Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    26-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.375 AVSG ENG vert. I 14

    375 AVSG ENG vert. I 14

    Naar het theater

    1 M Waar gaan we vanavond naartoe, C ?
    2 C Naar het theater, hoop ik
    3 M Laat ons onze zitplaatsen telefonisch boeken
    4 C Hallo, is dat de KVS
    5 Ja, mijnheer
    6 Kunnen wij drie plaatsen boeken voor vanavond ?
    7 Ja, mijnheer, dat kan
    8 Dank u
    9 Haal uw tickets af aan de kassa voor zeven uur, a.u.b.
    In orde, voor zeven uur
    10C Ik heb nooit telefonisch zitplaatsen besteld
    11M Hoeveel kosten ze ?
    12C twaalf Euro
    13P Haal je ze af voor zeven uur ?
    14C Ja
    15M Dan ga ik mij klaar maken in mijn kamer
    16 en mijn haar kammen
    17 C Ja, M, haast je
    18 De bussen zijn altijd volzet ‘s avonds

    Grammaticale structuren

    1 M Laat ons naar het theater gaan, C
    2 C In orde, M. Wens je naar de KVS te gaan
    3 M Ja, maar we hebben geen tickets
    4 P Je kunt ze telefonisch bestellen
    5 C O, kan dat ?
    P Ja, dat kun je
    6 Co C kan de kaartjes telefonisch bestellen
    7 M Maar wanneer halen we ze af ?
    8 P Voor zeven uur
    9 C Maar wij kunnen daar niet zijn, voor zeven uur
    10 Het is half zeven nu
    11 P Dan kunnen we een taxi nemen
    12Co Zij kunnen een taxi nemen en er voor zeven uur zijn

    Grammatica in beeld

    1 Co Hij kan de tickets bestellen. Zij kan de tickets bestellen
    2 P Kan ik de tickets telefonisch bestellen
    3 Wil je de tickets telefonisch bestellen a.u.b.
    4 Co Hij kan daar niet zijn voor zeven uur.
    Zij kan daar niet zijn voor zeven uur
    5 M Kunnen wij geen taxi nemen
    Neen, wij kunnen dat niet
    6 Co Zij kunnen een taxi nemen

    26-03-2013 om 09:05 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    19-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.374 AVSG ENG vert. I 13

    374 AVSG ENG vert. I 13

    In het restaurant
    1 P Een tafel voor drie personen, a.u.b.
    2 B Ja, mijnheer
    3 Is deze in orde , mijnheer ?
    4 P Ja, dank u
    5 M, jij kunt hier zitten
    6 en C aan de andere kant
    7 M Laat ons de kaart inkijken
    8 P Wens je een fruitsap, M ?
    9 M Ja, a.u.b.
    10 En dan wens ik kalfskoteletjes
    11P Wens jij kalfskoteletjes, C ?. Ik wens een steak
    12C Neen, dank u, ik lust geen kalfsvlees
    13 Ik lust rundsvlees
    14P Ik lust bier
    15 Wat lust jij, M ?
    16M Cava, a.u.b.
    17P En jij, C ?
    18C Ik lust ook een biertje

    Grammaticale structuren

    1 B Is het in orde, mijnheer ?
    2 C Neen, wij zitten niet graag aan het venster
    3B Wil je in de hoek zitten ?
    4P Ja, dank u
    5C C zit niet graag aan het venster
    M zit niet graag bij het venster
    6 P M wens je bier ?
    7 M Neen, P, Ik lust geen bier
    8 Ik lust cava
    9 B Wens je vis ?
    10M Neen, wij lusten geen vis
    11C Zij lusten geen vis
    12 Zij lusten rundsvlees. Zij lusten drie steaks

    Grammatica in beeld


    1 P Ik zit niet graag aan het raam
    2 Jij zit niet graag aan het raam
    3 C Hij zit niet graag aan het raam. Zij zitten niet graag aan het raam
    4 C Wij lusten geen bier
    5 B Jij lust ook geen cider
    6 C Zij lusten geen vis

