Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
31-05-2011
VLD wil zwaar verkeer bannen uit centrum Sint-Eloois-Vijve
Open VLD Waregem eist een totaal en onmiddellijk
verbod voor vrachtwagens in het centrum van Sint-Eloois-Vijve. Er kan enkel
uitzondering gemaakt voor plaatselijk verkeer tussen de Leiebrug en het
kruispunt de Posterij aan de Gentseweg en dan nog mits met regelmaat
politiecontroles te houden. Zo kan volgens de VLD-afdeling ook meteen werk
gemaakt van de hoognodige heraanleg van de Posterijstraat met de samenhangende
rioleringswerken, die ook al jaren op zich laten wachten.
Guy Van den Eynde is formeel: Open VLD gaat totaal
niet akkoord met de (drog)reden dat CD&V al jaren wacht tot de brug van de
expresweg N382 iver de Gentseweg klaar is. Want daarvoor was het wachten tot de
doortrekking naar Wielsbeke een feit was en nog eens daarvoor tot de N382 werd
aangelegd. Ondertussen wordt ook al gesproken om te wachten tot de doortrekking
tot in Ingelmunster voltooid is
Het is overduidelijk dat meer dan de helft van het
vrachtverkeer komt uit de richting Wielsbeke, zoals Johan Vanhove met
peilmetingen heeft geconstateerd. Dit verkeer rijdt door Sint-Eloois-Vijve, in plaats van door Sint-Baafs-Vijve en
Wielsbeke direct naar de Expresweg te rijden. Het vrachtverkeer dat uit de richting
Gentseweg komt betreft ongeveer voor de helft verkeer uit de richting Kortrijk,
dat gerust de expresweg direct naar Wielsbeke kan nemen. Toch kiezen velen voor
het centrum van Sint-Eloois-Vijve omdat dit de kortste weg is naar enkele
bedrijven die gelegen zijn even voorbij de Leiebrug. Sint-Eloois-Vijve blijft
dus opgescheept met het vrachtverkeer naar van en van Wielsbeke.
We zien echt niet in wat de doortrekking naar
Ingelmunster en de brug over de Gentseweg daar zullen aan veranderen. Een goeie
zaak voor de files op de Gentsewegen de
oversteek over de Gentseweg, dat wel, maar niet voor de dorpskom van
Sint-Eloois-Vijve, weet Charly Vandemaele.
Volgens Open VLD zijn de schepenen van Waregem nog
niet of onvoldoende tot het beloofde onderhandelen gekomen met de gemeente
Wielsbeke of zijn ze te soft of
onbekwaam tot onderhandelen op dit niveau. Nochtans hebben ook Wielsbeekse en
Oostrozebeekse bevolking baat bij deze maatregelen, aangezien de vele
schoolgaande jeugd van over de Leie die dagelijks fietsend op en af Waregem
pendelt.
De Posterijstraat is dringend aan herwaardering
toe. Honderdduizenden euros werden al besteed
aan voorlopige herstellingen. Ook dient zeker aandacht gegeven te worden aan
het winnen van parkeerplaatsen voor de Vijfse middenstanders, waarvan nu enkelen
zich gebroodroofd zien vullen Stijn
Meulebrouck en Claire Desmet aan.
De meerderheidspartij uit zijn bezorgdheid voorde
zwakke weggebruikers. Waarom hebben ze in deze legislatuur dan nog niets
ondernomen aan de levensgevaarlijke fietsoversteek vanuit de Schoendalestraat
over de Posterijstraat/A.Biebuyckstraat? Ook de aandacht voor de Emiel
Clausstraat en de Schoendalestraat, waar de huizen daveren onder het
vrachtverkeer, ondanks het vrachtwagenverbodsbord aan het begin van de straat,
moet dringend op de agenda met duidelijke maatregelen. De Emiel Clausstraat
ontbreekt wonder boven wonder nog in de lijst van straten in Waregem waar gepraat
wordt van snelheidsremmende maatregelen tegen het doorgaand zwaar vervoer.
Daarover en over de hoge snelheden die gehaald worden in deze straat, is er
niets terug te vinden in het geactualiseerd mobiliteitsplan van de stad
Waregem. Qua straatbeeld en stedelijke verantwoordelijkheid is de Emiel
Clausstraat totaal verwaarloosd.Vorige maand spraken schepen Kristof Chanterie en
raadslid Henri Destoop al in verscheidene kranten hun bezorgdheid uit over het
zwaar verkeer door de dorpskern van Sint-Eloois-Vijve. Huichelarij, aldus
OpenVLD. Het probleem wordt al enkele decennia aangeklaagd door o.a. het
voormalige oppositieraadslid Raf Deblaere en het artikel in de kranten van 13
april jl. was een counter met voorkennis op de vraag in de gemeenteraad van 5 april
van OpenVLD-raadslid Guy Van den Eynde
Uit
Gemeenteraadszitting 5 april
Meer bepaald repliceerde Guy tijdens het agendapunt
20 betreffende het voorlopig vaststellen concept beleidsplan 'verbreden en verdiepen'
mobiliteitsplan Waregem :
Wat betreft het goederenvervoer, staat er vermeld
dat na het doortrekken van N382 tot Ingelmunster via overleg met buurgemeenten,
het vrachtverkeer zal beperkt worden in Sint-Eloois-Vijve en Desselgem. Het
raadslid had graag geweten tegen wanneer dit voorzien is? Wat er nauw mee
samengaat zijn de maatregelen die zullen genomen worden in de kern van
Sint-Eloois-Vijve. Er is sprake van de herinrichting van de Posterijstraat.
