Verwar deze single vooral niet met de gelijknamige van Clodagh Rodgers uit 1971 waarmee ze Groot-Brittannië vertegenwoordigde op het Eurovisiesongfestival.
Ook dit schijfje werd indertijd grijsgedraaid door Mike Verdrengh op zaterdagochtend. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat heette zijn programma Radio Matinee bij Omroep Brabant (BRT 2).
Wie goed luistert hoort hier een single van Queen avant la lettre want de Zweedse popgroep experimenteerde met vierstemmige harmonieën en achterwaarts opgenomen instrumenten, wat in die dagen redelijk ongewoon was. The Beatles hadden het hen natuurlijk al in 1967 voorgedaan.
Graham Gouldman en Eric Stewart, later bij Hotlegs en 10cc, schreven enkele songs voor The Jackpots.
Een hit in Zweden in 1968 en in onze contreien heel af en toe op de radio te horen in het voorjaar van 1969.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Love Is Love' – Barry Ryan with The Majority
Voor de opvolger van 'Eloise' liet Barry Ryan zich omringen door The Majority. 'Love Is Love' werd ook geschreven door zijn tweelingbroer Paul en opnieuw werd de single een vette nummer één in diverse Europese landen.
Paul Ryan tapte voor deze compositie alweer uit hetzelfde vaatje als bij de voorganger: vele tempowisselingen en een machtig arrangement.
The Majority bestond uit Barry Wigley, Don Lill, Ian Sutherland (niet te verwarren met Iain Sutherland van 'Arms Of Mary'), Ken Smith, Peter Mizen, Robert Long (niet de ons welbekende Nederlander), en Roger France.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Het kan niet zijn' / 'Dam-di-dam' – Will Tura
In mei 1969 had de Keizer van het Vlaamse lied een dubbelzijdige hitsingle te pakken want na de a-kant 'Het kan niet zijn' kwam de b-kant, de gezellige meezinger 'Dam-di-dam', de Vlaamse Top-10 binnengestoven.
Een klasgenoot van mij, ene Robert W. uit Zaventem, beweerde dat zijn vader (een Brit) meende dat als Tura 'Het kan niet zijn' in het Engels zou uitbrengen dit een wereldhit zou worden.
Het is er nooit van gekomen want Arthur Blanckaert was te veel aan zijn familie gehecht om een carrière in het buitenland uit te bouwen, zelfs niet in Nederland waar hij slechts viermaal kon scoren ('Eenzaam zonder jou'; 'Draai 797204' (met protest want dat telefoonnummer bestond echt!); 'Verboden dromen'; en 'Hopeloos').
Nog een anekdote over de b-kant: de toenmalige deejays hadden de kwalijke gewoonte over de intro of de outro heen te praten. Ik kocht toen nog geen singles en mijn favoriete songs nam ik op met behulp van mijn trouwe Grundig taperecorder. Op het einde van dit liedje hoor je een kazoo en die werd bijna nooit gedraaid. Ik heb dan maar zelf een kazoo ter hand genomen en het geluid zo goed mogelijk nagebootst en op band gezet!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'To Love Somebody' – Nina Simone
Eind 1968 bracht de Amerikaanse souldiva haar versie uit van deze prachtige compositie van de Brothers Gibb.
'To Love Somebody' werd al heel vroeg in de armen van de Afro-Amerikaanse gemeenschap gesloten en dan ook veelvuldig gecoverd.
Enkele malen op de radio gehoord in 1969 maar deze versie heeft jammer genoeg nooit gescoord in onze contreien. "Blue Eyed Soul" van The Bee Gees, wie had dat ooit kunnen denken?
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Good Times Bad Times' – Led Zeppelin
Het muzikaal nieuws hing in het voorjaar van 1969 al een tijdje in de lucht want The Yardbirds waren in 1968 gesplit en enkel Jimmy Page was achtergebleven. De platenfirma verplichtte hem enkele muzikanten te vinden en onder de naam The New Yardbirds maakten ze een tournee doorheen Scandinavië.
Page opperde de idee om de nieuwe band Jimmy Page & The New Yardbirds te hernoemen maar uiteindelijk werd gekozen voor Lead Zeppelin. Omdat die naam in Amerika vaak als "Lied" Zeppelin werd uitgesproken koos Page voor Led Zeppelin. Drummer Keith Moon gekscheerde nog dat de nieuwe band zou afgaan als een loden zeppelin maar de muziekgeschiedenis gaf hem ongelijk.
Jimmy Page verzamelde rond zich John Paul Jones (bas) en John Bonham (drums). Als zanger werd in eerste instantie gedacht aan Terry Knight, die een klok van een stem had. Omdat hij niet vrij was viel de keuze op Robert Plant, ook met een geweldig stemgeluid.
Vaak gedraaid op de Nederlandse radiozenders en bijgevolg kwam de single 'Good Times Bad Times' binnengestormd in de hitlijsten van onze Noorderburen. De iconische hoes van de elpee sprak heel erg tot de verbeelding!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Good Times Better Times' - Cliff Richard
Ongeveer terzelfdertijd kwam Cliff Richard zonder zijn Shadows ook terecht in de hitparades met een bijna gelijknamige single als Led Zeppelin. Of dat de bedoeling was weet ik niet maar dit schijfje was toch van een hele andere orde: dit was popmuziek.
En een oorwurm van jewelste!
Cliff Richard, het idool van Keith Richards (die een tijdje zijn naam ook weergaf als Richard), nam tweemaal deel aan het Eurovisiesongfestival maar haalde de eerste plaats net niet: tweede in 1968 (achter Spanje) en derde in 1973 (achter het Groothertogdom Luxemburg en alweer Spanje).
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Sorry Suzanne' – The Hollies
Graham Nash had The Hollies in 1968 verlaten uit onvrede over de elpee 'Hollies sing Dylan'. Hij vond de interpretaties van de geweldige composities van de grootmeester veel te commercieel.
Nash zou spoedig een trio vormen met Stephen Stills (ex-Buffalo Springfield) en David Crosby (ex-The Byrds) en niet veel later een quartet met Neil Young (ex-Buffalo Springfield).
Toch slaagden The Hollies erin een grote hit te scoren met 'Sorry Suzanne' in de loop van de maand mei 1969. De vrolijke meezinger werd geschreven door Geoff Stephens en Tony Macaulay. Terry Sylvester zong hier voor het eerst in de plaats van Graham Nash.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Mendocino' – Sir Douglas Quintet
Van een trio, naar een quartet en een quintet is maar een kleine stap. Deze Amerikaanse rockgroep werd opgericht door de Texaan Doug Sahm. Ik kende de muzikanten al van 'She's About A Mover', hun wereldhit uit 1965.
Groot was mijn verrassing dat ze na vier jaren nog eens terechtkwamen in de hitlijsten van 1969 met het geweldige 'Mendocino'. Ze zouden trouwens nogmaals scoren met de opvolger maar die volgt later in deze rubriek. Er werd een term uitgevonden om de muziek te omschrijven van deze knappe muzikanten: tex-mex, een mengeling van Texaanse country- en bluestradities met Mexicaanse invloeden. Freddy Fender behoorde ook tot de groep muzikanten die tex-mex brachten.
Geweldige intro: "Sir Douglas Quintet is back, we'd like to thank all our beautiful friends all over the country and all the beautiful vibrations, we love you!".
Hier kun je onmogelijk op blijven stilzitten!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Goodbye My Love' – Jimmy Frey & The J.J. Band
Op het einde van de jaren zestig werd er ook prachtige Nederlandstalige muziek gemaakt.
Jimmy Frey (alias van Ivan Moerman) kreeg bijstand van de broers Tony Lam en Wando Lam (alias Jess & James) en voor de tekst zorgden Nelly Byl en Van Aleda (pseudoniem van Johnny Steggerda).
En het resultaat was 'Goodbye My Love', een geweldige opvolger uit 1969 voor 'Zo mooi, zo blond en zo alleen' van het jaar voordien.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Met of zonder jou' – Anneke Soetaert
Het geluid van de samba of de bossa nova in je radio in 1969? Dat was perfect mogelijk dankzij de broers Tony & Wando Lam (alias Jess & James). En alweer zorgde Nelly Byl voor de Nederlandstalige tekst!
