dit is de fameuze en mysterieuzeneuze GroB blog

Foto

aantal kliks op deze blog



Inhoud blog
  • toedeloe
  • Carlos en Discus
  • ga nog eens testen op doenbaarheid
  • proberen
  • eens proberen
  • test
  • KOKENETEN: lusten hottentotten matelote?
  • We raken niet verhit in Valladolid (2)
  • Valladolid, toch via de juiste afrit (1)
  • KOKENETEN: naar de Ardèche
  • Donibane Lohizune??
  • We rijden knus naar Saint-Jean-de-Luz
  • KOKENETEN uit Mexico, met bonen en zo
  • Honderden hazen en één schildpad in Niort (deel 2)
  • Vuurspektakel in Niort, met Carabosse (deel 1)
  • KOKENETEN: de lekkerste kip in bier vind je HIER!
  • Beaufort04 met het trammetje van plezier
  • Beaufort 04, per tram van ginder tot hier
  • Tussen De Hoogmolen en het Boenderbos
  • KOKENETEN: vis met groenten, in de oven
  • Tussen het groene mos van het Boenderbos...
  • Aan de (water)bak in Cotignac
  • KOKENETEN: 2X lekkers voor de prijs van 1
  • KOKENETEN: 2X lekkers voor de prijs van 1 (deel 2)
  • Stappen door Gent, rond de Vleestent
  • Senioren heerlijk verwend in Gent
  • No more stress in Cadaqués
  • problemen met uploaden
  • Zonder geharrewar naar Alfafar
  • KOKENETEN: over konijnen en hazen

    de daders:            Greta en boB = grob


    Foto

    Organisation de loisir agréable et blabla amical


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Feria Internacional de Pueblos 2009 Fuengirola ossenkar uit Costa Rica


    Foto

    zeer interessante links vind je hieronder
  • dit zijn alle foto's en photoshop creaties van Gaviota
  • de beste ontstresser is zuurstof in Zutendaal
  • de vrolijke bloggers: stel je site hier in de kijker en wordt veel vrienden rijker

  • Garfield als kok


    Foto

    kok als Garfield


    Foto

    Gastenboek
  • Op bezoek geweest
  • hoi blogmaatje,
  • Lieve groetjes Nikki
  • verrasend mooi blog !
  • Wandelgroetjes uit Borgloon

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Welkom! Blij je hier te hebben. Kijk maar eens rustig rond.

    fietsen in Zeeland


    Foto

    een potje Olaba petanque


    Foto

    avond in Burgos


    Foto

    koninklijke glasblazerij tegen Segovia


    Foto

    Expo Oostende voor Anker 2009


    Foto

    terug in Vatan


    Foto

    Salers runderen


    Foto

    als smakelijk hapje in Valencia


    Foto

    fontein in Vejer de la Frontera


    Foto

    kathedraal van Cadiz


    Foto

    standbeeld Tio Pepe in Jerez


    Foto

    trol met Greta in Bergen (Noorwegen)  (trol staat bovenaan)


    Foto

    met kaasboerin in Edam


    Foto

    als vrome bedevaarder


    Foto

    met mijn Baskische vriend Joseba aan het Guggenheim in Bilbao

    Foto

    m.a.w. de weblog van Greta en boB

    de bloemige blog die de avonturen van Greta en boB in BEELD brengt in België, Spanje, Frankrijk, enz.
    De foto´s zijn meestal van Greta en de tekst van boB.
    Ook eigen (makkelijk na te maken) ervaringen in het cuisineren worden neergezet,
    ter streling van het virtuele gehemelte van de kijker/lezer of amateurkok.

    23-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen (4): de sneeuwvanger van Geiranger

     

     

    Geiranger is een ietsepietsie dorpje aan het einde van waarschijnlijk de mooiste fjord ter wereld.

    Op de kaart hierbij zie je links onderaan Schotland, en helemaal onderaan 

    het meest noordelijke deel van Denemarken, waar de Noordzee overvloeit

    in de Baltische zee via het Kattegat.

    De Geirangerfjord dringt héél diep het land in, op de  hoogte van de Far Oer eilanden (helemaal bovenaan links).

    Geiranger ligt midden bovenaan onder de rode punaise ‘A’ op deze kaart.

     

     

     

     

    De aankomst in Geiranger is voorzien om acht uur ’s morgens, maar (niet volgens mijn gewoonte) sta ik al op

    om 6u30, als we de fameuze ‘Seven Sisters’  watervallen passeren.

    In 2005 is deze Geirangerfjord toegevoegd aan Unesco’s werelderfgoed lijst.

     

     

     

     

    Ik ben trouwens niet alleen om midden in de nacht op te staan.

