Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
17-03-2025
Devagro pioniert in CO2-neutraal stortbeton
Bouwbedrijf Devagro uit Desselgem gaat CO2-neutraal beton maken. De productie van cement, waarmee beton wordt gemaakt, stoot erg veel CO2 uit, waardoor de bouwsector momenteel niet erg milieuvriendelijk is. Devagro gaat CO2 nu opvangen en injecteren in gerecycleerde grondstoffen. Devagro heeft hard geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur en installaties. Het bedrijf uit Desselgem is ook bereid om de technologie uit te rollen bij andere bedrijven. Zo kunnen ook zij hun totale CO2-voetafdruk, verwekt op hun eigen site, verlagen.
De bouwsector staat voor grote uitdagingen op het vlak van duurzaamheid, maar innovaties blijven gelukkig niet uit. Er zijn al diverse technieken ontwikkeld om de CO2-uitstoot van beton aanzienlijk te verlagen. Maar een stortbeton dat volledig CO2-neutraal is? Daar was tot nu toe nog geen sprake van. Dankzij de investering in een gloednieuwe technologie brengt Devagro hierin verandering . Als eerste bedrijf in België maakt Devagro het mogelijk om CO2-neutraal stortbeton aan te bieden aan de klant, een belangrijke mijlpaal op weg naar een duurzamere bouwsector.
Beton: onmisbaar, maar niet onschuldig
Beton speelt al langer dan vandaag een cruciale rol in ons dagelijks leven. Voor talrijke infrastructuurprojecten zoals gebouwen, wegen en tunnels is beton momenteel dé standaard. Toch brengt dit een gigantische uitdaging met zich mee: de productie van cement, het bindmiddel in beton, is verantwoordelijk voor ongeveer 8% van de totale wereldwijde CO2-uitstoot. Het verduurzamen van de betonproductie met innovatieve technologieën is essentieel om de CO2-uitstoot te verlagen en de bouwsector milieuvriendelijker te maken.
“De klimaatuitdaging is een van de grootste uitdagingen van onze generatie”, zegt Minister van Klimaat en Energie Melissa Depraetere. “Alleen als iedereen zijn deel doet, kunnen we onze planeet terug gezond maken. Alleen dan maken we het haalbaar en betaalbaar voor iedereen. Ik ben als Harelbeekse en als minister van Klimaat dan ook ongelofelijk trots dat het net een bedrijf uit mijn achtertuin is die een pioniersrol speelt in het verminderen van de CO2-uitstoot in de bouwsector. Dankzij hun harde werk en focus op innovatie kunnen zij vandaag de primeur van CO2-neutraal beton voorstellen. Met Devagro kunnen we opnieuw stellen dat West-Vlaamse ondernemers een voorbeeld zijn voor de rest van Vlaanderen.”
Carbon Capture & Storage
Devagro neemt als betonproducent zijn verantwoordelijkheid door in te zetten op Carbon Capture & Storage (CCS). Dit innovatieve proces verloopt als volgt: CO2, afkomstig van industriële processen, wordt gecapteerd, waardoor het niet in de atmosfeer terechtkomt. Vervolgens wordt deze CO2 getransporteerd naar de 10 hectare grote, watergebonden bedrijfssite van Devagro in Desselgem. Daar slaat Devagro de CO2 veilig op – “Storage” – in zijn gerecycleerde, COPRO-gekeurde granulaten, die grotendeels afkomstig zijn van de eigen afbraakactiviteiten.
Om deze technologie in de praktijk toe te passen, heeft Devagro aanzienlijk geïnvesteerd in de nodige infrastructuur en installaties. “Bij Devagro geloven we al lange tijd in de kracht van innovatie, bij voorkeur in deze technologieën met een gunstige, direct meetbare milieu-impact”, zegt Yves Degezelle, CEO van Devagro. “Deze investering laat blijken dat we met Devagro uitdagingen zien als opportuniteiten en we onze verantwoordelijkheid durven nemen door deze technologie te financieren met 100% eigen middelen, wat in deze economisch uitdagende tijden geen evidentie is. We zijn trots dat we met een in eigen huis ontwikkelde installatie een nieuwe CO2 Storage-technologie in België introduceren en zo het pad effenen voor een duurzamere bouwsector.”
CO2-compensatie op maat
Voor klanten van Devagro verandert er in essentie niets: de bestaande betonrecepturen blijven ongewijzigd, dus zonder in te boeten op kwaliteit of prestaties. “Het grote verschil is dat we de CO2-uitstoot van onze productie kunnen compenseren met de CO2 die vooraf uit de lucht werd gehaald”, aldus Ir. Lars Rius, Coördinator Innovatie bij Devagro. “Hierdoor kunnen klanten zelf bepalen in welke mate ze de CO2-uitstoot van hun beton willen compenseren. Het is een flexibele oplossing, geen alles-of-niets verhaal. Als Devagro rekenen we erop dat zulke investeringen in duurzame oplossingen een eerlijke kans krijgen in de markt. Deze technologie maakt CO2-neutraal beton mogelijk, maar kan enkel slagen als onze overheid en klant bereid zijn om samen de transitie te maken naar een duurzamere toekomst.”
Naar een klimaatvriendelijke bouwsector
De druk om de bouwsector te verduurzamen neemt steeds verder toe. Onder impuls van de Europese Unie is met strengere klimaatdoelstellingen en strengere regelgeving rond CO2-uitstoot in de sector, een duidelijke tendens naar innovatieve oplossingen merkbaar.
Een proces zoals Carbon Capture & Storage laat toe de impact op het milieu drastisch te verminderen. Het kan daardoor een zichtbare plaats verwerven in de transparantie die bedrijven, via de invoering van de CSRD-richtlijn, verplicht zijn te geven over hun duurzaamheidsprestaties. Vooral in de bouwsector, die hoog op de CO2-ladder staat, zullen deze rapporten een belangrijke rol spelen. De behaalde scores worden openbaar geregistreerd. Daardoor zullen bedrijven meer dan ooit gestimuleerd worden de daad bij het woord te voegen om te voldoen aan de strengere milieueisen.
Binnen dit ruim beleidskader is Devagro bereid om de technologie van de “CO2 Storage” verder uit te rollen bij collegiale bedrijven. Hierdoor kunnen ook deze bedrijven hun totale CO2-voetafdruk, gegenereerd op hun eigen bedrijfssite, gevoelig verlagen.
Target 36.000 ha bos
De recyclagesector is goed voor maar liefst 22.500.000 ton (bron VSOR) aan inerte recyclage granulaten in België (15 mio ton Vlaanderen, 1.5 mio ton Brussel, 6 mio ton Wallonië), die in aanmerking komen om het gecapteerde CO2 definitief te binden. In totaal zou er hiermee een 450.000 ton aan CO2 definitief kunnen opgeslagen worden, wat het equivalent is van 36.000 hectare bos en dit ieder jaar opnieuw.
Beton is nog altijd dé standaard voor het ontwikkelen van gebouwen, wegen, bruggen en tunnels. Maar beton is niet milieuvriendelijk. Onderzoek toont aan dat de productie van cement, waarmee beton gemaakt wordt, verantwoordelijk is voor 8 procent van de CO2-uitstoot in de wereld. De bouwsector moet dus op zoek naar innovatieve manieren om de productie van beton milieuvriendelijker te maken. En dat heeft Bouwbedrijf Devagro uit Desselgem alvast gedaan.
"Onze technologie stoelt op het Carbon capture & Storage-principe, waar bij CO2 uit de lucht wordt gehaald en dan wordt opgeslagen, bijvoorbeeld onder de grond", legt CEO Yves Degezelle uit. "Maar in plaats van de CO2 in de grond op te slaan, gaan we die injecteren in onze gerecycleerde grondstoffen."
Puinmaterialen van afbraakwerken
Die grondstoffen zijn puinmaterialen die komen van afbraakwerken van bijvoorbeeld gebouwen. "Door de chemische reactie van de CO2 en de gerecycleerde grondstof, merken we ook dat de kwaliteit van het eindproduct verbetert." Om dat te kunnen heeft Devagro hard geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur en installaties. Het bedrijf uit Desselgem is ook bereid om de technologie uit te rollen bij andere bedrijven. Zo kunnen ook zij hun totale CO2-voetafdruk, verwekt op hun eigen site, verlagen.
Van 21 tot en met 23 maart 2025 transformeert Waregem in een bruisende kunststad tijdens Maart Kunstroute. Ontdek hedendaagse expo's en beleef actuele kunst op een toegankelijke en ontspannen manier op vijf locaties in onze stad. Uniek voor deze editie is de deelname van Concordia Textiles dat haar deuren opent voor het grote publiek en je meeneemt op een inspirerende reis door haar unieke kunstcollectie. De locaties zijn Concordia Textiles - Flanders Fieldweg 37 | cc De Schakel - Schakelstraat 8 | BE-PART - Gemeenteplein 12 | Zaal 29 - Olmstraat 25 | Claessens Canvas - Molenstraat 47.
21 maart: OPENING om 19.00u. in Concordia Textiles
21 maart: NOCTURNE - alle locaties open van 20.00u. tot 22.30u.
22 & 23 maart: alle locaties open van 13.00u. tot 18.00u.
gratis toegang
Concordia Textiles
Concordia Textiles bestaat dit jaar 100 jaar. Maar deelname aan Maart kunstroute heeft vooral met de instelling van het bedrijf te maken, dat altijd wel verbonden is geweest met kunst. Een vraag die men daar stelt : Is kunst ondernemen of is ondernemen kunst? En dan denken we aan Panamarenko, Tony Cragg, Bernar Venet, Bollin e.a. Bij Concordia Textiles speelt kunst een essentiële rol, niet alleen vanwege haar esthetische waarde, maar vooral als een bron van inspiratie die uitnodigt tot reflectie.
Het begrijpen van een kunstwerk vraagt vaak om een bewuste inspanning: inzicht in de tijdsgeest, de visie van de kunstenaar en de achterliggende boodschap. Pas wanneer je denkt het kunstwerk te doorgronden, kun je bepalen of je het waardeert of niet. Deze zoektocht naar begrip en waardering weerspiegelt het proces waarmee Concordia Textiles nieuwe markten en producten benadert. Kunst inspireert het ondernemerschap binnen het bedrijf door ons te stimuleren om voortdurend te blijven nadenken, te begrijpen en te anticiperen. EXCLUSIEF 21.03 (19:00): Concordia Textiles opent haar deuren voor het grote publiek en neemt je mee op een inspirerende reis door haar unieke kunstcollectie. Expo op 22 en 23 maart.
