Gebruik baard, pruik en snor nooit om uw gezicht te verbergen!
Hoofdpunten blog wandelen
sinterklaas
16-11-2005
Sinterklaas in de letteren
De Sint in de letteren (2)
In 1851 verschijnt er bovendien de versjesbundel 'St.-Nicolaas en zijn knecht' door J. Schenkman, aan wie we ondermeer het roemruchte 'Zie ginds komt de stoomboot' danken:
Zie ginds komt de stoomboot uit spanje weer aan! Hij brengt ons Sint-Nicolaas, ik zie hem al staan! Hoe huppelt zijn paardje het dek op en neêr! Hoe waaien de wimpels al heen en al weêr!
Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan! Hij brengt ons Sint-Nicolaas, ik zie hem al staan! Zijn knecht staat te lachen, en wenkt ons reeds toe: Wie zoet is, krijgt lekkers, wie stout is, de roe!
Het is de eerste keer dat de heilige met een dergelijk modern vervoermiddel in verbinding wordt gebracht.
uit: Wie de koek krijgt, wie de gard (Ed Van Eeden)
In de Zwitserse stad Zurich mag Sinterklaas dit jaar geen kindjes op zijn knie zetten. De lokale vereniging van Sinterklazen heeft beslist dat een schalkse aai over het hoofdje kan volstaan.
De vraag voor die beslissing kwam van verschillende ouders. De vereniging wil haar leden beschermen tegen mogelijke beschuldigingen van pedofilie. "De publieke opinie is zeer gevoelig voor dat soort zaken", zegt de voorzitter. Hij betreurt dat hij niet anders kan dan de maatregel invoeren.
Een goede beslissing volgens mij, de kinderen werden altijd op de knie van Sinterklaas gezet door de ouders zelf, meestal tegen de zin van de angstige kinderen, voor de foto.
Wat denkt het Sint-Nicolaasgenootschap Vlaanderen er van?
Er zijnde talrijke dichters die Sinterklaas hebben bezongen, zoals Hélène Swarth in haar vers 'Sint-Nicolaas in het bos'. En wie kent niet P.A. de Genesters dichtregels uit de Sint-Nicolaasavond (1849)
De keten rammelt nog en vreeslijk luidt de bel Een stem bromt in de gang 'Is alles hier nog wel?' Of zo iets. Dan opeens hoort me'aan de zaaldeur kloppen En eensklaps is de grond met krieken, mang'len, moppen, Bonbons en ulivels bezaaid. De kleine schaar Vliegt henen van den deur en dringt zich bij elkaar En staat verlegen op de vingertjes te knabbelen, En durft in d' eersten schrik niet opzien en niet grabbelen.
De deur slaat open en Sint-Nicolaas treedt in Al grommend in de baard, die afstroomt van zijn kin Een masker voor 't gelaat - afschuwelijk van kleuren, En wel geschikt de moeder der kleinen....op te beuren; Een mijter op het hoofd, spits als een suikerbrood, Een mantel om, de voering buiten, purperrood, En ruimte voor zes, een groenen reiszak in de handen, 't Land van belofte en zoete koek en.....slechte tanden.
Niet onvermeld mag blijven dat enkele klassiekers onder de hedendaagse Sinterklaasliederen dateren van rond 1850. In 1844, 1845 en 1847 publiceerde Dr. J.P. Heye delen van zijn kinderliederen, die in 1861 zouden worden gebundeld.Een van de nieuwe verzen uit dat boek is het nog zeer bekende " Zie de maan schijnt door de bomen!"
