Vrijzinnigenblog
Aanvaard wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt aanvaarden

Zoeken in blog


Zoeken met Google




Inhoud blog
  • Einde van mijn blog
  • Ithaka
  • Wat is vrijzinnigheid
  • Het kleine
  • Chassidische vertellingen
  • Bagage voor je leven
  • Een psalm voor de zomer
  • Gebed uit Tsjaad
  • Wonderen
  • Dank je wel
  • De Waarheid en het Sprookje
  • Pinksteren 2009
  • Echo
  • Mensenkind
  • Bij God komen
  • Verwoeste Stad
  • Handen
  • Soera 24:35
  • alweer een jaar verder!
  • Pasen 2009: Geloofsbelijdenis - Leo Tolstoj
  • Een oud Soefiverhaal
  • Elke dag een uitnodiging
  • Nelson Mandela
  • Hoe kun je merken dat je ouder wordt?
  • De klok begint te zingen
  • Gedeelde vreugde
  • Nodeloos gevangen
  • Het verhaal van een parel
  • Een nadenkertje........
  • Vrijzinnigen hebben de toekomst
  • de vluchteling
  • Het jaar 2009
  • Oudejaarsavond
  • Kerstnacht
  • Nadenkertje
  • Advent 2008
  • St. Nicolaas
  • Vitaminen op papier
  • Twee Chassidische vertellingen
  • Wijsheden
  • Willem Wilmink
  • Johann Wolfgang Goethe
  • Juan de la Cruz
  • De grondstof van alles
  • klokken
  • Sprokkeltjes 3
  • De boer en God
  • Zien
  • Sjamanisme
  • Alles heeft zijn uur en zijn tijd....
  • Sterven
  • Verandering
  • In de dood kun je niet wonen
  • Zomer
  • De preek
  • Herman Hesse
  • Als ik voor jou mag zijn...
  • Christelijke spiritualiteit
  • Als ik vandaag.....
  • Bij de kapper
  • Handen
  • Upanishad
  • Soefi-gedachte
  • Stratenmaker
  • Wat is een zoeker?
  • Pinksteren
  • 4 mei
  • Eens was er...........
  • Zoekende
  • Jarig!
  • Het wereldoordeel van onze tijd
  • Wat was
  • Citaten van James A. Long
  • De opstanding
  • Niet meer bang zijn
  • Ik heb de hele winter niet geweten......
  • Ik wil alleen maar aardig zijn
  • Aan een moeilijk vertrooster
  • Persoonlijke God
  • Hoop die in ons is
  • Leven
  • Soms
  • Weten en niet-weten
  • De beste wensen voor 2008
  • Stille Nacht
  • Geen ster te zien
  • Herman Pleij en Erasmus
  • Legende over St. Nicolaas
  • U hebt mijn handen gevuld
  • Soefi Inayat Khan
  • Sprokkeltjes (2)
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (3)
  • Bij de bushalte
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (2)
  • Waar de geest zonder vrees is.........
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
  • Dierendag 2007
  • Er was eens een koning in het Midden Oosten...........
  • Afscheid
  • Een schaduw van God
  • De wind
  • De Stilte
  • glimlach
  • De schaapherder
  • Gezegend de hand
  • Het begrip 'zonde'
  • Zo waait de wind
  • De zin van het leven
  • Waak
  • Een niet noodzakelijk gebeuren?
  • Gedachten en gedichten uit Afrika
  • Sprokkeltjes
  • Wetenschap en mythologie
  • We hebben elkaar nodig!
  • Tijd en ruimte
  • Zondagmorgen
  • Atman
  • Nederland op zijn breedst
  • Ondanks alles
  • Religies
  • Kleuren van Licht
  • Verlangen
  • 2e verjaardag!
  • Rikkert Zuiderveld
  • Paas in Twente
  • De Stilte
  • De Vlinder
  • Vroege lente!
  • De langste reis......
  • Pijn
  • De weg van sterven en verrijzen
  • Bewustsynstroom
  • Uit de school geklapt
  • Luisteren
  • Een mens is deel van het geheel
  • Onze dromen
  • Drie Koningen
  • Een 'na-de-kerst-verhaal'
  • Eindejaarswens
  • Advent
  • Vrije wil en noodlot
  • Mirrewinterhoarn
  • Sint Nicolaas
  • De soepsteen
  • Najaarsgedicht
  • Kunnen wij zelf bepalen wat wij denken en voelen?
  • Wie dan wel?
  • De Hermetische Schakel
  • Herfst 2006
  • We bidden tot dezelfde God
  • Avondliedeke
  • Dierendag 2006
  • De zachtmoedige en de gewelddadige kant van religie
  • Er komt een morgen
  • Hagenpreek
  • Tijd is geen lijn
  • Zelf moet je het vinden
  • Citaat Paul Tillich
  • Echo
  • Stilte
  • De Oneindige openbaart zich uitsluitend in het gelaat van de ander
  • Voor hen die op vakantie gaan!
  • Dit ben jij zelf....
  • Geen dag kan zo beginnen.......
  • De vrome man
  • Een vrolijkheid in ons
  • Wie heeft de waarheid?
  • De tuin
  • Iets en Niets
  • Sprookjes, mythen en sagen
  • Opdat zij uw goede werken mogen zien
  • Een mysterie voor elk mens anders
  • oorlogstijd: 10 mei 1940 - 5 mei 1945
  • Enkele uitspraken van Alan Watts
  • Wetenschap is ook geloof
  • Pasen
  • Eerherstel voor het Koninkrijk
  • Hieperdepiep hoera!
  • Dagsluiting
  • Het Geitenweitje
  • Religie en haat
  • Het is niet altijd wat het lijkt
  • Ik weet iets goeds van jou!
  • De regenboog
  • Twentse weerspreuk
  • Een afscheid van de God die ingrijpt
  • De onontkoombare dood
  • Orgaandonatie
  • De kleine golf
  • Grensgangers van het christendom
  • Ik ben vandaag zo heppie!
  • Er is één God
  • Geloven is een persoonlijke zaak
  • Religieus en wetenschappelijk denken niet met elkaar in tegenspraak
  • Daglicht
  • Wij houden ons nooit aan het heden
  • Wintermorgen in het bos
  • De natuurlijke tijd
  • Nieuwjaerswensch
  • Eindejaarswens!


