Ring rond Eeklo (R43)
Voorbereidende werken heraanleg ring Eeklo van start
De laatste week van september starten de eerste voorbereidende werken voor de aanleg van de ring rond Eeklo. De nutsmaatschappijen zullen leidingen vernieuwen en verplaatsen in zone 1 van het project: de zone rond het kruispunt met de industrielaan. De werken zullen ongeveer 3 maanden duren. Fluvius en de Watergroep werken tegelijk aan beide zijden van de Ringlaan. Zij werken respectievelijk vanaf het terrein van de Watergroep en het recyclagepark richting Nieuwendorpe. Omdat de nutsleidingen vaak in de rand van de rijweg liggen geven ze doorgaans minder hinder. Dat is ook hier het geval. Het verkeer op de Ringlaan en Industrielaan blijft behouden en zal steeds kunnen passeren. Op de ventweg langs de Ringlaan zal tijdelijk beurtelings verkeer worden ingesteld. In het voorjaar van 2023 start de eigenlijke heraanleg van de weg.
Waar situeren de werken zich?
De ring van Eeklo wordt niet in één adem gebouwd. Het project bestaat uit vier projectzones met een verschillende snelheid op het gebied van uitvoering en voorbereiding. De werken die binnenkort starten vinden plaats in projectzone 1: het kruispunt met de industrielaan (de oranje zone op de kaart).

Wat gaan we doen? Dit najaar zijn de nutsmaatschappijen aan zet. Eens de nutsleidingen vernieuwd, verplaatst en overgekoppeld breken we de huidige weg op om plaats te maken voor het eerste deel van de nieuwe Ring. Dat houdt in:
- Nieuwe rotonde aan de kruising tussen de Industrielaan en de Ringlaan (R43) met vrachtwagenparking.
De nieuwe rotonde zal qua inrichting vergelijkbaar zijn met die aan AZ Alma. Net als die rotonde zal ook de nieuwe toegankelijk zijn voor uitzonderlijk vervoer.
- We leggen dubbelrichtingsfietspaden aan met groene tussenstroken aan beide kanten van de ringlaan.
Als fietser heb je hierdoor meer ruimte en rij je veiliger afgeschermd van het wegverkeer.
- De Brugsesteenweg sluiten we af van de Ringlaan. Zo zorgen we voor een vlottere verkeersdoorstroming
op die ring. We vermijden dat stilstaand verkeer vanuit de zijstraten een ring moet oprijden waar het verkeer met een snelheid van maximum 70 kilometer per uur rijdt. Tussen de Leopoldlaan (N9) en de Brugsesteenweg komt een nieuwe ontsluitingsweg zodat bewoners niet onnodig moeten omrijden.
We verlengen de afslagstrook naar de Leopoldlaan/Zeelaan (N9) richting Maldegem. Zo vermijden we file bij een latere toename van verkeer op de ring.
 Met een beetje vertraging is men dan vandaag met de werken gestart voor de Eeklose Ring. Het zijn de nutswerkingen aan de Ringlaan waar de werken gebeuren.

|