    Hoewel stilaan van geen nacht meer sprake is, want echt donker wordt het

    niet meer. De diverse watervallen doen hun ding aan beide zijden van de fjord,

     maar dat kan je natuurlijk niet in één foto vatten. Men kan van op het schip de

     waterspetters voelen. Verbazend hoe een schip met een zo grote diepgang als dit,

     tamelijk vlot door zo een smalle doorgang kan manoeuvreren.

     

     

     

     

    Om 8u15 nemen we het ontbijt, en intussen wordt aan de lokale autoriteiten de

     toestemming gevraagd om te ontschepen.

    Er is geen kade voor cruiseschepen, dus gebeurt het ontschepen met de oranje

     reddingssloepen, de zogenaamde tenders.

    We maken een uitstap met een autocar naar het hoogste punt vlak in de buurt,

    maar wel op 1500 meter hoogte gelegen.

    Onderweg is er nog een stop voorzien op 1030 meter boven de waterspiegel.

    Hoewel we inwendig al goed gevuld zijn, krijgen we nog een extra ontbijt in deze

     blokhut, onder de vorm van koffie en cake.

     

     

     

     

    Deze refuge deed al dienst in de jaren stillekes.

    Getuigen zijn hierbij foto’s van een eeuw geleden, met auto’s uit de oude doos.

    Let nu even goed op de achtergrond, met een bevroren meer en sneeuwplakken 

    tegen de bergwanden, in een bepaald patroon.

     

     

     

     

    Op deze actuele foto zie je, naast de allochtoon, hetzelfde meer met dezelfde

     ijsschotsen en nog altijd hetzelfde sneeuwpatroon tegen de bergflanken.

    Heel merkwaardig!

     

     

     

     

    Even verder en hoger staat een wagen met een panorama kijkende toerist,

    die ook al lange tijd onderweg lijkt te zijn.

     

     

     

     

    De weg slingert steil omhoog, en de bus neemt de ene haarspeldbocht na de

     andere, temidden van een spinnenweb van kleine rivieren, gevuld met water

    en sneeuw.

    We zijn al lang boven de boomgrens, en alleen wat schraal gras en mos kunnen

    het hier nog met moeite uithouden.

     

     

     

     

    De top van de berg Dalsnibba ligt op 1500 meter. Tot ieders verbazing ligt hier

    een ultramoderne shop en andere punten van interesse.

    Er is zelfs een muziekkiosk, waar elke zondagmorgen de fanfare van Geiranger

     Noorse volksliederen komt spelen.

     

     

     

     

    Van hieruit hebben we een prachtig zicht op de omringende bergen en op de

    plaats waar de fjord ten einde loopt. Het uitzicht is adembenemend en onvergetelijk. 

    De waterlijn is in vogelvlucht op vrij korte afstand, en toch staan we op 1500 meter.

     

     

     

     

     

    Het landschap is apocalyptisch en er staat een strakke wind. Overal liggen losse

     stenen en stukken rots, en het is een traditie dat op de bergtop elke bezoeker

    een steen bovenop een andere plaatst. Kijk maar naar al die hoopjes stenen.

    Ik sta hier met een sneeuwbal in mijn hand. Dat is zo lang geleden dat ik het me

    niet meer kan herinneren. Waarschijnlijk was de laatste keer in de Sierra Nevada.

     

     

     

     

    De toeristen die hier honderd jaar geleden waren, hebben de traditie van het

    stenen leggen al ingezet.

    Hier zie je trouwens een historisch document van hoe het allemaal begonnen is.

     

     

     

     

    In de bus hebben we onze Italiaanse doorwinterde en doorzomerde gids(e) Diana,

     die exclusief met ons op de foto wil.

    Zij verkiest hier elk jaar de ijskoude zomerwind te trotseren, liever dan van lasagne

    te smullen bij haar zuiderse mama. Elk wat wils natuurlijk.

     

     

     

     

    Na het stillen van onze visuele honger rijden we terug naar beneden, waar we

    nog een stop maken op een plaats die al een stuk warmer en comfortabeler is.

    Intussen liggen er al vier cruiseschepen in de baai van Geiranger.

    Ze zijn stuk voor stuk veruit de hoogste gebouwen in en rond het dorp.

     

     

     

     

     

    Van Seniorennet zijn er ongeveer een 120-tal deelnemers aan de cruise.

    De Photoshop groep is vertegenwoordigd door drie leden, die je hier samen ziet.

    Het is niet de kwantiteit die telt, maar de kwantiteit natuurlijk.

     

     

     

     

    Beneden in het dorp zijn enkele aangename shops, waar Greta een trol bedankt

    die voor haar de deur open houdt.

     

     

     

     

    In een van de winkels loopt nog een authentieke Noorse

    Viking rond. Hij ziet er al bij al niet al te gevaarlijk uit.

     

     

     

     

    Iedereen die van boord was wordt langzamerhand opgehaald

    door de oranje tenderboten. Wijzelf nemen de laatste boot en zien de andere

    schuiten intussen achter elkaar in een rijtje naar de Opera varen.