    Vrij - zinnige gedachten,gedichten, verhalen en berichten
    29-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een oud, maar wijs gedicht!


    Een mens lijdt dikwijls het meest
    door t lijden dat hij vreest,
    maar dat nooit op komt dagen.

    Zo heeft hij meer te dragen

    dan God te dragen geeft.
    Het leed, dat is, drukt niet zo zwaar

    als angst en zorg voor allerlei gevaar.
    Het meeste gaat voorbij,

    en komt het leed in huis,
    ook dan is God nabij
    en geeft Hij kracht naar kruis.

      Laurillard

    29-11-2005, 11:45 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    24-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar wetenschap geloven raakt


    Waar wetenschap geloven raakt

     

    Onlangs is er een boek verschenen van John E. Rijnsdorp , een Hengelose emeritus-hoogleraar  aan de  Universiteit Twente in Enschede, met de titel: Waar wetenschap geloven raakt.

     

    Religie en wetenschap hoeven elkaar niet uit te sluiten, vindt de emeritus hoogleraar in zijn boek.

    Moderne natuurkundigen zoeken een theorie die alle natuurkundige verschijnselen kan verklaren,

    maar dat is dan nog geen verklaring voor de oorzaak van die verschijnselen, de natuurwet. Zonder die wet gebeurt er helemaal niets. Daarom, zegt hij, is het niet onredelijk of dom om te geloven dat er een ‘Schepper’ van deze natuurwet bestaat. Hij is zowel wetenschapper als christen, en gelooft in de  trapsgewijze ontwikkeling van de soorten tot iets hogers. Dat wil niet zeggen dat hij een aanhanger is van de theorie van het Intelligent Design, het vooropgezette plan van een intelligent ontwerp.

    In dat geval zou je verwachten dat alles zonder gebreken was en alles goed functioneert, maar daar mankeert nog wel wat aan.

    John Rijnsdorp denkt dat er zoveel kwaad in de schepping is, omdat God het kwaad een plaats heeft gegeven in de wereld en hij denkt ook dat de mens verantwoordelijk wordt gesteld voor de bestrijding en beheersing van het menselijke en het natuurlijke kwaad.

    Maar een geheel bevredigende oplossing van het probleem is dit niet, vindt hij.

    24-11-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mensen


     

    Mensen

     

    Af en toe
    komen ze op mijn weg,

     

    mensen

    die mij omringen

    met hun warmte,

     

    woorden spreken
    die gloeien,
    woorden van vuur.

     

    Mensen

    die mij hoop geven,
    mij weer bezielen.

     

    Af en toe, o God
    komen ze op mijn weg,

     

    mensen
    die hartveroverend
    mens voor mij zijn.

     

    (dichter onbekend)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    18-11-2005, 13:45 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    14-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In ieder mens schuilt iets bijzonders
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    René Diekstra is een van de meest besproken psychologen van Nederland. Hij is columnist in verschillende kranten en tijdschriften, psycholoog en psychotherapeut. Als auteur behandelt hij psychische problemen aan de hand van alledaagse situaties.Verder is hij als adviseur aan de stad Rotterdam verbonden en adviseert hij burgemeester en wethouders over de uitvoering van het sociale beleid.

     

    Uit een van zijn columns uit 1995, is het volgende gedeelte:

    ………..

    De veronderstelling dat in ieder mens iets bijzonders schuilgaat, iets dat zonder nadere voorwaarden vooral bescherming, zorg, sympathie verdient, is naar mijn mening de basis van onze wereldgemeenschap, zoals het volgende verhaal treffend illustreert.

     

    Klooster

    Er was eens een klooster hoog in de bergen dat over de hele wereld bekend was. De monniken waren er vroom, de studenten  enthousiast en gewone mensen kwamen er vanuit alle windstreken bidden en mediteren. Totdat er zich geleidelijk een verandering voltrok. Er kwamen steeds minder studenten en ook steeds minder gewone mensen. De monniken raakten ontmoedigd en somber. Diep bezorgd besloot de overste van het klooster op een dag op zoek te gaan naar het waarom van deze ontwikkeling.

    Op zijn zoektocht kwam hij een goeroe tegen aan wie hij het hele verhaal vertelde en vroeg: “Is het vanwege onze eigen zonden dat het ons nu zo vergaat?” ”Ja”, antwoordde de goeroe, “vanwege de zonde van onoplettendheid. Een van jullie is een heel bijzonder mens, een heilige vermomd als monnik, maar dat is jullie allemaal ontgaan”.

    Een heilige onder ons?”, reageerde de overste. “Maar wie dan? Ieder van ons heeft zijn fouten, zijn gebreken. Wordt een heilige niet verondersteld volmaakt te zijn? Of is dat juist een deel van zijn vermomming? Maar wie dan?”

    Terug in het klooster riep de overste de monniken bijeen en hij vertelde ze wat de goeroe gezegd had. De monniken reageerden aanvankelijk vol ongeloof en begonnen zich vervolgens driftig af te vragen wie van hen het kon zijn. Maar omdat zij het antwoord op die vraag schuldig moesten blijven, begonnen ze elkaar met nieuwe ogen te bekijken. Je weet maar nooit, dachten ze als ze naar een collega naast zich keken, of hij het misschien is. Laat ik hem voor alle zekerheid maar aardig en respectvol behandelen.