    19-03-2013 om 08:51 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    12-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.373 AVSG ENGn vert. I 12

    373 AVSG ENG vert. I 12

    Winkelen

    1 A Wat kan ik voor u doen, mevrouw ?
    2 M Ik wens een groene jas, a.u.b.
    3 een grote
    4 A Hier is een groene, mevrouw
    5 Het is een mooie kleur
    6 M Hebt u geen grotere
    7 A Spijtig, mevrouw
    8 Het is de grootste die we in het groen hebben
    9 M Het is een mooie kleur
    10C Ja, ik hou ervan
    11M Hoeveel kost het ?
    12A 170 Euro
    13 Ik heb er nog een grotere in het geel
    14 En dit is de grootste jas die we hebben, maar in het rood
    15C Neem de groene, schat
    16M O.K. Hij is echt mooi
    17C Als ’t u belieft
    18A Uw wisselgeld, mijnheer
    19 Dank u, mijnheer. Goede morgen.
    20CM Goede morgen

    Grammaticale structuren

    1 M gaan we winkelen
    2 C Nu niet, maar later
    3 M Wat een mooie winkel!
    4 P Ja, Ik denk dat het de mooiste winkel is in Brussel
    5 C De ramen zijn zeer groot
    6 M Wat een mooie bloemen
    7 Ik zie ze graag
    8 C Ik wil eens drinken
    9 Het is zo warm vandaag
    10P Ja, het is warmer dan gisteren
    11C Wil je iets drinken, M
    12M Ja, a.u.b.
    13C Zij willen drinken, dus gaan ze naar het dichtst bijzijnde hotel

    Grammatica in beeld

    1 M De groene sjaal is lang
    2 P De gele sjaal is langer
    3 C De rode sjaal is de langste

    12-03-2013 om 09:16 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    05-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.372 AVSG ENG vert. I 11

    372 AVSG ENG vert. I 11

    Ontbijt in het hotel

    1 C Dit is kamer 3,3,3
    2 Ik wil ontbijt voor twee personen bestellen
    3 W Ja, mijnheer
    4 Wat wenst u ?
    5 Je kunt kiezen tussen fruit of broodjes
    6 ontbijtspek en eieren
    7 gekookte eieren of vis
    8 toost, boter en confituur
    9 C M, wil je vis, gekookte eieren, of ontbijtspek en eieren ?
    10 M Vis a.u.b.
    11 C Ik wens twee stukken fruit, a.u.b., vis en ontbijspek met eieren
    12 W Zeer goed, mijnheer
    13 En wens je er tee of koffie bij ?
    14 C Tee a.u.b.
    15 W Ja, mijnheer, binnen een kwartier

    Grammaticale structuren

    1 C M, wat wil je ?
    2 Wil je een kop tee
    3 M Ja, a.u.b. Waar is de kelner ?
    4 C Daar is hij
    5 Ga daar zitten M
    6 Twee koffies a.u.b.
    7 C bestelt koffie
    8 M zit neer
    9 M Wanneer komt je vriend ?
    10 C Om elf uur
    11 M Komt hij met de bus ?
    12 C Ja, hij neemt altijd de bus
    13 M Stopt zijn bus hier ?
    14 C Ik denk het
    15 M Komt zijn moeder mee ?
    16 C Neen. Zij blijft thuis
    17 M Blijft zij altijd thuis
    18 C Kijk. Daar komt hij
    19 M Waar is hij ?
    20 C Daar op de hoek
    21 C P is nooit te laat als hij zijn vrienden ontmoet

    05-03-2013 om 09:06 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    26-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.371 AVSG ENG vert. I 10

