Gebruik baard, pruik en snor nooit om uw gezicht te verbergen!
Hoofdpunten blog wandelen
sinterklaas
08-05-2005
Zijn Naam (deel 1)
'k Zal hem even vragen naar zijn naam... ( 1)
Van de vijf miljoen mannen die Belgie op 31 december 2001 telde, waren er 1.165 met de voornaam Klaas, 784 heetten Nicolaas, 358 Nikolaas en 55 Niklaas. "Klaas" is een jonge voornaam. De meeste klaasjes werden geboren in 1979, nl. 61, en 90 % van de Klazen zag het levenslicht na 1982. "Nicolaas" is daarentegen een oude voornaam, die zijn hoogtepunt kende met 27 geboortes in1964. Na 1970 kregen nooit meer dan tien jongens de voornaam Nicolaas.
Een en ander blijkt uit een studie over de voornamen in Belgie, uitgevoerd door het onderzoeksbureau Sopres Marketing. De resultaten kunnen op het internet geraadpleegd via www.sopres.be. Wanneer men de tabellen interpreteert, moet men goed voor ogen houden dat het gaat om geboortejaren van de in 2001 in leven zijnde bevolking en niet om het totaal aantal personen(inmiddels overleden en nog in levende samen) dat in een bepaald geboortejaar de onderzochte voornaam kreeg. (wordt vervolgd) uit de Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Waarom is het voortzetten van de Sint-Nicolaastradities belangrijk ? (4)
Het antwoord op deze vraag houdt verband met hetgeen ik zei over de aard van Nicolaas' heilig -zijn. De Nicolaasfiguur - en daarom ook zijn traditie - is een boodschap van gerechtigheid en naastenliefde, vooral voor zij die elke bescherming missen. En dit zal - ten minste als Ideaal nooit verdwijnen, ook al zijn wij getuige van de meest gewelddadige acties tegen kinderen - denken we maar aan wat er gebeurde in de Rusisch-Ossetische school in Beslan. Meer zelfs, deze feiten tonen aan dat de boodschap van Sint-Nicolaas altijd actueel zal blijven.
Wat is het meest merkwaardige in zijn leven en legenden? (3)
Een juiste vraag.In de figuur van Sint-Nicolaas zijn zowel zijn leven als zijn legenden boeiend. Zijn leven is interessant omdat zijn heilig-zijn beantwoordt aan de hedendaagse opvatting daarvan:hij is een man die opkomt voor gerechtigheid (denk maar aan de legende van de drie generaals). Ondanks het betrekkelijk kleine aantal historisch vaststaande feiten, komt zijn karakter heel scherp tot uiting, omdat deze feiten echt en concreet zijn en het hagiografische kader waarin ze later werden geplaatst gemakkelijk kan worden weggelaten. Ik ben er ook van overtuigd dat er zelfs legenden waar zijn, als men ze beoordeelt vanuit hun karakter. Zowel katholieken als orthodoxen hebben getracht hem te klerikaliseren, maar voor mij blijft hij door en door een man die verbonden is met de aardse wereld.Volgens de legende van Sint-Nicolaas en Sint-Cassian schrikt Nicolaas er niet voor terug om een arme boer te helpen bij het lostrekken van zijn kar, ook al wordt zijn hemels gewaad daarbij besmeurd. (wordt vervolgd)
Mijn allereerste contact met Sint-Nicolaas dateert uit 1960, toen ik begon aan de opleiding als novice bij de Dominicanen in Bari. In die tijd had ik slechts een heel vaag idee over de heilige.Ik geraakte onder de indruk van de veelvuldige en spectaculaire oosterse liturgieën die ten tijde van het tweede Vaticaans Concilie plaats vonden in de Sint-Nicolaasbasiliek van Bari. Omwille van mijn voorliefde voor en kennis van Rusland, zonden mijn oversten mij naar de Verenigde Staten om daar mijn kennis te verbeteren van de Russische theologie, een vak dat ik doceerde aan ons Oecumenisch Sint-Nicolaasinstituut. De paters Dominicanen vroegen me dikwijls iets te schrijven over Sint-Nicolaas in Rusland en zo begon mijn zoektocht naar de literaire bronnen i.v.m. de heilige. Geleidelijk aan begon zijn figuur me te fascineren, tot ik op het punt kwam dat het practische Nicolaasonderzoek overheersend werd in mijn leven- zelfs meer dan filosofie en theologie. (wordt vervolgd)
Als het over Sint-Nicolaas gaat, is pater Gerardo Cioffari uit Bari zonder twijfel De Slimste Mens ter Wereld. De pater dominicaan Gerardo Cioffari is directeur van het Centrum voor Nicolaiaanse Studies in Bari(provincie Apulië, Italie), de stad waar Nicolaas' gebeente 1087 zijn allerlaatste rustplaats kreeg. Gerardo Cioffari werd geboren op 1 december 1943 in Calitri(provincie Avellino, regio Campanië). In 1987 maakte hij zijn onvolprezen meesterwerk ''S. Nicola nella critica storica", dat op basis van een grondige wetenschappelijke studie van de oudste tekstbronnen een boeiend beeld ophangt van de historische Nicolaasfiguur.
Dat wordt op 9 mei gevierd ter herinnering van de overbrenging ( translatio) van Nicolaas' gebeente van Myra ( Klein-Azie ) naar Bari ( Italie ) op 9 mei 1087.