Zie de maan schijnt door de bomen! Makkers staak uw wild geraas! ' Heerlijk avondje is gekomen, 't avondje van Sint Niklaas. Van verwachting klopt ons hart, Wie de koek krijgt, wie de gard (2x)
O wat pret zal 't zijn te spelen, met dien houten harlekijn. Eerlijk zullen we alles delen, suikergoed en marsepein. Maar o wee, wat bitt're smart, kregen wij voor koek en gard! (2x)
Maar ik vrees niet dat wij klagen, Vader, Moeder zijn zo goed. Waren wij ook niet alle dagen, vele waren we toch zoet. Ban dus vrij de vrees van 't hart, 'k wed er ligt geen enk'le gard (2x)
uit: Wie de koek krijgt: Wie de gard (Ed van Eeden)
Drie scholieren van voorname afkomst waren op weg naar de stad waar zij zouden gaan studeren. Op hun tocht door een afgelegen streek vonden zij s'avonds onderdak in een herberg. De waard, die vermoedde dat zij veel geld aan gouden munten bij zich hadden, vatte het plan op hen die nacht te vermoorden. Zodra hij zijn sinistere plan ten uitvoer had gebracht, sneed hij de lichamen van de scholieren in stukken en legde de brokken vlees, net zoals men dat deed bij het slachten van varkens, in een pekelvat. Door een engel gewaarschuwd, klopte Sint-Nicolaas daags daarop bij de herberg aan, vroeg om onderdak en bestelde een maaltijd. Bij de keuze van het vlees wees Nicolaas de waard op zijn misdaad en verlangde van de waard dat hij hem het pekelvat met de aan stukken gesneden jongelingen toonde. Staande bij het vat, gebood Nicolaas de waard het deksel er af te halen. Daarop vouwde hij zijn handen, bad tot God, en zegende de drie jongelingen. Aldus wekte hij hen tot leven. De drie scholieren gingen rechtop staan en dankten God. De waard viel op zijn knieën, vroeg om vergiffenis en bekeerde zich ten goede.
In West-Europa steunt het kinderpatronaat van Sint-Nicolaas en het kinderfeest rond Sinterklaas vooral op deze legende. De legende ontstond in Noord-Frankrijk met als centrum St. Nicolas-de Port. In de loop der eeuwen zijn de scholieren allengs vervangen door jonge kinderen.
"Het Paard van Sinterklaas" heeft maandag de FNAC-Publieksprijs (5.000 euro) gewonnen van het Filmfestival van Gent.
In deze Nederlands-Belgische familiefilm van Micha Kamp, wil het meisje Winky Wonk maar één ding, en dat is een paard. Daar hebben haar ouders echter het geld niet voor. Maar er is nog Sinterklaas.... De hoofdrollen worden vertolkt door Ebbie Tam, Anneke Blok en onze Jan Decleir. De film loopt vanaf woensdag 26 oktober in de zalen en won eerder het Gouden Kalf voor beste scenario en de prijs voor beste jeugdfilm op het Nederlandse Filmfestival van Utrecht.
Sinterklaas vaart met zijn pakjesboot op zee. Plotseling stoot het schip op een rots. Er zit een gat in de bodem waardoor het water naar binnen gutst. Maar dan komt één van zijn Pieten op een idee en begint ernaast nog een gat te boren. "Piet, wat doe je nou?" roept de Sint. "Ja," zegt Piet, "Zo kan het water er ook weer uitstromen."
Mopje om te huilen?
Amsterdam biedt alternatief sinterklaasfeest voor volwassenen - 12/10/2005 Wie het zat is zijn hoofd te breken over cadeaus, verrassingen en gedichten voor het sinterklaasfeest, kan dit jaar zijn heil elders zoeken. In de Amsterdamse stadsschouwburg vindt voor de liefhebber het eerste sinterklaasgala voor volwassenen plaats. Het festijn is verboden voor kinderen en heeft een wel heel bijzondere goedheilige man in petto.
Acteur Hans Kesting hult zich in een sexy sinterklaasgewaad en zal met een stel strenge pieten de zaal op zijn kop zetten.
Hoogtepunt van de avond is de uitreiking van 'Zwarte Pieten Award'. In de weken voorafgaand aan het gala kunnen mensen bepalen wie in aanmerking komt voor de titel 'Zwarte Piet 2005'.
Volgens een woordvoerder van het theater komen hiervoor lieden in aanmerking die het afgelopen jaar het nieuws hebben gehaald omdat ze iets niet goed hebben gedaan. uit: Het Nieuwsblad
De aankomst van Sinterklaas komt dit jaar niet live op televisie. Op zaterdag 12 november vaart de goedheilig man uit spanje met zijn stoomboot Antwerpen binnen en wordt hij ontvangen op het stadhuis. Een verslag daarvan zal te zien zijn op zondag 13 november op Ketnet. Het scenario van de aankomst is van de hand van Hugo Mathysen.
Tekort aan gediplomeerde Sinterklazen!
