Vrijzinnigenblog
Aanvaard wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt aanvaarden

Zoeken in blog


Zoeken met Google




Inhoud blog
  • Einde van mijn blog
  • Ithaka
  • Wat is vrijzinnigheid
  • Het kleine
  • Chassidische vertellingen
  • Bagage voor je leven
  • Een psalm voor de zomer
  • Gebed uit Tsjaad
  • Wonderen
  • Dank je wel
  • De Waarheid en het Sprookje
  • Pinksteren 2009
  • Echo
  • Mensenkind
  • Bij God komen
  • Verwoeste Stad
  • Handen
  • Soera 24:35
  • alweer een jaar verder!
  • Pasen 2009: Geloofsbelijdenis - Leo Tolstoj
  • Een oud Soefiverhaal
  • Elke dag een uitnodiging
  • Nelson Mandela
  • Hoe kun je merken dat je ouder wordt?
  • De klok begint te zingen
  • Gedeelde vreugde
  • Nodeloos gevangen
  • Het verhaal van een parel
  • Een nadenkertje........
  • Vrijzinnigen hebben de toekomst
  • de vluchteling
  • Het jaar 2009
  • Oudejaarsavond
  • Kerstnacht
  • Nadenkertje
  • Advent 2008
  • St. Nicolaas
  • Vitaminen op papier
  • Twee Chassidische vertellingen
  • Wijsheden
  • Willem Wilmink
  • Johann Wolfgang Goethe
  • Juan de la Cruz
  • De grondstof van alles
  • klokken
  • Sprokkeltjes 3
  • De boer en God
  • Zien
  • Sjamanisme
  • Alles heeft zijn uur en zijn tijd....
  • Sterven
  • Verandering
  • In de dood kun je niet wonen
  • Zomer
  • De preek
  • Herman Hesse
  • Als ik voor jou mag zijn...
  • Christelijke spiritualiteit
  • Als ik vandaag.....
  • Bij de kapper
  • Handen
  • Upanishad
  • Soefi-gedachte
  • Stratenmaker
  • Wat is een zoeker?
  • Pinksteren
  • 4 mei
  • Eens was er...........
  • Zoekende
  • Jarig!
  • Het wereldoordeel van onze tijd
  • Wat was
  • Citaten van James A. Long
  • De opstanding
  • Niet meer bang zijn
  • Ik heb de hele winter niet geweten......
  • Ik wil alleen maar aardig zijn
  • Aan een moeilijk vertrooster
  • Persoonlijke God
  • Hoop die in ons is
  • Leven
  • Soms
  • Weten en niet-weten
  • De beste wensen voor 2008
  • Stille Nacht
  • Geen ster te zien
  • Herman Pleij en Erasmus
  • Legende over St. Nicolaas
  • U hebt mijn handen gevuld
  • Soefi Inayat Khan
  • Sprokkeltjes (2)
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (3)
  • Bij de bushalte
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (2)
  • Waar de geest zonder vrees is.........
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
  • Dierendag 2007
  • Er was eens een koning in het Midden Oosten...........
  • Afscheid
  • Een schaduw van God
  • De wind
  • De Stilte
  • glimlach
  • De schaapherder
  • Gezegend de hand
  • Het begrip 'zonde'
  • Zo waait de wind
  • De zin van het leven
  • Waak
  • Een niet noodzakelijk gebeuren?
  • Gedachten en gedichten uit Afrika
  • Sprokkeltjes
  • Wetenschap en mythologie
  • We hebben elkaar nodig!
  • Tijd en ruimte
  • Zondagmorgen
  • Atman
  • Nederland op zijn breedst
  • Ondanks alles
  • Religies
  • Kleuren van Licht
  • Verlangen
  • 2e verjaardag!
  • Rikkert Zuiderveld
  • Paas in Twente
  • De Stilte
  • De Vlinder
  • Vroege lente!
  • De langste reis......
  • Pijn
  • De weg van sterven en verrijzen
  • Bewustsynstroom
  • Uit de school geklapt
  • Luisteren
  • Een mens is deel van het geheel
  • Onze dromen
  • Drie Koningen
  • Een 'na-de-kerst-verhaal'
  • Eindejaarswens
  • Advent
  • Vrije wil en noodlot
  • Mirrewinterhoarn
  • Sint Nicolaas
  • De soepsteen
  • Najaarsgedicht
  • Kunnen wij zelf bepalen wat wij denken en voelen?
  • Wie dan wel?
  • De Hermetische Schakel
  • Herfst 2006
  • We bidden tot dezelfde God
  • Avondliedeke
  • Dierendag 2006
  • De zachtmoedige en de gewelddadige kant van religie
  • Er komt een morgen
  • Hagenpreek
  • Tijd is geen lijn
  • Zelf moet je het vinden
  • Citaat Paul Tillich
  • Echo
  • Stilte
  • De Oneindige openbaart zich uitsluitend in het gelaat van de ander
  • Voor hen die op vakantie gaan!
  • Dit ben jij zelf....
  • Geen dag kan zo beginnen.......
  • De vrome man
  • Een vrolijkheid in ons
  • Wie heeft de waarheid?
  • De tuin
  • Iets en Niets
  • Sprookjes, mythen en sagen
  • Opdat zij uw goede werken mogen zien
  • Een mysterie voor elk mens anders
  • oorlogstijd: 10 mei 1940 - 5 mei 1945
  • Enkele uitspraken van Alan Watts
  • Wetenschap is ook geloof
  • Pasen
  • Eerherstel voor het Koninkrijk
  • Hieperdepiep hoera!
  • Dagsluiting
  • Het Geitenweitje
  • Religie en haat
  • Het is niet altijd wat het lijkt
  • Ik weet iets goeds van jou!
  • De regenboog
  • Twentse weerspreuk
  • Een afscheid van de God die ingrijpt
  • De onontkoombare dood
  • Orgaandonatie
  • De kleine golf
  • Grensgangers van het christendom
  • Ik ben vandaag zo heppie!
  • Er is één God
  • Geloven is een persoonlijke zaak
  • Religieus en wetenschappelijk denken niet met elkaar in tegenspraak
  • Daglicht
  • Wij houden ons nooit aan het heden
  • Wintermorgen in het bos
  • De natuurlijke tijd
  • Nieuwjaerswensch
  • Eindejaarswens!


