Deze blog toont U maar één pagina. De andere worden in een archief geplaatst. Door onderaan de pagina op één der pijlen te klikken kom je verder. Je kan ook een onderwerp in onderstaande inhoud aanklikken. Oudere publicaties worden nog regelmatig bijgewerkt.
Van alles wat... ... over de enige échte Ros Beiaardstad! Het wel en wee van Dendermonde, veel fotomateriaal en af een toe een vleugje humor in ons dialect!
Bent u in het bezit van fotomateriaal van alles wat met Dendermonde (geen deelgemeenten) te maken heeft, en wenst u dit op het blog te zien verschijnen? Aarzel niet en geef ons een seintje op jpmc@skynet.be.
Wij danken u bij voorbaat!
En... mocht u dit blog goedvinden, kan u in de linkerkolom een waardering geven (beoordeel dit blog).
Huis 'De Cop', de voormalige woning van textielfabrikant Clément Ramlot, staat op de Grote Markt. Gedurende geruime tijd waren hier de diensten van 'den èllentrik' gevestigd. Het pand werd in 1996 beschermd als monument. Tijdens verbouwingswerken in 2005 werd binnen een overwelfde beerput uit de 16de eeuw ontdekt. De woning behoort thans toe aan Jozef Dauwe, historicus en politicus.
Dit burgerhuis in late barokstijl staat op de Grote Markt. De in- en uitgezwenkte gevel wordt bekroond door een driehoekig fronton met het jaartal '1685'. Ondanks aanpassingen aan het pand in de 20ste eeuw, bleef in het interieur de 17de-eeuwse structuur grotendeels bewaard, met onder meer kelder met tongewelf. Tot voor enkele maanden was hier café 'Den Helleput' gevestigd. De nieuwe uitbaters hebben het nu 'Knaptand' genoemd. In 1996 werd het pand beschermd als monument.
Bij een viering van JEGGPAP... Staande (vlnr): Guido Schreyen, Denis Vereecken, Jan Heuvinck, José Van Droogenbroeck, Lajos Van Peteghem, Mon Heuvinck, Michel Thirion, Piet Heuvinck () Zittend (vlnr): Dave Senior, Emiel Leybaert, Bert Heuvinck (), Paul Van Den Durpel, Norbert De Taeye.
Streetparade... Mon Heuvinck als grand-marshall. Verder herkennen we Lajos Van Peteghem, Paul Callebaut, Dany Verleyen, Walt Windey, Tony Peelman...
Op 2 januari 1837 werd de spoorlijn Mechelen-Dendermonde als derde tracé van ons nationaal spoorwegnet in gebruik genomen. Het eerste houten stationsgebouw (1837) bestond uit een centraal ontvangstgebouw met aan beide zijden een wachtzaal en een bagagedepot. Als stationsinfrastructuur had men verder een houten wachthuisje, een loods voor de goederendienst, een bakstenen locomotievenloods en een draaischijf. In 1849 werd dit eerste stationsgebouw door een streng klassicistisch gebouw vervangen, vermoedelijk naar een ontwerp van de bekende architect Auguste Payen (1801-1877). Het bleef als bij wonder bewaard, doch onderging in 1928-29 wel enkele wijzigingen. Op de verdieping woonde de stationschef. In 2004 werd het voormalige stationsgebouw beschermd als monument.
De rijkswachtkazerne aan de Leopold II-laan werd tussen 1876 en 1879 opgetrokken naar een ontwerp van architect Pieter Van Kerkhove. Het neogotische gebouw in bak- en zandsteen vormt een visuele eenheid met de bijhorende rijkswachtershuizen, de gevangenis en Bastion IV aan de overkant van de straat. In 1936 werd het gebouw aangepast en vergroot. Tussen 1979 en 1988 werd het hele complex gerenoveerd. Ook de woningen van de manschappen aan de overzijde kregen in die periode een opknapbeurt. In 2004 werd het gebouw beschermd als monument.
De Ros Beiaardharmonie (2010), opgericht in 1975 onder impuls van toenmalig burgemeester Albert Cool. Als eerste dirigent fungeerde François De Ridder.
