In 1985 brachten Mark Knopfler en de zijnen de zeer dansbare single 'Money For Nothing' uit die vaak vanaf 1 augustus 1987 op MTV Europe te horen en te zien was. Het achtergrondkoortje zong dan ook o.l.v. Sting "I want my MTV"! Toch geraakten Dire Straits in nauwe schoentjes toen de tekst onder de loep werd genomen: het woord "faggot" (flikker) schoot bij sommigen in het verkeerde keelgat en werd als homofoob bestempeld. Op sommige radiozenders werd het lied geboycot maar twee jaar later maakte MTV Europe dat goed want het was de allereerste videoclip die te zien en te horen was op de nieuwe Europese muzikale zender!
In 1962 vonden enkele verantwoordelijken van de BBC het nodig om het "novelty nummer" 'Monster Mash' uit de ether te verbannen want zij vonden het liedje smakeloos en te morbide! Het komt nochtans regelmatig terug op de radio, vooral rond Halloween. In 1973 werd de single opnieuw een hit toen ik in West-Duitsland gelegerd was. Luister hieronder naar Bobby Boris Pickett and The Crypt-kickers met hun hoog "Addams Family-gehalte"!
“My Friend Jack eats sugar lumps” zongen die Britse jongens van The Smoke in 1967. Deze zinsnede zou het gebruik van LSD suggereren. 'My Friend Jack' is een psychedelische rock song die in eerste instantie na enkele weken uit de rekken werd gehaald. EMI eiste een nieuwe versie en die werd dan ook nog eens door de BBC geboycot. Misschien had de groepsnaam er ook iets mee te maken? De gitarist van de band werd jaren later geluidsingenieur in West-Duitsland en zorgde ervoor dat Boney M. een cover uitbracht. Dat viertal werd echter nooit lastiggevallen en beschuldigd van drugsgebruik. Blijkbaar waren het toen echte suikerklontjes geworden!
Rita Marley is zowel voor als na de dood van haar echtgenoot soloartieste geweest. Toen Bob Marley in 1981 overleed, nam Rita het soloalbum 'Who Feels It Knows It' op. Een spiritueel, levensbevestigend statement met de hit 'One Draw', een schaamteloze pro-marihuanales in de techniek van het roken ervan. De song werd verboden door de BBC maar ondanks (of juist dankzij) dat verbod werd 'One Draw' de eerste reggaesingle die bovenaan de Billboard's disco singles chart stond. Rita Marley werd geboren in Cuba en met de naam Ganette Miriam in 1972 gedoopt in de Ethiopisch-orthodoxe Kerk. Zij is nu een diakones in deze kerk, waar ze helpt om in Afrika nieuwe Ethiopisch-orthodoxe kerken op te starten.
In 1930 schreef Cole Porter 'Love For Sale', een lied geschreven vanuit het oogpunt van een prostituee die reclame maakt voor betaalde liefde. De blanke zangeres Kathryn Crawford zong het voor het eerst in de musical 'The New Yorkers' op Broadway op 8 december 1930 en voor het laatst in mei 1931 na 168 opvoeringen. Een toonaangevende krant noemde de compositie smakeloos en radiozenders vermeden dan ook angstvallig deze uit te zenden. Het is pas toen Porter vroeg aan Elisabeth Welch, een Afro-Amerikaanse zangeres, om het lied te zingen in de Cotton Club in Harlem dat het min of meer geaccepteerd werd. De covers zijn haast ontelbaar: Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Tony Bennett (solo maar veel later ook met Lady Gaga), Miles Davis, Shirley Bassey, Eartha Kitt, Astrud Gilberto, The Manhattan Transfer, Pink Martini, Seal, en vele andere! Zelfs Boney M. kreeg met hun discoversie uit 1977 niet af te rekenen met een boycot.
LaDonna Adrian Gaines werd geboren in Boston, Massachusetts in een gezin van zeven kinderen met vrome, christelijke ouders. Ze emigreerde naar West-Duitsland waar ze trouwde met de Oostenrijkse acteur Helmuth Sommer. Ze nam het pseudoniem Donna Sommer aan maar door een tikfout op het hoesje van haar eerste single werd het Donna Summer. In 1975 bracht ze 'Love To Love You Baby' uit, een discohit met veel gekreun, net een tenniswedstrijd van Maria Sjarapova. Een of andere moraalridder heeft in 1975 niet minder dan 22 orgasmes geteld in die song zodat hij hier en daar uit de ether verbannen werd. Maar niet in de discotheken!
