Vrijzinnigenblog
Aanvaard wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt aanvaarden

Zoeken in blog


Zoeken met Google




Inhoud blog
  • Einde van mijn blog
  • Ithaka
  • Wat is vrijzinnigheid
  • Het kleine
  • Chassidische vertellingen
  • Bagage voor je leven
  • Een psalm voor de zomer
  • Gebed uit Tsjaad
  • Wonderen
  • Dank je wel
  • De Waarheid en het Sprookje
  • Pinksteren 2009
  • Echo
  • Mensenkind
  • Bij God komen
  • Verwoeste Stad
  • Handen
  • Soera 24:35
  • alweer een jaar verder!
  • Pasen 2009: Geloofsbelijdenis - Leo Tolstoj
  • Een oud Soefiverhaal
  • Elke dag een uitnodiging
  • Nelson Mandela
  • Hoe kun je merken dat je ouder wordt?
  • De klok begint te zingen
  • Gedeelde vreugde
  • Nodeloos gevangen
  • Het verhaal van een parel
  • Een nadenkertje........
  • Vrijzinnigen hebben de toekomst
  • de vluchteling
  • Het jaar 2009
  • Oudejaarsavond
  • Kerstnacht
  • Nadenkertje
  • Advent 2008
  • St. Nicolaas
  • Vitaminen op papier
  • Twee Chassidische vertellingen
  • Wijsheden
  • Willem Wilmink
  • Johann Wolfgang Goethe
  • Juan de la Cruz
  • De grondstof van alles
  • klokken
  • Sprokkeltjes 3
  • De boer en God
  • Zien
  • Sjamanisme
  • Alles heeft zijn uur en zijn tijd....
  • Sterven
  • Verandering
  • In de dood kun je niet wonen
  • Zomer
  • De preek
  • Herman Hesse
  • Als ik voor jou mag zijn...
  • Christelijke spiritualiteit
  • Als ik vandaag.....
  • Bij de kapper
  • Handen
  • Upanishad
  • Soefi-gedachte
  • Stratenmaker
  • Wat is een zoeker?
  • Pinksteren
  • 4 mei
  • Eens was er...........
  • Zoekende
  • Jarig!
  • Het wereldoordeel van onze tijd
  • Wat was
  • Citaten van James A. Long
  • De opstanding
  • Niet meer bang zijn
  • Ik heb de hele winter niet geweten......
  • Ik wil alleen maar aardig zijn
  • Aan een moeilijk vertrooster
  • Persoonlijke God
  • Hoop die in ons is
  • Leven
  • Soms
  • Weten en niet-weten
  • De beste wensen voor 2008
  • Stille Nacht
  • Geen ster te zien
  • Herman Pleij en Erasmus
  • Legende over St. Nicolaas
  • U hebt mijn handen gevuld
  • Soefi Inayat Khan
  • Sprokkeltjes (2)
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (3)
  • Bij de bushalte
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (2)
  • Waar de geest zonder vrees is.........
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
  • Dierendag 2007
  • Er was eens een koning in het Midden Oosten...........
  • Afscheid
  • Een schaduw van God
  • De wind
  • De Stilte
  • glimlach
  • De schaapherder
  • Gezegend de hand
  • Het begrip 'zonde'
  • Zo waait de wind
  • De zin van het leven
  • Waak
  • Een niet noodzakelijk gebeuren?
  • Gedachten en gedichten uit Afrika
  • Sprokkeltjes
  • Wetenschap en mythologie
  • We hebben elkaar nodig!
  • Tijd en ruimte
  • Zondagmorgen
  • Atman
  • Nederland op zijn breedst
  • Ondanks alles
  • Religies
  • Kleuren van Licht
  • Verlangen
  • 2e verjaardag!
  • Rikkert Zuiderveld
  • Paas in Twente
  • De Stilte
  • De Vlinder
  • Vroege lente!
  • De langste reis......
  • Pijn
  • De weg van sterven en verrijzen
  • Bewustsynstroom
  • Uit de school geklapt
  • Luisteren
  • Een mens is deel van het geheel
  • Onze dromen
  • Drie Koningen
  • Een 'na-de-kerst-verhaal'
  • Eindejaarswens
  • Advent
  • Vrije wil en noodlot
  • Mirrewinterhoarn
  • Sint Nicolaas
  • De soepsteen
  • Najaarsgedicht
  • Kunnen wij zelf bepalen wat wij denken en voelen?
  • Wie dan wel?
  • De Hermetische Schakel
  • Herfst 2006
  • We bidden tot dezelfde God
  • Avondliedeke
  • Dierendag 2006
  • De zachtmoedige en de gewelddadige kant van religie
  • Er komt een morgen
  • Hagenpreek
  • Tijd is geen lijn
  • Zelf moet je het vinden
  • Citaat Paul Tillich
  • Echo
  • Stilte
  • De Oneindige openbaart zich uitsluitend in het gelaat van de ander
  • Voor hen die op vakantie gaan!
  • Dit ben jij zelf....
  • Geen dag kan zo beginnen.......
  • De vrome man
  • Een vrolijkheid in ons
  • Wie heeft de waarheid?
  • De tuin
  • Iets en Niets
  • Sprookjes, mythen en sagen
  • Opdat zij uw goede werken mogen zien
  • Een mysterie voor elk mens anders
  • oorlogstijd: 10 mei 1940 - 5 mei 1945
  • Enkele uitspraken van Alan Watts
  • Wetenschap is ook geloof
  • Pasen
  • Eerherstel voor het Koninkrijk
  • Hieperdepiep hoera!
  • Dagsluiting
  • Het Geitenweitje
  • Religie en haat
  • Het is niet altijd wat het lijkt
  • Ik weet iets goeds van jou!
  • De regenboog
  • Twentse weerspreuk
  • Een afscheid van de God die ingrijpt
  • De onontkoombare dood
  • Orgaandonatie
  • De kleine golf
  • Grensgangers van het christendom
  • Ik ben vandaag zo heppie!
  • Er is één God
  • Geloven is een persoonlijke zaak
  • Religieus en wetenschappelijk denken niet met elkaar in tegenspraak
  • Daglicht
  • Wij houden ons nooit aan het heden
  • Wintermorgen in het bos
  • De natuurlijke tijd
  • Nieuwjaerswensch
  • Eindejaarswens!