30 mei 2010, een datum die in heel wat Dendermondse hoofden gegrift zit, maar ook in een aantal Aalsterse ajuinenkoppen. Op die bepaalde zondagnamiddag maakte het Ros Beiaard immers zijn zoveelste ronde door de stad, getorst door fiere pijnders en gedragen door de tonen van de harmonie De Aalstenaars waren weer kwaad... en misschien pisnijdig, omdat de weergoden ons deze keer wel beter gezind waren.
Maar heeft al dat folkloristisch gedoe nog wel zin in deze tijden?
We moeten zeker niet wetenschappelijk gaan uitspitten van waar de vete tussen beide steden eigenlijk komt. Dit doet het ludieke element enigszins verdwijnen en de rivaliteit tussen de kopvleesfretters en de ajuinen zou geen voortbestaan kennen zonder een regelmatige folkloristische opstoot.
De vete heeft echter een puur economische achtergrond. Onze stad zou zich door zijn ligging heel snel economisch ontwikkeld hebben. Het werd een commercieel centrum van waaruit de lakennijverheid zich ontwikkelde (vandaar de Lakenhalle en het ontstaan van de Vleeshalle). Wij waren ook bevoordeeld doordat de heren van het Land van Dendermonde de stad wat privileges bezorgden. Hierdoor ontstonden economische vetes die er vandaag niet meer mee toe doen. Rond dit gegeven is sinds vele jaren een sterke folklore gegroeid, waarvan het Ros Beiaard een belangrijk element is.
Dendermonde herleefde opnieuw op 30 mei, hoewel de Aalstenaars meenden dat het nog maar eens een rouwproces betrof, omdat er telkens een aantal stedelingen wenen als ze het Ros aanschouwen, in de wetenschap dat het weer lang zal duren vooraleer ze het weerzien.
Wij verdedigen in elk geval de "onthouding" van 10 jaar: een kortere periode zou veel van de charme doen verliezen
O Dendermondenaren, blijf altijd de roem bewaren van het Paard,
Zo wijd vermaard als de grootste man op aard
In onderstaande tabel stellen we ook even een aantal troeven duidelijk waarover onze stad beschikt en Aalst dan weer niet
In 1954 werd een massaspel opgevoerd ter gelegenheid van het 100-jarig jubileum van de translatie van de relieken van de stadspatronen HH. Hilduardus en Christina van Dikkelvenne naar onze stad... De hoofdrollen werden vertolkt door leden van de lokale toneelverenigingen. De harmonie van de Katholieke Burgerskring, het Sint-Gregoriuskoor en het koor van de scouts stonden in voor de muzikale omlijsting.
Dendermondse handelaars kunnen zich voortaan beveiligen tegen inbraak en diefstal met een sproeisysteem dat uniek is in België. Waardevolle spullen worden daarbij gemerkt met een speciale vloeistof die een synthetische DNA-code bevat.
Aan de hand van die code kan de politie de oorspronkelijke eigenaar van gestolen spullen snel opsporen. Het systeem wordt uitgetest in Sint-Gillis-Dendermonde, omdat daar relatief veel inbraken gebeuren. In andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en Nederland, is de spray al in gebruik. Daar daalde het aantal diefstallen met de helft.
Volgens de korpschef van de Dendermondse politie, Paul Putteman, is het systeem waterdicht: Zelfs wanneer de analyse geen resultaat oplevert, dan kan de stof opnieuw geanalyseerd worden in het labo en kan op een eenduidige manier aangetoond worden wie de rechtmatige eigenaar is."
De stof kan ook op een andere manier gebruikt worden. Door een sproeisysteem aan de ingang van de winkel krijgt een dief bij een inbraak de vloeistof over zich. Bij een politiecontrole verraadt hij dus zichzelf meteen.
Net voor de ingangspoort van het begijnhof springen twee koperkleurige wandplaten in het oog: een herinnering aan Luc Dierick, organisator van de 'Begijnhoffeesten', die in 2005 omkwam bij een ongeval.
De Begijnhoffeesten zijn ontstaan in 1980 als een kleinschalige parochiekermis en als een randgebeuren tijdens de Dendermondse kermisweek. Tevens werden ze opgestart om met de opbrengst van de jaarlijkse feesten de restauratie van het 16de eeuwse pand te realiseren. Inmiddels werden dankzij de inzameling van financiële middelen tijdens de Begijnhoffeesten een groot deel van het 43 huizen tellende begijnhof opnieuw bewoonbaar gemaakt en voor een groot gedeelte gerestaureerd.