Ann Soetaert werd bekend dankzij 'Ontdek de Ster' en 'Canzonissima', twee zangwedstrijden van de BRT. In 1969 trouwde ze met Scott Bradford, ex-organist bij de J.J. Band (de begeleidingsgroep van het Portugese duo Jess & James). In 1970 verhuisde het paar naar Florida en alhoewel ze ondertussen reeds enige tijd uit elkaar zijn, woont Ann daar nu nog.
'Met of zonder jou' is volgens mij een van de mooiste Nederlandstalige nummers ooit, samen met 'Weet je weet je' uit 1970.
Fred Bekky & Co hadden 'Seven Horses In The Sky' al gespeeld op Jazz Bilzen 1968, weliswaar met een andere tekst, en eind 1968 op single uitgebracht met 'The Verger' op de b-kant.
Begin 1969 was er een heruitgave van 'Seven Horses In The Sky' met op de b-kant 'To The Rising Sun', ook een geweldige song die als a-kant in 1971 werd uitgebracht. Toen was de b-kant 'Is There No One (To See You)'. Begrijpe wie begrijpen kan ...
Was het een beslissing van de Antwerpse groep of had platenmaatschappij Barclay France alle touwtjes in handen? Hoe dan ook, vandaag kies ik voor de b-kant van die single uit 1969. Onderstaande versie komt uit hun elpee, uitgebracht in 1970.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Lily The Pink' – The Scaffold
The Scaffold (letterlijk Het Schavot) was een Britse komische groep uit Liverpool, die tijdens de jaren 1960 en 1970 enkele muzikale successen had.
De groep bestond uit Mike McGear (eigenlijk Michael McCartney, de jongere broer van Beatle Paul McCartney); John Gorman; en Roger McGough. Sinds 1962 had het komisch trio optredens met een mengeling van humor, gedichtenvoordrachten en liedjes.
De geweldige meezinger 'Lily The Pink' is gebaseerd op een traditioneel lied over ene Lydia Pinkham. Lydia Estes Pinkham (1819-1883) was een Amerikaanse uitvindster en marketeer van een kruiden/alcoholisch "vrouwentonicum" voor menstruatie- en menopauzale problemen, dat door medische experts werd afgedaan als een kwakzalversmiddel, maar dat nog steeds in gewijzigde vorm te koop is.
Enkele merkwaardige sessiemuzikanten leverden hun bijdrage tijdens de opnames van de single: Graham Nash (voorheen bij The Hollies) en Reg Dwight (later bekend geworden als Elton John) zongen mee in de achtergrond en Jack Bruce (ex-Cream) was de bassist!
Het liedje leverde twee carnavalskrakers op: 'Drinke totteme zinke' van de Nederlander Thijs van der Molen en 'Le sirop Typhon' van Richard Anthony.
En nu allemaal luidkeels meezingen!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Walk On By' – Isaac Hayes
De voormalige pianist bij Booker T. & The MG's, Isaac Hayes, nam een compositie van Burt Bacharach en Hal David uit 1964 onder handen op zijn elpee 'Hot Buttered Soul'. Een iconische hoes en zó heet dat je waarschijnlijk een spiegelei kon bakken op de kale knikker van "Black Moses"!
'Walk On By' was een wereldhit voor Dionne Warwick en Hayes verlengde het liedje tot een epos van meer dan 12 minuten. Hij deed dat niet alleen want hij werd in die klus bijgestaan door The Bar-Kays en Harold Beane, gitarist bij Funkadelic.
Alex Callier was ook een fan want hij samplede sommige delen van het lied voor de single '2Wicky' van Hooverphonic in 1996.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'First Of May' – Bee Gees
In mei leggen alle vogels een ei, luidt het spreekwoord. De eerste mei zijn we vandaag al lang voorbij maar gelukkig zijn er de Gebroeders Gibb om ons aan die prachtige lentemaand te herinneren.
1969 was een zeer belangrijk jaar voor het muzikaal trio: na de elpee 'Odessa' verliet Robin de groep wegens artistieke meningsverschillen en scoorde hij een solohit met 'Saved By The Bell'. Zijn tweelingbroer Maurice Gibb trouwde met de Schotse zangeres Lulu. Zij won toen samen met drie andere zangeressen het Eurovisiesongfestival. De groep werd later opgedoekt en opnieuw opgericht. Vanaf 1975 en zeker 1977 (soundtrack 'Saturday Night Fever') werden de drie herenigde broers de iconen van het discotijdperk. In 1980 zou grote broer Barry Gibb een elpee van Barbra Streisand producen.
Maar voor mij waren de jaren '60 hun mooiste periode!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Breakfast On Pluto' – Don Partridge
Deze Britse muzikant leerde ons het begrip "one man band" kennen. Tegenwoordig zoekt de mens naar leven op Mars maar Don Partridge stelde ons toen een ontbijt voor op de dwergplaneet Pluto!
Donald Eric "Don" Partridge (Bournemouth, 27 oktober 1941 – Seaford, East Sussex, 21 september 2010) was een Brits zanger, liedjesschrijver en straatartiest. Hij trad op vanaf de vroege jaren '60 en had eind van hetzelfde decennium drie hits met 'Rosie', 'Blue Eyes' en dit vrolijke 'Breakfast On Pluto'.
Eet smakelijk!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Early In The Morning' + 'Hitchin’ A Ride' – Vanity Fare
Vanity Fare was een Britse popband, die aan het eind van de jaren 1960 zeer populair was in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
In de zomer van 1969 bereikte 'Early In The Morning' een 8ste plaats in de Britse charts en in december van hetzelfde jaar kreeg de band met 'Hitchin' A Ride' een nog groter succes.
Lekker in het oor liggende popmuziek en daarom makkelijk om mee te zingen!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Roly' – Raymond Froggatt
De grootste hit van deze singer/songwriter uit Birmingham was natuurlijk 'Callow-La-Vita' (gecoverd door de Dave Clark 5 als 'The Red Balloon') maar deze 'Roly' mag er ook best zijn.
Heel populair bij studentenverenigingen en ideaal om te draaien op vrijgezellenfeestjes, plezier gegarandeerd! In Frankrijk en Franstalig België had Marie Laforêt succes met de Franstalige versie 'Que calor la vida'. Een andere Froggatt-song 'Big Ship' werd een hit voor Cliff Richard in 1969.
Op het einde van zijn carrière ging zijn muzikale voorkeur uit naar country & western. Tegenwoordig woont hij in Telford (Engeland) en telt hij al 80 lentes.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Azzurro' – Adriano Celentano
Een van mijn favoriete Italiaanse zangers is beslist Adriano Celentano. Maar hij is zoveel meer dan zanger. Hij is tevens acteur, regisseur, komiek, songwriter, en televisiepresentator.
De ondertussen 84-jarige muzikant en duizendpoot is actief sinds 1957 en bracht de rock-'n-roll vanuit Amerika naar Italië, net zoals Peter Koelewijn dat deed voor de Lage Landen.
Vandaag schijnt de zon en tussen de wolken door kunnen we een azuurblauwe lucht waarnemen.
Ideaal om 'Azzurro' mee te zingen met Adriano Celentano!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Chimène' – René Joly
Deze Franse zanger, componist, en producer, werd op 7 oktober 1946 in Calais geboren. Hij speelde in 1977 ook mee in de rockmusical Starmania van Michel Berger, de toenmalige echtgenoot van France Gall.
De veelzijdige muzikant speelt ook gitaar en drumt bijwijlen. Hij is actief sinds 1958 tot nu.
Zijn zweverige single werd destijds grijs gedraaid op de RTBF, want in die dagen luisterde ik naast de BRT ook vaak naar de Franstalige collega's.
Nadien heb ik nooit nog iets van hem vernomen. Wat mij betreft dus een onehitwonder.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Muny Muny Muny' – The Daisy Clan
Deze single werd grijs gedraaid door Mike Verdrengh tijdens zijn programma elke zaterdag op de BRT (Omroep Brabant).
The Daisy Clan is een Duits duo dat bestond uit Joachim Heider en Michael Holm, de vroegere schlagerzanger.
