Gebruik baard, pruik en snor nooit om uw gezicht te verbergen!
Hoofdpunten blog wandelen
sinterklaas
29-07-2010
Ontmoetingen met de Sint
Ontmoetingen met de Sint (1)
Schluchsee (Schwarzwald) Schluchsee dankt zijn ontstaan aan het klooster van (St Blasius). In het jaar 1095 is er al sprake van een Nikolauskapel. Zij stond echter niet op dezelfde plaats waar de huidige Nikolauskerk zich bevindt. Keizerin Theophana. echtgenote van Otto II en moeder van Otto III, gaf de aanzet tot Nicolaasviering honderd jaar voor de overbrenging van het gebeente van Nicolaas van Myra naar Bari in 1087. De H. Nicolaas was medepatroon van het klooster St Blasien, maar tevens schutsheilige over het Benediktinessen klooster van Berau dat afhing van St Blasien.
Nog een legende..... Een plaatselijke legende vertelt ons dat bisschop Nicolaas persoonlijk in Schluchsee zou verschenen zijn. Het was op een koude winterdag, onder de voogdij van abt Rusten (1108-1125) dat een kloosterbroeder die op weg was naar Schluchsee, menselijke resten zou gevonden hebben in een grot. Bezorgd om een christelijke begrafenis en het zieleheil van de overledene, rende hij naar het klooster om een pater te halen. Onderweg kreeg hij het gezelschap van een onbekende priester die plotseling verdween en enkel zijn gewaden achterliet oa. een klokvormige kazuifel die zo in het bezit kwam van het klooster St Blasien in de 13e eeuw. Later duikt hij op in de Nikolauskirche van Lausheim, waar hij mirakuleus werd nadat talrijke zieken genazen door oplegging van de kazuifel. In die hoedanigheid werd hij later nog vereerd in de abdij van Wislikofen Zwitserland, om uiteindelijk in Wenen te belanden in het museum voor toegepaste kunsten. De kazuifel toont 17 taferelen uit het leven van Nicolaas. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Zou de goede Sint wel komen (slot) Sinterklaasgedichten uit de Tweede Wereldoorlog Aangrijpend boek samengesteld door Hinke Piersma
(Europese Grootmachten) Ook de andere kant van het oorlogsspectrum greep het feest aan om te laten zien dat de Duitse bezetter goede bedoelingen had: Rijkscommissaris Seys-Inquart verscheen vaak als 'tweede kindervriend' met de Sint.
Bij de hoop op bevrijding en kritiek op de bezetting verpakt in Sinterklaasliedjes zijn Zie ginds komt de stoomboot en Zie de maan schijnt door de bomen het populairst geweest. Het is zoals Piersma haar inleiding afrondt: "iets laten zien van gewone Nederlanders in een ongewone tijd". Het boek bevat een ruim 50-tal gedichten, steeds met inleiding, toelichting en bron vermelding. Midden in het boek zijn op een achttal pagina's foto's opgenomen: cartoons met spottende kritieken, Sint in oorlogstijd én bevrijde gebieden. Soms in onderduik geschreven (Smulders, 7e couplet, 1943; Frank 1943) of in een kamp (Koops, Westerbork, 1943). Zoals gezegd een zeer innemend boek, waardevol aangevuld op een cd, dat laat zien hoe waardevol het Sinterklaasfeest is geweest in een periode die tot de donkerste van onze geschiedenis behoort: van hoop en vrees, ongenoegen, verzet en moed om tegen de verdrukking in te gaan. Guus Smits uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Zou de goede Sint wel komen? (2) Sinterklaasgedichten uit de Tweede Wereldoorlog Aangrijpend boek samengesteld door Hinke Piersma
Europese Grootmachten Stadssint van Amsterdam, Jeroen Krabbé, tekent voor het voorwoord. Niet zonder reden waarschijnlijk: hij werd geboren op 5 december 1944, de enige Sinterklaasviering die zijn familie (met een Joodse sterdragende moeder) ooit heeft overgeslagen. Voor hem is 5 december de spannendste dag van het jaar vol herinneringen en varwachtingen. Later hoorde hij dat zijn moeder door de gedichten bij de pakjes naar familieleden in Westerbork geheime informatie over andere familieleden doorgaf:naast uitlaatklep ook drager van persoonlijke info. In de inleiding legt Piersma uit hoe ze tot de bundel gekomen is. In een particulier archief van een Joodse familie, geschreven in Engeland, vond ze een lang gedicht met een felle aanklacht tegen de bezetting. Ze vroeg zich toen af of er meerdere gedichten uit die tijd bestonden en plaatste een oproep op de website van het NIOD. Vele reacties volgden en van de diversiteit aan gedichten is het boek de neerslag. Boeiende, persoonlijke verhalen gaan schuil achter soms korte gedichten, zeker als het lot van de