Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Op het kruispunt van de Tieltesteenweg en de Moeie lijkt er een probleem te zijn aan deze waterputten. Het is moeilijk te zeggen wat er op het moment scheelt.
Sensibiliseren waterverbruik Dagelijks hebben we water nodig, om te wassen, om te koken, om te drinken, … water is essentieel in ons bestaan. De klimaatverandering zorgt ervoor dat we bewuster omgaan met essentiële grondstoffen. Het blijft wel belangrijk om te blijven sensibiliseren. Een Vlaming verbruikt gemiddeld 114 liter water per dag. Dat zijn maar liefst 76 flessen water van 1,5 liter. Dat is zowel direct water zoals kraantjes- en regenwater. Alsook indirect water, water dat verborgen zit in alle producten en diensten die je gebruikt. Het is voor iedereen van belang dat we inzetten op het besparen van het waterverbruik. Dat is net waarop het waterproject Eekl’eau zich volledig op focust. Het gaat over extra bewustmaking van het gebruik van water als grondstof. Vanaf dinsdag 22 augustus tot en met 11 oktober zijn er tal van gratis activiteiten over duurzaam waterverbruik, met de steun van Provincie Oost-Vlaanderen. Alle activiteiten worden verzorgd met een natje en een droogje van de Oxfam Wereldwinkel uit Eeklo. Iedere keer dat je deelneemt aan een activiteit, maak je bovendien kans op een duurzaam pakket ter waarde van 40 euro. Alle informatie en inschrijven viawww.eeklo.be
Waar komt het drinkwater vandaan? Hoe wordt het drinkwater geproduceerd? Is het drinkwater veilig? Ontdek welke rol het waterproductiecentrum speelt in de watervoorziening.
Bezoek watertoren Eeklo
Dinsdag 29 augustus
13.30-16.30 uur In samenwerking met De Watergroep
Is kraantjeswater echt wel ok om te drinken? Hoe zit het met lood? PFAS?
Met Marjolein Vanoppen, schrijfster van het boek “Weg van water”, duiken we met jullie onder in de Belgische waterwereld.
Hoe gaan we in ons land om met de droogte?
Waar komt ons water vandaan en hoe lang zal het nog uit de kraan blijven stromen? Moeten we ons zorgen maken?
We beloven je: je kijkt nooit meer op dezelfde manier naar dat glas water.
Je zal er van gaan houden, je zal er van gaan walgen en het zal je van je stoel blazen. Want water is dan misschien overal, het stroomt door een wel heel speciale wereld.
Marjolein Vanoppen, is een bio-ingenieur met een missie en al 10 jaar wateronderzoeker aan de Universiteit Gent.
Quote schepen Filip Smet:
“Water. We weten het allemaal hoe levensnoodzakelijk het is. Zeker in drogere perioden hebben we daar meer aandacht voor, maar dat zou altijd zo moeten zijn. De stad Eeklo wil volop inzetten op bewuster omgaan met water. Op 22 maart 2023 ondertekenden we als eerste stad in Oost-Vlaanderen het kraanwatercharter. En nu de komende maanden zetten we volop in op bewustmaking via tal van activiteiten zodat iedereen eens zijn of haar watergebruik onder de loep neemt en zelf actie kan ondernemen.”
- Miljaar Achiel, daddis ôok wew een tijken geleen hé?
- Joat Lowie, ik zijn goan overwinteren in Majorka! Joamoar, ‘k zoet gelôov’n ôok, want ge ziet er goed uit. Zô bruine of een hespe! Is Marjetjen ôok overaw schôone bruine?
Dit zijn dan de laatste twee krantenknipsels en is deze reeks ten einde. Voor de mensen die dicht bij het schooltje hebben gestaan heb ik hier misschien toch wel enkele mooie momenten kunnen ophalen.
Ook mijn dank aan onze Eeklose gids Jan Martens die dit allemaal voor mij heeft opgezocht.
Freinetschool De Kleine Helden naar oude kerk op het Oostveld?
Vandaag werd de laatste eucharistiviering gehouden in de kerk op het Oostveld.
Er was al een tijdje het gerucht dat de Freinetschool uit de Boelare daar zijn onderkomen zou vinden.
Na de allerlaatste misviering in de Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk van Eeklo zal het gebouw ontwijd worden. Tijdens het slotwoord lichtte Johan Van Vooren van de kerkfabriek de toekomstplannen toe. De kerkraad schreef een intentieverklaring uit om de verhuis naar deze site mogelijk te maken. Zo kan deze school groeien.
Coördinator Sara Spanhove schreef deze quote:
"Als kind heb ik jarenlang meegezongen met het kerkkoor De Edelweisjes. Ik heb mooie herinneringen aan die periode. Deze kerk is altijd een plek geweest voor ontmoeting en verbinding. Met Freinetschool De kleine helden willen we dit ook kunnen betekenen voor onze leerlingen, ouders en de buurt."
Nu gaan we toch vlug naar het einde van deze reeks. Er zijn geen echte foto's meer, alleen nog krantenknipsels, maar er is een nieuwe reeks op komst maar wanneer juist weet ik nog niet.
Aan de renovatie van het Eeklose stadhuis wordt goed verder gewerkt alleen zijn de veranderingen (nog) niet te zien. Alhoewel er misschien toch al mensen zijn die gezien hebben dat het kleine torentje, tussen de stellingen heen, langzaam terug te voorschijn komt.
