Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
20-11-2024
Waregemnaars bekroond met BESTE KAAS van BELGIE op de WORLD CHEESE AWARD !
Twee geboren en getogen jonge Waregemse ondernemers Victor Lammens en Michiel Baetens ontvingen fantastisch nieuws voor hun kaasmakerijbedrijf LITTLE CHEESE FARM (Kleine Kaasboerderij) in Lotenhulle. Ze ontvingen voor hun ‘Lotenhulle Rouge’ de World Cheese Awards van Super Gold worldwide én "Best of Belgium" voor Lotenhulle Rouge. Het zijn de Oscars van de kaaswereld.
De Waregemse ondernemers Victor Lammens en Michiel Baetens: "Met trots delen we dat onze Lotenhulle Rouge op de prestigieuze World Cheese Awards niet alleen een Super Gold-medaille heeft gewonnen, maar ook is verkozen tot "Best of Belgium" 2024 Trophy Winner. En dat is nog niet alles: in totaal hebben we dit jaar maar liefst 8 medailles in de wacht gesleept!
Met 4786 kazen uit 47 landen in competitie is deze erkenning een ongelooflijke prestatie en een bevestiging van de kwaliteit en ziel die we in onze kazen leggen. Little Cheese Farm ligt Ver van alle industrie in Lotenhulle, Aalter, waar onze eigen koeien gras van hun eigen land eten. Perfect als je weet dat het rantsoen van de koeien ook bepalend is voor de smaak van de melk en dus uiteindelijk van de kaas. Het terroir van het Meetjesland leent zich dan ook perfect voor onze kaasproductie. Dat maakt onze kaas zo uniek.
De melk voor Lotenhulle Rouge komt van onze korte keten veestapel, een gemengde kudde die gevoed wordt met wat geproduceerd wordt in het Meetjesland. Dit terroir – de rijke, lokale bodem en ambacht – geeft de melk én onze kazen hun unieke smaak. Het is een eer dat deze kwaliteiten door een panel van maar liefst 102 juryleden zijn erkend!
Deze overwinning is extra bijzonder omdat we vorig jaar, door logistieke tegenslag, niet konden meedingen. Dat maakte ons vastberadener dan ooit om onze passie en vakmanschap opnieuw te laten schitteren. De titel "Best of Belgium", samen met de andere prijzen, is een prachtige bekroning op het harde werk van ons hele team.
Dank aan iedereen die ons steunt en dit mogelijk maakt. Samen blijven we de unieke smaak van het Meetjesland delen met de wereld. Uiteraard is dit het resultaat van een fantastisch team die zich hiervoor elke dag inzet en dan ook heel erg trots op deze wereldwijde erkenning.
Bekroonde producten : Lotenhulle Rouge (super gold wereldwijd en Best of Belgium), Oranje keizer, Maigre du nord, BoereJan 5M, Boerejan 30M, Gentenaer, BoereJan 9M, BoereJan 2M, Maigre des Flandres, Lotenhulle Bufflonne, Merx Vagebolleke.
Op zaterdag 30 november om 14.30 u. presenteert het Geschied- en Heemkundig Genootschap Waregemse Verhalen haar eerste jaarboek in Bibbox (bib Waregem). Hierin brengen ze 20 boeiende historische verhalen over een breed pallet aan onderwerpen en tijdsperioden. Het ‘verhaal van Waregem’ start al bij de vorming van de Gaverbeekvlakte duizenden jaren geleden, terwijl we met de recente bouw van bruggen en sluizen langs de Leie wel heel dicht bij het heden zitten. Andere onderwerpen zijn heel gevarieerd.
De redactieraad van GHG Waregemse Verhalen kon het eerste exemplaren al inkijken. Soraya Deborggraeve, Willy De Bouvrie, Lily Vanwynsberghe en Istvan Deblanck. Ontbreken op foto Jan Decock en Bernard Delange.