    Spoedig stroomden de studenten weer toe, kwamen de gewone mensen weer mediteren en kreeg het klooster zijn oude faam terug.

     

    ----------

    U hebt hem bijna een god gemaakt,
    hem gekroond met glans en glorie
    hem toevertrouwd het werk van uw handen
    en alles aan zijn voeten gelegd.

                                        Psalm 8 : 6,7

     

     

    14-11-2005, 07:48 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    09-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar jij zegt God....



    Waar jij zegt God

    Aan de grens

    (Van een Nijmeegs meisje)

     

    Waar jij zegt God

    daar zeg ik: ik weet het niet

    en eigenlijk is dat hetzelfde

    want beide kennen we

    de grens van ons begrijpen


    Maar als jij zegt God
    en ik: ik weet het niet
    dan weet jij je beschermd
    en ik voel me verlaten
    aan de grens van ons begrijpen

    Maar mocht je ooit beseffen
    wat je niet begrijpt van God
    en duizelen van de diepten
    van je eigen geloof
    ontdaan van de gewoonte
    geef me dan je hand
    zodat ik je kan steunen
    want dan ben ik niet zo bang als jij.

                                

     

     

    09-11-2005, 14:16 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    03-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evolutie of creationisme? (2)

    Het oktobernummer van het vrijzinnige maandblad Vrijzicht was bijna geheel gewijd aan een onderwerp dat nog steeds de gemoederen bezig houdt: Evolutie of creationisme. Ik geef een paar gedeelten weer uit het artikel van Bert Reesinck:

    ‘God schiep niet, maar schept: fundamentele wazigheid rond ID’, (Intelligent Design).
                                            ----------------

    Wie uit menselijk ervaren en waarnemen eigenschappen aan God toedicht die hij aan de mensenwereld ontleent, is antropomorf bezig. Een stelling bijvoorbeeld als 'er kan geen god bestaan’ dient te worden geformuleerd als: ‘er kan geen god bestaan in de vorm die ik mij voorstel of ooit zou kunnen voorstellen’

    -------------

    Echt begrip van de werkelijkheid is pas mogelijk, als wij bereid zijn woorden als god, tijd, ruimte, eeuwigheid op de snijtafel te leggen. Wie denkt te kijken naar wat zich buiten zijn gezichtsveld bevindt, projecteert zijn persoonlijke wereld naar buiten.

    ------------

    Bij het spreken over ID spelen onmiddellijk begrippen mee als begin, tijd, ruimte: begrippen die uitsluitend uit aards waarnemen voortkomen en daarbuiten niet te hanteren zijn. Wie kan zich een ruimte voorstellen waarbuiten geen andere ruimte is?----------------- Iets dergelijks geldt ook voor tijd. Wie kan zich een nu voorstellen? In ons beleven is iets óf net voorbij, óf het ligt voor ons.-------------

    De mens stelt zich de eeuwigheid graag voor als eindeloos lang voortduren, maar eeuwigheid is precies het tegenovergestelde: het enige nu, dat tegelijkertijd alles in onbegrijpelijk rijke variatie omvat-------
    Als God bestaat, schiep hij niet, maar schept hij. Niet in het begin, maar in het eeuwige nu, waarvan wij op dit moment deel uitmaken.

    --------------

    Veel wordt duidelijk voor wie het ‘zijn’ als zodanig in beschouwing neemt. De gestalten van alles wat bestaat kunnen wij ervaren, waarnemen, gebruiken of veranderen, maar het zijn op zich kan niemand geven of nemen. Iets dat bestaat, kon of kan zijn eigen zijn niet bewerken. Gaat het misschien om een geschenk? Ook, maar het is nog veel meer: het is een relatie, blijvende verbondenheid in het nu.
    In miljarden waarneembare vormen is het aanwezig als de sterkst denkbare verbondenheid met de bron van alle zijn, de essentie van alles wat existeert………. Wat buiten ons kennis en denkgebied valt, zoals het naakte begrip zijn, is even werkelijk als het waarneembare.

    --------------

    ‘Intelligentie’ en ‘ontwerp’ zijn aan God toegeschreven begrippen uit de beperkte mensenwereld. Maar deze mensenwereld, miniem onderdeel van het universum, kan er alleen zijn op grond van een geheim in het nu. Een geheim dat zeer werkelijk en daarom ook rationeel benaderbaar is, maar binnen ons mensenbestaan niet te doorgronden of zelfs maar voor te stellen.

    Bert Reesinck studeerde theologie en filosofie, was monnik en priester, en is auteur van ondermeer ‘Welke God bedoelt u eigenlijk?’ Budel: Damon, 2005

    03-11-2005, 18:52 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    01-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.November
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Jan van Nijlen was een Vlaams dichter. Hij werd geboren in Antwerpen op 10 november 1884 en overleed in Ukkel op 14 augustus 1965.
    Door zijn teruggetrokken leven was hij relatief  een onbekend en eenzaam dichter. Tijdens de 1e wereldoorlog woonde hij in Nederland waar hij geleidelijk aan meer belangstelling kreeg. Voor het eerst kreeg Jan van Nijlen erkenning in 1929 toen hij de Staatsprijs Letteren ontving. In 1934 kreeg hij de Staatsprijs Vlaamse Poëzie en in 1955 de Belgische Staatsprijs.  In 1963 kreeg hij als bekroning van zijn hele oeuvre de Constantijn Huygensprijs.


    November

    Hoe kort was deze dag!
    Slechts even klom
    de zon boven het woud...
    de bomen ruiven goudkleurig
    en hun dorre bladen stuiven
    waar 't gele licht
    der chrysanthemen glom.