De Begijnhoffeesten zelf groeiden ondertussen uit tot het grootste muziekfestival van de hele regio met een jaarlijks bezoekersaantal van 25.000 à 30.000 mensen.
Alle grote namen uit de nationale muziekwereld waren doorheen de jaren te gast op het festivalpodium: Adamo, Jo Lemaire, Clouseau, De Kreuners, Arno, Raymond, Frank Boeyen, Rob De Nijs, The Big M's, The Flying Pickets, Les Tambours Du Bronx, Slagerij van Kampen, Voice Male, Vive la Fëte, Jan Leyers, Beverly Jo Scott, Khadja Nin ...
Dit burgerhuis aan de Grote Markt was gekend als 'Navicula' of 'Het Schepelken', en later als 'De Herder'. De geschiedenis van de site klimt op tot 14de eeuw. In de 19de eeuw werd het gebouw aangepast. Het huis kreeg toen een bepleisterde lijstgevel en een gevelbrede winkelpui. Het werd ook met een bouwlaag verhoogd. Centraal bevindt zich een gevelsteen met de voorstelling van herders met een kudde schapen. De huidige woning is toegankelijk via een deur in blauwe hardsteen, die vormelijk behoort bij de aanpalende herberg Het Gulden Hoofd. Eerder was hier de meubelzaak van Louis Van Damme gevestigd. In 2004 werd het pand beschermd als monument.
Deze taverne in art-decostijl staat op de hoek van de Dijkstraat en de Koningin Astridlaan. Het pand werd in 1926 ontworpen door architect Jan-Albert De Bondt als bankfiliaal. Het gebouw wordt gekenmerkt door een expressief gebruik van baksteen in verschillende kleuren en diverse soorten metselverband. De hoektravee wordt gemarkeerd door een opvallende deurportiek met een rondboogvormige verdiepte vleugeldeur, met behouden ijzerwerk met meandermotief, gevat in een dito bakstenen deuromlijsting. Het motief van het ijzerwerk werd hernomen in de zwikken boven de voordeur. Voorts sieren uitkragende torens bekroond met een lantaarn de twee hoeken. Het geheel wordt afgedekt met een plat dak dat als terras fungeert en via de bovenverdieping toegankelijk is.
Vlnr.: Dirk De Rocker, Jean-Pierre Franssen, Rudy Van Damme, Wim De Wolf, Dolf Buggenhout, Marc Buggenhout, Albert De Wolf, Eddy Van Iersel, Jean-Pierre Buggenhout, Johnny Van Gyseghem
Foto genomen ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling 'Tussen pot en pint'.
We herkennen vlnr.: Mariette Buyse, Jan Lenssens, Jan Van Damme, Jan Van Lantschoot, Patrick Meulebroek, Lieven Senepart, E.P. Daniel Evrard, Piet Buyse en Aimé Stroobants.
Deze jazzband kunnen we de voorloper noemen van de Crescent City Dreamers die later als 'broertje' van de Jeggpap furore zouden maken in de jazzwereld...
Vlnr. Paul Van Damme, Piet Hermans, Filip Hermans, Marc Hermans en Wim De Decker.
15 juni 1946 Herdenking van rijkswachters, gesneuveld tijdens WO II, en onthulling van een gedenkplaat aan de rijkswachtbrigade op de Leopold II-laan (vervolg) Tijdens de herdenking werd vooral aandacht geschonken aan de getroffen families...
Massale aanwezigheid van onder meer militaire en burgerlijke overheden en van vaderlandslievende verenigingen...
Op de pui van het stadhuis herkennen we onder meer Julien De Saeger en senator Alfons Goossens die hun medeleven betuigden aan de getroffen families.
Moeilijke momenten voor de familieleden van de gesneuvelden...
