzaamheid zoveel mogelijk te bevorderen. In een tijd van vermaatschappelijking van de zorg waarbij we allemaal langer thuisblijven, is er een grote nood aan geschikte omkadering.
Met deze actie wil Stad Eeklo niet alleen haar eigen medewerkers bedanken, maar ook alle zorgkundigen en verzorgenden die dagelijks het verschil maken in Eeklo – in de thuiszorg, woonzorgcentra, ziekenhuizen en andere zorgvoorzieningen. Hun inzet is onmisbaar voor een warme en zorgzame gemeenschap.
Schepen Geert Inslegers: “‘Investeren in gezinszorg en ondersteuning van mensen in hun thuissituatie zorgt ervoor dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen.”
Een Plaskliniek voor Ouderen opent weldra de deuren binnen AZ Alma.
Veel ouderen denken dat plasklachten deel uitmaken van het verouderingsproces. Niets is minder waar. In samenwerking met de Geriaters richten de Urologen een plaskliniek voor ouderen op waarbij zij, na intensief overleg, persoonsgerichte zorgtrajecten definiëren die de beste levenskwaliteit voor de oudere patiënten garandeert.
Dokter Van Huele is arts-specialist in de Urologie. In maart vervoegde hij het team Urologen van AZ Alma. Sinds oktober 2024 verricht hij een doctoraatstudie aan de Universiteit Gent, binnen de NOPIA Research Groep, waar hij plasklachten bij ouderen onderzoekt.
Momenteel is er immers heel weinig informatie beschikbaar over de behandeling van urologische klachten bij ouderen. In het kader van dit onderzoek slaat hij de brug naar de geriaters van AZ Alma om dienstoverschrijdend de ouderenzorg te optimaliseren.
Dokter Kyri Van Hecke, diensthoofd Geriatrie, ziet grote meerwaarde in deze samenwerking. “Plasklachten bij ouderen zitten vandaag nog steeds in een taboesfeer waardoor ze vaak onder- of zelfs onbehandeld blijven. Geriaters moeten daar zeker speciale aandacht aan besteden, zowel bij patiënten in het dagziekenhuis als na opname” licht zij verder toe.
Een goede planning is hierbij cruciaal. Een vaste weekdag voor consultaties maakt het voor iedereen makkelijker. Het laat de familie toe om beter te plannen, om de patiënt te vergezellen, tegelijkertijd correct geïnformeerd te worden en te kunnen mee beslissen. Ten slotte moet iedereen op dezelfde golflengte zitten en akkoord gaan met de behandelingen vooraleer een zorgtraject opgestart kan worden.
“Plasklachten worden te vaak als ‘normaal’ bestempeld,” vertelt dokter Van Huele “terwijl ze vaak vlot behandeld kunnen worden zodat de levenskwaliteit verbetert.” Urineverlies en urineweginfecties komen bij ouderen vaak voor. Bij hun behandeling zal de uroloog met een aantal specifieke factoren rekening houden. Zo kunnen bepaalde handelingen te ingrijpend zijn. Klassieke medicatie kan te veel bijwerkingen bij ouderen veroorzaken. Chirurgische ingrepen moeten grondig besproken worden en alle alternatieven moeten vooraf goed bekeken en afgewogen zijn. “Wij stellen vooral veel lagere-urinewegklachten vast bij oudere patiënten,” gaat dokter Van Huele verder, “tijdens de dag krijgt de patiënt te maken met verhoogde plasfrequentie, aandrang en urineverlies. ’s Nachts kan men last hebben van veelvuldig plassen wat het risico verhoogt op vallen en slapeloosheid. Ouderen denken te vaak dat dit deel uitmaakt van het verouderingsproces terwijl ditperfect behandelbaar is. Na de gerichte behandeling brengen wij het comfort van de patiënt weer naar een goed niveau”.
v.l.n.r. dr. Soetkin De Raedt (Geriater), dr. Kristel Ferong (Uroloog), dr. Pauwelijn Verhoestraete (Geriater), dr. Andries Van Huele (Uroloog), dr. Joost De Ganck (Uroloog), dr. Kyri Van Hecke (Diensthoofd-Geriatrie), dr. Leen Derez (Geriater), dr. Benjamin Van Parys (Uroloog) ontbreken op de foto dr. Cedric Goes (Diensthoofd-Urologie) en dr. Celine Van de Vyver (Geriater)
“Geriatrie wordt beter breed uitgebouwd om zo de coördinatie met alle orgaanspecialisten proactief op te nemen. Dat vereist veel multidisciplinair overleg en vergt extra opleiding van verpleegkundigen,” merkt dokter Van Hecke op. De zorg moet op het profiel van de patiënt afgestemd worden, niet enkel de aandoeningen mogen bepalend zijn. Die bewustwording groeit en dat is maar goed ook. Zo intensifiëren de geriaters ook de samenwerking met de diensten Chirurgie en Nefrologie. Op die manier bouwt Geriatrie een actief netwerk binnen alle disciplines uit dat de ouderen garanties biedt voor een individueel aangepast zorgtraject binnen AZ Alma.
“Een persoonsgerichte benadering is zeker aangewezenomdat fysieke, verstandelijke en sociale factoren, die een grote rol bij ouderen spelen, de plasklachten kunnen verergeren. Het vroegtijdig herkennen van de symptomen thuis of in het ziekenhuis vormt de hoeksteen van een succesvolle aanpak van de plasproblemen.Mobiliteit en zelfstandigheid moeten zoveel mogelijk gevrijwaard blijven. Adviezen rond levensstijl, gezonde beweging, praktische tips en goede gewoontes helpen de patiënt hierbij,” besluit dokter Van Huele.