Hoge bomen vangen veel wind. The Beatles hadden in mei 1967 nog maar net hun elpee 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' uitgebracht of de moraalridders legden tekst en muziek onder de loep. 'Lucy In The Sky With Diamonds' werd meteen door de BBC in verband gebracht met drugs want de letters LSD waren toch duidelijk in de titel te zien. Maar geen nood, de langspeelplaat verkocht als zoete broodjes. Ooit werd de volledige plaat door de toenmalige BRT zonder enige onderbreking gespeeld tijdens een vakbondsactie. Geweldig!
De Amerikaanse jazz-, blues-, country en folkzangeres Maria Muldaur, geboren als Maria Grazia Rosa Domenica D'Amato, had in 1973/1974 een kleine radiohit met 'Midnight At The Oasis'. Wat mij betreft had die single hoog in onze hitlijsten mogen staan. Niet dus. Tot overmaat van ramp werd haar liedje in 1990/1991 door de BBC verbannen omwille van de Golfoorlog! Waarschijnlijk waren de woorden "camel", "harem", "sultan", "sheik" en "cactus" er te veel aan. Luister vooral naar onderstaande videoclip en droom even weg bij dit zalige moment.
The Shangri-Las hadden in 1964 ook een probleem om hun single 'Leader Of The Pack' op de radio te krijgen. Het lied werd door sommige radiozenders verbannen omdat het de jeugd zou aanzetten tot suïcidale gedachten. Ondanks de ban werd het een grote hit dankzij de kermissen en vooral de jukeboxen.
Bij mijn weten is de single 'Let's Spend The Night Together' van The Rolling Stones nooit uit de ether verbannen. Behalve die ene keer tijdens hun optreden op televisie in 1967 toen Ed Sullivan Mick Jagger verplichtte "some time" te zingen in plaats van "the night". Jagger kon er niet mee lachen maar zwichtte uiteindelijk maar toonde zijn ongenoegen door met zijn ogen recht in de camera te rollen. Ik herinner mij nog dat er veel heisa rond dit optreden was en dat wij als jongeren van 16 jaar het niet eens waren met deze vorm van censuur!
Volgens mij is 'Light My Fire' van The Doors (1967) nooit in de ban geslagen. En toch werd de versie van José Feliciano tijdens de Golfoorlog (1990-1991) niet meer gespeeld op de Amerikaanse en Britse radiozenders. Begrijpe wie begrijpen kan! Het zal voor Saddam Hoessein toch niets uitgemaakt hebben. De uitstekende versie van de blinde zanger kwam er al in 1968.
In 1970 brachten The Kinks een dijk van een single uit onder de titel 'Lola'. De BBC weigerde het nummer te draaien, niet omwille van het onderwerp maar wel door het vernoemen van de merknaam Coca-Cola. Ray Davies werd verplicht de Amerikaanse tour van The Kinks te onderbreken en terug naar Londen te vliegen om het gewraakte merk te vervangen door "cherry-cola". Het liedje gaat over een jongeman die in een nachtclub een vrouw ontmoet die een man blijkt te zijn. Travestie was nog nooit zo expliciet een onderwerp in een poplied; veel radiostations hadden daarom moeite met het draaien van de plaat. Bij de NCRV kwam de plaat daarom op een zwarte lijst te staan en werd door deze omroep destijds niet gedraaid op Hilversum 3. Exact tien jaar later brachten Ray en Dave Davies met hun maten een live versie uit die zo mogelijk nog hoger scoorde dan het origineel!
Scott Walker had een fijne neus voor muzikale kwaliteit. Zo coverde de Amerikaanse singer-songwriter, in het begin bekend onder de artiestennaam Scotty Engel, echte naam Noel Scott Engel, verscheidene composities van Jacques Brel. Omdat hij bekend was geworden met het trio The Walker Brothers noemde hij zich voortaan Scott Walker. In het nummer 'Jackie' (een cover van 'La chanson de Jacky' van Brel) zingt hij over homo's, prostituees, queers en vooral opium! De critici waren vol lof over het werk van Walker maar het publiek negeerde hem grotendeels, misschien ook wel omdat zijn werk vaak geboycot werd door de BBC en dus nauwelijks te horen was op de radio.
