Waregem ergert zich regelmatig over de veelal
stiefmoederlijke behandeling van de NMBS voor de zowat 2000 gebruikers van het
Waregemse station. De laatste week kent die ergernis opnieuw een hoogtepunt
nadat de NMBS de voor volgend jaar beloofde vernieuwing op de lange baan heeft
geschoven. Bovenop het protest van het stadsbestuur startte de SPa vorige
dinsdag een pamflettenactie en liet een protestmotie goedkeuren in de
gemeenteraad. Het lobbywerk krijgt
blijkbaar gehoor als we de reactie van de NMBS mogen betrouwen, die aankondigd
om zo spoedig mogelijk de dringende herstellingswerken aan te vatten en de
grote vernieuwingswerken plant voor 2016.

Burgemeester Kurt Vanryckeghem steigerde eind vorige
maand al toen bekend raakte dat het de voor volgend jaar aangekondigde grondige
renovatie van het station van Waregem uit de meerjarenplanning werd geschrapt
en dus ten vroegste in 2024 nog eens in het Waregemse station zou worden
geïnvesteerd. Dat is ongehoord! Het gebouw is nu het lelijkste van Vlaanderen.
Het begint hier en daar af te brokkelen, zoals aan de voorgevel in de
Noorderlaan. Het stadsbestuur krijgt veel klachten. Ook over de beloofde
aanpassing van het perron. Mindervaliden moeten nog altijd naar Deinze om de
trein te nemen. De NMBS vindt ook bijkomende parkeercapaciteit niet nodig. We
sturen alle klachten door.
Ook Sp-a Waregem reageerde alert en we ontvingen
eind vorige week volgende uitnodiging: Het is onbegrijpelijk voor wie de
toestand en de gebreken van het station in Waregem kent. De Sp-a Waregem zal
dinsdagmorgen vanaf 6 u een pamflettenactie voeren aan het station te Waregem
om de reizigers te sensibiliseren en komt s' avonds tussen in de gemeenteraad
met een motie. Er werd ook een pagina geopend met url www.facebook.com/WaregemVerdientEenToegankelijkEnComfortabelStation.
Het werd een geslaagde actie, aldus Mario Verhellen
vorige dinsdag 5 maart 2013: Het werd een geslaagde pamflettenactie van deze
morgen, waar we warm kregen van de vele positieve reacties. Maar we mochten
terzelfdertijd ook vaststellen dat de pendelaars de dringende vernieuwing van
het station eisen. De gemeenteraad besliste unaniem de motie goed te keuren. Hopelijk
kunnen we me deze acties de NMBS en andere verantwoordelijken overtuigen om
alsnog dringend werk te maken van een modern, comfortabel, veilig,
klantvriendelijke en voor iedereen toegankelijk station dat de draaischijf van
het in onze stad en de brede omgeving kan zijn.
Nadat collega Veerle Deconinck de motie had
ingeleid, mochten we tussenkomsten noteren van de CD&V en NVA fractie. Beiden haalden voorbeelden aan die de
problematiek van het Waregems station schetsen. Alle fracties waren het roerend
eens met de stelling van de sp.a dat Waregem een toegankelijk en comfortabel
station verdient. Na de tussenkomsten van de raadsleden liet de
verantwoordelijke schepen noteren dat de regioverantwoordelijke van de NMBS
deze namiddag (na onze actie van deze morgen) telefonisch aan het stadsbestuur
liet weten eventueel een aantal gevraagde vernieuwingen te versnellen. We
moesten echter vaststellen dat van de verhoging van de perrons in deze geen
sprake is. Daarnaast is het flip/flop beleid van de NMBS niet van die aard om
veel vertrouwen te hebben in de betreffende toezegging. De gemeenteraad
besliste unaniem de motie goed te keuren.