Uiteraard kon Emile Claus dit jaar niet ontbreken. Ook 50 jaar E3, 80 jaar Chiro Gaverke, 100 jaar Concordia Textiles, 200 jaar brandweer, 100e geboortejaar Luc Verbeke en het Sint-Jansspel/Woestijnspel in Beveren-Leie hebben een link met een verjaardag. De Eerste Wereldoorlog komt aan bod in een bijdrage over noodgeld en in de strijders van de familie Verhaeghe, gesneuveld in de eerste dagen van die oorlog. Over de Tweede Wereldoorlog wordt aandacht gegeven aan het dossier van enkele verzetsstrijders uit Desselgem en belichten we het heldenparcours van verbindingsagente Anna Van den Broeck uit Sint-Eloois-Vijve. Alle Waregemse deelgemeenten komen nog aan bod in de wandeling naar de voorouders Benoit. De paters Oblaten komen aan bod in hun relatie met wielrenners. Op de Karmel speelt zich een bijdrage af over banbreuk, diefstal en aanranding. De Gaverbeek en de oude spoorwegberm komen aan bod met verleden en heden. De lezing over Streuvels resulteerde ook in een bijdrage in het jaarboek, dat wordt afgesloten met een les over het Woareghems dialect.
Het Geschied- en Heemkundig Genootschap is als feitelijke vereniging met 15 bestuursleden en tiental losse medewerkers erkend door de Waregemse Cultuurraad. Het Genootschap is actief met lezingen, historische verhalen op website en facebookgroep met 1500 leden. Geïnteresseerden zijn welkom, wat ook het gewenste engagement is. In februari start men ook met een stamboom café.
Het nieuwe jaarboek is een aantrekkelijk, vlot leesbaar boek in A4 formaat (21 X 29,7 cm), met exclusief fotomateriaal en unieke getuigenissen, 220 blz A4 (= 440 blz A5), kleurendruk, gedrukt in Waregem. Niet minder dan 18 auteurs werkten mee aan dit jaarboek. Het wordt zaterdag 30 november voorgesteld door bestuurslid Soraya Deborggraeve met powerpoint presentatie. Daar kunnen ook alle voorintekenaars en andere bestellers hun boek komen afhalen. Het jaarboek kan nog besteld worden op de website www.waregemseverhalen.be en de bestuursleden door betaling van 30 € op rekening BE62 9734 5792 0361 met vermelding Jaarboek. (Winkelprijs is 33 €).
Marc Feys, Jan Decock, Bernard Delange (initiatiefnemer), Willy De Bouvrie (voorzitter), Dirk Laureys, Filips Benoit, Soraya Deborggraeve, Filip Dheedene, Jorden Waeye, Lily Vanwijnsberghe (secretaris) en Marc Vercruysse. Onder meer ondervoorzitter Tom Demunter en penningmeester Istvan Deblanck ontbreken op deze foto tijdens een vergadering.
Op zondag 10 november 2024 werd de nieuwbouw van Chiro Centrum op het jeugdeiland officieel geopend. De jeugdvereniging beschikt nu over de nodige lokalen en bergruimte. De bestaande Chirolokalen werden intern verbouwd en uitgebreid. Dat herleidde de ruimtelijke impact van het vernieuwde gebouw tot een minimum, een aanpak die volledig past binnen de Gaverbeekvisie.
Chiro Centrum bestaat meer dan 80 jaar en telt ruim 300 leden en bijna 50 leiders. De nood naar extra ruimte was hoog, dus werd het hoofdgebouw uitgebreid. Op de bestaande structuur kwam een tweede verdieping en het gebouw werd ook in de lengte wat groter. Op die manier beschikt Chiro Centrum voortaan over de nodige lokalen en bergruimte voor onder meer tenten, kookmateriaal en spelmateriaal. Er zijn ook meer toiletten voorzien en er is een doucheruimte, wat handig is na bijvoorbeeld een modderspel.
De andere, oude lokalen worden nog gesloopt. De vrijgekomen ruimte werd mee opgenomen in de groene omgeving van het jeugdeiland. Door de bestaande Chirolokalen intern te verbouwen en uit te breiden, werd de ruimtelijke impact van het gebouw, volledig binnen de Gaverbeekvisie, tot een minimum herleid.
Het was een fantastische dag voor Chiro Centrum. Ze hebben niet alleen ons gloednieuwe Chiroheem geopend, maar ook Kriko gevierd, een dag vol spel, plezier, en uiteraard frietjes! Het was de perfecte brandstof voor een geweldige dag! De oudleiding was er om de frietjes lekker klaar te maken.