Wanneer is dit allemaal voorzien? In de commissie is ook naar voor gekomen dat
de herinrichting van de Posterijstraat samenhangt met de rioleringswerken die
we zonet in het RioAct-plan hebben goedgekeurd. Het raadslid vraagt aandacht
voor de herinrichting in de Posterijstraat en zegt dat er bij de vorige
herinrichting een aantal parkeerplaatsen zijn weggevallen net voor de deur van
een aantal handelszaken (einde Posterijstraat, begin A. Biebuyckstraat). Men
spreekt ook van snelheidsremmende maatregelen in bepaalde straten in
Sint-Eloois-Vijve tegen het doorgaand zwaar vervoer. De Emiel Clausstraat
ontbreekt bij de genoemde straten. Hier passeert veel vrachtvervoer, maar er
wordt vooral zeer snel gereden in die straat. De fractie zal de verdere
uitwerking van het mobileitsplan goed opvolgen maar zoals het document voorligt
zeker goedkeuren.
Het Vijfse CD&V-raadslid Henri Destoop sloot
zich daarbij aan en zei dat hij dezelfde aandachtspunten op zijn vragenlijstje
had staan. Een paar maanden voordien heeft hij dezelfde vragen al gesteld in de
raad. Hij heeft ook contact genomen met Oostrozebeke, die het doorgaand zwaar
vervoer wil beperken in de gemeente.
Schepen Kristof Chanterie : Wat betreft de
tussenkomsten van raadsleden Van den Eynde en Henri Destoop over
Sint-Eloois-Vijve, werd er altijd gezegd dat we het zwaar vervoer in de
dorpskernen willen weren van zodra we een alternatief kunnen aanbieden voor het
zwaar vervoer. Dit bestaat uit twee zaken, nl. de brug die binnenkort in
gebruik komt en ten tweede de doortrekking van de N382 richting Ingelmunster,
waar die werken aan de gang zijn. De concrete timing daarvan weet de schepen
nog niet. De burgemeester van Oostrozebeke ziet dit ook als alternatief. Er is
nood aan een intergemeentelijk overleg tussen Waregem, Wielsbeke, Dentergem,
Oostrozebeke en Ingelmunster. De bedoeling is om dit heel binnenkort op te
starten, zodanig dat we een akkoord hebben tegen dat die doortrekking naar
Ingelmunster af is. Dan kunnen we tonnageverboden gaan invoeren in het centrum
van Sint-Eloois-Vijve zodanig dat we de zware vrachtwagens kunnen weren. De
Emiel Clausstraat is inderdaad een straat waar te vlug gereden wordt. Er zijn
nochtans al maatregelen genomen, maar bijkomende maatregelen moeten bekeken
worden.
Raadslid Henri Destoop zegt dat hij vernomen heeft
dat er bij een telling in de dorpskern van Sint-Eloois-Vijve meer dan 40 000
voertuigen geteld zijn in één week tijd. Op de Expressweg werden 28 000
voertuigen geteld. Het verkeer zal in Wielsbeke duidelijker naar de Expressweg
moeten geleid worden. Men klaagt dat men moet wachten aan de kliniek, maar
iedereen rijdt door Sint-Eloois-Vijve.
Schepen van verkeer Kristof Chanterie zegt dat er de
volgende dag een overleg met Wielsbeke doorgaat. Dit is één van de
belangrijkste punten op de agenda. (het resultaat van dat gesprek moeten we u
voorlopig schuldig blijven )
Uit
krantenartikel NB 13 april 2011
De cijfers van de Waregemse verkeersdienst zijn heel duidelijk: elke
week rijden er door de Posterijstraat en de Biebuyckstraat 46.500voertuigen,
waarvan 5.900 vrachtwagens. En langs de parallelle gewestweg N382 of Expresweg
zijn het er dat over dezelfde periode 34.000, waarvan 6.800 vrachtwagens. Dat
wil zeggen dat de Vijfse dorpskern nog steeds veel te veel gebruikt wordt
sluipweg naar de achtergelegen industriegebieden van Wielsbeke, Oostrozebeke,
Ingelmunster. Blijkbaar prefereren ook autobestuurders beide straten boven een
sneller alternatief langs de N382. Gemeenteraadslid en ex-Vijvenaar Henri
Destoop (CD&V) vraagt van de stad alvast maatregelen.
De Vijvenaars ondervinden dagelijks de gevolgen van die duizenden voertuigen
die door de dorpskern rijden. Aan en rond de kerk bijvoorbeeld is de situatie
niet te doen. In de bocht staan er soms lang files en de voetgangers moeten
uitkijken dat ze niet worden omvergereden. Ook de fietsers hebben het bijzonder
moeilijk om zich door het plaatselijke verkeer te begeven. Het doorgaand
verkeer pleegt dus eigenlijk een aanslag op de woon- en leefkwaliteit in de
kern van Sint-Eloois-Vijve. Het probleem is gekend. Ook de vorige stadsbesturen
hadden ermee af te rekenen. Maar tot nog toe werd de juiste oplossing niet
gevonden.