Ook deze 'Muny Muny Muny' bleek achteraf een eendagsvlieg te zijn. Onder te brengen in de afdeling "bubblegum music", maar wel een leuke herinnering uit lang vervlogen tijden.
'Hey Bulldog' / 'I’ve Got A Feeling' (live) – The Beatles
The Beatles begonnen in het begin van 1969 zichzelf concurrentie aan te doen want op 22 november 1968 was hun dubbele witte elpee uitgekomen en op 13 januari 1969 lag er alweer een elpee van de Fab Four in de winkelrekken! Alhoewel de vijfde Beatle George Martin een hele plaatkant voor zijn rekening nam, muziek uit de animatiefilm 'Yellow Submarine'.
Deze liedjes staan op de elpee, volgens sommigen hun zwakste album: 'Yellow Submarine' (Lennon-McCartney) 'Only a Northern Song' (Harrison) 'All Together Now' (Lennon-McCartney) 'Hey Bulldog' (Lennon-McCartney) 'It's All Too Much' (Harrison) 'All You Need Is Love' (Lennon-McCartney) Op de b-kant staan composities van George Martin uitgevoerd door zijn orkest: 'Pepperland' 'Sea of Time' 'Sea of Holes' 'Sea of Monsters' 'March of the Meanies' 'Pepperland Laid Waste' 'Yellow Submarine in Pepperland'
Op de LP ‘Yellow Submarine’ staat 'Hey Bulldog', een heel straf nummer dat als de bliksem werd gecoverd een band met de naam The Gods. Meer en meer groepen begonnen Lennon/McCartney-composities te coveren zoals o.m. 'Ob-la-di, Ob-la-da' waarmee The Marmalade uit Schotland begin 1969 op nr. 1 kwam te staan in het Verenigd Koninkrijk. Maar The Beatles waren alweer een stapje verder in hun loopbaan en de "Get Back-sessies" waren in januari 1969 van start gegaan. Paul McCartney was de drijvende veer achter dit nieuw project en dat zinde Lennon, Harrison, en Starr niet zo goed. Er waren bijwijlen heftige woordenwisselingen, tijdens enkele sessies stapten sommigen op, Lennon bracht Yoko Ono mee en McCartney zorgde er dan voor dat Linda Eastmann (ondertussen getrouwd met Paul, dus Linda McCartney) de sessies kon bijwonen soms met haar dochtertje Heather. Uiteindelijk zouden de composities uit de "Get Back-sessies" uitmonden in de elpee 'Let It Be' die pas in 1970 zou uitkomen!
Na veel gebakkelei werd besloten (vooral McCartney drong daarop aan) live op te treden op het dak van het Applegebouw, het zogenaamde "Rooftop Concert" dat plaatsgreep op 30 januari 1969. Het zou hun allerlaatste optreden worden dat abrupt werd afgebroken door de jonge politieagent Shayler.
Mijn keuze viel vandaag op 'I’ve Got A Feeling' (live), omdat het weer een typisch Lennon/McCartney product is en eigenlijk twee verschillende liedjes zijn die door John en Paul aan elkaar gesmeed zijn! Billy Preston speelde mee op het dak van de Apple studio's.
Bonus: Twee Lennon/McCartney-composities die begin 1969 gecoverd werden.
1. 'Hey Bulldog' - The Gods
The Gods is de voorloper van Uriah Heep opgericht in de jaren zestig. In deze groep speelden de latere Uriah Heep leden Ken Hensley, Paul Newton en Lee Kerslake.
Andere leden waren Mick Taylor (later bij John Mayall's Bluesbrakers en de Rolling Stones), Greg Lake (later bij King Crimson en Emerson, Lake & Palmer), Joe Konas, Brian Glascock (later bij de Bee Gees) en John Glascock (later bij de Bee Gees en Jethro Tull).
The Gods waren de opvolgers van de Rolling Stones in de beroemde Marquee Club in London. Na hun twee albums Genesis (1968) en To Samuel a Son (1969) ging het restant van de band samenwerken met Cliff Bennett en veranderde zijn naam in Toe Fat.
2. 'Ob-La-Di, Ob-La-Da' - The Marmalade
The Marmalade is een Schotse popband uit Glasgow, geformeerd in 1961 als The Gaylords, later als Dean Ford & the Gaylords. Ze namen vier singles op voor Columbia Records (EMI Music). In 1966 veranderden ze de naam van de band in The Marmalade en werden als zodanig vermeld op al hun volgende opgenomen publicaties met CBS Records en Decca Records tot 1972.
In januari 1969 stonden de Schotten bovenaan de Britse hitlijst. De band was de allereerste Schotse groep die zich aan de top van de hitlijst plaatste.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Where Do You Go To My Lovely' - Peter Sarstedt
Peter Eardley Sarstedt (Delhi, 10 december 1941 – Sussex, 8 januari 2017) was een Brits singer/songwriter. Sarstedt werd geboren in India, waar zijn ouders werkten voor het Britse bestuur van de toenmalige kolonie. In 1954 verhuisde de familie naar Engeland. Sarstedt was een broer van de zangers Robin Sarstedt en Richard Sarstedt (alias Eden Kane). Deze laatste kende ik al want 'Well I Ask You' was in 1961 een Britse nummer 1-hit. Robin Sarstedt zou pas veel later een hit scoren met 'My Resistance is Low' (1976).
Peter Sarstedt scoorde begin 1969 een wereldhit met 'Where Do You Go To (My Lovely)?'. De tekst bevat verwijzingen naar Marlene Dietrich, Zizi Jeanmaire, Pierre Balmain, Boulevard Saint-Michel, The Rolling Stones, Sacha Distel, Sorbonne, Picasso, Juan-les-Pins, de monokini, Sankt Moritz, brandewijn, en Aga Khan. Die herkenbaarheid zal ook wel bijgedragen aan het enorme succes. Ik was vooral gecharmeerd door de accordeon, het lievelingsinstrument van mijn vader zaliger.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'The Walls Fell Down' – The Marbles
Deze fijne single uit maart 1969 doet mij altijd denken aan Jericho, want volgens de Bijbel stortten de stadsmuren daar ook in.
The Marbles was een Brits popduo uit de jaren 1960, bestaande uit Graham Bonnet en Trevor Gordon, die actief waren tussen 1968 en 1969. Hun enige bekende singles waren 'Only One Woman' (1968) en 'The Walls Fell Down'. Ze raakten bevriend met de broers Barry, Robin en Maurice Gibb van The Bee Gees, die zes nummers voor hen schreven en wat achtergrondzang verzorgden.
Bonnet en Gordon zijn neven, en wat konden die jongens hoog zingen! En raad eens wie hun twee enige hits geschreven hebben? Barry, Robin en Maurice Gibb natuurlijk!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'(If Paradise Is) Half As Nice' – Amen Corner
Amen Corner was een Welshe muziekgroep, die eind 1966 in Cardiff werd opgericht door onder anderen Andy Fairweather Low. De band is genoemd naar een gelegenheid in Cardiff, The Amen Corner, waar Dr. Rock iedere zondag soulplaatjes uit de Verenigde Staten draaide.
Het liedje werd oorspronkelijk in 1968 geschreven door Lucio Battisti en Giulio Rapetti voor de Italiaanse zanger Ambra Borelli, met als titel 'Il paradiso della vita'. Jack Fishman vertaalde het vervolgens naar het Engels.
Amen Corner nam in eerste instantie op voor Deram Records, later voor Immediate Records.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Walk On Gilded Splinters' – Marsha Hunt
Marsha Hunt (Philadelphia, 15 april 1946) is een Amerikaanse zangeres en schrijfster, die ook bekend werd als fotomodel en actrice.
In 1966 reisde Marsha Hunt naar het Verenigd Koninkrijk, waar ze Mike Ratledge van de band Soft Machine leerde kennen. Beiden traden in 1967 in het huwelijk. Ze werkte als zangeres, onder andere in Alexis Korners trio Free at Last en bij de band The Ferris Wheel. In 1968 speelde ze in Londen Dionne in de musical Hair.