    Vrij - zinnige gedachten,gedichten, verhalen en berichten
    23-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wonderen



    Wonderen

    Vanavond heb ik in tien minuten tijd wel vijf wonderen meegemaakt.
    Wonderen?
    Ja, wonderen.

    Geloof jij dan in wonderen?

    Ja, en ik weet ook hoe God eruit ziet.
    Huh?
    Ja, 't is een man.
    En dat zeg jij? Jarenlang heb je je met feministische theologie beziggehouden en nu kom je me vertellen dat God een man is?
    Ja, maar niet zo maar een man. Hij lijkt op Jerommeke, Superman, de man van zes miljoen, Robocob, muscles from Brussels... en hij houdt van Nederlanders.
    Heb jij soms gedronken?
    Nee hoor, alleen maar even naar de stad gefietst. En dat levert dit gebazel op? Niks gebazel
    Hoe zit dat nu met die wonderen?
    Eerst waren er lichten en toen geraas en gedruis... vervolgens een oorverdovend lawaai... en toen, toen stond er een mens op.
    Je hebt koorts.
    En de volgende zoefde rakelings langs alle duivels heen.
    Je kijkt teveel sciencefiction.
    Een ander werd ter aarde neergeworpen, maar werd onmiddelijk verheven.
    Waar heb je het toch over?
    Weet je wel hoe Superman alles kan tegenhouden? Hoe Jerommeke alles op zijn weg kan verplaatsen? En die bionische man, wat deed die ook alweer?
    Ach, het was wonderbaarlijk, eentje werd bijna verpletterd, maar tot op de millimeter nauwkeurig werd alles op tijd stilgezet.
    Zal ik maar de mannen in witte jassen bellen?
    Dit is echt alleen maar in Nederland mogelijk. God is echt met de Nederlanders.
    Zeg nu eens, waar heb je het toch over?
    Het verkeer: hoe fietsers en auto's hier continu elkaar net niet raken ondanks de onmogelijke manoeuvres die ze allemaal uithalen. Dat is toch een godswonder, dat is toch het bewijs dat God superman is!

    Els Maeckelberghe
    Uit: Fier, Vrouwen - Religie - Spiritualiteit


    23-06-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    16-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedicht: Samen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

       


      Samen

     
    Als alles grijs is,
      dan kom ik bij je
      en veeg het venster voor je schoon,
      want zonder uitzicht
      is er geen leven.
      Kom, we proberen het gewoon.

      Als alles zwart is,
      geen hand voor ogen,
      steek ik een kaars aan in de nacht
      en pak je hand vast,
      dan gaan we samen
      en er gloort licht, heel onverwacht.

      Als alles koud is,
      heb ik twee armen
      en sla die beide om je heen.
      God geeft ons warmte
      om die te delen,
      ook als de zon voor je verdween.