    Vrij - zinnige gedachten,gedichten, verhalen en berichten
    10-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kabbala en de ziel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kabbala en de ziel

    Over de Kabbala heeft mevr. Magda van der Ende, uit Amersfoort voor onze geloofsgemeenschap een boeiende lezing gehouden.
    In de Kabbala zijn verschillende richtingen, maar mevr. v.d.Ende houdt zich bezig met de klassieke traditie die gebaseerd is op de bijbel. Bij haar uitleg werkt zij met het schema levensboom en de ladder van Jakob. Zij is theologe en vertaalster van het boek Kabbala en Exodus van Zév ben Shimon Halevi. Voor haar vredeswerk ontving zij enkele jaren geleden de Ghandi vredesduif.

    De levensboom, vertelde zij, bestaat uit driehoeken die elkaar overlappen. Het bovenste deel is wit, daarna volgt blauw, paars en roodachtig. Ze geven de relatie weer tussen Hemel en Aarde, tussen boven en beneden, tussen binnen en buiten, tussen mens en God. De mystici die deze vorm van de Kabbala praktiseren houden zich bezig met de grote levensvragen. Het doel is de sacrale Eenmaking tot stand te brengen tussen mens, schepping en Schepper. In de Kabbala wordt de fysieke dood gezien in het licht van verschillende bewustzijnsniveaus. Het fysieke deel keert terug naar de stof en wordt weer opgenomen in de cyclus van de natuur.
    Vanaf de12e-13e eeuw spreekt men over kabbalisten, maar volgens de kabbalisten zelf is deze mystiek al ontstaan bij het scheppingsverhaal. Het is een zoektocht naar een ruimere wereld. Dit geldt trouwens ook voor de christelijke en islamitische mystiek We spreken over hemel, nirwana of paradijs. Vóór de schepping was het absolute Niets. De term ‘Niets’ wordt gebruikt omdat je er eigenlijk niet over kunt praten. Dat is structuur aanbrengen. Een belangrijk gebod is: Gij zult geen beelden maken. We moeten iets niet vastleggen, maar open houden. Andere termen zijn: Het Absolute Al of het Absolute Licht. De kabbalist zegt: God was ‘Al Één’ en God was ‘al(l)een’. God wenste God te zien. Hij creëerde een vacuüm waarin het goddelijke licht uitstroomde. In tien ‘vaten’ bundelden tien verschillende kwaliteiten van God zich samen en door samentrekkingen en uitvloeiingen ontstond de boom des levens, het prototype van de mens en het begin van de schepping.
    Dan gaat er iets mis. Doordat, zoals het genesisverhaal symbolisch vertelt, Adam en Eva eten van de verboden vrucht, worden ze verdreven uit het Paradijs. Dat is de scheiding. De delen die eerst niet fysiek waren krijgen nu een fysieklichaam. Hiermee moet de mens ervaringen op doen en met die ervaring kan hij weer terugkeren naar het Paradijs. Het verhaal van de schepping is een indaling in het fysieke.
    In het boek Exodus gaat het verhaal terug. Het verlangen naar bevrijding uit het fysieke. We gaan door de Rode Zee en de woestijn. In de woestijn krijgen we manna, het spirituele voedsel.Het valt voor je voeten. Maar je moet niet meer willen nemen dan je nodig hebt (teveel spiritualiteit kun je niet verteren). Dan gaan we 40 jaar door de woestijn. Dat wil zeggen dat we door alle bewustzijnslagen gaan. De bewustzijnslagen van de ziel zijn: 1. het lichaam 2. het ego 3. bereidheid je over te geven 4. bewustwording 5. het bewustzijn van jezelf. 6. het loslaten van jezelf en 7. het contact met het goddelijke.
    Behalve de grote levensboom is er ook nog een eenvoudiger model, de kleine levensboom, waarover Mevr. v.d. Ende ook uitleg gaf met behulp van bijbelverhalen.

    Aan het eind van de lezing kwamen nog een paar vragen, zoals: Wat zegt de Kabbala van Jezus Christus? Antwoord: De kabbalisten zijn van mening dat er altijd een Messias op aarde is. Het is een energie die doorstroomt. Daarom is er vóór en ná Jezus ook weer een Messias, anders wordt de energiestroom verbroken.
    Een andere vraag:Wat verwacht men van een hiernamaals?
    Antwoord: Er zijn verschillende stromingen in de Kabbala, maar deze vorm gaat uit van vele levens. Mevr. v.d.Ende gaat er van uit dat ze het leven nog wel een aantal keren zal herhalen.

    10-10-2005, 07:49 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    04-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 oktober, dierendag en St.Franciscusdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Franciscus van Assisi werd geboren in 1182 in Assisi en stierf op 4 oktober van het jaar 1226 vlakbij Assisi. Twee jaar na zijn dood werd hij heilig verklaard.
    Franciscus werd vooral bekend door zijn bijzondere verhouding tot de natuur.
    Hij sprak met de vogels, maakte de wilde wolf tam en noemde de zon zijn broeder en de maan zijn zuster. Omdat Franciscus zo’n grote dierenvriend was, is zijn sterfdag in 1929 in Wenen uitgeroepen tot Werelddierendag.
    Op 4 oktober 1930 werd dierendag in Nederland voor de eerste keer gevierd.

    Ter ere van Franciscus volgt hier Het Zonnelied, naar gezang 400 uit het Liedboek voor de Kerken van de Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied (1973).
    Het is een vertaling van J.W. Schulte Nordholt.
    Hoewel het een na laatste vers over ‘het sterven in de staat van doodzonde en eeuwig kwaad’ mij wel een beetje ver gaat, vind ik het een mooi lied en ‘het zingt zo heerlijk weg’. O, ja, achter elke regel kom nog ‘halleluja’, en daaronder nog een regeltje halleluja's, maar het is zo al lang genoeg dunkt mij.

