In de krant Het Nieuwsblad verscheen in de loop van vorige week een artikel onder de titel:xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Gedempte Dender niet openleggen! van JP De Lamper.
Veel Dendermondenaars zien het niet zitten dat de Gedempte Dender weer opengelegd wordt en hebben geen jachthaven in de stad nodig, bleek uit ons burgemeestersrapport.
Burgemeester Piet Buyse (CD&V) en de schepenen Leen Dierick (CD&V) en Bart Van Malderen (SP.A) hebben daar begrip voor, maar ze willen de 'stadskanker' wel weg.
'Het gedempte deel van de oude Dender is het meest verminkte deel van de rivier in de stad en vormt het minst attractieve plein van Dendermonde.'
Het is volgens hen beter dat hier weer een echt stuk rivier in de plaats komt. 'Wij koppelen aan de openlegging van de Gedempte Dender de uitdrukkelijke voorwaarde dat een alternatief gevonden moet worden voor de verdwijnende parkeerplaatsen. Een ontwerper werkt aan een nieuw parkeerplan.'
Er parkeren elke dag heel wat wagens op de Gedempte Dender. Veel automobilisten sakkeren dat je hier moet betalen om je wagen achter te laten, maar dat het plein toch vol diepe putten zit. Die worden af en toe wel gevuld, maar ze zijn er binnen de kortste keren weer. 'Ze doen hier geen kosten aan omdat ze niet zeker zijn van de toekomst van de Gedempte Dender', zegt een bediende van het gerechtsgebouw die hier zowat elke dag parkeert.
'Het stadsbestuur heeft in 2004, samen met de nv Waterwegen en Zeekanaal, een totaalvisie uitgewerkt waarbij de oude Dender en zijn omgeving in de binnenstad ingrijpend verfraaid worden', zegt Piet Buyse. De restauratie van het sas en de nieuwe Vlasmarktbrug zijn daar een onderdeel van. Er komen ook nieuwe wandelpaden langs de Dender. Op langere termijn wordt de heropening van het gedempte deel van de oude Dender gepland, waardoor de rivier tot dicht bij de Schelde komt en een oost-westas door de stad vormt. Nadien wordt de realisatie van een aanlegplaats tussen de Vlasmarktbrug en het sas bestudeerd.
'Dit kan de aantrekkelijkheid en de uitstraling van Dendermonde sterk verhogen en wordt een toeristische troef. Tussen Gent en Antwerpen kan geen enkele boot in het centrum van een stad aanleggen. Als dit in Dendermonde wel zou kunnen, is dat meegenomen', zegt Buyse. 'Er hebben ons al rederijen gecontacteerd die passagiersvaarten willen organiseren die in onze stad aanleggen.'
Er verschenen ook een aantal reacties van Dendermondenaars:
Wel open!
Het zou mooi zijn, mocht het gedeelte dat gedempt is, weer open zijn. Het zou toch wel prachtig zijn, mocht deze historische samenloop van Dender en Schelde bijna weer hersteld worden. Uiteindelijk gaan er een massa Belgen naar Nederland voor het water, de recreatie, de brugjes, ... Een moderne jachthaven kan toch wel een belangrijke recreatieve en toeristische troef voor de stad betekenen. Langs de waterweg kunnen enkele natuurontwikkelingsprojecten worden voorzien. Ik ben voorstander.
* * * *
1) hoeveel zijn 'veel Dendermondenaars'? Een enquête is hier op zijn plaats.
2) er is maar 1 dag in de week dat de gedempte Dender volzet is, nl. op maandag tijdens de markt (en sporadisch, als er een activiteit is zoals de terrasavonden). Dus omdat er niet in centrumstraten kan geparkeerd worden.
3) als er geen alternatief komt voor het openleggen, zullen nog meer bestuurders hun auto willen parkeren op ongeoorloofde plaatsen in de stad. Ik heb al verscheidene malen meegemaakt dat auto's voor mijn garagepoort worden gezet. Als je de bestuurder daar op attent maakt, word je nog uitgelachen ook.
* * * *
Nog niet zo lang geleden was een zogezegde, uit de natte duim gezogen MEEDERHEID van de Dendermondenaars, tegen de heraanleg en het verkeersvrij maken van de Grote Markt. Het resultaat kent u: een geweldige meerwaarde voor iedereen, inclusief de eerst-anti middenstand. De Batselier heeft dit dossier gewoon doorgedrukt. Als we de stad moeten besturen in functie van de weinige parkeerders op de 'Dender', dan is het einde zoek. Snel opengooien en Dendermonde zijn allure terugschenken. Overigens valt die realisatie niet onder het stadsbestuur, maar wel onder Zeeschelde.
* * * *
Een jachthaven in de stad is perfect mogelijk in het gedeelte van de Dender dat nu nog open is. De kosten om een (groene) parkeerruimte aan te leggen op de gedempte Dender wegen allicht niet op tegen deze voor de aanleg van een jachthaven (+ nog een parkeerplaats elders?). Ik ben ervan overtuigd dat meer Dendermondenaars er hun wagen zullen parkeren dan dat er hun jacht zullen aanleggen.
|