15 juni 1946 Herdenking van rijkswachters, gesneuveld tijdens WO II, en onthulling van een gedenkplaat aan de rijkswachtbrigade op de Leopold II-laan (vervolg)
Een aantal prominenten stappen mee op in de stoet, zoals burgemeester Portmans, Fernand Callens, rijkswachtgeneraal Dethise, de abt van de Sint-Pieters- en Paulusabdij, William Bruynincx, rijkswachtmajoor Faustry
Vooraan bemerken we S. Gorus (voorzitter van de rechtbank), William Bruynincx, Simon De Maesschalck (procureur des konings), senator Laurent De Wilde, Willy Senepart (hoofdgriffier der rechtbank) en Hector Lauwers.
Hulde aan het oorlogsmonument op het Heldenplein H.P. Vercautere (directeur van de RMJS) staat links van L. Dethiège-Philippot (directrice van de RMMS).
Een groot aantal rijkswachters neemt deel aan de optocht.
Bij de onthulling van het gedenkteken aan de rijkswachtbrigade wordt een toespraak gehouden door kapitein Fastré (districtscommandant).
Op het terreplein van Bastion V aan de Leopold II-laan werd in 1924 een watertoren met een volume van 500 kubieke meter opgericht. Dit gebeurde in opdracht van een Brusselse watermaatschappij. Deze in gewapend beton uitgevoerde watertoren is van het paddenstoeltype, met een piramidale voet en sterk uitkragend reservoir. In 2003 werd de watertoren beschermd als monument.
15 juni 1946 Herdenking van rijkswachters, gesneuveld tijdens WO II, en onthulling van een gedenkplaat aan de rijkswachtbrigade op de Leopold II-laan
Aanvang van de plechtigheid op de Grote Markt
Huldebetoon op de Grote Markt in aanwezigheid van familieleden van de gesneuvelden, militaire en burgerlijke overheden, gewezen krijgsgevangenen en politieke gevangenen. Vooraan (5e van links) Simonne Boué, echtgenote van Prudent De Corte
De stoet naar de rijkswachtbrigade wordt begeleid door een muzikaal ensemble. We herkennen bij de muzikanten Gustaaf Vergaelen (vooraan uiterst rechts).
Onze koning is opnieuw aan zet. Hij start vandaag een rondje consultaties met de groenen. Bart De Wever voelt zich gekleineerd, omdat de Franstaligen zijn voorstel gewoonweg van tafel geveegd hebben zonder het wellicht ernstig te bekijken. Zelfs de weergoden zijn er somber van geworden... Verder maakt de media ook weer goeie reclame voor ons landje... De titel 'Aantal gevangenen in België haalt nieuw record' springt zeker in het oog van al wie ons dierbaar is! In Engeland is Margaret Thatcher opgenomen in het ziekenhuis, maar dat zal wel niks te maken hebben met al die heisa van de mislukte 'onderhandelingen' denk ik. Gisteren hoorde ik in de Colruyt een opmerking in verband met de 'regeringsvormers'... "Dat ze die mannen hun inkomen afpakken voor onbepaalde tijd, er zal dan wel rap een regering gevormd zijn," zei een man tegen de vrouw die na hem aanschoof aan de kassa. Misschien heeft hij wel gelijk... Maar ja, hoe breng je zoiets ter kennis aan de koning? Ik bezit alvast geen mailadres van Albert II en als je het per brief stuurt aan het koninklijk paleis, duurt het misschien ook twee à drie weken alvorens hij in Alberts handen terechtkomt.
Het nodige protocolair gedoe en tal van veiligheidsmaatreglen zullen er wel voor zorgen dat mijn schrijven morgenvroeg niet bij de persoon in kwestie, zijnde dan onze koning, bezorgd wordt. Ja, we zullen nog maar wat afwachten, zeker? Ik hoop enkel en alleen dat er geen nieuwe verkiezingen uit de bus komen...
Sedert de opening van de spikspinternieuwe bib in de Kerkstraat kunnen we inmiddels al spreken over 'de oude bib'. Een blik op de leegstaande gebouwen (achterzijde) op het Krijgshof. Over een bestemming voor het pand kunnen we u nog niet informeren.
Het Pater Ruttenplein raakte al eens in de vergeethoek ... Doordat het wijkcomité van de Donckstraat er telkenjare een kermis organiseert, staat het plein opnieuw meer in de kijker.
De liberale harmonie Sint-Cecilia op uitstap in de Donckstraat ter gelegenheid van carnaval in 1956. Achter de harmonie komt de stedelijke prinsenwagen met o.a. Theo Pieters en Emiel Willems.