    Almachtige, verheven Heer,
    aan U behoort de lof en eer.
    Wie kan U loven als Gij zijt,
    wij zegenen uw heerlijkheid.

    Geloofd om gans uw creatuur.
    Ten eerste om dat blinkend vuur,
    die warme schitterende bron,
    de heer des hemels, broeder zon.

    Hij is zo heerlijk in zijn pracht,
    verdrijft zo stralende de nacht,
    en geeft ons dag aan dag zijn licht,
    als afglans van uw aangezicht.

    Lof zij U Heer om zuster maan,
    om al de sterren die er staan.
    Zij tintelen in klare pracht,
    als edelstenen in de nacht.

    Geloofd zijt Gij om broeder wind,
    om lucht en wolken welgezind,
    daar Gij met alle wind en weer,
    uw schepslen onderhoudt o Heer.

    Voor zuster water danken wij.
    Hoe nederig en trouw is zij,
    als zij ons dient, hoe kuis en goed,
    hoe kostbaar in haar overvloed.

    Lof zij U Heer om broeder vuur,
    die ons verlicht in ’t nachtlijk uur,
    die zo robuust en vrolijk is,
    zo dapper in de duisternis.

    Geloofd om moeder aarde, Heer,
    ons leven staat in haar beheer,
    zij geeft ons vruchten zonder tal,
    en bonte bloemen overal.

    Geloofd om elk die U bemint,
    en tot vergeven is gezind,
    in vrede pijn en moeite lijdt,
    eens kroont Gij hem met heerlijkheid.

    Lof zij U Heer om zuster dood,
    zij is op aarde sterk en groot,
    zij heerst alom, er is geen man,
    die aan haar macht ontsnappen kan.

    Wee hun die sterven in de staat,
    van doodzonde en eeuwig kwaad.
    Zalig wie doet wat Gij gebiedt,
    de tweede dood verslindt hem niet.

    Geloofd, gezegend zijt Gij Heer,
    wij brengen U de lof en eer.
    Wij willen nederig en klein,
    de dienaars van uw grootheid zijn.

    04-10-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    26-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kiemkracht in jezelf


    Kiemkracht in jezelf


    Voor buurvrouw H. te G.

     

    Hij rende weg, maar ontkwam niet,
    en werd getroffen, en stierf,

     achttien jaar oud,

    Een strijdbaar opschrift

    roept van alles, maar

    uit het bruin geëmailleerd portret

    kijkt een bedrukt en stil gezicht.
    Een kind nog. Dag lieve jongen.

     

    Gij, die Koning zijt, dit en dat,

    wat niet al,

    ja ja, kom er eens om,
    Gij weet waarom het is, ik niet.
    Dat Koninkrijk van U, weet u wel,

    wordt dat nog wat?

                                                        Gerard van het Reve



    Kiemkracht in jezelf


    De Nederlandse schrijver G.K.van het Reve (Reve) werd op 14 december 1923 geboren.

    Hij behoort volgens de kenners van de Nederlandse literatuur tot de grootste auteurs van ons taalgebied in de twintigste eeuw.In een foldertekst werd hij zelfs de ‘grootmeester van de Nederlandse proza’ genoemd. 

    In ieder geval is hij bekend geworden door zijn – enigszins autobiografische – roman De avonden, die zelfs een verfilming heeft ondergaan. Verder kwam hij openlijk voor zijn homoseksualiteit uit in een tijd waarin daar nog niet veel over werd geschreven. Ten slotte deed hij intrede in de Rooms-Katholieke Kerk. Een merkwaardige stap voor iemand die opgroeide in een niet-kerkelijk links-politiek georiënteerd gezin.

     

    Wanhopige hoop

    Het laatste punt vormt ongetwijfeld de achtergrond van zijn uitroep: ‘Dat Koninkrijk van U, komt daar nog wat van’.Van het Reve heeft niet alleen een mystieke, verinnerlijkte opvatting van geloven, maar ook ziet hij de sociaal-maatschappelijke aspecten die in de r.k. traditie in verband met geloven naar voren worden gebracht. Helaas: die goedfunctionerende aarde was kennelijk (in de tijd van de uitroep)

    Nog steeds niet aangebroken. Men leze de kranten. De bekende schrijver kon het daar natuurlijk niet bij laten zitten als (nieuw)lid van de kerk. Hij wilde dat die beloofde betere wereld er echt zou komen.

    Uit zijn uitroep spreekt m.i. zowel wanhoop (blijkbaar kan ‘god’ ook niets aan die wantoestanden doen) als hoop (als die ‘god’ iets voorstelt en invloed kan laten gelden, dan moet het toch nog goed kunnen komen). Het is een hartenkreet die voor velen, in andere situaties, zeer herkenbaar is.

     

    Doe-kracht

    Ik meen dat de grote auteur de schaduwkant van het bestaan scherp peilt, maar dat hij de verhouding ‘god-mens in verband met die geconstateerde negativiteit onjuist ziet. Zijn hoop is mijns inziens verkeerd gericht. Wie de wereld wil vermenselijken en de verhoudingen in het klein en in het groot wil normaliseren, moet geen beroep doen op een hogere macht, maar moet bij zichzelf en bij de geschiedenis van de mensheid te rade gaan. De kiemkracht van wat Reve het Koninkrijk noemt, zit in jezelf. Wie zichzelf op het spel zet (qua denkkracht of doe-kracht) zal de goede aarde in alle verhoudingen zien opbloeien. Waar het kan. 

                             Frans Brinkman

            (uit  Bijlage van Vrijzicht, december 1999) 


    26-09-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    22-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het ezeltje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

      


    M.Vasalis is het pseudoniem van Margaretha Droogleever Fortuyn-Leenmans. Zij werd geboren op 13 februari 1909 in den Haag en overleed op 6 oktober in Roden. Zij schreef poëzie, novelles, korte verhalen en essays. Het Ezeltje verscheen in 1982.




    Het ezeltj
    e

     

    In de korte, blauwe schemering
    deed ik een kleine wandeling.