Vooral de parallelle gewestweg N382 van Waregem over Sint-Eloois-Vijve naar
Wielsbeke moet meer bereden worden. Zeker het vrachtwagenverkeer moet langs
daar rijden', zegt Henri Destoop, die van beroep zelf vrachtwagenbestuurder is.
'Maar velen rijden liever via de Gentsesteenweg naar het dorp omdat het
gemakkelijker is. Zeker voor voertuigen die uit Gent komen.
Schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V) is zich bewust van het
probleem. Wij hebben de situatie weer opgenomen in het mobiliteitsplan van
Waregem om er een oplossing voor te zoeken. Die komt er wellicht wanneer de
brug van de N382 over de N43 (Gentsesteenweg) in Sint-Eloois-Vijve klaar is. En
ook wanneer diezelfde N382 vanuit Wielsbeke doorgetrokken wordt tot in
Ingelmunster. Dat moet niet zo lang duren. Nadien kan Waregem ook een
intergemeentelijk overleg organiseren met Wielsbeke, Oostrozebeke, Dentergem en
Ingelmunster om het zwaar vervoer aan te pakken. Bovendien kunnen de bedrijven
in de ruime omgeving er de chauffeurs nu al attent op maken dat zij beter de
gewestwegen gebruiken.
Van 4 juli tot en met 22 augustus presenteert vzw
Divers 8 kasteelconcerten op de festivalweide in het stadspark Casier. Telkens opnieuw
op maandagavond zorgt de organisatie voor een bijkomende ontspanningsavond in
het Waregemse centrum. PALM PARKIES, zoals het evenement nu noemt, wil de bezoekers verrassen met een gratis en uniek
aanbod van verschillende muziekculturen en hen zo op een mooie groene plek
samenbrengen met hun vrienden, familie en buren.
Palm Parkies Kasteelconcerten
is een vaste waarde in de zomerse festivalagenda van 18 verschillende steden en
gemeenten in Vlaanderen & Nederland. Palm Parkies Kasteelconcerten is
moeilijk te vatten in enkele woorden maar het is dichtbij, familiaal,
eigenzinnig, gratis, groen, ... In
Waregem kennen we de concerten al sinds 1998 en naar traditie zal het mooie
terrein aan Park Baron Casier op maandag weer vollopen. Voor 2011 wordt het immers
genieten van een ijzersterk programma!
En naar goede gewoonte is er
niet alleen steengoede muziek, maar met drankjes, snacks en maaltijden is
opnieuw alles voorhanden om in een gezellige sfeer te genieten van een extra
onspannende avond. Om 19 u. kan je al terecht voor een lekker hapje en
drankje. Bonnetjes kopen kan tot 23 u., de dranktent sluit om 23u15, de laatste
snack serveren ze om 23u15. Het gratis optreden start om 20 u.
Programma
04/07/2011:
Boogie Boy
11/07/2011:
Udo
18/07/2011:
Brahim Live
25/07/2011:
Miss Jagger
01/08/2011:
Musicalsterren in Concert met Hans Peter Janssens, Dieter Troubleyn,
De Europese Burendag is dit jaar gepland op dinsdag
31 mei, maar de bewoners van het Olmcomplex in Waregem vierden die dag al
vorige vrijdag. Die werd mee georganiseerd door de sociale bouwmaatschappij
Helpt Elkander en kreeg ook de steun van het stadsbestuur. We ontvingen daarvan
al een verslag met foto van de voorzitter André Vanhoutte. Op de foto zien we
ook burgemeester Kurt Vanryckeghem en Freddy Francois, Wijkverantwoordelijke van
de sociale bouwmaatschappij Helpt Elkander.
André : Dit feest was werkelijk een succes voor
onze kleine buurt van het Olmcomplex. Een 30 tal buren zijn er op afgekomen en
hebben van een mooie namiddag genoten,
bij koffie en gebak nadien een drankje en als afsluiter waren er nog broodjes
met worst en voor zij die nog niet genoeg hadden werd er nog een stukje nagekaart bij en drankje natuurlijk. Dit
alles, hebben we kunnen realiseren met steun van de stad Waregem, waarvoor onze oprechte dank aan de heer
burgemeester en het stadsbestuur van de stad
Waregem. Ook willen we Christ Bossuyt directeur van HELPT ELKANDER bedanken
voor het gebruik van het lokaal, spijtig genoeg voor de laatste maal....
Het burenfeest werd gerealiseerd door het wijkcomité
van de sociale woningen van het Olmcomplex Helpt Elkander in de Olmstraat . De
voorzitter is Vanhoutte André, secretaris Christiaan Verhellen en leden Noella Beirlaenen Lea Vanackere.
