Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
24-12-2012
Cinéstar-uitbater Eric Degroote overleden
Eric Degroote (45),
uitbater van de Waregemse bioscoop Cinestar, is vrijdag in het UZ Gent
overleden. Hij was ook bestuurslid van de Federatie Cinema-Belgie en van de Handelsvereniging
Het Pand te Waregem. Het stadsbestuur en de familie van Degroote zijn van plan
om er alles aan te doen om de bioscoop open te houden. Dat was de grote wens
van Degroote, die al jaren tegen een slepende ziekte vocht. Eric Degroote laat
een vrouw en één zoon na.
Hij bezorgde Waregem
in 1993 na twee jaar onderbreking terug een bioscoopcomplex in het Pand.
Bijkomende uitdaging was om als onafhankelijke uitbater op te boksen tegen de
ketens en Waregem als bioscoopstad in ere te houden. Hij slaagde daar wonderwel
in, al kende hij zeker zijn moeilijke tijden o.a. tijdens het sluitingsuur. Hij
slaagde er ook in om een actueel programma te brengen Cinéstar, ook al moest
hij daarvoor uiteindelijk overstappen op digitalisering en voorzieningen voor
driedimensionele producties.
Samen met echtgenote
Veerle Coucke en broer John zorgde Eric
Degroote er in 1993 voor dat Waregem opnieuw een eigen bioscoop kreeg.In het Pand vond hij een geschikte locatie in
de twee jaar eerder ter ziele gegane Multiscoop. In samenwerking met het stadsbestuur
werd de vervallen ruimte volledig gerenoveerd tot een moderne bioscoop met
ingang langs een nieuwe glazen piramide op de esplanade van het Pand als bijkomende
aantrekkingspool. In oktober 1993 opende Cinéstar (eerst werd gedacht aan Louvre
als benaming) begonnen met de uitgave van de eerste Jurassic Park-film.
Johan Durnez, bezieler van het Ozzie Wozzieproject
in VTI Waregem ontvangt The Honorary Medal in the Order of Australia in the
General Division, een zéér uitzonderlijke Australische onderscheiding. Het Ozzie
Wozzie Westhoek project bestond uit een intens contact tussen de leerlingen van
VTI Waregem en een school in Autralië met als leidraad in de Westhoek gesneuvelde
Australische soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het project werd in juni vorig
jaar waardig afgesloten met een herdenking op de Britse begraafplaats in het
Polygonebos van Zonnebeke. Op dit kerkhof ligt de Australier Jarvis Bunting
Fuller, zowat het symbool van het twee jaren durend project met de collegas in
Australië. Ander symbool was de uitwisseling van de mascottes, die de
activiteiten van de beide klassen opfleurden, het Waregemse paardje Wudgy in
Queensland Australië en hun Pudgy hier met de VTI-jongeren.
Wanneer in VTI Waregem het woord Ozzie Wozzie
valt, is dit onlosmakelijk aan collega Johan Durnez verbonden. Dit project is
immers zijn geesteskind. Door middel van dit project slaagt het Ozzie
Wozzie-team er jaar na jaar in om de horizon van onze BVLers (Beroeps
Voorbereidend Leerjaar) echt te verbreden. En het staat als een paal boven water
dat deze leerlingen geïnteresseerd, gemotiveerd en aandachtig zijn tijdens de
vele activiteiten die dit Australiëproject rijk is.
Iedereen weet dat de liefde voor Australië zich bij
Johan niet alleen tot dit project beperkt. Johan gaat met Australië slapen en
staat er mee op; dagelijks is hij op de één of andere manier met dit grote land
bezig. Heel specifiek focust onze collega zich vooral op de rol die de
Australiërs in deze streek gespeeld hebben tijdens de 1ste Wereldoorlog.Reeds jarenlang ontpopte Johan zich als dé
expert en is hij hét Australische aanspreekpunt voor rondleidingen én
herdenkingen in de slagvelden van de Westhoek.