Aan de achterkant van de Stroopoortwerf is het niet meer te herkennen. Achteraan deze foto zit men aan de eerste verdieping en zal de Paterskerk van uit deze hoek niet lang meer zichtbaar zijn.
Hier aan de Paterstraat komen er een paar huizen zo te zien.
Het moet vreselijk geweest zijn om dit mee te maken. Zij die het overleefd hebben zullen daar nog voor de rest van hun leven aan gedacht hebben. Het onverwachtte alleen al was iets dat het meest ongelukkige was. Eens de ramp voorbij was hoopte men nog mensen levend terug te vinden maar dit was onmogelijk.
Deze kleine dijken en zandzakjes waren ontoereikend bij deze ramp.
De Citroën 2pk of het lelijke eendje zoals hij hier wel genoemd werd in zijn volle glorie. De serieproductie van de 2CV liep van 11 juli 1949 tot en met 27 juli 1990. In die periode zijn er 5.144.966 van gebouwd. In 1948 was de 2CV uitgerust met eenbenzinemotorvan 375cc; een luchtgekoeldekopklepmotormet twee cilinders inboxeropstelling. De basis van deze motor is tot het einde van de productie dezelfde gebleven, alleen werd er telkens een beetje meer vermogen uit gehaald. De 2CV was de eerste auto die uitgevoerd was metradiaalbanden. Zelf nog veel aan gewerkt aan de 2PK.
Op vrijdag 10 oktober kregen mevrouw Braet Arlette en de heerVan Overberge Carlos bezoek van onze burgemeester Koen Loete, ambtenaar van de burgerlijke stand Ann Van den Driessche en een vertegenwoordiging van de seniorenraad. Op 8 oktober vierde het koppel hun 60-jarige huwelijk.
eerste E-team Kinderopvang en Activiteiten van start gegaan
Op maandagavond 6 oktober ging het E-team Kinderopvang en Activiteiten officieel van start. De oprichting van dit eerste E-team is een belangrijke mijlpaal in het vernieuwde participatietraject, waarvan de krijtlijnen in juni door de gemeenteraad werden goedgekeurd. Met de E-teams en een brede waaier aan participatievormen zoals buurtateliers, thema-ateliers en werkateliers wil Eeklo inspelen op de veranderende manieren waarop inwoners zich vandaag willen engageren. Diversiteit en dynamiek vormen de kern van dit nieuwe verhaal, waarin zowel langdurige engagementen als eenmalige participatie een waardevolle plaats krijgen.
Sterke opstart voor het E-team Kinderopvang en Activiteiten
De E-teams vormen een van de centrale vernieuwingen binnen het participatiebeleid. Het gaat om kleine, vaste groepen van geëngageerde inwoners (4 tot 10 personen) die strategisch beleidsadvies geven rond een specifiek thema. Zo evolueert Eeklo stapsgewijs van klassieke adviesraden naar meer wendbare en themagerichte overlegvormen. Deze zomer werd een oproep gelanceerd voor het E-team Kinderopvang en Activiteiten. Tijdens de eerste bijeenkomst maakten ouders, vertegenwoordigers uit de kinderopvangsector, het onderwijs, het Netwerk Vrijetijdsparticipatie en andere lokale actoren kennis met elkaar. Het gesprek focuste op het nieuwe BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten), dat de komende maanden verder wordt verkend en vertaald naar de lokale context. Deze diverse groep geëngageerde inwoners en professionals zal het stadsbestuur strategisch adviseren over de invulling van dit belangrijke thema.
Adviesraden stappen mee in het traject
Parallel aan de opstart van het eerste E-team werd deze zomer een informatieronde georganiseerd naar alle bestaande adviesraden, werkgroepen en beheersorganen om hen te informeren en te betrekken bij dit traject. Hun inzichten blijven essentieel tijdens de verdere uitwerking van het plan. Die informatieronde wordt eind oktober afgerond. Twee adviesraden zijn inmiddels gestart met een eerste brainstormronde over een nieuw afsprakenkader en de mogelijkheden van atelierwerking. Voor twee andere raden is de opstart ingepland. Zo groeit ook binnen de bestaande structuren de ruimte voor meer samenwerking, wendbaarheid en thematische focus.
Nieuwe werkvormen meteen in de praktijk getest
Naast de E-teams zet de stad ook volop in op nieuwe toegankelijke, laagdrempelige participatievormen.De voorbije weken werden al verschillende nieuwe werkvormen getest: • Een buurtatelier rond woonuitbreidingsgebieden bracht bewoners en stadsdiensten in dialoog over de toekomst van hun wijk. • De jeugdraad ging aan de slag met een reeks thema-ateliers en startte een werkatelier op rond jongerenthema’s. • In november vindt een thema-atelier voor verenigingen plaats, waar input wordt verzameld over gewenste vormen van ondersteuning voor het verenigingsleven. Deze initiatieven tonen dat de vernieuwde aanpak leeft op het terrein en dat inwoners actief betrokken worden bij beleidsvoorbereiding.
Samen aan de slag
Ook intern stemmen betrokken stadsmedewerkers geregeld met elkaar af over het participatietraject. Zo kunnen goede praktijken gedeeld worden, knelpunten besproken en bijgestuurd waar nodig. De komende maanden volgen nog meer E-teams, en wordt het participatietraject verder verfijnd in overleg met inwoners, medewerkers, adviesraden en mandatarissen. Tegen 1 september 2026 wil Eeklo overstappen naar een volledig geïntegreerde en breed gedragen participatiewerking.
