Gebruik baard, pruik en snor nooit om uw gezicht te verbergen!
Hoofdpunten blog wandelen
sinterklaas
28-09-2007
Enkele historische verklaringen
Enkele historische verklaringen
Sommige sinterklaasgebruiken kunnen verklaard worden: ° Uit Spanje. Er is nog nooit een afdoende verklaring gevonden voor het feit dat Sinterklaas wordt gehuisvest in Spanje. Een van de veronderstellingen haakt in op de overbrenging in 1087 van het gebeente van Sint-Nicolaas naar Bari in Zuid-Italië. Lange tijd heeft Zuid-Italië deel uitgemaakt van het Spaanse rijk. Wie op bedevaart ging naar Sint-Nicolaas of gebeden had bij het graf van de heilige in Bari, zei dat hij of zij in Spanje was geweest. (wordt vervolgd)
uit: Sinterklaas op school, Jos Beke, Peter van hasselt.
Enkele aanvullende wetenswaardigheden over sinterklaasgebruiken
Enkele aanvullende wetenswaardigheden over sinterklaasgebruiken (slot)
° De zak. De herkomst is onduidelijk. Op oude afbeeldingen zien we Sinterklaas al met de zak op zijn rug. Sommigen menen dat de zak het symbool is van de donkere dagen voor Kerstmis, omdat kwade krachten het licht van de maan hebben meegenomen (in de zak). Misschien is het ook gewoon praktisch om de cadeaus in een zak mee te brengen (kun je over je rug gooien, wat met een doos niet kan).
° Strooien van pepernoten. Noten bevatten de zaden voor het nieuwe jaar. Vallen zij op vruchtbare bodem, dan zullen er nieuwe gewassen groeien. Zo verklaard, wordt er verband gelegd met de jaarcyclus: die in de lente groeit en bloeit en in de zomer nieuwe oogst geeft, dus op haar beurt de kringloop voortzet. De strooier is het symbool van de natuur en de nieuw te verwachten vruchtbaarheid. Een andere verklaring zoekt de bron van het gebruik in de legende van de bruidschat, waar Nicolaas goudstukken strooit voor de verarmde meisjes.
uit: Sinterklaas op school, Jos Beke, Peter van Hasselt
Enkele aanvullende wetenswaardigheden over sinterklaasgebruiken
Enkele aanvullende wetenswaardigheden over sinterklaasgebruiken (2)
° Schoorsteen: De offers werden onder het rookkanaal gelegd. De stoet van Wodan kon door de schoorsteen constateren dat er offers werden gebracht. De schoorsteen is de verbinding tussen aarde en hemel.
° De klomp/ schoen zetten: Gebruik om de offers in de klomp (agrarisch schoeisel) te doen. Sommigen hebben in deze klomp ook de maansikkel van de opkomende, nieuwe maan gezien. Het zou het symbool zijn van de nacht die het nieuwe leven aankondigt.
° De Roe: Oorspronkelijk zou dit bundeltje takjes samengesteld zijn uit jonge twijgjes, waar het nieuwe leven nog in te vinden was. Teken van vruchtbaarheid: wat je ermee aanraakte zou tot groei en bloei komen. Verworden tot een werktuig om te straffen, gelijk aan de ketting, waarmee vooral in Duitse streken de schrikfiguur wordt uitgerust. (wordt vervolgd)
uit: Sinterklaas op school, Jos Beke, Peter van Hasselt.
Enkele aanvullende wetenswaardigheden over sinterklaasgebruiken
Enkele aanvullende wetenswaardigheden over sinterklaasgebruiken (1)
'De waarden van het sinterklaasfeest' In deze paragraaf geven wij een aanvulling:
° Pakjesavond op 5 december. Op 5 december is Nicolaas gestorven en opgenomen in de hemel, in het goddelijke. Hij is opnieuw geboren na dit aardse leven. In de katholieke kerk wordt de avond voorafgaand (het Vigilie) gevierd. Een vergelijking is te maken met kerstavond (24 december)
De volgende gebruiken vertonen mogelijk verwantschap met de Germaanse mythologie:
°Schimmel. Germaanse voorstelling van het goddelijke. Alleen godheden reden op een wit paard, symbool van zuiverheid en rechtvaardigheid. De Germanen noemden de schimmel van Wodan Sleinir.
° Rijden over de daken. Germaanse voorstelling van Wodan. Met een gezelschap verspieders en temidden van jachtige wolken trok Wodan als een woedende rijder door de lucht en sloeg zo zijn volk gade. Wie uit zijn huis naar buiten keek, zag de stoet als het ware over de daken van de andere huizen rijden.
° Wortel en wat hooi voor het paard. Offers van de Germaanse landbouwers om hun god gunstig te stemmen. (wordt vervolgd)
uit: Sinterklaas op school, Jos Beke, Peter van Hasselt.