    De grond was rood, gebarsten-droog.
    De lucht was dun en vreeslijk hoog,
    en blauwe distels, stijf en grillig
    ritselden driftig en onwillig.
    Stil grazend naast een grijze rots
    zag ik opeens op hoge benen
    een jonge ezel. Zijn oren schenen
    doorzichtig, zijn gelaat was trots.
    Zijn lange, ambren ogen blonken
    als water, ernstig en bezonken
    en onpartijdig was zijn blik.
    En na een korte felle schrik
    verstarde ik in verwondering.
    Of kan het eerbied zijn geweest
    voor dit schoon, ongeschonden beest,
    waarmee ik langzaam verder ging?
    Een pijnlijke herinnering:
    zo ben ik vroeger ook geweest.
    Die gaafheid en zachtzinnigheid,
    onzware ernst en droomrigheid,
    o kon ik dat nog ééns herwinnen,
    kon ik nog ééns opnieuw beginnen

     

    M.Vasalis


    22-09-2005, 15:42 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    17-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vrees voor de dood en het hiernamaals

    De vrees voor de dood en het hiernamaals

    Aangaande de dood zei mijn moeder ongeveer het volgende: Als de mens geboren wordt huilt hij, moet hij huilen om het leven te houden; een kwalijk voorteken voor de pas begonnen levensreis. Maar terwijl de nieuwgeboren mens huilt, lachen de omstanders en wensen elkaar geluk. Bij z'n dood daarentegen huilen de omstanders, terwijl de gestorvene er zo vredig bij ligt. Zou dat soms ook een voorteken zijn voor de reis die dan begonnen is?
    Tot zover de boerenwijsheid van moeder.
    Ikzelf denk over deze dingen als volgt. Ik vergelijk de mens tijdens zijn leven met de mens voor zijn geboorte. Wanneer -zo denk ik dan- de ongeboren vrucht zou weten dat hem straks een bestaan te wachten staat buiten de veilige geborgenheid van de baarmoeder en dat aan dit veilige verblijf in die beschuttende plaats op een ruwe, heel pijnlijke wijze een einde gemaakt zal worden, zou hij dan niet angstig zijn voor dit leven na de geboorte? En zou hij zich dan niet allerlei spookbeelden in z'n hoofd halen over alles wat hem daar mogelijk te wachten staat?
    Welnu -zo denk ik dan verder-, evenmin als de ongeboren vrucht zich voor kan stellen wat het leven na de geboorte betekent, kan de levende mens weten wat hem na de dood te wachten staat. We weten dat sterven vaak pijnlijk is, een worsteling. en we weten niet waarom we worstelen. Maar dit betekent niets voor wat dan volgt. En waarom heeft deze pijn, deze worsteling niets te maken met wat daarop volgt? Dat betekent niets voor wat dan volgt, omdat het een losmaken van het leven is, net zoals de vrucht zich losmaakt van de moeder, opdat hij leven zal.
    Mijn geloof is heel eenvoudig en vrij van vrees, ook op dit punt.
                                                                                                             
    Bt.
    (Uit Vrijzinnig Maandblad, Stemmen van en voor Vrijzinnigen, sept. '92)

    17-09-2005, 14:14 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    09-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie was het die de zon verzon?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



        





    Wie was het die de zon verzon
           toen de allereerste dag begon,
           die sterren aanstak voor de nacht,
           het eerste sneeuwvlokje bedacht,
           wie blies de wind zijn adem in,
           gaf mens en dier hun wezen,
           wie schreef de teksten, welke pen,
           voor merels en voor mezen?

           Je voelt als iemand  huilt of lacht
           of als de regens zingen,
           dat zich één grote lieve kracht
           verbergt in alle dingen

                          Toon Hermans  

    09-09-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    05-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blaise Pascal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Laat de mens zijn overdenkingen niet beperken tot alleen de voorwerpen die hem omringen. Laat hij de hele natuur in haar verheven en volle majesteit overdenken. Laat hij dat schitterende lichtgevende hemellichaam beschouwen dat als een eeuwige lamp is geplaatst om het heelal te verlichten; laat de aarde hem toeschijnen als een stip vergeleken met de uitgestrekte baan die deze ster beschrijft; en laat hij zich dan verbazen als hij bedenkt hoe die wijde baan van de zon slechts weer een stip is, heel klein in vergelijking met de weg die de sterren aan het uitspansel doorlopen. Maar als ons gezichtsvermogen hier ophoudt, laat onze verbeeldingskracht dan verder reiken. Onze verbeelding zal echter eerder vermoeid raken dan de natuur bij het scheppen van steeds ruimere grenzen. De gehele zichtbare wereld is maar een nauwelijks waarneembaar stipje in de wijde schoot van de natuur. Geen denkbeeld kan de uitgestrektheid van haar ruimten benaderen. We kunnen onze denkbeelden zover mogelijk uitbreiden en toch heeft wat we voortbrengen slechts de omvang van een atoom. De natuur is een oneindig grote bol, waarvan het middelpunt overal en de omtrek nergens is. Pensées, hfdst. 22                                                               Blaise Pascal

    (Pascal leefde van 1623 – 1662. Hij was een wiskundig genie, natuurkundige, polemist, wijsgeer en apologeet)

    Deze uitspraak van Pascal deed mij denken
    aan het bijbelboek Job, hfdst. 38 : 4-11

    Gods antwoord aan Job :

    Waar waart gij,
    toen Ik de aarde grondvestte?
    Vertel het, indien gij inzicht hebt.
    Wie heeft haar afmetingen bepaald?
    Gij weet het immers!
    Of wie heeft over haar
    het meetsnoer gespannen?
    Waarop zijn haar pijlers neergelaten,
    of wie heeft haar hoeksteen gelegd,
    terwijl de morgensterren
    tezamen juichten,
    en al de zonen Gods jubelden?
    Wie heeft de zee met deuren
    afgesloten, toen zij bruisend uit
    den moederschoot kwam? -
    toen Ik wolken maakte tot haar kleed
    en duisternis tot haar windselen;
    toen Ik de door Mij gestelde
    grens uitbrak,
    grendel en deuren aanbracht;
    toen Ik sprak: Tot hiertoe
    en niet verder zult gij komen,
    hier zal de trots uwer golven
    blijven staan!

