Marc Belderbos wil historische schilderijen uit de jaren 1800 redden van de vernietiging. Ze werden in 1990 gered bij de sloop van de villa De Groote in de Stormestraat. Mevrouw De Groote zag de grote culturele waarde van deze muurschilderingen en liet die deskundig afnemen en stockeren. Ze zijn nu eigendom van de Koning Boudewijnstichting en worden momenteel dank zij zijn vrouw nog gestockeerd bij Marc Belderbos. Maar de Koning Boudewijnstichting wil sedert 2023 geen stockagehuur (100 euro per maand) meer betalen en de zes schilderijen laten vernietigen. Belderbos hoopt dat iemand deze kan en wil overnemen.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2639818-d0d49adcbde43467b24e02dc963f8d51.jpg)
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2639818-842d9d5dcc254d4e8f2620a869b9b660.jpg)
“Het is een triestig verhaal. Mijn hart ging bloeden. Ik contacteerde ruim een jaar geleden al de cultuurdienst van Waregem en het schepencollege, maar zij weten niet waar ze de zes schilderijen kunnen onderbrengen. Indien ze op een publieke plaats zouden terecht kunnen, wil de Koning Boudewijnstichting de transport- en renovatiekosten betalen. Ze kunnen natuurlijk ook ergens privaat terecht. Sinds een jaar gebeurt er echter niets meer. Dit zijn geen banale schilderijen, maar echte kunstwerken uit de 18de eeuw.”
Intensieve zorgen
Notaris Ferdinand Storme (1780-1860), gehuwd met Victoire Boulez, betrok in 1813 het statige herenhuis in de toenmalige Kortrijkstraat (Kwaestraete), dat door hemzelf of zijn schoonvader Godefroid Boulez werd vergroot. Bouwheer van de woning was Joannes Antoine Boulez (1699-1777) of mogelijks zelfs zijn vader Adriaan Boulez (1657-1744). Ferdinand Storme installeerde er zijn kabinet. Op oude prentkaarten wordt de woning ook Kasteel Storme genoemd. De naam van de schilder of decorateur van de panoramische wandschilderijen is momenteel nog niet achterhaald. Toen in het jaar 1990 het vroeger huis Storme werd aangekocht door ondernemers, heeft projectleider Guido Dedeyne bij de recuperatie de mogelijkheid gegeven om een aantal waardevolle elementen uit de afbraak te redden. De meest intensieve zorgen gingen uiteraard naar de vrij monumentale wandschilderijen, die rechtstreeks op bepleisteringen waren geschilderd. De technische proeven voor het bepalen van de juiste methode van afnemen en het scenario van de behandeling van de wandschilderijen werden uitgevoerd door Walter Schudell, kunsthistoricus-restaurateur, gespecialiseerd in de behandeling van wandschilderijen (oa. restauratie van fresco’s van de kathedraal van Antwerpen). In het huis Storme vonden we op twee plaatsen muurdecoraties, nl. in het vroeger kantoor van de notaris op het gelijkvloers en in de traphal op de eerste verdieping. De vier wanden, rechtstreeks met olieverf op de bepleistering geschilderd, toonden panoramische taferelen met voorstellingen van het 18de eeuwse kasteel, het landschappelijk park en de schilderachtige omgeving van Wannegem-Lede (Kruisem). De schilderingen zijn uitgevoerd in olieverf op een reeds beschilderde ondergrond . De decoratieve panelen meten gemiddeld 6 m² en werden in hun geheel afgenomen. De schilderijen zijn wellicht na de verbouwing van het huis door Storme of Boulez in het eerste kwart van de 19de eeuw op de voorlopige afwerkingslaag aangebracht. Bij de eerste proeven voor het vastleggen van een aangepaste methode voor restauratie is gebleken dat de wandschilderijen er oorspronkelijk kleurrijker uitzagen. Na de verwijdering van donkerbruine vernislaag verschenen heldere fragmenten met helblauwe en genuanceerde groene tinten, en een heldere blauwe wolkenhemel.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2639818-795a75dcdc42840b905f0941c3350cf3.jpg)
Baron Baut
Wat het afgebeelde betreft, valt aan te stippen dat we te maken hebben met unieke vroeg-19de eeuwse iconografische documenten omtrent het park en het landelijke park, in 1789 opgetrokken door architect Guimard, ontwerper van het Koningsplein in Brussel. Naast het kasteel wordt in de panoramische wandschilderingen vrij veel belang gehecht aan het landschapspark. Baron Baut, die op twee panelen staat afgebeeld, was een fervent bewonderaar van de Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau en de Duitse landschapsarchitect Hirchfeld. Belderbos hoopt dit nu onder de aandacht te brengen. Het zou jammer zijn dat dit waardevol stuk geschiedenis vernietigd moet worden.
De Vierschaar
Eind 1992 werd één van de panelen, met onderwerp De Vierschaar indoor het toenmalig gemeentebestuur van Waregem overgenomen. Het was in behandeling bij restaurateur Joris Nachtergaele (Gent) nadat het werd beschadigd bij de afname en de gemeente stond in voor de restauratiekosten. De andere panelen werden onder leiding van restauratrice mevr. Belderbos-De Maeyer behandeld in de Antwerpse academie en het persoonlijk atelier van de restauratrice. Eind 1993 heeft de Koning Boudewijnstichting beslist om verder in te staan voor het behoud en de restauratie van de wandschilderingen die haar werden overgedragen. De Vierschaar bleef echter eigendom van de gemeente Waregem. Vorig jaar heeft de Koning Boudewijnstichting dan blijkbaar afstand gedaan van haar eerdere standpunt.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2639818-576e5e0f1a0abfd4c3fa5b1139a47b5f.jpg)
|