Dinsdag na Pasen trekken we weer naar de academie. Een
stralende zon, warm, een dag om te genieten.
Alsof afgesproken staan we nogal vroeg voor de deur:
iedereen heeft er blijkbaar zin in. Lachen, zoenen, vragen naar de voorbije
weken.
Ik weet niet wat het meeste trekt: het tekenen of het
samenzijn. Als je een paar jaren samen optrekt, leer je elkaar wel wat meer dan
oppervlakkig kennen. Je ontmoet de eigenheid van de ander en leert daar mee
omgaan. Stilaan ontdek je de familiale achtergrond waartegen zich een
levensverhaal afspeelt. Je probeert de uren prettig door te komen: tekenen,
nieuwtjes uitwisselen, een koffietje drinken. Voor sommigen even een adempauze
tussen de moeilijke uren thuis. Ook dat verhaal mag zijn weg vinden in de
groep.
We hebben een tekenleraar die begrijpt dat we komen tekenen
omdat we dat graag doen, zonder de ambitie er een carrière op te bouwen. De
meesten zijn trouwens gepensioneerd. Dus krijgen we technieken aangeboden
waarbij we kunnen experimenteren met onze mogelijkheden, ontdekken wat ons best
ligt, waarmee we onszelf kunnen tot uitdrukking brengen. Hij stimuleert erg om
te durven. Vroeger moesten we tussen de lijntjes kleuren, het tussen de
lijntjes werd later volgens de normen of zo hoort het. Nu luidt de
opdracht: vergeet het braaf zijn, het gehoorzamen en durf je ziel aan het
papier toe te vertrouwen. Psychisch een hele ommezwaai maar het werkt wel bevrijdend.
Vandaag profiteren we van het warme weer om buiten te
tekenen naar natuur. Jan, de tekenleraar, heeft vooraf via email, een paar
afbeeldingen opgestuurd uit enkele beroemde carnets de voyage die als
voorbeeld dienen hoe men met losse potloodlijnen gebouwen tot leven brengt.
Prachtig. Nu aan ons.
Op de foto hierboven zie je ons zitten. Gezellig bijeen,
in diepe tekenernst verzonken. Werchter heeft wel leuke gerenoveerde geveltjes
die inspireren. Zal het lukken?
26-03-2011
Vuur (2011)
door de ogen van de tijd kijk ik naar vroeger kijk ik naar nu een wereld in waanzin kwetsbaar de mens onmachtig in het vuur geen gebeden blussen de dorst naar macht
25-03-2011
Het oude boek
in het oude boek woorden tot verhalen een god zacht als een briesje bulderend van woede des mensen nu vermalen tot dogmas hoon om oude pijn
24-03-2011
Even voorstellen: Danscentrum Aike Raes
Zowat 11 jaren terug ging het Danscentrum Aike Raes van
start. Boven een squashlokaal werd een zaaltje gehuurd en voorzien van een
zwevende vloer. Samen met enkele vrienden timmerden en verfden Aike en Carlo
tot s avonds hun armen lam waren. Maar eind augustus werd er geklonken op de
opening van de zaal en het Danscentrum.
Stilaan groeide het danscentrum uit de zaal.Beneden werd eerst één, daarna twee squashlokalen
gehuurd op zaterdag. Tot aan de overkant van de straat een enorme loods te koop
kwam en het Danscentrum niet meer in te tomen was. Later kon nog een
aanpalend loods aangekocht worden. Nu beschikt het Danscentrum over vijf zalen
biedt het 14 verschillende dansdisciplines aan op verschillende niveaus, zodat
per week er 150 lessen worden gegeven.
Aangezien meer dan duizend leerlingen soms meer dan één
keer per week afzakken naar het danscentrum, kan een optreden niet alle
leerlingen op het podium zetten. Om de vier jaar is er een wisselbeurt. Het
eerste jaar treden de klassieke en jazz-richtingen op, het tweede jaar de show
richtingen en het derde jaar de compagnieën. Het vierde jaar is een sabbatjaar.
De jongste dansers zijn 8 jaar, de oudsten jongvolwassenen.
Dit jaar trad de klassieke en jazzrichting op onder de
titel EENVOUD. De voorbereiding van een optreden begint feitelijk onmiddellijk
na een vorig optreden. Eerst als spelen met ideeën, ontwerpen en eens de start
van het nieuwe dansjaar begint, wordt er systematisch gebouwd aan de realisatie
ervan.
Dit jaar vulde de energie van de dansers van het
Danscentrum de Leuvense schouwburg op 14, 15, 16 en 17 april. In totaal 6
voorstellingen.
Bij het optreden genieten de toeschouwers van het
resultaat van de vele repetities tijdens het jaar en het harde werken achter de
coulissen. Mocht een vreemde binnengeloodst worden in de wereld achter het
podium wellicht zou een onbegrijpelijk chaos op haar/hem afkomen: meer dan 400
dansers die zich moeten kleden, laten
schminken, laten kappen, iets willen eten, moeten wachten, zich moeten opwarmen
en klaar zijn om op het juiste moment de scène te betreden en een 150-tal vrijwilligers, die groot en klein helpen
hun weg te vinden en aanreiken wat ze nodig hebben.
Om de ouders te laten kennismaken met de wereld die zich
achter de coulissen afspeelt, heb ik een verslag gemaakt van die dagen vanuit
die invalshoek. Gezien ik vertrouwd ben met die wereld, was het voor mij geen
chaos, maar een systeem waarin alle draden en draadjes leiden naar de scène.
Het is geen objectief verslag. Aike is mijn dochter en
ik heb enorm van die dagen genoten. Wel roept het voor een buitenstaander een
beeld op van wat er achter de schermen gebeurt. Laat je dus meevoeren.
23-03-2011
Het eerste trimester
Na het
grote feest-optreden in de Brabanthal voor het 10jarige bestaan van het Danscentrum,begon bij Aike een nieuw concept te groeien
voor een volgend project. In Gensters en Glitters hadden ze feitelijk de grens
bereikt van hun mogelijkheden: podium, licht, kostuums, budget . Hoewel alles
goed verliep, kijkt Carlo nog met angst en beven op de opruim terug: dat nooit
meer.
Zowel
Aike en Carlo willen terug naar de essentie, terug de basis vinden die aansluit
bij hun visie op de dansschool. Stilaan worden woorden uitgeprobeerd. Eén woord
blijft hangen: eenvoud.
Ze laat
dat begrip vallen bij de docenten.
Het
plan om een opvoering te organiseren met alleen maar Nederlandstalige liedjes,
staat al lang op het verlanglijstje. Het zou prachtig passen bij deze
opvoering. Nog voor de grote vakantie van 2010 aanbreekt, staat het ontwerp
vast.
Tijdens
de vakantie kunnen de docenten al zoeken naar liedjes. De oogst is rijk en het
enthousiasme groeit. Inderdaad dit zou een voltreffer kunnen worden.
Het eerste trimester
Weer
begint de drukte van het lesgeven. Het optreden kan niet meer naar de
achtergrond geschoven worden, maar er staan nog andere projecten op het
programma. De klassen van het Redingenhof groeien, de cheerleadingoefent voor de basketbalavonden. De andere
groepen hebben een wedstrijd hier, een klein optreden daar. Ondertussen draait
de repetitie voor Compagnie Aira van Woman op volle toeren. Tussendoor
afspraken maken voor het licht en geluid: de gebroeders Jacob en Andreas Ketels
zijn niet meer weg te denken bij een optreden van het Danscentrum. De
schouwburg ligt al twee jaar vast. Jonathan ontwerpt de eerste schetsen voor de
kleding, alles in wit-zwart, en trekt samen met Aike naar de markt in
Maastricht waar ze aan voordelige prijzen stoffen kunnen kopen. Het decor
krijgt vaste vorm: eenvoudig. Rekwisieten blijven beperkt.