Isa D’hondt, winnaar van de Gaverprijs 2022, krijgt met haar solotentoonstelling ‘In Tegenstelling’ in de foyer van cc De Schakel een welverdiend podium. In deze tentoonstelling toont ze vooral recent werk; schilderijen, tekeningen en ruimtelijk werk. Het uitgangspunt is de energie (spanning) die ontstaat door tegenstellingen. De tekeningen uit de serie ‘Fragmenten van een moment’ uit 2024, worden getoond als een wandeling langs kleurrijke vlakken en lijnen. Naast deze constante in haar werk, schakelt Isa steeds van twee- naar driedimensioneel en omgekeerd. De ‘staketsels’ -zoals Isa ze noemt-, in hout, ijzer of gips maakt ze zowel groot als klein. Het spelen met deze schaal hoort bij haar ruimtelijk onderzoek. Een vrolijke weerbarstigheid. Met deze woorden treffen we een kern van haar werk en vinden we hierin ook ‘de tegenstelling’ terug. cc De Schakel Schakelstraat 8 onthaal@ccdeschakel.be www.ccdeschakel.be
Be-Part (15.03 - 18.05.25)
Curator Lara Verlinde brengt ‘As Real As It Gets’, een fotografieproject van Thomas Nolf (1986, Kortrijk, werkt in Gent) dat de menselijke drang naar ontsnapping verkent via luchtvaartcultuur. Tussen 2020 en 2024 reisde Nolf de wereld rond, bezocht luchthavens, vluchtsimulatorpiloten en het grootste modelvliegveld ter wereld (Miniatur Wunderland, Hamburg). In zijn tentoonstelling combineert hij fotografie, gesimuleerde beelden, teksten en jeugdmateriaal om de romantische aantrekkingskracht van luchtvaart te tonen. Zijn gestileerde esthetiek, geïnspireerd door videogames en cinema, balanceert tussen fictie en realiteit en benadrukt het geïdealiseerde idee van ontsnapping. EXTRA 22.03 (20:00): Filmvertoning Caro Diario van Nanni Moretti, met inleiding door Thomas Nolf. I.s.m. cc De Schakel Be-Part Gemeenteplein 12 info@be-part.be www.be-part.be
Zaal 29 (21.03 23.03.25 28.03.25)
Manon Clement richt zich op het onderzoeken van de dynamiek die kan ontstaan tussen woord en materie. Haar voornaamste werken bestaan uit textiele wandtapijten, waarin taal en beeld samenvloeien tot één geheel. You can feel the unraveling in the silence that follows. Woorden verbinden zich met textiel en raken verweven in de context en connotaties die textiel te bieden heeft. Textiel fungeert als een medium dat verloren woorden en beelden vastlegt en ze een blijvende vorm en aanwezigheid geeft. Haar werk is een zoektocht naar dat wat ooit was. De toepassing van textiel als medium schenkt een tastbaarheid waar ze naar verlangt, een kans om opnieuw in contact te komen met iets fysieks. Zaal 29 - Stedelijke Kunstacademie Olmstraat 29 onthaal@academiewaregem.be www.academiewaregem.be
Claessens Canvas (21.03 - 23.03.25)
Kaat Lens Kaat Lens (°2000, Brussel, BE) studeerde schilderkunsten aan LUCA School of Arts te Gent. Ze woont en werkt momenteel in Brussel. De schilderijen van Kaat Lens bestaan uit acryl- en olieverf op canvas. Elk werk vormt een reactie op het voorgaande schilderij, een proces dat de werkwijze van Kaat Lens als beeldend kunstenaar kenmerkt. Ses cliques et ses claques. Met een sterk gevoel voor impulsiviteit knipt ze haar dagelijkse observaties in nieuwe, gedetailleerde schilderijen. Vaak omschreven als een ekster cureert en herinterpreteert ze de glanzende laarzen en opvallende parelkettingen die ze tijdens het observeren van mensen in de stad opmerkt, en verwerkt deze elementen in haar eigen beeldtaal. Haar schilderijen, bijna sprookjesachtig van aard, bieden een vorm van escapisme. Hier ontsnappen we uit het alledaagse leven naar rijke visuele taferelen, die met de ogen en verbeelding van de toeschouwer enkel verbreed kunnen worden. Claessens Canvas Molenstraat 47 info@claessenscanvas.com www.claessenscanvas.com
Minister Crevits schuift aan voor iftar in moskee Desselgem
Vlaams minister van Binnenlandse Zaken en o.a. ‘Integratie en Inburgering’ bracht donderdagavond n.a.v. Ramadan een werkbezoek aan de erkende moskee Assounah in Desselgem. Tijdens een rondleiding kreeg ze toelichting over de werking en de activiteiten van de moskee. Na afloop schoof ze aan voor de Iftar, moment waarbij na zonsondergang de maaltijd tijdens de Ramadan wordt gegeten.
Erkende Islamitische Geloofsgemeenschap Assounah te Desselgem is een moskee die fungeert als een sociaal en cultureel centrum voor de islamitische gemeenschap. Ze biedt educatieve programma's, vieringen en welzijnsdiensten aan. Het doel is om een ondersteunende omgeving te creëren voor het uitoefenen van het geloof en het bevorderen van gemeenschapsverbindingen. Het was in 2007 de eerste erkende moskee in de provincie. De moskee in Desselgem was oorspronkelijk bedoeld voor een ruime moslimgemeenschap van zowat 1100 personen uit de brede regio Waregem-Wielsbeke. De erkenning van de moskee houdt in dat de tekorten voor de werking wordt bijgepast door de provincie en dat de aangestelde imam een loon krijgt uitbetaald door de overheid. Het liet een ruimere werking toe naar jong en volwassenen : jongerenactiviteiten, steungroep ‘ ‘Al Minara’ met Nederlandse lessen voor Arabische vrouwen, weerstand tegen valse predikers van haat, integratie,…
Het gebouwencomplex en de locatie tussen Nieuwstraat en Opstalstraat (vroeger Neerstraat) kent een voorgeschiedenis als villa met achterliggende kippenbroeierij en -kwekerij, nadien een weverij. Vrijwilligers timmerden daar sedert 1996 in die ruime accommodatie al aan de weg als gebedshuis, toen ze in 2007 door de Vlaamse regering werden geholpen met een officiële erkenning. Al in januari 2008 was er een eerste open deur voor de buren en bleef steeds open staan voor nieuwsgierige of maatschappij-betrokken bezoekers. De gastvrijheid naar de gemeenschap bleek steeds uit de aangeboden maaltijd met hapjes, voorgerecht, patela, couscous voorgerecht en fruitdessert. De moskee kan dan ook even gemakkelijk bezocht worden als een katholieke kerk.
Crevits werd rondgeleid door twee dames die actief zijn in de moskee: Hind Absa en Zahra Errady. Ze toonden de minister onder meer een klaslokaal, en de verschillende gebedsruimtes, voor mannen en voor vrouwen. Het aantal mensen, dat gebruik maakt van de diensten van de moskee kan op 1500 worden geraamd en dat begint bij de geboorte met een inwijding tot bij overlijden met een rituele dodenwassing. “Onze mensen komen uit Waregem, Harelbeke, Izegem, Ingelmunster, Meulebeke,...”, wist Zahra. “Ze komen zo vaak ze kunnen, om te bidden, maar ook gewoon om samen te zijn. Om samen te eten, met verschillende generaties, en om verbinding te zoeken. De kinderen en jongeren krijgen er les over de koran, maar ook Arabische of Nederlandse les.” Hind vertelde dan weer hoe ze inspanningen hadden gedaan om moslimdames zich te laten screenen op borstkanker, nadat bleek dat die bevolkingsgroep zich te weinig liet testen.
Crevits kreeg ook nog uitleg over het ontstaan en de betekenis van de Ramadan, en ze vroeg zich af hoe het komt dat de Ramadan altijd op verschillende momenten valt. “Omdat die de maanstanden volgen, en die cyclus is korter dan een ‘maand’. Om de 36 jaar valt dat opnieuw samen met de jaarkalender”, zegt Zahra.
Hartelijkheid
Tijdens de ramadan mogen moslims niet eten of drinken van zonsopgang tot zonsondergang. De avondmaaltijd waarmee elke dag het vasten gebroken wordt, heet iftar. Deze maaltijd brengt vaak hele families of gemeenschappen samen, zo ook in de Assounah moskee in Desselgem. Voor de minister was het haar eerste ervaring met de traditionele avondmaaltijd tijdens de ramadan. “Ik ben getroffen door de hartelijkheid en hoe hier verbinding gemaakt wordt tussen de generaties”, aldus minister Crevits in een korte speech voor de maaltijd. “Tegelijk is het ook belangrijk om verbonden te blijven met de buurt en de lokale scholen, en om de connectie met het Nederlands te houden. Maar ik hoor hier echt West-Vlaams, dus dat is fantastisch. Hou die deuren zeker open.” Khalid Boudrari, vorige week nog gehuldigd door de Waregemse Cultuurraad als kampioen slam poetry, bracht voor de maaltijd nog enkele gedichten.
De geloofsgemeenschap van Assounah telt zo’n 1.500 leden en op drukke avonden tijdens de ramadan komen tot wel 600 bezoekers naar de moskee. Assounah is een van de oudste erkende moskeeën van het land en tegelijk nog steeds de enige in West-Vlaanderen, terwijl in Waregem alleen al met Al Azhar Waregem in de Roger Vansteenbruggestraat nog een moskee gevestigd is. Erkenningsprocedures slepen vaak jaren aan.
“In de vorige legislatuur waren al 68 dossiers lopend, maar het erkenningsdecreet werd verstrengd en vervolgens vernietigd door het Grondwettelijk Hof. Nu is er een nieuw decreet en moeten alle aanvragen dus opnieuw. Al is nu ook voor het nieuwe decreet opnieuw een procedure gestart bij het Grondwettelijk Hof, het pijnpunt is vooral dat alle geloofsgemeenschappen onafhankelijk moeten zijn van buitenlandse financiering. Ik heb zelf ook liever een erkende moskee dan een garagemoskee, maar er moeten regels zijn”.
Reactie tegen Windmolenproject Luminus in Industrielaan
Philippe Damman, Industrielaan 97, Waregem richt zich tot zijn buren op de Biest om te reageren tegen het hier voorgestelde windmolenproject van Luminus in de Industrielaan ( https://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=2636218 ). Het betreft een constructie van 230 meter hoog, met een spanwijdte van 150 meter. Ter vergelijking: de Eiffeltoren is 330 meter, het Atomium 'slechts' 102 meter. Het spreekt voor zich dat soortgelijke constructie het aanzicht van de buurt enorm zal veranderen.”
Philippe Damman doet in een schrijven een oproep om hiertegen te reageren en daarvoor de nodige stappen (bezwaarschrift) te doen. “Deze immense windmolen komt ten zuiden van de Biest, op minder dan 400 meter van de eerste huizen in de Kleithoekstraat, Langebrugstraat, Mottestraat en Industrielaan. Naast de enorme visuele impact zal de nabijgelegen ligging voor veel slagschaduw (tot 2km ver !), geluidsoverlast en een continu knipperend rood licht zorgen. Het landelijke en rustige karakter ten zuiden van de Biest zal sterk verminderen. Net zoals de waarde van onze huizen. Genieten van tuin en terras zal een andere beleving worden.”
“Indien voldoende buurtbewoners een bezwaarschrift indienen, zal de Stad Waregem een negatief advies geven. De besluitbeslissing ligt bij Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns. Maar een negatief advies van Stad Waregem en een voldoende hoog aantal bezwaarschriften zullen zwaar wegen in de finale beslissing. Velen denken dat dit een verloren zaak is, maar er zijn genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen. Ieper (1200 bezwaarschriften), Zonnebeke (500 bezwaarschriften), Affligem (1000 bezwaarschriften), … Ook in Bellegem en Damme is er massaal protest.
Als u geen voorstander bent van een soortgelijke mastodont van 230 meter hoog in uw achtertuin, dan is er niets te doen in elk geval geen optie. Uiteraard wordt dit een lange procedure, maar de kans op slagen is zeker!” De bezwaarschriften moeten ten laatste 25 Maart ingediend zijn!
“Om zoveel mogelijke buren, familie en vrienden te bereiken en zo een grotere impact te krijgen, stel ik voor dat wie zich wil engageren een korte mail sturen naar: biest.windmolen@gmail.com Dan kunnen we deze korte bijlage ook per mail doorsturen en verder verspreiden onder zoveel mogelijke Biestenaars. Dezelfde e-mailgroep kan dan worden gebruikt voor aanvullende informatie over het verloop van de procedure in de aanbevolen maanden. Laat ons samen opkomen voor onze wijk en zo onze levenskwaliteit beschermen!”
Studenten van Vives organiseren op zaterdag 15 en zondag 16 maart samen met handelaarsvereniging Winkelen in Waregem een bijzondere Lenteshopping. Op de Markt komen onder meer kermisattracties, een springkasteel en een grimeuse, en bezoekers die een bloem knutselen voor een handelaar worden getrakteerd op een zoete attentie. Voor de Lenteshopping pakken meer dan honderd handelaars uit met speciale acties. Voor twee anciens in het straatbeeld wordt het een bijzonder weekend. Schoenen Handekyn viert zijn 125ste verjaardag, overbuur Fotografie Piet Eggermont bevindt zich dit jaar exact een eeuw in de Stormestraat.