Het ontwerp van dit project is van de hand van Pluspunt Architectuur uit Waregem naar een ontwerp van Ellen Vantommen. Aannemer Libowar uit Waregem realiseerde het project. Tijdens de verbouwingen stelde Dieter Patteeuw een opslagcontainers ter beschikking om al het chiro-gerief veilig te stockeren. Voor deze broodnodige investering in jeugdinfrastructuur betaalde het stadsbestuur bijna 1 miljoen euro. Het nieuwe Chiroheem is nu dé plek waar nog meer onvergetelijke herinneringen gaan ontstaan!
Be-Part, Platform voor Hedendaagse Kunst, bestaat dit jaar twintig jaar! Gedurende die periode kon Waregem nog enigszins zijn oudere reputatie als kunstcentrum waarmaken. Op 30 oktober 2004 opende de inaugurele tentoonstelling Schöner Wohnen Kunst van Heden voor Alle Dagen op de oorspronkelijke maar nu spijtig genoeg gesloopte locatie aan de Westerlaan 17. Sindsdien heeft Be-Part niet alleen talloze kunstliefhebbers verwelkomd, maar ook duizenden studenten en kinderen uit heel Vlaanderen kennis laten maken met hedendaagse kunst via workshops in het Be-Part Atelier.
Maar de kunstzinnige traditie in Waregem is veel ouder. Denken we maar aan status die Georges Leroy met zijn groep rond galerij Da Vinci ruim 50 jaar geleden realiseerde en waarvan de huidige Gaverprijs voor Schilderkunst nog altijd een uitvloeisel is. En Be-Part zelf was een vervolg en op dezelfde locatie van het inititiatief 10 jaar eerder van Filips Bossuyt met ART BOX.
ART BOX
Halverwege de jaren ‘90 Hij verkocht Filips Bossuyt zijn onderneming en met de opbrengst zette hij in Waregem een kunsthuis op poten waarin hij zijn eigen, erg uiteenlopende verzameling kon etaleren en bovendien aan veelbelovende hedendaagse kunstenaars een forum wilde verlenen. Twee bestaande woningen uit 1947 werden ingepast in een nieuwe structuur van architect Frank Delmulle met een nieuwe functie. Enerzijds een galerie voor hedendaagse kunst en anderzijds waar art deco kon worden getoond. Hij doopte zijn geesteskind ART BOX een naam die zowel verwijst naar het schrijn dat een artistiek kleinood bevat, als naar een veilige ruimte waarin een kunst ligt opgeslagen, klaar om uitgepakt en vertoond te worden. Het geheel werd omgeven door een tuin ontworpen door Denis Dujardin.
Het concept dat architect Frank Delmulle bij de verbouwing voor Art Box uittekende, was dat van een rondgang in tijd en ruimte. In dit concequent, organisch geheel gaan ‘oud’ en ‘nieuw’ vlekkeloos in mekaar over en wordt de nieuwsgierigheid voortdurend gevoed. De bezoeker wordt met zachte dwang langs een door vloerspots aangeduid parcours geleid. Elke expositiehal heeft haar specifieke dimensies, lichtinval, kleuren en materialen. Zo kunnen de tentoongestelde kunstwerken in de beste omstandigheden bekeken worden.
De nadruk ligt bij de art-deco objecten, -juwelen en -meubelen enerzijds, en eigentijdse kunst en juwelen anderzijds. Maar het was geenszins een dwingende keuze, wat overtuigend werd geïllustreerd door de jukeboxen, ondergebracht op de Zotte Zolder. Vanaf de opening in september 1994 werd ART BOX gerund door Luc Hinnekens. In relatief korte periode bouwde het complex zich een stevige reputatie op als ontmoetingsplaats en klankbord voor jonge exposanten. De galerie was met een interessant programma een trekpleister voor de liefhebbers van hedendaagse kunst in Vlaanderen. Helaas werd de galerie in 2001 opgeheven en werd na een ongeval van Filips in 2003 verkocht aan de Provincie West-Vlaanderen.
BE-PART
In 2003 werd het complex aangekocht door de Provincie West-Vlaanderen, dat toen ook nog Cultuur onder haar bevoegdheden had. Het complex kreeg een niet geheel nieuwe bestemming als het BE-PART, museum/Platform voor actuele kunst. Het complex beschikt niet enkel over een aantal interessante ruimtelijke mogelijkheden, er is blijkbaar ook een werkingsbudget en -niet onbelangrijk- een kleine staf. Kunsthistoricus Patriek Ronse is degene die de werking van dit nieuwe centrum in goede en vooral interessante banen gaat leiden. BE-PART toont ambitie met drie tentoonstellingen per jaar, telkens in de herfst, de winter en de lente. De zomer wordt gereserveerd voor workshops met jongeren. Dank zij de provincie kon Waregem zich met BEPART terug als een artistiek centrum positioneren “aan het front van de actuele ontwikkeling”. Men wil hierbij vooral de jonge generatie kansen bieden, ze laten primeren op het geconsolideerde en het geconsacreerde.