Stilaan
krijgen de choreografieën vorm in de betreffende lessen: 24 dansen in totaal
plus de prefinale en de finale. De choreografen houden rekening met de vorm van
de schouwburg. Van op de eerste rijen van het parterre kan men vooral genieten
van de expressie van gezichten en bewegingen. Wie hoger zit krijgt meer kijk op
de globale tekening in de choreografie. De toeschouwers links en rechts dienen
ook een mooi beeld te krijgen. En ieder kind moet eens de kans krijgen om meer vooraan
te staan, dus komt er verloop bij het dansen. Uiteindelijk draait alles om het
feest dat het individuele kind bij het optreden zal beleven. In totaal worden
er een 40-tal groepen bij betrokken.
Tegen
het einde van het eerste trimester krijgt de organisatie vorm voor kinderen en
vrijwilligers. De ingekaderde affiches van vorige optredens verdwijnen van de
muren en maken plaats voor lijsten. Lijsten voor kinderen met data en uur van
de repetities, lijsten voor vrijwilligers die hun naam kunnen bijschrijven bij
de taak die ze wensen op zich te nemen. Er zijn vele bereidwillige handen
nodig. De eerste ploeg die aantreedt zijn de naaisters, 22 in totaal. Tijdens
een eerste samenkomst wordt de taakverdeling afgesproken. Gedeeltelijk wordt er
samen gewerkt in het Danscentrum en gedeeltelijk wordt er werk mee naar huis
genomen. Wie nog niet met de naaimachine kan omgaan, kan het nu leren.
Een
zondagnamiddag wordt uitgetrokken om een opleiding te organiseren voor de
make-up. Hilde, Veronique en sinds dit jaar Sofie zorgen
al jaren voor een deskundige aanpak. Ook de kapsters worden gemobiliseerd. Annelies,
zelf kapster van beroep, neemt de verantwoordelijkheid op zich. Tijdens het
optreden zelf zal ze meedelen welke kapsels zijn afgesproken met de
choreografen en de vrijwilligers uitleggen hoe ze het kunnen aanpakken.
Kerstvakantie
Voorlopig
verloopt alles volgens planning. Het Danscentrum wordt twee weken gesloten,
zodat iedereen even op adem kan komen en genieten van de eindejaarsfeesten.
Hopelijk komen er na de kerstvakantie geen gebroken benen of armen te
voorschijn van een onbeholpen skivakantie.
22-03-2011
Het tweede trimester
Nu
wordt het serieus. Repetities volgen elkaar op. Woman wordt op 12 en 13
februari opgevoerd in de Borre, cultureel centrum in Bierbeek. Dat resulteert
in de aanvraag van zes culturele centra voor opvoering volgend seizoen. Een
opsteker voor alle betrokkenen.
De theaterzaal
is zo groot als het podium in de schouwburg, speciaal voor de optredens zo
gebouwd. Doorlopen, waarbij het hele optreden geoefend wordt zoals bij de
echte uitvoering, moeten de kinderen vertrouwd maken met de ruimte en drukte
achter de coulissen. Mails worden verzonden waarop gevraagd wordt de kinderen
op een bepaald uur naar het Danscentrum te brengen. Ook de ouders beginnen aan
een druk programma.
De
kaartenverkoop is gestart en ondanks zes optredens beloven de zalen weer vol te
lopen.
Ondertussen
verschijnen kledingrekken met de eerste kostuums. Al die pakjes moeten gepast
worden, van naam voorzien. Voor Sarah en An, de verantwoordelijken voor de
kleding geen probleem, ze blijven overzicht houden. De kledingrekken blijven
komen, het wordt nogal vol. Voor elk kind is er een klerenhanger en een
plastieken zak met naam met bv. een speciaal shortje, strikken, lintjes,
schoenen
In de
opslagplaatsen hoort men hameren, soms sakkeren en veel gelach: het decor
krijgt vorm. Zoals gewoonlijk een verhoog aan de achterzijde, zodat de dansers
op de laatste rij ook kunnen gezien worden door het publiek.
De
generale repetities starten in het danscentrum. Eerst met gewone danskleding
aan, dan met de kostuums van het optreden, sommigen geschminkt en gekapt om het
effect ervan uit te proberen. De spanning voor het grote optreden groeit.
Ik kom
Aike eens opzoeken voor een koffie, even poolshoogte nemen. Veel tijd heeft ze
niet, maar ik mag alvast de koffiemachine in gang zetten. Gelukkig is er Carlo,
de rust zelve. Hij komt me gezelschap houden. Dan komt Aike aanzetten. Tussen
enkele telefoons in en een kort overleg met Sarah vertelt ze enthousiast dat
alles volgens wens verloopt. Waar is de Aike die enkele jaren terug de laatste
maanden liep te stomen van stress? Ervaring leidt tot alleen dat doen wat
noodzakelijk is, eenvoud van uitvoering. Het optreden zal dit bevestigen.
21-03-2011
De laatste dagen voor het optreden
Zondag 10 april
Algemene
repetitie in het Danscentrum. t Loopt nog niet allemaal volgens wens, maar
Aike ziet dat de basis toch wel aanwezig is. De druk en de drukte groeien.
Vrijwilligers proberen de kinderen op het juiste moment aan de juiste kant in
de nieuwe zaal te krijgen. Het is laat als het Danscentrum de deuren sluit. Nu
enkele uurtjes slapen en dan hopelijk weer fris op.
Maandag, 11 april
Weer
rijden ouders af en aan om hun kinderen op het juiste uur aan het Danscentrum
af te zetten. Algemene repetitie tot s avonds laat, het begint te lopen.
Ondertussen wordt een stevige vrachtwagen en forse aanhangwagen gevuld met
spullen die naar de schouwburg moeten.
Dinsdag, 12 april
Dinsdagmorgen
om acht uur vertrekken de verhuiswagens richting schouwburg: het verhoog op het
podium, de kleding, het materiaal voor make-up en kapsels, rekwisieten, de
zwarte stoelen voor de choreo Dansen, keukenuitrusting, de zwarte tafels van
het terras Het Danscentruml zal er een week als het ware leeggeroofd
bijliggen.
De
technici en de eerste vrijwilligers dienen zich aan. Licht en geluid worden
geïnstalleerd. Het decor krijgt zijn plaats, de technici van de schouwburg
spelen in op de behoeften van de groep.
Ook de
keuken installeert zich: mamas en papas zetten hun koksmuts op, of althans
hangen een schort voor. Elke dag kunnen de werkers naast belegde broodjes en de
bekende 'croques', ook iets warms krijgen. Ook de technici van de schouwburg
schuiven aan. Zij vinden dat het Danscentrum nog mag komen.
dinsdag:wortelroomsoep,
brocollistoemp met boulettes Grand Père
woensdag:bloemkoolroomsoep
met curry, Couscous Royal
donderdag: preisoep
vrijdag: brocolliroomsoep
zaterdag: tomaten-paprikasoep,
penne met prei en zalm
zondag:soep
van courgette, kip met curry en basmatirijst
De
keukenploeg kan een restaurant beginnen. s Avonds zijn de potten uitgelikt.