Fotografie Eggermont: vier generaties vakmanschap
Fotografie Eggermont wordt centenaire. De familiezaak in de Stormestraat beoefent dit jaar 100 jaar de kunst van de fotografie: van portret- en familiefoto's over bedrijfsreportages tot communie-, lentefeest- en huwelijksfotografie. De zaak van Piet Eggermont en Leen Hauspie kan bogen op vier generaties vakmanschap en beleefde de evolutie in de fotografie: van wit-zwart naar kleur en van glasnegatieven naar digitale fotobestanden. En ook nu staat de tijd niet stil want je kan in de winkel foto's laten afdrukken van op je smartphone of je kunt ze gewoon online bestellen. “De maatschappij maar vooral de fotografie is doorheen de jaren fel veranderd. We hebben meteen de stap durven zetten om ons naast het analoge ook in de digitale wereld te verdiepen”
Tijdens de feestperiode krijg je in de etalage een unieke inkijk in die rijkgevulde geschiedenis. Een wist-jedatje? Een bijzonder aspect van hun geschiedenis is het fotofinishtoestel dat werd gebruikt tijdens de Olympische Spelen van 1964 in Tokio. Dit toestel vond zijn weg naar Waregem en deed jarenlang dienst op de lokale hippodroom. Het is een tastbaar bewijs van de nauwe band tussen de familie Eggermont en de paardensport in de regio.
Wie langs de Kerkstraat 31a in Anzegem passeert, kan de gekende familienaam nog in de gevel zien staan. Daar opende Emiel Eggermont een schilderszaak. “Zijn drie kinderen stapten nadien allemaal in de fotografie. Marcel bleef in Anzegem, Theo trok naar Zwevegem en mijn grootvader Ruben begon in 1925 met een winkel hier in het centrum van Waregem.” Dirk Eggermont en zijn vrouw Germaantje Verbrugge zetten de traditie verder. In 1984 stapte zoon Piet mee in de zaak, die hij in 1990 overnam. “Zolang we gezond zijn, doen we verder.”
Schoenen Handekyn: 125 jaar ambacht en stijl
Voor Katelijne Handekyn (64) en Francky Goerlandt (65) wordt het een heel bijzondere Lenteshopping. Schoenenwinkel Handekyn blaast namelijk 125 kaarsjes uit. Al 125 jaar staat de familiezaak synoniem voor kwaliteit en service. Wat in 1900 in Deerlijk begon met Alois Handekyn als schoen- en gareelmaker, groeide uit tot een gevestigde naam in Waregem. Sinds de zomer van 1910 is de winkel gevestigd in de Stormestraat, waar de expertise en het aanbod met elke generatie verder evolueerden.
Zoon Jozef nam het werk in 1943 over, later stapte ook zijn vrouw Julia Vanruymbeke in de zaak. Begin 1980 startte hun dochter Katelijne. “Vijf jaar later nam ik de winkel over. Ik sta intussen dus al 45 jaar in deze zaak”, vertelt Katelijne. “Het is uniek dat Schoenen Handekyn 125 jaar bestaat, dat maakt ons erg trots.”
In 1985 namen Katelijne en Francky de zaak over en zetten ze de familietraditie met trots verder. De winkel kreeg een moderne uitstraling dankzij de renovatie in 2016. Je vindt er bekende merken zoals Gabor, Pitillos, Hush Puppies, River Woods en Scapa. Wat Schoenen Handekyn extra bijzonder maakt, is het ruime assortiment hoeden en petten van City Sport en Stetson, een zeldzaamheid in de regio.
Klinken op een gouden toekomst
Beide zaken tonen aan hoe lokale ondernemers, geworteld in traditie en vakmanschap, zich kunnen aanpassen aan veranderende tijden zonder hun kernwaarden te verliezen. Fotografie Eggermont blijft innoveren binnen de fotografiewereld, terwijl Schoenen Handekyn recent nog met een vernieuwde winkelinrichting inspeelt op de moderne klant. “Tijdens de Lenteshopping klinken we op het verleden, met een knipoog naar een gouden toekomst waarin lokale ondernemers blijven bijdragen aan de gemeenschap.”
Zowel bij Handekyn als bij Eggermont zagen ze Waregem uitgroeien tot een echte stad. Ook in tijden met leegstand, wispelturig koopgedrag en sterke online concurrentie houden beide zaken al jaren met succes het hoofd boven water. “Zelf in de winkel staan is het allerbelangrijkste”, klinkt het eensgezind. “Het contact met de klanten, dat staat met stip op nummer één. Een extra voordeel is eigenaar zijn van het pand.”
Ze zijn expert, verkoper, én hulpverlener. “Wij spelen vaak de psycholoog van onze bezoekers. Vaste of nieuwe klanten, dat maakt niet uit. Dat is het mooie aan onze stiel. Het draait niet enkel om cijfers. Mensen kunnen hier hun hart luchten, en daar maken wij tijd voor. We doen het graag, blijven steeds vriendelijk, kennen sommige klanten door en door en hebben gelukkig ellenlang geduld.” Met een vast sluitingsuur wordt er niet gewerkt. “De klant is altijd koning. We steken niemand buiten omdat het plots 18.30 uur is.”
Met een even grote glimlach en onverbeterlijke klantvriendelijkheid, nodigen de zaakvoerders alle klanten en passanten uit om mee te vieren. Handekyn geeft vanaf donderdag tot en met maandag 12,5 procent korting, en opent vanaf vrijdagmiddag een buitenbar. Piet Eggermont zorgt voor een muzikaal intermezzo op zondagvoormiddag met een extra feestelijke touch en een kleine tentoonstelling over de geschiedenis van de zaak. Iedereen is welkom voor een babbel en een glaasje.
De Stormestraat wordt normaal deze legislatuur aangepakt. “Vroeger heette dit de Kwadestraat omdat men met paard en kar over kasseien moest tjolen. Nu horen we die omschrijving opnieuw. De winkeliers kijken uit naar de herinrichting, dat zullen ook de fietsers en automobilisten doen. Onze ideale Stormestraat moet er aantrekkelijk uitzien, parking bevatten en toegankelijk zijn voor doorgaand verkeer”, zeggen de handelaars van de beide jarige zaken. “We hebben zelfs een tip: wie iets koopt bij een handelaar, mag wat langer gratis parkeren. We hopen alvast dat er hier nog lang en veel winkels blijven bestaan, en dat ook jonge mensen hier willen starten.”
Vrijdag 28 maart 2025 om 20 u. gaat in de Sint Margaretakerk te Nieuwenhove het buitengewoon herdenkingsconcert door van Herman Roelstraete (Lauwe, 20 oktober 1925 – Kortrijk, 1 april 1985) in organisatie van het Studiecentrum Vlaamse Muziek. Honderd jaar na zijn geboorte en veertig jaar na zijn dood herdenken we hem met het Requiem KV 626 van W.A. Mozart (in de nieuwe bewerking van Pierre-Henri Dutron), maar vooral ook met zijn eigen werk, met name de neobarokke Sinfonia concertante voor orgel en strijkers op. 36 nr. 1 (met Dirk Blockeel als solist) en zijn meesterlijke Passie volgens Rubens op. 121 op verzen van Anton Van Wilderode. Reservatie via invulformulier onderstaande website of via svm@ap.be .
Herman Roelstraete (1925-1985) is niettegenstaande zijn korte leven een monument in de Vlaamse muziek. Hij was een gepassioneerd multitalent: zo was hij actief als zanger, organist, organoloog, organisator, leraar, dirigent, musicoloog en componist. Niet alleen componeerde hij een precieus oeuvre bij elkaar, dankzij zijn opzoekingswerk redde hij ook veel Vlaamse componisten van de vergetelheid. Een man om in ere te houden en nooit te vergeten.
Herman Roelstraete
Herman Roelstraete had een speciale band met het dorp Vichte in West-Vlaanderen. Hij leidde er het kamerkoor van Musica Flandrorum met welk koor repetities hield in de Oude Kerk. Bij de Oude Kerk werd hij later ook begraven. Zijn grafmonument werd vergund door bemiddeling van het provinciebestuur en de regering en opgericht met de steun van de "Stichting Herman Roelstraete". Dat het herdenkingsconcert doorgaat in de Heilige Margaretakerk in Nieuwenhove mag dan ook niet als verrassing overkomen.
In 1939 volgde hij in Torhout de kosterschool waar bij hem de liefde ontstaat voor het gregoriaans, het orgel en “de Vlaamse Zaak”, drie onderwerpen die in zijn composities heel vaak tot uiting zullen komen. In West-Vlaanderen drukte Roelstraete een stempel op het culturele leven: hij richtte koren, ensembles en orkesten op, deed onderzoek naar volksliederen en stond andere dirigenten bij met raad en daad. In Vlaanderen bezocht hij meer dan 270 orgels waarvan hij een register opmaakte met onder andere de vermelding van de orgelbouwer. Naast zijn ca. 20 werken voor orgelsolo gebruikte hij het orgel ook als concerterend solo-instrument in de Sinfonia Concertante op. 36, als orkestinstrument in Kersthallel en als begeleidend instrument in veel religieuze muziek.
Vanuit zijn ervaring als zanger vindt Roelstraete het uitermate belangrijk dat een compositie “zingbaar” is en dat iedere stem een aantrekkelijke partij heeft. Zijn lineaire, overwegend contrapuntische schrijfwijze is zeer opmerkelijk. Roelstraete verwijst hierbij naar de muziek uit de middeleeuwen: de zangstemmen bezitten elk afzonderlijk een vloeiende, zelfstandige lijn, maar het geheel klinkt toch akkoordisch. Een van de belangrijkste Vlaamse koorwerken is ‘Lichtbericht voor Mensen op. 47’, dat bekroond werd op de Provinciale Wedstrijd voor Toonkunst. In Lichtbericht voor Mensen maakt Roelstraete gebruik van hedendaagse (koor)technieken: polytonaliteit, kwartakkoorden, glissando’s, zoem- en spreekkoren en dissonante samenklanken (echter geen atonaliteit). Na deze omvangrijke compositie schrijft Roelstraete verschillende oratoria zoals ‘Passie volgens Rubens op. 121’, dat uitgevoerd wordt tijdens het herdenkingsconcert.
Chorale Caecilia en La Passione
Het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (SVM) is een expertisecentrum voor de studie, conservatie, promotie en valorisatie van Vlaams muziekerfgoed (17de – 20ste eeuw). Veel van deze muziekliteratuur is niet alleen artistiek erg waardevol, maar heeft ook een hoge historische waarde en onthult veel over de gemeenschap waarin en waarvoor ze geschreven werd. Een van de kerntaken is : Valorisatie en verspreiding van Vlaamse muziek in binnen- en buitenland.
Als uitvoerders voor het herdenkingsconcert koos SVM voor het Chorale Caecilia olv Paul Dinneweth, orkest La Passione en Dirk Blockeel aan het orgel. Met hun passieconcert brengt de CHORALE twee unieke composities: het ontroerende Requiem KV 626 van Mozart in een nieuwe bewerking van Pierre-Henri Dutron, en de Passie volgens Rubens op. 121 van de Vlaamse componist Herman Roelstraete. Als ‘bindmiddel’ hoort u het sprankelende Sinfonia Concertante van Roelstraete voor klein orgel en strijkers.
De Mozart-bewerking is uniek. Dutron heeft al het niet-originele materiaal dat Süssmayer toevoegde om het werk na Mozarts overlijden af te maken, op een stilistisch verantwoorde manier herwerkt. De Passie van Roelstraete (1925-1985) gebruikt enkele schilderijen en schetsen van Rubens als inspiratie om een eigentijds passieverhaal (1977) te creëren, gebaseerd op teksten van Anton van Wilderode.
