Lut De Rudder

21-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stilte van papavers klaagt aan
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Toen was er oorlog …en nu is er oorlog. Een papaver in het knoopsgat steken bij een herdenking blijkt niet voldoende.


20-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het leger van de dode papavers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het land wordt weer opgebouwd, maar de doden zwijgen in de leegte die ze achterlaten.


19-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedenk de papavers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hoe kunnen we de politieke leid(st)ers overtuigen dat oorlog geen antwoord is op de problemen die zich aandienen, maar dat elke beslissing uit wederzijds respect moet ontstaan.


18-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lied van de verschrikking
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een samenleving kan niet anders dan stilstaan bij de verschrikking die oorlog aanricht. Niet alleen worden dorpen en steden verwoest, maar elke man of vrouw, kind of opgroeiende jongere die het leven liet onder oorlogsgeweld, laat een leegte na die niet meer geheeld kan worden. En wat doen we met de mensen die de verschrikking overleefden maar tot het einde van hun leven dit als een trauma meedragen?


17-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monument voor de helden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Na de oorlog begraven we onze doden op immense militaire begraafplaatsen. We leren de woorden ‘helden, gesneuveld voor het vaderland’ en roepen luid: nooit meer oorlog.


14-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oorlog is verliezen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Na de oorlog zijn er alleen verliezers. Tijdens WO I verloren 30 miljoen soldaten en burgers het leven. Hoeveel rouwenden moeten we daarbij optellen? Hoe verreken je de ontreddering en materiële schade? En waarom en waarvoor?


13-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verstikt door gas
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Er werd gas ingezet als wapen: soldaten schroeiden hun longen en verstikten zonder gasmasker.


12-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papavers tussen de vlonders
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Om te ontsnappen aan de modder legde men vlonders. Papavers groeiden tussen die houten wegen in. Voor mij een vorm van protest en geloof in het leven. 


11-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verzuipend in water en modder
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De oorlog stagneerde. De IJzervlakte werd onder water gezet. De modder zoog alles naar zich toe, paarden en soldaten verzopen in die brij.


10-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zingend trokken ze ten strijde
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mijn deelname aan ‘Diep in het geheugen van papavers’, een herdenking van WO I, heb ik in een soort stripverhaal neergelegd. Aspecten van die oorlog probeerde ik in abstracte vormen weer te geven.

Het verhaal begint met de mobilisatie: Zingend trokken ze ten strijde. Het land was vervuld van patriotisme. Op de stations verzamelden zich menigten die, onder het zingen van vaderlandslievende liederen, de soldaten bedolven onder bloemen en heilwensen. De vijand zou vlug verslagen worden, en kerstmis zouden ze weer thuis vieren.

Bijlagen:
100918.jpg (360.8 KB)   


07-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De werken hangen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Speciaal voor deze tentoonstelling heb ik wissellijsten gebruikt met plexiglas: die wegen niet zwaar zodat ze gemakkelijk verplaatsbaar zijn. De tentoonstellingsruimte vindt onderdak in een gerestaureerde watermolen die heel wat eeuwen geschiedenis op zijn naam heeft staan. De eerste geschreven bronnen dateren van begin 13de eeuw.

Wat de sfeer zo bijzonder maakt, zeker voor deze tentoonstelling, is dat er nog heel wat machines staan die dateren van begin vorige eeuw. Er staan ons twee zalen ter beschikking om de werken te presenteren. Daar er geen ophangsysteem voorzien is, vraagt het wel wat improvisatie. We mogen wel haken in de balken schroeven waaraan dan een nylondraad: een haakje eraan en het werk kan hangen.

En vanavond is het dan de openingsreceptie. Tsjing!


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

06-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereidng
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De tentoonstelling “Diep in het geheugen van papavers” kende een lange voorbereiding. De tentoonstelling verhuist vijf maal naar een andere locatie. Met de deelnemers zijn we die locaties gaan bezoeken, zodat we een idee kregen van de aangeboden ruimte. Er werd ook een brochure samengesteld waarin elke deelnemer zijn bijdrage kon toelichten. Mijn bijdrage tot het werk achter de schermen beperkt zich tot aanwezigheid tijdens de openingsuren van de tentoonstelling … ik geef al graag ruimte aan de jongeren om hun dromen te realiseren.


05-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diep in het geheugen van papavers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Werchterse kunstkring “’t Alent” organiseert een groepstentoonstelling ter herinnering aan WO I onder de titel “Diep in het geheugen van papavers. De gemeente Rotselaar, waar Werchter toe behoort, werd tijdens WO I zwaar geteisterd: de frontlinie liep langsheen deze gemeente. Elk jaar wordt dit nog herdacht. Omdat het nu de honderdste verjaardag van het afsluiten van deze oorlog is, wordt een speciale herdenking vorm gegeven, o.a. met een tentoonstelling van kunstenaars uit die gemeente.

Vandaag wordt de tentoonstelling opgebouwd.


04-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug naar school
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De kinderen gaan terug naar school en de oudjes laten zich inschrijven in de academie. Zo ga ik vanaf morgen terug mijn vleugels proberen uitslaan in de schilderklas in Werchter. Vanaf dit jaar wordt daar een specialisatiecursus schilderen ingericht. Juist wat ik nodig heb: niet ver van huis, een leerkracht die voor mij inspirerend werkt … en twee keer per week contact met een groep mannen en vrouwen die zich uitleven in eenzelfde hobby.