      Als alles licht is,
      is er de blijdschap
      dat God toch steeds weer mensen geeft,
      in samen huilen
      en samen lachen
      heb je iets van zijn heil beleefd.

            Trudy Stilma-Broertjes
            (uit: Dichter bij Elkaar)

    16-06-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    04-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evolutie of creationisme? (1)


    Evolutie of creationisme

    Al eeuwen lang houdt men zich met deze vraag bezig. Ook tegenwoordig is die weer aan de orde.
    De Nederlandse minister van onderwijs, Maria van der Hoeven, wil hierover een debat voeren, wat tot veel kritiek heeft geleid. Volgens haar moet erkend worden dat de evolutietheorie niet compleet is en dat we nog steeds nieuwe dingen ontdekken. Ze wil in de discussie ook de Intelligent Design theorie (ID) betrekken. Dat is een stroming in Amerika, een verkapte vorm van creationisme, die een bewust ontwerp achter het leven op aarde vermoedt. Men vindt dat een minister van onderwijs zich beter met andere zaken bezig kan houden.

    Nu hield professor Cees Dekker kort geleden een lezing in Utrecht, voor een gehoor van voornamelijk studenten. En hierover las ik een artikel van Emiel Hakkenes in het dagblad Trouw van 27 mei jl.
    Professor Dekker noemt zich een ’theïstische evolutionist’ en is van mening dat je heel goed de evolutietheorie kan bevestigen en tegelijkertijd geloven dat God de aarde geschapen heeft.

    Ik citeer nu verder uit het artikel van Emiel Hakkenes in Trouw van 27 mei 2005:
    “Schepping en evolutie sluiten elkaar niet uit”, zegt Dekker. Maar de wereldbeelden van de verstokte aanhangers van beide visies conflicteren wel. Is de mens nu geschapen naar Gods beeld of een schitterend ongeluk en dus een wegwerpproduct?”
    Dekker rekent zich tot de ‘theïstische evolutionisten”: “God is de schepper van het leven en de evolutie toont ons hoe hij dat gedaan heeft.” Daarin onderscheidt Dekker zich van de creationisten die Genesis 1 letterlijk lezen, maar ook van de ‘materiële evolutionisten’ die alles op toeval baseren. Een spontane oerknal is voor die laatsten het begin van onze aarde. Dekker ontkent die oerknal niet, maar ziet in de explosie van energie en deeltjes God die zegt: ‘er moet licht zijn’. Dekker: “Deze theïstische visie geeft een rationeel en bevredigend perspectief.”

    (…………)”Je kunt niet logisch aantonen dat geloof in God onzin is”, meent Dekker. En: “De kans dat de eiwitten die de basis van alle leven vormen spontaan in de juiste noodzakelijke volgorde zijn geraakt is even groot als de kans dat een volkomen willekeurige reeks letters een leesbare zin geeft: nul”.De wetenschapper is grootmoedig genoeg om toe te geven dat hij ook niet alles weet. Hoe het kan dat mensen dingen kunnen die dieren niet kunnen, zoals hun eigen bestaan overdenken? “Geen idee”, zegt Dekker. En als God de schepper is, wie heeft God dan geschapen?” Dat gaat mij boven de pet. Maar de bijbel zegt dat God er altijd is geweest, hij gaat tijd en ruimte te boven, want die heeft hij zelf gemaakt. Misschien dat ik het Hem eens kan vragen als ik voor hem sta”.

    ----------------------------------

    Op het bovenstaande ontving ik een reactie van Eric.
    Hij schrijft:
    Wat het creationisme voor sommigen zo aantrekkelijk maakt is niet in de eerste plaats het idee van een almachtig opperwezen, maar het idee dat de mens het toppunt en einddoel van de evolutie is, daarbij ziet men over het hoofd dat een relatief primitief 'schepsel' als het griepvirus blijkbaar in staat is zich te wapenen tegen zowel de natuurlijke antistoffen die de mens aanmaakt, als de verschillende afweermiddelen (lees medicamenten) die de mens ontdekt of uitvindt.
    Zie ook in mijn blog de column
    'creationisme en evolutie' van 20 mei.
    De url voor deze blog is: blog.seniorennet.be/eric_l
    (Atentie: het laatste is geen 1, maar de letter l)



    04-06-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    28-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit: oud hindoegeschrift