Volgende solisten staan met ons op het podium: Klara Vermeer (sopraan), Herlinde Van de Straete (mezzo), Timothy Veryser (tenor), Alexander Van Goethem (bas) en Dirk Blockeel (orgel).
Chorale Caecilia heeft al een lange traditie en ontstond op initiatief van Lodewijk De Vocht in 1916, wanneer hij het dameskoor Constance Teichmann omvormde tot het gemengd koor Chorale Caecilia. Door een reeks opgemerkte uitvoeringen kreeg dit koor al een grote nationale en zelfs internationale faam. Na Frits Celis (1967) en Frans Dubois (1971) wordt het koor sedert 2002 gedirigeerd door Paul Dinneweth. Hij was onder meer ook organist van de St-Maartenskerk in Kortrijk en de St-Theresiakerk in Antwerpen, en dirigent bij het Kortrijks Gemengd Koor (nu Altra Voce). Met vernieuwend artistiek leiderschap slaagt hij erin om deCHORALE op een hoog muzikaal niveau te tillen. Dit resulteert in de eerste plaats in een breed en uitdagend repertoire.
Paul Dinneweth benadrukt het belang van continue koorscholing, stemscreening en stemvorming voor alle koorleden, onder leiding van stemcoach Kristien Vercammen. De vaste en gedreven repetitor, Peter Maus, ondersteunt daarnaast het koor met intensieve repetities voor een steeds betere zangkwaliteit. Met meer dan honderd gedreven koorzangers heeft deCHORALE vandaag dan ook een unieke plek ingenomen in de Vlaamse koorwereld.
Geboren in november 2003 kreeg La Passione vaste vorm en structuur als vzw in oktober 2004. La Passione is een professioneel orkest dat zijn diensten aanbiedt aan hoogstaande koren en solisten en af en toe proeft van het symfonische repertoire met als doel: muziek brengen naar een zo breed mogelijk publiek. Naast deze professionele kern krijgen jonge, getalenteerde muzikanten de kans om deel te nemen aan projecten. Zo kunnen zij degelijke orkestervaring opdoen.
Onder de artistieke leiding van Vera Van Eyndhoven en G.Hendrix – en in een geprivilegieerde samenwerking met de koren HELICON en deCHORALE – vonden heel wat gesmaakte projecten plaats. Samen met Jef Neve bracht het orkest tweemaal “Rhapsody in blue” van Gerschwin in de gloednieuwe Koningin Elisabethzaal en de laatste jaren schitterde La Passione in Vorst Nationaal met o.a.de “IXe symfonie” van Beethoven, de “Bolero” van M. Ravel samen met het wereldbefaamde Béjart Ballet Lausanne en Tokio Ballet in een choreografie van Maurice Béjart en dit alles o.l.v. Paul Dinneweth. Qua bezetting kan La Passione variëren van een strijkersensemble tot een groot symfonisch orkest.
Locatie: Heilige Margaretakerk, Waregem
28/03/2025 20:00
Organisator: Studiecentrum Vlaamse Muziek
20 € (vvk 15 € - reductie <26: 10 €) - Reservatie via onderstaand invulformulier of via svm@ap.be
Dinsdag 18 maart om 14 u. brengt OKRA-Desselgem met een open voordracht in het OC de Coorenaar, G. Coornaertdreef 7, het pijnlijke verhaal van 43 Desselgemse dwangarbeiders uit de Eerste Wereldoorlog. Renaat Develtere werd tijdens zijn stamboomonderzoek geconfronteerd met de harde feiten uit de memoires van zijn grootvader. Hij was tijdens de Eerste Wereldoorlog dwangarbeider in Frankrijk. Iedereen welkom.
OKRA Trefpunt Desselgem is actief met ontspannings- en spelnamiddagen, sport- en recreatieve ontmoetingen. De voordracht van 18 maart kunnen we indelen bij het culturele aanbod. Greet Vandorpe : “OKRA is een open vereniging van, voor en door senioren. Je vindt tal van mogelijkheden om leeftijdsgenoten te ontmoeten. Hier voel je je thuis! Je kan in OKRA samen genieten van een veelvoud aan activiteiten (sport, reizen, cultuur, vorming, zingeving, crea, ontspanning, …). Je krijgt de kans om je talenten in te zetten binnen trefpunten, themagroepen of andere werkingen. We creëren ruimte om met elkaar nieuwe initiatieven te ondernemen. Zo leven we samen voluit.” Maandelijks is er de tweede dinsdag kaart en rummicub. Volgende ontspanningsnamiddagen met gezellig samenzijn gaan door op 25 maart, 22 april, 27 mei en 24 juni.
Marie Rose Valcke, teamleider: “OKRA is een beweging die jouw stem laat horen en actie onderneemt voor een duurzame, zorgzame, solidaire, inclusieve en waardevolle samenleving, met een plaats voor senioren. OKRA is geïnspireerd door het christelijke zingevingsverhaal. We hebben aandacht voor levensbeschouwelijke vragen in dialoog met alle andere grote zingevingsverhalen. Voor ons telt iedereen. We kijken in kansen en zien jouw talent als een geschenk. Dit doen we samen én in dialoog met elkaar.”
16 Dwangarbeiders gestorven
Renaat Develtere brengt een nog weinig bekend verhaal. Zijn grootvader was dwangarbeider in Frankrijk tijdens de eerste wereldoorlog. Dankzij de memoires die zijn grootvader heeft opgeschreven, is Renaat op onderzoek gegaan. Tijdens zijn onderzoek kwam hij de namen tegen van jonge mannen uit Desselgem die ook werden gedeporteerd naar Frankrijk. Eén daarvan was Remi Lams, broer van zijn schoonmoeders’ moeder (Zoë Lams). Remi is echter, net als 16 andere Desselgemnaars, niet meer teruggekeerd naar huis…
Renaat presenteert het verhaal in OC De Coorenaar aan de hand van een powerpoint op groot scherm. Iedereen is welkom, ook niet leden. De namiddag start o’ 14.00 u met koffie en ontmoeting. Renaat brengt daarna zijn verhaal. Inkom: 5€ leden – niet leden: 7€
Dinsdag 18 maart om 14 u. brengt OKRA-Desselgem met een open voordracht in het OC de Coorenaar, G. Coornaertdreef 7, het pijnlijke verhaal van 43 Desselgemse dwangarbeiders uit de Eerste Wereldoorlog. Renaat Develtere werd tijdens zijn stamboomonderzoek geconfronteerd met de harde feiten uit de memoires van zijn grootvader. Hij was tijdens de Eerste Wereldoorlog dwangarbeider in Frankrijk. Iedereen welkom.
OKRA Trefpunt Desselgem is actief met ontspannings- en spelnamiddagen, sport- en recreatieve ontmoetingen. De voordracht van 18 maart kunnen we indelen bij het culturele aanbod. Greet Vandorpe : “OKRA is een open vereniging van, voor en door senioren. Je vindt tal van mogelijkheden om leeftijdsgenoten te ontmoeten. Hier voel je je thuis! Je kan in OKRA samen genieten van een veelvoud aan activiteiten (sport, reizen, cultuur, vorming, zingeving, crea, ontspanning, …). Je krijgt de kans om je talenten in te zetten binnen trefpunten, themagroepen of andere werkingen. We creëren ruimte om met elkaar nieuwe initiatieven te ondernemen. Zo leven we samen voluit.” Maandelijks is er de tweede dinsdag kaart en rummicub. Volgende ontspanningsnamiddagen met gezellig samenzijn gaan door op 25 maart, 22 april, 27 mei en 24 juni.
Marie Rose Valcke, teamleider: “OKRA is een beweging die jouw stem laat horen en actie onderneemt voor een duurzame, zorgzame, solidaire, inclusieve en waardevolle samenleving, met een plaats voor senioren. OKRA is geïnspireerd door het christelijke zingevingsverhaal. We hebben aandacht voor levensbeschouwelijke vragen in dialoog met alle andere grote zingevingsverhalen. Voor ons telt iedereen. We kijken in kansen en zien jouw talent als een geschenk. Dit doen we samen én in dialoog met elkaar.”
16 Dwangarbeiders gestorven
Renaat Develtere brengt een nog weinig bekend verhaal. Zijn grootvader was dwangarbeider in Frankrijk tijdens de eerste wereldoorlog. Dankzij de memoires die zijn grootvader heeft opgeschreven, is Renaat op onderzoek gegaan. Tijdens zijn onderzoek kwam hij de namen tegen van jonge mannen uit Desselgem die ook werden gedeporteerd naar Frankrijk. Eén daarvan was Remi Lams, broer van zijn schoonmoeders’ moeder (Zoë Lams). Remi is echter, net als 16 andere Desselgemnaars, niet meer teruggekeerd naar huis…
Renaat presenteert het verhaal in OC De Coorenaar aan de hand van een powerpoint op groot scherm. Iedereen is welkom, ook niet leden. De namiddag start o’ 14.00 u met koffie en ontmoeting. Renaat brengt daarna zijn verhaal. Inkom: 5€ leden – niet leden: 7€
Dinsdag 18 maart om 14 u. brengt OKRA-Desselgem met een open voordracht in het OC de Coorenaar, G. Coornaertdreef 7, het pijnlijke verhaal van 43 Desselgemse dwangarbeiders uit de Eerste Wereldoorlog. Renaat Develtere werd tijdens zijn stamboomonderzoek geconfronteerd met de harde feiten uit de memoires van zijn grootvader. Hij was tijdens de Eerste Wereldoorlog dwangarbeider in Frankrijk. Iedereen welkom.
OKRA Trefpunt Desselgem is actief met ontspannings- en spelnamiddagen, sport- en recreatieve ontmoetingen. De voordracht van 18 maart kunnen we indelen bij het culturele aanbod. Greet Vandorpe : “OKRA is een open vereniging van, voor en door senioren. Je vindt tal van mogelijkheden om leeftijdsgenoten te ontmoeten. Hier voel je je thuis! Je kan in OKRA samen genieten van een veelvoud aan activiteiten (sport, reizen, cultuur, vorming, zingeving, crea, ontspanning, …). Je krijgt de kans om je talenten in te zetten binnen trefpunten, themagroepen of andere werkingen. We creëren ruimte om met elkaar nieuwe initiatieven te ondernemen. Zo leven we samen voluit.” Maandelijks is er de tweede dinsdag kaart en rummicub. Volgende ontspanningsnamiddagen met gezellig samenzijn gaan door op 25 maart, 22 april, 27 mei en 24 juni.
Marie Rose Valcke, teamleider: “OKRA is een beweging die jouw stem laat horen en actie onderneemt voor een duurzame, zorgzame, solidaire, inclusieve en waardevolle samenleving, met een plaats voor senioren. OKRA is geïnspireerd door het christelijke zingevingsverhaal. We hebben aandacht voor levensbeschouwelijke vragen in dialoog met alle andere grote zingevingsverhalen. Voor ons telt iedereen. We kijken in kansen en zien jouw talent als een geschenk. Dit doen we samen én in dialoog met elkaar.”