Sint-Niklaas Dringende oproep van het Sint-Nicolaasgenootschap(SNG): wie wil Sint spelen, en daarvoor eerst een cursus wil volgen, is meer dan welkom. "Momenteel hebben we een twaalftal leden", legt Raf Rumes, secretaris van SNG, uit. "Te weinig om te voldoen aan de vele aanvragen van gezinnen en warenhuizen die een degelijke Sinterklaas willen inhuren." De cursus bestaat uit drie delen: een eerste deel 'De geschiedenis van Sinterklaas', een tweede luik 'Sinterklaas in de kinderwereld'(wat je als Sint zeker niet kan en mag vertellen) en een derde praktijkgedeelte, waarin de kledij en grime aan bod komen. "Kledij moet wél zelf aangekocht worden", zegt Rumes. Maar wie zich geroepen voelt, kan in oktober en november drie dagen cursus volgen in het Huis van de Sint in Sint-Niklaas. Kandidaat-Sinten surfen naar:raf.rumes@sngvlaanderen.org
PS. Ik zou zeggen Zeker doen!! uit: Het Laatste Nieuws
Keizer Constantijn stuurde drie veldheren naar Phrygië om een opstand aldaar te onderdrukken. Een ongunstige wind dreef hen echter naar de kust van Lycië en dwong hen in Andriake, vlakbij Myra aan land te gaan. Om te voorkomen dat er botsingen zouden plaatsvinden tussen de bevolking en de soldaten, spoedde bisschop Nicolaas zich naar Andriake. Hij sprak met de veldheren,won hun vertrouwen en nodigde hen uit voor een maaltijd. Tijdens de maaltijd ontving hij het bericht dat gedurende zijn afwezigheid drie onschuldige burgers door de landvoogd, die was omgekocht, ter dood waren veroordeeld. Nicolaas stond onmiddelijk op van tafel en haastte zich met zijn gasten naar de plaats van de terechtstelling. Daar trof hij de veroordeelden aan , geblinddoekt, geknield, de hals ontbloot, terwijl de beul met geheven zwaard op het punt stond het vonnis te voltrekken. Nicolaas wrong zich met kracht naar voren en rukte kwaad het zwaard uit de handen van de beul. Hij slingerde het ver weg. Daarna liet hij de onschuldigen opstaan. Samen met hen en de drie veldheren ging hij naar de landvoogd. Deze liep hem al tegemoet, maar Nicolaas riep verontwaardigd: 'Jij, vijand van God, hoe durf je na zo'n misdaad mij nog onder ogen te komen?' De landvoogd toonde berouw en op voorspraak van de drie veldheren schonk de bisschop hem vergiffenis. De drie veldheren keerden enige tijd later zegevierend terug van hun veldtocht in Phrygië. In de hoofdstad overlaadde Constantijn hen met lovende woorden en geschenken. Dit wekte jaloezie op. De hoogste raadgever vertelde de Keizer de leugen dat de drie een staatsgreep voorbereidden, omdat hun aanzien bij het volk zo gestegen was. De Keizer liet de drie veldheren direct in de gevangenis werpen en hij veroordeelde hen ter dood. In deze uitzichtloze situatie herinnerde een van de veldheren, Nepotianus, zich de gebeurtenissen in Myra en het optreden van bisschop Nicolaas. In hun grote nood smeekten zij om zijn hulp. Nog diezelfde nacht verscheen Nicolaas in een droom aan Constantijn en beval hem de drie veldheren vrij te laten omdat ze vals beschuldigd waren. Ook verscheen hij in een droom aan de eerste raadgever en beval hem de Keizer de waarheid te vertellen. De volgende morgen liet de keizer onmiddelijk zijn eerste raadgever roepen. In dat gesprek werd alles duidelijk. De drie veldheren werden uit de gevangenis gehaald en aan de keizer voorgeleid. 'Met welke tovenarij hebben jullie er voor gezorgd dat wij zulke dromen kregen?' vroeg de keizer. Zij zeiden dat ze onschuldig waren en in hun nood de hulp van de bisschop van Myra, Nicolaas, hadden ingeroepen. En zij vertelden wat ze op hun reis hadden meegemaakt. De Keizer liet hen daarop meteen vrij en zond hen, zeer onder de indruk, met geschenken naar Nicolaas. Hij echter dankte God voor de hulp. uit: Sinterklaas op school
In België, waar Sint-Nicolaas actief is als patroon van onder meer graanhandelaren, schippers, winkeliers en voddenkooplui, is verdeeldheid over de viering van het Sinterklaasfeest. In veel streken en plaatsen moet de heilige zijn populariteit delen met zijn collega Sint-Maarten, of Sint Martinus. In grote delen van Vlaanderen wordt het Sinterklaasfeest echter even geestdriftig gevierd als in de noordelijke Nederlanden. De verdeeldheid die belgië ook op dit vlak kenmerkt, wordt het fraaist verbeeld in een gedicht van Paul van Ostaijen:
Het liedje van de twee sinten
Ik hou van sint Niklaas Ik hou van Sinte Martin Ik hou van de ezel van Sint Niklaas Ik hou van het zwaard van Sinte Martin Ik hou van de ezel een oude wijs van zijn goedheid - zijn rug draagt rust door de straat onbewuste venter - Ik hou van het zwaard het klieft de eigen mantel - plotse scherpte van nieuwe ogen over de schijn der dingen - goed en wijs scherp en rustig Ik hou van de ezel van Sint Niklaas Ik hou van het zwaard van Sinte Martin Ik hou van Sint Niklaas Ik hou van Sinte Martin
uit: Wie de koek krijgt, wie de gard(Ed van Eeden)
Toen Nicolaas enige tijd bisschop van Myra was, ontstond er een barre hongersnood in de stad. Alle voorraden waren uitgeput en nergens was er meer een greintje voedsel te vinden. In die barre dagen hoorde Nicolaas, dat er - om een storm te ontwijken - een schip de haven was binnen gelopen dat graan vervoerde. Nicolaas haastte zich erheen en vroeg de kapitein dringend honderd zakken graan af te staan voor de hongerende bevolking van de stad. Maar de kapitein zei: 'Geachte heer, dat kan ik u niet geven. Het gewicht is in Alexandrië precies gewogen. Het graan is bestemd voor de graanschuren van de keizer en we zullen ons voor hem moeten verantwoorden.' Daarop antwoordde Nicolaas: 'Geef mij die honderd zakken graan en ik zeg u, bij de wil van God, dat u geen gram minder gewicht aan boord zult hebben als u in Rome arriveert.' De kapitein deed wat de vastberaden bisschop hem beval en gaf zijn matrozen opdracht de gevraagde hoeveelheid graan aan wal te brengen. Toen de storm was gaan liggen, zeilden ze uit. Bij de aankomst in Rome bleek er bij controle precies evenveel graan aan boord te zijn als in Alexandrië geladen was. Nu vertelden ze wat er hun in Myra was overkomen en ze prezen God en zijn dienaar Nicolaas. Intussen had Nicolaas het graan laten uitdelen onder de behoeftige bevolking en ieder kreeg zijn deel. Hoewel het slechts honderd zakken waren, had de stad gedurende twee jaren meer dan voldoende te eten en bleef er nog genoeg over om te zaaien.
Sinterklaas en zwarte pieten overvallen supermarkt
Vier mannen verkleed als Sinterklaas en zwarte pieten hebben in het Nederlandse Zwolle een supermarkt beroofd van een winkelwagen vol pepernoten. De actiegroep, die de overval heeft opgeëist, vindt dat de supermarkten misbruik maken van de kinderen door nu al sinterklaasartikelen aan te bieden.
Bij onze noorderburen zijn pepernoten een geliefde lekkernij met Sinterklaas. Volgens een woordvoerder vraagt de Nederlander nu al om de kruidnoten. " Ze zitten in herfstverpakkingen waar geen afbeeldingen op staan van sinterklaas of pieten. Op die manier werken we mee aan het in stand houden van dit kinderfeest."
De overvallers zijn met de winkelwagen langs de kassa gegaan en vervolgens weggerend richting een bestelbusje, daarbij de caissiére geschokt achterlatend. (telegraaf)
Doordat er onverwacht een hevige storm opstak, raakte een schip met pelgrims in groot gevaar. De mast stond op breken, de zeilen klapten dubbel. Elk ogenblik dreigden de schepelingen over boord te slaan. In deze grote nood riepen zij Nicolaas te hulp. 'Nicolaas, als het waar is wat we over U gehoord hebben, red ons dan.' Daarop verscheen hun een man die met bekwame hand de mast stutte en de zeilen weer op orde bracht. En als op bevel ging de storm dadelijk liggen. Hierna verdween de onbekende man even plotselijng als hij was gekomen. Spoedig belandde het schip veilig in de haven van Myra en vol dankbaarheid liepen de schepelingen naar de bisschopskerk. Aldaar herkenden zij in bisschop Nicolaas de man die hen op hun smeekbede gered had op zee. Zij knielden en dankten hem. Maar hij zei bescheiden: 'Niet ik, maar uw geloof en Gods genade hebben u gered.'
Er is een relatie tussen deze legende en Sint-Nicolaas als de patroon van de schippers.