Olmcomplex
Voor wie deze buurt in de Olmstraat kent van vòòr de
eeuwwisseling met zijn vervallen oude industriële gebouwen, kan getuigen dat
deze invalsweg naar het Wargemse centrum in korte tijd een ware metamorfose
heeft meegemaakt. Ten noordoosten en zuidwesten van het tweede straatdeel zijn
in de eerste jaren van de 21ste eeuw twee ruime sociale woonprojecten
gerealiseerd: de Nieuwe Olm, 21 appartementen in opdracht van de stedelijke
regie voor grond- en huisvestingsbeleid en veertien woningen, zogenaamd
"Den Olm" van de Westvlaamse Intercommunale (WVI); de Hoge Kave, 48
woongelegenheden gelegen op de hoek met de Zeswegenstraat en afgewerkt onder leiding
van Helpt Elkander circa 2003.
Het zijn deze woongelegenheden van Helpt Elkander,
die we hier als Olmcomplex omschrijven maar eigenlijk beter onder hun
oorspronkelijk bedoelde benaming Hoge Kave zouden benoemen. Het aandeel van
de S.H.M Helpt Elkander was een niet onbelangrijke schakel in de herwaardering
van de Olmstraat. Sedert het ontstaan van de sociale huisvestingsmaatschappij
in 1922 kon voor het eerst een inbreidingsgericht project van huurwoningen in
het centrum van Waregem gerealiseerd worden. De band tussen de bewoners en
Helpt Elkander blijft naar verluidt ook optimaal verlopen.
Wat architectuur en concept betreft straalt dit
project een meerwaarde uit in de omgeving. De ontwerpers hebben een geslaagd inbreidingsgericht
project gerealiseerd dat zich situeert rond een eigen binnenplaats. Rond die
binnenplaats zijn verschillende volumes gegroepeerd, elk met eigen accenten en
details. Aangenaam zijn de onderdoorgangen, de afwisseling in de volumes, de samenhang
tussen de gebruikte materialen, het afgewogen kleurenspel, enz.
Aan de straatzijde schittert het project zodat
sociale huisvesting ook hier haar negatief imago afwerpt. De plannen van de woningen
en appartementen zijn gevarieerd maar zitten steeds goed in elkaar. Door de
diversiteit van verschillende types woningen hebben de ontwerpers bewust
ingespeeld op de noden en behoeftes voor de realisatie van een project waarbij
themas als duurzaamheid en leefbaarheid centraal staan.
Door de integratie en samensmelting van
verschillende types woongelegenheden kon een diversiteit aan woningtypes
aangeboden worden. Zo hebben de ontwerpers een belangrijke impuls gegeven
inzake sociale mix. Verschillende types gezinnen, verschillende leeftijden,
verschillende gezinssamenstellingen konden
hier worden ondergebracht.
TVH Thermote & Vanhalst, s werelds grootste
one-stop shop in vorkheftrucks, onderdelen en toebehoren, ontving op 28 april
2011 een OVM-ster uit handen van provinciegouverneur Paul Breyne. OVM staat
voor Ondernemen Voor Mensen en is een initiatief van Jobcentrum vzw. Katrien Lootvoet en Gino Bekaert, respectievelijk
HR manager en goods-out manager operations bij TVH, namen de prijs in
ontvangst.
Duurzaam en
maatschappelijk verantwoord ondernemen
Jobcentrum West-Vlaanderen begeleidt werkzoekenden
en werknemers met een (arbeids)handicap en personen met verminderde kansen op
de arbeidsmarkt. Dit gebeurt via trajecten van opleiding, begeleiding en
bemiddeling en heeft als doel langdurige tewerkstelling in het reguliere
economische circuit. Ook voor de werkgever biedt dit systeem interessante
voordelen. Het resultaat is een aantrekkelijk win-winproject.
TVH Thermote & Vanhalst gaat bewust mee in dit
verhaal. Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is er immers een
dagelijks en belangrijk aandachtspunt. TVH werkt met trainers, d.w.z.
medewerkers die opgeleid worden om op hun beurt een opleiding te geven aan de
groep collegas met een arbeidshandicap. Momenteel heeft TVH 12 werknemers in
dienst die dergelijke specifieke ondersteuning krijgen.
Philippe
Eén
van die 12 werknemers is Philippe. Hij kwam bij TVH terecht via
Jobcentrum. Na een stage van 3 maanden werkt hij momenteel met een vast
contract als polyvalent logistiek medewerker op de dienst verzending. Hij maakt
er deel uit van een team van 150 medewerkers.
Philippe heeft een kleine motorische beperking
waardoor de coördinatie van fijn werk net iets moeizamer verloopt. Maar
Philippe is leergierig en heeft een sterk doorzettingsvermogen. Troeven die,
gekoppeld aan de steun van zijn trainer en collegas, ertoe hebben geleid dat
hij zijn job prima uitvoert.
Gino Bekaert bevestigt: Als verantwoordelijke
krijgen we de kans om werknemers met een zogenaamde arbeidshandicap op te
leiden. Wanneer iemand als Philippe slaagt en aan de slag kan binnen ons bedrijf,
geeft dat uiteraard enorm veel voldoening.