Sinds vorige week staat mijn schildergerief netjes schoongemaakt te wachten op gebruik. Het was meer dan vier jaren geleden dat ik nog een borstel hanteerde. ‘k Zal me het schilderen terug moeten vertrouwd maken … een prachtige uitdaging.


03-09-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t Is weer voorbij ...
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Wellicht dat deze zomer bij iedereen in het geheugen zal blijven nazinderen. Wat was het warm, wat was het droog … en op straat werd het stil: wie niet op de baan moest zocht zich een plaatsje in de koelte van schaduw of huis.

Ik heb ervan genoten. Wel minder achter mijn tekentafel gestaan maar ben heerlijk weggedoken in een boek of me laten meedrijven in een ontspannend gesprek. Ach, het is weer voorbij die heerlijke warme zomer … maar er staan nieuwe uitdagingen te wachten.




Inhoud blog
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Reeksen
  • Reeksen
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Vervreemding
  • Geometrische vormen IV
  • Geometrische vormen III
  • Vervreemding XI
  • Vervreemding X
  • Vervreemding IX
  • Vervreemding VIII
  • Vervreemding VII
  • Vervreemding VI
  • Vervreemding V
  • Vervreemding IV
  • Vervreemding III
  • Vervreemding II
  • Vervreemding I
  • Geometrische vormen II
  • Geometrische vormen I
  • experimenteren VII
  • experimenteren VI
  • experimenteren V
  • experimenteren IV
  • experimenteren III
  • experimenteren II
  • experimenteren I
  • Pandemie I
  • Laat me vergeten VII
  • Laat me vergeten VI
  • Laat me vergeten V
  • Laat me vergeten IV
  • Laat me vergeten III
  • Laat me vergeten II
  • Laat me vergeten I
  • Herinneringen IV
  • Herinneringen III
  • Herinneringen II
  • Herinneringen I
  • Tentoonstelling
  • Tentoonstelling in het atelier
  • Pandemie II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VIII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VI
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet V
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet IV
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet III
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet I
  • Tussen hemel en aarde XIV
  • Tussen hemel en aarde XIII
  • Tussen hemel en aarde XII
  • Tussen hemel en aarde XI
  • Tussen hemel en aarde X
  • Tussen hemel en aarde IX
  • Tussen hemel en aarde VIII
  • Tussen hemel en aarde VII
  • Tussen hemel en aarde VI
  • Tussen hemel en aarde V
  • Tussen hemel en aarde IV
  • Tussen hemel en aarde III
  • Tussen hemel en aarde II
  • Tussen hemel en aarde I
  • Basisvormen XIII
  • Basisvormen XII
  • Basisvormen XI
  • Basisvormen X
  • Basisvormen X
  • Basisvormen IX
  • Basisvormen VIII
  • Basisvormen VII
  • Basisvormen VI
  • Basisvormen V
  • Basisvormen IV
  • Basisvormen III
  • Basisvormen II
  • Basisvormen I
  • Open de poort VI
  • Open de poort X
  • Open de poort IX
  • Open de poort VIII
  • Open de poort VII
  • Open de poort VI
  • Open de poort V
  • Open de poort IV
  • Open de poort III
  • Open de poort II
  • Open de poort I
  • Ode aan de vriendschap V
  • Ode aan de vriendschap IV
  • Ode aan de vriendschap III
  • Ode aan de vriendschap II
  • Ode aan de vriendschap I
  • Cirkel en vierkant XII
  • Cirkel en vierkant XI
  • Cirkel en vierkant X
  • Cirkel en vierkant IX
  • Cirkel en vierkant VIII
  • Cirkel en vierkant VII
  • Cirkel en vierkant VI
  • Cirkel en vierkant V
  • Cirkel en vierkant IV
  • Cirkel en vierkant III
  • Cirkel en vierkant II
  • Cirkel en vierkant I
  • Verborgen verhaal VI
  • Verborgen verhaal V
  • Verborgen verhaal IV
  • Verborgen verhaal III
  • Verborgen verhaal II
  • Verborgen verhaal I
  • Kleurenspel VII
  • Leren lezen en schrijven op de lagere school
  • Kleurenspel VI
  • Hinkelen
  • De kersenboom
  • Knikkerspel
  • Het oerwoud van het geheugen IV
  • Het oerwoud van het geheugen III
  • Het oerwoud van het geheugen II
  • Het oerwoud van het geheugen I
  • Kunstroute 2019
  • Verschillende werelden oproepen III
  • Verschillende werelden oproepen II
  • Verschillende werelden oproepen I
  • En dan maar kijken
  • Oefenhoekje
  • Hoe lang was het weer geleden?
  • Voorbereiding op de jury
  • Kleurenspel V
  • Kleurenspel IV
  • Kleurenspel III
  • Kleurenspel II
  • Kleurenspel I
  • Ruimte III
  • Ruimte II
  • Ruimte I
  • Met zwarte achtergrond VIII
  • Met zwarte achtergrond VII
  • Met zwarte achtergrond VI
  • Met zwarte achtergrond V
  • Genese van een lijn IV
  • Collage

    Archief per maand
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 09-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Categorieën


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!