Ook al loopt er ergens eens iets verkeerd, een verzorgde catering houdt het
humeur op peil.
Dinsdagavond
is de verhuis voorbij, het technisch materiaal op zijn plaats, de kleding in de
juiste kelder of gang geschoven, de make-up en kapsalon geïnstalleerd en heeft
de EHBO-doos een plaats gevonden. Dit laatste is belangrijk: elk schrammetje,
hoe klein ook, krijgt verzorging. In de algemene informatie is daarover het
volgende te lezen:
Er staat een EHBO kist in de cafetaria (+ OB
Tampax - maandverband). Zowel in de cafetaria als op het podium zullen
ijskompressen liggen. Koen B. (urgentiearts) en Willem
T.(urgentieverpleegkundige) zullen tijdens alle repetities en voorstellingen in
de schouwburg aanwezig zijn. Koen in de artiestenbar, Willem cour aan het
podium.Nu
wordt er uitgekeken naar morgen: de eerste generale repetitie. Zal het rollen?
Carlo nodigt iedereen uit naar de artiestenbar voor een laatste pintje, denkt
aan het budget en ziet het zitten.
Woensdag, 13 april
Rond 10
uur herbegint de drukte. De stemming zit erin.
Om 14u
is de deurwacht aanwezig, zij zullen dienst doen tot 23u45, wanneer de
laatste dansers vertrokken zijn. Vanaf 15 u begint de generale repetitie.
Wellicht voor niet-betrokkenen codetaal van het draaiboek, maar dansers en
vrijwilligers weten waarover het gaat:
Deurwacht: T-shirts helpers worden uitgedeeld, klaarleggen in de
artiestenbar, voor de eerste dag worden de naam-stickers op de T-shirts
gekleefd.Dansers: voor cast 1 en 2: dans 1-7-8 start om 15 u, dans
9-12-18-22 start om 16u30, dans 3-5-16 start om 18u30. De 6 voorstellingen:
dans 14-2-4-10-11-13-15-17-19-20-21 start om 20u30.
De vrijwilligers komen 30 minuten voor
aantreden groep toe.
Er wordt niet in kostuum gedanst. Cast 1 en 6
voorstellingen kleden zich om in aangeduide kleedkamer, Cast 2 kleedt zich om
in gang parterre op aangeduide plaats.
De dansers komen 20 minuten voor het startuur
toe en worden 15 minuten na einduur afgehaald. Alle kinderen worden door de
ouders afgezet aan de deur van de artiesteningang. Hierop worden geen
uitzonderingen gemaakt.
Helpers: met je medewerkersticker kan je in de artiestenbar drank
en broodjes krijgen. Dansers moeten hun danskleding aan- en uittrekken in de
kleedkamer. Dansers mogen in groep in de zaal zitten. Er worden aanduidingen op
de stoelen gehangen welke groep waar moet zitten.
20-03-2011
Donderdag 14 april
Vandaag
start het grote evenement. Voor elke danser is een toi-toi voorzien, een
geluksbrenger in de danswereld. Een lekkere lolly, soms kan suiker wonderen
doen bij vermoeidheid. Op het einde van de voorstellingen krijgt elke danser
een écht cadeau. Op een kleine affiche van EENVOUD is het volgende gedrukt:
Lieve danser, We willen je van harte bedanken voor je
gedrevenheid, enthousiasme en maandenlange inzet bij deze productie. Dat maakt
het voor ons de moeite waard om er voor te blijven gaan. Met deze voorstelling hebben we samen iets
unieks gerealiseerd en jij was daarbij een onmisbare schakel. We hopen dat EENVOUD voor jou een
onvergetelijke ervaring was en dat dit je extra blijft motiveren om dansend
door het leven te gaan. Dit T-shirt krijg je als aandenken aan
EENVOUD, wees er trots op!
Aike en Carlo
Hoeveel
kinderen en wellicht jongeren zullen na de paasvakantie dit T-shirt op school
dragen om te tonen wat ze gepresteerd hebben? Ze verdienen het. Ik heb
me voorgenomen alle optredens te zien. Tot twee jaren terug hebben we (Karel en
ik) meegewerkt aan de optredens: meestal in de keuken en in de Brabanthal in
het onthaal. Nu kom ik ruim voor de opvoering begint een pakket collants
afgeven dat een express-dienst bij ons bezorgd heeft. Daardoor kan ik ook de
sfeer opsnuiven, praten met mensen die ik lang niet zag, gewoon genieten van de
drukte. Ik heb
de doos met collants nog niet neergezet of een eerste danser komt om nieuwe
collants vragen: een grote ladder vertrekt van haar knie naar boven. Het
ontvangstcomité (deurwacht) heeft zich voor de artiesteningang aan een tafel
geïnstalleerd. Op de tafel: stapel T-shirts voor de vrijwilligers. Elke kleur
betekent een bepaalde taak in het geheel: Kleurencode
T-shirts helpsters Coördinatie helpers: groen Coördinatie kleding: paars Coördinatie dansers/ regieassistenten: rood Coördinatie schmink: blauw Coördinatie haar: fuchsia Crew en catering: zwart Kleedsters: grijs Begeleiding: framboos Kapsters: bruin Schmink: kaki
Vanaf
13u30 begint een repetitie voor dans 23 en 24 en daarna de finale in gewone
danskledij. Om 14u45 tot 17u is er een generale repetitie, in kostuum. Zo
kunnen de kinderen wennen aan de kostuums, de zaal, het licht, de muziek
vreemde elementen die de kleinsten voor de eerste keer meemaken. Enkele
aanduidingen:
Generale is in kostuum Dansers kleden zich om in aangeduide
kleedkamer Dansers deel 1 worden geschminkt (waar
mogelijk) tijdens de repetitie van deel 2 Alle danskleding en schoenen blijven in de
stadsschouwburg, ook de eigen kledingstukken en de finalekleding. Verkoop programmaboekje: 4 x 2 dansers uit
dans 8. Om 19u20 voorbereiden met Aike Afhalen: ca 22u30. Kinderen via de vestiaire
naar hoofdingang, jongeren aan de artiesteningang. Wanneer
de vrijwilligers toekomen, krijgen ze een klaarliggend T-shirt en wordt hun
aanwezigheid afgepunt. Zo kan men, voor de kinderen toekomen, nagaan of het
toezicht overal in orde is. Maar iedereen komt opdagen. Elke
groep dansers heeft zijn aankomstuur, zodat ze elkaar niet onder de voet lopen.
Carine is nu deurwachter. Eens binnen mag niemand het gebouw nog verlaten,
tenzij voor de jongeren vanaf eerste middelbaar, onder bepaalde voorwaarden.