16 Dwangarbeiders gestorven
Renaat Develtere brengt een nog weinig bekend verhaal. Zijn grootvader was dwangarbeider in Frankrijk tijdens de eerste wereldoorlog. Dankzij de memoires die zijn grootvader heeft opgeschreven, is Renaat op onderzoek gegaan. Tijdens zijn onderzoek kwam hij de namen tegen van jonge mannen uit Desselgem die ook werden gedeporteerd naar Frankrijk. Eén daarvan was Remi Lams, broer van zijn schoonmoeders’ moeder (Zoë Lams). Remi is echter, net als 16 andere Desselgemnaars, niet meer teruggekeerd naar huis…
Renaat presenteert het verhaal in OC De Coorenaar aan de hand van een powerpoint op groot scherm. Iedereen is welkom, ook niet leden. De namiddag start o’ 14.00 u met koffie en ontmoeting. Renaat brengt daarna zijn verhaal. Inkom: 5€ leden – niet leden: 7€
Met Maxim Laporte verliezen we het actiefste gemeenteraadslid uit vorige legislatuur. “Het leven is als fietsen: om je evenwicht te bewaren, moet je in beweging blijven. Na 7 jaar gemeenteraad Stad Waregem is het tijd om een nieuwe balans te vinden. Vandaag, aan het einde van de gemeenteraad van 4 maart 2025, nam ik afscheid als gemeenteraadslid – een moeilijke, maar weloverwogen keuze. Ik blijf achter de schermen verder werken aan een sterker en bruisender Waregem!” Tijdens die zitting stelde hij nog vragen over levendige levenskernen in de deelgemeenten, het nuttiger gebruiken van onze kernen en een nieuw fietspad langs de Vijfseweg. Als opvolger komen in aanmerking: 1. Abdelrani Ettaibi (340), 2. Guy Van den Eynde (324).
We ontvingen van Maxim Laporte uitleg bij zijn verrassend ontslag:
“ Beste Waregemnaar, Soms moet je een knoop doorhakken om de weg vrij te maken voor nieuwe stappen. Met spijt in het hart deel ik mee dat ik na de gemeenteraad van 4 maart mijn mandaat als gemeenteraadslid neerleg. Wat begon als een engagement in de jongerenpolitiek, groeide in de afgelopen tien jaar uit tot een stevige toewijding aan Waregem. In 2018 werd ik voor het eerst verkozen en in oktober opnieuw, waarna ik de verantwoordelijkheid als fractieleider van Team Waregem op mij nam.
Mijn principe is altijd geweest: als je iets doet, doe je het voor de volle 100%. En als dat niet meer kan, moet je het overdragen aan andere gemotiveerde mensen. Die tijd is nu gekomen. Ik ben voor deze beslissing niet over één nacht ijs gegaan, maar ze was wel noodzakelijk.
Ik heb me de afgelopen zeven jaar als gemeenteraadslid met hart en ziel ingezet voor Waregem. Vanuit de oppositie heb ik toch heel wat stenen in de rivier kunnen verleggen. Dat werd ook bevestigd door de cijfers: ik was het meest actieve raadslid in de afgelopen legislatuur en werd daarvoor beloond door de kiezer in oktober. Met Team Waregem hebben we een sterke campagne gevoerd en een mooi resultaat neergezet, met een ploeg vol enthousiaste nieuwe gezichten.
Toch merkte ik de afgelopen maanden dat ik mijn dossiers niet meer met dezelfde grondigheid kon voorbereiden, dat ik niet iedereen kon helpen zoals ik wilde, en dat ik niet overal aanwezig kon zijn. Dat wringt. Het moment waarop ik mijn vragen voor de laatste gemeenteraad pas om 2u30 ’s nachts moest indienen, was een wake-upcall. Goed oppositiewerk doe je niet achter een scherm in het holst van de nacht, maar tussen de mensen, voor de mensen. Sinds begin februari combineer ik een nieuwe uitdagende job in Brussel met mijn leven in Waregem en Gent. Ik ben al drie jaar in een relatie met een fantastische vrouw, en naast mijn carrière wil ik ook bewust investeren in onze toekomst samen. Die balans vinden is niet eenvoudig, en daarom maak ik nu deze moeilijke keuze. Hoe graag ik mijn mandaat ook uitoefen, ik moet eerlijk zijn tegenover mezelf en tegenover de mensen die op me rekenen.
Bijna 500 Waregemnaars gaven mij hun vertrouwen op 13 oktober, en daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Jullie stem is geen verloren stem – integendeel. Ze heeft bijgedragen aan een sterker Team Waregem, een ploeg die zich inzet voor iedere Waregemnaar.
Voor alle duidelijkheid: ik verdwijn niet. Ik blijf me inzetten voor Waregem, maar meer achter de schermen. Een nieuw gezicht zal mijn plaats in de gemeenteraad innemen, met dezelfde gedrevenheid om Waregem sterker en beter te maken.
Binnen Team Waregem draag ik verder bij aan onze visie: een stad die aantrekkelijker, veiliger en bruisender is, waar de burger echt inspraak heeft, de mobiliteit verbetert en buurten tot leven komen. Onze rol in de oppositie blijft cruciaal. We strijden verder voor een Waregem waarin iedereen gehoord wordt. We blijven ons inzetten. We blijven vooruitgaan. Voor een bruisend Waregem.”
Traditioneel huldigt de Waregemse Cultuurraad de eerste zaterdag van maart zijn verdienstelijken op het Feest van de Cultuurraad. De schouwburg van CC De Schakel zat weer vol met sympathisanten van het cultuurleven in Waregem. Dit keer mochten niet minder dan 22 cultureel verdienstelijken hun ‘paard’ komen afhalen. Na de officiële hulde volgde een receptie op het stadhuis.
Het werd een indrukwekkende hulde, weer vlot aan elkaar gepraat door Sophie-Ann Sabbe en goed geïllustreerd met voorstelling van de gehuldigden op groot scherm. Drie gehuldigden kwamen aan bod voor een interview met Ann Sophie op de sofa : Gil Bossuyt (expert WO I), Flore Deman (ilustratrice – Silver award Illustration West62) en Wannes Destoop (Holy Rosita – filmfestival Turijn enz.). De zaal was algemeen heel enthousiast voor het idee om Wannes Destoop het ereburgerschap van de stad Waregem toe te kennen. De academische zitting werd luisterrijk en poëtisch geanimeerd met indrukwekkende optredens van gevierden Janne Kerremans (aan de piano begeleid door haar vader), primus op het International Flute Seminar Bruges, en Khalid Boudrari, West-Vlaams kampioen Poetry Slam. Balkanika, die vorig jaar onder meer het Dance en Song Festival Le Spiagge d’Italia kleurde, nam ons mee in een fascinerende wereld van Bulgaarse folk, een aantrekkelijke afsluiter.
Welkom voorzitter
In zijn welkomwoord gaf Voorzitter Filip Dheedene toelichting bij de activiteiten van de Waregemse cultuurraad. Met voldoening stelt hij vast dat het cultuurleven in Waregem opnieuw draait weer op volle toeren draait. “Er zit weer beweging in, er is zin in initiatief en er is ruimte voor ontmoeting.” Dat kon zeker ook vastgesteld worden bij deze uitgave van het Feest van de Cultuurraad, de 45 e editie.
Het is meteen een goede start voor de ‘week van de vrijwilliger’. “De culturele verenigingen bestaan enkel en alleen dankzij de inzet, de passie en het enthousiasme van de vele vrijwilligers. In naam van de Waregemse cultuurraad: bedankt voor jullie inzet. Of jullie nu voor of achter de schermen actief zijn, bedankt hiervoor. Dankzij jullie activiteiten en inzet brengen jullie cultuur bij de mensen. Jullie verbinden mensen en bouwen zo mee aan een cultuurrijke én warme stad!”
“We zetten dit jaar opnieuw verdienstelijke laureaten en verenigingen in de bloemetjes. Vanavond huldigt de Waregemse cultuurraad 22 kandidaten die het voorbije jaar (of de voorbije jaren) verdienstelijk waren op cultureel vlak. De lijst van de gelauwerden vind je terug op de flyer die je bij het binnenkomen kreeg. Via de QR-code op de flyer krijg je nog meer uitleg over de kandidaten en hun vereniging. De Trofeeën werden ook dit jaar gemaakt in Ten Anker en dit in samenwerking met VTI Waregem. De filmpjes die jullie straks te zien krijgen zijn het werk van het jeugdig talent van Ponyvalent.
Vorig jaar was een verkiezingsjaar, en dit betekende ook de verkiezing van een nieuw bestuur voor de cultuurraad. Ik wil dan ook deze gelegenheid gebruik maken om de vorige bestuursploeg te bedanken voor hun positieve inzet de voorbije 6 jaren. Het was een plezier om met jullie samen te werken. Ik wil hier toch graag enkele belangrijke realisaties van de vorige ploeg in de kijker zetten:
– vooreerst het digitaliseren van de subsidieaanvraag
– het actualiseren van de reglementen van de cultuurraad
– het professionaliseren van dit feest van de cultuurraad
– het organiseren van de algemene vergaderingen in Waregem en de deelgemeenten
– het organiseren van de 11-juli-vieringen in Waregem en de deelgemeenten
Dank ook aan de cultuurdienst die steeds zorgt voor de nodige professionele ondersteuning.
We hebben ondertussen al twee bestuursvergaderingen gehad met het nieuwe bestuur en ik moet zeggen dat de goesting aanwezig is om er ook deze legislatuur iets moois van te maken. De huidige ploeg is ondertussen actief bezig met een aantal belangrijke projecten:
1. Eerstdaags beginnen we met de verwerking van de subsidieaanvragen. Wij hopen dat dit net als vorig jaar vlot zal verlopen.
2. De volgende 11-juli viering zal plaatsvinden in Waregem in de buurt van het cultuurcafé. Verenigingen die willen meewerken zijn nog steeds welkom.
3. De volgende algemene vergadering gaat door in de Waregemse raadzaal en als gastspreker hebben we de directeur van cc de schakel die uitleg komt geven over de werking van ons vernieuwde cultuurhuis
Cultuurschepen Margot Desmet
“Wat een avond! We hebben samen genoten van muziek, dans, beeld en woord. Een avond waarop we de kracht en de schoonheid van cultuur in al haar vormen hebben mogen ervaren. En vooral: een avond waarop we de mensen en verenigingen hebben gevierd die in 2024 het Waregemse cultuurleven kleur en uitstraling hebben gegeven. We hebben jubilerende verenigingen in de bloemetjes gezet, verenigingen die al jarenlang het culturele leven in Waregem verrijken en generaties lang mensen samenbrengen rond kunst en passie.
We hebben mogen luisteren naar muziek die raakte, die meevoerde, die ons liet voelen hoe klanken emoties kunnen oproepen. We werden geïnspireerd door een krachtige poetry slam, waar woorden speelden met ritme en betekenis. We luisterden geboeid naar de interviews met verschillende Waregemse talenten en genoten van de verschillende filmpjes.
Dit alles laat zien hoe divers en levendig Waregem als cultuurstad is. Hier, in onze stad, groeit en bloeit creativiteit. Hier krijgt talent ruimte om zich te ontwikkelen, om te experimenteren, om te schitteren. En dat is iets waar we trots op mogen zijn. Maar cultuur leeft niet zomaar – het wordt gedragen door mensen. Door verenigingen, artiesten, vrijwilligers, organisatoren, en door jullie allemaal. Cultuur is meer dan alleen amusement. Het is de adem van een stad, het kloppende hart van een gemeenschap. Cultuur brengt mensen samen, over generaties, achtergronden en overtuigingen heen. Het geeft ruimte aan verbeelding, aan dialoog, aan ontmoeting. In Waregem begrijpen we dat cultuur niet iets is dat op zichzelf staat, maar iets dat verweven is met het dagelijks leven. Het geeft ons momenten van schoonheid, van verwondering, en van verbondenheid. En vanavond hebben we dat opnieuw mogen ervaren.
Een welgemeende dankjewel aan de cultuurraad, die dit feest opnieuw mogelijk heeft gemaakt. Jullie inzet om cultuur te stimuleren en samen te brengen verdient alle lof. Een dikke pluim ook voor de cultuurdienst, die de cultuurraad ondersteunt en er mee voor zorgt dat Waregem een plek blijft waar creativiteit en verbeelding volop de ruimte krijgen. En natuurlijk ook bedankt aan onze moderator Ann-Sophie Sabbe om ons doorheen deze feestelijke avond te loodsen.
Na de afsluiter met Bolkanica zetten we het feest nog even verder! Ik nodig jullie van harte uit op de receptie in het stadhuis, aangeboden door de stad, waar we samen kunnen napraten en klinken op een fantastische avond.”