In 1969 trad Hunt op met de band White Trash bij het Isle of Wight Festival. Tijdens hetzelfde jaar verscheen haar eerste single 'Walk On Gilded Splinters' (origineel van Dr. John uit 1968). Ze had relaties met onder andere Marc Bolan en Mick Jagger. In november 1970 werd haar dochter Karis Jagger geboren, Jaggers eerste en Hunts enige kind. Hunt was de inspiratie voor de Rolling Stones-song 'Brown Sugar', die voor de eerste keer in de film "Gimme Shelter" (1969) was te beluisteren.
Dr. John noemde zijn compositie 'Walk On Guilded Splinters', dus één lettertje verschil.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'If It’s Tuesday, This Must Be Belgium' - Bojoura
Bojoura, de artiestennaam van Rajna Gerardina Bojoura Cleuver-van Melzen, (Den Haag, 15 april 1947) is een folk- en popzangeres, die eind jaren 60 en in de jaren 70 van de twintigste eeuw haar grootste successen behaalde. Bojoura is Bulgaars voor ‘pioenroos’.
Ze werd destijds ontdekt door George Kooymans van The Golden Earrings. Haar moeder is de Bulgaarse operasopraan en zangpedagoge Dani Zonewa. Haar vader was Nederlander. Gitarist George Kooymans volgde les bij Dani Zonewa. Ze trouwde met Hans Cleuver, destijds drummer bij Focus, en stopte een poosje met zingen. Onder leiding van Thijs van Leer en Ruud Jacobs probeerde ze (na een tijdje actief te zijn geweest met binnenhuisarchitectuur) de draad weer op te pakken. Ze maakte een aantal singles en lp's en had een hit met 'The Letter' in 1974.
Toen The Beatles in 1968 begonnen met het Apple-label was er contact met Paul McCartney over een mogelijk platencontract. Later bleek dat hij gekozen had om met Mary Hopkin in zee te gaan.
In 1969 bereikte haar uitvoering van 'Frank Mills' uit de musical 'Hair' de 6e plaats in de Veronica Top-40. Maar vandaag heb ik gekozen voor 'If It’s Tuesday, This Must Be Belgium' uit de gelijknamige Amerikaanse film geregisseerd door Mel Stuart.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'You Got Soul' + 'Cupid' – Johnny Nash
Langzaam maar zeker deed een nieuwe muziekvorm zijn intrede in onze hitlijsten. We spreken nu van eind 1968/begin 1969. En zo gebeurde het met de single 'You Got Soul' van Johnny Nash. In 1964 richtte deze Amerikaanse zanger uit Texas met zijn manager Danny Sims in New York zijn eigen platenmaatschappij op, JoDa Records, die al na twee jaar failliet ging. Hij verhuisde naar Jamaica om kosten te sparen en bezat daar eind jaren zestig zijn eigen studio. Hij scoorde enkele reggae-achtige hits, waaronder een cover van de Sam Cooke-hit 'Cupid'. En ook 'You Got Soul' uit het najaar van 1968 kwam begin januari 1969 terecht in enkele Europese hitparades en werd ook vaak op de radio gespeeld.
In 1971 had Nash een hoofdrol in de Zweedse romantische film "Vill så gärna tro" ("Want so much to believe"), waarvoor hij samen met Bob Marley ook de muziek schreef. Hij woonde toen in het Verenigd Koninkrijk, waar zijn bewerking van Marley's 'Stir It Up' in 1972 een hit werd. Datzelfde jaar bereikte zijn single 'I Can See Clearly Now' (uit zijn gelijknamige album) er de top-5 en ook de toppositie in de Amerikaanse hitparade.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'La Californie' – Julien Clerc
Paul-Alain Auguste Leclerc, beter bekend als Julien Clerc, had in 1968 nog een hit met 'La Cavalerie'; speelde daarna mee in de Franse versie van de musical 'Hair' ('Laissons entrer le soleil', weet je wel), en bracht in 1969 een single uit met de titel 'La Californie'.
Met zijn weelderige krullenbol paste hij perfect in 'Hair' maar zijn grootste successen zou hij pas in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw scoren.
Terwijl zijn vader Paul Leclerc een voorkeur had voor klassieke muziek, kwam hij via zijn moeder Evelyn Merlot (afkomstig uit het overzeese Guadeloupe) in contact met de muziek van zangers als Georges Brassens en Edith Piaf. Op zesjarige leeftijd begon Leclerc piano te spelen.
Met Sylvette Herry, een Franse actrice bekend als Miou-Miou, kreeg hij één dochter: Jeanne (1978). Clerc en Herry leerden elkaar kennen tijdens het draaien van "D'amour et d'eau fraîche", waarin beiden een hoofdrol als pril liefdeskoppel vertolken.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Rock Me' / 'Jupiter Child' - Steppenwolf
De Canadees-Amerikaanse blues/rockband met psychedelische invloeden Steppenwolf stond in 1969 opnieuw in de hitlijsten met 'Born To Be Wild' dankzij de film 'Easy Rider' maar dat belette John Kay en Co niet een uitstekende opvolger voor 'Magic Carpet Ride' uit te brengen.
Oorspronkelijk was 'Jupiter Child' de a-kant maar enige tijd na de release werden beide kanten omgewisseld. Hoe dan ook, beide songs blijven de moeite waard en vele composities van John Kay werden in films gebruikt.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'I’ve Got Dreams To Remember' – Otis Redding
Otis Redding (9 september 1941 – 10 december 1967) was een Amerikaans soulzanger die bekendstond om zijn gepassioneerde manier van zingen.
Zijn grote hit was '(Sittin' on) The Dock of the Bay'. Deze single werd postuum uitgebracht in januari 1968. In feite was het een onafgewerkte demo want in plaats van te fluiten op het einde van het lied had Redding eigenlijk moeten zingen.
Maar wat weinigen weten is dat zijn single 'I’ve Got Dreams To Remember' ook postuum werd uitgebracht en in 1969 terechtkwam in de hitlijsten en nogmaals in 1994.
Een machtige slow die je op slechts één tegel moet dansen: "do the ein stein"! 😉
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Ringo en Maureen Starkey waren wel fan van de elpee 'Yellow Submarine'. Hij zingt trouwens het titelnummer uit 1966.
'Let The Sun Shine In' – Marva Hodge & The Moody Sec
De Musical HAIR werd in 1968 uitgebracht in de VS maar de liedjes bereikten ons in West-Europa pas enkele maanden later, begin 1969. Enige uitzondering was de Nederlandse band Zen die met de titelsong al scoorden vanaf eind 1968. De versie van The Cowsills scoorde niet in onze contreien.
Nog voor de Amerikaanse versie van 'Let The Sunshine In' van The 5th Dimension kregen wij een mooie cover te horen van de Nederlandse zangeres Marva Hodge (geboren in Aruba). Samen met haar groep The Moody Sec bracht zij een stomende versie van 'Let The Sun Shine In' (let op de afwijkende schrijfwijze)!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Aquarius' – Paul Jones
Vanuit Groot-Brittannië bereikte ons de versie van 'Aquarius' van Paul Jones, de voormalige zanger van Manfred Mann. In juli 1966 ging hij solo.
Paul Jones is een Engelse singer/songwriter, acteur, mondharmonicaspeler en radio- en televisiepresentator. The 5th Dimension hadden de grootste hit met twee liedjes uit de Musical Hair die ze vakkundig aan elkaar plakten: 'Medley: Aquarius/Let the Sunshine In (The Flesh Failures)', maar die versie komt later nog aan bod.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Good Morning Starshine' – Oliver
James Rado, Gerome Ragni, en Galt MacDermot waren de songwriters van dit lied uit de Musical Hair. Producer van dienst was Bob Crewe.
William Oliver Swofford (1945 – 2000), beroepsmatig bekend als Oliver, was een Amerikaanse popzanger die bekend werd met zijn vrolijke single 'Good Morning Starshine'. Hij bleek achteraf een eendagsvlieg te zijn in onze contreien.
Het refrein is merkwaardig want het bestaat uit pure nonsens:
"Glibby gloop gloopy, nibby nabby noopy, la la la lo lo. Sabba sibby sabba, nooby abba nabba le le lo lo. Tooby ooby walla, nooby abba nabba, early mornin' singin' song."