Ook over de grote plas is de passie van Johan al
lang nietonopgemerkt voorbij
gegaan.De bewondering én waardering is
zelfs van die aard én grootteorde dat op 30 november de Australische overheid
hem The Honorary Medal in the Order of Australia in the General Division
toegekend.Deze waardevolle
onderscheiding wordt zeer zelden aan een niet-Australiër toegekend en is dan
een bijzonder hoge waardering van de inzet van Johan Durnez. Deze
onderscheiding laat hem toe om vanaf vandaag zijn naam te laten volgen door de
toevoeging OAM, verwijzend naar die Honorary Medal. http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=927365
Vandaag 18
december 2012 opent het Quick-restaurant in Sint-Eloois-Vijve de deuren op de
hoek van de Expresweg en de Gentseweg. Het restaurant, uitgerust met 108
zitplaatsen en een drive-in, werd gebouwd volgens het ultramoderne en
energiezuinige Qubic-concept, waarmee Quick begin november de Comeos
Mercuriusprijs voor het meest geslaagde winkelgebouw in de wacht sleepte.
Dankzij dit nieuwe Quick-restaurant worden 25 banen gecreëerd.
Op de
commerciële Redevco-site met de Carrefour- supermarkt te Sint-Eloois-Vijve
bouwde Quick zijn nieuwe restaurant volgens het moderne en energiezuinige
Qubic-concept. Grote verticale ramen in de zijgevels van het gebouw zorgen,
samen met glaspartijen in de voorgevel, voor een overvloed aan daglicht. De
antracietgrijze panelen in de zijwanden geven het gebouw een moderne look, dat
zo goed mogelijk aan zijn omgeving werd aangepast. De witte accenten van het
Quick-logo en de merknaam en de rode uitbouw van de Magic Planet springen
hierbij in het oog.
Comeos, de
federatie voor handel en diensten in België, gaat sinds 1988 met de
Mercurius-prijs elk jaar op zoek naar die handelaar die in een bepaald domein
uitblinkt. Dit jaar stond het meest geslaagde winkelgebouw centraal en Quick
kaapte deze Mercurius-prijs weg met zijn innoverende Qubic-concept. De Quick
Qubic is een moduleerbaar gebouw met twee verdiepingen, afgestemd op de
huisstijlelementen van Quick (de rode en witte accenten van het Quick-logo, de
Magic Planet voor kinderen en de merknaam). Zowel bij de selectie van de bouw-
en decoratiematerialen als bij de keuze voor de atypische gebouwstructuur met
een minimale bodemafdruk werd in hoge mate rekening gehouden met ecologische en
duurzaamheidsaspecten. Het gebouw is bijvoorbeeld zo opgevat dat in het
grootste deel van de klantenzaal natuurlijk daglicht binnenstroomt en een
direct visueel contact met de omgeving mogelijk is. Door zijn iconische en
asymetrische vorm speelt dit gebouw in op herkenbaarheid en signaalfunctie,
zonder daarbij evenwel de integratie in de omgeving uit het oog te verliezen.
Naast dit
nieuwe architectuurconcept verhoogt Quick met het vernieuwde Oasis-decor het
comfort van de klant. Groene, witte en houttinten voeren hier de boventoon. Het
restaurantdecor biedt qua inrichting voor elk type bezoeker wat wils, waarbij
een centrale grote olijfboom, omgeven door een ronde zetelbank en bijhorende
ronde tafels, fungeert als eyecatcher. Een binnenspeeltuin met ruime zitbanken
ernaast nodigen ouders en hun kinderen uit om ontspannen te genieten van een
Quick-burger. Hoge tafels met design barkrukken vlakbij de toonbank en
hoofddeuren, vormen in combinatie met een dynamiserende verlichting het ideale
decor voor een snelle hap. Grote tafels waarin het Quick-logo werd verwerkt,
zijn er voor wie graag onder vrienden eet.
Door
middel van houten scheidingswanden en plexi met grasprint ontstaan er tot slot
gezellige hoeken met canapés, banken met twee zitplaatsen en kleine tafels waar
bescheiden genieters het zeker naar hun zin zullen hebben. Met het moderne
Oasis-decor dat een gevoel van vrijheid, ruimte en gezelligheid creëert, biedt
Quick een antwoord op de verwachtingen van de hedendaagse consumenten.
De Magic
Planet werd in een nieuw kleedje gestoken en kreeg bovendien een nagelnieuw
speeltuig. Het metershoge gras in het midden van de speeltuin,
klavertje-vier-lampen, poefzetels met bijen- of lieveheersbeestjesmotief en
banken in de vorm van kleine boomstronken maken de speeltuin voor de kleine
kinderen compleet. In de kruin van de boom zit een heuse boomhut verstopt waar
de wat oudere kinderen dan weer allerlei avonturen kunnen beleven.