Dit bericht kan je in elke loge terugvinden: Wie buiten gaat tussen de 2 voorstellingen - niemand ontschminkt zich (behalve als je
voor een bepaalde choreografie terug helemaal moet veranderen van grime) - er gaat niemand in kostuum naar buiten. Er
hangen overal berichten in de loges en de gangen, sommigen zijn echt leuk. Wat
vinden jullie hiervan: Jongeren:
afspraak orde in de kleedkamer: Elke avond zorgen jullie ervoor dat - alle kostuums aan de juiste kapstok hangen - snelle wissels terug boven hangen - alle afval in de vuilbak ligt - alle gerief netjes opgeruimd is - de stoelen omgekeerd op het tablet staan De
kleedkamer die zich hier niet aan houdt wisselt met een kindergroep van
kleedkamer en komt in de kelder terecht! Een
verwittigd danser is er 3 waard! Van
teambuilding gesproken. Geen enkele groep verhuist naar de kelder, de
kleedkamers liggen er altijd netjes bij. De
deurwachters (ik denk aan de aartsengelen in het Aards Paradijs, maar die
zorgden ervoor dat de mensen buiten bleven, hier worden de kinderen binnen
gehouden) hebben achter zich de auto van Carlo, een soort busje. De achterste
zetels zijn eruit gehaald en de middelste vooruit geklapt. In de vrijgekomen
ruimte staan twee tuinstoelen. Daar kunnen ze zich terugtrekken als er niets te
doen is. De eerste avond is het nogal fris. Maar het weer betert en zondagavond
bij de laatste uitvoering kapt men het haar nog buiten. Bij het
binnenkomen in de artiestenbar komt een ongekende rust op me af. Ben ik op de
verkeerde dag gekomen? Koen veegt een tafel schoon, Willem zit koffie te
drinken, Veerle herschikt de borden, er staat geen afwas, wel een stapel
broodjes en ergens hoor ik de stem van Aike. Dus toch alles OK. De middagpauze is
voorbij en de dansers hebben zonet een doorloop achter de rug. Ze zitten nu
allemaal in de zaal te luisteren naar wat Aike te zeggen heeft. Ik ga ook in de
zaal zitten. Aike begint aan de veiligheidsvoorschriften: waar ze wel en niet
mochten komen. Er komt zelfs een strenge juf opzetten: wie zich op een plaats
bevindt waar ze niet mogen komen wordt onverbiddelijk
uit de show gezet. Dat komt aan, even wordt het muisstil. Aike vertelt dat
ze dit effect wou bereiken. Veiligheid is bij haar een prioriteit. Ouders
vertrouwen hun kinderen toe aan het Danscentrum en ze wil dat vertrouwen niet
beschamen. Ik
verken de achterkant van het gebouw tot ik een deur bereik die toegang geeft
tot het podium. Een bericht flasht me tegen: !!DEZE DEUR NIET VAN BUITEN OPENEN!! Tijdens elke dans wordt er van op het podium
beslist wanneer deze deur opengaat! Dit is
zeker niet mis te verstaan. De opvoering begint met open gordijn dat geen enkel
moment dicht gaat. De dansen lopen in elkaar over. Een groep danst, een groep
wacht om op te treden achter het decor en een groep die opgetreden is moet
terug naar beneden terwijl een volgende groep op de trap staat te wachten om op
het podium te komen. Van dit mierennest zal de zaal niks merken. De kinderen
houden zich muisstil, bewust van wat er gaande is. Zes regieassistenten zorgen
voor de jojo, het heen en weer brengen van de dansers naar hun
kledingsplaats. Wanneer een groepje terugkomt naar de verkleedplaats, staat een
volgend groepje klaar om mee te gaan naar het podium. Stel je voor, een smalle
wenteltrap, waarop iedereen moet circuleren. Organisatie is troef. En dat lukt
zonder problemen. Er zijn
twee toegangsdeuren tot het podium: langs jardin en langs cour. Deze namen kan
men lezen op de trappenmuur wanneer men de loges of kelderruimte uitkomt. Zo
vergissen de dansers zich niet. Jardin (met groene pijl) betekent vanuit het perspectief
van de danser op het podium rechts, cour (met rode pijl) betekent vanuit
datzelfde perspectief links. Genoeg
podium gezien, ik daal af naar de loges en de kelders. Onder het podium zijn
twee bouwlagen, twee verdiepingen. De tussenverdieping bevat de bovenste loges,
daaronder bevinden zich de kelders en nog een aantal loges. Op elke verdieping
bevindt zich sanitair, netjes onderhouden. De
groteren krijgen per groep een loge toebedeeld. Aan de muren weer diverse
berichten in allerlei flashy kleuren. Even een pareltje tevoorschijn halen. Wil je
geen uitbrander van Aike en wil je ermee voor zorgen dat we er staan en dat
we samen een professionele en fantastische show brengen: - geen kauwgum - geen brillen op het podium - geen juwelen, sieraden, piercings en
horloges, tatoeages en nagellak - geen zichtbaar ondergoed of lingerie - niet meelippen, niet mee playbacken ENKEL
WAAR AFGESPROKEN, geen zichtbare kousen in schoenen, desnoods met blote voeten
in schoenen. Toch
vind ik na het optreden tussen de papieren die Aike me gaf om een collage samen
te stellen een kattenbelletje, waarop vier namen van dansers die niet zonder
bril kunnen. Ontroerend. Alles op maat van het concrete kind. Afspraken -verboden met kostuums in de foyer of op
straat te komen -niemand gaat tijdens de pauze goedendag
zeggen in de foyer, dit kan enkel na de voorstelling -wil je even uit de loge, dan mag je altijd
een luchtje scheppen op het pleintje aan de artiestenbar - in de kelder en op het gelijkvloers (jardin)
staat een Tv-scherm om de voorstelling te volgen. En om
20 u is het grote moment aangebroken. Ik krijg een plaats op het eerste balkon.
Daardoor zie ik vooral de tekening in de choreografie. Bij de
aanvang is de scène leeg op een harp na. Lichtbundels vallen uit de lucht.
Marie treedt op. Ze speelt met het licht en gaat uiteindelijk achter de harp
zitten: een klein meisje achter een enorme harp. De klanken van Ik hou van u
stromen de zaal in. Kippenvel. Dit lied is de rode draad doorheen het optreden.
Dan dansen ze, de ziel uit hun lijf, geconcentreerd. De bewegingen verlopen
gelijk. Armen en benen tekenen zich sterk af tegen de donkere pakjes. Bij de
pauze gaat er een soort zucht van ontgoocheling door de zaal: veel te rap
voorbij. Het ganse optreden verloopt uiterst geconcentreerd. Het publiek
reageert met enthousiasme. De finale op de tonen van Ik hou van u is een
werveling van beweging. De ganse groep dansend op het podium: kippenvel. De
zaal klapt mee. Applaus voor de jonge dansers. Dan komt de gips-brigade op: -Antje brak vorige week haar arm bij het
trampolinespringen -Jolien werd geopereerd aan een acute
appendicitis -Luna brak bij het trampolinespringen haar
been - Evelyne brak vrijdagmorgen haar teen toen
ze thuis haar dansje oefende -Janne verstuikte donderdagavond haar enkel
bij de prefinale -Ine kon er niet bij zijn, want was nog aan
het recupereren van een ingreep. -zondagavond kwam Liselotte ( 12 jaar) op de arm van Marjan de pechstrook vervoegen,
ze had zich bezeerd en kon de finale niet meer meedansen. Daarna
volgen de docenten, gejuich van de dansers en tenslotte Aike en Carlo. Groeten,
verwijzen naar technici, medewerkers en dansers, bloemen afgeven, buigen en
terug naar af. Ook dit bloemen-afgeven komt ter sprake bij de briefing voor het
optreden: één zoen, niet meer. Ook is er geen extraatje bij de finale. De
lichten gaan aan, de betovering verbroken, de dansers zwaaien de toeschouwers
uit. Voorzichtig
worden de dansers naar hun kleedkamers geloodst. Omwisselen van kleding. De
dansers gaan naar buiten, de vrijwilligers treffen voorbereidingen voor morgen.