    ‘O, mijn God… lang heb ik gedwaald… vergeef mij…

    In mijn gedachten heb ik mij een beeld van U gevormd,
    U, Die onvoorstelbaar, Ondenkbaar, Onkenbaar… Mysterie bent… en wilt blijven…
    In mijn bekrompen visie heb ik U alleen maar als Schepper gezien,
    U, Die ook Onderhouder en Vernietiger bent…
    Ik heb U gehouden voor de rechtvaardige rechter
    die het goede beloont en het kwaad bestraft,
    U, Die het goede én het kwade, ja iedere eigenschap en elke tegenstelling te boven gaat…
    In hymnen, in lofzangen heb ik gemeend U te moeten loven en prijzen,
    U, Die ik daarmee (ongewild) tot menselijk niveau heb neergehaald…
    In tempels en heilige plaatsen alléén heb ik gemeend U buiten mijzelf te moeten zoeken,
    U, Die Alomtegenwoordig bent… en in en door alles en ieder, ook door mij ,werkt’…
    In mijn gebed heb ik U Vader genoemd,
    U, Die ik met evenveel, ja met meer recht Moeder had kunnen noemen...
    In mijn gebed heb ik U om gunsten gesmeekt,
    U, Die Zich geen gunsten laat afdwingen…
    U, Die Zich niet laat ompraten…
    En door mij zó tot U te richten, heb ik U met Persoonlijkheid bekleed,
    U, Die niet persoonlijk kán zijn… ook niet Onpersoonlijk…
    U, Die ik (ongewild) met ‘U’ moet blijven aanroepen,
    omdat ik mij niet beter kan uitdrukken…
    Voorbij de zintuigen en de ratio, in ogenblikken van ontvankelijkheid
    heb ik Uw Aanwezigheid, Beeldloos, Vormloos en Naamloos, in Stilte mogen ervaren.
    Ik weet nú dat U alléén zó ‘gekend’ kan worden,
    U, mijn diepste Zelf, Grond van mijn bestaan, Atman…
    U, Onuitputtelijk Verband, Grond van alle bestaan, Brahman…’

    28-05-2005, 10:08 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    22-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marcus Aurelius Antoninus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Op de Romeinse sestertius uit 147-148 staat het portret van de jonge Marcus Aurelius Antoninus als caesar.


      Marcus Aurelius Antoninus werd geboren als Marcus Annius Verus, zoon van een Romeins edelman.

    Zijn ouders stierven jong en zijn grootvader gaf hem een opvoeding naar de richtlijnen van de Stoïcijnse filosofie, waarin hij zich voornamelijk bezig hield met de ethica.

    Hij was een neef van Keizer Aurelius en een van zijn geadopteerde zonen.

    Keizer Aurelius benoemde Marcus tot zijn opvolger en veranderde zijn naam in Marcus Aurelius Antoninus. Marcus Aurelius Antoninus  was de laatste van de  z.g. adoptiefkeizers.

    Hij stond  bekend als vredelievend, maar hij zag zich genoodzaakt het commando van zijn troepen op zich te nemen. Tijdens zijn laatste veldtochten zette Marcus Aurelius Antoninus zijn gedachten op papier. Hij was keizer van 161 –180 en stierf op 17 maart 180, waarschijnlijk aan de pest.

     

    Hier volgen een paar van zijn gedachten uit ’Overpeinzingen van Marcus Aurelius Antoninus’.

     

    Waarom zouden we bang zijn voor verandering? Zonder verandering kan immers niets tot bestaan komen. Wat is de natuur van het universum dierbaarder en wat staat haar nader? Kunt gij een warm bad nemen zonder dat de brandstof een verandering ondergaat?  Kunt gij u voeden als het voedsel niet wordt omgezet? In welke levensbehoefte kan eigenlijk worden voorzien zonder dat daarvoor een verandering nodig is? Ziet ge dan niet in dat dit ook voor uzelf geldt, evenals het noodzakelijk is voor de natuur van het universum?

    Overweeg dikwijls hoe alles in het universum met elkaar in verband staat en van elkaar afhankelijk is. Alle dingen vormen met elkaar een soort vlechtwerk en daarom is ook alles aan elkaar verwant. De volgorde waarin het ene na het andere komt, wordt veroorzaakt door de uitgaande en terugkerende bewegingen in de schepping en doordat de substantie één geest ademt.

     

                                                                       Uit  Overpeinzingen van Marcus Aurelius Antoninus

     

     

    22-05-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    14-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gij zijt mij overal nabij...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Gij zijt mij overal nabij...

    Gij zijt mij overal nabij,
    in ieder ding: gij ziet naar mij

    of ik u aanzie en herken
    en, één met u, gelukkig ben.