Het nieuwe
restaurant zal worden beheerd door Yves Loncke, een ervaren franchisenemer. Het
restaurant in Sint-Eloois-Vijve bevindt zich op een uitstekende locatie midden
in de Leiestreek, en is complementair met de Quick-restaurants in
Sint-Denijs-Westrem en Kuurne. Ik kijk ik er dan ook enorm naar uit om samen
met mijn team de klanten hier een uitstekende service te bieden, aldus Yves
Loncke.
Het nieuwe
Quick-restaurant in Sint-Eloois-Vijve, het 87ste in België, creëert 25 banen en
biedt 108 zitplaatsen aan. Het restaurant en zijn drive-in zijn elke dag open
van 11u00 tot 23u00. Het restaurant bevindt zich aan de kruising van de
Expresweg (N382) met de Gentseweg (N43), ter hoogte van de Carrefour-site. Het
adres is Gentseweg 522 te 8793, Sint-Eloois-Vijve.
RENSON® komende twee seizoenen sponsor wielerploeg
Het Waregemse bedrijf RENSON® en Omega Pharma
Quick-Step Cycling Team hebben een partnership voor de wielerjaren 2013 en 2014
afgesloten. De specialist in ventilatie en zonwering uit Waregem zet daarmee
zijn eerste stappen in de wielersport als nieuwe partner voor de Belgische
topformatie van Patrick Lefevere.
De komende twee seizoenen zal de naam RENSON® in het
World Tour wielerpeloton te zien zijn als partner van het Omega Pharma
Quick-Step Cycling Team van toprenners als Boonen, Cavendish, Chavanel en
Martin. De naam RENSON® zal op de broeken van de renners staan. Ook op de
wagens en het marketingmateriaal van het team komt het logo.
Met deze sponsoring wil RENSON® zijn naambekendheid
bij het grote publiek in binnen- en buitenland versterken. Ons bedrijf is zeer
bekend bij de professionelen in de bouwsector, maar we willen ons ook versterkt
op het grote publiek richten (bijv. terrasoverkappingen en producten voor de
renovatiemarkt). En wielrennen blijft nationaal en internationaal een uitermate
populaire sport, beklemtoont CEO Paul Renson. Met het Omega Pharma Quick-Step
Cycling Team vonden we een solide partner met een gezonde ambitie en de
gedrevenheid om in elke wedstrijd in de voorste gelederen te strijden.
Bovendien vertoont de wielersport veel gelijkenissen met het bedrijfsleven,
want net als bij RENSON® bepalen de inzet en de samenwerking tussen elke
schakel de echte sterkte van de ploeg.
Ik ben uiteraard uiterst tevreden met dit
partnership, licht team manager Patrick Lefevere toe. RENSON® is een
belangrijke speler in Europa met een hoofdzetel in België, in de buurt van onze
andere sponsors Omega Pharma, Quick-Step en Innergetic. Net als bij onze andere
partners willen we ermee voor zorgen, dat RENSON® zijn merkbekendheid en
marktaandeel kan versterken dankzij de activiteiten van het team en de visibiliteit
in het internationale wielerpeloton.
Over RENSON®
RENSON® is in Europa trendsetter op het vlak van
ventilatie en buitenzonwering. Vanuit een ervaring die teruggaat tot 1909,
ontwikkelt RENSON® energiezuinige systemen en concepten die een gezond en comfortabel
binnenklimaat in gebouwen nastreven Creating healthy spaces. Voor meer
informatie: www.renson.be
.
Sedert enkele maanden
kunt u op de website van Desselgemnet al regelmatig live radio-uitzendingen
meemaken. Internet-Radio Desselgem bleef actief en momenteel kunt u daar honderden
muzikale tracks horen. Bijzonder is dat alleen nummers worden gespeeld, die een
speciale band hebben met deze Waregems deelgemeente. Dat zijn niet alleen nummers
van bekende artiesten als de Compact Disc Dummies, die dit jaar nog de Humos Rock
Rally wonnen, of oude nummers van Chris Harvey, die destijds nog België
vertegenwoordigde op een Oost-Europees songfestival. Iniatiefnemers zijn Tom Ruysschaert en Bart
Neirynck.