    Hoe stil is 't nu in huis!
    De blauwe druiven
    blinken fluweelzacht
    in kristallen kom.
    De winter komt!
    Weldra weer zal
    rondom het oude huis
    zijn barre sneeuwjacht stuiven.

    Het avonduur brengt
    voor een stond bezieling
    in de natuur, en
    't geelgroen schemerlicht
    hult in zijn laatste stralen
    de vernieling

    des zomerlands
    wiens rijpe vruchten vielen.
    Nu is het nacht.
    Men doet de luiken dicht,
    de klokken luien, hoor!
    't Is Allerzielen.

                                      
    Jan Nijlen

    01-11-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe dag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Er zijn nieuwe woorden
    Nieuwe wegen
    Nieuwe kleuren
    Ander licht
    Het is een nieuwe dag
    En niets
    Herhaalt zich
                      Niets herhaalt zich
                      Een nieuwe dag
                              
    Stef Bos


    Elke dag is een vraag van God aan ons,
    elke volbrachte dag is een antwoord van ons aan God
    Prof. E.J.Kuiper
     

     

    26-10-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    19-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijzinnig Manifest


    Een aantal vrijzinniggelovigen die op verschillende niveaus en op verschillende plaatsen actief zijn in verschillende geloofsgemeenschappen hebben een ‘Vrijzinnig Manifest’ opgesteld, bestaande uit 5 punten. Het is bedoeld als een impuls tot zelfstandige en persoonlijke reflectie op de inhoud van wat vrijzinnigheid wordt genoemd.

    In de punten 3 en 5 staat :

     

     

    3. De vraag of God bestaat is overbodig

    Toelichting: Niemand kan de vraag naar het bestaan positief of negatief beantwoorden.

    Een vraag stellen waarvan van tevoren duidelijk is dat daar geen onweerlegbaar antwoord op te geven is, is tijdverspillende kwelling des geestes. Het bestaan van krachten die wij ook wel ‘God’ noemen, is niet bewijsbaar maar overigens wel aannemelijk, omdat mensen blijven zoeken naar die krachten. Ook het gegeven dat die krachten naar menselijke ervaring soms door en voor mensen werken, maakt het bestaan van God en de eigenschappen die de God heeft, een eigen – menselijke - keuze. De weg naar God is dus altijd een hoogstpersoonlijke. Het optreden van Jezus van Nazareth maakt dit niet anders. Zijn godsbeleving stond ten dienste van zijn – geslaagde – streven tot humanisering van de mensheid en het ontwikkelen van een nieuwe ethiek, maar was ook hoogstpersoonlijk omdat hij God beleefde als de vader die hem zond.

     

    5. De basis van vrijzinnigheid is: Geloof onttrekt zich aan de kwalificeringen ‘waar’ of ‘onwaar’

    Toelichting: Wij kennen de omvang van de bedoeling niet van het universum waarin wij leven. Onze begrippenwereld is niet in staat ons bij dit universum iets meer voor te stellen dan dat het oneindig lijkt te zijn en de bedoeling van dat universum vooralsnog verbogen blijft. Dat is onze positie. Het is die positie die iedere pretentie op waarheid of onwaarheid bij voorbaat haar grond ontneemt. Waarom en waarin geloven wij dan? Wij geloven dat geloven waarde toevoegt aan ons leven. En dat geloven net als leven altijd doorgaat en nooit ‘af’is.

     

    19-10-2005, 16:29 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    15-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De moerbeitoppen ruisten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nicolaas Beets, misschien beter bekend onder het pseudoniem Hildebrand, werd op 13 september 1814 in Haarlem geboren. Hij stierf op 13 maart 1903 in Utrecht.

    Hij was, predikant, en  hoogleraar, maar werd ook bekend als schrijver en dichter. Heel bekend werden zijn verhalen, die gebundeld verschenen onder de titel Camera Obscura.
    Zijn geboorteplaats Haarlem en  zijn latere woonplaats Utrecht spelen hierin een belangrijke rol.De eerste versie verscheen in 1839, maar de definitieve vorm kreeg het pas in 1851.
    In het voortgezet onderwijs ontbrak lange tijd de Camera Obscura niet op de leeslijst.
    Over zijn dichtkunst waren de meningen verdeeld. Hier volgt een van zijn mooiste gedichten.

    DE MOERBEITOPPEN RUISTEN

    De moerbeitoppen ruisten;
    God ging voorbij;
    Neen, niet voorbij, hij toefde;
    Hij wist wat ik behoefde,
    En sprak tot mij;

    Sprak tot mij in den stillen,
    Den stillen nacht;
    Gedachten, die mij kwelden,
    Vervolgden en ontstelden,
    Verdreef hij zacht.

    Hij liet zijn vrede dalen
    Op ziel en zin;
    ’k Voelde in zijn vaderarmen
    Mij koestren en beschermen,
    En sluimerde in.

    Den morgen, die mij wekte
    Begroette ik blij.
    Ik had zo zacht geslapen,
    En Gij, mijn Schild en Wapen,
    Waart nog nabij.
                   
                    Nicolaas Beets

         
    O. Beets, wat zijt gij groot!
    Als God het niet verbood,
    Dan zou ik u aanbidden...
    Nu laat ik dat in "t midden
                  Frederik van Eeden    



    15-10-2005, 13:57 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    10-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kabbala en de ziel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kabbala en de ziel

    Over de Kabbala heeft mevr. Magda van der Ende, uit Amersfoort voor onze geloofsgemeenschap een boeiende lezing gehouden.
    In de Kabbala zijn verschillende richtingen, maar mevr. v.d.Ende houdt zich bezig met de klassieke traditie die gebaseerd is op de bijbel. Bij haar uitleg werkt zij met het schema levensboom en de ladder van Jakob. Zij is theologe en vertaalster van het boek Kabbala en Exodus van Zév ben Shimon Halevi. Voor haar vredeswerk ontving zij enkele jaren geleden de Ghandi vredesduif.