Motie
vernieuwing treinstation Waregem.
Iedereen heeft het slechte nieuws vernomen : de NMBS
stelt de vernieuwing van het station te Waregem voor 10 jaar uit. Nochtans de
nood is hoog
het station is slechts gedeeltelijk toegankelijk voor mensen met
een beperkte mobiliteit, het hoogteverschil tussen perron en treden van de
trein is veel te groot, het sanitair is verouderd en matig te onderhouden, de
gevel brokkelt af,
.
Om de NMBS en andere verantwoordelijken een
duidelijk signaal te geven dat Waregem dringend (eerder morgen dan overmorgen)
nood heeft aan een modern, comfortabel, klantvriendelijk en voor iedereen
toegankelijk stationsgebouw die de draaischijf van het openbaar vervoer in onze
stad en de brede omgeving kan zijn, vraagt de sp.a gemeenteraadsfractie om
volgende motie door de gemeenteraad goed te laten keuren.
Motie
Met ontsteltenis namen de
gemeenteraadsleden van de stad Waregem kennis van de beslissing van de NMBS om
de vernieuwing van het station voor 10 jaar uit te stellen, dit
niettegenstaande de eerder gedane beloftes van de NMBS verantwoordelijken.
Ook vernemen we dat 2 stations in onze
regio die minder worden gefrequenteerd dan het station van Waregem ( dagelijks
meer dan 2000 gebruikers !), wel zullen vernieuwd worden.
Nochtans is het NMBS station van
Waregem door haar structuur en constructie weinig klantgericht en bijna
ontoegankelijk voor mensen met een beperking :
zo
kunnen rolstoelgebruikers enkel de trein nemen richting Kortrijk, indien ze een
andere richting uit willen moeten ze naar een ander station.
op
de parkeerplaats achter het station zijn parkeerplaatsen voorzien voor mensen
met een beperking, maar er is enkel een toegang via 2 trappen : 10 treden af en
tien treden op.
veel
potentiële reizigers worden afgeschrikt door
het hoogteverschil tussen de treintreden en het perron. Voor
senioren , gezinnen met jonge kinderen , mensen met buggys of
reiskoffers ,mensen die minder mobiel zijn betekent het hoogteverschil tussen
de treden van de treinstellen een drempel om comfortabel gebruik te kunnen
maken van de trein.
Tevens is het stationsgebouw, dat
dateert van eind de jaren 70, niet
langer aangepast aan de noden van de hedendaagse reiziger : het is verouderd , kil,
oncomfortabel en met ,veelal gesloten, niet-onderhouden sanitair.
Bovendien kan het station van Waregem
in zijn huidige vorm onmogelijk goed functioneren als draaischijf voor het
openbaar vervoer in de stad Waregem en de brede omgeving.
Gelet op de vraag van de pendelaars,
senioren, mensen met een beperking, gezinnen met jonge kinderen,
Dringen de gemeenteraadsleden van de
stad Waregem er bij de verantwoordelijken van de NMBS, de Ministers van Duurzame Ontwikkeling,
Consumentenzaken en Gelijke Kansen en de staatsecretaris voor Leefmilieu en
Mobiliteit op aan, om dringend werk te
maken van de vernieuwen van het NMBS Station te Waregem . Zodat Waregem, die als 5de stad van
West-Vlaanderen een bijzonder regiofunctie heeft, kan beschikken over een
modern, comfortabel, klantvriendelijk en voor iedereen toegankelijk
stationsgebouw die de draaischijf van het openbaar vervoer in onze stad en de
brede omgeving kan zijn.
Renovatiewerken terug
in planning voor 2016
Het ziet ernaar uit dat het lobbywerk niet
tevergeefs was. Maandag maakte Christiane Van Rijckeghem, regiodirecteur van de
NMBS Holding, reeds aan de burgemeester bekend dat de vernieuwing van het
station straks al begint, meerbepaald met het herstellen van de gevel. De grote
vernieuwing van het Waregemse station begint in 2016. Tegen deze zomer al wordt
echter al de afbrokkelende voorgevel hersteld.
Als het budget het toelaat, beginnen we in 2016 aan
de grote werken, zegt regiodirecteur Van Rijckeghem. De NMBS is bezig aan een
studie die moet uitwijzen of die datum haalbaar is. Eens die studie rond is,
zal de NMBS opnieuw overleggen met het stadsbestuur. Schepen van Mobiliteit
Kristof Chanterie (CD&V) is uiteraard zeer tevreden. Dit is een zeer grote
stap vooruit, zei Chanterie dinsdagavond op de gemeenteraad. Ons lobbywerk
heeft duidelijk resultaat opgeleverd en dit toont aan dat de NMBS ons dan toch
gunstig gezind is.'
Een hypermodern en gloednieuw station, zoals in
Kortrijk, moeten de Waregemnaars echter nog niet meteen verwachten. Het gaat in
eerste instantie om aanpassingen, zegt Van Rijckeghem. Er moeten meer
parkeerplaatsen komen, zowel voor auto's als voor fietsen. Daarnaast willen we
ook de inkomhal van het station volledig vernieuwen. Er komen nieuwe loketten,
het sanitair wordt vernieuwd en ook de wachtzaal wordt in een nieuw kleedje
gestopt. Het station moet comfortabel én toegankelijk worden voor alle
reizigers. Ook voor zij die iets minder mobiel zijn. Zelfs de toiletten zijn
straks toegankelijk voor andersvaliden. We willen van het Waregems station een
modern gebouw maken dat past in de stad.

Het verhogen van de perrons, wat straks wel in
Harelbeke gebeurt, staat niet op de planning. De beslissing om de werken te
vervroegen, is er volgens Van Rijckeghem gekomen na het herbekijken van de
planning. We hebben zelf beseft dat Waregem onze aandacht verdient. Nu willen
de spoorwegen in overleg bekijken met het stadsbestuur wat haalbaar is. De
komende jaren verandert er echter niet veel. Alleen de herstelling van de
gevel, waarin losse stenen zitten, gebeurt meteen. Voor de zomer moet dat
probleem van de baan zijn.
06-03-2013, 00:00 geschreven door wareber 
|