Het café 'Sint-Joris' op de Grote Markt is het uiterste pand van een huizenblok dat in 1914 volledig vernield werd en in 1921-1922 heropgebouwd werd naar een ontwerp van stadsarchitect Alexis Sterck. De gevel van bak- en zandsteen werd opgetrokken in neo-Brabantse barokstijl, met verspringende trapgevels en verwerking van Euvillesteen. Op de hoek bevindt zich een opvallende nis met een Sint-Jorisbeeld onder een baldakijn. In 2004 werd het pand beschermd als monument.
Schooljaar 1954-55 - 2e kindertuin van het Koninklijk Lyceum
Onderste rij (v.l.n.r.): Luc Peersman, Alberic Eeckeman, Wim Abbeloos, Emiel Lutens, X, X, Charles Bovie Bovenste rij: Bernard Vermeiren, X, X, Yvan Mertens, X, X, Luc Van Beglen, X Op de foto staan ook nog Rita De Vos, Nicole Verhofstadt en Monique Warnier (waar ergens?)
Schooljaar 1955-56 - VIe moderne van het Koninklijk Atheneum
Onderaan: Emiel Guns (2de van links), Willy De Rauw (uiterst rechts) Middenrij: José De Donder (3de van links), Willy Van Royen (4de van links) Bovenste rij: Werner Willems (3de van links), Hendrik Buys (5de van links), René Goossens (7de van links), Winoc Vermeiren (uiterst rechts) Leraar: W. Coutrin
De meeste stedelingen herinneren zich wel nog de winkel van Kochuyt in de Kerkstraat. In de volksmond heette deze zaak 'bij den Hollander'. Walter Kochuyt en zijn echtgenote Lydie runden deze zaak gedurende vele jaren. Walter zette indertijd de zaak van zijn vader verder...
Thans zijn er verbouwingen aan de gang. Weer een stukje Dendermonde dat verdween...
Op onderstaande foto van de Onze-Lieve-Vrouwekerk springt het rechter gedeelte wel in het oog. Het doet een beetje aan als een 'vreemde muur' in het geheel, temeer daar op de onderste foto die bepaalde muur niet zichtbaar is...
Kan iemand ons daaromtrent meer informatie verschaffen? We maakten enkele detailbeelden...
Ondanks het feit dat er in de straten waar de marktkramen opgesteld stonden, toch wel enige drukte heerste, ontbrak het toch aan de jaarmarktsfeer van weleer... De Grote Markt leek eerder een verlaten uithoek van de stad. Uiteraard is dit méér dan hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het ontbreken van de foor aldaar.
Als we terugdenken aan de jaarmarkten van een aantal jaren geleden, is er geen vergelijk meer te maken. Misschien ontbreekt het ook wel een beetje aan initiatief van de horeca? Velen herinneren zich wellicht nog de gloriejaren, toen het orkest 'The Blue Lines' in het Koningshof de maandag vanaf 12 uur ten dans speelde. Aan de ingang hing toen een bordje met de vermelding 'gehuwden gratis inkom'... Toen je op de bovenste trap aan de entree van de zaal kwam, zag je de gezellige drukte en kwam je meteen in de sfeer. Honderden mensen verdrongen zich op de dansvloer en leefden zich uit op de tonen van het repertoire van het familieorkest van "D'Hollanderkes"... Thans kan je in de cafés wel nog terecht voor een gezellige babbel, maar daar blijft het dan ook bij. Overal ontbreekt de echte jaarmarktsfeer... Als je sommigen hoort, vinden zij het zelfs overbodig om nog een dag verlof te spenderen aan jaarmarkt. "Waarom?" zeggen ze. "Wat is er nog te zien?" En misschien hebben ze wel een punt... Misschien moet het stadsbestuur zich wel eens beraden om ergens een spiegeltent te plaatsen (op de Grote Markt?) en een dansorkest te boeken dat voor enig vermaak kan zorgen van 12 tot 18 uur... Verenigingen, aangesloten bij de culturele raad, kunnen hun medewerking verlenen om de tap te verzorgen. Een deel van de opbrengst kan allicht aan een goed doel worden gespendeerd... Wat denken jullie?