19-03-2011
Vrijdag 15 april
Aike is
tevreden over het optreden van gisteren. Maar ze kent de klappen van de zweep.
Ze hangt een bericht uit:
Gisteren was het SUPER. Dat hebben jullie
waarschijnlijk wel gemerkt aan het overweldigend applaus. Een volledige zaal
recht bij de 1ste voorstelling is echt uniek.
De show stond er echt en ik ben ontzettend
trots op jullie en op het resultaat.
Vandaag moeten we dat euforisch gevoel even
van ons af zetten om eenzelfde prestatie te krijgen.
Blijf goed ALERT. Niet op je gemak zijn
omdat het gisteren allemaal goed voelde, want anders gebeuren er veel fouten en
vergissingen (we spreken uit ervaring).
Blijf even geconcentreerd als gisteren en het
wordt weer vuurwerk deze avond.
Om
18u45 wil ik alle dansers 5 minuten in de zaal (parterre) hebben.
Om 16 u
is de deurwacht present om de dansers op te vangen. De drukte achter het podium
herbegint. Het weer valt mee: het kapsalon installeert zich weer buiten. Later
op de avond verhuist het kapsalon naar de artiestenbar.
De
make-up heeft zich gevestigd in een opslagruimte achter het podium. Aan de
muren fotos van voorbeelden en uitleg bij het schminken. Enkele vrijwilligers
zorgen voor een basis make-up, voor de afwerking schuiven de dansers door naar
een volgende tafel. De kinderen staan gedisciplineerd in de rij hun beurt af te
wachten.
Op de
muren fotos van make-up voor de verschillende choreografieën. Ook een tekst
met uitleg, boeiend om lezen:
StapStappen en wijze waarop we allemaal
de basisschmink zullen aanbrengen:
1.Basistint aanbrengen (fond-de-teint)
Behalve voor groep 5 (Shaffy)
gebruiken we dezelfde fond-de-teint voor iedereen.
Opgelet! Steeds deppen niet
wrijven daar dit zeer irriterend werkt op de huid en onaangenaam is bij het
aanbrengen.
Aanbrengen gebeurt startend met het
voorhoofd: vanuit het midden van het voorhoofd uitwaaieren naar buiten toe.
Daarna over de neusrug in waaiervorm naar buiten. Eindigend met de mond in
waaiervorm naar buiten. (zie tekening 1)
Voor de afwerking starten we dan
onderaan en werken naar boven toe. Extra aandacht besteden in de putjes aan
kin, neus, onderaan oog terwijl er naar boven wordt gekeken (onmiddellijk
gevolgd door fixatie onderaan de ogen). Daarna worden de ogen gesloten en wordt
er met sponsje tot in alle hoeken basistint aangebracht, fixeren.
2.Fixatie
Iedereen met hetzelfde poeder.
Aanbrengen met de poederdonzen +
overtollige poeder afborstelen
3.Oogschaduwtechniek met twee kleuren
Opgelet: steeds werken
van buiten naar binnen en trachten niet je penseel op één plaats neer te zetten
maar lichtjes bewegend vanuit pols en vingers het oogschaduwpoeder aanbrengen.
Begin steeds met je slecht oog,
daarna kopieer je dat resultaat op je goede oog.
Kies penselen in functie van het oog
en bekijk ook de bouw van het oog om geen hangende oogleden te krijgen (niet
buiten hoek gaan gemaakt met je penseel van aan de neusvleugel tot buitenste
ooghoek).
Wanneer er smooky eyes moeten
gemaakt worden, gaan we dus wel lager schminken!
Aanbrengen van de oogschaduw gebeurt
in 6 stappen (zie tekening 2):
-Aanvangen met de lichte oogschaduw
·Eerste stap: over het gehele ooglid de lichte kleur (lichte kleur voor
meeste groepen basis lichte kleur) tot aan de wenkbrauwen aanbrengen.
-Vervolgens met donkere oogschaduw:
·tweede stap: uitwerken boven de bovenwimpers
·derde stap: arcadeboog uitwerken (zodat met open ogen de kleur nog
zichtbaar is). Tip: Laat de ogen open zijn voor het bepalen van het punt om de arcadeboog
uit te werken.
·vierde stap: onder onderste wimpers uitwerken
·vijfde stap: verbinding maken tussen onderste en bovenste lijnen en hoekje
inkleuren
-Oplichten met lichte oogschaduw
·zesde stap: eventueel (indien oog te donker uitvalt en de lichte kleur niet
meer te zien is) oplichting in het midden van het bewegende ooglid + net onder
de wenkbrauwboog
4.Oogomlijning (zie tekening 3)
-Met zwarte verf (= cake-eyeliner) en fijn penseel (nr 2) onderaan van
buiten naar binnen een lijntje trekken
-Met cake-eyeliner en zeer fijn penseel zo droog mogelijk werkend- een
lijntje van buiten naar binnen trekken bovenop het bewegend ooglid tegen de
wimpers aan tot in het oogpunt. Ogen voldoende lang laten gesloten houden om
vlekken te vermijden.
-
5.Mascara
-Aanbrengen zowel op boven als onderkant van de wimpers met mascara.
-Begin steeds met de onderste wimpers terwijl er naar boven wordt gekeken.
-Nadien doe je de bovenwimpers vragende dat ze naar het punt kijken waar
je juweel zou kunnen hangen.
6.Mondopmaak
-Invullen met penseel - nooit lippenstift rechtstreeks op de lippen
aanbrengen!
7.Blushtechniek
-Bedoeling van de blush is om de anatomie te benadrukken
-Gebruik een blushborstel en geen poederborstel!
-Maak zachtjes contact met de huid op de donkerste plaats van de blush
Elke
choreografie heeft ook nog een aparte beschrijving voor de make-up, een
voorbeeld:
De Wedstrijd (Bram Vermeulen)
·Basis fond-de-teint + fixatie
·Witte oogschaduw (verf) over het hele ooglid (zie foto/tekening)
·Haargel aanbrengen voor glitters in bovenhoek
·Grijs- zilver glitters (zie foto/tekening)
·Eyeliner
·Mascara
·Lippenstift
De
dansers zijn tijdig keurig geschminkt. Tijdens het optreden moet er vaak iemand
een nieuwe beurt krijgen als de danser in meer dan één choreografie danst. Ik
kan me best voorstellen dat de schminksters na het optreden neerploffen op een
stoel en geen kik meer kunnen geven.
Ik loop
naar het podium. Op de scène oefenen enkele dansers. Achter het decor ontdek ik
de stoelen van de choreografie Dans van Clouseau. Marie oefent nog maar eens
op de harp. Dappere meid: als 10 jarige opent ze
de voorstelling, daarna zal ze zelf meedansen.
Er zijn
nog meer dapperen. Hanne, ook 10 jaar opent het tweede deel van het optreden
door Ik hou van u a capella te zingen. Toonvast en met een prachtige stem
laat ze het liedje de zaal in zweven.
Bij de
prefinale komt Adriaan (broer van Leonie) de scène op, spelend op een
accordeon. Achter hem komen de dansers. Het doet me denken aan de rattenvanger
van Hamelen: onweerstaanbaar is het Ik hou van u voor de dansers.