     

     

     

     

    Iedereen is waarschijnlijk aan boord, en we verlaten Geiranger, met op de

     achtergrond de bergtop waar we kortgeleden nog boven stonden.

     

     

     

     

    We hebben nu een lang stuk (letterlijk) voor de boeg, recht naar het uiterste

     noorden.

    Intussen genieten we nadrukkelijk van de natuur, als we niet in een bar zitten.

     

    Dit hier is slechts een kleine selectie van foto’s. Wens je er meer te zien, klik dan:

     

     

    En scroll naar beneden naar “Reizen en vakantie”>Europa>Noorwegen.

    Klik op “Galerij” en je ziet al de foto’s die je wilt.

     

     

     

     

     

    23-04-2011, 00:00 geschreven door grob  

    Reageer (1)

    16-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen (3): Bergen in volle zon

     

     

    De terugkeer uit Marokko heeft nog wel een paar dagen in de oude benen gezeten.

    Het vraagt wel wat inspanning om nu ook mentaal terug te keren naar een totaal

     andere wereld, helemaal in het noorden.

     

    Bergen, Noorwegen.

    Om zeven uur ’s morgens komt de stad in zicht, na een zachte en aangename

     vaart door de ‘Korsfjorden’.

    De stad ligt in een inham van deze oneindig lange fjord, waar het cruiseschip

    heel rustig de tijd neemt om tussen de reusachtig hoge bergwanden te navigeren.

    De Opera legt aan in de niet te grote haven, slechts op enkele stappen

    van het centrum.

    Na het ontbijt staan we klaar om te ontschepen, en het weer is uiterst aangenaam.

    We gaan aan land in deze oude Hanzestad, waar de gebouwen herinneren

    aan een geslaagd commercieel verleden.

    Ook vandaag ziet het er helemaal niet slecht uit.

    Een van de eerste gebouwen waar we langs gaan

    is een middeleeuwse toren.

    P.S. Jammer genoeg moet ik zeer zwaar selecteren in

    het aantal foto’s. Anders wordt het verhaal te lang,

    en Seniorennet kan maar 20 foto’s per keer aan.

     

     

     

     

     

    Met dit prachtweer plannen we een tocht naar de dichtst bijzijnde berg.

    Wat kan je beter doen in een plaats met de naam Bergen?

    Eén van de bergen waaraan de stad zijn naam dankt is de Fløyen. Van hieruit

    is er een goed uitzicht over de stad. Om op de top te komen kan je gebruik maken

     van een kabeltram, de ‘Fløibanen’.

    Heel populair, is deze uitstap, ook bij de autochtonen.

    Te voet omhoog kan ook, maar is wel vermoeiend, en de zeer steile,

    bijna loodrechte kabeltram is een attractie op zichzelf.

     

     

     

     

    Het is een enkelspoor, met maar één rijtuig. Vandaar dat je een beetje geduld

    moet hebben, vooraleer je kunt opstijgen. De derde persoon van links hoopt

    dat het wat vooruitgaat. En het gaat beter vooruit dan verwacht.

     

     

     

     

    Het gebouw binnen is weinig anders dan een perron, bestaande uit

    een aantal trappen.

    De kabeltram komt zoemend aangereden of –geschoven,

    in een zee van licht en probeert of de remmen nog werken,

    wat wel aangeraden is.

     

     

     

     

    Boven op de berg is een hele infrastructuur uitgebouwd:

    speeltuin, wandelpaden in het bos, uitzichthoeken, terrassen,

    winkeltjes en Greta neemt hier haar eerste trol bij de neus.

     

     

     

     

    Bergen is heel verzorgd en goed gestructureerd.

    Het is verspreid over zeven bergen (de syv fjell) en ligt dichtbij ongelooflijke

     fjorden. Bergen is de tweede grootste stad van Noorwegen, en een

    (volgens Noorse normen) uitbundige studentenstad.

    Hier citeer ik wel een Noorse tekstbron.

    Nu ja, als een Noor twee woorden na elkaar zegt dan wordt hij daar al beschouwd

     als verschrikkelijk uitbundig…

     

    Bergen telt 250 000 inwoners, maar het lijkt veel kleiner en intiemer dan het is.

    Op de foto aan de linkerkant ligt een meer, met een fontein middenin.

    De naam van deze plas is ‘Lille-Lungegardvann’. Het enige Noorse woord

    dat ik ken is ‘lille’, wat klein betekent, waarschijnlijk afgeleid van het Engelse Little.

     Of omgekeerd, want de Noren waren duizend jaar geleden al op bezoek in

     Engeland, en ook bij ons trouwens.

     

     

     

     

    Vanaf onze hoge standplaats zien we de MSC Opera liggen, met ernaast

    nog een kleintje. De tijd en de portemonnee tikt hier genadeloos, want een

     ligplaatsje voor een cruiseschip komt in Noorwegen ongeveer op 100 000 €/dag.

