Gebruik baard, pruik en snor nooit om uw gezicht te verbergen!
Hoofdpunten blog wandelen
sinterklaas
30-08-2005
Groei en ontwikkeling
Groei en ontwikkeling (1)
De ontwikkelingspsychologie heeft zijn wortels in de biologie. Dit is ook de opvatting van Jean Piaget. Piaget ziet de ontwikkelingsgang van een kind vooral als een spontane opeenvolging van stadia die hij benoemt en beschrijft. Op deze beschrijving kunnen we de onderzoeken en theorieën van Dr. A.D.Degroot enten.
Het "SENSO-MOTORISCH STADIUM"
van 0 tot 18 - 24 maand :
In dit stadium bestaat het gedrag dan namelijk uit motorische activiteit als reactie op zintuigelijke prikkeling. Wat het kind voelt en ziet is om te zuigen, om te grijpen. Later wordt aan de dingen een activiteit toegewezen : een bal dient om te rollen, te kaatsen,....; moeder verwijst naar eten,... Eenmaal iets uit het zicht is verdwenen is het voor het kind ook echt weg. S.N.G.
Betekenis van het Sinterklaasgebeuren voor kinderen van 0 tot 9 jaar met psychologische en pedagogische implicaties.
'Sint Nicolaas is lang geleden gestorven' 'Die uit Spanje toch zeker niet ?' meisje, 3 jaar
'Sinterklaas is net in de stad gekomen. 'Gaat hij gauw weer weg ?'- 'Waarom, hij is er nog maar pas.'- 'Ja maar, ik wil niet altijd zo lief zijn.' jongen 5 jaar
'Mama, aan Sint Nicolaas, daar is toch iets niet juist aan ?' 'Waarom niet ?' -'Hij kan toch niet meer met zijn lichaam in de wereld komen ?' jongen 7 jaar
'Opa kan ons zien maar wij hem niet, dan is hij een soort Sinterklaas geworden. ' meisje, 3 jaar
'Ik weet waarom Sinterklaas niet doodgaat. Omdat hij zo lief is. meisje, 5 jaar
'Als Sinterklaas niet bestaat bestaat God ook niet.' meisje, 6 jaar
'Ma, waarom doen de grote mensen dat, de kindjes zo van alles wijsmaken ?'- 'Wat dan ?'- 'Ja, Sint Niklaas is niet waar, klokken ook niet en de kindjes kopen ze niet maar die komen uit het lichaam van de moeder.' jongen, 7 jaar
Sinterklaas en de kinderwereld Geert Vandenhende (S.N.G)
Waarom is het belangrijk de Sinterklaastraditie verder te zetten?
Waarom is het belangrijk de Sinterklaastraditie verder te zetten? Hoe gebeurd dat best?
Sinterklaas is een heerlijk feest voor het gezin. Het versterkt de band tussen ouders en kinderen. Het creëert een bijzondere sfeer van verwachting, gevoed door verhalen en rituelen (schoentje zetten, zingen, tekeningen maken, brieven schrijven enz...). Het vergt van de gezinnen en de opvoeders vandaag veel creativiteit en overtuigingskracht om de Sinterklaastraditie op een fijne, persoonlijke manier in te vullen zonder de traditie geweld aan te doen. Zorgvuldig nadenken hoe men het als (groot)ouder of onderwijzer zal aanpakken, hoeveel sinten een kinderoog kan verdragen vooraleer het geloof aangetast wordt en hoe de verbeelding gevoed kan worden. Ook het onthullen van het sinterklaasgeheim dient met zorg te gebeuren. De legende van Nicolaas van Myra, de heilige die rechtvaardig en mild was, kan hier wonderen doen. Het oudere kind dat inzicht aangereikt krijgt over het ontstaan van legendes en tradities voelt zich niet bedrogen maar opgenomen in de wereld van de "volwassenen". Hij of zij kan nu verder de traditie een handje toesteken.
Als wij de titels bekijken van de huidige sinterklaasverhalen vinden wij hierin twee strekkingen. Vooreerst de strekking van de pure fantasie. Sinterklaas gaat met zijn toverstaf op reis door het bos naar sprookjesland. Daar ontmoet hij de dieren en ontdekt er de kabouter-zwarte-pieten die hem graag een handje toesteken. Zo verliest hij zijn identiteit. Vervolgens zijn er verhalen in omloop die hem zijn ware identiteit willen weergeven: een heilige met wie alles weer goed wordt. Deze mag hij ook vandaag van kerkelijke hoek uit ten volle zijn. Het bericht immers dat op 9 mei 1969 via radio, t.v. en pers verspreid werd, nl. dat Nicolaas van de Rooms Katholieke liturgische kalender zou geschrapt zijn, was onjuist. Het was de heilige Nicolaas van Tolentino (+- 1305) die er voortaan met een aantal collega's, zoals Christoffel, niet meer op vermeld werd. Een bijzondere eer werd bewezen aan de heilige Nicolaas van Myra door paus Johannes-Paulus 2 die op 26 februari 1984 naar de hoofdstad van Apulië ging. De paus eerde hem niet alleen als de beschermheilige van Bari, dat als poort op het Oosten bekend staat, maar ook als patroon van hele naties zoals Rusland en Griekenland, Polen en het Baltische gebied.
We mogen dus rustig verder gaan met een der meest populairste heiligen te blijven vieren als de kindervriend bij uitmuntentheid. En we mogen ook vertellen dat hij écht bestaat ! Uit De Goéde Sint (S.N.G. Vlaanderen)
De transformatie van Sinterklaas in Father Christmas en Santa Claus
4. De transformatie van Sinterklaas in Father Christmas en Santa Claus
De transformatie van Sinterklaas in Father Christmas of het Kerstmannetje greep het eerst plaats in Duitsland en later in andere protestantse landen, waar de Reformatie aanstoot nam aan de viering van een rooms-katholieke heilige. Tenslotte waaide dit gebruik over naar Frankrijk. Het kerstmannetje wordt gevierd op Kerstmis of op Nieuwjaarsdag.
De Nederlandse protestantse emigranten die Nieuw Amsterdam (het huidige New-york) stichtten, brachten het gebruik van de Sinterklaasviering mee naar de overkant. Zij vervingen in de 17de eeuw de heilige bisschop Nicolaas door Santa Claus, een goedmoedig tovenaartje met een knalrood pak dat uit het Noorden kwam op een rendierslee. Santa Claus deelt op Kerstmis geschenken uit. Verder groeide dit feest uit tot een populaire folklore in de U.S.A. en in Engeland.