Er worden buitenlandse kunstenaars uitgenodigd zodat die in dialoog kunnen treden met de kunstenaars uit de provincie en met het publiek. Voor de tentoostellingen wordt beroep gedaan op gastcuratoren. Dit is een wijze beslissing want gastcuratoren komen op die manier met de lokale situatie in contact, gebruiken hun netwerk en zo zal BE-PART in zeer korte tijd de uitstraling verkrijgen die men beoogt.
De eerste tentoonstelling wordt samengesteld door Moritz Küng, Zwitser met vaste stek in Vlaanderen. De tentoonstelling Schöner Wohnen (30 okt. 2004 - 16 jan. 2005) vertrekt vanuit de site zelf, met name de oorspronkelijk als woning fungerende villa’s. Vertrekkend vanuit de voormalige woonkamer (met haard) wordt het huis door tal van kunstenaars heringericht.
Naast de tentoonstellingen geeft men ook de gelegenheid aan een kunstenaar om in het centrum te resideren, hiervoor is een studio ingericht en ter beschikking. Hij of zij krijgt de kans om er werk en ideeën tot ontwikkeling te brengen waarbij het centrum en rol wil spelen in de productie van nieuw werk. Als eerste resident werd gekozen voor Dany Deprez. De omkadering krijgt in BE-PART ook bijzonder aandacht. Er worden rondleidingen voor volwassenen, jeugdateliers voor kinderen en workshops voor jongeren voorzien. Amarant heeft er een cursus, een ontmoeting met de kunstenaar in residentie schept gelegenheid tot discussie. En dat is wat BE-PART beoogt, een sterke participatie van zowel kunstenaars als publiek.
BE-Part huldigde het hoger genoemde principe om minder bekende kunstenaars aan bod te laten komen. Het Platform heeft niet alleen talloze kunstliefhebbers verwelkomd, maar ook duizenden studenten en kinderen uit heel Vlaanderen kennis laten maken met hedendaagse kunst via workshops in het Be-Part Atelier.
Be-Part moest na de corona-periode zijn vaste locatie in de Westerlaan 17 opgeven nadat eerder in 2018 de Provincie al zijn culturele bevoegdheid moest uit handen geven. De locatie werd om onbegrijpelijke reden niet overgenomen. Het centrum voor hedendaagse beeldende kunst kwam na lange twijfel uiteindelijk in beheer van de steden Waregem en Kortrijk. Voor Maart-Kunstroute 2022 kon Be-Part Waregem voor zijn expo nog gebruik maken van de vroegere meubelzaak in de Henri Lebbestraat 25. Be-Part verhuisde in Waregem naar een nieuwe vaste stek in een zaal van vroegere cinema op de derde verdieping van het Pand.
Cultuurbarbaar Waregem
We volgen Frank Delmulle, die naar aanleiding van de sloop van het oorspronkelijke kunstencentrum ART BOX en BE-PART in de Westerlaan 17, Waregem ‘Cultuurbarbaar’ noemt. Het gebouw, cultuurplek bij uitstek in de regio, moet plaats ruimen voor een commercieel appartementsgebouw. Volgens architect Frank Delmulle stellen de Stad Waregem en het Provinciebestuur West-Vlaanderen zich met deze beslissing als overheid boven de wet.
Dit soort ontwikkelingen roept vragen op over de waarde van culturele plekken en de impact van verstedelijking op gemeenschappen. Cultuurplekken zoals Be Part zijn belangrijk voor de lokale gemeenschap. Ze bieden ruimte voor creativiteit, samenkomst en culturele uitwisseling. De sloop van dergelijke plekken voor commerciële doeleinden leidt tot een gevoel van verlies en vervreemding in de buurt. Daarnaast kan de overdaad aan appartementsgebouwen in een gebied - en zeker in het al overgeappartementiseerde Waregem - leiden tot gebrek aan diversiteit, zorgen voor segregatie, vermindering enge uitholling van de leefkwaliteit.