    371 AVSG ENG vert. I 10

    In het hotel

    1 P Ik ga naar huis nu.
    2 C Wacht even
    3 Drink een glas met ons
    4 P Neen, dank u
    5 Het is te laat
    6 Goede nacht, M
    7 Goede nacht, P
    8 Goede nacht
    9 Po Hier is uw kamer, mijnheer, nummer 3,3,3
    10 Is alles in orde, mijnheer
    11C Ja, dank u
    12 M Wat een mooie kamer
    13 Open het raam, a.u.b. C
    14 C Ik zou mij willen wassen
    15 Kijk, er is zeep in de wasbak
    16 M Ik zou mij ook willen wassen
    17 C P ontmoet ons steeds als we L bezoeken
    18 M Hij is heel vriendelijk
    19 Ja, dat is hij

    Grammaticale structuren

    1 C Mijnheer en mevrouw W zijn in hun kamer
    2 C M, open het raam a.u.b.
    3 M Ik open het
    4 Ik doe het raam altijd open voor ik ga slapen
    5 C Je gaat nu slapen
    6 P wacht op ons
    7 M Ja
    8 C M Halo, P
    9 P Hoe is uw kamer
    10 M Het is een mooie kamer
    11 P Het is een zeer goed hotel
    12 C Zij verblijven altijd in dit hotel als ze naar L komen
    13 M Ik zou graag een drankje hebben
    14 C Drink je met ons mee, P
    15 P Neen, dank u
    16 Ik ga naar huis nu
    17 Het is te laat
    18 M Wij gaan altijd laat slapen

    Grammatica in beeld

    1 M Ik doe het raam altijd open voor we gaan slapen
    2 P Je verblijft altijd in dit hotel
    3 C P ontmoet zijn vrienden altijd in het station als ze naar L komen
    4 Zij drinkt altijd tee
    5 M Wij gaan altijd laat slapen
    6 C Zij verblijven altijd in dit hotel

    26-02-2013 om 09:03 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    19-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.370 AVSG ENG vert. I 9

    370 AVSG ENG vert. I 9

    In de taxi

    1 T Dit is de Koningsstraat, mijnheer
    2 Welk hotel ?
    3 C Het Palace, a.u.b.
    4 T Zeer goed, mijn heer. Het is hier
    5 C Hoeveel moet ik je betalen ?
    6 T 20 Euro, a.u.b.
    7 C A.u.b.
    T Dank u, mijnheer
    8 M Hou mijn jas een ogenblik a.u.b.
    9 P De drager van het hotel komt al aan
    10 C Geef hem je valies , M
    11 P Hij neemt de bagage mee naar de receptie
    12 C Ik ga naar de receptie
    13 C Goede avond, mijnheer
    Mijn naam is Peeters
    14 Ik denk dat ik een tweepersoonskamerkamer boekte, met badkamer
    15 C Een ogenblik, mijnheer
    16 Ja, dt klopt
    17 Kamer nummer 3,3,3, op de derde verdieping

    Grammaticale structuren

    1 P Zij gaan naar het hotel
    2 M Gaan we naar het Gringo hotel ?
    3 C Neen
    4 Wij gaan naar het Palace hotel
    5 C Zij gaan niet naar het Gringo hotel
    6 zij gaan naar het Palace hotel
    7 M Waar is het hotel ?
    8 C Het is in de Koningsstraat
    9 M Zij gaan naar de receptie nu
    10 P Gaat M haar bagage halen ?
    11 C Neen
    12 De dager is hier
    13 Ik ben G

    14 Dit zijn mijnheer en mevrouw W
    15 C Hebt u een kamer voor ons geboekt ?
    16 C Ja, een tweepersoonskamer, nummer 3,3,3
    17 Hoe lang blijven jullie ?
    18 P Blijven jullie een week ?
    19 C Neen, wij blijven geen week
    20 M Wij blijven slechts tot vrijdag
    21 C Zij blijven geen week, zij blijven slechts tot vrijdag