Meer weten of zelf meedoen?
Via het platform https://ikdoemee.eeklo.be/ en onze stadskanalen blijf je op de hoogte van alle participatiemomenten in jouw buurt of rond thema’s die jou interesseren. Zo bouwt Eeklo samen met haar inwoners aan een gedragen en dynamisch beleid.
Burgemeester Koen Loete: “Blij dat velen meegaan in het verhaal van onze vernieuwde inspraak- en participatievormen en zo diverse groepen omtrent maatschappelijke domeinen en uitdagingen mee vorm geven aan ons beleid.”
Schepen Filip Smet: “Beleid voeren over kinderopvang en het organiseren van activiteiten voor kinderen vraagt veel puzzelwerk om al het aanbod aan vrije tijd dat we hebben in Eeklo in elkaar te puzzelen. We werken daarvoor samen met vele partners. Ik ben dan ook blij dat deze partners lid geworden zijn van het E-team Kinderopvang en Activiteiten. Ik ben ook fier dat dit het eerste Eeklose E-team is dat van start gegaan is.”
Met de herfst in aantocht, bereidt stad Eeklo zich voor op het bladvalseizoen. Dit jaar zullen er meer dan 75 bladkorven voorzien worden op verschillende locaties in de stad. Dankzij deze bladkorven kunnen bewoners hinderlijke bladeren van straatbomen op hun voetpad en in de straatgoot gemakkelijker opruimen.
Waar vind je de bladkorven?
De bladkorven worden deze week geplaatst, zoals voorzien in de planning. De exacte locaties vind je op de kaart op www.eeklo.be/bladkorven. Op die kaart zie je in één oogopslag waar in jouw buurt een bladkorf staat. De locaties van vorig jaar werden geëvalueerd en werden waar nodig aangepast. • Op plaatsen waar de groendienst of -aannemer het groenonderhoud verzorgt, worden geen bladkorven geplaatst. • Meldingen over gladheid of verstopping zijn steeds welkom via het meldingsformulier op www.eeklo.be/melding (kies daar de optie bladval tijdens de herfst).
Alle meldingen worden goed opgevolgd en helpen de stad om het bladkorvenplan jaar na jaar te verbeteren.
Alleen bladeren van straatbomen
De bladkorven zijn uitsluitend bedoeld voor bladeren van straatbomen. Tuinafval, gras, takken of andere materialen horen er niet in thuis – dat kan de bladzuigmachine verstoppen en schade veroorzaken.
Bladeren zijn goed voor de natuur Laat in je eigen tuin gerust wat bladeren liggen: ze vormen een beschermlaag voor planten en een warme schuilplaats voor egels en insecten. Zo dragen we samen bij aan de biodiversiteit.
Herfstpret voor jong en oud
Voor spelende kinderen blijft het heerlijk om door een berg knisperende bladeren te ritselen.
Samen voor een propere herfst
De stad bedankt alle inwoners voor hun hulp om Eeklo ook in de herfst netjes en veilig te houden. De stadsdiensten, het netwerk van straatambassadeurs en de Mooimakers trekken samen op pad om hieraan mee te werken. Ook jouw meldingen maken het verschil! Meer info op www.eeklo.be/bladkorven.
Schepen Filip Smet: “De herfst is in het land. Op veel plekken zorgt dat voor heel leuk spelplezier voor kinderen. Maar op voet- en fietspaden kunnen bladeren van straatbomen soms wat hinderlijk zijn. Vandaar dat de stad net zoals de voorbije 2 jaar bladkorven plaatst op plekken waar er verschillende grote bomen staan. Dankzij de bladkorven kunnen bewoners de bladeren gemakkelijker opruimen. We hebben daarnaast ook een meldingsformulier waar alle opmerkingen kunnen doorgegeven worden. We hebben een speciale optie voorzien voor bladval tijdens de herfst. Ook op die manier komen meldingen sneller bij de juiste stadsdienst terecht.”
Eeklo biedt als eerste lokaal bestuur binnen de IVM-regio grotere PMD-zakken aan
Vanaf 1 november 2025 kunnen inwoners van Eeklo niet alleen de vertrouwde PMD-zakken van 60 liter gebruiken, maar ook grotere zakken van 90 liter. Dat besliste de gemeenteraad op 22 september 2025.
Sinds de komst van de PMD+ zak mogen veel meer soorten plastic verpakkingen bij het PMD-afval. Daardoor is de hoeveelheid PMD in de voorbije jaren sterk toegenomen. De grotere zak biedt niet alleen extra ruimte voor PMD, maar is ook handiger in gebruik. Een extra hulp voor wie goed sorteert. Door het zwaardere gewicht van de zakken waaien ze bovendien ook minder snel weg wanneer er veel wind is, waardoor er minder afval op de openbare weg belandt. Ook een win voor de netheid van onze stad.
De nieuwe zakken zijn verkrijgbaar in rollen van 20 stuks en kosten 4 euro per rol (0,20 euro per zak). De zakken van 60 liter blijven bestaan aan de huidige prijs van 2,50 euro per rol. Je vindt beide formaten op dezelfde verdeelpunten als de restafvalzakken en retributiestickers. Waar je de zakken kan kopen, lees je op www.eeklo.be/aankoop-afvalzakken.
