Sint-Nicolaas, een historische kritiek (slot)
Alle anderen behoren tot de apocriefe (twijfelachtige) verhalen (uit het 'Leven van Nicholas van Sion'), of tot de hagiografische mirakels (De Afrikaanse icoon, Basil-Adeodatus, Petrus de Athoniet) en litteraire en iconografische misverstanden (De drie kinderen in het pekelvat) als ze al niet spruiten uit pure fantasie. Het is belangrijk, bij de historische kritiek, om te vermijden dat de tradities die gelinkt zijn aan het 'Het leven van Nicholas van Sion' of aan de geschriften na de 16de eeuw (Methodius, Johannes de Deken, Simeon Metaphrastes, enz.) te binden aan onze Nicolaas.
De in aanmerking komende geschriften zijn enkel en alleen: * De Praxis Stratelatis * De Historia Tripartide van Theodoor de Leermeester * Het Leven van Nicolaas van Sion (Hfdst. 8, 57,76) * De Refutation van Eustratius van Constantinopel.
Alles van na de 6de eeuw is misleidend. Michael de Archimandriet, die 450 jaar na Sint-Nicolaas leefde, kan niet gebruikt worden in vraagstukken van historische kritiek maar kan enkel dienen om ons te ondersteunen in de beeldvorming (traditioneel en godsdienstig) van onze Sint-Nicolaas. Fr. Gerardo Cioffari, o.p. (vert.: Geert Vandenhende en Veerle Verbeke) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
|