Op zondag 29 mei staat Waregem helemaal in het teken
van de USA. Naar jaarlijkse traditie worden eerst de gesneuvelde Amerikaanse
soldaten uit de Eerste Wereldoorlog herdacht tijdens Memorial Day om 15 u. op
Flanders Field. Daarna zijn er op de Gaverbeekhippodroom paardenrennen in een
Amerikaanse sfeer op de derde American Day Racing. De American Overseas
Memorial Day Association (AOMDA) organiseert de herdenkingen van de gesneuvelde
Amerikaanse soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. Op Flanders Field in Waregem
liggen 368 gesneuvelden uit de Eerste Wereldoorlog, die hun leven hebben
gegeven voor de vrijheid van land en regio.
Traditioneel is het voordragen van het gedicht In
Flanders Fields door een student van de Internationale School Antwerpen. De
leerlingen van enkele Waregemse basisscholen zingen naar goede gewoonte ook het
Amerikaanse volkslied. Verder zijn er enkele toespraken van prominenten uit de
Belgische en Amerikaanse civiele en militaire wereld. Een Belgische muziekkapel
speelt ook de nationale volksliederen. Voor het decibelmoment zorgen enkele
F-16 gevechtsvliegtuigen, die een het 'missing man formation'-manoeuvre doen.
Na de Memorial Day-herdenking is er een speciale
ren-meeting op de Gaverbeekhippodroom. Deze wordt volledig ondergedompeld in
een Amerikaanse sfeer, inclusief diverse shows en entertainment voor jong en
oud. Veel aandacht gaat natuurlijk uit naar de paardenrennen. Een aanzienlijke
prijzenpot brengt de beste Belgische paarden aan de start. Samen met de
Amerikaanse omkadering is dit beslist een unieke namiddag hippisch plezier, in
onze eigen paardenstad.
Het American Cementary is gelegen op de hoek van de
Wortegemse weg en de Bosstraat. Waregem schonk het eigendom van twee hectare
destijds aan de USA als dank voor de bevrijding tijdens de eerste wereldoorlog.
Met zijn medewerking en talrijke opkomst bij de jaarlijkse Memorial Day is
Waregem ook goed op weg om zijn eeuwige dankbaarheid blijvend waar te maken.
De eerste Memorial Day op de begraafplaats in Waregem dateert van 1923. Charles
Lindbergh bezorgde de Amerikaanse begraafplaats internationale bekendheid, toen
hij hier op 30 mei 1927 overvloog en met het droppen van een bloemstuk en
poppies zijn gevallen landgenoten uit de Eerste Wereldoorlog kwam groeten.
Dit gebeurde 9 dagen na zijn historische vlucht over de Atlantische Oceaan van
Long Island in Amerika naar Le Bourget op het Europese vasteland.
De benaming Flanders Field komt van het gelijknamig
gedicht, dat de Canadese LtKol. John McCrae (1872-1918) tijdens diezelfde
oorlog schreef in de loopgraven aan het front. Het gedicht wordt ook jaarlijks
voorgedragen tijdens de plechtigheid. De VSA zorgt voor een piekfijn onderhouden
domein. Vanaf de mooie ijzeren poort aan de ingang leidt een kleine, met linden
afgeboorde laan naar de Memorial Chapel. Links kom je langs de Visitors Room
en rechts langs de vlaggenmast, waar dagelijks de Amerikaanse vlag wordt
gehesen op een 50-voet hoge mast. Op het einde van de kleine laan leiden treden
naar de hoek van een verzonken grasplein, met in het midden de indrukwekkende
Memorial Chapel. Bij het betreden van de kapel vindt men de namen van 43
Amerikaanse soldaten, die in een naamloos graf rusten, gebeiteld in rozig
marmeren panelen. Parallel, langs iedere zijde van het lager gelegen groen,
hebben we vier begraafplaatsen, elk met 92 graven in witte marmer uit Carrara.
21 van deze 368 graven bergen lichamen van onbekende soldaten. Architect van de
begraafplaats is Dr. Paul P. Cret uit Philadelphia-Pennsylvania. Het park zoals
we het nu kennen met Memorial Chapel is pas officieel ingehuldigd op 8 augustus
1937.
Ook de plechtigheid is indrukwekkend. Omstreeks 15
u. komen de genodigden in stoet naar de begraafplaats. Jaarlijks weerkerende
ceremonies zijn de overvlucht door Amerikaanse militaire vliegtuigen, een
godsdienstig gebedsmoment veelal van vertegenwoordigers van verschillende
godsdiensten, verschillende korte toespraken, kransen en eresalvos. Jaarlijks
weerkerend hoogtepunt sedert 1923 is het zingen van het Amerikaans volkslied
door de Waregemse schoolkinderen. Het zijn ook deze schoolkinderen die nadien
poppies strooien op de verschillende graven. De plechtigheid wordt jaarlijks
bijgewoond door vertegenwoordigers van de USA (ambassadeur, US Military
Representative, N.A.T.O. Military Committee) en de plaatselijke organisatoren
van Heldentrouw en het stadsbestuur. Deze zijn ook allen geprogrammeerd met een
gelegenheidstoespraak. Tot slot volgen nog de De Brabançonne en The Star
Spangled Banner. Telkens wordt de plechtigheid bijgewoond door een paar
duizend aanwezigen (in 2002 bij de jubileumherdenking van overvlucht Lindbergh
waren er zowat 3000).