     

     

     

     

    Een heerlijk zonnetje doet ons deugd op deze hoogte.

    In de verte liggen een aantal eilanden, met elkaar verbonden door bruggen

    of tunnels.

    De stad is een populair beginpunt voor vakantiegangers die de Noorse fjorden,

     bergen en gletsjers willen zien. Deze stad is het zuidelijke begin- en eindpunt

    van de Hurtigruten, een scheepsroute voor goederen- en passagiersverkeer

    langs de Noorse westkust.

    De Hurtigruten schepen gaan we nog herhaaldelijk te zien krijgen onderweg,

    op weg naar en van het noorden.

     

     

     

     

    De Bergense kabeltram is splinternieuw, en van de vorige versie hebben ze

    een van de tandwieltjes vergeten mee te nemen.

     

     

     

     

    Boven kan je verschillende richtingen uit. Je hebt hier niet alleen de Fløybaan, 

    maar ook de Fløysletten. Waarschijnlijk huizen ze in de Brushytten, de boshutten.

     Zoiets spreekt me wel aan, maar ik mag er niet naartoe van Greta.

     

     

     

     

    De terugweg naar beneden is even steil. De kabeltram is een stijf rijtuig,

    met slechts één compartiment. Dat wil zeggen dat de helling helemaal perfect

    onder dezelfde hoek moet aangelegd zijn, anders ga je de oneffenheden

    serieus voelen. Maar alles verloopt naadloos. De Noren kunnen het.

     

     

     

     

    De Fløibanen wensen ons een fijne dag verder.

     

     

     

     

    Vanwege de gunstige ligging van de haven was Bergen in de middeleeuwen

    een belangrijke link van de Hanzesteden, een groepering van Europese

    en Baltische steden die een handelsovereenkomst afsloten.

    Er is dan ook een museum voor deze vroegere Hanseatic League (dat we niet

     bezoeken).

    Bergen werd volgens de overlevering in 1070 gesticht door koning Olav Kyrre,

     nadat hij de kerrie had uitgevonden.

    Tot 1299 was het de hoofdstad van Noorwegen. Tegen het einde van de 13e eeuw

     werd het een van de belangrijkste Hanzesteden.

     

     

     

     

    Bryggen, het havenkwartier is het gezicht van bergen.

    In Bergen vind je veel cultuur en een inspirerende mix van oude en nieuwe

     architectuur.

    Deze wijk is opgenomen op de Wereld erfgoed lijst van de Unesco.

    In 2000 was Bergen culturele hoofdstad van Europa.

     

     

     

     

     

    Er heerst een gezellige drukte, zonder vervelende toeristische overrompeling.

    À propos: Bergen staat bekend om zijn hevige regenval (gemiddeld 2250 mm

    per jaar). De stad viert jaarlijks in oktober het Regenfestival, met een regenjas-

    en parapluparade. De vele parapluautomaten die overal in de stad te vinden zijn,

     zijn hier beslist geen overbodige luxe. Gelukkig zijn we in juni…

     

     

     

     

    Kantoor- en andere gebouwen hebben een eenvoudige structuur, met kleine,

     vierkante ramen. Waarschijnlijk heeft het (winter)klimaat hiermee te maken.

     

     

     

     

    Kuierend door de straten komen we Rik tegen, onze coole tafelgenoot voor

    een week.

    De straten zijn geplaveid met kasseien, en de banken hebben een armsteun 

    in het midden. Noren vertonen dus toch (minieme) afwijkingen.

     

     

     

    De gebouwen zijn kleurig en netjes onderhouden

    In eigen land of in Spanje kan je zonder verpinken op elk terras een fris schuimend

     pintje drinken.

    In Noorwegen kan dat ook, maar als de rekening komt, vraagt men of je gaat

     betalen met een debet- of creditkaart, of door het afstaan van een nier.

    Echt goedkoop is alcohol hier niet.

     

     

     

     

    Als de beurzen leeg zijn, gaan we maar terug naar het schip, waar Greta duidelijk

     veel plezier aan beleeft.

    Maar dat is wel vóór de niet malse check-in door de Security.

    We mogen zelfs geen foto’s nemen van de check-in ruimte en de (Oost-Europese?)

     Security agenten, met hun zwarte maatpakken, donkere zonnebrillen en

     oorplugjes met gekrulde kabeltjes.

     

     

     

     

    ’s Avonds nemen we afscheid van Bergen onder een wolkenloze hemel.

    Slechts 135 zeemijlen scheiden ons van Geiranger

     

     

     

      

     

     

    16-04-2011, 00:00 geschreven door grob  

    Reageer (1)

    15-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen (2): naar Bergen en de dwergen

     

     

    De dwergen van Noorwegen zijn eigenlijk trollen, maar daarover later meer.