1969 was beslist een erotisch jaar. Serge Gainsbourg bracht samen met Jane Birkin een historische single uit die hij twee jaar voordien niet had mogen uitbrengen. Zijn muze was toen Brigitte Bardot en zij sprak haar veto uit want haar toenmalige echtgenoot was de playboy Gunter Sachs. In 1986 kwam zij op haar beslissing terug en werd het lied alsnog uitgebracht. 'Je t'aime... moi non plus' was de plakker bij uitstek in de toenmalige discotheken maar op de radio werd de single in 1969 amper gedraaid. Zeker niet op de BBC waar een instrumentale versie van de studiogroep Sounds Nice de eerste plaats bereikte onder de titel 'Love At First Sight'. Ook het Vaticaan mengde zich in de wereldwijde discussie en sprak een ban uit over de single!
De Britse zanger John Leyton was eind 1960/begin 1961 één van de allereerste slachtoffers van een ban op de radio, vooral de BBC. De toenmalige jeugd smulde van 'Johnny Remember Me' maar de bazen van sommige radiozenders vonden het lied te morbide. Nochtans kreeg Leyton enkele jaren later navolging met o.m. 'The Leader Of The Pack'; 'Deadman's Curve' en bij ons 'Arme Joe'. De Britse single maakte op mij als 9-jarige een diepe indruk want ik hoorde het meermaals op de kermis toen ik tijdens de zomermaanden bij mijn grootouders vertoefde.
Ondertussen zijn we aanbeland bij de letter K in deze alfabetische reeks over liedjes die ooit werden verbannen uit de ether. Er is slechts één liedje dat hier met die letter begint en dat is 'Kodachrome' van Paul Simon. Het werd door sommige radiozenders meteen verbannen want er mocht beslist geen reclame gemaakt worden voor een merk. Heel vreemd want onze grootouders en ouders spraken altijd over een "kodak" als ze het over een fototoestel hadden! Ban of geen ban, het zal Paul Simon beslist geen windeieren gelegd hebben.
In 1966 was het blijkbaar een sport om popliedjes onder de loep te houden want de jeugd moest beschermd worden, zo dachten enkele verantwoordelijken bij de BBC! The Troggs werden het volgende slachtoffer van een ban want 'I Can't Control Myself' werd te seksueel geladen geacht. ♫♫♫ "Oh, no! ♫♫♫ ...
Terwijl sommige artiesten het omfloerst over seks hebben wond George Michael er in 1987 geen doekjes om. Het duurde dan ook niet lang of de song werd hier en daar uit de ether verbannen. Bij de BBC mocht de single enkel in de late uurtjes gedraaid worden omdat er toen vele campagnes liepen om het brede publiek in te lichten over de AIDS-problematiek. Hoe dan ook werd 'I Want Your Sex' dankzij de soundtrack van 'Beverly Hills Cop II' bekroond met platinum! Onderstaande videoclip met stomende scènes werd wèl op MTV getoond. Opvallend is dat George Michael hier enkel met vrouwen ligt te dollen want hij was toen nog niet uit de kast gekomen!
Tweede wereldoorlog: In 1943 bracht Bing Crosby alweer een kerstsingle uit, ditmaal onder de naam 'I'll Be Home For Christmas'. Om het moreel van de Amerikaanse troepen, die zich pas bij de geallieerden hadden gevoegd, niet te ondermijnen mochten sommige radiozenders dit plaatje niet meer draaien. En gelijk hadden ze want het zou nog enkele jaren duren alvorens de Amerikaanse troepen thuis zouden zijn!
David Edward Sutch maakte in de jaren 1960 zogenaamde shockrock. Geïnspireerd door Screamin' Jay Hawkins noemde hij zichzelf Screaming Lord Sutch, 3rd Earl of Harrow, en trad hij op met de band The Savages, met daarin onder andere Ritchie Blackmore (later bij Deep Purple en Rainbow). De broers Lameirinhas (alias Jess & James) speelden ooit nog bij The Savages. In 1967 verhuisden ze naar België om de J.J. Band op te richten. Op het podium gebruikte Sutch doodskisten en doodshoofden. Hij inspireerde later Vincent Furnier (Alice Cooper) en Ozzy Osbourne (Black Sabbath). Het bekendste nummer van Screaming Lord Sutch & The Savages was in 1963 'Jack the Ripper', met Joe Meek als producer. De BBC sloeg het nummer 'Jack The Ripper' onmiddellijk in de ban omdat het "smakeloos" was. Jack the Ripper is de naam die gegeven is aan een seriemoordenaar die in de tweede helft van 1888 in Londen vrouwen verminkte en vermoordde. Het mysterie werd nooit opgelost.