Lions Club Waregem organiseert, net als vele andere Lions Clubs, jaarlijks een Vredesposterwedstrijd in samenwerking met de lagere scholen van Waregem en de Stedelijke Kunstacademie. Dit is ook dit jaar weer het geval en net als vorig jaar sloegen opnieuw Lions Club Waregem, Lions Club Waregem Ascot (dames Club) en Leo Club Waregem (jongeren Club) de handen in elkaar voor de organisatie. Kinderen tussen 11 en 13 jaar maakten een tekening van wat zij verstaan onder ‘oorlog’ en ‘vrede’. Een selectie van deze prachtige, vaak verrassende tekeningen, wordt tentoongesteld in HIPPO.WAR van 1 maart tot 6 april.
Voorzitter Vredesposter Comité Jan Maes : “De vredesposterwedstrijd bestaat reeds sinds 1988 met als doel jonge mensen/kinderen de mogelijkheid te geven om op een creatieve manier hun gevoelens rond wereldvrede en hun vizie over de wereld te vertalen. Kinderen tussen 11 en 13 jaar geven in een tekening uiting van hun gevoelens over vrede. Ongeveer 600.000 kinderen uit 75 landen nemen jaarlijks deel aan deze wedstrijd. De gedachte is dat honderdduizenden kinderen bezig zijn met hetzelfde thema “Vrede”. Achter iedere tekening zit een bijzonder kind met haar/zijn ervaringen. Deze kinderen gaan creatief aan de slag rond het jaarthema. Het 2025 thema is Peace without limits /VREDE ZONDER GRENZEN”.
Dit jaar deden maar liefst 500 leerlingen mee aan dit vredesinitiatief; opnieuw een enorm succes. Alle 18 scholen (in totaal 25 klassen) uit Waregem/regio Waregem en de Kunstacademie nemen deel aan de Lions Vredesposter. Dit zijn de deelnemende scholen: Vrije Basisschool Keukeldam, Vrije Basisschool Sint-Petrus, Stedelijke Basisschool Sint-Eloois-Vijve, GO Basisschool TalentenSprong, Vrije Basisschool Heilig Hart college, Vrije Basisschool Gaverke college, Stedelijke Basisschool Guido Gezelle, Leefschool Het Biezebos, Vrije Basisschool Biest-Jager, Freinetschool ‘ De kleine wereld’, Stedelijke basisschool Torenhof, School voor Buitengewoon Lager onderwijs Zonneburcht, Vrije Basisschool Nieuwenhove, Vrije Basisschool Desselgem, Vrije Basisschool Duizendpoot, Stedelijke basisschool Desselgem, Stedelijke Basisschool Beveren-Leie en Vrije Basisschool Beveren-Leie.
Net als vorig jaar werd ook dit jaar een internationaal luik toegevoegd aan de Vredesposter wedstrijd met deelname van 2 scholen en 3 klassen uit Polen (Krakow). Een extra perspectief op vrede en oorlog komend van vlakbij het oorlogsgebied alsook van kinderen afkomstig uit Oekraïne.
Uit de 500 tekeningen koos een jury uit iedere klas één winnende tekening. Dus 25 winnende leerlingen die tevens ook een CERTIFICAAT “ambassadeur van de vrede” kregen van Stad Waregem tijdens een mooie receptie op het Stadhuis. Uit deze 25 tekening werden 3 winnende tekeningen gekozen met name Roxanne van de Kerkhove (Vrije Basisschool Duizendpoot), Méraud Thys (Stedelijke Basisschool Guido Gezelle) & Axelle De Waele (Stedelijke Basisschool Desselgem). Tot slot werd finaal één winnaar gekroond tot de beste tekening van de Vredeposter wedstrijd 2024 en dit was de tekening van Axelle De Waele. Proficiat !!
De cultuurraad lauwert op zaterdag 1 maart al wie het afgelopen jaar op een bijzondere manier kleur en uitstraling gaf aan het Waregemse cultuurleven. Het gaat om personen, culturele verenigingen of groepen die zich op een of andere manier verdienstelijk hebben gemaakt op cultureel vlak of een bijzondere prestatie hebben geleverd tijdens het jaar 2024. Een niet te missen feest! Afspraak dus op zaterdag 1 maart om 20 u. in cc De Schakel voor het Feest van de Cultuurraad.
Het Feest van de Cultuurraad wordt traditioneel gevierd tijdens de Week van de Vrijwilliger. De Waregemse Cultuurraad wil die dag de honderden vrijwilligers uit de 150 aangesloten verenigingen speciaal bedanken voor hun inzet voor de Waregemse gemeenschap. De inbreng van vrijwilligers kan niet overschat worden.
In de cultuurraad krijg je de kans om mee te praten over het Waregemse stedelijke cultuurbeleid. De Waregemse cultuurraad telt momenteel zo'n 150 leden. Dat zijn zowel socio-culturele verenigingen, professionele instellingen als deskundigen. Het bestuur van de cultuurraad is een denktank die het stadsbestuur adviseert over het lokaal cultuurbeleid, en zelf voorstellen voorlegt. De cultuurraad vergadert maandelijks en is de spreekbuis en de pleitbezorger van de cultuurverenigingen.
Hulde
Met maar liefst 22 trofeeën zet de cultuurraad inspirerende talenten en bijzondere prestaties in de schijnwerpers. De culturele hoogtepunten van 2024 passeren de revue en het publiek wordt verwend met interviews en filmpjes van de gehuldigden. Er zijn optredens van slam poëet Khalid Boudrari, fluitiste Janne Kerremans (stedelijke kunstacademie) en de Bulgaarse dansgroep Balkanica zorgt de feestelijke sfeer. Ann-Sofie Sabbe (Focus-WTV) is gastvrouw van dienst en loodst de toeschouwers doorheen de avond.
De laureaten van 2024 zijn:
Balkanica
Dance and Song Festival Le spiagge d’Italia
Flore Deman
Silver Award Illustration West 62
Gaverkoor Waregem
50 jaar
Gezinsbond Beveren-Leie
100 jaar
Gezinsbond Beveren-Leie
Catherine Vanhulsen, Francine Defoirdt, Johanna Hooghe, Luc Lierman, Magda Cremelie, Maria Courtens, Paul Depraetere, Raf Verrue, Willy Baetens, Yolande Van Ryssel
In Beveren-Leie werd vorige zondag het eeuwfeest gevierd van de Gezinsbond. De Beverse afdeling werd opgericht op 15 februari 1925 onder leiding van Robert Debrabandere Robert, René Algoet René, Henri Declerck en Odil Coussement. Het heette toen nog “Bond van de Talrijke Huisgezinnen”, later in de volksmond ook wel bekend als “D’n Bond van de kroosterijke gezinnen.” Als pluralistische vereniging, los van politiek en partij, ijvert de Gezinsbond nog steeds voor de blijvende erkenning en waardering van het gezin als de hoeksteen van onze samenleving. Vereniging en 10 verdienstelijke bestuursleden worden op zaterdag 1 maart nog gehuldigd op het Feest van de Waregemse Cultuurraad.
Eerste voorzitter was Robert Debrabandere, die de eerste tien jaar de bond leidde met René Algoet als secretaris. Van die jaren is niet veel bewaard gebleven. Alleen de vlag heeft de 100 jaar doorstaan. René Algoet bleef secretaris tot 1960, ook tijdens het voorzitterschap van Henri Declercq (1941-1960). In 1961 kwam een nieuw team met voorzitter Marcel Berton en secretaris Marcel Sablain. In 1977 werd Frans Dewinter voorzitter, dat hij 10 jaar waarnam. Marcel Sablain werd als secretaris in 1983 opgevolgd door Jan Meersman. Van 1987 tot 2003 kwam Luc Lierman aan het roer van de Bond voor grote en jonge gezinnen met vanaf 1997 Raf Verrue als secretaris. Raf Verrue werd in 2011 ook voorzitter. Ronny Vandenbussche was voorzitter tussen 2004 en 2010. Uiteraard werden er in het bestuur nog tal van andere functies ingevuld. Ere-voorzitters waren Odil Coussement en Jules Doux (1925), Frans Christiaens (1961-1978) en Marcel Timmerman (1979-2018).
De Bond stond in voor uiteenlopende zaken. Er zijn de gekende gezinszegels, de dienst voor juridische en sociale begeleiding, verbruikersclub, gezinssportfederatie, Centrum voor recreatief werk, Jefi-jeugdfilm, dienst voor bouw- studie- en huwelijksleningen, kinderoppasdienst en de spoorkaarten. Daarbij jaarlijks een algemene ledenvergadering, fietstocht(en), wandeling(en), verrassingsreis, St Niklaasrondgang, tweedehandsbeurs(en).
Uit de activiteitenkalender van de jongste jaren vermelden we : heerlijk ontbijt (begin maart), geboortebos (midden maart), paaseierenraap, tweedehandsbeurs lente-editie en herfst-editie, GOSA uitstap (juni) en herfstfeest (oktober), speelgoedmarkt (einde vakantie), pikkedonkertocht (november).
Eeuwfeest
Bij de viering van het eeuwfeest werden onder meer voorzitter Raf en Hilde Verrue in de bloemetjes gezet. Zij, samen, zijn de drijvende kracht achter de werking en dat reeds jaren aan een stuk. De lijst met taken die Raf op zich nam in die 34 jaar, en thuis gesteund door Hilde, is lang, heel lang.
“Leden kwamen, leden gingen, net zoals het bestuur. Sommigen werden hier in Beveren geboren en bleven hier wonen, en weer anderen vertrokken. Maar tegelijkertijd kwamen er ook veel nieuwe mensen hier wonen en werden vrijwilliger/ster voor d’en Bond. Net zoals gezinnen door de jaren heen veranderen en evolueren, heeft ook de Gezinsbond zich ontwikkeld.
"In de 100 jaar dat de Gezinsbond hier in Beveren-Leie actief is, waren er 91 bestuursleden die zich inzetten om onze werking draaiende te houden. Sommigen waren maar korte tijd betrokken, anderen hebben hun ziel als het ware verkocht aan 'den Bond' en bleven maar liefst 25, 35, of 60 jaar lid van bestuur. Weet vooral dat achter ieder actiefbestuurslid steeds een even, soms zelfs nog actievere, partner staat om samen d’n Bond te laten draaien.
"Wij, de huidige bestuursleden, willen de Gezinsbond hier in Beveren-Leie nog lang laten bestaan. Hiervoor hebben we jullie steun nodig. Beveren-Leie groeit met de dag. De Interlin-site , oude meisjesschool en Van Marcke textielveredeling verdwenen. Waar open velden waren en koeien loeiden kwamen nieuwe wijken bij. Meer dan 300 nieuwe gezinnen, zijn hier komen wonen de jaatste 5 a 10 jaar. Help ons om hen aan te spreken en hen te betrekken bij onze activiteiten, zoals het Ontbijt, de paaseiren raap, de tweedehandsbeurzen of de Pikkedonkertocht. Zo leren zij onze werking kennen en kunnen we een meerwaarde voor hen en zij voor ons zijn. Weet dat we een kinderoppasdienst hebben die eenvoudig maar goed en bekwaam werkt. Nodig hen ook uit naar de onze activiteiten. Suggesties en hulp zijn altijd welkom.
"Als laatste puntje wil ik nogmaals dank U zeggen aan de bestuursleden en hun partner voor de gedreven en motiverende ijver om dit alles waar te maken. Sommige zie je niet, hoor je niet, maar achter de rug en uit het zicht verzetten ze een pak werk die de details op onze activiteiten af maken."
Hulde Cultuurraad
Gezinsbond Beveren-Leie wordt op zaterdag 1 maart gehuldigd voor 100 jaar. Daarbij worden voor minimum 25 jaar bestuurslid ook gehuldigd: Catherine Vanhulsen - Francine Defroidt - Johanna Hooghe - Luc Lierman - Magda Cremelie - Maria Courtens - Paul Depraetere - Raf Verrue - Willy Baetens - Yolande Van Ryssel.