    Wel blijf ik dikwijls blind voor u
    en reis ik ver van hier en nu,

    of ergens 't veilig eiland is
    waar 'k troost of slaap vind voor gemis.

    Maar soms ben 'k onverwacht weer thuis,
    gij roept mij zachtjes. In 't geruis

    van wind en blaren langs het raam
    hoor ik de fluistering van mijn naam,

    of in een glinstering van 't licht
    zie ik uw wachtend aangezicht.

    Als ik dan schuchter tot u kom,
    wordt het zo wonder-stil rondom,

    zo vreemd en wonder-stil in mij,
    dan is er enkel ik en gij,

    neen, gij alleen en wat gij zijt:
    mijn eind van menigvuldigheid,

    mijn oorsprong waar ik ongedeerd
    in liefde toe ben weergekeerd...

    Maar dan, ontwaakt tot de oude droom,
    hoor ik de wind weer in de boom,

    en zie de kleine dingen aan,
    die stil en ernstig voor mij staan,

    verzonken in hun eigen rust.
    Zo, van ons diep verband bewust,

    heb ik hen lief en hoor tot hen,
    met wie 'k in u gelukkig ben.

    En tot die nieuwe zin gewijd,
    wordt al wat is nu werkelijkheid.

    P.N.van Eijck
    Van Eijck werd op 1 oktober 1887 te Breukelen geboren
    en overleed op 10 april 1954 te Wassenaar





    14-05-2005, 15:44 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    09-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reactie van John
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Ik ontving een reactie van John op ‘Een paar verhaaltjes’.

     

    Hij schrijft: Misschien vindt u onderstaand verhaaltje ook wel mooi. Dit is een verhaal van de Chassidiem* en komt uit ‘Vuur in de duisternis’ van Elie Wiesel*. Deze verhalen worden telkens opnieuw verteld door andere personen, op de manier waarop zij ze hebben horen vertellen. Het commentaar aan het slot is van Wiesel.  Ik voeg het erbij omdat hij in weinig woorden veel leert over het jodendom.

     

    Ik laat het hier volgen:


    Op die dag trachtte de grote Rabbi Israël Baäl Shem-Tov, die beroemd was om zijn macht over hemel en aarde, weer eens de Schepper naar zijn hand te zetten.
    Brandend van ongeduld had hij al dikwijls gepoogd een eind te maken aan de beproevingen van de ballingschap; deze keer stond hij op het punt dat hem dat zou lukken: door de poort die al op een kier stond, zou de Messias verschijnen en de kinderen en bejaarden troosten die hem verwachtten, en die op hem alleen wachtten. Te lang al waren ze uiteen gedreven, de mensen gingen zich weer in vreugde verenigen.
    Verontwaardigd ging satan bij God protesteren, en hij haalde daarbij de wetten aan - die hij onveranderlijk noemde - van de geschiedenis, van de rede en vooral van de rechtvaardigheid: waar bemoeit de mens zich toch mee? Verdient de wereld nu al de verlossing? De Messias kan alleen maar komen onder bepaalde omstandigheden: zijn die aanwezig ?
    Een God - die ook rechtvaardig wil zijn - moest erkennen dat deze argumenten gegrond waren: de mensheid was nog niet rijp om haar verlosser te verwelkomen. En omdat hij de scheppingsorde had verstoord, werd Israël Baäl Shem-Tov gestraft: hij werd op een afgelegen onbekend eiland gezet, gevangene van schurken of van demonen. Met hem was alleen maar zijn trouwe metgezel en zijn persoonlijke schrijver reb Tsvi-Hirsch Soifer. Deze had zijn Meester nog nooit zo in de put gezien: 'Rebbe, doe iets, zeg iets'.
    'Ik kan niet. Ik kan me niet meer laten gehoorzamen’. 'Maar uw geheime kennis dan, uw goddelijke gaven ? Wat is daarmee gebeurd, Rebbe ?'
    'Vergeten’, zei de Meester. 'Verdwenen, verstrooid.   Al mijn kennis is mij ontnomen; ik herinner me niets’.
    Hij zag zijn metgezel wanhopen, de pijn die hij erdoor voelde deed hem handelen.
    'Moed’, zei hij. 'Niet alles is verloren. Jij bent hier, dat is goed. Jij kunt ons redden. Je moet mij alleen maar in herinnering brengen wat ik jou heb geleerd. Een parabel, een gebed. Een kruimeltje van mijn onderwijs is genoeg’.
    Jammer genoeg was ook reb Tsvi-Hirsch alles vergeten; net zoals zijn Meester had hij geen geheugen meer.
    'Herinner jij je niets ?', riep de Baäl Shem uit. 'Echt niets ?'
    'Niets, Rebbe . Behalve’.
    'Behalve wat ?'
    'Het alfabet’.
    'Wel, waar wacht je op ? begin! Vlug!'
    Gehoorzaam zoals altijd begon de schrijver langzaam, pijnlijk, de eerste heilige letters op te zeggen die alle geheimen van het heelal omvatten: 'Aleph, beth, gimel, daleth’.
    En de Meester, meer en meer opgetogen, zei hem na: 'Aleph, beth ,gimel, daleth’.
    Daarna begonnen ze opnieuw vanaf het begin. En de Baäl Shem zei het alfabet met zoveel vuur op dat hij op den duur in extase kwam. En als de Baäl Shem in extase was, kon niets hem weerstaan, dat is wel bekend. Zonder het zelf te beseffen lukte het hem om van plaats en toestand te veranderen; hij verbrak de ketens, herriep de vervloeking: Meester en schriftgeleerde waren weer thuis, gezond en wel, rijker en met groter verlangen dan ooit.
    De Messias was niet gekomen.