We hoorden voor het eerst
van Radio Desselgem, toen Tom ons informeerde over zijn live verslaggeving op
Desselgemnet over de voetbalwedstrijd KWS Desselgem - KDNS Heule (31/03/2012,
17u). Later kwamen daar nog de junioreskoers Grote Prijs Vrobeton, de
voetbalmatch tegen buur Beveren-Leie, en met het kermisweekend de GP Marc Verkaemer
en de GP Memorial Briek Schotte 2012 bij.
Radio Desselgem bouwde
ook een bestand op van songs, die allemaal op de een of andere manier te maken
hadden met Desselgem. Dat kan omdat de muziek is gemaakt door iemand van
Desselgem, gaat over Desselgem (zoals Steffen Ron Dorp van de Ronde) of
waarin iemand van Desselgem meespeelt.
Tom Ruysschaert : Ik ben
gek van muziek én van Desselgem, dus ligt het idee voor Radio Desselgem
kortbij. Bart is technisch goed aangelegd en hielp me om alles op te starten.
Ondertussen bestaat onze radiozender enkele maanden en zijn er dagelijks bijna
honderd Desselgemse liedjes te horen.
Tom en Bart doen ook live-verslaggeving
vanop Desselgemse evenementen zoals sportwedstrijden, de activiteiten van
11.11.11, de wielerwedstrijden in de zomer. Het creatieve duo is bovendien niet
van plan om het bij radio te houden. Bart Neirynck wil in 2013 beginnen met TV
Desselgem. Dat moet Desselgems eigen online televisiezender worden, waarop ze verslag
uitbrengen vanop alle Desselgemse evenementen. Er wordt momenteel druk aan
gewerkt.
Tom en Bart zijn nog op
zoek naar creatieve zielen die mee willen helpen met Radio Desselgem. Het
lijkt ons tof om jonge mensen een uurtje zendtijd te geven. In dat uurtje
kunnen ze doen wat ze willen en hun liefde voor radio en voor muziek met
anderen delen. De huidige technologie maakt dat zeer gemakkelijk.Vanmiddag kon Tom hiervoor al een eerste DJ aankondigen.
Om uit te zenden, hebben
we alleen maar een computer en internetverbinding nodig. We hebben geen echte
studio, want we kunnen eigenlijk vanuit onze zetel radio maken. Het zou
natuurlijk fantastisch zijn mochten we ooit die eigen studio hebben. Maar dat zijn
toekomstdromen, besluit Ruysschaert.
Als we een tijdje
verblijven op Desselgemnet kunnen we vaststellen dat Desselgem inderdaad meer
talent heeft dan Koninklijke Muziekvereniging de Leiezonen, Koor Qui Vive, de
al gelauwerde Compact Disc Dummies of Chris Harvey. We horen nummers van deze
gekende muzikanten, maar evengoed ontdekken we ander materiaal van ondermeer The
Barking Rattlesnakers, Meester Steef, Murderhorn, De Kemels, Stephen Biebuyck
en Filip Martens, Concrete Lovers, Unitless, Sandfish, Duo Frappant, The Big
Noise, Indian Cigars, SFTC, Unseem Silence, Young Woody-Brass, Mucho Gusto, Koen Amerlynck, Tom
van Desselgem, Artrach , Minuit moins cinq, Green Onions, Vink Dré en andere.
In totaal staan al een 31-tal artiesten op de playlist en Tom maakt zich sterk
dat op termijn men aan een 40-tal zou kunnen geraken. Denk bv. nog terug aan
een oud nummer van een zeker P. Buyck (Rik van Looy is de kampioen), dat nog
aan de lijst ontbreekt. Suggesties kunnen altijd worden doorgespeeld aan tom.ruysschaert@telenet.be
Waregem is geen stad van 'twaalf in een dozijn'. Het
blijft een "bruisend vat" dankzij de dynamiek van de ondernemers, de
inzet van de bevolking, het rijke verenigingsleven en een sterke beleidsploeg.
Het jaarboek 2011 - 2012 toont dit opnieuw aan. Dit werk van 164 blz. omvat de
moderne historiek van de Waregemse gemeenschap. Sedert 1996 verzamelt een
UNIZO-werkgroep de belangrijkste persartikels die verschijnen in tal van
publicaties over de lokale gebeurtenissen. Het tiende exemplaar ligt in
februari 2013 in de boekhandel... met dank aan onze talrijke m(p)eters.