    Intussen deinen we een volledige dag over de Noordzee, aan boord van de MSC

     Opera, recht naar het noorden. Links van ons ligt Engeland en Schotland,

    en aan de rechterkant is Denemarken de dichtste buur.

    Een cruise tast natuurlijk altijd de kusten af, maar het voordeel van Noorwegen

    in dit geval zijn de fjorden. Want hoewel Bergen, onze eerste bestemming,

    eigenlijk diep in het land ligt, kan het cruiseschip er toch geraken via de diepe

     Noorse zoetwatergeulen.

    Bergen ligt exact op de kaart, waar de punaise steekt.

     

     

     

     

    Vandaag nemen we rustig de tijd om het schip te verkennen.

    De lengte is ongeveer 250 meter. De maximale capaciteit aan passagiers ligt

    rond de tweeduizend, verdeeld over een totaal van 856 cabines.

    Er zijn natuurlijk binnen- en buitencabines en suites. Wij logeren in een buitencabine

     op het Norma dek. Er zijn negen dekken toegankelijk voor de passagiers. 

    Op het allerhoogste dek, het zonnedek of minigolfdek sta je vlakbij de schouw(en),

     langs waar de CO2 in de atmosfeer wordt gepompt.

     

     

     

     

    Het is zonnig, warm en alles is relaxed.

    Zelfs Greta neemt nu een boek ter hand op een van de terrassen.

    We genieten van het zalige weer en van de lectuur.

    Het leven van een zeebonk kan aangenaam zijn.

     

     

     

    Bijna alle passagiers, zelfs de meest luidruchtige Italianen, komen tot rust en

    gaan geleidelijk over tot de horizontale houding. Slechts enkelen blijven koppig

    naar de onveranderlijke zee kijken, waarschijnlijk in de hoop om een blik op te

     vangen van een walvis of een monster van Loch Ness, of misschien een Titanic ijsberg?

     

     

     

     

    Te lang in de zon is natuurlijk ook weer ongezond. Na de lunch gaan we wat

     excursies boeken en op hetzelfde dek wat genieten in de ‘Piazza di Spagna’.

     

     

     

    Hier zijn we in een ruimte met wat boetiekjes, en uitgebreide zitplaatsen met bar,

     waar live muziek wordt gespeeld.

    Momenteel zijn twee Hongaarse muzikanten Amerikaanse evergreens

    aan het brengen.

     

     

     

    Na het drankje gaan we een wandeltoer doen langs enkele buitendekken.

    De zee blijft blauw en de hemel ook. Meer moet dat niet zijn.

     

     

     

    Vanavond zijn de passagiers uitgenodigd op de ‘Captain’s Cocktail’.

    We worden persoonlijk welkom geheten door kapitein Giuseppe Galano,

    en we mogen met hem op de foto.

    Maar voor de foto zet hij zelfs zijn pet niet op. Foei.

    Dan mag hij ook niet op mijn foto’s.

     

     

     

     

    Voor het diner is voor de passagiers een vaste plaats voorzien.

    Voor ons is het een tafel van vier die we mogen delen met de sympathieke

    Rik en Rita, vader en dochter uit Brabant. We zullen samen veel lol hebben.

     

     

     

     

    Na het diner worden we verwacht in het Teatro dell’Opera, waar alle officieren

    en gestelde lichamen van het schip worden voorgesteld.

    Dit heeft allemaal niet veel zin natuurlijk, maar the show must go on.

     

     

     

    Hierna worden we nog (figuurlijk) vergast op de Gala Magic Show,

    met de lokale artiesten. Nicole en Hugo zijn niet te zien nochtans.

     

     

     

    Tot slot proeven we nog van een frisse cocktail, meer bepaald een Margarita

    en een Melon Ball. Morgenvroeg komen we aan in Bergen, na een lange tocht

    door een fjord.

     

     

     

     

     

    15-04-2011, 16:23 geschreven door grob  

    Reageer (0)

    13-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KOKENETEN: varkentje op stokjes

     

     

    Af en toe een kleine barbecue, of nog beter een tepan yaki, moet kunnen.

    Met die laatste heb je geen noemenswaardig onderhoud.

     

    Dé Spaanse viervoeter bij uitstek is natuurlijk het varken, voor de Serrano hammen.

    Om een echte koe te zien grazen, moet je hier al een eindje weg afleggen. Stieren

     daarentegen worden (voorlopig nog) volop gekweekt, maar voor andere doelen.

     

    In Japan zijn er dan weer niet zoveel varkens, en in de huidige omstandigheden,

     spijtig genoeg, ineens nog veel minder waarschijnlijk. Gelukkig zijn er toch enkele

     Japanse (radioactieve?) exemplaren kunnen ontsnappen via hogere sferen.

     

     

     

     

    Kleingesneden varkensvleesjes zullen we aan een puntige pin rijgen, en als sausje

     gaat een krachtige aioli ons wat extra smaak geven.