De gebouwen van Be Part zijn logischerwijze opgenomen in de inventaris Onroerend Erfgoed Vlaanderen. De site Be Part is niet zomaar een verzameling van een aantal gebouwen. Het kan, wat eerder uitzonderlijk is in Vlaanderen, als een ‘gesamtkunstwerk’ beschouwd worden van historische architectuur, hedendaagse architectuur, landschapsarchitectuur en hedendaagse kunst. De historische gebouwen uit 1947 zijn ontworpen door architect Maurice Bovyn, de gebouwen uit 1994 door architectenbureau Frank Delmulle, het landschap rond de gebouwen uit 1994 door landschapsarchitect Denis Dujardin en de poorten Porta Fratum uit 2010 door het kunstenaarsduo Pieter & Robin Vermeersch. Ook waren meerdere kunsttentoonstellingen, met curator Patrick Ronse, gebaseerd op een dialoog met de site. Al dit uitzonderlijks is zonder verpinken met de grond gelijk gemaakt. Er is geen takje groen meer te bespeuren op de site. En dit ten behoeve van Residentie Pomerol, een commercieel woonproject met keuze uit één, twee of drie slaapkamers!?
Staat de overheid boven de wet? Uiteraard is gepoogd een klacht in te dienen tegen dergelijk machtsmisbruik en onrecht. Maar blijkt dat de klacht dient ingediend te worden bij de zondaars!
“Ik laat u graag weten dat ik uw mail met een klacht tegen de afbraak van het Westerlaan 17 in Waregem, goed heb ontvangen. Ik kan echter niets doen met uw klacht, gezien het agentschap Onroerend Erfgoed geen bevoegdheid heeft inzake de sloop van niet beschermde gebouwen, ook geen adviserende. Het gebouw is opgenomen in de wetenschappelijke Inventaris Onroerend Erfgoed. De bevoegdheid ligt bij de gemeentelijke overheid, waardoor u uw klacht moet wenden tot de stad Waregem.” (Vlaamse overheid, Agentschap Onroerend Erfgoed).
Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen kwamen een aantal nieuwe maatregelen uit de laatste wijziging van de kieswet in voege. Naast de afschaffing van de opkomstplicht en de aanwijzing van de burgemeester hebben de politici met wat zij noemen ‘fijnmazige verkiezingsuitslagen’ ook een beter inzicht afgedwongen in de verdeling van de keuze van de kiezers per wijk. Dat betekent dat er voor gezorgd is dat er niet alleen per wijk is gestemd, maar dat die stemmen ook per wijk zijn geteld. Vroeger werden de telbureaus ingedeeld met stembussen uit verschillende wijken. Dat waarborgde extra de anonimiteit van de stemming. Bij de recente gemeenteraadsverkiezingen werden de telbureaus ingedeeld per wijk, zodat volgens de nieuwe regelgeving fijnmazige verkiezingsuitslagen per wijk konden worden openbaar gemaakt.
Telbureau 1, 2 en 3 : Waregem Centrum (kiesbureaus 1 tem 7 + 43)
Telbureau 4 en 5 : Gaverke ( kiesbureau 8 tem 13)
Telbureau 6 : Nieuwenhove (kiesbureau 14 tem 16)
Telbureau 7 en 8 : Torenhof (kiesbureau 17 tem 21)
Telbureau 9 : Biest (kiesbureau 22 tem 24)
Telbureau 10 en 11 : Beveren-Leie (kiesbureau 27 tem 32)
Telbureau 12 en 13 : Desselgem (kiesbureau 33 tem 38)
Telbureau 14 : Sint-Eloois-Vijve (kiesbureau 39 tem 41)
Telbureau 15 : Bilkhage en Sint-Eloois-Vijve (kiesbureau 25, 26 en 42)
Sylvère Deprez (secretaris van de Vijfse Middenstand en van de Vijfse oud-strijdersbond) verzamelde de voorbije tijd heel wat informatie uit diverse bronnen over de herkomst en/of betekenis van straatnamen in zijn woonplaats. Het geheel werd gebundeld in een overzichtelijke brochure waarin elke straatnaam van de deelgemeente aandacht kreeg.