De jaren 2011 en 2012 gingen zeker niet ongemerkt
voorbij. Met de afbraak van het Ware
Heem eind 2012 komt er ruimte voor het project Waregem Zuid, dat de aanblik
van het centrum grondig zal veranderen. Iets verderop zorgt Hippopolis van Dedeyne voor een nieuwe
'look' op het Leeuwke. En dan zijn er de grootse plannen voor de modernizering
van het Regenboogstadion. Door het schitterende eerste halfjaar 2012-13 van
Essevee komen die plannen allicht weer uit de frigo.
Het verenigingsleven
blijft prominent aanwezig aan de Gaverbeek met geweldige manifestaties als
Waregem Koerse en de Internationale Eventing, Dwars door Vlaanderen, Veertig
jaar De Schakel, de Gordel, de City Mountainbike Challenge... Maar de jongste
jaren laat ook de stad zich niet onbetuigd met de ijspiste in het Park Casier,
nieuwe fietsen wandelroutes, de Ballonhappening en Waregem Proeft. Je beseft
pas goed wat je hier allemaal kan beleven als je het Jaarboek in handen krijgt.
Precies een film, vol herinneringen.
Het boek is cronologisch ingedeeld per maand met
telkens bijdragen rond de themas deze maand in de kijker,wakkere Waregemnaars, uit pittige
verenigingsleven, van de harde schoolbanken, het gebeurde in de stad, bezige
bedrijven en in memoriam.
De Unizo-werkgroep hoopt dan ook dat elke
rechtgeaarde Waregemnaar dit overzicht in huis haalt of zich als meter of peter
(50 euro) een tweetal boeken aanschaft. Het Waregems Jaarboek wordt opnieuw
gedrukt op glanzend papier, met een vierkleurige kaft. Voor publicitaire
boodschappen bekomt men vijf boeken extra. Midden februari ligt het in de
rekken. Schrijf nu in via rik.ghistelinck@skynet.beof telefonisch op 056/61.24.73. De
(toekomstige) Waregemnaars zullen u eeuwig dankbaar zijn.
Conceptueel
kunstenaar en Waregems ereburger Johan Van Geluwe besliste in het voorjaar van
2012 om zijn volledige kunstcollectie en zijn eigen archief aan het Waregemse
stadsarchief te schenken. Om deze kostbare en indrukwekkende verzameling
kunstvoorwerpen op een verantwoorde manier op te kunnen slaan, heeft het
stadsarchief een geheel nieuw depot ingericht. Dit depot werd Mom gedoopt, naar analogie met Van
Geluwes Museum of Museums. Krijgt
Waregem terug een voor het publiek toegankelijk wereldvermaard museum ?
Johan
Van Geluwe is naast inwoner / ereburger van onze stad ook hoogleraar aan het
Sint-Lukasinstituut in Gent, internationaal gepromoveerd conceptueel kunstenaar
en ARTchitect. Hij heeft een uitgesproken, maar afkeurende visie op de
commercialisering en banalisering van de kunsten. Daarom verkocht hij ook nooit
zijn werken. Het stadsarchief bekomt met deze schenking dan ook bijzonder
unieke stukken. Hieronder bevinden zich onder meer veel opbouwstukken van
verscheidene installaties die in nationale en internationale cultuurhuizen en
musea werden ingericht.
Cultuurschepen
Pietro Iacopucci : Museum of Museums
is een fictief museum en een conceptueel werk dat van Geluwe in 1969 bedacht.
Het principe van dergelijke fictieve instellingen is een rode draad doorheen
zijn latere kunstinstallaties. Zo is de kunstenaar tevens uitvinder van het
A.R.T. (Art Recycling Terminal) en het M.A.O. (Multinational Art Office). Het
stadsbestuur is zeer verheugd met de schenking van deze collectie. Het
stadsarchief werkt momenteel aan een basisinventarisatie om een overzicht op de
bijzonder omvangrijke collectie te krijgen.
Johan
Van Geluwe
De
veelzijdige kunstzinnige activiteiten van Johan Van Geluwe kwamen hier in
e-Waregem al meermaals aan bod. We melden ondermeer zijn inbreng bij twee
tentoonstellingen in Be-pART in 2007 en 2009. Luc Verbeke noemt hem in zijn boeiend
poëzieblog Een kunstenaar die een vooraanstaande plaats verdient in de rij van
onze bekende Waregemse en Vlaamse figuren. Johan Van Geluwe is een conceptueel kunstenaar die
verzamelen en ordenen beschouwt als een volwaardige artistieke praktijk. Hij
werd geboren in 1929 te Waregem, waar hij nog steeds woont. In 1953 studeerde
hij af als architect aan het Sint-Lucasinstituut te Gent. Van 1974 tot 1994 was
hij lesgever aan de Sint-Lucashogeschool voor Kunst en Architectuur te Gent.