    De levensboom, vertelde zij, bestaat uit driehoeken die elkaar overlappen. Het bovenste deel is wit, daarna volgt blauw, paars en roodachtig. Ze geven de relatie weer tussen Hemel en Aarde, tussen boven en beneden, tussen binnen en buiten, tussen mens en God. De mystici die deze vorm van de Kabbala praktiseren houden zich bezig met de grote levensvragen. Het doel is de sacrale Eenmaking tot stand te brengen tussen mens, schepping en Schepper. In de Kabbala wordt de fysieke dood gezien in het licht van verschillende bewustzijnsniveaus. Het fysieke deel keert terug naar de stof en wordt weer opgenomen in de cyclus van de natuur.
    Vanaf de12e-13e eeuw spreekt men over kabbalisten, maar volgens de kabbalisten zelf is deze mystiek al ontstaan bij het scheppingsverhaal. Het is een zoektocht naar een ruimere wereld. Dit geldt trouwens ook voor de christelijke en islamitische mystiek We spreken over hemel, nirwana of paradijs. Vóór de schepping was het absolute Niets. De term ‘Niets’ wordt gebruikt omdat je er eigenlijk niet over kunt praten. Dat is structuur aanbrengen. Een belangrijk gebod is: Gij zult geen beelden maken. We moeten iets niet vastleggen, maar open houden. Andere termen zijn: Het Absolute Al of het Absolute Licht. De kabbalist zegt: God was ‘Al Één’ en God was ‘al(l)een’. God wenste God te zien. Hij creëerde een vacuüm waarin het goddelijke licht uitstroomde. In tien ‘vaten’ bundelden tien verschillende kwaliteiten van God zich samen en door samentrekkingen en uitvloeiingen ontstond de boom des levens, het prototype van de mens en het begin van de schepping.
    Dan gaat er iets mis. Doordat, zoals het genesisverhaal symbolisch vertelt, Adam en Eva eten van de verboden vrucht, worden ze verdreven uit het Paradijs. Dat is de scheiding. De delen die eerst niet fysiek waren krijgen nu een fysieklichaam. Hiermee moet de mens ervaringen op doen en met die ervaring kan hij weer terugkeren naar het Paradijs. Het verhaal van de schepping is een indaling in het fysieke.
    In het boek Exodus gaat het verhaal terug. Het verlangen naar bevrijding uit het fysieke. We gaan door de Rode Zee en de woestijn. In de woestijn krijgen we manna, het spirituele voedsel.Het valt voor je voeten. Maar je moet niet meer willen nemen dan je nodig hebt (teveel spiritualiteit kun je niet verteren). Dan gaan we 40 jaar door de woestijn. Dat wil zeggen dat we door alle bewustzijnslagen gaan. De bewustzijnslagen van de ziel zijn: 1. het lichaam 2. het ego 3. bereidheid je over te geven 4. bewustwording 5. het bewustzijn van jezelf. 6. het loslaten van jezelf en 7. het contact met het goddelijke.
    Behalve de grote levensboom is er ook nog een eenvoudiger model, de kleine levensboom, waarover Mevr. v.d. Ende ook uitleg gaf met behulp van bijbelverhalen.

    Aan het eind van de lezing kwamen nog een paar vragen, zoals: Wat zegt de Kabbala van Jezus Christus? Antwoord: De kabbalisten zijn van mening dat er altijd een Messias op aarde is. Het is een energie die doorstroomt. Daarom is er vóór en ná Jezus ook weer een Messias, anders wordt de energiestroom verbroken.
    Een andere vraag:Wat verwacht men van een hiernamaals?
    Antwoord: Er zijn verschillende stromingen in de Kabbala, maar deze vorm gaat uit van vele levens. Mevr. v.d.Ende gaat er van uit dat ze het leven nog wel een aantal keren zal herhalen.

    10-10-2005, 07:49 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    04-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 oktober, dierendag en St.Franciscusdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Franciscus van Assisi werd geboren in 1182 in Assisi en stierf op 4 oktober van het jaar 1226 vlakbij Assisi. Twee jaar na zijn dood werd hij heilig verklaard.
    Franciscus werd vooral bekend door zijn bijzondere verhouding tot de natuur.
    Hij sprak met de vogels, maakte de wilde wolf tam en noemde de zon zijn broeder en de maan zijn zuster. Omdat Franciscus zo’n grote dierenvriend was, is zijn sterfdag in 1929 in Wenen uitgeroepen tot Werelddierendag.
    Op 4 oktober 1930 werd dierendag in Nederland voor de eerste keer gevierd.

    Ter ere van Franciscus volgt hier Het Zonnelied, naar gezang 400 uit het Liedboek voor de Kerken van de Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied (1973).
    Het is een vertaling van J.W. Schulte Nordholt.
    Hoewel het een na laatste vers over ‘het sterven in de staat van doodzonde en eeuwig kwaad’ mij wel een beetje ver gaat, vind ik het een mooi lied en ‘het zingt zo heerlijk weg’. O, ja, achter elke regel kom nog ‘halleluja’, en daaronder nog een regeltje halleluja's, maar het is zo al lang genoeg dunkt mij.

    Almachtige, verheven Heer,
    aan U behoort de lof en eer.
    Wie kan U loven als Gij zijt,
    wij zegenen uw heerlijkheid.

    Geloofd om gans uw creatuur.
    Ten eerste om dat blinkend vuur,
    die warme schitterende bron,
    de heer des hemels, broeder zon.