De eerste doelstelling was om - op vraag van leerkrachten uit de beide Vijfse basisscholen - info te verstrekken die ze konden gebruiken als verrijking bij leeruitstappen in de eigen gemeente of tijdens hun lessen over wat reilt en zeilt in Sint-Eloois-Vijve. Dat beantwoordt ook aan de vraag uit hun leerplan om ‘Leer Lokaal’ voorop te stellen als aanzet voor het leren over grotere entiteiten. De basisscholen kregen alle info ter beschikking en kunnen er vrijblijvend gebruik van maken.
Toen er ook belangstelling bleek vanuit diverse andere hoeken groeide de idee om de gegevens ook in brochurevorm voor andere geïnteresseerden toegankelijk te maken. Zo bereikte de samensteller een twee doelstelling nl. bij een grotere groep Vijvenaren de geschiedenis van het dorp opnieuw opfrissen of voor velen ook voor het eerst onder een ruimere aandacht brengen. Uit de eerste reacties op de brochure ‘Straatnamen Sint-Eloois-Vijve’ lijkt dit aan te slaan.
Tenslotte had Sylvère ook een derde doelstelling. Hij wilde met de brochure ook een eerbetoon brengen aan Marcel Delmotte, plaatselijke heemkundige. Marcel heeft jarenlang zijn vrije tijd besteed aan het in kaart brengen van de Vijfse geschiedenis. Zonder hem zou er over de geschiedenis van Vijve veel minder bekend zijn gebleven. De teksten van Marcel en het fotoarchief van Michel Coudyzer waren de onmisbare informatiebronnen voor de nieuwe brochure. Zij mogen terecht als mede-auteur van het nieuwe verzamelwerkje beschouwd worden.
Tenslotte is er ook een ‘Beknopte historiek van de Vijfse Middenstand’ in de brochure opgenomen. Sylvère beschouwt het na 53 jaar als secretaris als dank en hulde aan al wie zich in een bestuursfunctie van de Vijfse Middenstand heeft geëngageerd en dat nog doet.
Misschien wil je ook wel eens weten waarom een straatnaam in Sint-Eloois-Vijve die naam kreeg? In zijn brochure van 48 bladzijden probeerde Sylvère Deprez voor alle straatnamen in de deelgemeente via diverse bronnen een zekere verklaring te verzamelen. Wie waren o.a. Emile Claus, Alois Biebuyck, Ernest Brengier, Anna Germonprez, Plotho, Jan van Rode, …? Wat waren ‘ketsers’? Vanwaar de naam Vivehof, Loskoerstraat, Haspelstraat, Lindetuin, Transvaalstraat, …? Wat hebben de Roterijstraat en Lijnzaadstraat te maken met het Vijfse verleden?
De brochure is te verkrijgen voor de prijs van 15 euro bij Sylvère Deprez – Emiel Clausstraat 76, maar ook bij Bakkerij Koekegoed en in de Hoevewinkel Lambrecht-Baart.
Vzw Ten Anker, de zorginstelling die volwassen personen met een verstandelijke beperking ondersteunt, vierde haar gouden jubileum met een groot Ankerfeest in OC Nieuwenhove. Eind oktober 1974, 50 jaar geleden, werd VZW Gezinsvervangend Tehuis Ten Anker opgericht in Waregem om aan de groeiende vraag naar huisvesting voor volwassen personen met een handicap te kunnen voldoen. Op vandaag telt Ten Anker 93 cliënten en 54 medewerkers.
De organisatie had sympathisanten, bewoners en hun familie uitgenodigd voor een groot eetfestijn. Het werd een bijzondere namiddag waarbij herinneringen uit de voorbije halve eeuw werden opgehaald, en waarbij een magazine ter ere van de verjaardag werd voorgesteld. Een trotse directeur Nicolas Desmet : “We hebben een geschiedenis geschreven door mensen voor mensen, die start vanuit de gedrevenheid om mensen met een beperking een kwaliteitsvol leven te bieden en na 50 jaar met dezelfde drijfveer doorgaat.”