Maar het is vooral als beeldend kunstenaar dat hij bekend is.
Van de
tentoonstelling in 2007 herinneren we ons de projectie van de merkwaardige collectie
Hofjes van Eden met dias van merkwaardige volkstuintjes, die Johan Van
Geluwe vanaf 1973 opspoorde langs Vlaanderens wegen. In de jaren 1977-1979
werden de Hofjes al tentoongesteld in museale ruimten en de provincie zorgde
dat de kunstige collectie in een voor het nageslacht te bewaren formaat werd gerestaureerd.
Uit
2009 melden we ondermeer zijn tentoonstelling bizarre kunst in het Arentshuis
in Brugge en zijn grote tentoonstelling in het provinciaal museum Be-pART,
langs de Westerlaan. Deze laatste was voor de Waregemnaar een ideale
gelegenheid om met hem kennis te maken. Hij vormde de zalen van BE-PART om tot een imaginair Van-Geluwe-museum,
een verder zetten van zijn Museum of Museums. Hij koppelt kunstobjecten los
uit hun originele context en creëert een bevreemdende omgeving. De museale
functie wordt hiermee in vraag gesteld, evenals de relatie
kunstenaar-object-toeschouwer.
Dat Van Geluwe is opgeleid als
architect, blijft ook in zijn beeldend oeuvre duidelijk voelbaar. Men zou zijn
kunst dan ook het best kunnen benoemen met de term ARTchitecture. Bovendien
wordt zijn werk geschraagd door een zeer kritische houding tegenover kunst,
politiek en maatschappij. Dit blijkt bijvoorbeeld uit zijn mail-art, waarmee hij verschillende werelden op elkaar wil
betrekken, en uit de institutionele kritiek die hij al sinds de jaren tachtig
heeft geuit. Van Geluwe houdt de beschouwer op ironische wijze een spiegel voor
en wil zo kunst, architectuur en taal losmaken uit hun stabiel gewaande
fundamenten.
Johan van Geluwe creëert een geheel
eigen conceptuele kunst met The Museum
of Museums, waarvan hijzelf de zogenaamde directeur is, en aan vrienden,
bekenden, kunstenaars en museumdirecteurs zijn werk bekend maakt, ondermeer via
zijn bekende stempelafdrukken op brieven en documenten. The Museum of Museums
verwierf grote bekendheid in Vlaanderen, Nederland en Duitsland. De kunstenaar
streeft naar een coherent systeem, dat aantoont hoe kunstwerken vervreemden van
hun eigen omgeving. De kunst moet volgens Van Geluwe opnieuw worden ingeschakeld
in het dagelijkse leven.
Van Geluwe's kunstbeleving bestaat uit
het relativeren en ironiseren van de bestaande kunstwereld, het 'kunstobject'
en de 'clichématige' benadering van kunst. Zo bouwt hij een samenhangende
ideeënwereld op, waarin imaginaire kunstinstellingen centraal staan, en hem
toelaten ingrepen op bepaalde kunstsituaties door te voeren. De inhoud plaatst
hij in een nieuwe context, en het geheel krijgt zo een totaal verschillende,
relativerende betekenis. De architect evolueerde tot een 'ARTchitect', zoals hij zichzelf ging noemen, met zijn creaties
waarin hij niet enkel zijn eigen vakgebied, maar de hele wereld van
kunstenaars, critici, verzamelaars en de musea zelf - met hun directeuren en
curatoren - kritisch-ironisch ging bekijken.
Johan Van Geluwe ontving in 1991 de
Staatsprijs voor Beeldende Kunst en bekleedt een bijzondere plaats in het
eigentijds kunstgebeuren. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de
kunstenaar een eigenzinnige opvatting huldigt, die erin bestaat dat hij zijn
werk resoluut buiten het commerciële circuit wenst te houden en het geen
voorwerp van speculatie wil laten worden. Hij werd gelauwerd voor zijn
originaliteit, spitsvondigheid ( ook taalkundig: gebruik van woorden en zinnen
met een dubbele bodem ) en zijn "ludieke kunst". In Waregem werd hij
ondermeer gehuldigd met de medaille van de Cultuurraad en een tentoonstelling
van zijn belangrijkste kunstwerken.