    Het hele hoofdstuk is mooi, maar dat wordt te lang, daarom dit kleine gedeelte uit de bijbelvertaling van het NBG uit1954 (Ik vind dit mooier dan de Nieuwe Bijbel Vertaling, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van wennen!}.

    05-09-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    26-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Meditatief



     Meditatief

    Mag ik mijn vragen hebben over God?
    Mag ik mijn twijfels hebben over normen?
    Mag ik voorzichtig zeggen wat ik denk?
    Mag ik mijn leven spelend leren vormen?
    Mag ik bij jullie zeggen: God is dood,
    al zie ik Hem soms wel eens in mijn leven?

    Mijn twijfel, mijn onzekerheid is groot.
    maar mag ik toch mijn eigen leven leven?
    Mag ik soms struikelend mijn wegen gaan,
    omdat de normen van vandaag mij gelden?
    Ook als het niet de norm der bijbel is,
    waarover jullie mij zoveel vertelden?

    Mag ik , al ben ik soms wat negatief,
    bij jullie toch meedenken en meepraten?
    Neem mijn onzekerheid dan maar voor lief,
    als jullie mij maar in mijn waarde laten.
    Geef mij een kans toch hier mijzelf te zijn.
    Geef mij een kans mijn eigen leven uit te zoeken.

    Geef mij een kans om desnoods af te gaan,
    leer mij het leven, maar niet enkel uit de boeken.
    Geef mij een kans mijn eigen grens te zien.
    Geef mij een kans mijn eigen ruimte te verkennen.
    Geef mij een kans om groeiend stil te staan.
    Geef mij een kans mezelf te leren kennen.

    (
    Uit: Klokkenklank,officieel orgaan van de Vrijzinnig Hervormde Vrouwenfederatie in Nederland  )

    26-08-2005, 11:52 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helpt bidden niet? (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Enige tijd geleden kreeg ik een boek getiteld ‘Het licht van Azië’, een vertaling van
    dr.H.U. Meyboom uit 1910    van The Light of Asia geschreven door sir Edwin Arnold, wiens eerste uitgave verscheen in 1879. Het boekje gaat over het leven en leer van Boeddha. Deze vertaling is de vijfde druk.
    Ondanks het verouderd maar poëtisch  taalgebruik, of misschien wel juist daardoor, was het een plezier om dit ‘gedicht’ te lezen. Het hier volgende gedeelte gaat over bidden, waaraan ik al eerder ‘een blogje’ wijdde.
    Het zijn de woorden van prins Siddartha, de latere Boeddha, wanneer hij afscheid neemt van zijn slapende vrouw Yaçodharâ om zijn roeping te volgen:






    “Ik kies dit deel, omdat de jammerkreet
     des levens en van ’t scheps’lenheir mijn oor
     verscheurt en deernis met de bitt’re smart
     der lijdende aard’ geheel mijn ziel vervult.
     Ik wil genezing brengen, voor zoover
     in zelfverzaking en in kloeken kamp
     nog heil te vinden is.

    Want wie der Goôn heeft macht of meêlij?
      Wie heeft ze ooit aanschouwd?
     
    Waar hebben zij den vromen hulp verleend?
     Wat baatte ’t ooit den mensch, of hij al bad
     óf tooverzangen zong, of tienden gaf
     van koorn en olie, ’t blatend offerdier
     het leven roofde, trotsche tempels schiep,
     aan priesters spijs verschafte
     of smeekend riep tot Wishnu, Çiwa, Sûrya?
     Ach, niet een,  die werd bevrijd van ’t leed,
     ofschoon hij steeds, nu vleiend,
     vreezend straks,  zijn smeeklied zong,
     geprevel, dat als rookwalm
     dag aan dag ten hemel steeg.
    Is ooit een broeder soms
    aldus ontkomen aan des levens smart,
     aan ’t wee van liefde en scheiding,
     aan den gloed  en aan de huivering
     der koorts,  aan ’t staâg  en droef verval
     der grijsheid, aan den dood,
     zoo schrikbaar donker, en wat daarna volgt
     als bij een nieuwe went’ling van het rad
    nieuw leven nieuwe moeiten baart, de droom
     van ’t nieuw geslacht vannieuws in rook vervliegt?”


    20-08-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    14-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speuren naar sporen



    Speuren naar sporen

    Ik speur naar sporen op mijn weg
    naar tekenen van hoop
    naar voetstappen en bloemen
    naar een lijn der levensloop.

    Ik zoek naar mosterdzaad en graan
    naar kleine korrels zand
    naar ’t water uit de ware bron
    naar druppels dauw op ’t dorre land.

    Ik zoek naar warmte en naar moed
    naar antwoord op veel vragen
    naar vriendschap en saamhorigheid
    naar vonkjes vuur in donk’re dagen.

                               Ali Hoorn (uit: Doorgeefluik, blad van de 
    Vrijzinnige Geloofsgemeenschap N
    PB Dinxperlo)

    14-08-2005, 13:29 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    06-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sri Ramakrishna



    Sri Ramakrishna werd geboren op 18 febr. 1836 in Kamarpukur, een plaatst ongeveer 90 km ten Noordwesten van Calcutta.Hij beoefende verschillende religieuze tradities waaronder de islam en het christendom en ontdekte dat alle religies wáár zijn.
    Hij verkondigde de uitspraak: yato mat, tato path, wat wil zeggen:
    zoveel geloven, zoveel wegen.
    Een van zijn bekendste leerlingen was Swami Vivekananda.