    De meesten kennen natuurlijk aioli van smaak, maar ik ga toch enkele mensen

     verblijden met wat meer informatie, hoop ik.

    Het woord aioli komt oorspronkelijk uit het Catalaans (uit het noorden dus van 
    Spanje)
    , en is een samentrekking van de woorden voor look en olie (all i oli).

    Het woord is via het Frans in het Nederlands terechtgekomen en wordt vaak ook 
    (foutief)
    met een trema geschreven: aïoli. Dit is de Franse spelling.

    Aioli is nu overal verspreid, en is zelfs populair geworden bij de Engelsen. Incredible.

     

    Want Engelsen zijn nogal terughoudend, wat continentaal eten betreft.

    Het bewijs wordt hierbij zelfs gegeven: een Engels recept met kabeljauw en aioli.

    Terloops: aioli past uitstekend bij kabeljauw, schelvis, dorade enzovoort.

     

     

     

     

    De oorspronkelijke Catalaanse naam doet me denken aan de tennismatch die ik

     vorige zondag zag op TV in het kader van de Davis Cup tussen België en Spanje.

    In Charleroi speelde Olivier Rochus een enkelwedstrijd tegen Rafael Nadal.

    Het publiek schreeuwde heel de tijd uitzinnig: ‘Allez Oli!!!!’ om Oli(vier) te steunen.

    Nadal, een echte Catalaan uit Mallorca, zal zich afgevraagd hebben waarom

    die Belgische supporters heel de tijd de naam van deze saus scandeerden.

     

    Aioli is een eenvoudig te bereiden looksaus, die veel gebruikt wordt in Spanje

    en elders aan de Middellandse Zee. De saus wordt in het zuiden onder andere

     geserveerd bij salades, koud vlees, vis, pastasalades en als tapa met brood.

     

     

     

     

     

     

    Hierbij dan het klassieke (maar niet Catalaanse) aioli recept.

     

     

     

    Recept Aioli

    Ingrediënten

     

    Bereidingswijze

     

    • De lookteentjes uitpersen of fijnmaken, de eierdooier toevoegen met een snuf zout.
    • Al klutsend met een garde of een vork druppelsgewijs de olijfolie toevoegen met een paar druppels citroensap naar smaak.

     

    Je kunt aioli op drie manieren bekomen: je koopt een pot in de supermarkt, ofwel 
    start je van het begin, volgens het recept hierbij.
    Ofwel start je van een bestaande
     mayonaise, waar de lookteentjes en desgewenst
     wat mosterd wordt aan toegevoegd.
      Ikzelf heb gekozen voor de laatste methode.

    De bereiding van Catalaanse all i oli verschilt van het hierbij vermelde recept.
    Een eierdooier wordt niet toegevoegd omdat er dan sprake is van een
    lookmayonaise,
     en niet langer van een looksaus.
    Het gebruik van een eidooier is een toegeving aan de toeristen.

    Door toevoeging van meer olijfolie wordt de saus vloeibaarder en minder
    uitgesproken van smaak. Ieder zijn ding dus.

    Maar eerst terug naar de varkensspiesjes.

    Rustig aan beginnen is meestal een goed motto.

     

     

     

     

    Naast het varkentje zijn er ook nog tomaten, paprika’s en sjalotten.

     

     

     

     

    De rest van het recept Bob’s varkensspiesen met aioli vind je hier:

     

     

     

    ingrediënten voor 2

    bereiding

    400g varkensvlees, gemarineerd

    maak de paprika’s schoon, verwijder steel en zaad

    olijfolie

    snijd ze in stukjes van 3 op 3 cm

    BBQ kruiden

    pel de sjalotten, snijd ze in twee

    1 kleine groene, en 1 rode paprika

    zet sjalotten en pepers 4’ in de microwave op lage stand

    versgemalen zwarte peper en zout

    doe de sjalotten nog een minuut extra

    4 sjalotten, 4 kleine stevige tomaten

    maak spiesen van vlees, tomaten, paprika’s, sjalotten

    verse tijm en rozemarijn, voor de geur

    olie de brochettes licht met een takje rozemarijn

    3 geperste looktenen (voor de aioli)

    kruid naar eigen smaak

     

    rooster de spitjes op de grill of tepan yaki

     

    laat tijm en rozemarijn mee grillen voor de geur

    TIP: lekker met aïoli

     

    gegrilde tomaten zijn lekker hierbij

    geserveerd met heerlijke pimientos de Padron

     

     

     

     

    De tepan yaki wordt voorverwarmd. De bodem krijgt een laagje olijfolie,

     aangebracht met een takje rozemarijn uit eigen kweek.

     

     

     

    Als de brochettes zijn afgewerkt, mogen ze kennis

    maken met de bakplaat.

     

     

     

     

    Geregeld draaien van de spiesen zorgt ervoor dat alles homogeen gaar wordt.

    Neem nooit ronde spiesen, want dan draait wat erop steekt mee rond!