    Hij is zo heerlijk in zijn pracht,
    verdrijft zo stralende de nacht,
    en geeft ons dag aan dag zijn licht,
    als afglans van uw aangezicht.

    Lof zij U Heer om zuster maan,
    om al de sterren die er staan.
    Zij tintelen in klare pracht,
    als edelstenen in de nacht.

    Geloofd zijt Gij om broeder wind,
    om lucht en wolken welgezind,
    daar Gij met alle wind en weer,
    uw schepslen onderhoudt o Heer.

    Voor zuster water danken wij.
    Hoe nederig en trouw is zij,
    als zij ons dient, hoe kuis en goed,
    hoe kostbaar in haar overvloed.

    Lof zij U Heer om broeder vuur,
    die ons verlicht in ’t nachtlijk uur,
    die zo robuust en vrolijk is,
    zo dapper in de duisternis.

    Geloofd om moeder aarde, Heer,
    ons leven staat in haar beheer,
    zij geeft ons vruchten zonder tal,
    en bonte bloemen overal.

    Geloofd om elk die U bemint,
    en tot vergeven is gezind,
    in vrede pijn en moeite lijdt,
    eens kroont Gij hem met heerlijkheid.

    Lof zij U Heer om zuster dood,
    zij is op aarde sterk en groot,
    zij heerst alom, er is geen man,
    die aan haar macht ontsnappen kan.

    Wee hun die sterven in de staat,
    van doodzonde en eeuwig kwaad.
    Zalig wie doet wat Gij gebiedt,
    de tweede dood verslindt hem niet.

    Geloofd, gezegend zijt Gij Heer,
    wij brengen U de lof en eer.
    Wij willen nederig en klein,
    de dienaars van uw grootheid zijn.

    04-10-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    26-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kiemkracht in jezelf


    Kiemkracht in jezelf


    Voor buurvrouw H. te G.

     

    Hij rende weg, maar ontkwam niet,
    en werd getroffen, en stierf,

     achttien jaar oud,

    Een strijdbaar opschrift

    roept van alles, maar

    uit het bruin geëmailleerd portret

    kijkt een bedrukt en stil gezicht.
    Een kind nog. Dag lieve jongen.

     

    Gij, die Koning zijt, dit en dat,

    wat niet al,

    ja ja, kom er eens om,
    Gij weet waarom het is, ik niet.
    Dat Koninkrijk van U, weet u wel,

    wordt dat nog wat?

                                                        Gerard van het Reve



    Kiemkracht in jezelf


    De Nederlandse schrijver G.K.van het Reve (Reve) werd op 14 december 1923 geboren.

    Hij behoort volgens de kenners van de Nederlandse literatuur tot de grootste auteurs van ons taalgebied in de twintigste eeuw.In een foldertekst werd hij zelfs de ‘grootmeester van de Nederlandse proza’ genoemd. 

    In ieder geval is hij bekend geworden door zijn – enigszins autobiografische – roman De avonden, die zelfs een verfilming heeft ondergaan. Verder kwam hij openlijk voor zijn homoseksualiteit uit in een tijd waarin daar nog niet veel over werd geschreven. Ten slotte deed hij intrede in de Rooms-Katholieke Kerk. Een merkwaardige stap voor iemand die opgroeide in een niet-kerkelijk links-politiek georiënteerd gezin.

     

    Wanhopige hoop

    Het laatste punt vormt ongetwijfeld de achtergrond van zijn uitroep: ‘Dat Koninkrijk van U, komt daar nog wat van’.Van het Reve heeft niet alleen een mystieke, verinnerlijkte opvatting van geloven, maar ook ziet hij de sociaal-maatschappelijke aspecten die in de r.k. traditie in verband met geloven naar voren worden gebracht. Helaas: die goedfunctionerende aarde was kennelijk (in de tijd van de uitroep)

    Nog steeds niet aangebroken. Men leze de kranten. De bekende schrijver kon het daar natuurlijk niet bij laten zitten als (nieuw)lid van de kerk. Hij wilde dat die beloofde betere wereld er echt zou komen.

    Uit zijn uitroep spreekt m.i. zowel wanhoop (blijkbaar kan ‘god’ ook niets aan die wantoestanden doen) als hoop (als die ‘god’ iets voorstelt en invloed kan laten gelden, dan moet het toch nog goed kunnen komen). Het is een hartenkreet die voor velen, in andere situaties, zeer herkenbaar is.

     

    Doe-kracht

    Ik meen dat de grote auteur de schaduwkant van het bestaan scherp peilt, maar dat hij de verhouding ‘god-mens in verband met die geconstateerde negativiteit onjuist ziet. Zijn hoop is mijns inziens verkeerd gericht. Wie de wereld wil vermenselijken en de verhoudingen in het klein en in het groot wil normaliseren, moet geen beroep doen op een hogere macht, maar moet bij zichzelf en bij de geschiedenis van de mensheid te rade gaan. De kiemkracht van wat Reve het Koninkrijk noemt, zit in jezelf. Wie zichzelf op het spel zet (qua denkkracht of doe-kracht) zal de goede aarde in alle verhoudingen zien opbloeien. Waar het kan. 

                             Frans Brinkman

            (uit  Bijlage van Vrijzicht, december 1999) 


    26-09-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    22-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het ezeltje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

      


    M.Vasalis is het pseudoniem van Margaretha Droogleever Fortuyn-Leenmans. Zij werd geboren op 13 februari 1909 in den Haag en overleed op 6 oktober in Roden. Zij schreef poëzie, novelles, korte verhalen en essays. Het Ezeltje verscheen in 1982.




    Het ezeltj
    e

     

    In de korte, blauwe schemering
    deed ik een kleine wandeling.