Programma van de plechtigheid
Opening van de Ceremonies
Erkenning van Next of Kin
Fly-over door de United States Air
Force
Tribute door de Verenigde Staten
Strijdkrachten
Tribute van de American Legion of
Heldentrouw
Tribute door de Gemeenschap van
Waregem
Tribute van de Amerikaanse regering
Amerikaanse en Belgische Volksliederen
door de Schoolkinderen
van Waregem
Kranslegging
Volleys
Kranen
"In Flanders Fields"
Zegening
Volksliederen van de Verenigde Staten
van Amerika en het Koninkrijk België
ACV Beveren-Leie wandelt door industrieel verleden en heden
Het
ACV van Beveren-Leie werkte het afgelopen jaar aan een nieuwe wandeltocht.
Onderwerp : het industrieel heden en verleden van Beveren-Leie. Zo loopt de
wandeling langs alle grote bedrijven die de gemeente rijk is. Mensen die de
wandeling willen doen, hebben een leidraad aan de ACV-brochure met heel wat
informatie over die ondernemingen. Het initiatief kadert in de viering van
Rerum Novarum en 125 jaar Christelijk Vakverbond. Vorige zondag had de
inwandeling plaats.De
wandeling in haar totaliteit bedraagt 10,5 km, maar kan ook ingekort worden tot
8 km.
ACV-Regiopropagandist
Lieven Vandendriessche : Werk hebben was vroeger en is op vandaag nog steeds
levensnoodzakelijk. Niet alleen als de voornaamste bron van inkomen, maar ook
als belangrijke vorm van zelfrealisatie en nuttige bezigheid.Die tewerkstelling wordt voor een groot deel
mogelijk gemaakt via industrieel initiatief. Ook in Beveren-leie bevinden zich
gelukkig heel wat (grote en kleinere) ondernemingen. Met deze wandeltocht wil
het ACV van Beveren-Leie even stilstaan bij de hedendaagse werkgelegenheid in
het dorp, maar ook bij de geschiedenis van hoe het vroeger was en hoe alles tot
op vandaag geëvolueerd is.
Vooral
die historische inslag maakt ons nieuwsgierig voor het project. Wanneer we de
geschiedenis van de industrie in Beveren-Leie nagaan kunnen we uiteraard niet
voorbij gaan aan de invloed die de vlasnijverheid heeft gehad op de
ontwikkeling daarvan. Deze invloeg is dan ook de rode draad doorheen de
wandeltocht.
Start Wandeltocht
De
wandeling start aan café De Gilde in de Kerkdreef.
De Gilde was
vroeger en is nog steeds de thuisbasis van de Christelijke Arbeidersbeweging in
Beveren-Leie. De Beverse Gilde is één van de weinig nog overgebleven lokalen.
Vroeger bestond er in iedere gemeente een Gilde.
De
wandeling gaat eerst in de richting van de Kortrijkseweg, die wordt ingeslagen
richting Desselgem.
Een eerste
belangrijke halte is de firma Goossens nv, die we ongeveer 900 meter verder
tegenkomen aan de linkerkant. Slachthuizen
Goossens is actief in het slachten en commercialiseren van varkens. Het
bedrijf werd hier opgericht in 1972 en telt momenteel bijna 100 werknemers.
Goossens verkoopt wereldwijd, zowel op de Europese als de Afrikaanse en
Aziatische markt. Per week worden hier ruim 20.000 dieren op professionele
wijze geslacht en verwerkt tot vers en gesneden en uitgebeende deelstukken.
Daarnaast bevat het gamma ook verpakt en bevroren vlees. De aankoop van de
varkens gebeurt rechtstreeks bij de producenten. De meerderheid van de leveranciers
beschikt over het Certus kwaliteitslabel. De dieren worden hoofdzakelijk met
eigen vervoer naar het slachthuis gebracht.
We
stappen verder richting Desselgem tot aan het kruispunt De Toren, waar we aan
de verkeerslichten links de Leibaardstraat inslaan en even verder opnieuw links
de Nijverheidsstraat.
Vlas- en Textielnijverheid
Het
volgende bedrijf, dat onze aandacht vraagt is de firma Union. De werkhuizen Union startte in 1947 met de productie van
opraapmachines. Daarna volgden vlasslijt- en bindmachines en de firma bouwt nog
altijd machines voor de vlasindustrie en is vooral actief op de Belgische,
Franse, Russische, Oekraïnse en Chinese markt. In de buurt vinden we nog een
aantal voormalige grote vlasschuren. In 1960 werd dit deel van de toenmalige
Kleine Heerweg omgedoopt tot Nijverheidsstraat.
