Belgische Spoorwegenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Gisteren ging ik met de trein naar Antwerpen. Kaartje gekocht, het kan tegenwoordig ook al met de automaat, zodat je ontsnapt aan de man of vrouw aan het loket, die je soms te traag vindt als je in de rij staat te wachten. Maar de automaat is dan weer te stom voor elke communicatie, die niets te maken heeft met het produceren van het treinkaartje, zoals daar zijn moet ik overstappen in St Pieters en welke trein neem ik daarvoor het beste?
Op die automaten moet je via een touchscreen, (aanraakscherm), al je gegevens intoetsen. Het zou aangenaam zijn als er tezamen met je ticket al de info van je verdere treinreis uitkomt. Bijvoorbeeld na het produceren van je ticket, zou je op het scherm lezen.
Het is nu 12u15, u hebt 5 minuten om de trein te nemen naar Brussel die vertrekt om 12u20.op spoor 8, u moet uitstappen in Gent St.Pieters, en daar de trein nemen op spoor 2, die vertrekt om 12u50 naar Antwerpen. U hebt 7 minuten om over te stappen, goede reis.
De enige gegevens die zon computer moet hebben om dat werk te doen zijn, zijn die gegevens die nu al beschikbaar zijn op de gele affiches aan de wand, de huidige tijd en je bestemming. Fluitje van een cent voor een half geschoolde programmator.
Hiermee weet je nog niets over je terugreis, maar die automaten, zouden ook kunnen uitgerust met een kaarlezer, zodat hij de boodschap kan geven.
Het is nu 17u30, u hebt nog 20 minuten om de trein te nemen naar Oostende die vertrekt om 17u50 op spoor 12, u komt aan in Brugge om 18u40, goede terugreis..
In trein-, busstations en luchthavens worden we met zoveel algemene informatie bestormd dat het soms zoeken is naar die ene informatie , waar je al 5 keer hebt overgelezen voordat ze tot je hersens doordringt. Persoonsgerichte info, waarom kan het (nog) niet? In het buitenland is het op dat vlak niet beter
hoewel soms toch heel wat efficiënter.
Nog niet zo lang geleden, had ik om Londen nog eens te bezoeken, geboekt in een schappelijk hotelletje, aan de Theems, in Purfleet, een eindje buiten Londen. Op 5 minuten lopen van het hotelletje was het station waar ik de trein kon nemen, die me in een fractie van tijd naar het centrum van Londen bracht. In het station kon je ook via een automaat een ticket nemen. OP de trein, was geen conducteur, om op zijn fluitje te blazen, tickets te verkopen met boetes, of kaartjes te knippen. Overbodig.
Voor elke halte zei een lieve stem,
we komen aan in upperdepup, de volgende halte is upperdepap
De stem was, gedurende mijn 3 daags verblijf, steeds dezelfde, dus niet afhankelijk van de goesting of taalvaardigheid van een conducteur, zoals bij ons. Dezelfde info kwam nog eens op een scherm voor de slechthorenden, duidelijker kon niet. Trouwens hetzelfde scenario voor de ondergrondse, geen conducteur om de kaartjes te knippen, maar wel een lieve stem die de haltes afriep en er aan toevoegde bij elke halte.
opgepast voor de spleet
Of je een kaartje hebt wordt gecontroleerd aan de stations, waar je zonder kaartje de gate niet kunt openen om binnen of buiten te gaan, simpel. Toegegeven de persoonlijk info zoals ik mij die wens, vind je er ook niet, tenzij bij je vriendelijk medepassagiers.
Toen ik op de trein naar Antwerpen mijn ticket bovenhaalde voor de lieve conductrice, dacht ik, we zullen je missen.
Michel Stallaert 04/08/2009
|