Nu duik
ik echter de kelders in. Even dag zeggen aan de vrijwilligers. Ik loop voorbij
de loges. Op de deur hangen de kledingvoorschriften. Een voorbeeld:
Witte kleedjes, huidkleurige bh. met
doorschijnende bandjes, huidkleurige string.
Wie zal
deze jongedames nog iets moeten bijbrengen over verfijnde lingerie?
In de
ruime kelderruimtes heeft elke groep een hoekje gevonden. Kledingrekken staan
te wachten op de kleinste dansers. Vrijwilligers zorgen dat elk kostuum bij de
juiste danser terecht komt. Door de puike organisatie van Sarah en An verloopt
dit feilloos. In de tekenhoek zit een groepje ernstig te werken. Aike
organiseert een tekenwedstrijd: wie uitverkozen wordt, mag na het optreden de
bloemen afgeven aan de docenten. Iedereen van de kelderafdeling kan deelnemen.
Het gaat niet om de mooiste tekening, maar om die tekeningen waarbij je ziet
dat er hard aan gewerkt is of hoe je kinderen gemotiveerd rustig kan houden.
18-03-2011
Zaterdag 16 april
Vandaag
twee voorstellingen: om 14u en 19 u. De deurwacht is om 8u al present. Vanaf
8u30 duiken de dansers op. Het weer is prachtig. Vandaag lossen cast I en II
elkaar af. Alles is goed voorbereid. Alleen voor de kinderen zal het spannend
zijn. In de namiddag treedt cast 2 voor de eerste keer op, s avonds zwaait
cast 1 voor de laatste keer de toeschouwers uit. Voor de
optredens wordt er opgewarmd. Onvoldoende opwarming resulteert in bewegingen
die niet goed uitgevoerd worden en mogelijke blessures. Daarna moeten de
dansers nog individueel stretchen. Tussen
de opvoeringen trek ik me terug in de artiestenbar. Een babbel met een van de
naaisters. Twee naaimachines: één met witte draad en de andere met zwarte. Zo
hoeft de naaister alleen van machine te wisselen als er iets wits of zwarts
moet hersteld worden. Veel werk is er niet. De kleding is met vaardige handen
in elkaar gezet. Ze mogen trots zijn op hun naaiwerk. En de ontwerpen door
Jonathan zijn ook nu weer bijzonder. Sommige kledingstukken zijn in gewone
kledingszaken gekocht, andere stukken worden zelf gemaakt. Wanneer
ik na een optreden in de artiestenbar kom, vragen de vrijwilligers hoe het
geweest is. Toch telkens spannend als het optreden bezig is. Er kan zoveel fout
lopen, maar tot nog toe verloopt het prima. De dansers werken zich uit de naad.
Dan zie je die kleine spruiten, één en al ernst, dansen op Ik wil je, blijf
bij me of Ebbenhout blues. De liederen spreken aan: sommige omdat ze een
vorm van nostalgie wakker maken, zeker voor de oudere toeschouwers. Hoelang gaat:
Verdronken vlinder van Boudewijn de Groot al mee? Wanneer was het dat Raymond
van het Groenewoud zijn Twee meisjes op Vlaanderen losliet? En het lentelied
van Jan De Wilde: begin de jaren 70 dansten de studenten in de Grote Alma in
Leuven op die tonen. Tussendoor ook liederen die naar de keel grijpen: Een
vriend zien huilen van Johan Verminnen, of Afscheid, Diep in mij en Is
God dan toch een vrouw van Yasmine. Louis Neefs die plots aanzet met Laat ons
een bloem of Will Tura met Hoop doet leven. Soms snuft er iemand de emotie
weg, dan weer verschijnt discreet een zakdoek, maar kippenvel ondergaat
iedereen. De zaal is razend enthousiast. Bij de finale schalt het lied door de
zaal Ik hou van u van Noordkaap en de zaal zingt mee. Staande ovatie. Cast II
verlaat de schouwburg om morgen terug te komen, cast I doet zijn intrede om een
laatste keer op het podium te staan. Druk in
de kelders: kinderen omkleden, druk in de make-up ruimte, druk bij de kapsters.
Maar de bar-vrijwilligers hebben oog voor de noden van de werk(st)ers en gaan
rond met soep, koffie, broodjes wat maar gewenst wordt. In de
verwarmingstoestellen wordt de rijst of de penne warm gehouden. De dansers
mogen ook een broodje, croque of frisdrank kopen, maar het wel in de bar
opeten. Wordt er gemorst, geen probleem, de EHBO-kleding grijpt in. Even met
een wondermiddel over de vlek en alles is weer zoals voorheen. Ook Aike moet de
behandeling ondergaan. Ergens is ze tegenaan gelopen en haar zwarte bloes, die
ze draagt bij het groeten, heeft een vlek opgelopen. Achteraan zie je dat
natuurlijk niet, maar wie vooraan zit kan er niet naast kijken. De
groteren mogen even naar buiten, en dat doe ik ook. Als m-bassadeur van het M
Museum Leuven, kan ik gratis in en uitlopen. Na de drukte van de schouwburg is
de rust en de ruimte in het museum een welkome afwisseling. Daarna nog even een
boekenwinkel binnen, wie weet of er niks aantrekkelijks ligt, en ja hoor
terug naar de schouwburg. Dan wil ik me terugtrekken in de caravan van Aike en
Carlo. Ze kregen toestemming om de caravan daar te plaatsen. Wie dringend aan
rust toe is kan zich even hier terugtrekken. Nu heeft Aike er twee kleine
dansers in bed gestopt die dreigden over hun toeren te gaan. Na een uurtje
slapen zullen ze er wel weer staan. Dus naar de artiestenbar voor een koffie en
kennismaking met het boek dat ik kocht. s
Avonds loopt de zaal weer vol. Ik zie mensen bellen naar familie of vrienden:
waar zitten jullie en dan maar zwaaien als ze elkaar ontdekken. Voor het begin
wordt een tekstje afgelezen dat die gsms het zwijgen oplegt: Goede middag/avond dames en heren. De
voorstelling gaat zo dadelijk beginnen. Gelieve uw gsm uit te zetten, geen
fotos te nemen en niet te filmen. We wensen u een fijne avond. Plots
zie je overal de lichtjes van de gsm of dergelijk mobieltje oplichten en dan
wordt het stil. Weer valt het licht uit de hemel en speelt Marie met het licht.
Ze neemt plaats achter die grote harp en de klanken de vierde opvoering is
gestart. De zaal
reageert enthousiast, je ziet de dansers groeien. Ze gaan tot het uiterste van
hun kunnen. Weer betovert de emotie de toeschouwers, weer worden de mensen diep
aangegrepen. Weer een zucht bij de pauze die te vroeg komt. Weer barst de zaal
los bij de finale. Weer een rechtstaand applaus. Dit nog een dag volhouden, kan het?
17-03-2011
Zondag 17 april
Wanneer
ik s middags de schouwburg inwandel zie ik Aike buiten genieten van de zon. Hoe
is dat mogelijk, dat is nog nooit voorgevallen. Maar alles verloopt volgens
planning. Eén van de barmannen komt voorbij met toastjes belegd met lekkers.
Jammer dat ik pas gegeten heb, het ziet er zo verleidelijk uit.