Het
is de gelegenheid om even stil te staan bij een stukje geschiedenis over vlas-
en textielnijverheid. Tot 1850 bestond de economie in onze regio voornamelijk
uit landbouw, met daarbij huisnijverheid van linnenweven. Het vlas werd
gekweekt, geroot, gezwingeld, gesponnen, geweven, gebruikt en verkocht als
linnengoed. In de 18e eeuw werd het vlas weven de belangrijkste
huisnijverheid in Vlaanderen. Met de industriële revolutie en de opkomst van de
stoommachine midden de 19e eeuw viel in onze regio het weven van de
gesponnen vlasvezel op de handgetouwen stil, omdat dit evolueerde tot een industrie
op zich. De vlasfabrikanten moesten de prijsevolutie volgen en zochten naar
machines om meer rendabel te kunnen werken. Ook Bevernaars hebben hierbij een
aardig handje toegestoken. Daar waren vooreerst de gebroeders Depoortere, die
ook in de wandeling voorkomen. De firma Depoortere
werd opgericht in 1925 en speelde een belangrijke rol in de mechanisatie
van het vlasgebeuren door het bouwen van slijtmachines, hamerende bootmachines
(lijnzaad verwijderen), vlasturbines, vlasreepmachines, enz. Depoortere stelt
nog altijd een 35-tal mensen tewerk en exporteert 90 %van haar producten.
Bedrijventocht
Volgende
bedrijf langs de Nijverheidsstraat is het bekende Boss paints, Firma Roger
Vanden Berghe voor vloerkleden tapijten en Trassald, waar textielvezels bewerkt
en gesponnen worden, vinden we via de Deken De Bostraat en de Barmbeekstraat.
Verder in dezelfde straat komen we bij firma Tubeco, sedert 1966 actief in de
productie van kartonnen kokers.Volgende
bedrijf is de firma Vanmarcke Textielveredeling met al weefactiviteiten vóór de
Tweede Wereldoorlog tot in de jaren 60 de overstap werd gemaakt naar
textielveredeling.
Als
we de Grote Heerweg verder af wandelen en de St.-Jansstraat kruisen komen we
bij de firma Typhoon in de gebouwen van de vroegere firma Pieters textiel. Het
is een cleantech bedrijf opgericht in 1959 dat werkt op gebied van
luchttechniek en ventilatie. Pieters vinden we nog terug in Grote Heirwegt 69
onder de nieuwe naam B-L-Logistics.In de
Pontstraat vinden we het bedrijf Isobar, opgericht in 1979, een belangrijke
fabrikant van koelcellen en isotherme deuren.We komen ook langs bouwfirma Paul Huyzentruyt, Cnudde nv, weverij
Bulckaert, woningbouw Huyzentruyt, Beyaert Construct, bandmeubelfabrikant
Detremmerie, de al genoemde firma Depoortere en uiteindelijk
spaanderplaatbedrijf Interlin.
De gissingen omtrent de trainerswissel bij Essevee
Zulte-Waregem blijven van korte duur. Op
een moment dat Club Brugge besliste om Koster te behouden en de waarnemer de
perceptie aannam dat Dury nu volledig vrij was om terug te keren naar Essevee,stopt
het Essevee-bestuur alle insinuaties met zijn keuze van een volstrekt
onverwachte nieuwe trainersnaam. Deze voormiddag stelde Zulte Waregem trots
zijn nieuwe hoofdtrainer voor. Darije Kalezic, de voorbije twee jaar actief bij
De Graafschap, tekende een contract van drie jaar. Peter Boeve wordt, samen met
Eddy Van Den Berge, assistent-coach.
Gedelegeerd bestuurder Patrick Decuyper: "Willy
Naessens heeft de club in de voorbije jaren tot een subtopper gemaakt. Op 1
maart kwam ik bij de club, met de expliciete voorwaarde om van Zulte Waregem
een topclub te maken. In een eerste stap maken we nu reeds enkele
veranderingen. Het bugdet wordt omhoog getrokken en moet binnen drie jaar
verdrievoudigd zijn. Mede dankzij het stadsbestuur bouwen we ook aan de juiste
infrastructuur en willen we binnen 2 à 3 jaar in een vernieuwd stadion spelen.
Maar we willen zolang niet wachten. Dit jaar al komt er een sfeertribune en
wordt het stadion dichtgebouwd, met onder andere een LED-wall."
"Onze recentste stap is echter een trainersstaf
waarmee we geloven dat we die stap naar de top kunnen maken. Met dat idee
trokken we Darije Kalezic en Peter Boeve aan, die samen met Eddy Van Den Berge
en de rest van de technische staf zullen verder werken. De focus, kracht,
charisma en passie zijn alleszins duidelijk aanwezig."
Darije Kalezic, geboren in Zwitserland, maar Bosniër
en Nederlander van nationaliteit, gaf kort en in vlot Nederlands toelichting:
"Ik was de voorbije twee jaar hoofdcoach van De Graafschap. Het eerste
seizoen werden we kampioen in de Jupiler League en vorig seizoen handhaafden we
ons in de Eredivisie. Ik ben zeer blij hier te mogen zijn. Ik hou van
discipline en organisatie, dat is zeer belangrijk, samen met een verzorgde
speelstijl. Het is belangrijk dat iedereen beseft wat zijn taak is en die ook
uitvoert. Discipline is toch niet meer dan normaal? Sowieso kijk ik uit naar
het mooie project dat hier bij Zulte Waregem klaar ligt."
