Gebruik baard, pruik en snor nooit om uw gezicht te verbergen!
Hoofdpunten blog wandelen
sinterklaas
27-09-2005
Niet alleen de Aldi
Sinterklaas en zwarte pieten overvallen supermarkt
Vier mannen verkleed als Sinterklaas en zwarte pieten hebben in het Nederlandse Zwolle een supermarkt beroofd van een winkelwagen vol pepernoten. De actiegroep, die de overval heeft opgeëist, vindt dat de supermarkten misbruik maken van de kinderen door nu al sinterklaasartikelen aan te bieden.
Bij onze noorderburen zijn pepernoten een geliefde lekkernij met Sinterklaas. Volgens een woordvoerder vraagt de Nederlander nu al om de kruidnoten. " Ze zitten in herfstverpakkingen waar geen afbeeldingen op staan van sinterklaas of pieten. Op die manier werken we mee aan het in stand houden van dit kinderfeest."
De overvallers zijn met de winkelwagen langs de kassa gegaan en vervolgens weggerend richting een bestelbusje, daarbij de caissiére geschokt achterlatend. (telegraaf)
Doordat er onverwacht een hevige storm opstak, raakte een schip met pelgrims in groot gevaar. De mast stond op breken, de zeilen klapten dubbel. Elk ogenblik dreigden de schepelingen over boord te slaan. In deze grote nood riepen zij Nicolaas te hulp. 'Nicolaas, als het waar is wat we over U gehoord hebben, red ons dan.' Daarop verscheen hun een man die met bekwame hand de mast stutte en de zeilen weer op orde bracht. En als op bevel ging de storm dadelijk liggen. Hierna verdween de onbekende man even plotselijng als hij was gekomen. Spoedig belandde het schip veilig in de haven van Myra en vol dankbaarheid liepen de schepelingen naar de bisschopskerk. Aldaar herkenden zij in bisschop Nicolaas de man die hen op hun smeekbede gered had op zee. Zij knielden en dankten hem. Maar hij zei bescheiden: 'Niet ik, maar uw geloof en Gods genade hebben u gered.'
Er is een relatie tussen deze legende en Sint-Nicolaas als de patroon van de schippers.
Uit: 'Sinterklaas op school' jos Beke - Peter van Hasselt
In de late twintigste eeuw zijn de religieuze hoogtijdagen van Sint Nicolaas inmiddels ruimschoots verleden tijd. Op de keper beschouwd heeft de bisschop van Myra zelfs weinig van zijn kerkelijke achtergrond behouden. Sinterklaas is simpelweg iemand anders geworden dan Sint Nicolaas was. Hij is veranderd in een volksheilige, iemand in wie symbolen en verhalen zijn samengesmolten met historische gegevens. Hetgeen waarschijnlijk de reden is van zijn brede populariteit: Sinterklaas staat namelijk boven alle verschillen. Hij is veelzijdig, plooibaar, en op geen enkele manier exclusief voor één bevolkingsgroep. En juist daarom blijft hij springlevend!!
Sint Niklaas, die goeie heer, Die komt alle jaren weêr, Met zijn paardje en zijn wagen, Zoo komt Sint Niklaas aanjagen.
"Geloven en weten zijn twee rails, die evenwijdig lopen en elkaar nooit ontmoeten. Elk kind beweegt zich in die dagen op beide voort. Zijn linkerkant weet dat het onzin is en zijn rechterkant gelooft het. Ik heb bevend voor Sinterklaas gestaan en tegelijk gezien dat het onze buurman was. Alle twee wist ik zeker. En toch waren ze niet met elkaar in tegenspraak. Er kwam geen onderlinge verbinding tot stand. De spoorstaven hadden geen dwarsliggers. Op een keer - en dat is in het leven van elk mens toch eigenlijk een belangrijke gebeurtenis, die al evenmin aandacht krijgt - verdwijnt deze wonderlijke schizofrenie. Het kind 'weet' dan alleen. Er breekt echter niet een nieuw inzicht door, want de bewustheid van de leugen is er altijd geweest. De daaraan parallel lopende lijn wordt eenvoudig opgeheven. Het is voor mij altijd een raadsel dat het kind hier geen rancune uit overhoudt."