Vanaf
12u zijn de opwarmingen bezig. Daarna zal Aike haar dansers nog eens
samenroepen voor de laatste mededelingen. Om 14u zullen de lichten weer
uitgaan. De zaal is weer volgestroomd. Sommige ouders komen voor de tweede keer
naar de voorstelling kijken. De eerste keer om hun kind(eren) te zien dansen,
nu om van het geheel te genieten. Ondanks de vermoeidheid die nu toch moet
toeslaan, dansen ze heel geconcentreerd. Nauwelijks een verkeerde beweging of
een beweging die te vroeg of te laat inzet. Bij Greet en Aike zie ik wel dat de
vermoeidheid haar tol opeist: ze lopen beiden op slippers en Lieve kan alleen
met wilskracht haar ogen openhouden. Gelukkig dat over enkele uren alles weer
voorbij is, maar dan wacht Lieve de samenstelling van Artra. Het Danscentrum
stopt nooit.
Bij de
laatste briefing heeft Aike nog nauwelijks opmerkingen. Wel waarschuwt ze dat
ze voelt dat iedereen er nogal ontspannen bijloopt, wat goed is maar ook risico
inhoudt: verlies aan concentratie. Dus raadt ze aan wat stress op te roepen
wellicht zal dit geen probleem zijn: het laatste optreden moet de kers op de
taart worden.
Aike
legt aan de kinderen uit dat zonder al die mamas en papas die komen helpen
zijn, er helemaal geen sprake was van een optreden. Een spontaan applaus valt
de vrijwilligers te beurt. En vanavond mogen ze hun mama en papa die geholpen
hebben, wel een dikke knuffel geven omdat ze het voorbije optreden tot een
feest maakten. Gejoel in de zaal. Vanavond worden die papas en mamas zeker
bedolven onder zoenen en knuffels.
Het
laatste optreden is altijd een speciaal optreden. Vrijwilligers of docenten
zorgen dan voor een speciale act, meestal na de finale. Wat gaat het nu worden?
Aike maakt zich geen zorgen tot ze tijdens de dans ROOD (een choreografie die
ze zelf ontwierp) plots onbekenden samen met de dansers over het podium ziet
lopen. Wellicht zal in de zaal niemand gemerkt hebben dat de docenten, met hun
zwarte T-shirts en het logo EENVOUD op gedrukt, samen met de in het zwart
geklede dansers één geheel vormend, het podium over dansten. Later werd dit
geïmproviseerde optreden beloond met een gemeende knuffel.
Bij de
finale staan dansers en zaal op hun kop. Naast de pechvogels, komen ook de
vrijwilligers die zich vrij kunnen maken op het podium. Docenten treden aan,
oorverdovend applaus, Aike en Carlo komen te voorschijn gaat het podium het
houden? Bloemen, nog altijd één zoen. Dansers, vrijwilligers, technici worden
betrokken bij het applaus. Carlo werpt zijn bloemen tussen de dansers. Ook de
andere bloemen verdwijnen richting dansers. Later zullen er 10 dansers heel
gelukkig naar huis gaan met die mooie ruikers.
Ondertussen
heeft de verhuisploeg niet stil gezeten. Deze namiddag is de caravan weggevoerd
om plaats te maken voor de vrachtwagen en de aanhangwagen. Tijdens de laatste
opvoering is al een eerste lading richting Danscentrum vertrokken. Wanneer de
zaal leegstroomt, beginnen vele handen aan de grote opruim: voor de ochtend
moet de schouwburg ontruimd zijn. Het materiaal van de make-up en het kapsalon
staat al netjes in dozen ingepakt. Voor de kleding op de rekken gaat, wordt ze
nagekeken op (haar)spelden of ander vreemd materiaal. Alles zal een wasbeurt
krijgen, dit zal dagen in beslag nemen. Gelukkig belooft het weer warm te
worden, het drogen zal vanzelf gaan.
Eens de
kinderen buiten kan de grote opruim beginnen: papieren van de muren, verloren
voorwerpen verzamelen, vuilzakken naar de container en alles weer verhuizen
naar het Danscentrum. Als de klus geklaard is, een laatste dronk, op de goede
samenwerking, het prachtige resultaat, de vriendschap het wordt laat (vroeg)
als Carlo de deur achter zich toetrekt, gelukkig en doodop. En Aike die zit
al in bed te dromen van een nieuw concept voor het volgende optreden.
16-03-2011
Tussen stilte en storm
Het Hannah-huis is een VZW, die een kleine galerij
uitbaat op de gelijkvloerse verdieping van de Mechelsesteenweg 361 te 3020
Herent.
Op 25 april, paasmaandag, in de namiddag is er de opening
van de tentoonstelling: Tussen stilte en storm, een project van beeldhouwer Pol
Lemaire (1936), en schilder Gerhard Prikoszovits (1961)
Hannah zelf zorgt voor een inleiding. Kort stelt ze de
twee kunstenaars voor. Wat me raakt is vooral de vriendschap, de warmte die ze uitstraalt.
Ze situeert Gerhard als Oostenrijker, maar meer nog als Wener: de invloeden die
hij in zich draagt van de samenleving in het hedendaagse Wenen dat uiteindelijk een smeltkroes geworden is van
verschillende volkeren. Naast leeropdrachten aan verschillende universiteiten
en hogescholen i.v.m. design en kunst, schildert en tekent hij zelf. Sommige
werken zijn zeer kleurrijk, andere in wit-zwart en alle mogelijke grijstinten
daartussen. Bij de meeste werken sta je innerlijk te lachen. De humor haalt de
bitsigheid weg uit wat hij oproept, hoewel soms een koude rilling niet kan
vermeden worden.
Pol Lemaire is in zijn werk de poëzie zelve. De vrouwen
die hij beeldhouwt, of het een groot werk is of klein, hij tekent de vrouwen
met zoveel tederheid, zachte lijnen en nuances, dat je alleen maar stil kan
worden en kijken.
Na de inleiding komt een andere kunstenaar aan bod: de
cellist Herman van Puyenbroek. De warme klank van de cello past zo wondergoed
bij de ruimte. Omdat de temperatuur stijgt, staat de deur open en kunnen de
klanken de straat op, waar een voorbijganger wellicht even zal blijven staan om
te luisteren.
Bij de receptie horen ook hapjes: zelfgebakken, gezonde
taart en fruitsla. Heerlijk. Dat accentueert de huiselijke sfeer.
Even later raken Hannah en ik in gesprek. We hebben
gemeenschappelijke vrienden. We blijken vroeger gelijkaardige sociale
engagementen te hebben opgenomen. Enkele korte zinnen en we laten elkaar weer
los. We zullen via e-mail contact opnemen.
Ik vraag me af wie of wat meest indruk naliet: de
beeldhouwwerken, de schilderijen of Hannah. In elk geval: via deze blog zal het
Hannah-huis een verder verhaal krijgen.
15-03-2011
Werken van Pol Lemaire en Gehrard Prikoszovits
14-03-2011
Verloren (2007)
verloren
in de ruimte van verleden
zoek ik mijn liefste
vergeefs
13-03-2011
Beginnersfouten ... hersteld
laat graven een gat in de aarde
uit Todesfuge van Paul Celan
Een blog beginnen feitelijk niet zo moeilijk op Seniorennet.
Alleen zat ik aanvankelijk vaak te knoeien met de fotos. Dat is nu voorbij.
Alle schilderijen en tekeningen kunnen nu vergroot worden. Dat geeft een beter
beeld, zeker bij de tekeningen van Fuga
van de dood, het begin van mijn blog.
bs133266@skynet.be uw
reactie kwam wel hard aan. Terwijl ik mijn uiterste best deed om mijn tekeningen
op mijn blog te krijgen, schreef je me, om het zacht uit te drukken, een vrij
onaardige mail. Ik kon je niet eens terugmailen om uit te leggen waarom ik
telkens maar mijn blog wijzigde. Mijn antwoord werd onbestelbaar teruggestuurd.