Door correct te sorteren helpen we samen de hoeveelheid restafval te verkleinen. Restafval verbranden is immers duur en belastend voor het milieu, terwijl goed gesorteerd PMD kan worden omgezet in nieuwe grondstoffen. Met de invoering van de grotere PMD-zakken stimuleert de stad Eeklo haar inwoners om nog beter te sorteren. Zo zetten we samen opnieuw een stap naar minder restafval en meer hergebruik.
Schepen Filip Smet: “Stad Eeklo is de eerste binnen de IVM-regio om de 90 liter blauwe zak in te voeren. Wie goed sorteert merkt al enkele jaren op dat er veel meer plastic in de PMD-zak gaat en daardoor soms meerdere zakken nodig heeft om buiten te zetten bij de afvalophaling. Een groter volume zorgt ervoor dat er terug veel meer kan verzameld worden in 1 zak. Deze zakken zullen ook iets meer gaan wegen waardoor deze zakken ook niet zullen wegwaaien bij forsere wind, zoals bijvoorbeeld in de week van 15 en 16 september nog het geval was. Een bijkomende win dus voor de netheid in de stad.”
In het Watersnood museum zijn er wel pakkende beelden te zien. Wat wel opvalt is de samenhang welke er vroeger was en iedereen elkaar hielp in de strijd tegen het ongenadig water. Het ging van getijgolf tot stormvloed. De te kleine dijken konden dit onverwacht water niet tegenhouden met verschrikkelijke gevolgen. Ook zijn er verhalen zoals een gezin waarvan het huis iets hoger stond en zij geen water binnen kregen. De man ging echter naar buiten om te gaan kijken als hij niet kon helpen. Hij kwam nooit meer terug... Hij werd meegesleurd door het water. Er kwam bijna 200.000 hectare grond onder water te staan.
In zulke bootjes werden zoveel mogelijk mensen naar drogere plaatsen gebracht.
De Austin-Healey 3000 was het laatste model dat door de Britse autofabrikant Austin-Healey is gemaakt. Het was een sportauto, die van 1959 tot 1967 werd geproduceerd.
De geschiedenis van Austin-Healey
Toen de Austin Motor Company in 1952 het tien jaar eerder opgerichte Donald Healey overnam, was de merknaam Austin-Healey geboren. De modellen van Austin-Healey zijn nu populaire oldtimers; ze zijn vooral bekend van snelheidsrecords uit het begin van de jaren 50 van de vorige eeuw.
De Austin-Healey 3000 is het laatste model wat in het twintigjarige bestaan van Austin-Healey op de markt verscheen. Het automerk Austin-Healey ging in 1972 ter ziele toen de overeenkomst tussen Donald Healey en Austin ophield.
Hier zijn ze dan.Het betonijzer ligt tot aan de Markt en zo zal het niet lang meer duren dat alles hier vol zal gegoten worden met beton. Er is ook een kraan bijgekomen en zal het er wel anders uitzien binnenkort.
Mevrouw Karin van Maldergem ontvangt Medaille van Stadsverdienste
Op dinsdag 30 september 2025 werd de Medaille van Stadsverdienste toegekend aan mevrouw Karin Van Maldergem omwille van haar belangrijke bijdragen op maatschappelijk vlak aan onze stad.
In 1969 werd de vzw Centrum voor Maatschappelijk Werk opgericht, en het jaar daarop ook de vzw Centrum voor Levens- en Gezinsmoeilijkheden. Onmiddellijk na haar studies maatschappelijk werk ging mevrouw Van Maldergem er aan de slag en werd al gauw het gezicht van deze verenigingen. In 1991 zorgde ze ook mee voor de opening van de tweedehandswinkel in de ‘werkmanskring’.
In 1998 richtte mevrouw Van Maldergem mee het Wijkcentrum De Kring op, waarvan ze in 2008 ook voorzitter werd. Binnen het gefusioneerde CAW groeide mevrouw Van Maldergem door naar het coördinatorschap binnen het CAW van Oost-Vlaanderen.
In 1999 werd mede door mevrouw Van Maldergem het Sociaal Verhuurkantoor Meetjesland opgericht, waarvan ze tot 2019 onafgebroken bestuurder was. Ook het Regionaal Welzijnsoverleg Meetjesland richtte ze mee op en ze was hiervan bestuurder tot de stopzetting van de vzw in 2020.
Jarenlang was mevrouw Van Maldergem actief lid van de Welzijnsraad Eeklo en werd ze de voorzitter van de Diversiteitsraad van Eeklo. Ze was ook vele jaren actief in diverse werkgroepen van het Streekplatform.
Na haar pensioen was mevrouw Van Maldergem digi-vrijwilliger bij de stad Eeklo en vrijwilliger bij Wiegwijs, waar ze ook heel snel de voorzitter van de vrijwilligersploeg werd.
Burgemeester Koen Loete: “Karin was een pionier voor de welzijnssector in Eeklo en het Meetjesland en Oost-Vlaanderen, zowel in de professionele sector als de vrijwilligerssector. Ze was een bruggenbouwer tussen mensen, organisaties en het beleid.”