    Afgeplatte zijn de boodschap. Heb je er toch enkel ronde, steek dan twee spiesen

     door elk stuk vlees en groente op twee centimeter van elkaar.

    Zo kan je ze toch draaien.

     

     

     

     

    Een apart gegrild tomaatje, gevuld met wat look bijvoorbeeld mag er ook bij.

    Je kunt ze nog wat bijvullen met paneermeel en/of basilicum(pasta).

     

    De maxibrochettes proberen op het bord te geraken, maar ze zijn iets te lang.

     

      

     

     

    Serveren met een schep aioli en het kan niet meer stuk!

    Superlekker met overheerlijke groene ‘Pimientos de Padron’

    uit het dorpje Padron in het Noordwesten van Spanje.

     

     

    Jammy jammy.

     

    Bereid in Spanje als variante op een recept van ‘Eten van grill en barbecue’, pag. 42.

     

    13-03-2011, 00:00 geschreven door grob  

    Reageer (2)

    03-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noorwegen (1): starten in Dover

     

    Al dikwijls hebben we met onze eigen (zweet)voeten gestaan op het meest

     zuidelijke punt van Europa. Dat is natuurlijk, zoals vele toeristen weten,

    aan de voet van de vuurtoren in Maspalomas, Gran Canaria.

    Waarom eens niet het meest noordelijke toegankelijk punt van Europa gaan 

    bekijken?

    Na enig aardrijkskundig zoekwerk blijkt dat de Noordkaap te zijn in Noorwegen.

    De beste periode is eind juni/begin juli, omdat het dan niet te koud is, en ter plaatse

     de zon niet ondergaat. Wie absoluut het noorderlicht zou willen zien, kan daar enkel

     in de winter terecht. Wijzelf zien dat niet zo zitten, en geven in die periode dan toch

     maar liever de voorkeur aan Spaanse zon.

     

     

     

     

    Op 25 juni 2010 vertrekken we dan, naar het (heel) hoge noorden.

    Opstaan om zes uur ’s morgens is heel lang geleden, en mijn oogleden wegen

     zwaar.

    Onze vrienden Luc en Gina brengen ons met de wagen naar het station van Brugge.

     

    Bij de reisorganisatie MSC kunnen ze niet goed tellen (Italiaanse firma).

    Voor de bus, die al onderweg is vanuit Limburg, en al een paar stops heeft gehad,

     zijn er vier personen en tien valiezen teveel aan.

    Een MSC vertegenwoordiger is niet aanwezig, in strijd met de afspraken. 

    De chauffeur heeft zelfs geen passagierslijst gekregen.

    Fysiek kunnen wij beiden nog in de autocar.

    Aan de zijkant van de bus is een slaapcompartiment voor een tweede chauffeur.

    Onze bagage wordt daar ingepropt, boven op een matras.

    Vier personen blijven staan, en wachten op een andere autocar, die intussen een 

    alternatieve route volgt.

    De weg wordt door onze chauffeur vervolgd naar Calais, welbekend (vooral door

     illegalen) voor zijn overtochten naar Engeland. 

    Op de reusachtige parking houden we een kleine break.

     

     

     

     

    Na een kort bezoek aan de Engelse douane, te voet binnen en terug buiten, 

    kan de autocar de boot op.

    We varen met de maatschappij “Seafrance”, die vorige week toevallig de kranten

     haalde, wegens failliet…

    Hopelijk heeft niemand van de (boze) bemanning hier vandaag de plug

     uitgetrokken.

     

     

     

     

     

    Het is hier een continu gaan en komen van ferry’s, van een viertal maatschappijen.

    Hier eentje van P&O die gaat aanmeren.

     

     

     

     

    Het is zonnig weer, maar niet op zee.

    Als we de haven van Calais verlaten, worden de gebouwen 

    onmiddellijk in een mist gehuld, maar eens in Dover 

    klaart de hemel helemaal op.

     

     

     

     

    Het cruiseschip is de MSC Opera. Elk dek heeft de naam

    van een of andere opera.

    Wij zitten en liggen in een kajuit op dek 9, het “Norma” dek, 

    met twee aparte bedden.

    Aan boord worden we onmiddellijk verpakt als kerstgeschenk, 

    met strikjes en al... Grapje natuurlijk.

    We moeten vanzelfsprekend vóór de afvaart de wettelijk 

    bepaalde reddingsoefeningen uitvoeren.

     

     

     

     

     

    Allemaal op een hoopje door elkaar, onder toezicht van een blondje.

     

     

     

    De veiligheidsmaatregelen zijn enigszins anders dan in een vliegtuig.

    Onthou vooral dit: het belangrijkste voor je redding, bij het zinken van het schip,

    is dat je je hoorapparaat in je rechterhand neemt, en dat verbindt met de luidspreker

     op je borst.

