Vorig weekeind toonde Kimberley De Frene haar modecreaties in ontmoetingscentrum De Coorenaar in Desselgem. Ze gaf haar tentoonstelling als titel ‘Flanders Fields. Chicks with guns’. Het gaat om haar eindwerk van haar opleiding modevormgeving aan Syntra West te Roeselare en daarbij liet ze zich ook inspireren op het actuele thema van de Eerste Wereldoorlog. Kimberley toonde er een tiental van haar creaties.
Er was heel wat belangstelling voor deze bijzondere tentoonstelling in het kader van de Eeerste Wereldoorlog. De tentoonstelling werd vrijdag al officieel geopend, waarbij drie vertegenwoordigers alle lof hadden voor het initiatief van de Desselgemse Kimerly De Frene. De Waregemse cultuurschepen Pietro Iacopucci lichtte het cultuurbeleid van de stad Waregem toe en binnen het thema van de tentoonstelling gaf hij ook enkele activiteiten mee die de stad organiseert ter herdenking van Wereld Oorlog 1. Voordien had eerste spreker provincieraadslid Marleen Rogiers al toelichting gegeven bij het provinciaal cultuurbeleid met speciale aandacht voor de activiteiten in functie van honderd jaar Groote oorlog.
Het was Joris Vanderborght, die uiteindelijke de tentoonstelling zelf inleidde. Hij gaf uitleg bij de inspiratie van Kimberly en hoe deze in verband staat met Flanders Fields. Bijkomende attractie waren de tentoongestelde foto’s van professionele (mode)fotografen.
Het was boeiend om zien hoe Kimberly Flanders Fields verwerkt had in haar collectie en waar ze haar inspiratie van gehaald heeft. De bezoekers waren vol lof over de bijzondere collectie en de link met WO1. De wat oudere Desselgemnaren , die geboren zijn in de periode vóór en vlak na 40-45 noemden deze oorlog toepasselijk d’anderen oorlog om verwarring met die Tweede Wereldoorlog te vermijden.
“Kimberly is geen Barbie"
In zijn toelichting belicht kunstkenner Joris Van der Borght Kimberly als kunstenaar. Hij maakt duidelijk : “Kimberly is geen Barbie”. Joris Van der Borght is gallerist van Bruthaus, door BAM (Instituut voor beeldende, audiovisuele en mediakunst) erkend als een off-space gallery voor beeldende kunst. Hij heeft 25 jaar ervaring als beeldend kunstenaar, was 20 jaar docent beeldende kunsten, 3D en kunstfilosofie en geeft nog regelmatig gastcolleges op kunsthogescholen en wordt regelmatig gevraagd als jury voor wedstrijden en afstudeerprojecten.
“Ik denk dat enige toelichting wel een blik kan verruimen en Achtergrond kan bieden om beter te begrijpen waarover deze creaties gaan. Mode is niet vrijblijvend, styling geeft wel degelijk kleur, emotie en inhoud weer. Dit toont de persoonlijkheid van de creator! Kimberly nodigt als creator dan ook uit om dit werk zo te zien. Een aantal stukken zijn geen pret-a-porte, maar geven aanleiding om van hieruit stukken te ontwikkelen die draagbaar uiting geven aan inhoudelijke standpunten.
Door de eeuwen heen waren er vrouwen die bewust geen chick, Barbie of doll wilden zijn. Vrouwen die de mannenwereld wilden betreden, niet zo zeer om hun gelijk te bewijzen, maar om een hoger doel te dienen. We denken hierbij onmiddellijk aan de Franse heldin Jeanne d’ Arc, We de denken ook aan de Chinese Hua Mulan en we denken aan de Britse Dorothy Lawrence... En hierbij zitten we dan meteen met een link naar het flanders fields thema waarrond Kimberly haar collectie als eindwerk heeft uitgewerkt.