Op zondag 28 september werden volgende jubilarissen ontvangen op het Stadhuis ter gelegenheid van hun 65ste huwelijksverjaardag
Lybaert Firmin & De Grijze Christiana Gehuwd op 5 juli 1960 Vercruysse Nicon & Vermeire Andrea Gehuwd op 6 mei 1960 Willems Daniel & Doom Liliana Gehuwd op 13 mei 1960 Stevens Martin & Vangaver Jeannette Gehuwd op 26 juli 1960
Afgelopen maand werd tijdens een thuisbezoek volgend koppel gefeliciteerd met hun 65ste huwelijksverjaardag: Vermeulen Remigius & Loquet Lilanne Gehuwd op 29 juli 1960
De in 1947 geproduceerde Ur Saab ( eerste model auto) is tot 1968 de inspiratiebron geweest voor de Saab 92,93 95 en 96. Het model 96 werd geïntroduceerd in 1960 en bleef tot januari 1980 in productie. Technische specificaties: Motor (1967-80): Ford Taunus V4-motor • Volume: 1,498 - 1,698 cc • Boring x slag: 90 x 58,86 mm • Vermogen: 65 pk (1967-1975), 62 pk (1976), 68 pk (1977-1980) • Topsnelheid: 1967-1975: 145 km/h, 1976: 140 km/h, 1977-1980: 154 km/h Transmissie: • Voorwielaandrijving • Handgeschakelde 3-versnellingsbak (stuurhendel), niet-gesynchroniseerde 1e versnelling, vrijloop. Saxomat koppeling als optie verkrijgbaar (1960-1965). • Handgeschakelde 4-versnellingsbak (stuurhendel), gesynchroniseerde 1e versnelling.
Affiche van dancing Cambridge van lang geleden. Die was op de hoek van de Collegestraat en de Vlamingstraat. Jammer genoeg heb ik daar geen foto van. Heeft er daar soms iemand nog een foto van? U kan dat altijd doorsturen via de Dropbox in de rechtse kolom.
Na de eerste steenlegging hebben ze er aan het Heldenhuis sedertdien al veel stenen op elkaar gelegd. Men ziet het nu al goed staan als men langs de Brugsesteenweg daar voorbij komt. Het staat wel een eind op het perceel maar men kan er niet meer naast kijken.
In het station van Eeklo zijn al een tijdje modernisering en onderhouds werken aan de gang, volledige vernieuwing van de verlichting en geluidsinstallatie, er zijn ook zes schuilhuisjes geplaatst op de perrons.
Toch wel een verbetering voor de wachtende reizigers.
Een typische oversized American vehicle. Ik denk dat er veel chauffeurs het einde van hun motorkap niet konden zien. Dit is een Continental Lincoln Mark V uit 1979.
Het is nu al enkele weken geleden dat we deze uitstap deden en zoals steeds met de Cultuursmakers was het terug een mooie en leerrijke trip. Wie ooit ook naar deze streek zou gaan moet zeker eens een bezoek brengen aan het Watersnoodmuseum die de stormvloed van 1953 heel goed in beeld brengt. De volgende zondagen zal ik hier foto's brengen van ons bezoek aan het museum.
Al vlug overspoelde het water de streek en viel de verbindeng met de buitenwereld weg. Peter Hossfeld stak een noodzender in mekaar en kon zo toch mensen bereiken en nieuws brengen.
Hier een beeld van de "studio" welke men had samengestoken. Het belangrijkste was dat het werkte en de mensen die hun huis niet uit konden toch wat laatste berichten konden ontvangen.
Geen inspanning was te groot voor Peter en zijn vrienden om dit allemaal aan de praat te houden.
Na bijna drie jaar intensieve werkzaamheden is het Stadhuis van Eeklo opnieuw open. Op vrijdag 19 september vond de officiële opening plaats in aanwezigheid van vice-eersteminister Vincent Van Peteghem en gouverneur Carina Van Cauter. De renovatie startte op 3 oktober 2021 en vergde een investering van ongeveer 5 miljoen euro. Vlaanderen kende hiervoor een subsidie toe van 1,1 miljoen euro. Het resultaat is een prachtig gerestaureerd monument dat helemaal klaar is voor de toekomst.
Respect voor erfgoed
Aan de buitenkant werden onder meer de daken en de bekroning van het belfort gerestaureerd, en werden de gevels zorgvuldig nagekeken en hersteld. Binnenin kreeg het Stadhuis een grondige herinrichting met multifunctionele ruimtes, een nieuwe balie en een ruime lift. Dankzij deze ingrepen is het gebouw voortaan integraal toegankelijk. Overal werden moderne technieken geïntegreerd, zonder afbreuk te doen aan de historische waarde. Zo combineert het Stadhuis nu een hedendaagse uitstraling met respect voor zijn rijke verleden.
Met de renovatie krijgt Eeklo opnieuw een bruisend en gastvrij Stadhuis – een unieke mix van verleden en toekomst.
Volop in gebruik vanaf volgende week
Op maandagavond 22 september verhuist de dienst burgerzaken van het Jeneverhuis terug naar het Stadhuis. Om die reden is de dienst die dag uitzonderlijk gesloten. ’s Avonds, om 19.30 uur, vindt de eerste gemeenteraad plaats in de vernieuwde raadzaal. Vanaf dinsdag 23 september openen de loketten opnieuw, en is de dienst burgerzaken weer operationeel in het Stadhuis.
Waar er wel veel veranderingen te zien zijn is aan het Klarenhof op de Tieltsesteenweg. Door mijn ziekteperikelen is het wel een tijd geleden dat ik daar eens kwam maar zo te zien is dit gebouw al ver afgewerkt.
Aan het monument "De soldaat en het meisje" op de Canadaplein was er vandaag terug een eerbetoon aan de gesneuvelde soldaten tijdens de oorlog. Ook op de begraafplaats was er een herdenking.