“Vzw Ten Anker werd 50 jaar geleden opgericht als ‘Gezinsvervangend Tehuis’. Vanuit de groeiende vraag naar huisvesting voor volwassen personen met een beperking steken een aantal sociaal voelende personen uit Waregem de koppen bijeen. Het doel is om een gezinsvervangend tehuis op te richten voor personen met een beperking die in beschutte werkplaatsen uit de regio werken. Midden 1977 was genoeg sponsoring ingezameld en kon men langs de Zuiderlaan 50 overgaan tot het leggen van de eerste steen van dat tehuis. Nog eens twee jaar later op 1 september 1979 namen de eerste bewoners hun intrek in de gebouwen. Alle bewoners gingen overdag werken in een beschutte werkplaats.
De maatschappij staat niet stil en doorheen de jaren veranderden de basisbehoeften van de bewoners, die een jaartje ouder werden. Vanaf 1994 voorziet Ten Anker permanente dagopvang. Bewoners die niet meer kunnen werken hielpen overdag met huishoudelijke taken en in 1999 startte een begeleider van Ten Anker het activiteitenatelier op met begeleide activiteiten in de kelder van de woning.
Het nieuwe millennium leidde een tijdperk in waar er sterker gefocust werd op de individuele ondersteuningsnood. Ook het activiteitencentrum kreeg een forse uitbouw. In 2002 werden aanpalend aan het hoofdgebouw in de Zuiderlaan 14 nieuwbouwappartementen gebouwd. Hier kunnen bewoners zelfstandig wonen, alleen of samen met hun partner.
Het activiteitencentrum kreeg in 2011 zijn locatie op het domein ‘Karmel’. Op 1 september 2013 startte Ten Anker samen Beschut Wonen De Rank het activerings- en activiteitencentrum ACAR als laagdrempelig initiatief dat dagactiviteiten aanbiedt. In 2015 nam ACAR neemt zijn intrek in het Torenhof en startte met een semi-industrieel atelier. Het dagbestedingsaanbod wordt ook verruimd met begeleid werken. Twee jaar later opende ACAR een tweede locatie op OC Gaverke met een kunstatelier en andere creatieve ateliers. Vanaf 2022 verhuisde de vzw haar activiteitencentrum en winkel naar de Markt. Een bewuste keuze om wonen en werk te kunnen scheiden.
Ten Anker evolueerde verder naar een moderne organisatie met een professionele uitstraling, én met een gloednieuw gebouw, dat begin oktober 2023 geopend werd door Vlaams minister Hilde Crevits. Het hoofdgebouw van de zorginstelling in de Zuiderlaan werd volledig gerenoveerd. Het voormalige gebouw met een bovenverdieping van twintig kamers, leefruimte, keuken, wasserij en bureaus barstte uit zijn voegen en was sterk verouderd. Het vernieuwde complex telt twintig kamers waar de bewoners zelfstandig kunnen wonen. De bewoners beschikken nu over ruimere en moderne kamers, eigen sanitair, een betere toegankelijkheid met rolstoel en een ziektebed, aangepaste badkamers, rustplaatsen, gesprekruimtes en een groter restaurant. De medewerkers genieten op hun beurt van meer comfort. Wat verderop, naast het jeugdcentrum, werden enkele jaren geleden reeds drie woningen voor telkens vier bewoners gerealiseerd.
“Tijdens onze reis door het verleden werd duidelijk dat er zich bepaalde tendensen aftekenen. Zo merk je bij een directeurswissel dat er een andere wind waait maar ook dat onze organisatie sterk afhankelijk is van de steeds wijzigende regelgeving van de overheid. Daar hangt de voortdurende zoektocht - noem het soms smeekbede in Brussel - aan verbonden om de nodige financiële middelen te verwerven, zodat we ons doel kunnen realiseren.”
Voorzitter Patrick Vanheusden : “Dat doel blijft hetzelfde: volwassen personen met een verstandelijke beperking ondersteunen om volwaardig deel te nemen aan de samenleving en een kwaliteitsvol leven te bieden. Daarbij merken we nog een tendens op, namelijk onze uitdrukkelijke wil - noem het Waregemse koppigheid - om onze autonomie en kleinschaligheid te behouden. Dat is niet evident in tijden van schaalvergroting. Maar we willen dat de cliënt centraal staat en dat we een warme thuis kunnen bieden waar iedereen elkaar kent.”
Ten Anker organiseert een wijnverkoop om het gouden jubileum in de verf te zetten. Wijn bestellen kan aan 10 euro per fles via katelyne.vander.cruyssen@tenankerwaregem.be, of in de winkel in Markt 25. Meer info vind je via https://tenankerwaregem.be .
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)