    Eens, in een droom, werd Narada hoogmoedig en hij verbeeldde zich in die droom de meest toegewijde dienaar van God te zijn die men op aarde zou kunnen vinden. God merkte dat op en zei tegen hem: “Narada, ik wil dat je kennismaakt met een van mijn vurigste aanbidders”. Narada begaf zich naar de door God gewezen plaats en trof daar een landbouwer aan die ’s morgens heel vroeg opstond, God aanriep, zijn ploeg pakte en hard werkte tot aan de avond. Voor hij ging slapen wendde hij zich nog een keer tot God.
    Narada vroeg zich af hoe die dorpeling, die volkomen opging in zijn materiële taak en die helemaal niet leek op een toegewijde dienaar, voor God een vurig toegewijde zou kunnen zijn. Hij keerde terug en vertelde God zijn indrukken over zijn nieuwe kennis. Vervolgens zei God tot hem: ”Narada, neem deze beker vol olie en ga met deze beker het hele dorp door, maar let erop, dat je geen enkele druppel morst.” Narada voldeed aan zijn opdracht en keerde terug. “Wel”, vroeg God, “hoeveel keer heb je aan mij gedacht terwijl je het dorp doorliep?” ”Niet eenmaal, hoe zou ik dat hebben kunnen doen, ik moest toch voortdurend deze tot de rand gevulde beker in het oog houden?” Daarop zei God tegen hem: Als je je geest zo volledig hebt moeten concentreren om deze beker te dragen zonder een druppel te morsen, dat je mij volkomen bent vergeten, begrijp je dan de verdienste van die dorpeling die, terwijl hij het gehele gewicht van zijn gezin en zijn werk draagt, toch twee keer per dag aan mij denkt?”
         Sri Ramakrishna




    06-08-2005, 07:41 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    30-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zachte krachten zullen zeker winnen in 't eind........
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      

     

    Henriëtte Roland Holst werd op 24 dec. 1869 in Noordwijk (N) geboren als Henriette (zonder trema!) Goverdine Anna van der Schalk. Haar neef was Adriaan Roland Holst (1888- 1976),
    'De Prins der Nederlandse dichters'.
    Ze was achtereenvolgens: socialiste, communiste en religieus- socialiste', en schreef o.a. de nederlandse tekst voor het strijdlied
    'De internationale'.
    Later kreeg haar werk een meer religieus karakter.
    In de 2e wereldoorlog was zij actief in het verzet.
    Zij overleed in 1952.


    .

    De zachte krachten zullen zeker winnen

    in ’t eind – dit hoor ik als een innig fluistren

    in mij: zo ’t zweeg, zou alle licht verduistren
    alle warmte zou verstarren van binnen.

     

    De machten die de liefde nog omkluistren
    zal zij, allengs voortschrijdend, overwinnen,
    dan kan de grote zaligheid beginnen
    die w’als onze harten aandachtig luistren

    in alle tederheden ruisen horen
    als in kleine schelpen de grote zee.

    Liefde is de zin van ’t leven der planeten,
    en mense’ en diere’. Er is niets wat kan storen
    ’t stijgen tot haar. Dit is het zeekre weten:
    naar volmaakte Liefde stijgt alles mee.

    Henriëtte Roland Holst - van der Schalk (1869-1952)

    Foto: Wikipedia

    De vrije encyclopedie                              

    30-07-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    22-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helpt bidden niet? (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


     
    Zo vriendelijk en zo veilig
    als het licht,
      zoals een mantel
    om mij heengeslagen,
      zo is mijn God,
    ik zoek Zijn aangezicht,
      ik roep Zijn naam,
      bestorm Hem met mijn vragen.
                                    Huub Oosterhuis

    Helpt bidden niet?

    In De Twentsche Courant Tubantia las ik op 17 juli jl. een artikel over de kracht van het gebed.
    De kop luidde:
    ‘
    Wetenschappelijk bewijs: bidden helpt niet’
    Dit bleek uit een onderzoek dat gepubliceerd werd door het Britse medische tijdschrift
    The Lancet.
    Gebeden voor mensen die een hartoperatie ondergingen, verhoogden hun kansen op genezing niet en maakten evenmin de kans op overlijden kleiner.

    Ik citeer: ‘Amerikaanse artsen van het Duke Universitair Medisch Centrum in North Carolina onderzochten 748 patiënten die op het punt stonden onder plaatselijke verdoving een slagaderlijke hartoperatie met een katheter te ondergaan. De groep patiënten werd verdeeld tussen mensen voor wie op afstand gebeden werden gezegd door christenen, moslims, joden en boeddhisten en mensen voor wie niemand zich tot hogere machten richtte. Na zes maanden bleek er geen wezenlijk verschil tussen de patiënten voor wie was gebeden en de andere zieken. Een vergelijkbaar aantal mensen was overleden, had een hartaanval gehad of moest opnieuw worden opgenomen in het ziekenhuis.’

    De website NU.nl vertelt verder: ‘De mensen die begeleiding aan het bed hadden gehad, bleken daarvan echter wel baat te hebben. Ze waren minder gespannen en bezorgd voorafgaand aan de operatie en het aantal overlijdens in die groep was na een half jaar iets lager dan in de groep patiënten die het zonder de technieken had moeten doen.’

    In de bijbel zegt Jezus over bidden: “Daarom zeg ik jullie: vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan”. (Lukas 11: 9 en 10)

    En: “En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen”. (Johannes 14: 13 en 14)

    Bidden verandert de wereld niet.
    Maar bidden verandert de mensen en de mensen veranderen de wereld.
    Albert Schweitzer

    * * *

    P.s. Op 26 augustus las ik  een artikel in Trouw van Marc van Dijk, getiteld:
    Oude heiligen werken ook bij moderne ziekten.
    Met betrekking tot het onderzoek over bidden, waarover het medisch tijdschrift
    The Lancet  publiceerde ,
    schrijft hij:
    'Wellicht hebben de gebedsgroepen zich simpelweg niet tot de juiste heilige gewend.  Hadden ze maar de beschikking gehad over het nieuwe handboek 'Geneesheiligen in de Lage Landen'.  Dan hadden ze, bijvoorbeeld, geweten dat Theresia van Avila, wier hart in een visioen door een engel werd doorboord, de aangewezen heilige is bij hartfalen. Maar zijn er überhaupt nog mensen die dat weten?'

    22-07-2005, 07:32 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is waarheid?