Hier komen we aan het einde van de verzameling van de mensen die tot ridder zijn geslagen in de
orde van de Eeclooschen Herbakker. Deze foto's komen uit een KVVV tentoonstelling
die grotendeels werd opgebouwd door voorzitter Johan Van Hyfte.
Dit zijn dan de laatste foto's van de reeks over de Eeklose Herbakker ridders. Hier nog een greep uit de reeks van Lotjes die volgende zondag terug naar het gerenoveerde stadhuis worden gebracht.
Hier zien we dan Willy Braet die geen ridder is geworden maar een van de grootste verzamelingen had over het oude Eeklo.
Hierbij veel dank aan Jan Martens die dit allemaal uitzocht voor mij en aan de KVVV
Ook de Stroopoort is zo een werf waarvan men denkt dat er niet veel gewerkt wordt. Maar stilaan begint men de Markt te bereiken waar men dan de hoogte zal ingaan.
Alwina is onze nieuwe gemeenschapswacht-vaststeller
We laten je graag kennis maken met Alwina Verlot, onze nieuwe gemeenschapswacht-vaststeller. Ze zal onze huidige gemeenschapswacht, Peter, versterken en krijgt ook het mandaat om GAS-boetes uit te schrijven.
Alwina (33) is geboren en getogen in Eeklo en samen met Peter wordt ze het gezicht van onze stad. Je kan bij hen terecht voor allerlei vragen. Zij zullen je doorverwijzen naar de juiste instantie. Daarnaast kunnen onze gemeenschapswachten een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) opleggen wanneer dat nodig is.
De gemeenschapswachten staan in voor volgende taken:
• Sensibiliseren en informeren van burgers over veiligheid en criminaliteitspreventie waaronder gauw- en fietsdiefstallen, gewijzigde verkeerssituaties. Zij fungeren als eerste aanspreek- en meldpunt voor vragen, klachten en problemen van burgers. • Signaleren van problemen aan de bevoegde diensten: - signaleren en digitaal rapporteren van defecten, gebreken en onvolmaaktheden aan openbare wegen, gebouwen en straatmeubilair aan de bevoegde dienst (beschadigingen, wegverzakkingen, losliggende tegels, afgewaaide takken, sluikstorten…); - opvolgen van de gesignaleerde meldingen; - ontvangen van meldingen van burgers. • Vaststellen van inbreuken op gemeentelijke reglementen en verordeningen die uitsluitend voorwerp uitmaken van een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) en het vaststellen van inbreuken op gemeentelijke retributiereglementen. • Toezicht houden op risicoplaatsen en –tijdstippen en zo het veiligheidsgevoel bij de bevolking verhogen door gerichte en/of algemene preventieve patrouilles te doen, toezicht houden op speelpleinen, aan scholen, op evenementen, op donderdagmarkt… • Nauw samenwerken met interne en externe diensten: - deelnemen aan (structureel) overleg met relevante interne en externe partners in functie van de uitvoering van de toevertrouwde taken en werkzaamheden, samenwerken met de politiediensten en andere veiligheidsdiensten. Gevaarlijke situaties in het verkeer melden, toezicht houden op de leefbaarheid binnen de stad,…
Momenteel wordt Alwina door Peter wegwijs gemaakt in onze stad en volgt ze tot eind oktober een opleiding van gemeenschapswacht. Daarna krijgt Alwina een uniform en de officiële titel van gemeenschapswacht. Nadien zal ze nog een opleiding van 40 uur volgen om ook vaststeller te worden en wordt ze gemeenschapswacht-vaststeller.
Spreek Alwina en Peter gerust aan, zij zijn je eerste aanspreekpunt op straat!
Burgemeester Koen Loete: “De Gemeenschapswachten zijn de ogen en oren van wat er in onze stad gebeurt. Zij zijn de vriendelijke behoeders van overlast, maar als het nodig is ook de strenge hand van de “hand”having.”
Schepen Christophe De Waele: “Onze bestuursploeg zet in op veiligheid en de ervaring leert ons dat onze gemeenschapswachten daarin een belangrijke meerwaarde zijn. Het is dan ook onze wens om de komende jaren onze gemeenschapswachten te blijven ondersteunen en versterken waar nodig.”
Waar voordien " 't winkelken " was, recht over het PTI, is er nu niets meer. Vorige week is men met de afbraak gestart en zal de heropbouw dus snel beginnen.
Buddy, de zorgrobot van Yuman, snelt verpleegkundigen in AZ Alma te hulp.
AZ Alma is het eerste ziekenhuis buiten Denemarken waar deze Deense robot de zorgverlening gaat ondersteunen.
AZ Alma in Eeklo integreert innovatie in ‘zorg met een hart’ en zorgt voor een primeur met de aankoop van een Deense Yumanrobot: Buddy. Werkbaar werk blijft belangrijk in de zorg. Met de veelzijdige Buddy krijgen verpleegkundigen er een waardevolle assistent bij. Hij brengt het nodige materiaal aan bed waardoor de patiënt sneller wordt geholpen en de verpleegkundige meer en langer bij de patiënt kan blijven. Bovendien moet de verpleegkundige nu minder stappen zetten. De gebruiksgegevens van de robot worden verzameld en geanalyseerd om de zorgverlening verder te optimaliseren.