Even een woordje duiding: De Britse Dorothy Lawrence was een bijzondere dame. Als reporter wilde zij het werkelijke leven in de loopgraven van de eerste Wereldoorlog meemaken om er een reportage rond te maken. De enige vrouwen die hier het dichtste bij konden zijn waren de verpleegsters en de 'campfollowers' (prostituees). Dorothy Lawrence had snel door dat ze als vrouw nooit zou worden toegelaten in de mannengesprekken van de loopgraven. Daarom tuinde ze zich om als ‘Private Denis Smoth of the 1st Batallion van het Leicestershire Regiment’.
De vrouwelijke zandlopervorm verstoppen met lagen katoenwol, de zachte teint van de huid wegschuren, de borsten inbinden, de huid met allerlei chemicaliën insmeren... De vrouwelijke eigenheid verdrukken. Ook die elementen zien we in de creaties van Kimberly, ... Maar ze brengt een evenwicht.
Als je de creaties van Kimberly aandachtiger bekijkt dan zie je gewapende harnassen, waarin en waarachter een vrouw zich kan verschuilen. Tegelijk zien we elementen waarin de vrouwelijkheid subtiel blootgeeft. Wegsteken en blootgeven... We zien ook stoere pakken waarbij de beweging, tegen elke gewapendheid, belemmerd wordt.
Een gepantserd battledress, waarbij de benen ter hoogte van de knieën bijna worden samengebonden en het stappen fragiel maakt. We denken hierbij automatisch aan hoge hakken, geisha-blokschoentjes, of ingebonden voetjes om de vrouw kwetsbaar, afhankelijk, 'on-vlucht-baar' te maken.
Kimberly is geen Barbie. Kimberly is een vrouw die vrouw wil zijn, maar niet 'ten koste van', Kimberly wil in eerste plaats zichzelf zijn en stelt daarom een aantal zaken in vraag. Ze bespeelt op heel persoonlijke wijze de dualiteit tussen feminiene en tegelijk het wegstoppen van het vrouwelijke. Ze toont de strijdbare vrouw en tegelijk de beperkingen die een maatschappij diezelfde vrouw oplegt.
Ze doet dit niet op te shockeren. Ze doet dit ook niet agerend, ze verbrand haar BH's niet op openbare plaatsen. Ze schreeuwt niet van de daken welk onrecht de vrouw wordt aangedaan. Neen... Ze is een observator van haar tijd en zichzelf. Ook dat toont een kunstenaar in wording. En ze ziet en toon hoe de sterke kant van het zogenaamde zwakke geslacht, zich afweegt tegenover de vrouwelijke eigenheid van diezelfde sexe.
Ze bouwt en ontwerpt aan gewapende vrouwen, chicks with guns, stoere wijven, met als uiteindelijke catharsis de o zo vrouwelijke poppie-kleurige trouwjurk met omfloersend capuchon, Trouwen en rouwen tegelijk!
Kimberly heeft het flanders fields thema niet gebruikt om weer eens inkijk te,geven op,de gruwelijke horror als botsing tussen oude en nieuwe tijden. Ze heeft wel gebruik gemaakt van een verzwegen vrouwelijk geheim uit dit thema om vandaar aan te tonen wat universeel bij vrouwen leeft, .. Wat bij haar leeft. Want een kunstenaar geeft zich bloot. Kimberly is geen Barbie ! Ze wil het ook niet zijn! Dames en heren, chicks with guns!”
Veelzijdig actief
Het is niet voor het eerst dat de 24 jaar jonge Kimberly De Frene naar buiten treedt. Zo stelde ze ook al drie maal tentoon in het kader van Buren bij Kunstenaars. Kimberly presenteerde daarbij acryl op doek, sculpturen uit powertex en mode-ontwerp. Haar organisatie van wandeltochten voor Oigo brachten al heel wat sponsorgeld op voor de vzw voor kankerpatiënten binnen UZ Gent. Kimberly is als dierenliefhebster ook actief binnen het hondenasiel in Zwevegem en ook heel actief binnen de sociale beweging als voorzitster van Viva en ondervoorzitster van animo Waregem.
02-07-2014, 00:00 geschreven door wareber
|