:wink:
De Nationale Wellness Enquête /2xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Tast-en geurzin zijn het meest gevoelig voor de fysieke voordelen van wellness. Geuren gaan samen met ontspanning, denk maar aan de geur van de geparfumeerde massageolieën of aan de sauna die de neusgaten ook nadien nog blijft prikkelen. Behalve de geur zijn ook de materialen belangrijk om ons goed te doen voelen, zoals het dennenhout van een sauna, het ludieke mozaïek van een hammam en zachte en natuurlijke stoffen om ons lichaam in te wikkelen. De hoge score van de jacuzzi toont aan dat ook de associatie met water belangrijk is. Of het nu gaat om een warm (bubbel)bad, een masserende douchestraal of het aangename gevoel van regendruppels op de huid, water blijft voor wellness onontbeerlijk.
Voor alle bevolkingsgroepen blijken ovale en ronde vormen de meest geprefereerde. Dit kan worden verklaard door de omgeving waarin onze zintuigen zich hebben ontwikkeld: de baarmoeder, een warme ronde cocon waarin we maandenlang hebben vertoefd. Vorm geeft zeer veel gevoel aan de ruimte. De hoofdlijnen, de omtreklijnen en de hoeken definiëren een ruimte en geven er een zekere zin aan, maar kunnen voor de mens ook bedreigend overkomen. Om zich te ontspannen wordt eerder op zoek gegaan naar een warm nest.
Ronde en ovale vormen vullen hierbij de verwachtingen in. Zeker in de badkamer, waar men naakt en kwetsbaar is, voelt men zich vaak beter in een bad met sterke ronde vormen. Een hoekig met tadelakt bekleed bad oogt misschien esthetisch mooi, maar zal zonder kussens toe te voegen niet comfortabel liggen.
Bij een onverwacht uurtje vrij tijdens een citytrip in een hotel, blijven de generationele verschillen, maar zijn er minder regionale verschillen. Opvallend is wel het verschil tussen mannen en vrouwen. Bij de mannen wil ook 45% het liefst gebruik maken van de wellnessfaciliteiten van het hotel, maar ze verschillen daarin nog wezenlijk met vrouwen (59%). Dubbel zoveel mannen als vrouwen gaat liever iets drinken in de bar. RVH.
|