Buddyis een specifiek aangepaste zorgrobot. Inderdaad, het zorgteam van AZ Alma, samen met de collega’s van het innovatie- en het ICT-team, staken de koppen bij elkaar om in co-creatie met de Deense firma Yuman de zorgrobot perfect in lijn met onze noden te brengen. Sinds vorige herfst snort Buddy binnen AZ Alma op zorgeenheid 21 rond onder leiding van hoofdverpleegkundige Steven De Cuyper. Steven is niet aan zijn proefstuk toe. Hij is gedreven door de zorg voor patiënten en pioniert graag. Hij bedacht al eerder een SMS-toepassing om vertrouwenspersonen te informeren na chirurgische ingrepen en kaapte hiermee de award “Zorginnovatie van het jaar 2022” weg. De Buddy robot werd ontwikkeld door Yuman, een Deense startup, opgericht in februari 2022. Yuman wil met hun mobiele robots de zorgprofessionals helpen door hun robots naadloos in de zorgverlening te integreren en een groot gebruiksgemak te garanderen. Buddy is volledig autonoom dankzij een oplaadbare batterij. Hij is geruisloos en ergonomisch gebouwd.
Hoe werkt Buddy?
Het gebruiksgemak is het resultaat van een voorafgaandelijke, grondige analyse van de noden. De ingenieurs van Yuman werkten hiervoor samen met de verpleegkundigen van AZ Alma. Deze laatsten bepalen immers welke materialen de robot dient aan te brengen, hoe de indeling van de voorraad/lades/kast moet zijn en hoe de laden van de robot geconfigureerd moeten worden. Elke zorgafdeling heeft immers eigen noden en verwachtingen. Tijdens de testfase werden zaken aangepast, geëvalueerd en bijgestuurd. Het bedrijf Yuman helpt de zorgprofessionals, denkt vooruit en integreert alle feedback in continue upgrades van de robot. Voor zorgeenheid 21 werd vastgesteld dat vooral materialen die vooraf niet gepland kunnen worden, beter door Buddy kunnen gebracht worden. Het gaat vooral over pijnstillers, wondverzorging, materiaal voor bloedafnames maar ook over kleine zaken zoals een dessertlepeltje of een nierbekken als iemand onwel is. De verpleegkundigen roepen Buddy op via hun digitale telefoon/smartphone. Buddy brengt het gewenste materiaal in een mum van tijd aan bed en zorgt er zo voor dat de verpleegkundige geen tijd verliest met het ophalen van materiaal. Vooral tijdens de nacht krijgt Buddy veel opdrachten omdat een nachtverpleegkundige dan alleen verantwoordelijk is voor een 30-tal patiënten. Hij gaat automatisch opladen in zijn werkstation als hij niet nodig is zodat hij altijd paraat staat voor een volgende oproep.
Welke voordelen brengt Buddy?
Buddy is beschikbaar voor de verpleegkundigen van zorgeenheid 21 tijdens alle shiften. Als een verpleegkundige in de kamer merkt dat er bijkomend materiaal nodig is dan kan aan Buddy worden gevraagd om dit materiaal naar de kamer te brengen. Dat genereert tijdswinsten verhoogt de efficiëntie. Uit de testperiode is gebleken dat vooral de verpleegkundigen in de nachtdienst Buddy volop inzetten. Buddy wordt gemiddeld 39 keer per nachtdienst (door een enkele verpleegkundige) opgeroepen. Per shift van 10 uur worden er 10.000 stappengespaard als een verpleegkundige Buddy tijdens de hele shift gebruikt.
Buddy zorgt er dus voor dat de verpleegkundige meer tijd bij de patiënt doorbrengt. Dankzij Buddy moeten de verpleegkundigen bovendien de grote verzorgingskar minder meenemen wat een belangrijk ergonomisch pluspunt is. Vooral tijdens acute situaties, zoals hevige bloedingen of het onverwacht sneuvelen van een infuus, bewijst Buddy zijn belangrijke meerwaarde. Buddy heeft ook een psychologische impact: de zorgprofessional voelt zich minder alleen (vooral tijdens de nachtdienst), waardeert de extra hulp, krijgt meer tijd voor de patiënt en ervaart zo minder mentale belasting. Meer tijd voor de patiënt, een meer haalbare job en ergonomisch werken vormen de belangrijkste troeven die Buddy te bieden heeft.
Buddy brengt innovatie in de zorg. Buddy biedt niet alleen een helpende hand maar levert ook heel wat gegevens in kaart dankzij dataregistratie. Buddy registreert alle oproepen. Buddy laat toe om ook alle data van de patiënt in het patiëntendossier te registreren. Een student maakte een bachelor proef over Buddy en dit leert ons dat hij vooral wordt ingezet voor infuustherapie (43,5%), materiaal voor wondzorg (21,9%) en het gebruik van ontsmetting (18,8%). Ongeveer een derde van de verpleegkundigen zet Buddy vijf tot tien keer in per shift. De enquêteresultaten tonen dat de tevredenheid stijgt naarmate men Buddy meer gebruikt. 78,6% van de verpleegkundigen vindt Buddy zeer eenvoudig in gebruik. De helft van de verpleegkundigen benoemt vooral de vermindering van het aantal stappen als grootste voordeel. Bijna 75% van de verpleegkundigen stelt dat Buddy een vermindering van de fysieke (verplaatsingen, tillen) en mentale draaglast (werkdruk, stress) biedt. De efficiëntie bij dagelijkse taken stijgt: de vrijgekomen tijd wordt ingezet om andere zorgtaken uit te voeren. En Buddy geniet een hoge betrouwbaarheid.