Maar wel geweldig om mee wakker te worden!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Easy To Be Hard' – Three Dog Night
'Easy To Be Hard' werd ook geschreven door het trio Galt MacDermot, James Rado, en Gerome Ragni voor de Musical Hair. Chuck Negron was de leadzanger van de Amerikaanse groep Three Dog Night.
De eigenaardige groepsnaam wordt als volgt verklaard: in de Australische outback sliepen de oorspronkelijke jagers (Aboriginals) samen met hun honden als de nachten te koud waren. Bij zeer koude nachten sliepen ze zelfs met drie honden!
In 1970 nam Shirley Bassey ook een succesrijke versie van die geweldige song op!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Aquarius/Let The Sunshine In (Medley) – The Fifth Dimension
Nog één lied met betrekking tot de Musical HAIR, maar wereldwijd wel de grootste hit uit het jaar 1969.
Een mooie mengeling van rock, pop, Broadway, soul en gospel.
The 5th Dimension is een Amerikaanse popgroep uit Los Angeles. De groep kende in de loop der jaren vele bezettingen maar dit waren de oorspronkelijke leden: Marilyn McCoo; Lamonte McLemore; Billy Davis jr.; Ron Townson; en Florence LaRue.
In 1970 heb ik een uitvoering van de Musical HAIR gezien in het Koninklijk Circus in Brussel. Op het einde werd het publiek uitgenodigd op het podium en alhoewel de respons niet massaal was heb ik toen natuurlijk met de cast mee gedanst op de tonen van "The Flesh Failures/Let The Sunshine In" onder een regen van confetti. Een ervaring om nooit meer te vergeten!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Hooked On A Feeling' – B.J. Thomas
Deze Amerikaanse zanger was in West-Europa toen nog niet zo bekend. Hij werd het pas met zijn single 'Raindrops Keep Fallin' On My Head', een meezinger die uit de soundtrack van 'Butch Cassidy and the Sundance Kid' kwam. Die film werd in de VS uitgebracht in september 1969 maar pas in 1970 in de rest van de wereld.
Toch is 'Hooked On A Feeling' uit oktober 1968 een merkwaardige opname want het lied werd later meermaals gecoverd door o.a. Boris Gardiner (1969); Lloyd Price (1971); Jonathan King (1972); en Blue Swede (1974). De laatste twee zijn het best bekend in West-Europa.
Mark James schreef het nummer over een onbeantwoorde liefde en de elektrische sitar werd bespeeld door Reggie Young, dezelfde die hij eerder bespeelde in 'Cry Like A Baby' van The Box Tops. In 1969 bereikte B.J. Thomas met zijn originele single een vijfde plaats in de Billboard Hot 100.
Mark James schreef ook 'Always On My Mind', 'Suspicious Minds' en 'Moody Blue' waarmee Elvis Presley heel goed zou scoren.
Hieronder staat de originele versie, dus zonder de Indianenkreten "ooga chaka", want die komen uit het brein van Jonathan King en werden later overgenomen door de Zweedse rockband Blue Swede.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Nothing But A Heartache' – The Flirtations
The Flirtations, voorheen The Gypsies, is een Amerikaanse r&b-meidengroep.
Na het winnen van een kleine plaatselijke talentenjacht in 1968 om te zien wie de beste imitatie van The Supremes kon brengen, pakten ze hun bagage en gingen ze richting Engeland, waar ze tekenden bij Parrot Records en in de herfst van 1968 Tom Jones begeleidden tijdens diens Europese tournee.
Heerlijke soulklanken uit december 1968/begin 1969 en de single werd geproduceerd door Wayne Bickerton en geschreven door Bickerton en Tony Waddington, een duo dat in de jaren 1970 menige hit zou schrijven voor The Rubettes!
De song wordt nu doorgaans betiteld als een pop- en northern soul-klassieker.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Point Me At The Sky' / 'Careful With That Axe Eugene' – Pink Floyd
Een single die werd uitgebracht op 17 december 1968 en die bedoeld was om de elpee 'Ummagumma' van begin 1969 te lanceren. Vreemd genoeg staat de a-kant er niet op maar wel de b-kant, die in sommige kringen legendarisch zou worden.
Van 'Point Me At The Sky', een song die helaas flopte, herinner ik mij vooral dat René Vanderspeeten toen een programma had op zondag bij Omroep Brabant en dat hij volledig in de war was toen hij die single presenteerde. Op het hoesje stond "point me AT the sky" terwijl hij een promotionele single had gekregen waarop "point me TO the sky" stond. Als overmaat van ramp vergiste hij zich bij het afkondigen van de single en zei hij enthousiast "point me IN the sky".
'Careful With That Axe Eugene' begint heel rustig als een kabbelend beekje om dan bij aandachtige beluistering hier en daar opgeschrikt te worden door kreten die door merg en been gaan. In onze verbeelding zagen wij dan ook een verstrooide en onvoorzichtige houthakker in zijn been kappen!
Pink Floyd zou vooral in de jaren '70 groot worden dankzij hun legendarische elpees.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'Daddy Sang Bass' – Johnny Cash
Nog een voorlaatste nummer uit het najaar van 1968 dat in 1969 nog regelmatig op de radio werd gedraaid.
Voor "The Man in Black" heb ik altijd een voorliefde gehad. Het leuk nummer werd geschreven door Carl Perkins en de producer van de single was Bob Johnston, een legendarisch Amerikaans muziekproducer, vooral in de periode 1965-1975 bekend geworden als producer van de studio-LP's van Bob Dylan; en enkele albums van Simon & Garfunkel en Leonard Cohen.
Als ik onderstaand hoesje goed bekijk vind ik dat de jonge Johnny Cash verdacht veel op Tom Waes lijkt, of is het omgekeerd?! 😉
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
'End Of The World' - Aphrodite's Child
Nog een laatste lied uit het najaar van 1968 dat ook nog in het voorjaar van 1969 veel te horen was op T-Dansants en feestjes van jeugdbewegingen.
'End Of The World' was de tweede single van de Griekse popgroep waarvan de leden het kolonelsregime in hun vaderland waren ontvlucht. Bassist/zanger Demis Roussos, toetsenist Vangelis Papathanasiou, en drummer Loukas Sideras hadden in 1968 een monsterhit gescoord in heel Europa met 'Rain And Tears' gebaseerd op de canon van Pachelbel. Anargyros Koulouris was alleen lid van de groep vóór het vertrek uit Griekenland en op het laatste album '666' (uitgebracht in 1972) want hij moest zijn militaire dienstplicht vervullen.
'End Of The World' was tevens de titel van de eerste elpee van de groep. De drie muzikanten waren van plan de oversteek te maken naar Engeland, maar kregen geen vergunning. Dan maar in Frankrijk gebleven, alwaar een staking uitbrak, de eerste symptomen van de revolutie van 1968. De opnames vonden plaats in de Philips Studio in Parijs tijdens de maanden mei en juni. De elpee werd in oktober 1968 uitgebracht en de gelijknamige single iets later.
Tijdens hun live optredens waren de drie Grieken minder commercieel en veel progressiever, getuige hiervan de rechter videoclip uit 1969.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Op de LP en de affiche van de Musical HAIR stond de krullenbol van Bert Sommer afgebeeld die ook aanwezig was op het Woodstockfestival in augustus 1969. Iedereen is hem vergeten maar hij kreeg toen wel een staande ovatie!
En toen ging de Britse zanger Barry Ryan zich in de meeste West-Europese hitlijsten vertonen met een epos over ene 'Eloise'. Meer dan 5 minuten met vele tempowisselingen wat het moeilijk maakte om op te dansen. Maar wat een genot voor het oor!
Ik schrijf nu over de periode eind 1968 – begin 1969.
De elpee 'Barry Ryan sings Paul Ryan' kon ik aankopen dankzij een bon van Humo's TTT-Club bij de lokale platenboer van Sint-Amandsberg en daarop stond ook ‘The Colour Of My Love’, geschreven door zijn tweelingbroer Paul. Enige tijd later werd het liefdeslied in 1969 gecoverd door ene Jefferson.
