Traditioneel speelgoed domineert sinterklaasverkoop
Traditioneel speelgoed domineert de top-10 van Sinterklaas anno 2007. Dat blijkt uit een bevraging van Fedis, de Belgische federatie van de distributie, bij de aangesloten leden - speelgoedhandelaars. Volgens de handelaars besteden ouders tussen 100 en 150 euro per kind aan sinterklaasspeelgoed.
De sinterklaasverkoop kwam dit jaar reeds vanaf half oktober op gang, terwijl de verkoop normaal vanaf november start. Het traditionele speelgoed domineert de verkoop
De top 5 wordt aangevoerd door een 60 cm lange Mack-vrachtwagen van Mattel, gevolgd door het ziekenhuis met inrichting en de manège (beide van Playmobil). Na de grote circustent met LED-verlichting (Playmobil), is de Kidizoom digitale camera met mp3 (Vtech) het eerste technische snufje dat het jonge volkje bekoort.
De verkoop van speelgoed steeg in de eerste negen maanden van 2007 met 7 procent, aldus Fedis. Vooral speelgoed voor baby's en peuters kende met een omzetgroei van 16 procent een opvallende stijging. Dit segment is goed voor een marktaandeel van 21 procent. Als verklaring wijst Fedis naar de stijging van het aantal geboorten met 3 procent in 2006 ten opzichte van het jaar voordien.
De grootste groei werd opgetekend in de verkoop van spelletjes en figuurtjes afgeleid van (teken)films. De omzet steiging van deze zogenaamde licentieverkoop bedroeg 17 procent.
uit: Het Belang van Limburg
|