    Op spiritueel gebied kan een mens alleen iets als waarheid aannemen wat hij innerlijk zo beleeft.
    Werkelijk bewijs komt van binnen, niet van buiten.
    Wie zijn overtuigingen probeert te baseren op meningen die van buitenaf komen door woord en geschrift,
    die kan de waarheid voor zichzelf niet vinden.
    Alles wat van buiten komt, mag slechts een stimulans zijn voor het eigen ervaren, doordenken en beleven, waaruit het eigen inzicht oplicht.
    Wie aan de letter vasthoudt, zal nooit het wezen begrijpen.

       
    E. Székely

    18-07-2005, 13:25 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    07-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God is een louter niets...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Van de mysticus Angelus Silesius
    (1624-1677),
    Pseudoniem van Johannes Scheffler,
    is het volgende gedicht

    God is een louter niets,
    Hij kent noch hier noch nu,
    hoe meer gij naar Hem grijpt,
    hoe meer ontglipt Hij u.

    God schept de wereld nóg,
    en dat verwondert u?
    Maar er bestaat bij Hem
    noch vóór, noch ná, slechts nú.

    Verbergt zich God voor ons,
    zoals ik u hoor spreken?
    Dan moet gij uzelf wel
    heel diep voor Hem versteken.

    Hoe meer men van God kent,
    hoe meer men zal beamen,
    dat men van wat Hij is,
    steeds minder kan benamen.

    Onmetelijk is God,
    en toch valt Hij te meten:
    vergeet ik eigen maat,
    ik zal zijn grootheid weten.

    Verlangt gij iets van God?
    dan weet ik dit gewis:
    hoe heilig gij ook zijt.
    dat Hij uw afgod is.



     

    07-07-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    01-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lama Tarthang Tulku Rimpoche


     

    Voorbij het geloof van elke religie

    ligt de waarheid van de menselijke geest.

    Voorbij de macht van staten

    ligt de kracht van het menselijk hart.

    Voorbij de menselijke rede zijn de krachten van wijsheid,

    liefde en helende energie werkzaam in het universum.

    Als wij vrede kunnen vinden in ons eigen hart,

    maken wij contact met deze universele krachten.

    Dit is onze enige hoop.

     

    Bovenstaande tekst is van Lama Tarthang Tulku Rimpoche,

    een balling uit Tibet, die naar de Verenigde Staten ging om de wijsheid en kennis van het Tibetaanse boeddhisme voor het westen toegankelijk te maken. Hij stichtte het Tibetan Nyingma Meditation Center,

    waar belangstellenden kennis kunnen maken met de Nyingma traditie van het Tibetaanse boeddhisme.

    In 1969 richtte hij daar het Tibetan Aid Project op met het doel de Tibetanen te helpen bij hun pogingen hun cultuur te behouden.

     

    01-07-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    23-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wonderen



    Wonderen

    Vanavond heb ik in tien minuten tijd wel vijf wonderen meegemaakt.
    Wonderen?
    Ja, wonderen.

    Geloof jij dan in wonderen?

    Ja, en ik weet ook hoe God eruit ziet.
    Huh?
    Ja, 't is een man.
    En dat zeg jij? Jarenlang heb je je met feministische theologie beziggehouden en nu kom je me vertellen dat God een man is?
    Ja, maar niet zo maar een man. Hij lijkt op Jerommeke, Superman, de man van zes miljoen, Robocob, muscles from Brussels... en hij houdt van Nederlanders.
    Heb jij soms gedronken?
    Nee hoor, alleen maar even naar de stad gefietst. En dat levert dit gebazel op? Niks gebazel
    Hoe zit dat nu met die wonderen?
    Eerst waren er lichten en toen geraas en gedruis... vervolgens een oorverdovend lawaai... en toen, toen stond er een mens op.
    Je hebt koorts.
    En de volgende zoefde rakelings langs alle duivels heen.
    Je kijkt teveel sciencefiction.
    Een ander werd ter aarde neergeworpen, maar werd onmiddelijk verheven.
    Waar heb je het toch over?
    Weet je wel hoe Superman alles kan tegenhouden? Hoe Jerommeke alles op zijn weg kan verplaatsen? En die bionische man, wat deed die ook alweer?
    Ach, het was wonderbaarlijk, eentje werd bijna verpletterd, maar tot op de millimeter nauwkeurig werd alles op tijd stilgezet.
    Zal ik maar de mannen in witte jassen bellen?
    Dit is echt alleen maar in Nederland mogelijk. God is echt met de Nederlanders.
    Zeg nu eens, waar heb je het toch over?
    Het verkeer: hoe fietsers en auto's hier continu elkaar net niet raken ondanks de onmogelijke manoeuvres die ze allemaal uithalen. Dat is toch een godswonder, dat is toch het bewijs dat God superman is!

    Els Maeckelberghe
    Uit: Fier, Vrouwen - Religie - Spiritualiteit


    23-06-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    16-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedicht: Samen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

       


      Samen

     
    Als alles grijs is,
      dan kom ik bij je
      en veeg het venster voor je schoon,
      want zonder uitzicht
      is er geen leven.
      Kom, we proberen het gewoon.

      Als alles zwart is,
      geen hand voor ogen,
      steek ik een kaars aan in de nacht
      en pak je hand vast,
      dan gaan we samen
      en er gloort licht, heel onverwacht.

      Als alles koud is,
      heb ik twee armen
      en sla die beide om je heen.
      God geeft ons warmte
      om die te delen,
      ook als de zon voor je verdween.

      Als alles licht is,
      is er de blijdschap
      dat God toch steeds weer mensen geeft,
      in samen huilen
      en samen lachen
      heb je iets van zijn heil beleefd.

            Trudy Stilma-Broertjes
            (uit: Dichter bij Elkaar)

    16-06-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    04-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evolutie of creationisme? (1)


    Evolutie of creationisme

    Al eeuwen lang houdt men zich met deze vraag bezig. Ook tegenwoordig is die weer aan de orde.
    De Nederlandse minister van onderwijs, Maria van der Hoeven, wil hierover een debat voeren, wat tot veel kritiek heeft geleid. Volgens haar moet erkend worden dat de evolutietheorie niet compleet is en dat we nog steeds nieuwe dingen ontdekken. Ze wil in de discussie ook de Intelligent Design theorie (ID) betrekken. Dat is een stroming in Amerika, een verkapte vorm van creationisme, die een bewust ontwerp achter het leven op aarde vermoedt. Men vindt dat een minister van onderwijs zich beter met andere zaken bezig kan houden.