    Grammatica in beeld

    1 C Hebben jullie een éénpersoonskamer voor mij ?
    2 Hebben jullie een tweepersoonskamer voor ons ?

    19-02-2013 om 09:05 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    12-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.369 AVSG ENG vert. I 8

    369 AVSG ENG vert. I 8

    Op het perron

    1 P Dag, C
    2 Fijn, dat ik je zie
    3 Waar is M ?
    4 C Hier is ze
    5 M Dag, P
    6 P Hoe maak je het, M ?
    7 Je zieter zeer goed uit
    8 M Ik voel me heel goed, dank je
    9 P Hier, drager
    10 Geef mij uw valies
    11 M a.u.b.
    12 Zijn we klaar om te vertrekken ?
    13 C Ja. De drager brengt de bagage naar de taxi
    14 P Hoe lang blijf je ?
    15 C Tot vrijdag
    16 M Het is fijn om opnieuw in Brussel te zijn

    Grammaticale structuren

    1 P Kruier, kom met mij mee
    2 k Goed, mijnheer
    3 C De kruier gaat met hem mee
    4 Zij stappen van de trein
    5 P Het is fijn je weer te zien
    6 P P is blij om hem weer te zien
    7 C Wij nemen onze bagage mee
    8 C Zij nemen hun bagage mee
    9 C Ik kom met je mee, M
    10 P Ik ga met de kruier mee
    11 en jij gaat met haar mee
    12 C Geef me je valies, M
    13 M Hier is mijn valies
    14 C Zij geeft hem haar valies
    15 Hij neemt haar valies

    Grammatica in beeld
    1 P Kruier (drager) kom met me mee
    k Ja, mijnheer
    2 P Het is fijn om hem weer te zien
    3 Jij gaat met haar mee
    4 C Hij is blij ons te zien
    5 Wij gaan met je mee
    6 C Zij nemen hun bagage mee

    12-02-2013 om 09:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    05-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.368 AVSG ENG vert. I7

    368 AVSG ENG vert. I 7

    In het station

    1 G Waar ga je naartoe,
    2 P Ik ga naar het station
    3 Kom je met mij, moeder ?
    4 M Neen, P. Ik kom niet met jou
    5 Het is te laat
    6 Ik ga slapen
    7 P Dag, moeder
    8 M Dag, lieveling
    9 P Is de trein voor Antwerpen er al
    10 C Neen, mijnheer, hij wordt verwacht om 9.30
    11 P Op welk perron komt hij ?
    12 C Perron 3, mijnheer
    13 P Dank u

    Grammaticale structuren

    1 M Waar ga je naartoe ?
    2 P Ik ga naar het station
    3 M Ik ga niet naar het station
    4 Het is te laat
    5 P Ga je slapen ?
    6 M Ja
    7 C Peter gaat naar het station
    8 M gaat naar bed
    9 Zij gaat niet naar het station
    10 P Komt de trein van Brussel toe op het perron?
    11 C Ja, hij komt to om 9.30
    12 P Mijn vrienden komen
    13 C Zijn vrienden komen van Antwerpen


    Grammatica in beeld

    1 M Ga je naar het station ?
    P Ja
    2 C Gaat hij naar het station ?
    Gaat zij naar het station ?
    3 P Gaan wij naar het station ?
    4 Gaan jullie naar het station ?
    5 C Gaan zij naar het station
    6 Er is geen trein op perron 5

    05-02-2013 om 09:08 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    29-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.367 AVSG ENG vert. I 6

    367 AVSG ENG vert. I 6

    Thuis

    1 P Dag, moeder
    2 Waar ben je ?
    3 M Ik ben in de keuken
    4 P Wat eten wij, moeder ?
    5 M Groentensoep
    6 lamskoteletjes
    7 en fruittaart
    8 Heb je honger ?
    9 Ja
    10 M Het eten is klaar
    11P Er is geen brood op de tafel
    12 M Het ligt in de keuken
    13 Ik breng het
    14 P Zijn deze appels voor het middageten vandaag ?
    15 M Neen, die zijn voor morgen