maker of ontvanger bekend is. Ook de uiteenlopende toepassingen van het feest zijn bijzonder: van onderbreking van de oorlogszorgen tot verwondering van een onderduiker bij die Nederlandse traditie, van huiskamer tot mobilisatietroepen tot Radio Oranje. Zo had de Sint in 1942 in Kamp Amersfoort een mijter van krantenpapier, een baard van vuile watten, bijeen gehouden door termoplast en om zijn schouders een morsig deken. Voor Radio Oranje zong men in 1941: "zie de maan schijnt door de bomen, NSB-ers staakt uw wild geraas, de overwinning zal er komen, Oranje wordt hier weer de baas. Vol verwachting klopt mijn hart, wie de strop krijgt wie de gard" Aangrijpende verhalen zoals van een meisje dat voor de leden van een verzetsgroep een gedicht maakte en verneemt dat twee weken later bijna alle leder waren opgepakt en later stierven in een kamp. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Zou de goede Sint wel komen? (1) Sinterklaasgedichten uit de Tweede Wereldoorlog Aangrijpend boek samengesteld door Hinke Piersma
(Europese Grootmachten)
De Tweede Wereldoorlog mag dan wel met pensioen zijn gegaan en Anne Frank zou dit jaar 80 jaar zijn geworden: de stroom boeken over beide onderwerpen blijft groot. Enig in zijn soort is het boek van Hinke Piersman van eind vorig jaar dat de hoopvolle kant van een zwarte pagina uit onze geschiedenis belicht. Piersma is historicus en verbonden als onderzoekster aan het NIOD, het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie. Zij wilde laten zien met de keuze van haar gedichten uit de bezettingstijd dat "het oer-Hollandse familiefeest werd aangegrepen om het moreel hoog te houden".
Achter in het boekje is een cd opgenomen die met Rick Hoogendoorn is ingesproken, waarop 12 liedjes te horen zijn (veelal oorlogsvarianten op bekende Sinterklaasliedjes, zoals Zie ginds komt een jeepje....) en het verhaal van Ben Stroman dat al heel wat jaartjes geleden in de Tijdingen is opgenomen geweest Waarom Sint-Nicolaas in 1944 niet bij de Rotterdamsche kindertjes kom komen rijden. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Speelgoed wordt volgend jaar vijf tot zes procent duurder. Dat zegt Johan Geerooms, algemeen directeur van speelgoedketen Dreamland. "En dan hou ik nog geen rekening met de mogelijk opwaardering van de Chinese munt, de yuan", klinkt het. Veel speelgoed is namelijk "Made in China".
Drie redenen voor de prijsstijging:
1. Lonen in China stijgen. 2. Grondstoffen worden duurder. 3. Vervoer wordt duurder omdat China flink wat containerschepen uit de vaart nam. uit: Het Belang van Limburg
Zo vader zo zoon (slot) Ontmoeting met de zoon van tweede tv-Sint Adrie van Oorschot
Het kostuum van Adrie. Ik verbaasde mij over de keurige afwerking van het kostuum, ieder detail was tot in de puntjes verzorgd. Een deel van het oude haarwerk werd uit de doos gehaald. De oude snorren en wenkbrauwen liet ik door mijn handen gaan. Dat maakte toch iets in mij los. Zelfs het grote boek was er nog. Omdat alles eigendom was van Adrie heeft hij alles meegenomen en is nu eigendom van zijn zoon. Daarna de staf met een kleine krul die nu zelfs niet meer na te maken is omdat het buigen van deze kleine bocht bijna onmogelijk is. Een stukje handwerk, gemaakt kort na de oorlog. Adrie had zelfs zijn eigen Sint-schoenen, een sierlijke instapper met op het voorvlak een rood gedeelte met daarop een gouden kruis en de rest van de schoen was goudkleurig. Oog voor detail dus! Adrie heeft twee kostuums gehad. Het goudgalon van het eerste kostuum was smaller dan die van het tweede kostuum en ook de mijter is bij het tweede kostuum wat kleiner geworden. Toen ik goed naar het kostuum had gekeken constateerde ik dat het kostuum van Adrie van Oorschot in essentie hetzelfde is als het kostuum van Bram, dus min of meer een kopie van het ontwerp van Van Oorschot. Dit is goed te zien aan de pelerine. Alleen het goudgalon is anders en de franje is langer. De klapmijter is vervangen voor de kokermijter maar dat is het. Zelfs de staf is nagemaakt. Zoon Kees is zelf ook actief als Sinterklaas. Ik had al eerder wat foto's van hem gezien en ik moest goed kijken of het nu zijn vader of Kees zelf was. Vreemd dat ook blikken van vader op zoon zo over kunnen gaan. Ik ging weg bij Kees en was weer even gelovig geweest! Hans Groenewegen uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap