Reactie op de column van Semira Bendadi uit de Knack vannr 27
Beste Semira Bendadi,xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Uw column, die eerst gericht is aan de moslimvrouw en wat later gericht is aan de directrice van atheneum, getuigt van een incoherentie die ik nog als eens hoor bij Moslims.
Jullie onmacht om godsdienst en wetenschap, maatschappij, onderwijs, staat en kunst te scheiden is nu wel stilaan bekend. Misschien beseffen jullie dit niet, maar dit maakt de westerse gemeenschap zenuwachtig, omdat onze gemeenschap juist geëvolueerd is naar die scheiding. We willen dat de staat, maatschappij, wetenschap en kunst zich vrijelijk kunnen ontwikkelen, onafhankelijk van het Christendom, de Islam, het Prostestantisme, het Jodendom, het Boedisme, de Bramanen
.en zovele andere godsdiensten of overtuigingen.
Hopelijk komt de dag, dat moslims zichzelf kunnen zien als mensen die alles doen om zich te integreren in het land waarin ze willen leven. Jullie zien die aanpassing blijkbaar als een verlies van de eigenheid, maar als jullie die aanpassing niet wensen, dan is het logisch dat westerse mensen, waartussen jullie komen leven, zich afvragen wat dan jullie bedoeling is. Het zou verhelderend zijn als je op die vraag eens openlijk zou willen ingaan. Waarom moeten jullie kinderen Arabisch leren, terwijl in heel europa die taal niet voorkomt? Waarom blijft jullie taalkennis van het Nederlands erbarmelijk slecht, terwijl we reeds bij de derde generatie moslims zitten. U zult toch moeten erkennen dat dit geen goed teken is van integratie.
De westerse vrouwen, laten zich niet meer knechten, en gelijk hebben ze, ze vinden hun beroepsleven belangrijk en doen er alles aan om hun steentje bij te dragen in de maatschappij. We zijn al lang de tijd ontgroeid dat de vrouw alleen goed is om kinderen te baren, en de huishouding te doen. Vrouwen met talent worden in onze maatschappij naar waarde geschat, niet omdat ze geen hoofddoek dragen maar omdat ze talent hebben.
Het dragen van een hoofddoek van jonge moslimas, draagt niet bij tot hun individuele ontwikkeling of hun persoonlijkheid, dat doet het onderwijs wel. Kleding kan een statement zijn, en dat is ze gewoonlijk bij de jeugd, die zich wil afzetten tegen een volwassen maatschappij. Daarom mogen scholen zekere normen hanteren, je kunt bvb niet in je blote kont naar school, of met een masker op waarbij alleen je ogen te zien zijn.
Ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden als hier islamitisch onderwijs zou worden geïnstalleerd, die voldoet aan wat jullie je eigenheid noemen, met als enig doel de zogenaamde bescherming tegen het decadente westen. Ik vrees en velen met mij, dat wetenschap, maatschappij, kunst en cultuur in zulks onderwijs niet onafhankelijk zou staan. Ik vermoed zelf dat de scheiding van kerk en staat in vraag zou komen en ook de scheiding van mannen en vrouwen zou verkozen worden, niet alleen in de moskees.
U durft te vragen aan de geachte directrice om te bewijzen dat jullie aan bekeringsijver doen, en beseft niet dat het hoofddoek er een levend bewijs van is. Het ontgaat u dat dit een omgekeerde redenering is. Het is aan u om te bewijzen dat het dragen van een hoofddoek, geen onderdrukking is, en dat de moslima die geen hoofddoek draagt, niet beoordeeld wordt als een slechte moslimvrouw. Waar blijft de Imaan, die durft af te kondigen dat de moslima volledig vrij is al of niet een hoofddoek te dragen, en dat mannen zich daarbij niet te moeien hebben? U weet toch ook dat in Turkije een verbod is op het dragen van een hoofddoek in de scholen, omdat dat in een seculiere staat logisch is.
Begrijp ik u goed, als de directrice door haar hoofddoekenverbod, het de meisjes moeilijk maakt bij de mannelijk moslims? Uw redenering dat de directrice haar houding moet veranderen en niet de moslimmannen, is toch intellectuele onzin. De directrice wijst er op dat de hoofdoekenijver, het moeilijk maakt om later werk te vinden. U vindt dat zij de jonge meisjes niet moet opzadelen met dit maatschappelijk probleem, en dat het moslimas hindert in hun individuele ontwikkeling. De westerse meisje, schijnen in hun ontwikkeling niet gehinderd te worden door het ontbreken ervan.
Eigenlijk zit in heel die redenering een miskenning van de westerse cultuur en eigenheid. Met het hoofddoek willen jullie je juist onderscheiden van een westerse cultuur waartegen gepredikt wordt. De westerse cultuur heeft zijn gebreken, maar erop neerkijken gebeurt vanuit een bekrompen visie, en gebrek aan zelfkritiek. Ik heb gezien dat je redactrice bent van Mo, je zou beter moeten weten.
Michel Stallaert 6/07/2009
|