De Gildenreuzen in de zeventiger jaren... Staand (vlnr): Eric Uyttersprot, Ivo Van Lijsebetten, Charel Pouillard, Jean Pouillard, Jozef Raman, Luc Wiemeersch, Dolf Buggenhout, Romain Waterschoot, Eddy Van Iersel, Florent De Potter Zittend (vlnr): Albert De Wolf, Frans Buggenhout, Jean-Pierre Buggenhout
De Gildenreuzen aan de Brusselse Poort (ca.1980) (Vlnr:) Frans Buggenhout, Albert De Wolf, Emiel De Weese, Eric Verstraeten, Charel Pouillard, Emiel Verstrepen, Luc Wiemeersch, Franki Hervent, Jozef Raman, Jean Pouillard, Eddy Van Iersel, Romain Waterschoot, Jean-Pierre Buggenhout
Wellicht herinneren velen zich nog deze foorkramer. Aloïs De Smedt stond vele jaren met zijn paardenmolen op het pleintje naast het stadhuis. Daardoor werd hij een vertrouwde figuur in de stad tijdens de kermissen.
De Bogaerdstraat een hele tijd geleden... Links op de foto Pauline Delcart. Rechts tegen de gevel zien we Sanderine Delcart en Gaby (echtgenote Hendrik De Ridder - Riddershoe).
Een foto die vermoedelijk dateert uit 1952... Boven vlnr: ?, Hendrik De Ridder, zijn echtgenote Gaby, ? Vooraan vlnr: ?, Marianne De Ridder, Anny Mestag
In de winkel van Riddershoe: (vlnr) Terry Van Ginderen, Jacqueline Van Ranst, Wim De Lathouwer en ?.
Elk jaar, begin oktober, ging het 'Feest van de Rijkswacht' door. Ook aan de Rijkswachtbrigade op de Leopold II-laan had rond die tijd ieder jaar een hulde plaats.
Foto van een aantal familieleden genomen ter gelegenheid van een huwelijksjubileum van ene familie Van Wiele. Op de foto zijn enkel de voornamen vermeld...
Een aantal beelden van de oude gebouwen van het RITO, of om het iets hedendaagser te zeggen het KTA, op de Leopold II-laan. De meeste lessen gaan nu door in het nieuwe complex op de Begijnhoflaan (nr. 1), maar toch zien we nog beweging in de oude gebouwen... Wijzelf hebben ook nog een aantal herinneringen aan deze school...
"De vogelkooilaan"
De enorme schouw is nog een overblijfsel van de fabriek Philips-Glazer die vroeger op deze site was gevestigd.
In De Dammenlaan bevindt zich een 'kasteel'. Deze woning wordt in de volksmond "het kastilke vâ Vermersch" genoemd. Enkele beelden...
Kan iemand ons meer informatie verschaffen over de geschiedenis van het 'kasteeltje'??? Wij vernemen het graag via jpmc@skynet.be of via het mailformulier op dit blog. Onze welgemeende dank bij voorbaat.
De familie van rasecht Dendermondenaar Benoit Callebaut (°1910) bracht de oorlogsjaren in Frankrijk door en keerde in 1919 naar onze stad terug. De jonge Callebaut volgde behalve de lessen aan de middelbare school ook de leergangen notenleer en viool aan de muziekschool.
Zijn eerste noten zou hij spelen in het plaatselijke symfonieorkest De Dendergalm, die toen onder leiding stond van Marcel Kelbaert. Het was de tijd van de stomme film en de befaamde orkestbak.
Benoit Callebaut in 1932...
Ondertussen leerde Benoit ook klarinet spelen en kwam hij terecht in de liberale muziekmaatschappij Sint-Cecilia. De ondervinding die hij daar opdeed, zette hem aan om een kleine formatie op te richten die kermisbals ging opluisteren. Benoit schafte zich een saxofoon aan, die onmisbaar was in het orkest. In 1938 groeide de kleine formatie uit tot het dansorkest Benoit Callebaut en telde alras 12 uitvoerders.
Later maakte Benoit ook zijn opgang in het harmonieleven. In 1954 volgde hij Albert Grillaert op als dirigent van de liberale harmonie. Onder zijn leiding kende men hoogtepunten die nooit eerder waren bereikt.