Marc Belderbos wil historische schilderijen uit de jaren 1800 redden van de vernietiging. Ze werden in 1990 gered bij de sloop van de villa De Groote in de Stormestraat. Mevrouw De Groote zag de grote culturele waarde van deze muurschilderingen en liet die deskundig afnemen en stockeren. Ze zijn nu eigendom van de Koning Boudewijnstichting en worden momenteel dank zij zijn vrouw nog gestockeerd bij Marc Belderbos. Maar de Koning Boudewijnstichting wil sedert 2023 geen stockagehuur (100 euro per maand) meer betalen en de zes schilderijen laten vernietigen. Belderbos hoopt dat iemand deze kan en wil overnemen.
“Het is een triestig verhaal. Mijn hart ging bloeden. Ik contacteerde ruim een jaar geleden al de cultuurdienst van Waregem en het schepencollege, maar zij weten niet waar ze de zes schilderijen kunnen onderbrengen. Indien ze op een publieke plaats zouden terecht kunnen, wil de Koning Boudewijnstichting de transport- en renovatiekosten betalen. Ze kunnen natuurlijk ook ergens privaat terecht. Sinds een jaar gebeurt er echter niets meer. Dit zijn geen banale schilderijen, maar echte kunstwerken uit de 18de eeuw.”
Intensieve zorgen
Notaris Ferdinand Storme (1780-1860), gehuwd met Victoire Boulez, betrok in 1813 het statige herenhuis in de toenmalige Kortrijkstraat (Kwaestraete), dat door hemzelf of zijn schoonvader Godefroid Boulez werd vergroot. Bouwheer van de woning was Joannes Antoine Boulez (1699-1777) of mogelijks zelfs zijn vader Adriaan Boulez (1657-1744). Ferdinand Storme installeerde er zijn kabinet. Op oude prentkaarten wordt de woning ook Kasteel Storme genoemd. De naam van de schilder of decorateur van de panoramische wandschilderijen is momenteel nog niet achterhaald. Toen in het jaar 1990 het vroeger huis Storme werd aangekocht door ondernemers, heeft projectleider Guido Dedeyne bij de recuperatie de mogelijkheid gegeven om een aantal waardevolle elementen uit de afbraak te redden. De meest intensieve zorgen gingen uiteraard naar de vrij monumentale wandschilderijen, die rechtstreeks op bepleisteringen waren geschilderd. De technische proeven voor het bepalen van de juiste methode van afnemen en het scenario van de behandeling van de wandschilderijen werden uitgevoerd door Walter Schudell, kunsthistoricus-restaurateur, gespecialiseerd in de behandeling van wandschilderijen (oa. restauratie van fresco’s van de kathedraal van Antwerpen). In het huis Storme vonden we op twee plaatsen muurdecoraties, nl. in het vroeger kantoor van de notaris op het gelijkvloers en in de traphal op de eerste verdieping. De vier wanden, rechtstreeks met olieverf op de bepleistering geschilderd, toonden panoramische taferelen met voorstellingen van het 18de eeuwse kasteel, het landschappelijk park en de schilderachtige omgeving van Wannegem-Lede (Kruisem). De schilderingen zijn uitgevoerd in olieverf op een reeds beschilderde ondergrond . De decoratieve panelen meten gemiddeld 6 m² en werden in hun geheel afgenomen. De schilderijen zijn wellicht na de verbouwing van het huis door Storme of Boulez in het eerste kwart van de 19de eeuw op de voorlopige afwerkingslaag aangebracht. Bij de eerste proeven voor het vastleggen van een aangepaste methode voor restauratie is gebleken dat de wandschilderijen er oorspronkelijk kleurrijker uitzagen. Na de verwijdering van donkerbruine vernislaag verschenen heldere fragmenten met helblauwe en genuanceerde groene tinten, en een heldere blauwe wolkenhemel.
Baron Baut
Wat het afgebeelde betreft, valt aan te stippen dat we te maken hebben met unieke vroeg-19de eeuwse iconografische documenten omtrent het park en het landelijke park, in 1789 opgetrokken door architect Guimard, ontwerper van het Koningsplein in Brussel. Naast het kasteel wordt in de panoramische wandschilderingen vrij veel belang gehecht aan het landschapspark. Baron Baut, die op twee panelen staat afgebeeld, was een fervent bewonderaar van de Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau en de Duitse landschapsarchitect Hirchfeld. Belderbos hoopt dit nu onder de aandacht te brengen. Het zou jammer zijn dat dit waardevol stuk geschiedenis vernietigd moet worden.
De Vierschaar
Eind 1992 werd één van de panelen, met onderwerp De Vierschaar indoor het toenmalig gemeentebestuur van Waregem overgenomen. Het was in behandeling bij restaurateur Joris Nachtergaele (Gent) nadat het werd beschadigd bij de afname en de gemeente stond in voor de restauratiekosten. De andere panelen werden onder leiding van restauratrice mevr. Belderbos-De Maeyer behandeld in de Antwerpse academie en het persoonlijk atelier van de restauratrice. Eind 1993 heeft de Koning Boudewijnstichting beslist om verder in te staan voor het behoud en de restauratie van de wandschilderingen die haar werden overgedragen. De Vierschaar bleef echter eigendom van de gemeente Waregem. Vorig jaar heeft de Koning Boudewijnstichting dan blijkbaar afstand gedaan van haar eerdere standpunt.
2025 wordt in Waregem een nog feestelijker jaar dan anders, want we vieren dit jaar onze 25e verjaardag als stad. Als feeststad laten we dat natuurlijk niet onopgemerkt voorbijgaan en nodigen we jong en oud uit om mee te vieren. Zo pakt cultuurcentrum De Schakel op zondag 15 juni uit met een bijzonder Coming Home-concert en op zaterdag 21 juni vindt dé grote apotheose plaats. Dan bruist het in het stadscentrum van de straatanimatie en feestelijke sfeer. Alle festiviteiten en communicatie worden voorzien van een zilveren accent, verwijzend naar ons zilveren jubileum.
Op 1 januari 2000 ruilde Waregem de titel van gemeente in voor die van stad. De beslissing werd plechtig aangekondigd in het Belgisch Staatsblad van vrijdag 23 juni 1999, ondertekend door koning Albert II. Maar de titel was het resultaat van een jarenlange strijd om de felbegeerde titel te mogen dragen. Het waren de administratieve diensten en toenmalig burgemeester Guido Carron die het lijvig document ‘Gemeente Waregem Dossier Titel van stad’ realiseerden en zo het wetsvoorstel goedgekeurd kregen. De ooit bescheiden boerengemeente uit de jaren 1950 valt niet meer te vergelijken met de stad in galop die we vandaag zijn. In de voorbije kwarteeuw onderging onze stad meerdere metamorfoses en rondden we de kaap van 40 000 inwoners.
Om deze historische gebeurtenis extra glans te geven, pakt de stad in 2025 in alle communicatie uit met een aangepast stadslogo. Ons gebruikelijke logo wordt aangevuld met ‘25 jaar’. In onze communicatiekanalen zal je ook vaak een zilveren label zien opduiken dat er uitziet als een grote zilveren munt met de opdruk ‘2000 | 2025, 25 jaar stad’.
Save the dates
We vieren onze 25e verjaardag het hele jaar door met bijzondere initiatieven. Twee data die je nu zeker al moet aanstippen zijn die van zondag 15 juni en zaterdag 21 juni.
Op zaterdag 21 juni mag je rekenen op de absolute apotheose van 25 jaar stad met spectaculaire straatanimatie en een feestelijke sfeer. Houd onze website www.waregem.be/25jaarstad in de gaten om als eerste het volledige programma te ontdekken.
Daarnaast pakt cc De Schakel op zondag 15 juni uit met een uniek Coming Home-concert. Die dag komen componist Mathias Coppens, gitarist Sam Desmet en pianist Steven Vanhauwaert, drie topmusici met internationale faam, thuis naar Waregem voor een bijzonder concert in cultuurcentrum De Schakel. Speciaal voor onze verjaardag keren ze vanuit de Verenigde Staten terug naar hun geboortestad. Mis dit emotionele en feestelijke thuiskomen niet. Tickets zijn beschikbaar via www.ccdeschakel.be/cominghome .
Expo Zilver
Tot 30 maart gaan we ook op zoek naar kunstenaars die zich laten inspireren door het zilveren jubileum van onze stad. De expo Zilver vindt plaats van 25 tot en met 27 april in het Koetshuis in park Baron Casier. Verras ons met jouw creativiteit en wie weet schittert jouw werk in het Koetshuis. Interesse om deel te nemen? Lees er alles over in onze open call en schrijf je voor 30 maart in via www.waregem.be/25jaarstad .
Het verhaal van kwarteeuw stad in een lijvig fotoboek
Het hele verhaal van de voorbije kwarteeuw kan je lezen in het unieke boek Waregem, 25 jaar stad in galop. Het werd geschreven door Jan Decock in opdracht van de stad en uitgebracht door Uitgeverij Lannoo. Het is een lijvig fotoboek met een uitvoerige samenvatting van de kwarteeuw waarin Waregem zich stad mag noemen en een metamorfose onderging.
Het is een prachtig fotoboek dat maar liefst 256 pagina’s telt. De lezer ontdekt boeiende verhalen en levendige anekdotes, van de eerste stappen naar de fusie in 1977 tot de goed geoliede machine die de eigenheid van de deelgemeenten respecteert. Dat relaas wordt rijkelijk in de verf gezet met sterke beelden, zowel uit het omvangrijke stadsarchief als van eigentijdse fotografen. Het boek kost 55 euro en is te koop in de stadswinkel en boekhandel.
25° Georges Leroyprijs van Marnixring Waregem Leeuwercke
Zaterdag 25 januari 2025 werden de winnaars bekend gemaakt van de 25ste Georges Leroyprijs – zeer kort verhaal/gedicht. De tweejaarlijkse Georges Leroyprijs bekroont beginnende dichters en schrijvers die in het Nederlands schrijven. Georges Leroy (1930-1977) was een Waregems letterkundige, beeldhouwer en kunstpromotor (Kunstgalelerij Da Vinci, Gaverprijs) en beroepshalve ook muziekleraar.
Het is sedert 1977 een lange volgehouden traditie van de plaatselijke Marnixring Leeuwercke, dat zich inzet voor de bevordering van onze Nederlandse taal en cultuur, om jonge beginnende dichters in Vlaanderen en Nederland een forum te geven. Ze noemden hun prijs de Leroyprijs naar de plaatselijke cultuurpromotor Georges Leroy. Vanaf 2014 werd de prijs uitgeschreven voor kortverhalen of korte gedichten. In de laatste edities wordt gefocust op het schrijven van een kortverhaal. Een mooi en boeiend kortverhaal schrijven is een uitdaging. Het is een nog grotere uitdaging om een mooi verhaal te schrijven in een heel beperkt aantal woorden. De ingediende werken mogen nu nog maximaal 100 woorden bevatten. Het thema van deze editie is “Nachtleven”. Elke deelnemer mocht maximaal twee verhalen/gedichten indienen.
De wedstrijd staat open voor auteurs uit België en Nederland die op 1 januari 2024 minstens 18 jaar zijn. De wedstrijd werd ook uitgeschreven voor jongeren onder de 18 jaar in een aparte categorie. We ontvingen in totaal voor de volwassenen 305 geldige inzendingen en voor de jeugd 71 inschrijvingen. Na beraadslaging door de jury werden 5 genomineerden geselecteerd voor beide categorieën. Daarna worden de 3 winnaars van elke categorie bekend gemaakt. Meer info vindt u op de website van Marnixring Waregem Leeuwercke www.mrwaregem.eu .