De moeder van de tweeling was Marion Ryan, een populaire Britse zangeres in de jaren vijftig.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Martha My Dear’ / ‘Ob-la-di, Ob-la-da’ – The Beatles
Nog twee composities van The Beatles uit de dubbele witte elpee die volledig aan Paul McCartney kunnen toegeschreven worden.
- Bij ‘Martha My Dear’ dacht bijna iedereen spontaan aan alweer een ander liefje voor de linkshandige bassist. Zijn verkering met Jane Asher was in 1968 afgesprongen en hij had een nieuwe protegee onder de vleugels genomen bij Apple (Mary Hopkin), maar Martha was geen menselijk wezen! Het lied ging over zijn hond, een bobtail, die McCartney in 1965 als puppy had gekocht.
McCartney is het enige bandlid dat te horen is op de opname. Veertien sessiemuzikanten, bestaande uit violisten en koperblazers, speelden op 4 oktober 1968 ook mee. De volgende dag nam McCartney nogmaals zijn zangpartij op.
- ‘Ob-la-di, Ob-la-da’ was een poging van McCartney om reggae te promoten. Lennon haatte het nummer, nochtans speelde hij de piano intro die versneld werd opgenomen. hij noemde het "Paul's granny shit" (geen kinderliedje maar een liedje voor oma's).
De titel van het lied (plus de woorden "Life goes on, bra") was een zinnetje dat veel gebruikt werd door een kennis van McCartney, de Nigeriaanse componist en musicus Jimmy Scott-Emuakpor. Die spande een rechtszaak in maar uiteindelijk werd er een schikking getroffen.
De coverversie van de Schotse popgroep The Marmalade haalde in januari 1969 de eerste plaats in de Britse UK Singles Chart.
‘Ob-la-di, Ob-la-da’ werd in de Benelux uitgebracht als single met slechts op de b-kant het prachtige 'While My Guitar Gently Weeps' wat George Harrison dan weer niet vrolijk stemde.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Once Upon A Time In The West’ – Ennio Morricone
De spaghettiwestern 'C'era una volta il West' (Het gebeurde in het Westen) werd uitgebracht in Italië op 20 en 21 december 1968 en onder de naam ‘Once Upon A Time In The West’ op 28 mei 1969 in de VS en West-Europa. In de Franstalige wereld sprak men van ‘Il était une fois dans l’ouest’.
De filmmuziek was meteen legendarisch en werd herhaaldelijk op de radio gespeeld zodat de soundtrack vele jaren lang terug te vinden was in de verkoopcijfers. Het thema werd zelfs ingekort op single uitgebracht in 1976 onder de titel ‘Jill’s Theme’. De zangeres met de hoge stem is Edda Dell'Orso.
Ennio Morricone was een Italiaanse componist, orkestrator, dirigent en trompettist die de muziek voor ongeveer 500 films en televisieseries componeerde en orkestreerde. Hij componeerde tevens een honderdtal popsongs (voor onder anderen Mireille Mathieu, Milva en Mina) en een 150-tal klassieke composities zoals een opera, een tiental viool- en pianoconcerten en kamermuziek.
Een van mijn absolute favoriete componisten! Van deze maestro bezit ik 12 singles, elpees of cd’s.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Memo From Turner’ – Mick Jagger
'Memo From Turner' is de debuutsingle van Mick Jagger als soloartiest. De opname gebeurde in september 1968. Je kunt bezwaarlijk zeggen dat Jagger hier zingt; het is eerder een soort parlando of een voorloper van het rappen.
Over de begeleidende muzikanten heerst er veel verwarring: het zouden Steve Winwood en Jim Capaldi van Traffic zijn, maar Winwood zelf zegt zelf van niet. Ook wordt Al Kooper (basislid van Blood, Sweat & Tears) genoemd, die een bijdrage heeft geleverd aan een andere versie, waarbij ook Keith Richards en Charlie Watts uit The Rolling Stones zouden hebben meegespeeld. Verder worden Russ Titelman op gitaar, Randy Newman op piano, Jerry Scheff op basgitaar en Gene Parsons op drums genoemd. Maar wat als een paal boven water staat is dat de slidegitaar werd bespeeld door niemand minder dan Ry Cooder.
'Memo From Turner' werd ook opgenomen door The Rolling Stones tijdens een sessie in november 1968. Deze versie verscheen in 1975 voor het eerst op het compilatiealbum 'Metamorphosis'.
De muziek komt uit de soundtrack van 'Performance', een controversiële film uit 1970 van de regisseurs Donald Cammell en Nicolas Roeg met in de hoofdrollen James Fox, Mick Jagger en Anita Pallenberg. De film zou aanvankelijk in 1968 uitkomen. De studio hield het uitbrengen van de film echter tegen. Men was geschokt door de vele sadistische scènes, de expliciete seks en het drugsgebruik in de film. Bij het uitbrengen van de film in 1970 waren de critici weinig ingenomen met 'Performance'. Pas later verwierf de film een cultstatus en tegenwoordig wordt de film gezien als een klassieker van de Britse cinema.
Hierboven rechts een alternatieve versie van Jagger & Co en de versie van de Stones uit november 1968 hieronder:
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Yer Blues’ – The Beatles
Een allerlaatste track uit 'The White Album' van november 1968.
Zoals ik al eerder schreef was de Britse groep The Beatles in het najaar van 1968 aan het uiteenvallen. George Harrison wou absoluut dat er met zijn composities werd rekening gehouden net zoals die van "Lennon/McCartney". Paul McCartney schreef en speelde meestal alleen op zijn composities, wat John Lennon dan niet vrolijk stemde. En Ringo ging meer en meer acteren.
Zo was Lennon met Yoko Ono te gast tijdens het optreden van The Rolling Stones in de documentaire "The Rolling Stones Rock and Roll Circus", een film van een bijzonder muziekproject van de Britse band The Rolling Stones geregisseerd door Michael Lindsay-Hogg.
Op 11 december 1968 organiseerden The Rolling Stones een concert in een circustent waar onder andere artiesten als The Who, Taj Mahal, Marianne Faithfull en Jethro Tull optraden. Het hoogtepunt werd gevormd door een optreden van supergroep The Dirty Mac, bestaande uit John Lennon, Yoko Ono, vioolvirtuoos Ivry Gitlis, Mitch Mitchell (drummer van The Jimi Hendrix Experience), Eric Clapton, en Stones-gitarist Keith Richards. Oorspronkelijk zou de concertregistratie uitgezonden worden op de BBC, maar de Stones hielden de release om uiteenlopende redenen tegen. De première vond pas plaats in 1995, net als de release op cd van het optreden.
'Yer Blues' is een poging van John Lennon om een blueslied te componeren.
Hieronder rechts staat ‘Yer Blues’ van The Dirty Mac (John Lennon was fan van Fleetwood Mac, vandaar de groepsnaam), opgenomen op 11 december 1968.
Alweer twee fragmenten uit de dubbele witte van The Beatles, uitgebracht enkele dagen vóór mijn zeventiende verjaardag.
Het eerste fragment werd gezongen door Paul McCartney. Met als intro het geluid van een vliegtuig van de maatschappij BOAC (British Overseas Airways Corporation) en het geheel rockt als de pest.
Toen ik in 2002 mijn vakantie doorbracht in Orange County, Californië zag ik een live optreden van ... The Beach Boys die een heerlijke cover van dit nummer brachten. Brian Wilson was toen jammer genoeg niet van de partij.
Het tweede fragment werd gezongen door John Lennon en is een ode aan zijn moeder. 'Julia' werd geschreven toen Lennon, samen met de andere Beatles, bij Maharishi Mahesh Yogi verbleef in Rishikesh, India. Daar leerde hij de karakteristieke speelwijze op gitaar van Donovan. Het nummer gaat over de moeder van Lennon, Julia Lennon, die in 1958 overleed toen John Lennon 17 jaar oud was. Zij gaf Lennon zijn eerste gitaar, en stimuleerde de interesse van haar zoon in muziek. Het is het enige nummer van The Beatles waarop enkel Lennon te horen valt. Paul McCartney, daarentegen, speelde wel vaker solonummers op Beatles platen, zoals 'Yesterday' en 'Blackbird'.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Albatross’ – Fleetwood Mac
Ook John Lennon was fan van deze instrumentale single, die eind 1968 verscheen en dus begin 1969 nog altijd in de meeste hitlijsten ter wereld aanwezig was.