    Grammaticale structuren

    1 C Heysel
    2 P Wij stappen daar af
    3 C Stap hier af
    4 C Zij stappen hier af
    5 P Ik ben in de keuken
    6 M Breng het brood a.u.b.
    7 P Ik breng het
    8 M Je brengt het brood
    9 C Hij brengt het brood
    10 P Wat eten we ?
    11 M Er is soep, lamskoteletjes en taart
    12 P Ik heb honger
    13 M Ik breng de soep
    14 C Zij brengt de soep

    Grammatica in beeld

    1 P Ik breng het brood
    2 M Jij, brengt het brood
    3 C P brengt het brood
    4 M brengt het brood
    5 P Wij stappen hier af
    6 C Zij stappen hier af

    29-01-2013 om 09:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.366 AVSG ENG vert.I 5

    366 AVSG ENG vert. I 5

    In de bus

    1 C Tickets, als ’t u belieft
    P Heysel , a.u.b.
    2 C Een halve, Euro a.u.b.
    3 Dank,u
    4 Pa Excuseer
    5 Hoe laat is het, a.u.b.
    6 P Het is 6 uur
    7 Pa Dank u
    8 O, ik ben laat v oor mijn trein
    9 C Waarheen gaat u, a.u.b.
    10 Pa Naar Brussel Noord
    11 C 1 Euro a.u.b.
    12 Dank u
    13 Pa Is het ver tot Brussel Noord ?
    14 P Neen, het is niet ver
    15 We zijn er bijna
    16 C Afstappen voor Brussel Noord, mevrouw
    17 Pa Dank u

    Grammaticale structuren
    Vragende en negatieve vorm van zijn

    1 Pa Hoe laat is het ?
    2 P Het is 5 uur
    3 Pa Dank u
    4 Ik ben laat
    5 P Neen, je bent niet laat
    6 C Zij is niet te laat voor de trein
    7 J Zijn we in Brussel Noord ?
    8 P Neen, we zijn er nog niet
    9 C Zij zijn niet aan Brussel Noord
    10 J Is dit de Heysel ?
    11 P Neen
    12 Is dit Laken ?
    13 C Dit is Brussel Noord
    14 P Stap hier maar uit

    Grammatica in beeld

    1 Pa Ben ik te laat ?
    2 Zijn we er bijna ?
    3 P Neen, we zijn er nog niet
    4 C Ben je te laat ?
    5 C Zijn we bijna in Brussel Noord ?
    6 Pa Is dit Brussel Noord ?

    22-01-2013 om 08:59 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.365 AVSG ENG vert. I 4

    365 AVSG ENG vert. I 4

    Recht over het huis

    1 P Rijdt er hier een tram ?
    2 Jo Neen
    3 J Er rijdt wel een bus
    4 P Waar is de bushalte ?
    5 Jo Recht over het huis
    6 JKijk, P! Hier is onze kat
    7 P Ze is mooi
    8 J Wij hadden een zwarte kat
    9 Jo Ja
    10 J Daar is uw bus
    11 P Tot weerziens, J
    12 Tot weerziens, Jo
    13 dank u wel.
    14 Jo J Tot weerziens

    Grammaticale structuren

    1 J Ik had een kat
    2 C Zij had een zwarte kat
    3 Jo Wij hadden een zwarte kat
    4 C J had een kat
    5 P Uw bloemen zijn mooi
    6 C Zij hadden een goede tuinier
    7 P Waar is mijn bus ?
    8 Jo Hier is uw bus
    9 C Daar is zijn bus
    10 J Hier is mijn bus
    11 C Daar is haar bus
    12 J Daar is hun bus

    Grammatica in beeld

    1 Jo Ik had een kat
    2 Jij had een kat
    3 C Hij had een kat
    4 J Onze bloemen zijn mooi
    5 C Hun bloemen zijn mooi
    6 Daar is zijn bus