    In je linkerhand neem je een geschilde wortel, die als ontbijt dient, voor als je in het

     zeewater bent beland.

     

     

     

    Het is al een tijdje geleden nog dat ik in Dover was.

    Het doet goed om de skyline nog eens te mogen bekijken, vooral in dit heerlijke

     weertje.

    Ook de andere passagiers hebben hun kerstverpakking afgeworpen en genieten

     volop.

     

     

     

     

    De sfeer is ontspannen en op het bovenste dek kan iedereen met volle teugen

    de Engelse lucht inademen. Het grootste deel van de passagiers zijn Italianen.

     

    Van Seniorennet zijn er ook ruim honderd passagiers meevarend, wij inbegrepen.

    Het is zo geregeld dat deze groep samen zit in één restaurant, waar geen Italianen 

    in de buurt zijn, om de decibels wat te beperken.

     

     

     

    Een klassiek plaatje is dit natuurlijk: de witte klippen van Dover en een drietal

     ferry’s, samen gezellig op de foto.

     

     

     

     

     

    De sfeer is nu totaal relaxed, en de grootste heethoofden koelen 

    zichzelf al af in de zwembaden, nog voor de afvaart.

    Aan de buitenkant van dit bovenste dek is rondom een 

    breed wandelpad, dat ook gebruikt wordt om te joggen.

     

     

     

     

     

    Beneden aan de witte klippen staan de eerste (of laatste) huizen

    van Dover.

    De benedenverdiepingen worden meestal ingenomen door winkels,

    banken en restaurants.

    Gelukkig zitten we op een veilige afstand en hebbenwe daar geen last van.

     

     

     

     

     

    In de haven staat er een leuk vuurtorentje overeind, 

    aan het einde van de pier, waar je als voetganger naartoe kan.

    Achter het raampje boven kan je een glimp opvangen 

    van een ook al klein vuurtorenwachtertje.

     

     

     

     

      

    Aan de andere kant van de haven ligt nog een cruiseschip, 

    toch wel enkele maatjes kleiner dan de Opera.

    Het vervelende van een (weliswaar ultrakort) verblijf in Engeland is dat het daar

    nog altijd een uur vroeger is. We komen net op tijd te weten dat in het officieel

     gedrukt programma alles in Engelse tijd staat.

    Uren van diner, showprogramma’s enzovoort zorgen voor verwarring aan boord.

     

     

     

     

     

    Het kasteel van Dover torent boven de zomerse bomen uit, en doet me sterk

     denken aan de Londense Tower.

     

     

     

     

    Tijd om uit te varen. Met een stevige claxonstoot geeft de stuurman van de Opera 

    het teken. We varen de haven uit, en genieten een laatste maal van de witte klippen.

     

     

     

    De Opera zet definitief koers naar Noorwegen.

    Om niet verloren te varen worden we tot Zuid Noorwegen begeleid door een loods 

    van de Dover Pilot Harbour Patrol, die de weg kent en de flitspalen weet staan.

     

     

     

     

    Anderhalve dag op zee nu, met alle naalden van het kompas op 12 uur.

     

     

     

    03-03-2011, 00:00 geschreven door grob  

    Reageer (2)

    Zoeken in blog


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • Zegen op deze palmzondag middag, avond en nieuwe week (angelique)
        op toedeloe
  • Wens u nog een hele fijne zondag (Dirk)
        op test
  • Wens u nog een hele fijne vrijdag (Dirk)
        op Carlos en Discus
  • Goedemorgen (Dirk)
        op ga nog eens testen op doenbaarheid
  • Terug ? (ikke)
        op ga nog eens testen op doenbaarheid

  • kaper op de kust


    Foto

    Archief per maand
  • 03-2022
  • 07-2020
  • 06-2019
  • 12-2018
  • 03-2018
  • 12-2015
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 05-1978
  • 11--0001

    tophotel "Huerta de la Paloma" in Priego de Cordoba 


    Foto

    Poolse Jonagoldplukker in Haspengouw


    Foto

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    denise1947
    blog.seniorennet.be/denise1

    met vriend in Segovia


    Foto

    Een interessant adres?

    met Olaba op bezoek


    Foto

    tulpenbootje in Meliskerke/Zeeland


    Foto

    de ezels van Niort


    Foto

    kathedraal Bayonne


    Foto

    geitenfuif Luxemburg


    Foto

    discrete blik achter de schermen in Segovia


    Foto

    beste Spaanse tapabar: Gambrinus in Toledo


    Foto

    aan het werk in hoteltuin in Alberic


    Foto

    aan de Groenplaats met Seniorennet


    Foto

    katedraal Burgos


    Foto

    met vrienden in El Palmar (Valencia)


    Foto

    catamaran van Tarifa naar Tanger


    Foto

    lunch in Parador van Arcos de la Frontera


    Foto

    Viking van de Geiranger fjord


    Foto

    aan de Zaansche Schans


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!