    Commentaar van Wiesel:

    Typische anekdote, want ze bevat bepaalde grondprincipes van het Chassidisme: het wachten op de verlossing, het dwalen langs gevaarlijke en duistere wegen, de band tussen de mens en zijn Schepper, tussen de individuele handeling en haar weerklank in de hemelse sferen, het belang van gewone woorden, met het accent op de concentratie, op de vurigheid ook, op de vurigheid vooral; de opvatting dat een wonder alleen door de mens kan gebeuren,en voor de mens.

     

    * Tegen het einde van de 17e eeuw ontstond in Oost-Europa een ultra-orthodoxe beweging onder de joodse bevolking, het chassidisme. Rabbi Israël ben Eliëzer, ook bekend als Ba’al Sjem Tov, wat ‘de Heer van de Goede naam’ betekent, leerde de mensen dat iedereen voor God gelijk is en dat de weg naar God gaat via vroomheid, waaronder hij verstond, enthousiast bidden en de geboden naleven.

     

     

    * Eliezer Wiesel werd geboren op 30 september 1928 en werd onder de naam Elie Wiesel bekend als Joods-Roemeens-Amerikaans schrijver van verschillende boeken over zijn ervaringen in de Holocaust. In 1986 ontving hij de Nobelprijs voor de Vrede.

     

    Ik vind het leuk om reacties of nieuwe kopij te krijgen!








    09-05-2005, 19:48 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    26-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een paar verhaaltjes.....



    Wat nodig is voor een wonder
                
    ***********
    Telkens als de grote rabbi Israel Baal Sjem-Tov merkte dat zijn volk een ramp boven het hoofd hing, ging hij naar een bepaalde plek in het bos, maakte een vuur, sprak een bepaald gebed en het wonder gebeurde: het onheil werd afgewenteld.
    Jaren later, toen zijn leerling de befaamde Magid van Mezeritsj om dezelfde reden de hulp van de hemel nodig had, ging hij naar dezelfde plek in het bos en hij zei: "Heer van het heelal, luister naar mij. Ik weet niet hoe ik vuur moet maken, maar ik ken wel het gebed. En het wonder gebeurde.
    Weer een generatie later ging ook rabbi Mosje-Leib van Sassov naar het bos om zijn volk te redden en hij zei: "Ik weet niet hoe ik een vuur moet maken, ik ken het gebed niet, maar ik weet de plek, en dat moet voldoende zijn". En het was voldoende: ook hier gebeurde het wonder.
    In de vierde generatie was het rabbi Israel van Risjin die het dreigend onheil moest zien te voorkomen. In zijn stoel gezeten, vouwde hij zijn handen voor zijn gezicht en zei tot God: "Ik kan geen vuur maken, ik ken het gebed niet en zelfs kan ik de plek in het bos niet vinden. Al wat ik doen kan, is u dit verhaal vertellen. Dat moet voldoende zijn".
    En het was voldoende.