Het moet in 1969 geweest zijn dat ik mijn eerste auto kocht. Een occasie Fiat 850 zoals hij hier op de foto staat, in het licht blauw. Na mijn legerdienst ging ik in de Fiat garage werken van Marcel Permentier langs de grote baan in Waarschoot. Marcel was een van de tofste mensen die ik ooit gekend heb. Waar het eigenlijk ook een beetje om gaat is de technische veranderingen aan de auto's. Deze Fiat was uitgerust met een 4 cilinder motor van 843 cc met 40 PK aan boord en had een topsnelheid van 125 km/u. Om van 0 tot 100 km/u te komen had men 21.5 seconden nodig.
Van deze Aston Martin Valkyrie werd eind vorig jaar een straatversie goedgekeurd. Hij moet het met een V 12 motor van 6,5 liter die 1.155 PK afgeeft doen. Er zijn tegenwoordig merken die nog meer PK's hebben maar ik koos de Valkyrie om zijn toch wel speciaal model.
Hij heeft een sequentiele 7 traps versnellingsbak en gaat van 0 naar 100 km/u in 3 seconden. Zijn topsnelheid komt uit op 354 km/u. Ik denk dat de verschillen duidelijk zijn. 🏁
De Valkyrieis het geesteskind van de bekende Formule 1 ontwerper Adrian Newey. Deze bekende en succesvolle ingenieur is vooral de man van de aerodynamica, wat men ook kan zien aan de Valkyrie. Hij vierde dit seizoen al zijn 200ste overwinning in de F1 wat nog geen enkele ontwerper hem ooit heeft voorgedaan. Toen Aston Martin zich ook in de Formule 1 begaf stopte hij zijn medewerking aan de Valkyrie. Sedert 2006 is hij aan het hoofd van het Red Bull Racing Team van Max Verstappen. Ook een opmerkelijk detail is toch dat hij zijn ontwerpen nog altijd tekent met potlood en papier en heeft hij geen computer nodig.
Nu heb ik zelf eens een vraag. Is er iemand die hier iets van weet??? Het ziet er een club uit die gehuldigd is en de foto is genomen op de trappen van het Eeklose stadhuis. U kan altijd reageren hier onder het artikel, of via het gastenboek of de Dropbox knop in de rechterkolom.
In 2010 kwam de Ronde van België langs in Eeklo. Op de foto herkennen we links Walter Planckaert, toen teamleider maar van welke ploeg juist weet ik niet meer, dan onze Eeklose wereldkampioen Romain De Loof en huidige schepen van sport Michel De Sutter.
Vroeger had Eeklo toch wel enige bekendheid door de textielnijverheid. Er waren verschillende fabrieken zoals de Peignage, India Jute, Van Damme's en ik vergeet er nog wel een paar.
Men had hier in Eeklo de modernste machines in die tijd. De foto is van 1960.
Het bestuur onder leiding van Antoon Pieters gaatverder op zijn gedreven tempo. Er is een periode aangebroken waarin heel wat zaken veranderen in het maatschappelijke leven. Er was een stijgende welvaart, het autoverkeer groeide explosief en er was ook de opkomst van de televisie. De traditionele groepsuitstappen, voordrachten en dia-avonden kwamen ter discussie. Antoon Pieters, ging in 1962van start met de oprichting van een plaatselijke afdeling van de Vlaamse Automobilistenbond( VAB ). De periode was goed gekozen want op 25 september 1965 kwam er het verplichte rijbewijs. In 1965kwam er een derde afdeling bij VTB-VAB Eeklo : het reisbureau. Omdat men VTB-reizen niet in andere reisagentschappen kon boeken, kwam er heel wat bijkomend werk op het bestuur af. Vorige maand haalden we al de speciale Eeklo-editie aan van het meinummer van'De autotoerist'met een tiental bijdragen. Ook 'De Standaard' besteedde er op 29 mei bijzondere aandacht aan. VTB lag ook enigzins aan de start van de oprichting van de plaatselijke VVV, de latere partner in diverse organisaties.
Op 30 augustus 1964 haalden VTB-VAB met de lokale afdeling van de Nationale Christelijke Middenstanders Vereniging (NCMV) de landelijke pers met hun auto-rally ' Ontdek het Meetjesland' . De rally vertrok aan de Markt in Maldegem en kwam aan in Eeklo in de Boelare. Voor de 2de editie in 1969 was het Feestcomité van de Stad Eeklo de nieuwe medeorganisator.
Het Vlaamse karakter van de VTB zorgde niet alleen voor de sterke trouw aan de IJzerbedevaart-traditie, maar ook voor samenwerking met gelijkgezinden. Zo kon het Rodenbachcomité op 7 juli 1965 voor zijn tiende Guldensporenviering rekenen op volle medewerking van VTB-VAB Eeklo. Hierboven ziet u de affiche voor de IJzerbedevaart op 18 augustus 1963.
Op de Nationale Feestdag was onze Jörgen er bij toen de vliegtuigen zich formatie aan het vormen waren voor het vliegdéfilé.
Een Airbus A330 MRRT van de NAVO (Nederlandse luchtmacht) met een F-35 erachter, het nieuwe jachtvliegtuig die de Belgen gekocht hebben. Kijk op eens op Jörgen zijn website: https://jorgenlammens.wixsite.com/jlaviationpictures