Het was de zalige tijd van Radio London toen ik elke zondagavond naar de Britse hitparade luisterde en met mijn transistor radio onder mijn hoofdkussen in slaap werd gewiegd door deze stille ‘Albatross’.
Het was een jaar later de inspiratiebron voor Lennon om 'Sun King' te componeren, ook een heerlijk semi-instrumentaal nummer dat op 'Abbey Road' zou verschijnen.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Days’ – The Kinks
De Britse rockgroep The Kinks, die bestond uit singer/songwriter Ray Davies, zijn broer leadgitarist en zanger Dave Davies, bassist Pete Quaife, en drummer Mick Avory, heeft altijd een bijzondere plaats in mijn hart ingenomen.
Oorspronkelijk opgericht als The Ravens, maar manager Larry Page zorgde zonder het te willen voor een andere groepsnaam. Volgens Ray Davies was de naam afgeleid van een uitspraak van Page nadat hij Ray op een dag in een eigenaardige kledingcombinatie de studio zag binnenlopen: 'You look like a Kink!'. Sindsdien noemden ze zich The Kinks.
'Days' werd in het najaar van 1968 uitgebracht zodat de single ook nog in 1969 in de hitlijsten stond.
♫♫♫ Thank you for the days, those endless days, those sacred days you gave me. I'm thinking of the days, I won't forget a single day, believe me. ♫♫♫
Bedankt voor al die prachtige verhaaltjes, Ray die je zo vakkundig in slechts 3 minuten kon persen, voorzien van heerlijke muziek!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘While My Guitar Gently Weeps’ / ‘Birthday’ – The Beatles
Alweer twee tracks uit de dubbele witte elpee van The Beatles.
- ‘While My Guitar Gently Weeps’ is een compositie van George Harrison. De geruchtenmolen draaide eind 1968 op volle toeren want "de stille Beatle" was naar verluidt misnoegd over zijn plaats in de Fab Four. Er haalden niet genoeg composities van hem op de elpees van The Beatles. Hij begon in die dagen ook meer en meer samen te werken met Eric Clapton die dan ook op deze track meespeelt.
Op 6 september 1968, tijdens een rit van Surrey naar Londen, vroeg Harrison aan Eric Clapton of hij een gitaarsolo wilde toevoegen aan het nummer. Aanvankelijk wilde Clapton niet: “Nobody ever plays on the Beatles' records”. Harrison wist hem toch te overtuigen en diezelfde avond werd de solo opgenomen. Later heeft Harrison verteld dat de aanwezigheid van Clapton een stimulerend effect had op de band: “It made them all try a bit harder; they were all on their best behaviour.”
Het nummer staat op de 135ste positie op 500 Greatest Songs of All Time van Rolling Stone en op de zevende plek op hun lijst van 100 Greatest Guitar Songs of All Time.
- 'Birthday' is een lied dat in 1968 werd uitgebracht op het album 'The Beatles' (alias 'The White Album'). Het nummer werd geschreven door John Lennon en Paul McCartney. Chris Thomas, een producer van EMI, herinnert zich dat McCartney als eerste in de studio was en dat hij toen de gitaarriff van het nummer speelde. Toen de andere bandleden in de studio arriveerden, had McCartney het hele nummer volgens Thomas al geschreven.
's Avonds keerde iedereen weer terug in de studio en werden er overdubs aan het nummer toegevoegd: tamboerijn, piano, handgeklap (waarbij roadie Mal Evans ook meedeed), achtergrondzang (onder andere door Pattie Boyd, de vrouw van George Harrison, en Yoko Ono, de vriendin van John Lennon) en de leadzang van McCartney (met bijdragen van Lennon).
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Ring Of Fire’ – Eric Burdon & The Animals
Eric Burdon nam een opname van Johnny Cash uit 1963 onder handen. ‘Ring Of Fire’ werd geschreven door June Carter Cash en Merle Kilgore.
Net zoals Joe Cocker gedaan had met 'With A Little Help From My Friends' kreeg het lied een tragere versie aangemeten dan het origineel.
In februari 1969 viel de groep uit elkaar en richtte de Engelse zanger een nieuwe band op: Eric Burdon and War.
Deze versie van ‘Ring Of Fire’ uit het najaar van 1968 zou ook nog scoren in 1969.
Zijn krachtige rauwe stem is befaamd. Hij is in het blad Rolling Stone als 57ste geplaatst op de lijst met de grootste zangers aller tijden.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Blackberry Way’ – The Move
The Move was een van de leidende Britse rockbands van de jaren 1960. De groep behaalde echter geen succes in de Verenigde Staten.
Binnen de Britse popmuziek maakte het liedje 'Flowers In The Rain' van The Move geschiedenis omdat het in augustus 1967 als eerste popplaatje werd uitgezonden op de BBC Radio 1.
Hoewel bassist/zanger Chris "Ace" Kefford de oorspronkelijke leider was, is The Move voor het grootste deel van hun carrière geleid door gitarist, zanger en songwriter Roy Wood. Hij schreef alle Britse singles van de groep en zong vanaf 1968 de leadzang op veel nummers, hoewel Carl Wayne tot 1970 de belangrijkste leadzanger was. Oorspronkelijk had de band vier zangers (Wayne, Wood, Trevor Burton en Kefford).
De uiteindelijke bezetting in 1972 bestond uit het trio Wood, Bevan en Jeff Lynne, die de groep omvormden tot het Electric Light Orchestra (later afgekort tot ELO), een Britse rockgroep die Beatlesque pop met strijkers en futuristische kunstbeelden vermengt en die dan weer veel succes oogstte in de VS. Na het vertrek van Wood werd Lynne het belangrijkste lid van de groep.
‘Blackberry Way’ is een psychedelisch antwoord op 'Penny Lane' van The Beatles en Carl Wayne weigerde te zingen op deze song zodat Roy Wood zelf leadzanger werd. Een onbekende muzikant speelt hierop mellotron. In februari 1969 bereikte de single de eerste plaats in de Britse hitlijsten.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Crimson & Clover’ – Tommy James & The Shondells
Bij deze single hoort een leuke anekdote die ik jullie beloofd had toen ik weken geleden 'Mony Mony' van dezelfde Amerikaanse band besprak.
Mijn schoolresultaten waren in die periode heel goed en als beloning kreeg ik van mijn ouders een transistor radiootje van het merk Grundig.
Op een zonnige dag, de single werd in de VS uitgebracht in november 1968, dus moet het in de lente van 1969 geweest zijn, waren mijn ouders, mijn zus en ik naar mijn grootouders gereisd en zoals altijd had ik mijn transistor mee. Maar mijn batterijen waren altijd heel snel plat zodat de klank met horten en stoten uit dat toestel opborrelde. Net op het moment dat ‘Crimson & Clover’ gespeeld werd. En mijn pa: "Zijn die batterijen alweer plat?". En ik: "Maar neen, pa dat is het normaal geluid van dat plaatje!". Hilariteit alom!
Er bestaan twee versies van dat liedje: de single versie (ingekort) en de lange elpeeversie. Vanaf 2:28 min. begint de zanger te schokken. Op de lange versie is dat pas vanaf 4:30 min. Ik plaats hieronder beide versies, veel luistergenot!
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Comment te dire adieu?’ / ‘Des ronds dans l’eau’ – Françoise Hardy
- Het eerste liedje werd geschreven door Serge Gainsbourg, alhoewel hij zich voor de melodie grotendeels liet inspireren door 'It Hurts To Say Goodbye' geschreven door Jack Gold en Arnold Goland. De eerste opname uit 1966 is van Margaret Whiting en die van Vera Lynn kwam pas later. Er bestaat ook een instrumentale versie van Walter Wanderley uit 1967.
De Franse zangeres bracht ‘Comment te dire adieu?’ eind 1968 uit zodat haar single begin 1969 nog altijd terug te vinden was in diverse hitlijsten. De manier waarop Gainsbourg speelt met de Franse taal is subliem!