Omstreeks de eeuwwisseling werd de
Stichting Johan Van Geluwe opgericht omdat het gevaar bestaat dat zijn oeuvre,
dat op dit ogenblik nog ten dele in zijn bezit is, op een bepaald ogenblik zou verspreid
kunnen worden en verloren gaan. Als maatschappelijke zetel werd Waregem gekozen,
tevens de woonplaats van de kunstenaar. Een deel van het oeuvre is voor
het publiek toegankelijk in verschillende musea. Zo bevindt zich de installatie
Het kabinet van de conservator in het bekende Ernst Osthausmuseum in Hagen
(Duitsland). Hetzelfde museum bezit een deel van het oeuvre van het
kunstenaarsmuseum. Een groot deel van het grafische werk wordt bewaard in het
museum in de stad Minden. In samenwerking met deze musea werden reeds een
aantal catalogi uitgegeven. Zijn rijk geïllustreerd kunstboek onder de titel
" The Museum of Museums "(Ludion Gent / Amsterdam, 159 p.) met
bijdragen uit bekende publicisten uit binnen - en buitenland werd in september
2005 bekroond als het beste kunstboek van Vlaanderen. Na het verschijnen ervan
publiceerde Ludo Bekkers in "Ons Erfdeel ", 2004, nr 5, pp. 699 -
706, een boeiende bijdrage met tal van illustraties gekozen uit zijn werken en
voorts over zijn tentoonstellingen en acties om "de kunst, de kunstenaar,
de musea en hun directeuren een geweten te schoppen."
De schenking aan het stadsarchief is een
volgende stap in de bewaring van zijn Museum of Museums.
Onder het motto one year, one job, one man kent
JCI Waregem ook dit jaar weer een nieuwe Raad van Bestuur. De man wordt dit
jaar evenwel een woman. Nieuw verkozen voorzitster Karolien Dockers neemt de
fakkel over van Dirk Clarysse. Met als jaarthema Yes, we are Us wil het
nieuwe bestuur vooral het groepsgevoel benadrukken.
JCI (Junior Chamber International) is een
wereldwijde organisatie die jonge, ondernemende mensen de kans wil geven om door
middel enerzijds vorming en engagement, en anderzijds teamwerk hun
leiderschapskwaliteiten en ondernemerszin te ontwikkelen of op een hoger niveau
te brengen. JCI telt in België een 1400-tal leden verdeeld over 41 lokale
afdelingen.
In Waregem is JCI beter gekend onder de vroegere
benaming Jonge Kamer. De vereniging is op vandaag goed voor een 30 tal
enthousiaste leden en een handvol kandidaat-leden. Maandelijks komen zij samen
om initiatieven te bedenken en uit te werken, om een naar een uitgenodigde
spreker te luisteren of een vorming te volgen, maar evenzeer om in een
ontspannen sfeer over economische en andere themas van gedachten te wisselen.
Gestart in 1977 bestaat de vereniging inmiddels meer dan 35 jaar en kan zij
terugblikken op een rijk verleden met zelfs duurzame initiatieven zoals de
oprichting van het Bedrijvencentrum Waregem, nog steeds een vaste waarde voor
beginnende ondernemers.
Het werkingsjaar 2011-2012 was een druk jaar. Een
derde editie van de ondertussen alom gekende Halloween tocht, de organisatie
van een themadag op het Wereldcongres in Brussel, een vierde editie van de
Ondernemeraward met Luc Naessens als gelauwerde, een lustrumviering voor het 35
jarig bestaan, een businessevent op het einde van het werkingsjaar, Druk,
maar zeer voldaan! De vereniging is gegroeid, in aantal leden, maar des te
belangrijker ook als groep.
Ook dit jaar heeft de vereniging een ambitieus
programma voor ogen. Samen met Jong Unizo en de Fifty-One Juniors staat een
nieuw editie van Halloween in de steigers dewelke doorgaat op 28 oktober 2012,
voor begin 2013 wordt volop gewerkt aan een weekend in het teken van kunst, een
nieuwe organisatie van Ondernemeraward is opgestart, terug-van-weg-geweest
vermoedelijk opnieuw een Bedrijvensportdag, en ongetwijfeld komt daar lopende
het jaar nog heel wat bij.