Ook zorgambassadrice Candice De Windt erkent de grote meerwaarde: “Stellen dat onze mooie zorgsector voor ongeziene uitdagingen staat, is niet overdreven: een vergrijzende bevolking, een voortdurend veranderend zorglandschap en een groeiend tekort aan personeel leggen een enorme druk op onze medewerkers.
Ik ben er oprecht van overtuigd dat resoluut kiezen voor innovatie een deel van de oplossing kan zijn. Zo mocht ik de Buddy robot in AZ Alma aan het werk zien én werd ik vooral overtuigd door het enthousiasme van de verpleegkundigen. Een terecht pleidooi vanuit hen om hier op in te zetten en te blijven inzetten.
Door te investeren in zorgrobots krijgen medewerkers opnieuw ruimte voor wat écht telt: warme, menselijke zorg. Minder fysieke belasting, meer tijd voor kerntaken, en bovenal: meer aandacht en nabijheid voor de patiënt. Dit is geen investering in technologie alleen, maar in waardige zorg van morgen.”
Toekomstgericht ziekenhuis
Buddy biedt een antwoord op het snel evoluerende zorglandschap en de verhoogde werkdruk door de stijgende vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt. Technologisch innovatieve oplossingen zoals Buddy zorgen ervoor dat wij op een flexibele manier zorg met een hartblijvend garanderen. De afstemming op de specifieke noden van de zorgprofessional is een belangrijke troef van Yuman. Al bij de bouw van ons ziekenhuis in 2017 werd met de evolutie binnen de zorg rekening gehouden. Hoewel er toen geen zekerheden over innovatie bestonden, maakten wij de gewaagde keuze om onze infrastructuurop het zorglandschap van de toekomst af te stemmen. Omdat wij toen al mogelijke zorgoplossingen zoals Buddy, de zorgrobot, in het achterhoofd hielden, werden onze gangen bijvoorbeeld extra breed gemaakt, zijn er geen opstapjes of verhogingen te bespeuren, bouwden wij de zorgeenheden logischerwijze rug aan rug met gedeelde brede bergingen en verpleegposten, zijn er op de kelderverdieping aparte paden voorzien voor (autonoom) transport en zo meer. Bijna 9 jaar later biedt dit toekomstgericht denken ons de mogelijkheid om Buddy te gebruiken in zowel in onze wandelgangen als in onze patiëntenkamers zonder dat dit extra aanpassingen aan de infrastructuur vergt.
Steunfonds AZ Alma
AZ Alma is bijzonder enthousiast over de resultaten van dit pilootproject en wil dan ook verder investeren in de ondersteuning van de zorgprofessionals via zorgrobots. De eerste Buddy wordt gefinancierd met privémiddelen uit het Steunfonds van AZ Alma. Helaas konden wij hiervoor geen beroep doen op Vlaamse, Federale of Europese subsidiëring en deze investering kan onmogelijk in het operationeel budget van een ziekenhuis ingepast worden. Daarom spreekt AZ Alma voor de aankoop van dergelijke robots en het onderhoud ervan de donaties van mecenassen aan, van zowel particulieren als bedrijven, om de zorgverlening te optimaliseren en toekomstbestendig te maken. Hiervoor bestaat een specifieke Steunfondscampagne (www.steunfondsazalma.be). Op deze manier wil AZ Alma de optimalisatie in de zorgverlening dankzij robotondersteuning mogelijk maken.
Hèt koppel dat Eeklo hielp de kunst te ontdekken. Veel kuntsontwerpen staan nu nog in Eeklo en ons "Lotjen" is populair als nooit tevoren waar binnenkort een verhuisevenement zal van gemaakt worden want alle Lotjes komen terug naar het gerenoveerde stadhuis. Jeannine Van Landschoot was de ontwerpster van dit beeldje en nog velen andere kunstwerken.
Ook Patrick Ysebaert was een begenadigde kunstenaar. De man had ook een voor velen onweerstaanbaar charisma die hem wel uniek maakte. Jammer genoeg is Patrick al sinds 2010 overleden maar zal in Eeklo nooit vergeten worden.
Dit moet dan ver de laatste telefooncel geweest zijn in Eeklo. Zoals men kan zien stond die in de B.L.Pussemierstraat aan de parking van de Sporthal. Jonge mensen zullen zich niet kunnen voorstellen dat men in die tijd in een hokje moest gaan staan om te kunnen bellen. Tijden veranderen...
De Citroën Traction Avant was de eerste auto met voorwielaandrijviving. De eerste Traction werd in 1934 gemaakt. Deze auto was zo innovatief in zijn tijd dat er nu nog van die innovaties aanwezig zijn op auto's van de 21e eeuw. Zelf heb ik daar nog aan gewerkt in mijn jonge tijd.
We gaan verder met de verzameling van de mensen die tot ridder zijn geslagen in de
orde van de Eeclooschen Herbakker. Deze foto's komen uit een KVVV tentoonstelling
die grotendeels werd opgebouwd door voorzitter Johan Van Hyfte.
Mijn excuses maar bij deze mensen kan ik geen commentaar geven. Deze mensen zijn allemaal door hun verdiensten in Eeklo tot ridder geslagen in de orde van de Eeclooschen Herbakker.
Dinsdagmorgen rond 06u45 was onze Jörgen reeds aanwezig op Zaventem om onder speciale omstandigheden foto's van vliegtuigen te nemen. De lage zon geeft een heel speciale kleur aan de foto's. Mooi gedaan zou ik zeggen.