- Het tweede liedje komt uit de soundtrack van 'Vivre pour vivre' (september 1967) en werd geschreven door Raymond Le Sénéchal en Pierre Barouh. De eerste versie werd gezongen door Annie Girardot en Nicole Croisille in 1967. Françoise Hardy bracht haar versie uit in het najaar van 1967 zodat ‘Des ronds dans l’eau’ nog vaak op de radio te horen was in de loop van 1968.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Seven Horses In The Sky’ – The Pebbles
The Pebbles hadden in 1968 een grote hit met 'Get Around' (vooral Mike & Zaki plugden de single enorm) maar wat weinigen weten is dat de Antwerpse groep op Jazz Bilzen in die zomer van 1968 ook een versie van ‘Seven Horses In The Sky’ hebben gespeeld met een andere tekst dan op de single. Maar die versie is helaas nergens meer terug te vinden. Hieronder is de originele versie uit eind 1968 te horen en die geweldige single scoorde begin 1969 nog altijd heel hoog in de hitparade.
In de jaren '90 is een verzamel-cd uitgebracht met als titel 'The Story of The Pebbles 1964-1994' maar de versies van hun hits, die daarop te horen zijn, zijn niet de originele want die waren vernietigd door een brand bij platenmaatschappij Barclay in Frankrijk.
Nog een woordje over het hoesje hieronder. Dit is de heruitgave van de single uit 1969 want op de b-kant stond toen 'To The Rising Sun' terwijl op de oorspronkelijke single uit 1968 'The Verger' staat.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
‘Mother Nature’s Son’ / ‘Happiness Is A Warm Gun’ – The Beatles
Nog twee nummers uit de dubbele witte elpee van de Fab Four.
- 'Mother Nature's Son' is een nummer van The Beatles uit 1968 dat hoofdzakelijk werd geschreven door Paul McCartney, hoewel het onder de gebruikelijke auteursrechtvermelding Lennon/McCartney verscheen. McCartney liet zich tot het nummer inspireren door een lezing van Maharishi Mahesh Yogi tijdens een verblijf van The Beatles in India. Lennon schreef ook een nummer naar aanleiding van deze lezing, maar zijn 'Child of Nature' werd niet door The Beatles uitgebracht. Deze melodie werd later gebruikt in zijn solonummer 'Jealous Guy'.
John Lennon speelde niet mee, maar volgens McCartney droeg Lennon wel enkele woorden aan de tekst bij tijdens hun verblijf in India. Lennon had er een hekel aan dat McCartney vaak muziek opnam zonder de rest van de band, en technicus Ken Scott herinnerde zich later dat de spanning dan ook om te snijden was toen Lennon en Ringo Starr na afloop de studio kwamen binnenlopen. De groep was toen al langzaam maar zeker aan het uiteenvallen. Wie speelde er wel mee op het nummer? Paul McCartney: zang, akoestische gitaar, pauken, drums en George Martin: koperarrangement.
In de Griekse mythologie is 'Mother Nature' eigenlijk Gaia.
- ‘Happiness Is A Warm Gun’ werd door John Lennon geschreven. Hij werd beïnvloed door een Amerikaans krantenartikel van de wapenindustrie met dezelfde titel en een boekje uit 1962 van Charles M. Schultz: "Happiness is a warm puppy" en dat is natuurlijk Snoopy uit de stripserie 'Peanuts'.
Het lied bestaat eigenlijk uit vier delen, het hadden net zo goed vier aparte liedjes kunnen zijn. Deel 1: She's not a girl who misses much Deze zin is eigenlijk een veelgebruikte Liverpoolse uitdrukking waarmee men refereert aan een knappe vrouw. Deel 2: I need a fix cause I'm going down Een "fix" is een duidelijke verwijzing naar drugs, Lennon zou later in 1968 met een heroïneverslaving worstelen en daar verwijst "a warm gun" ook naar. Deel 3: Mother Superior jump the gun Hier brengt John Yoko Ono ten tonele. Het paar was in die periode net samen en John was geobsedeerd door zijn nieuwe vriendin. Hij noemde haar vaak Mother of Mother Superior. Deel 4: Happiness Is A Warm Gun Deze zin kan als het refrein beschouwd worden met haast een doowop-thema en gekke achtergrondzang (bang bang-shoot shoot). Eigenlijk horen we hier twee ritmes door elkaar (de zogenaamde polymeter-techniek).
Pommelien Thijs (Kessel, 4 april 2001) is een Vlaamse actrice, presentatrice en zangeres. In 2019 vertolkt Pommelien Thijs de hoofdrol in de televisieserie #LikeMe, waarin zij het personage Caroline (Caro) Timmers voor haar rekening neemt. Het was dan ook niet 'Ongewoon' dat zij hiermee op zaterdag 23 april 2022 als eerste nieuwkomer zou terechtkomen in de Radio 2 Top 30.
Op de recente MIA's waren Angèle en Metejoor de grote slokoppen. Op zaterdag 23 april 2022 kwam Angèle als tweede nieuwkomer binnen in de Radio 2 Top 30 met 'Libre' en Metejoor stond toen al 11 weken op nummer één met 'Dit is wat mijn mama zei'!
De eerste nieuwkomer in de Radio 2 Top 30 van zaterdag 30 april 2022 was een trio gevormd door David Guetta, Becky Hill, en Ella Henderson. Het resultaat van hun samenwerking vas 'Crazy What Love Can Do' en wie ben ik om hen tegen te spreken?
De tweede en meteen hoogste nieuwkomer in de Radio 2 Top 30 van zaterdag 30 april 2022 was Margriet Hermans die in Liefde voor Muziek een cover had gebracht van 'She's After My Piano' van 2 Fabiola featuring Loredana. Met 'Lekker blijven hangen' verraste ze Pat Krimson, Loredana en de rest van de groep. Margriet nestelde zich meteen op nummer 19. De originele oorwurm kan rechts bekeken en beluisterd worden!
Dit waren dan de laatste vier nieuwkomers uit de Radio 2 Top 30 van 23 en 30 april 2022. Telkens twee per aflevering en het waren drie Belgische producties tegenover slechts één buitenlandse. Bedankt voor jullie reacties en tot later!
Shawn Peter Raul Mendes (Pickering, 8 augustus 1998) is een Canadees singer-songwriter en model. Sinds 2015 duikt hij regelmatig op in de Radio 2 Top 30, solo of met andere artiesten zoals o.a. Camila Cabello of Justin Bieber. Op zaterdag 16 april 2022 verscheen hij alleen in onze wekelijkse hitparade met zijn nieuwste single 'When You're Gone'.
De tweede nieuwkomer in de Radio 2 Top 30 van zaterdag 16 april 2022 was een Belgisch product: zanger Maksim met zijn single 'Zonder mij'. Maksim Stojanac is een Belgische zanger, danser en acteur. Voor zijn overstap naar het acteren, dansen en zingen bij #LikeMe was hij voetballer bij de beloften van Sint-Job. Maksim is in 2022 ook presentator van The Voice Kids samen met An Lemmens.
Meteen op nummer 22 in de Radio 2 Top 30 van zaterdag 16 april 2022 stond de nieuwste van Stromae: 'Fils de joie'. Paul Van Haver, de Belgisch singer/songwriter van hiphop en elektronische muziek, stond nochtans al genoteerd in die hitlijst met 'L'enfer' op nummer 14 en die single vertoefde al 14 weken tussen de 30 beste van de week!
Maar de hoogste nieuwkomer in de Radio 2 Top 30 van zaterdag 16 april 2022 was Camille die meteen binnenkwam met 'Lift U Up/Hou vol', een bewerking van een grote hit van 2 Fabiola. Het was een fragment uit Liefde voor Muziek en Camille Dhont, de Belgische zangeres en actrice uit Wevelgem, stond die dag ook nog genoteerd met 'Diamant', haar hitsingle die al 10 weken verbleef in onze wekelijkse hitparade en op nummer 3 was verankerd. Ze kwam meteen binnen op nummer 12, dus 10 plaatsen hoger dan Stromae, geen geringe prestatie.
Tot zover de vier nieuwkomers in de Radio 2 Top 30 van zaterdag 16 april 2022. Drie Belgische producties tegenover één buitenlandse.