Uit: 'Sinterklaas op school' jos Beke - Peter van Hasselt
In de late twintigste eeuw zijn de religieuze hoogtijdagen van Sint Nicolaas inmiddels ruimschoots verleden tijd. Op de keper beschouwd heeft de bisschop van Myra zelfs weinig van zijn kerkelijke achtergrond behouden. Sinterklaas is simpelweg iemand anders geworden dan Sint Nicolaas was. Hij is veranderd in een volksheilige, iemand in wie symbolen en verhalen zijn samengesmolten met historische gegevens. Hetgeen waarschijnlijk de reden is van zijn brede populariteit: Sinterklaas staat namelijk boven alle verschillen. Hij is veelzijdig, plooibaar, en op geen enkele manier exclusief voor één bevolkingsgroep. En juist daarom blijft hij springlevend!!
Sint Niklaas, die goeie heer, Die komt alle jaren weêr, Met zijn paardje en zijn wagen, Zoo komt Sint Niklaas aanjagen.
"Geloven en weten zijn twee rails, die evenwijdig lopen en elkaar nooit ontmoeten. Elk kind beweegt zich in die dagen op beide voort. Zijn linkerkant weet dat het onzin is en zijn rechterkant gelooft het. Ik heb bevend voor Sinterklaas gestaan en tegelijk gezien dat het onze buurman was. Alle twee wist ik zeker. En toch waren ze niet met elkaar in tegenspraak. Er kwam geen onderlinge verbinding tot stand. De spoorstaven hadden geen dwarsliggers. Op een keer - en dat is in het leven van elk mens toch eigenlijk een belangrijke gebeurtenis, die al evenmin aandacht krijgt - verdwijnt deze wonderlijke schizofrenie. Het kind 'weet' dan alleen. Er breekt echter niet een nieuw inzicht door, want de bewustheid van de leugen is er altijd geweest. De daaraan parallel lopende lijn wordt eenvoudig opgeheven. Het is voor mij altijd een raadsel dat het kind hier geen rancune uit overhoudt."
In de buurt van Nicolaas woonde een koopman die in ernstige financiële moeilijkheden was geraakt. Daardoor was hij niet in staat zijn drie huwbare dochters een bruidschat mee te geven. Geen enkele man, ook niet van lagere afkomst, wilde met hen trouwen. Toen de nood zo hoog gestegen was dat de ongelukkige koopman zijn kinderen niet meer kon onderhouden, besloot hij hen te laten werken in een bordeel. Dit kwam Nicolaas ter ore. Hij was een bemiddeld man geworden na het overlijden van zijn rijke ouders. Met dit vermogen wilde Nicolaas de man en zijn drie dochters helpen. Midden in de nacht liep hij stilletjes naar het huis van de koopman en wierp een flinke buidel met gouden munten door het geopende raam naar binnen. De koopman, die de buidel de volgende morgen vond, was zeer verbaasd. Hij kon niet bedenken aan wie hij deze gave te danken had en hij meende dat het beste was het geld te gebruiken als bruidschat voor zijn oudste dochter. De volgende nacht keerde Nicolaas terug. Voor de tweede keer wierp hij een precies even grote buidel met gouden munten door het raam, zodat ook de tweede dochter in het huwelijk kon treden. Nu besloot de koopman om de komende nacht wakker te blijven en uit te zoeken wie die gulle, nachtelijke gever was, die hem en zijn dochters uit de benarde situatie redde. Die derde nacht wierp Nicolaas zijn buidel met weer precies evenveel gouden munten door het raam en maakte zich uit de voeten. Toen de koopman de goudstukken op de planken vloer hoorde vallen, sprong hij op, ging onmiddelijk naar buiten en haalde spoedig de gehaast weglopende man in. Hij greep de onbekende bij zijn mantel en toen deze zich omkeerde, herkende hij Nicolaas. De koopman viel op zijn knieën en vol tranen bedankte hij hem. Maar Nicolaas dwong hem op te staan. Hij verplichtte hem onder ede het gebeurde geheim te houden, zolang als hij, Nicolaas, leefde.
Er is een relatie tussen de legende van 'De bruidschat' en bepaalde gebruiken bij ons sinterklaasfeest:
* Het strooien en het schoenzetten; * Het 'anoniem' geven van geschenken; * De 'zak met muntsnoepjes' in de snoepwinkel. De benaming 'goedheiligman' is ook terug te voeren op deze legende. 'Goedheiligman' is een verbastering van 'goed heilik man', waarin 'heilik' 'huwelijk' betekend. uit Sinterklaas op school- (Jos beke - Peter van Hasselt)