    Het verschil
       *****
    Het tij had duizenden zeesterren op het strand gedeponeerd.
    Ze zouden onherroepelijk omkomen eer de vloed hen weer 
    bereikte.
    Een jongen pikte zeesterren op en gooide ze terug in het water.
    "Waarom doe je dat?", vroeg een oude man. "Het strand is 
    kilometers lang.
    De meeste komen toch om. Wat voor verschil maakt het uit er 
    een paar te redden?"
    De jongen keek naar de spartelende zeester in zijn hand en 
    zei:   "Nee,voor de meeste maakt  het niets uit. 
    Maar voor deze zeester wel degelijk".
    En hij gooide hem terug in zee.
                                                      
    Verhaaltje uit Taiwan


    De hele waarheid.....
           *******
    Een man komt bij de hemelpoort met een hele mooie grote zware edelsteen in zijn hand.
    Petrus vraagt hem wat dat voor een steen is.
    "Dat is de Waarheid", antwoordt de man. En op dat ogenblik laat hij hem per ongeluk uit zijn handen vallen. Hij ziet hem tot zijn ontzetting steeds sneller naar de aarde vallen, totdat hij in miljoenen kleine stukjes uiteen spat. De man is vreselijk ontdaan. Petrus merkt dat en zegt: "Kalm maar, wees niet zo bedroefd. Het is zo erg niet. Nu kan iedereen op aarde een klein stukje van de waarheid hebben." "Dat weet ik wel," zegt de man. "Dáár ben ik ook niet zo ontzet over. Het erge is, dat nu iedereen zal gaan denken dat zijn kleine stukje de hele Waarheid is."
                     Diane Lampen (uit 'Berichtenblad', maandblad van de Quakers)

    26-04-2005, 18:50 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    16-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Symbolen in de bijbel


    Ik wil graag iets op dit blad zetten wat ik zelf mooi vind of wat stof tot nadenken geeft. Hopelijk schend ik geen auteursrechten, want van het meeste weet ik niet of die er zijn en waar ik mij hiervoor zou moeten vervoegen. Het gaat dan meestal om gedichten die ik in bv. kerkblaadjes vind. In ieder geval is het niet kwaad bedoeld en als er bezwaar komt, zal ik het direct verwijderen. Het lijkt mij dat het ook reclame kan zijn voor de schrijver!

    Onze geloofsgemeenschap organiseert naast de gewone kerkdiensten ook bijzondere bijeenkomsten.
    Zo hadden we op 31 maart een lezing door dhr.J.M. Pameijer, priester in de Vrij Katholieke Kerk, over symboliek en getallen in de bijbel(de Kabbala).

    Hier volgen enkele punten uit deze lezing:

    Symbolen in de bijbel

    We kennen in het christendom de 40-dagentijd .
    Dat zijn de dagen voor Pasen. Het getal 40 heeft te maken met het zich bezinnen op de betekenis van allerlei hooggestemde idealen.
    Het zijn de levensvragen die de mens altijd stelt, die in de lijdenstijd op je af komen en in de paastijd centraal staan.
    Tussen Pasen en Pinksteren liggen 50 dagen. 50 Duidt op de wereld van de ziel.
    Het gaan van 40 naar 50, verbeeldt het gaan van het aardse leven naar het geestelijke leven.
    Met Pinksteren wordt er geoogst wat er gezaaid is.
    In het Nieuwe Testament staan twee verhalen over een wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging. Ook hier gaat het over de getallen 40 en 50. In het ene verhaal waren er 4000 mensen en in het andere 5000(de nullen hebben niet zoveel te betekenen). Het gaat in deze verhalen om hemelse wijsheid en niet om het brood.
    Ook in het Oude Testament vinden we de getallen 40 en 50 terug.
    Het joodse volk leefde 40 jaar in de woestijn. De woestijn is weer een symbool van dit leven. Het volk voedde zich in de woestijn met het manna dat uit de hemel kwam vallen. Ook dit kunnen we symbolisch zien. Men zoekt nog steeds naar het letterlijke bewijs van manna, maar het gaat hier om de spirituele waarheid. Manna wordt uitgedrukt met de letters MN(Mem en Noen). M is gebonden aan het getal 40 en N aan het getal 50. Van het getal 40, het aardse, gaan we dus naar 50, de wereld van de ziel.
    De uittocht uit Egypte moeten we zien als een spirituele reis.
    Alle theologen proberen te achterhalen hoe het joodse volk door de woestijn is getrokken, maar dat is totaal niet belangrijk, het is een bewustzijnsreis. Het is het gaan van Egypte, dat gezien werd als een tweeheid(je zag bv. altijd 2 beelden bij elkaar staan), naar het land van de eenheid, het land van de Geest, het beloofde land, Kanaän. Een reis van het stoffelijke naar het geestelijke. Alle plaatsen (42) die hier genoemd worden zijn bewustzijnsnamen, geen geografische plaatsen. De 42e (6x7) halteplaats was Moab. Moab heeft het getal 49 (7x7).
    In Moab wonen Ruth en Boas, waaruit later de Messias zou voortkomen. Het gaat van Moab naar Bethlehem. Bethlehem heeft het getal
    490 (49). Jezus voert ons naar de 500 (50) en is daarom in Bethelem geboren. We zijn allemaal op weg naar de eenheid, van 40 naar 50.
    In getallen liggen geheimen verborgen zegt dhr. Pameijer.
    Al deze
    verhalen hebben met het actuele leven te maken. Ze willen ons bewust maken van een nieuw leven. De ziel wil gevoed worden; we hebben afgeleerd de ziel centraal te stellen. Wij zijn lichamen die door de ziel gebruikt worden. Jung zei: “De ziel heeft de omvang van het universum” en dat realiseren wij ons niet. Als we dat doen gaan we anders tegen de wereld aankijken. Al die verhalen zijn verhalen van de ziel, allemaal signalen die ons van binnenuit tot leven willen brengen.
    Het O.- en N.Testament staan vol van dit soort symbolische verhalen.
    We moeten onze mogelijkheden en beperkingen ontdekken en wij hebben het vermogen hier iets mee te doen. Als we dat beseffen gaan we van de tweeheid naar de eenheid en worden wij kinderen van God.
     