    15-01-2013 om 09:31 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.364 AVSG ENG vert. I 3

    364 AVSG ENG vert. I 3

    In de tuin

    1 P Uw tuin is zeer mooi
    2 J O, ja, maar niet in de regen
    3 P Uw bloemen zijn schattig
    4 Ja Ja, ze zijn schattig
    5 P Welke fruitbomen zijn dit ?
    6 J Dat zijn pruimenbomen
    7 P En wat zijn deze ?
    8 Ja Dat zijn appelbomen
    9 Hier is een zitplaats, P
    10 J Ga zitten
    11 P Het is zeer warm in de zon
    12 Wel, ga onder de boom zitten

    Grammaticale structuren

    1 J Wij zijn tuiniers
    2 P Jullie zijn tuiniers
    3 Is dit uw tuin?
    4 J Ja dat is mijn tuin
    5 P Zijn dit fruitbomen ?
    6 J Ja, dat zijn fruitbomen
    7 Jo Daar is een zitplaats in de tuin
    8 J Ginder zijn enkele bloemen
    9 P Waar zijn ze ?
    10 J Zij staan onder de boom
    11 P Die bloemen zijn prachtig
    12 C J en P zijn daar
    13 J Jullie zijn goede vrienden
    14 J Ja, wij zijn goede vrienden

    Grammatica in beeld

    1 Jo Wij zijn tuiniers
    2 J Jullie zijn goede vrienden
    3 C Zij zijn onder de boom
    4 J Dit is een fruitboom
    5 Dit zijn fr uitbomen
    6 Jo Daar is een zitplaats in de tuin

    08-01-2013 om 09:08 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.363 AVSG ENG vert. I 2

    363 AVSG ENG vert. I 2

    In huis

    1 Jo Dit is de living
    2 J en dat is de inkom
    3 onze slaapkamer is boven
    4 Jo Mijn bureau is ook boven
    5 en de eetkamer is hier
    6 P Het is zeer leuk
    7 Is dit uw tuin ?
    8 Jo Ja
    9 P Uw tuin is mooi
    10J Hij is zeer groot
    11P Wie is uw tuinier ?
    12Jo Dat ben ik
    13P Je bent een goede tuinier

    Grammaticale structuren

    1 J De inkom is hier
    2 Jo Het is hier
    3 J De eetkamer is daar
    4 JoHet is hier
    5 Onze slaapkamers zijn boven
    6 J Het is boven
    7 P Is uw bureau ook boven ?
    8 J Ja
    9 Dit is uw tuin
    10 P Wie is uw tuinier ?
    11 Jo Ik ben de tuinier
    12 C Jo is de tuinier

    Grammatica in beelden

    1 J Dit is de living
    2 Het is hier
    3 Dat is de eetkamer
    4 Het is hier
    5 P Wie is de tuinier ?
    6 Jo is de tuinier

    01-01-2013 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    25-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.362 AVSG ENG vert. I 1

    362 AVSG ENG vert. I 1

    Bezoek

    1 Jo Dag,Jan
    2 J Dag, John
    3 Jo Dit is mijn vriend Peter.
    4 P Hoe maakt u het ?
    5 J Hoe maakt u het ?
    6 Ga zitten, als ’t u belieft.
    7 P Dank u.
    8 Het is heel mooi hier.
    9 J Dank u. Hier is uw thee, Peter.
    10 P Dank u
    11 J Melk ?
    12 P Ja, aub
    13 J Suiker ?
    14 P Neen, dank u.