    De grond was rood, gebarsten-droog.
    De lucht was dun en vreeslijk hoog,
    en blauwe distels, stijf en grillig
    ritselden driftig en onwillig.
    Stil grazend naast een grijze rots
    zag ik opeens op hoge benen
    een jonge ezel. Zijn oren schenen
    doorzichtig, zijn gelaat was trots.
    Zijn lange, ambren ogen blonken
    als water, ernstig en bezonken
    en onpartijdig was zijn blik.
    En na een korte felle schrik
    verstarde ik in verwondering.
    Of kan het eerbied zijn geweest
    voor dit schoon, ongeschonden beest,
    waarmee ik langzaam verder ging?
    Een pijnlijke herinnering:
    zo ben ik vroeger ook geweest.
    Die gaafheid en zachtzinnigheid,
    onzware ernst en droomrigheid,
    o kon ik dat nog ééns herwinnen,
    kon ik nog ééns opnieuw beginnen

     

    M.Vasalis


    22-09-2005, 15:42 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    17-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vrees voor de dood en het hiernamaals

    De vrees voor de dood en het hiernamaals

    Aangaande de dood zei mijn moeder ongeveer het volgende: Als de mens geboren wordt huilt hij, moet hij huilen om het leven te houden; een kwalijk voorteken voor de pas begonnen levensreis. Maar terwijl de nieuwgeboren mens huilt, lachen de omstanders en wensen elkaar geluk. Bij z'n dood daarentegen huilen de omstanders, terwijl de gestorvene er zo vredig bij ligt. Zou dat soms ook een voorteken zijn voor de reis die dan begonnen is?
    Tot zover de boerenwijsheid van moeder.
    Ikzelf denk over deze dingen als volgt. Ik vergelijk de mens tijdens zijn leven met de mens voor zijn geboorte. Wanneer -zo denk ik dan- de ongeboren vrucht zou weten dat hem straks een bestaan te wachten staat buiten de veilige geborgenheid van de baarmoeder en dat aan dit veilige verblijf in die beschuttende plaats op een ruwe, heel pijnlijke wijze een einde gemaakt zal worden, zou hij dan niet angstig zijn voor dit leven na de geboorte? En zou hij zich dan niet allerlei spookbeelden in z'n hoofd halen over alles wat hem daar mogelijk te wachten staat?
    Welnu -zo denk ik dan verder-, evenmin als de ongeboren vrucht zich voor kan stellen wat het leven na de geboorte betekent, kan de levende mens weten wat hem na de dood te wachten staat. We weten dat sterven vaak pijnlijk is, een worsteling. en we weten niet waarom we worstelen. Maar dit betekent niets voor wat dan volgt. En waarom heeft deze pijn, deze worsteling niets te maken met wat daarop volgt? Dat betekent niets voor wat dan volgt, omdat het een losmaken van het leven is, net zoals de vrucht zich losmaakt van de moeder, opdat hij leven zal.
    Mijn geloof is heel eenvoudig en vrij van vrees, ook op dit punt.
                                                                                                             
    Bt.
    (Uit Vrijzinnig Maandblad, Stemmen van en voor Vrijzinnigen, sept. '92)

    17-09-2005, 14:14 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    09-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie was het die de zon verzon?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



        





    Wie was het die de zon verzon
           toen de allereerste dag begon,
           die sterren aanstak voor de nacht,
           het eerste sneeuwvlokje bedacht,
           wie blies de wind zijn adem in,
           gaf mens en dier hun wezen,
           wie schreef de teksten, welke pen,
           voor merels en voor mezen?

           Je voelt als iemand  huilt of lacht
           of als de regens zingen,
           dat zich één grote lieve kracht
           verbergt in alle dingen

                          Toon Hermans  

    09-09-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    05-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blaise Pascal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Laat de mens zijn overdenkingen niet beperken tot alleen de voorwerpen die hem omringen. Laat hij de hele natuur in haar verheven en volle majesteit overdenken. Laat hij dat schitterende lichtgevende hemellichaam beschouwen dat als een eeuwige lamp is geplaatst om het heelal te verlichten; laat de aarde hem toeschijnen als een stip vergeleken met de uitgestrekte baan die deze ster beschrijft; en laat hij zich dan verbazen als hij bedenkt hoe die wijde baan van de zon slechts weer een stip is, heel klein in vergelijking met de weg die de sterren aan het uitspansel doorlopen. Maar als ons gezichtsvermogen hier ophoudt, laat onze verbeeldingskracht dan verder reiken. Onze verbeelding zal echter eerder vermoeid raken dan de natuur bij het scheppen van steeds ruimere grenzen. De gehele zichtbare wereld is maar een nauwelijks waarneembaar stipje in de wijde schoot van de natuur. Geen denkbeeld kan de uitgestrektheid van haar ruimten benaderen. We kunnen onze denkbeelden zover mogelijk uitbreiden en toch heeft wat we voortbrengen slechts de omvang van een atoom. De natuur is een oneindig grote bol, waarvan het middelpunt overal en de omtrek nergens is. Pensées, hfdst. 22                                                               Blaise Pascal

    (Pascal leefde van 1623 – 1662. Hij was een wiskundig genie, natuurkundige, polemist, wijsgeer en apologeet)

    Deze uitspraak van Pascal deed mij denken
    aan het bijbelboek Job, hfdst. 38 : 4-11

    Gods antwoord aan Job :

    Waar waart gij,
    toen Ik de aarde grondvestte?
    Vertel het, indien gij inzicht hebt.
    Wie heeft haar afmetingen bepaald?
    Gij weet het immers!
    Of wie heeft over haar
    het meetsnoer gespannen?
    Waarop zijn haar pijlers neergelaten,
    of wie heeft haar hoeksteen gelegd,
    terwijl de morgensterren
    tezamen juichten,
    en al de zonen Gods jubelden?
    Wie heeft de zee met deuren
    afgesloten, toen zij bruisend uit
    den moederschoot kwam? -
    toen Ik wolken maakte tot haar kleed
    en duisternis tot haar windselen;
    toen Ik de door Mij gestelde
    grens uitbrak,
    grendel en deuren aanbracht;
    toen Ik sprak: Tot hiertoe
    en niet verder zult gij komen,
    hier zal de trots uwer golven
    blijven staan!