Om dit alles in goede banen te leiden kan de nieuwe
voorzitter beroep doen op een ervaren team van medebestuurders: Anneleen
Taelman (communicatie), Steven Seyns (financiën), Jean-Philippe herman
(vorming), Michäel Vandemeulebroucke (internationalisme), Rosalien
Dehandschutter (business & netwerking), Griet Mortier (commissies) en
past-president Dirk Clarysse.
Op
de nationale kampioenschappen van Vlamo hebben de Leiezonen Desselgem, de
West-Vlaamse kampioen in de superieure (hoogste) afdeling voor fanfareorkesten,
ook de nationale titel behaald. Vorige zaterdag 1 december 2012 werd de
Koninklijke Muziekvereniging De Leiezonen Desselgem laureaat met 84,83%.
Algemeen was de jury vrij streng en lagen de scores in alle reeksen iets lager
dan gewoonlijk. De Koninklijke Muziekvereniging De Leiezonen uit Desselgem is
een West-Vlaamse topfanfare van ongeveer 60 amateurmuzikanten en is al
gedurende decennia één van de toonaangevende orkesten in de wereld van de
Vlaamse HAFABRA.
De
Leiezonen speelden hun programma, waarmee zij op 21 oktober provinciaal
kampioen werden met 90%, met nog meer zuiverheid, muzikaliteit en overtuiging.
Na het eclatante inspeelfragment Enter the Galaxies (Paul Lovatt-Cooper)
stuwden zij in Bellum et Pax (Stijn Roels) hun vele solisten naar een
imponerend niveau. Het fanfareorkest produceerde onder leiding van dirigent
Diederik De Roeck in Composition VIII (Leon Vliex) de gevraagde dynamiek
zonder juistheid en balans te verliezen. De ietwat over-akoestische concertzaal
van het Leuvense Lemmensinstituut was daar bijna te klein voor.
De
Desselgemse Leiezonen behaalden dus voldoende punten om de nationale titel mee
naar huis te nemen. De kampioenen in de superieure afdeling van de andere
provincies waren jammer genoeg niet komen opdagen. Dit belette niet dat wat we
zaterdag in Leuven hoorden van quasi professioneel niveau was. Terwijl
Desselgem op dit ogenblik de titel van wereldkampioen in de derde divisie
draagt, kan het stilaan beginnen te dromen van een goede plaats in de tweede
werelddivisie. Het WMC Kerkrade heeft plaats volgend jaar in juli.
Andere kampioenen in Leuven waren bij de fanfaren KF De Vrije
Burgers - Val-Meer (Uitmuntendheid), Jazzisfaction
Big Band - Diest Open Categorie Superieure en KF Rumolduszonen - Humbeek
Fanfare (Ere-afdeling).
KM de Leiezonen Desselgem maakte vanaf 1964, onder impuls
van een jong bestuur met voorzitter André Anckaert, een steile
kwaliteitsverbetering en promoveerde in 1986 naar Superieure, de hoogste muziekafdeling.
Gery Bruneel, toen professor aan het Koninklijk Muziekconservatorium van
Brussel, werd aangetrokken als dirigent, een Desselgemse afdeling van de Waregemse
muziekschool werd opgericht, en het orkest werd omgevormd van harmonie tot
fanfare. Dit was de basis voor een voortdurende opgang. Martin Vliebergh,
trombonist bij de Marine en leraar aan de Waregemse Academie, volgde in 1974
Bruneel op en zette door op de ingeslagen weg, gesteund door een dynamisch
bestuur. De fanfare klom in de kortst mogelijke tijd op de ladder van de
provinciale toernooien en promoveerde in 1986 naar de Superieure Afdeling.
Na 28 jaar toegewijde inzet gaf Martin Vliebergh in 2002 het
roer over aan Diederik De Roeck, onder meer trompettist bij de Beethoven
Academie. Dirigent De Roeck stuwde het orkest naar nieuwe hoogtepunten: een
nipte 2de plaats op het Nationaal Vlamo-kampioenschap in 2005, en uiteindelijk
de Nationale Kampioenstitel in eredivisie in december 2008. Het jaar nadien
volgde de wereldtitel fanfare 3de divisie met een score van
91,27 % bij haar deelname op 18 juli 2009 aan de Wereld Muziek Wedstrijd in
Kerkrade.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)