    Grammaticale structuren

    1 P Ik heet Peter
    2 J Jij heet Peter
    3 P Ik ben Peter X
    4 C Hij is mijnheer X
    5 J Ik ben Jan Y
    6C Zij is mevrouw Y
    7P Hoe maakt u het ?
    8J Hoe maakt u het ?
    9 IK heet Jan
    10Jo Jij heet Jan
    11J Hier is uw thee
    12P Dank u

    Grammatica in beeld

    1J Ik ben mevrouw Y
    2C Hij is mijnheer X
    3 Zij is mevrouw Y
    4J Ik heet Jan
    5 Jij heet Peter
    6 Hier is uw thee

    Deze situaties naspelen onder mekaar

    25-12-2012 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    18-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.361 Mijn taal en ik

    361 Mijn taal en ik

    In de bijlage van De standaard verscheen een interessante reeks “Mijn taal en ik” over onze taal.
    Ze bestaat uit 5 delen :

    1. Nederland versus Vlaanderten
    2. Groepstalen
    3. Normen en afspraken
    4. Verengelsing
    5. Taal in je hoofd

    Er duiken om de haverklap punten op uit het didactisch profiel van eigentijds audiovisueel talenonderwijs aan anderstaligen. Een voorbeeld : 5.14 Dialogen in film zijn prima materiaal om een vreemde taal te leren. Op het 0-niveau is het essentieel te werken met eenvoudige dialogen.

    18-12-2012 om 09:19 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    04-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.360 Beleidsplan

    360 Beleidsplan

    Op dit ogenblik, worden de beleidsplannen voor de periode 2013-2018 opgemaakt. Voor het volwassenenonderwijs in Meise zou het goed zijn dat eindelijk ernstig en gestructureerd werk wordt gemaakt van een Intergemeentelijk CVO N.W. Brabant.
    Of Jette daar nog bij kan horen is afhankelijk van de praktische uitwerking en uitvoering van de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. De voorwaarden van de start van dit project in 1987 zouden heronderhandeld moeten worden : geen financiële implicaties op de begroting voor huur lokalen en propaganda binnen Brussel. De VGC zou de financiële aderlating vanuit onze begroting naar Jette moeten overnemen.
    Via een convenant kunnen de gemeentes van N.W.-Brabant participeren op een democratische en volwaardige wijze. Hoe dat gesteld is in de huidige wetgeving is mij niet bekend. Maar met gezond verstand kan naar een formule gezocht worden die iedereen voldoening zou schenken, vooral de studenten en leerkrachten.
    De didactisch- pedagogische kant heb ik in dit blog voldoende belicht.

    04-12-2012 om 15:11 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    27-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.359 www.thelanguagepoint.com

    359 www.thelanguagepoint.com

    Sign up for The LanguagePoint

    If you haven’t yet signed up to The LanguagePoint - our free online teacher community - then why not take a look now?!

    The LanguagePoint is a resource-sharing website for language teachers, with free downloadable teaching materials, lesson ideas and discussion forum.

    If you teach English as a Foreign or Second Language, then The LanguagePoint has an ever-increasing bank of resources for you to use. At beginners level there are vocabulary-building resources on a range of topics, and for slightly more advanced learners, we have lots of song and video based ideas. Our excellent contributing practitioners have also provided a wealth of lesson ideas and discussion prompts for your learners.

    For those who teach languages other than English, we’re beginning to add resources here too. Take a look at Harry Potter in German for example, or these topic-based sample questions for speaking practice in four different languages, including Spanish).

    And if you upload your resources to The LanguagePoint and share them with other teachers, you will automatically be in with the chance of winning our weekly prize of €50 in Amazon vouchers (or equivalent).

    Head over to the free site and take a look around – www.TheLanguagePoint.com – or start with our introductory video.

    Best wishes

    Marie O’Sullivan

    27-11-2012 om 09:01 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.358 Historiek AVC XVIII

    358 Historiek AVC XVIII

    Methodes talen - handboeken

    Duits Inter Nationes

    1.In Bonn I

    Bitte sprechen Sie I

    2.In Bonn II

    unterwegs

    3.Themen II

    4.Themen III

    5.Deutsche Sprachlehre für Ausländer

    Sprachheft I

    6.Diverse teksten

    7.Einführung in die deutsche Sprache der Wissenschaften.