Zo anoniem reageren vind ik ook niet erg moedig. Echt, ik verzamel geen punten voor
een plaats in welke top ook. Mijn schoolperiode en de daarbij horende examens liggen
ver achter mij, ik hoef mezelf of iemand anders nog iets te bewijzen. Nu is de
tijd van genieten aangebroken, ik probeer alleen de dingen te doen die ik graag
doe. We kunnen maar beter mild zijn voor elkaar Eens de seniorenleeftijd
bereikt, is onze tijd hier beperkt. Ik wil jou en alle senioren toewensen dat
we de jaren die we nog cadeau krijgen, intens mogen beleven; dat we innerlijk
eindelijk rust kunnen vinden en als we definitief uitzwaaien, we terug kunnen
kijken op een rijk leven.
12-03-2011
WAK
Week van de Amateurskunstenaars 2011
Ik ben lid
van kunstkring Gesigneerd in Tremelo. Eén van onze doelstellingen is amateurkunstenaars
gelegenheid geven met hun werk naar buiten te komen. Elk jaar organiseert de
kunstkring tijdens de WeekAmateurKunstenaars een tentoonstelling. Het
gemeentebestuur gaf toelating om die te laten plaatsvinden in de inkomhal en de
raadzaal van het stijlvol vernieuwde gemeentehuis: twee mooie ruimtes, voorzien
van een handig ophangsysteem.
Vrijdagavond:
openingsreceptie. De burgemeester doet eerst zijn woordje, daarna de schepen van
cultuur. Die kan aankondigen dat er een oplossing in zicht is voor een nieuwe
locatie voor Gesigneerd, want vanaf juni neemt de huur van de huidige zaal in
Siddartha een einde. Dat is pas een schepen van cultuur, onmiddellijk is ze mij
sympathiek. Daarna neemt Pol het woord en laat het niet meer los: voor elke
deelnemer heeft hij lovende woorden. Soms denk ik: zijn dit hier allemaal
Rembrandts of Piccassos?
Het is
ontzettend warm. Veel mensen zijn op het evenement afgekomen of is het op de
wijn aangeboden door een gulle gemeente? Ik schuif stil naar buiten. De stem
van Pol heeft geen versterking nodig, ook aan de deur is hij nog goed hoorbaar.
Na het applaus vertrek ik.
Zaterdagnamiddag
ben ik samen met Christel van wacht. De zon brandt, mensen zijn naar zee, of
werken in hun tuin, of Enkelen zakken af naar de tentoonstelling. Gelukkig
komen de deelnemers zelf eens binnenspringen. Ik heb een boek meegenomen, maar
krijg geen twee paginas gelezen. De verhalen van mensen zijn even kleurrijk
als de schilderijen aan de muren.
De
tentoonstelling opent nog alle dagen de deuren tot en met 1 mei. Op werkdagen
tijdens de openingsuren van het gemeentehuis, tijdens het weekend van 14 tot 18
uur.
Op 1 mei is
er een Kunstwandeling van ongeveer 1 km door het natuurgebied van de Hillstraat
in het centrum van Tremelo. Beeldhouwers en dichters, onder wie ook Karel,
tonen hun werken. Hopelijk helpt de zon toeschouwers lokken.
Telkens
verwonder ik me erover hoeveel mensen creatief bezig zijn. Creatieve mensen
zijn de sterkhouders van een gemeenschap: zij beleven hun passie, ze hebben zin
in het leven. Ze zijn onze toekomst.
11-03-2011
Constructie - Deconstructie (2008)
Industrieel
erfgoed
Ergens vond ik een foto van de binnenkant van een
fabrieksgebouw: een enorme silo en daarover een loopbrug. In mijn verbeelding
zag ik de arbeiders daar werken: ze kenden het productiesysteem door en door, wisten
wanneer ze moesten ingrijpen, bijsturen, oliën. Die kraan openen, een andere
weer dichtdraaien. Ik ben altijd al geboeid geweest door oude gebouwen en
werkmateriaal. Ik probeer me voor te stellen hoe ze vroeger leefden. Hoeveel
uren werkten ze, waar gingen ze naar het toilet, waar konden ze hun boterhammen
opeten, hoeveel geluid moesten ze slikken, was er verluchting, verlichting?
Bij deze foto kwam plots het ritme opzetten van
constructie en deconstructie. Plannen maken, investeerders aantrekken, algemeen
concept en planning van het gebouw: constructie. Het bouwen van de fabriek
verloopt gelaagd: ruwbouw, elektriciteit, loodgieterij deconstructie. Als die
deconstructie een goed verloop heeft gekend volgt de opstart van de fabriek:
constructie. Wanneer de fabriek verouderd is komt er weer een periode van
deconstructie: productie wordt gestaakt, arbeiders verlaten de fabriek, ze
wordt een ruïne. Ooit zal ze wellicht verkocht worden omdat men er met een
nieuw project wil beginnen.
Dat ritme van constructie - deconstructie sprak me wel aan. Daarom
gebruikte ik 12 kleinere doeken van 40 x 40.Hierboven een foto van het totaalbeeld: constructie. Hieronder volgen de
doeken afzonderlijk, vergezeld van poëtische impressies die ik schreef ook 12
of hoe een deconstructiefase weer tot constructie kan leiden.
10-03-2011
Constructie - Deconstructie XII
met
waggelpassen verkent
ze de wereld en
het glinsteren van verpakkingspapier schaterend valt
ze in zichzelf de
grond op en blaast
nadien twee
kaarsjes uit
09-03-2011
Constructie - Deconstructie XI
wind giert
rond de huizen snijdt
ademaf roept
angsten op gaat liggen de
wegen blankgeschuurd
weerkaatsen zon onverschillig
08-03-2011
Constructie - Deconstructie X
smeltsneeuw weemakende
kerstmuziek straten gevuld
met haast-mensen weer
wordt het kind gevierd en
een boom gekocht teveel
aan alles even
geen nieuwsberichten
07-03-2011
Constructie - Deconstructie IX
haar
lied doordringend even
luisteren een
muntstuk dankuwel
06-03-2011
Constructie - Deconstructie VIII
buiten trage
druppels binnen een
kinderhand tekent
verloren een
naam op
het bewasemde raam
05-03-2011
Constructie - Deconstructie VII
bezorgd loert
het moederoog naar
verten het
jong weet
alleen van de
uier
04-03-2011
Constructie - Deconstructie VI
onder
brandende zon gedreun
van machines oogst
wordt binnengehaald nog
even wachten tot de
regen komt en de rust van
houtvuur
03-03-2011
Constructie - Deconstructie V
pompoenen in
zomerkleuren gestapeld bij de inkom alsof het
heimwee naar de zomer mee het
huis binnen moet
02-03-2011
Constructie - Deconstructie IV
geur
van verse soep knikkerende
kinderen een
vrouw lacht de zon
geeft schaduw van was
aan de lijn nauwelijks
beroerd door de wind
01-03-2011
Constructie - Deconstructie III
de
nacht schuift naar de morgen met
kleuren van purper en rood nevel
hangt rustend boven de velden een
eerste haan kraait in de
stallen het
ademen van dieren die
naar de dag toegroeien