In de buurt van Nicolaas woonde een koopman die in ernstige financiële moeilijkheden was geraakt. Daardoor was hij niet in staat zijn drie huwbare dochters een bruidschat mee te geven. Geen enkele man, ook niet van lagere afkomst, wilde met hen trouwen. Toen de nood zo hoog gestegen was dat de ongelukkige koopman zijn kinderen niet meer kon onderhouden, besloot hij hen te laten werken in een bordeel. Dit kwam Nicolaas ter ore. Hij was een bemiddeld man geworden na het overlijden van zijn rijke ouders. Met dit vermogen wilde Nicolaas de man en zijn drie dochters helpen. Midden in de nacht liep hij stilletjes naar het huis van de koopman en wierp een flinke buidel met gouden munten door het geopende raam naar binnen. De koopman, die de buidel de volgende morgen vond, was zeer verbaasd. Hij kon niet bedenken aan wie hij deze gave te danken had en hij meende dat het beste was het geld te gebruiken als bruidschat voor zijn oudste dochter. De volgende nacht keerde Nicolaas terug. Voor de tweede keer wierp hij een precies even grote buidel met gouden munten door het raam, zodat ook de tweede dochter in het huwelijk kon treden. Nu besloot de koopman om de komende nacht wakker te blijven en uit te zoeken wie die gulle, nachtelijke gever was, die hem en zijn dochters uit de benarde situatie redde. Die derde nacht wierp Nicolaas zijn buidel met weer precies evenveel gouden munten door het raam en maakte zich uit de voeten. Toen de koopman de goudstukken op de planken vloer hoorde vallen, sprong hij op, ging onmiddelijk naar buiten en haalde spoedig de gehaast weglopende man in. Hij greep de onbekende bij zijn mantel en toen deze zich omkeerde, herkende hij Nicolaas. De koopman viel op zijn knieën en vol tranen bedankte hij hem. Maar Nicolaas dwong hem op te staan. Hij verplichtte hem onder ede het gebeurde geheim te houden, zolang als hij, Nicolaas, leefde.
Er is een relatie tussen de legende van 'De bruidschat' en bepaalde gebruiken bij ons sinterklaasfeest:
* Het strooien en het schoenzetten; * Het 'anoniem' geven van geschenken; * De 'zak met muntsnoepjes' in de snoepwinkel. De benaming 'goedheiligman' is ook terug te voeren op deze legende. 'Goedheiligman' is een verbastering van 'goed heilik man', waarin 'heilik' 'huwelijk' betekend. uit Sinterklaas op school- (Jos beke - Peter van Hasselt)
Stadium van "Concreet-operatoire Intelligentie"(slot)
van 6 - 7 j tot 11 - 12 j :
Nu zijn de kinderen in staat tot logisch denken. Iets kan veranderd worden (bv. water kan ijs worden en ijs kan weer water worden). Fantasie en werkelijkheid worden duidelijk te onderscheiden gebieden van beleven en handelen. Al is het kind bij uitstek realist (avonturen- en heldenverhalen lezen en toetsen aan de werkelijkheid); hij laat zich niet meer van alles wijsmaken en is tuk op ontdekken van ongerijmdheden.
Deze schoolkinderen willen andere antwoorden op hun waarom-vragen dan kleuters. Zij zoeken naar wetmatigheden. (bv. de maan schijnt elke avond omdat de aarde en de maan draaien ; tegenover ; wanneer het donker is komt de maan)
Vanzefsprekend is geen enkel kind in cijfers of vakjes onder te delen. Elk kind heeft zijn eigen ontwikkeling, in zijn tempo. Het voorgaande moeten we begrijpen als een duiding. Dit beperkt overzicht geeft ons toch reeds enkele aanduidingen hoe het kind Sinterklaas en Zwarte Piet ervaren.
Stadium van "Symbolische, Intuitieve Inteligentie" (2)
Van 1,5 j tot 6 - 7 j :
We zien dat de kinderen nu 'net-alsof-spelletjes' gaan doen : een houtblok wordt een autootje, een telefoonhoorn; de pop krijgt te eten; zachtjes mompelend wordt de krant gelezen. Kinderen blijken na te doen wat ze eerder gezien en gehoord hebben. Symbolisch stadium, omdat de voorstelling los komt te staan van de eigenlijke handeling. Ook kunnen niet aanwezige - situaties worden opgeroepen.
Intuitief, omdat het kind nog niet in staat is om verrichtingen uit te voeren volgens logische denkregels. De kinderen kunnen zich nog niet verplaatsen in de positie van een ander. Ze maken nog geen onderscheid tussen eigen waarnemingen, gedachten en gevoelens en die van anderen.
De contouren van een zelfstandige buitenwereld en een eigen binnenwereld tekenen zich maar vaag af. Ze kunnen niet loskomen van hun eigen gezichtshoek. Zo bepalen eigen wensen en behoeften in hoge mate de kijk die het kind op zijn werkelijk-heid heeft. In deze kijk op de wereld - die fysiognomisch waarnemen wordt genoemd - is het vanzelfsprekend dat dieren praten, dat bomen verdriet hebben. Het kind leeft in een wereld waar alles mogelijk is (kinderlijkegocentrisme)
Rond de leeftijd van vier jaar zien we her en der een glimpvaneen zakelijker en nuchterder kijk op de dingen en omstandigheden. Waarnemen en denken verliezen geleidelijk aan hun sterke subjectieve inslag en gaan zich verzelfstandigen