    Engels

    1.All's well I

    2.All's well I (15 - einde).

    The New Cambridge Course 2 (1 - 24)

    3.The New Cambridge Course 2 (25 - 36)

    The New Cambridge Course 3 (1 - B 5)

    4.The New Cambridge Course 3 (B 6 - 36)

    5.Headway + Intermediate

    6. Headway Upper + Intermediate

    7.Headway Advanced

    Frans

    1.Pourquoi pas ? I

    2.Archipel I

    3.Archipel II

    4.Voix et images Transition

    5.Antennes V en VI

    Perspectives II

    6.Eigen cursus

    7.Eigen cursus

    Grieks

    1.Levend Grieks I

    Nieuw Grieks voor anderstaligen.

    Italiaans

    1.L'Italiano con il metodo audio-visivo I

    2.L'Italiano con il me­todo audio-visivo II

    3.Parlare Italiano

    4.Buon giorno II

    5.Eigen cursus

    Nederlands │

    1.Steek van wal I

    2. Steek van wal II

    3.Steek van wal III

    4.Antenne I

    5.Antenne II

    6.Eigen cursus

    7.Eigen cursus

    Portugees

    1.Português sem Fronteiras I

    O Português do Brasil pelo

    Metodo Audio Visual

    2.Português sem Fronteiras I

    O Português do Brasil pelo

    Metodo Audio Visual

    3.Português sem Fronteiras II

    O Português do Brasil pelo

    Metodo Audio Visual

    4. Eigen cursus

    Spaans

    1.Vida y diálogos de España I 1

    2.Vida y diálogos de España I 2

    3.Vida y diálogos de España II 1

    4.Vida y diálogos de España II 2

    5.Eigen teksten

    6.Eigen teksten

    7.Eigen teksten

    De avsg – methode werd afgevoerd vanaf 2000

    Het A.A.AC.ZC. werd afgevoerd in 2005

    20-11-2012 om 09:18 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.357 Historiek AVC XVII

    357 Historiek AVC XVII

    Personeelsafvaardiging
    1986 - Opsplitsing syndicaal CCOD Raymond Van Herrewege
    ABVV Guy Bockstal
    niet syndicale : Anne Hoorelbeke, Jean-Pierre Cammu, Marijke Van Eeckhout, Nicole Coremans
    1987 - Syndicaal CCOD niet verkozen
    ABVV Guy Bockstal in het HOGO
    Personeelsafgevaardigde : Anne Hoorelbeke tot 1.1­0.89
    J.P. Cammu , Nicole Coremans , J.P. Vandenbosch, Karel Aerts, Diane Vermeulen, Chris Verhaegen, Sylvia Herregodts
    1989 - Poging met werkgroepen
    Verkozen : Aerts, Cammu, Coremans, Vanden Bossche, Vermeulen
    Gecoöpteerd : Herregodts, Ver­haegen
    Zonder resultaat.
    1989-Kwaliteitskringen
    2006-Syndicale afvaardiging Luc Seghers

    13-11-2012 om 09:07 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    06-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.356 Historiek AVC XVI

    356 Historiek AVC XVI

    Pioniers of eerste corps
     o.l.v. Jef De Cuyper
    van 1967 tot 1970 - Elisabeth Devriendt Engels
    van 1968 tot .... - Thierry Lause Frans
    van 1967 tot 1970 - Fernand De Ceulaer Duits
    van 1968 tot 1969 - Hugo Bousset Engels
    van 1967 tot he­den - Henri Degraef Frans
    van 1968 tot 1969 - Irma Noacco Italiaans
    van 1967 tot 1969 - Miguel Echeverria Spaans
    van 1967 tot 1969 - Paul Bautil Nederlands

    06-11-2012 om 09:03 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!