    Het hele hoofdstuk is mooi, maar dat wordt te lang, daarom dit kleine gedeelte uit de bijbelvertaling van het NBG uit1954 (Ik vind dit mooier dan de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van wennen!}.

    05-09-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    26-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Meditatief



     Meditatief

    Mag ik mijn vragen hebben over God?
    Mag ik mijn twijfels hebben over normen?
    Mag ik voorzichtig zeggen wat ik denk?
    Mag ik mijn leven spelend leren vormen?
    Mag ik bij jullie zeggen: God is dood,
    al zie ik Hem soms wel eens in mijn leven?

    Mijn twijfel, mijn onzekerheid is groot.
    maar mag ik toch mijn eigen leven leven?
    Mag ik soms struikelend mijn wegen gaan,
    omdat de normen van vandaag mij gelden?
    Ook als het niet de norm der bijbel is,
    waarover jullie mij zoveel vertelden?

    Mag ik , al ben ik soms wat negatief,
    bij jullie toch meedenken en meepraten?
    Neem mijn onzekerheid dan maar voor lief,
    als jullie mij maar in mijn waarde laten.
    Geef mij een kans toch hier mijzelf te zijn.
    Geef mij een kans mijn eigen leven uit te zoeken.

    Geef mij een kans om desnoods af te gaan,
    leer mij het leven, maar niet enkel uit de boeken.
    Geef mij een kans mijn eigen grens te zien.
    Geef mij een kans mijn eigen ruimte te verkennen.
    Geef mij een kans om groeiend stil te staan.
    Geef mij een kans mezelf te leren kennen.

    (
    Uit: Klokkenklank,officieel orgaan van de Vrijzinnig Hervormde Vrouwenfederatie in Nederland  )

    26-08-2005, 11:52 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helpt bidden niet? (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Enige tijd geleden kreeg ik een boek getiteld ‘Het licht van Azië’, een vertaling van
    dr.H.U. Meyboom uit 1910    van The Light of Asia geschreven door sir Edwin Arnold, wiens eerste uitgave verscheen in 1879. Het boekje gaat over het leven en leer van Boeddha. Deze vertaling is de vijfde druk.
    Ondanks het verouderd maar poëtisch  taalgebruik, of misschien wel juist daardoor, was het een plezier om dit ‘gedicht’ te lezen. Het hier volgende gedeelte gaat over bidden, waaraan ik al eerder ‘een blogje’ wijdde.
    Het zijn de woorden van prins Siddartha, de latere Boeddha, wanneer hij afscheid neemt van zijn slapende vrouw Yaçodharâ om zijn roeping te volgen:






    “Ik kies dit deel, omdat de jammerkreet
     des levens en van ’t scheps’lenheir mijn oor
     verscheurt en deernis met de bitt’re smart
     der lijdende aard’ geheel mijn ziel vervult.
     Ik wil genezing brengen, voor zoover
     in zelfverzaking en in kloeken kamp
     nog heil te vinden is.

    Want wie der Goôn heeft macht of meêlij?
      Wie heeft ze ooit aanschouwd?
     
    Waar hebben zij den vromen hulp verleend?
     Wat baatte ’t ooit den mensch, of hij al bad
     óf tooverzangen zong, of tienden gaf
     van koorn en olie, ’t blatend offerdier
     het leven roofde, trotsche tempels schiep,
     aan priesters spijs verschafte
     of smeekend riep tot Wishnu, Çiwa, Sûrya?
     Ach, niet een,  die werd bevrijd van ’t leed,
     ofschoon hij steeds, nu vleiend,
     vreezend straks,  zijn smeeklied zong,
     geprevel, dat als rookwalm
     dag aan dag ten hemel steeg.
    Is ooit een broeder soms
    aldus ontkomen aan des levens smart,
     aan ’t wee van liefde en scheiding,
     aan den gloed  en aan de huivering
     der koorts,  aan ’t staâg  en droef verval
     der grijsheid, aan den dood,
     zoo schrikbaar donker, en wat daarna volgt
     als bij een nieuwe went’ling van het rad
    nieuw leven nieuwe moeiten baart, de droom
     van ’t nieuw geslacht vannieuws in rook vervliegt?”


    20-08-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    14-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speuren naar sporen



    Speuren naar sporen

    Ik speur naar sporen op mijn weg
    naar tekenen van hoop
    naar voetstappen en bloemen
    naar een lijn der levensloop.

    Ik zoek naar mosterdzaad en graan
    naar kleine korrels zand
    naar ’t water uit de ware bron
    naar druppels dauw op ’t dorre land.

    Ik zoek naar warmte en naar moed
    naar antwoord op veel vragen
    naar vriendschap en saamhorigheid
    naar vonkjes vuur in donk’re dagen.

                               Ali Hoorn (uit: Doorgeefluik, blad van de 
    Vrijzinnige Geloofsgemeenschap N
    PB Dinxperlo)

    14-08-2005, 13:29 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind. Albert Einstein

    Archief per maand
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Lieve groetjes van uit De Klinge
  • maak er een mooie zondag van
  • Groetjes,
  • groet van Gitta
  • zeer interessante info Postduif

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    fiepshersenspinsels
    blog.seniorennet.be/fiepshe


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!