In 1975 zou hij om gezondheidsredenen afhaken
Benoit Callebaut in 1992 ter gelegenheid van een vernissage
In 1883 is er sprake van de 'Liberale Jonge Wacht', een zangkoor dat zou ontstaan zijn als aanverwant van de liberale harmonie Sint-Cecilia. Het koor trad op onder de naam 'Dendergeuzen'.
De vereniging in 1936 ter gelegenheid van de Sint-Ceciliaviering.
Dit herenhuis in neotraditionele stijl aan de Leopold II-laan werd in 1880 gebouwd in opdracht van industrieel Leopold Gorus-De Block (1848-1909) naar een ontwerp van architect Pieter Van Kerkhove. Rond 1894 werd een koetshuis met stallingen bijgebouwd. In 2004 werd de woning, samen met de tuin, het koetshuis en de stallingen, beschermd als monument.
De voormalige conciërgewoning van de katoenfabriek werd opgetrokken in 1880-1881. De kenmerkende neotraditionele stijl uit zich onder meer in het gebruik van bak- en zandsteenbouw, de trapgevels, de sierankers en de rondboogvormige deur.
Alfons Goethals was muzikant en vioolbouwer. Alfons was een aantal keren vedelaar bij diverse Ros Beiaardommegangen. Hier poseert hij bij enkele zelfgebouwde violen (1990).
Ondanks het feit dat een actiecomité werd opgericht tegen bepaalde zaken omtrent de bouw van een verblijf voor psychiatrische patiënten op de Molenberg, zien we de werken meer dan goed vorderen...
In 1985 werd beslist de kapel op de Begijnhoflaan af te breken. Een plan van de Gewestelijke Landmaatschappij besliste er zo over. Het kapelletje was eigendom van de Sint-Egidiusparochie die zich blijkbaar niet verzette tegen de beslissing. Het werd gebouwd, samen met de beluiken van de Molenstraat, op het einde van de 19e eeuw in opdracht van katoenfabrikant Gorus-De Block. Weer een stukje Dendermonds patrimonium dat verdween...
U hoeft zich geen zorgen te maken, er schort niets in de nieuwe bib! Deze kast is niet deels in de grond gezakt... Het betreft een kunstwerk dat opgesteld staat in de inkomhal van de bib.
De gewezen Visgracht met krijgsdepot, gerechtshof en stadhuis. (Naar een pentekening van V. Du Caju - ca. 1895 - uitgegeven door de stedelijke musea in 1989).
Twee maanden voor de dag dat sinterklaas al zijn lekkers in de schouwen dropt, is er onenigheid tussen het sinterklaasgezelschap en de snoepfabrikanten en -verdelers... Het sinterklaasgezelschap is boos, omdat de winkelrekken nu al gevuld zijn met snoepgoed van de Sint.
Ze klagen dat de kinderen er niet meer wijs uit raken... Halloween is dan ook nog in aantocht en heeft ook zijn bestaansrecht. Van 'collega' Sint-Maarten wordt met geen woord gerept en die is nog wel de eerste, die aan bod komt. Is een sperperiode voor snoep van de sint een optie? En wat gaat de Kerstman daarvan zeggen???
Achilles De Pauw als koning bij de KHM De Scheldezonen (1970). Samen met hem op de foto zijn vader Gaston, zijn echtgenote Henriette De Ceuninck en zijn broer Alfons.
Op 14 november 2010 wordt de reus Johnny gedoopt. Deze reus werd gemaakt door de zoon van Johnny Van Gyseghem die in juli 2006 plotseling overleed op 42-jarige leeftijd. Vanaf 6 oktober zijn sponsorkaarten te verkrijgen bij de dragers van de reus, namelijk Gianni Van Gyseghem en Kevin Leybaert. De doop zou volgens onze gegevens plaatsvinden op de Grote Markt.
Deze woningen werden midden de jaren tachtig afgebroken. Thans staat op die plaats de residentie 'Margriet' van de maatschappij 'Dendermondse Volkswoningen'.
Op de hoek was vroeger café 'De plezanten hoek' gevestigd. Boven de deur zien we een overblijfsel van de naamplaat van het café.
