Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Het busje waar de arbeiders in de streek opgehaald werden om hun passie te kunnen brengen bij Jos. Geerebaert.
Geerebaert nam jaarlijks deel aan de meubelbeurs in Brussel en boekte zijn orderboek vol met buitenlandse bestellingen. Vooral Frankrijk was een grote afnemer, mede dank zij de prestigieuze showroom op de Champs Elysées in Parijs.
Tijdens de eerste meubelcrisis in 1982 ging Geerebaert kopje onder en in oktober 1982 stond 90 man op straat. Jos had het mentaal enorm moeilijk om in die crisisjaren al die mensen te moeten ontslaan!!
Enkele weken geleden was onze Jörgen in Engeland om vliegtuigen te spotten en hij maakte van de gelegenheid gebruik om de voetbalploegen in Manchester te bezoeken.
Het is bekend dat er bij de dienst Burgerzaken vanaf april 2019 geen papieren akten meer worden opgesteld. Op termijn wordt dit voor de familiekunde een onoverkomelijke muur, want de kans dat de digitale bewaarplek (het Rijksregister) open wordt gesteld, is natuurlijk nihil. Maar er komt nog meer onheil op hen af. Het Stadsarchief is momenteel druk in de weer om de laatste papieren akten via digitale tabellen toegankelijk te maken, in een eerste fase de overlijdensakten, en heeft moeten vaststellen dat er ook al eerder hindernissen werden opgeworpen.
De eerste verandering, in 2007, leek alleen maar positief: in de plaats van de omslachtige ouderwetse formulering (“...ondergetekende, schepen van de burgerlijke stand, stelt hierbij de overlijdensakte op van de genaamde …”) kwam een zakelijk “Op … overleed ..”), wat de akten met de helft inkortte. Zelfs dat bleek nog te tijdrovend: de personengegevens werden al snel gereduceerd tot een tabelletje, in te vullen met een minimum aan woorden. Maar in juli 2007 werd een drempel overschreden: de vakjes ‘vader’ en ‘moeder’ bleken gewoon verdwenen… Voor de ambtenaren natuurlijk geen probleem : het Rijksregister…
Dat dit tot absurde situaties leidt, is gebleken bij een Eeklose akte uit 2007, toen een in Gent geboren baby daar twee dagen later ook overleed, met als enige informatie een Eekloos adres. Sinds de privacy-wetgeving staan heel wat adressen echter niet meer in de klappers, en als de familienaam hier wel meer voorkomt, komt de onderzoeker voor een muur te staan..
Het kan nog erger. In 2014 verdween opeens het jaarlijkse aanvullende register, waarin de elders overleden Eeklonaars werden opgenomen. Het is natuurlijk ondenkbaar dat een stadsbestuur het overlijden van zijn inwoners niet zou bijhouden. Die lijst blijkt inderdaad wel ergens te bestaan, maar een reden om ze uit de overlijdensregisters te halen is niet zomaar te bedenken. In deze lijst staan bovendien alleen maar Eeklonaars, terwijl de wel genoteerde overlijdensakten (door ons ziekenhuis) voor twee derde over niet-ingezetenen gaan.
Het Stadsarchief probeert deze leemten zo goed en zo kwaad mogelijk te vullen met de vroeger verzamelde informatie, maar er zijn nu eenmaal grenzen. Voor de stamboomzoekers wordt het er hoe dan ook niet leuker op …
Vandaag was het de laatste keer dat de schuilkelder die onder de Eeklose Markt ligt te bezichtigen was. De werkgroep ELSWerkgroep Erfgoed, Landschap & Stadsvernieuwing, heeft daarvoor gezorgd dat dit mogelijk was.
Alles was daar voorzien zoals douches, keuken enz.
Nu is men toch echt in de laatste rechte lijn bij de afwerking van het nieuwe rondpunt aan de Industrielaan en de Ringlaan.
Men is nu bezig met de gronden naast het rondpunt.
Opwoensdag 8 meiis Wegen en Verkeer klaar met de werken van fase 3, van projectzone 1 van de Ring rond Eeklo (R43). In fase 3 werd de Brugsesteenweg afgesloten van de Ringlaan en werd de afslagstrook naar de Leopoldlaan richting Maldegem ook verlengd. Nu fase 3 klaar is, zijn alle werken van projectzone 1 bijna allemaal achter de rug. De komende maanden worden de opritten aan de oostelijke ventweg van de Ringlaan nog afgewerkt.
Ontdek onverharde paden in het Meetjesland met speciale offroad rolstoel
Rolstoelgebruikers die ervan dromen om ook eens langs onverharde Meetjeslandse paden te rollen, kunnen dat sinds kort met een speciale offroad rolstoel. Dit type rolstoelen heeft wielen met dikke banden met grote noppen en heeft een derde wiel vooraan. Op die manier kan je gemakkelijk rollen op onverharde paden, kasseien en boswegels.