    Door een van de aanwezigen werden we erop attent gemaakt, dat het ‘Abraham(Sara) zien’ als we 50 jaar worden, ook symbolisch opgevat kan worden, een overgang van 49(7x7) naar 50, naar wijsheid.
    Verder werd ook gewezen op de overeenkomst tussen de Hindoegoden Brahman en Saraswati en Abraham en Sara (Bram en Sara) uit het O.T. als een symbolische uitdrukkingsvorm van archetypen
    .



    Niet in de storm maar in een bries,
    als geest die enkel zachtjes blies
    zijt Gij de mens verschenen.

    En ik maar blijven wachten
    op tekens of een knap betoog
    en uw fluisteren niet achten
    in 't 'Goede morgen' van één - hoog.

                                      
    Theo van Reen

                                                                               



                                                                   














    16-04-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (8 Stemmen)
    15-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is in Nederland vrijzinnigheid eigenlijk precies?

    Precies zeggen is moeilijk, maar ik kan een paar punten noemen:

    Om te beginnen:
    Vrijzinnigen vindt men in alle godsdiensten en denominaties.

    -
    Vrijzinnigen zijn niet dogmatisch.  Zij voelen 
       niets voor leertucht  en zijn kritisch.
    - Vrijzinnigen kennen geen voorgeschreven
       geloofsbelijdenis.
       Een mens verandert tijdens zijn leven, 
       ook wat betreft zijn inzicht en geloof. 
    - Er is een denkend rekenschap geven van
       het geloof, een persóónlijk geloven.
    - Vrijzinnige christenen zeggen dat  waarheid
       in de bijbel te vínden is. De bijbel hoeft voor
       hen niet de énige bron te zijn, ook in andere
       geschriften kan waarheid gevonden worden.
    - Vrijzinnigen stellen zich open op tegenover 
       cultuur en wetenschap.
    - Vrijzinnigen respecteren elkaar en anders
       gelovigen  (en niet gelovigen!).


       

    15-04-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    13-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Hartelijk welkom op mijn blog!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Ik behoor tot de kleine
      Vrijzinnige Geloofsgemeenschap 
      'Aan de Regge'
    in het Nederlandse stadje Rijssen
         en  ik wil proberen deze ruimte     
    in te vullen met vrij - zinnige 
     gedachten,  gedichten, 
     verhalen en berichten.
                                                   
    Postduif

    ***

    Ik was in het onzichtbare kleine;
    onmeetbaar groot was ook het mijne.
    Eonen waren voor mij seconden,
    't was of ze nauwelijks bestonden.

    Mijn stof leefde miljoenen malen
    om telkens weer adem te halen.
    Eens was ik zee, eens was ik aarde,
    maar steeds had mijn materie waarde.

    Nu in de flits van dit bewuste leven
    weet ik mij door mijzelf omgeven:
    waar ik ook zie, waar ik zal gaan,
     mijn eigen stof komt er vandaan.

    Wat van dit lichaam zal beklijven,
    ik weet, mijn stof zal ergens blijven.
    Ook als alles is vergaan
    zal ik eeuwig voortbestaan.

                   Henk Benjamins( uit: Proviand voor onderweg)















    13-04-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind. Albert Einstein

    Archief per maand
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Lieve groetjes van uit De Klinge
  • maak er een mooie zondag van
  • Groetjes,
  • groet van Gitta
  • zeer interessante info Postduif

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    josm
    blog.seniorennet.be/josm


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!