De turnzaal van de voormalige Rijksmiddelbare Scholen op de Leopold II-laan werd in 1935 opgetrokken naar een ontwerp van architect Fernand De Ruddere. Het rechthoekig gebouw in gele baksteen beantwoordt grotendeels aan de kenmerken van de 'Nieuwe Zakelijkheid, maar werd enigszins beïnvloed door het romantisch kubisme. De symmetrie van het gebouw wordt doorbroken door de markante vierkante toren. Vóór het gebouw bevindt zich een portiek, ook ingangsperistyle genoemd. De pijlers ervan zijn bekleed met zwarte, geglazuurde baksteen. In 2003 werd het gebouw beschermd als monument.
In 1841 werd een neoclassicistisch herenhuis gebouwd aan de huidige Sint-Jorisgilde. Rond 1852 werd het huis vergroot aan de zuidzijde, aan de Sint-Rochusstraat. Het betrof een directeurswoning met bijhorend bedrijf. De woning werd in het derde kwart van de 19de eeuw verkocht aan de familie Octave Baillon-Van Ruymbeke. Deze familie richtte omstreeks 1891 een stoombierbrouwerij op in de achterliggende bedrijfsgebouwen. Rond 1910 werd het pand in twee afzonderlijke woningen gesplitst. De woning aan de Sint-Jorisgilde kreeg een nieuwe toegang en voorgevel aan de tuinzijde. De voorgevel van de woning aan de Sint-Rochusstraat kreeg wellicht het huidige uitzicht met geel bakstenen parement. In 2004 werden de twee panden beschermd als monument.
Recent publiceerden wij onderstaande aankondiging. Hierin wordt vermeld dat een gedenkplaat werd onthuld aan de gevel van de rijkswachtkazerne op de Leopold II-laan. Onder de aankondiging: een foto van deze gedenkplaat.
Zèmme nuët nog ni geschréive, oe dâ ze doër de zondag léive
op de Méilenbèireg.
Dâk ni benaat was van die waive, ik zouë zelf em brifke schraive
op de Méilenbèireg.
De manne spéile mè de douive en loëten éir sènge schouive
op de Méilenbèireg
Terwail die manne konkurréire, stoën die waive te lamméire
op de Méilenbèireg...
Een aantal jaren geleden hoorden wij een versie van dit lied met een andere tekst... Het betrof waarschijnlijk een door de zanger aangepaste versie. Het begin ging als volgt:
Wor moej' uëre zien en zwaige wië ni-j-op â bakkes kraige op de Méilembèireg...
Na de dood van Franz Van Schoor treedt voor de eerste maal Alfons Goossens bij de BSP in de arena.
Naast de socialisten (nr. 4), de katholieken (nr. 2 de onbekwamen) en de liberalen (nr. 5 zonder scheldnaam) werden nog drie scheurlijsten ingediend, nl. afgescheurde katholieken (nr. 1), afgescheurde liberalen (nr. 3) en Afgescheurde Antieken en Pottepees (nr. 6)!
Het ontstaan van de Grote Markt klimt vermoedelijk op tot de 11de eeuw, en hoorde toen vermoedelijk bij de burcht, de verblijfplaats van de heren van Dendermonde. Al in de 14de eeuw was het plein uitgegroeid tot een centrale ontmoetings- en marktplaats. De belangrijkste bestuurlijke, juridische en handelsfuncties werden gegroepeerd rond het marktplein, waarvan het Vleeshuis en het stadhuis de meest herkenbare getuigen zijn. De beeldbepalende halve maanvorm met gekasseide aanleg gaat volgens cartografisch materiaal minstens terug tot de 17de eeuw en versterkt het historiserende uitzicht en marktkarakter van het plein. Sinds 1996 vormt de Grote Markt, met de aangrenzende panden, een beschermd stadsgezicht.
Klik op onderstaande link en u kan de uitzending van 'De rode loper' van 1 oktober 2010 bekijken in verband met de opnamen van 'F.C. De Kampioenen' op het stadhuis.
Wil je contact nemen met de blog voor het sturen van een foto, het geven van informatie of het vragen om inlichtingen, stuur uw email via het voorziene vak hieronder. U kan ons helpen bij de identificatie van personen. Herken je iemand dan vernemen we dit graag met een email.