De jury van de 25ste Georges Leroyprijs bestond uit: Beerlandt Ingeborg, Craeye Timme, De Vos Mia, Herrero Thomas, Roelens Arlette, Roelens Xavier, Vanhoutte Dirk en Verbeke Marianne.
In de categorie volwassenen ging de eerste prijs naar Stefanie Huysmans – Noorts met “Kraakbeen”, tweede prijs: Moniek Spaans met “Maanblind”’ en de derde prijs naar Nikki Petit met “Post Festum”.
Bij de jongeren was de eerste prijs voor Jasmien Bais met “03u15”. De tweede prijs was voor Naomi De Baeck met het verhaal “Hart of hard” en de derde prijs werd gewonnen door Luka De Deygere met het verhaal: “Drie Estrella's”.
Marnixring Waregem Leeuwercke is een Vlaamse serviceclub en is de enige serviceclub die als extra dimensie "het koesteren van onze taal en cultuur" aan zijn doelstellingen heeft toegevoegd. Hierdoor onderscheidt de Marnixring zich van alle andere serviceclubs. Marnixring Waregem Leeuwercke werd opgericht in 1975 en viert dus ook in 2025 zijn vijftig jarig bestaan.
50 j Marnixring Leeuwercke Waregem
Het begon allemaal met dhr Marcel Notebaert, lid van Marnixring Broel uit Kortrijk. Deze ‘Kortrijkzaan’ had een relatie met actrice Tine Balder, schoonmoeder van Eric Desmet. Hij vroeg aan Eric om een Ring op te starten in Waregem. Eric wist helemaal niet wat Marnixring betekende en na enige uitleg nam Eric contact met dhr André Depoorter, die op zijn beurt Jozef Amez introduceerde en dan volgden nog Roger Baert en Jan Ballière.
De stichting gebeurde in het lokaal Au Pigeon D'or, restaurant op de markt te Waregem, waar Eric woonde met zijn ouders. Tine Balder werd jaren later "meter" van de Waregemse ring.
De naam "Leeuwercke" = Leeuwerik, staat symbool van de drang om te pogen naar "'t Hoge". Roger Baert was eigenaar van een stuk bouwgrond in de Jan Bouckaertstraat, waar een houten brugje over de Gaverbeek liep met de naam de Leeuwerckebrug. Vandaar de naam Leeuwercke op voorstel van André Depoorter. Jan Ballière was de eerste voorzitter en Eric Desmet was protocolmeester.
Gedurende al die jaren heeft de ring enorme inspanningen gedaan om de Marnixringdoelstellingen op plaatselijk vlak te realiseren. De tweejaarlijkse poëziewedstrijd G. Leroy en de samenwerking met de Waregemse Stedelijke Kunstacademie, afdeling podiumkunsten zijn de rode draad die door deze realisaties loopt. Ze bevorderen de ontplooiing van jong Vlaams literair talent. Door cultuurgerichte projecten te organiseren, die ook een financieel resultaat opleveren, is het de bedoeling om sociale projecten zoals oa. 't Kelderke verder te kunnen blijven ondersteunen.
Deze voormiddag vrijdag 24 januari vond de feestelijke opening plaats van de nieuwe speel- en recreatiezone in de Keerstraat op het Gaverke. Stad Waregem en >Regionaal Landschap Leie en Schelde toverden het voetbalveld om tot een multifunctionele groenzone met hondenweide, trapveld, fruitboomgaard, wadi's en een heus klim- en klauterparcours met speelheuvels. De leerlingen van VIBSO en VBS Gaverke staken een handje toe bij de plantwerken. Het resultaat is een groene buurt- en ontmoetingsplek, die biodiversiteit met recreatie verenigt.
Op initiatief van de stad Waregem gingen alle partners aan de slag om de plek aan te pakken. Zo organiseerde de jeugddienst een bevraging bij de buurt. Op basis van hun wensen ontwierp het Regionaal Landschap Leie en Schelde een plan. In augustus 2024 voerden de stadsdiensten en het Regionaal Landschap zaai- en graafwerken uit. Leerlingen Groen van VIBSO en het 5e en 6e leerjaar van VBS Gaverke staken deze winter mee de handen uit de mouwen bij het aanplanten van bomen en struiken.
Inrichting
De plek is een mooie combinatie van biodiversiteit en recreatie. Bomen en struiken zoals wilde liguster, lijsterbes en meidoorn bezorgen vogels, insecten en kleine dieren het hele jaar door voedsel en beschutting. In de nieuwe hondenweide ravotten viervoeters veilig in een groene, gevarieerde omgeving. Enkele wadi’s houden overtollig water vast. De kinderen uit de buurt kunnen zich tot slot volop uitleven op speelheuvels en in de klim- en klauterzone, terwijl ouders verpozen op de banken. (bank langs fietspad oude spoorweg voorlopig verdwenen?) De trouwe viervoeters kunnen ravotten op de hondenlosloopweide.
De totale kostprijs bedraagt 39.000 euro en werd gedragen door de stad Waregem, Provincie West-Vlaanderen en het Regionaal Landscnap Leie en Schelde.
Joris Hindryckx (ex-Vives) leidt de Ghistelinck Academy
Afgelopen donderdagnamiddag werd op de site van Ghistelinck Automovie in Waregem de Ghistelinck Academy officieel geopend. Met de lancering van de Ghistelinck Academy wil het bedrijf haar personeel de mogelijkheid bieden om zich te ontwikkelen zonder zich te hoeven verplaatsen naar externe opleidingscentra van automobielconstructeurs. Het opleidingscentrum stelt innovatie en levenslang leren centraal stelt. De Academy is een ambitieus project van Ghistelinck Automotive en weerspiegelt de visie van het bedrijf op duurzame talentontwikkeling en samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven.
/>
Vincent Yserbyt, gedelegeerd bestuurder van Ghistelinck Automotive, benadrukt het unieke karakter van de Ghistelinck Academy. Het is het eerste opleidingscentrum in de regio dat eigendom is van een automobieldistributeur en zich richt op het opschalen van interne opleidingen naar het hoogste niveau. De Ghistelinck Academy wordt geleid en aangestuurd door Joris Hindryckx, voormalig directeur van Vives en gewezen burgemeester van Houthulst.
De Ghistelinck Academy werd vorig jaar opgericht voor de opleiding en ontwikkeling van de medewerkers van Ghistelinck Automotive. De eerstesteenlegging van de nieuwbouw met speciaal daarvoor ontworpen polyvalente ruimte had plaats op 25 maart 2024. Met dit eigen opleidingscentrum wordt ervoor gezorgd dat werknemers steeds beschikken over de correcte kennis die nodig is om hun job succesvol uit te voeren. Via de Ghistelinck Academy moet een groot deel van het personeel zich niet meer verplaatsen naar de opleidingscentra van de diverse automobiel-constructeurs in binnen- en buitenland. Hiervoor wordt het principe ’train de trainer’ toegepast. Er wordt ook aandacht besteed aan het mentale welzijn van alle medewerkers via gevorderde opleidingen inzake mentorship, bestemd voor alle leidinggevenden. Tot slot, en als derde pijler, wordt via de Ghistelinck Academy de kloof verkleind tussen de output van het onderwijs enerzijds en de basisnorm van onze industrie anderzijds via gerichte opleidingen.
De Ghistelinck Academy is uniek. Het is enig in onze regio dat een automobieldistributeur een eigen opleidingscentrum bouwt en qua inhoud de opleidingen voor haar personeel on site opschaalt naar de hoogste versnelling. Vincent Yserbyt, gedelegeerd bestuurder van Ghistelinck Automotive, verklaarde eerder al dat het idee is ontstaan als gevolg van de bedroevende kennis van schoolverlaters op vlak van talen, wiskunde en begrijpend lezen. “Vandaar dat wij hier eventjes een deel van de taken van de overheid overnemen”, aldus de CEO van de machtige autogroep. “Het niveau van het onderwijs moet dringend terug omhoog. Jongeren worden op vandaag onvoldoende klaargestoomd voor de praktijk.”
De Ghistelinck Academy zal zowel medewerkers van Ghistelinck Automotive als externe partners opleiden, met een sterke focus op technische expertise, innovatie en duurzaamheid. Dit centrum biedt moderne faciliteiten en training op maat om de
uitdagingen van de snel evoluerende automobielsector aan te pakken. Gedelegeerd bestuurder, Vincent Yserbyt, sprak zijn trots uit: “We investeren niet alleen in infrastructuur, maar ook in mensen”, aldus Yserbyt. “Ons doel is om medewerkers op te leiden en te ondersteunen, niet alleen op professioneel, maar ook op persoonlijk vlak. Dit sluit aan bij onze visie: tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten.”
Zondag 26 januari om 10 u. nodigen de Davidsfonds afdelingen van Sint-Eloois-Vijve, Sint-Baafs en Wielsbeke ons uit in BIBBOX (kerk) Wielsbeke op Toast Literair, de literaire inzet van een nieuw Davidsfondsjaar. Dit jaar wordt een heel bijzonder jaar want Davidsfonds bestaat 150 jaar en dat moet gevierd worden met een vleugje cultuur. In heel Vlaanderen en Brussel staan er het komende jaar tal van feestactiviteiten op de agenda.
Het Davidsfonds is in Vlaanderen opgericht in 1875, ontstaan in een tijd waarin de Vlaamse cultuur en taal bescherming en promotie nodig hadden. De naam van de nieuwe vereniging werd gekozen om het gedachtengoed van Kanunnik Jan Baptist David (1801-1866) blijvend verder te zetten. Geboren in Lier als Fransman!, werd hij Nederlander vanaf 1815, en Belg vanaf 1830. Hij speelde een belangrijke rol in de vernederlandsing van het onderwijs en de promotie van Vlaamse taal en cultuur. Bij ons zijn de afdelingen pas opgestart 50 jaar later.
Verankerd in de statuten van Davidsgonds staat de cultuurvereniging gaat ten volle gaat voor: "Davidsfonds is een Vlaamse sociaal-culturele netwerkorganisatie die lokaal verankerd is en die vanuit een christelijke inspiratie op een dynamische en inclusieve manier mensen verbindt door samen cultuur te beleven en ervan te genieten. Davidsfonds organiseert een waaier aan activiteiten rond taal, geschiedenis, kunst en erfgoed die de beleving verdiepen en verbreden. Daarmee beogen we zowel persoonlijke ontplooiing en emancipatie van alle inwoners van Vlaanderen en Brussel, als een sterkere sociale cohesie. Dat realiseren we in dialoog en wederzijds respect, solidariteit en een grote maatschappelijke bewogenheid. Samenwerking, kwaliteit en innovatie staan daarbij voorop.Davidsfonds staat voor een uitgesproken en actief engagement van vrijwilligers. Liefde voor onze taal en kunst, kennis van onze geschiedenis en zorg voor ons erfgoed gaan hand in hand met de inzet voor een warme en zorgzame gemeenschap.Met een open blik op de wereld en de toekomst omarmen wij de samenleving in al haar diversiteit."
Toast literair in Wielsbeke
Marijke Goeminne: “Met dat vleugje cultuur willen we jullie al een beetje helpen. We nodigen jullie van harte uit op Toast Literair, de literaire inzet van een nieuw Davidsfondsjaar. We zetten het jaar in met de auteurslezing van Diane De Keyser, 'De vondelingen’ van gevonden kinderen heel lang geleden tot vandaag. Haar boek verscheen in oktober 2020.
Ze neemt ons in haar boek en in haar lezing mee in het verhaal van duizenden ongewenste en naamloze kinderen. Ze geeft een inkijk in de fascinerende wereld van de vondelingenschuiven, voedsters, vondelingentransport en uitbesteding. Ze vertelt het verhaal van de vondelingen bij ons, maar ook in Frankrijk en Italië, van lang geleden en ook uit onze tijd.Na de lezing zetten we het nieuwe jaar in met een glaasje, een hapje en een warme babbel.”
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)