Deelsysteem in Maldegem
Via een Europees Leader-project en dankzij de steun van De Vierklaver vzw en Rotary Maldegem kon Natuurpunt en Partners Meetjesland twee offroad rolstoelen aankopen. “Sinds kort kan je ze lenen bij De Vierklaver in Adegem, elke dag van de week, voor een halve of een volledige dag of voor een langere periode,” zegt Frederik Lapeirre, coördinator van het project. “Zowel bewoners en deelnemers van De Vierklaver als andere geïnteresseerden kunnen hiervan gebruik maken. De rolstoelen kunnen dichtgeklapt worden en dus gemakkelijk getransporteerd worden in een auto.”
Een offroad rolstoel ontlenen kan voor 10 euro voor een halve dag of 20 euro voor een volledige dag. Ze zijn te ontlenen bij De Vierklaver (Lenen 7 in Adegem). Voor meer informatie kan je terecht op 050 72 86 53, of reserveer je rolstoel op www.de-vierklaver.be/rolstoeldelen.
Brochure met suggestieroutes
Het blijft moeilijk om met een rolstoel alle wandelpaden in een natuurgebied te verkennen. Vlonderpaden, smalle bruggetjes, klaphekjes en hoogteverschillen maken het voor beheerders van natuurgebieden niet gemakkelijk om het aanbod voor rolstoelgebruikers uit te breiden. Maar Natuurpunt en Partners Meetjesland slaagde er toch in om enkele rolstoelvriendelijke routes uit te stippelen: “We brachten een brochure uit met suggestieroutes voor gebruikers van gewone rolstoelen en van offroad rolstoelen. In deze brochure ‘Beleef de Meetjeslandse natuur’ worden naast de rolstoelroutes ook nieuwe kinderbelevingspaden en wandelingen voorgesteld.”
Je kan de brochure gratis downloaden op www.npmeetjesland.be/brochure. Gedrukte exemplaren zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt bij de Vierklaver in Adegem of bij Natuurpunt in Eeklo (Garenstraat 46, ingang via parking Melkerij).
Een dergelijk project is enkel mogelijk met een goede samenwerking, besluit Frederik: “De rolstoelen werden op maat gemaakt bij Move All The Way. We kregen heel wat feedback van ervaringsdeskundigen bij De Vierklaver en vzw Camino. We willen dan ook graag alle partners bedanken om dit project te helpen realiseren.”
Vandaag is het 30 jaar geleden dat Ayrton Senna op het circuit van Imola verongelukte. Deze Braziliaanse Formule 1 piloot wordt als een van de grootste racers aller tijden beschouwd en had een indrukwekkende carrière. Hij reed voor verschillende teams in de Formule 1, waaronder Toleman, Lotus, Mc Laren en Williams. Zijn meest succesvolle periode was bij Mc Laren waarbij hij driemaal werelkampioen werd.
Voldoende opvang voor kinderen tussen 0 en 3 jaar is heel belangrijk voor gezinnen in onze stad. Daarom kunnen vanaf 1 mei, ook de bestaande opvanginitiatieven die het aantal plaatsen willen uitbreiden een premie aanvragen.
Sinds vorig jaar kunnen al startende gezins- en groepsopvanginitiatieven een premie aanvragen. Nu komen daar ook bestaande opvanginitiatieven bij die willen uitbreiden. De premie is bedoeld om de uitbreiding of opstart van nieuwe kwaliteitsvolle en duurzame opvanginitiatieven financieel draagbaarder te maken. Op die manier proberen we het aanbod aan kinderopvang te vergroten in de stad en ook de economische activiteit te stimuleren.
Om in aanmerking te komen voor de premie moet de gezins- of groepsopvang voldoen aan de volgende voorwaarden:
Het opvanginitiatief is gevestigd op het grondgebied van Stad Eeklo
Het opvanginitiatief kan de premie aanvragen zodra er een vergunning van het Agentschap Opgroeien is.
Het opvanginitiatief is aangesloten bij het digitaal loket kinderopvang van de Stad Eeklo
De premie kan één keer verkregen worden per initiatief. Voor een startende gezinsopvang bedraagt de premie 1.500 euro. Voor een startende groepsopvang bedraagt de premie 2.000 euro. Voor en uitbreiding van een opvanginitiatief bedraagt de premie 187,50 euro per bijkomende opvangplaats met een maximum van 2.000 euro.
Een opvanginitiatief kan tot zes maanden na de opstart of uitbreiding een aanvraag indienen om de premie te bekomen. De premie kan aangevraagd worden vanaf begin mei 2024 tot eind 2024.
Schepen Filip Smet: “Een voldoende aanbod aan kinderopvang voor 0 tot 3 jaar is zeer belangrijk. De stad wil daarbij opvanginitiatieven ondersteunen. Naast startende initiatieven willen we ook uitbreiding van het aantal plaatsen door een bestaand opvanginitiatief financieel ondersteunen."