    Nu hield professor Cees Dekker kort geleden een lezing in Utrecht, voor een gehoor van voornamelijk studenten. En hierover las ik een artikel van Emiel Hakkenes in het dagblad Trouw van 27 mei jl.
    Professor Dekker noemt zich een ’theïstische evolutionist’ en is van mening dat je heel goed de evolutietheorie kan bevestigen en tegelijkertijd geloven dat God de aarde geschapen heeft.

    Ik citeer nu verder uit het artikel van Emiel Hakkenes in Trouw van 27 mei 2005:
    “Schepping en evolutie sluiten elkaar niet uit”, zegt Dekker. Maar de wereldbeelden van de verstokte aanhangers van beide visies conflicteren wel. Is de mens nu geschapen naar Gods beeld of een schitterend ongeluk en dus een wegwerpproduct?”
    Dekker rekent zich tot de ‘theïstische evolutionisten”: “God is de schepper van het leven en de evolutie toont ons hoe hij dat gedaan heeft.” Daarin onderscheidt Dekker zich van de creationisten die Genesis 1 letterlijk lezen, maar ook van de ‘materiële evolutionisten’ die alles op toeval baseren. Een spontane oerknal is voor die laatsten het begin van onze aarde. Dekker ontkent die oerknal niet, maar ziet in de explosie van energie en deeltjes God die zegt: ‘er moet licht zijn’. Dekker: “Deze theïstische visie geeft een rationeel en bevredigend perspectief.”

    (…………)”Je kunt niet logisch aantonen dat geloof in God onzin is”, meent Dekker. En: “De kans dat de eiwitten die de basis van alle leven vormen spontaan in de juiste noodzakelijke volgorde zijn geraakt is even groot als de kans dat een volkomen willekeurige reeks letters een leesbare zin geeft: nul”.De wetenschapper is grootmoedig genoeg om toe te geven dat hij ook niet alles weet. Hoe het kan dat mensen dingen kunnen die dieren niet kunnen, zoals hun eigen bestaan overdenken? “Geen idee”, zegt Dekker. En als God de schepper is, wie heeft God dan geschapen?” Dat gaat mij boven de pet. Maar de bijbel zegt dat God er altijd is geweest, hij gaat tijd en ruimte te boven, want die heeft hij zelf gemaakt. Misschien dat ik het Hem eens kan vragen als ik voor hem sta”.

    ----------------------------------

    Op het bovenstaande ontving ik een reactie van Eric.
    Hij schrijft:
    Wat het creationisme voor sommigen zo aantrekkelijk maakt is niet in de eerste plaats het idee van een almachtig opperwezen, maar het idee dat de mens het toppunt en einddoel van de evolutie is, daarbij ziet men over het hoofd dat een relatief primitief 'schepsel' als het griepvirus blijkbaar in staat is zich te wapenen tegen zowel de natuurlijke antistoffen die de mens aanmaakt, als de verschillende afweermiddelen (lees medicamenten) die de mens ontdekt of uitvindt.
    Zie ook in mijn blog de column
    'creationisme en evolutie' van 20 mei.
    De url voor deze blog is: blog.seniorennet.be/eric_l
    (Atentie: het laatste is geen 1, maar de letter l)



    04-06-2005, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    28-05-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit: oud hindoegeschrift



    ‘O, mijn God… lang heb ik gedwaald… vergeef mij…

    In mijn gedachten heb ik mij een beeld van U gevormd,
    U, Die onvoorstelbaar, Ondenkbaar, Onkenbaar… Mysterie bent… en wilt blijven…
    In mijn bekrompen visie heb ik U alleen maar als Schepper gezien,
    U, Die ook Onderhouder en Vernietiger bent…
    Ik heb U gehouden voor de rechtvaardige rechter
    die het goede beloont en het kwaad bestraft,
    U, Die het goede én het kwade, ja iedere eigenschap en elke tegenstelling te boven gaat…
    In hymnen, in lofzangen heb ik gemeend U te moeten loven en prijzen,
    U, Die ik daarmee (ongewild) tot menselijk niveau heb neergehaald…
    In tempels en heilige plaatsen alléén heb ik gemeend U buiten mijzelf te moeten zoeken,
    U, Die Alomtegenwoordig bent… en in en door alles en ieder, ook door mij ,werkt’…
    In mijn gebed heb ik U Vader genoemd,
    U, Die ik met evenveel, ja met meer recht Moeder had kunnen noemen...
    In mijn gebed heb ik U om gunsten gesmeekt,
    U, Die Zich geen gunsten laat afdwingen…
    U, Die Zich niet laat ompraten…
    En door mij zó tot U te richten, heb ik U met Persoonlijkheid bekleed,
    U, Die niet persoonlijk kán zijn… ook niet Onpersoonlijk…
    U, Die ik (ongewild) met ‘U’ moet blijven aanroepen,
    omdat ik mij niet beter kan uitdrukken…
    Voorbij de zintuigen en de ratio, in ogenblikken van ontvankelijkheid
    heb ik Uw Aanwezigheid, Beeldloos, Vormloos en Naamloos, in Stilte mogen ervaren.
    Ik weet nú dat U alléén zó ‘gekend’ kan worden,
    U, mijn diepste Zelf, Grond van mijn bestaan, Atman…
    U, Onuitputtelijk Verband, Grond van alle bestaan, Brahman…’

    28-05-2005, 10:08 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind. Albert Einstein

    Archief per maand
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Lieve groetjes van uit De Klinge
  • maak er een mooie zondag van
  • Groetjes,
  • groet van Gitta
  • zeer interessante info Postduif

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    berenjoske
    blog.seniorennet.be/berenjo


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!