Patrick Boeve, ex-international van Oranje en
ex-Ajax, assistent-trainer: "Ik ben ook zeer blij hier te mogen zijn en de
mooie vooruitzichten van Zulte Waregem te kunnen helpen verwezenlijken. De
laatste jaren hield ik me voornamelijk bezig met individuele training, de
spelers zelf beter maken. We gaan ervoor!"
Biografie trainer Darije Kalezic
Geboortedatum: 01/11/1969 (41 jaar)
Geboorteplaats: Pfäffikon (Zwitserland)
Nationaliteit: Bosniër
Carrière als speler:
o
Lokomotiva Mostar (jeugd)
o
Velez Mostar (jeugd)
o
FC Den Bosch (1994-1995): 19 wedstrijden
o
RKC Waalwijk (1995-2002): 104 wedstrijden
o
Velez Mostar (2002-2003): 27 wedstrijden
o
AGOVV Apeldoorn (2003-2004): 32 wedstrijden
o
De Graafschap (2004-2006): 24 wedstrijden
Carrière als trainer:
o
De Graafschap (2006-2008): tweede elftal kampioen beloften A
o
De Graafschap (2008-2009): assistent-trainer/hoofdtrainer
o
De Graafschap (2009-2011): hoofdtrainer kampioen eerste divisie
Trainer
van het jaar in de eerste divisie (2009-2010)
Biografie assistent-trainer Peter Boeve
Geboortedatum: 14/03/1957 (54 jaar)
Geboorteplaats: Staverden (Nederland)
Nationaliteit: Nederlander
Carrière als speler:
o
Vitesse Arnhem (1975-1979): 35 wedstrijden
o
Ajax Amsterdam (1979-1988): 228 wedstrijden
o
Beerschot (1988): 16 wedstrijden
o
16 interlands voor de nationale ploeg tussen 1982 en 1986
Na afloop van het voorbije seizoen en een aantal
gesprekken over de sportieve toekomst van de club, hebben SV Zulte Waregem en
Hugo Broos beslist om de samenwerking stop te zetten.Eind oktober nam Hugo Broos het roer over van
Bart De Roover na een moeizame start na het vertrek van Francky Dury. Broos kon
het tij keren en pakte 16 op 27. Na de winterstop ging het minder, maar in
play-off 2 herpakte het team zich opnieuw.
SV Zulte Waregem wil benadrukken dat het Hugo Broos
ten zeerste respecteert, en bedankt hem dan ook voor de geleverde inspanningen
om Essevee in moeilijke omstandigheden door het afgelopen seizoen te
loodsen.De club wil zijn
verantwoordelijkheid geenszins ontlopen en zal er alles aan doen om Essevee
opnieuw te brengen waar het thuishoort. SV Zulte Waregem gaat op zoek naar een
nieuwe trainer die zich kan vinden in de visie, de uitstraling en de eigenheid
van de club. Is dit niet op maat
geschreven voor de terugkeer van Francky Dury ?
Afgevaardigd bestuurder Patrick Decuyper: Dat het
zowel voor SV Zulte Waregem als voor Hugo Broos niet plezant is om uit elkaar
te gaan, lijkt me logisch. Het voorbije seizoen was er een van hoogtes en
laagtes, maar met het oog op de toekomst is het belangrijk dat zowel club als
trainer op dezelfde golflengte zitten. Voor deze club is het inderdaad een
ongekende situatie om op amper één jaar tijd zo vaak een nieuwe trainer te
moeten aanstellen. Binnen onze ambities, die we reeds kenbaar gemaakt hebben,
willen we ook de stabiliteit terugvinden die de club zo lang gekenmerkt heeft.
Wij gaan op zoek naar een nieuwe trainer, maar kunnen momenteel geen tijdstip kleven
op zijn aanstelling.
Natuur.koepel bundelt mooiste wandelingen tussen Schelde en Leie
Met
trots stelt Natuur.koepel vzw haar wandelgids Tussen Schelde en Leie voor.
Dit wandelboekje beschrijft gedetailleerd 12 wandelingen langs de mooiste
Zuid-West-Vlaamse stapsteentjes, kerkpaden en wegels. Steeds met oog voor
landschap en biodiversiteit, is deze wandelgids tussen Schelde en Leie niet
enkel een aanrader, het is meteen ook een pleidooi voor open ruimte, trage
wegen en biodiversiteit. De mooie fotos geven een beeld van waar je langs het
parcours op stoot en de handige kaartjes brengen je vlot langs de verschillende
trajecten.
De
wandelingen werden vanuit een passie voor natuur en landschap fijngevoelig
beschreven door Frans Dejonghe. Hydroloog-geoloog Dirk Libbrecht voorzag de
gids van interessante info over de ontstaansgeschiedenis van het landschap.
Natuur.koepel vzw voegde hier nog heel wat weetjes over onze natuur aan toe en
Tom Linster goot het geheel in een aantrekkelijke layout. De wandelgids werd op
een milieuvriendelijke manier én in kleur gedrukt. Bij ons zijn er ondermeer
wandelingen uitgetekend op grondgebied Waregem en Ooigem.
Geïnteresseerd?
De
wandelgids "Tussen Schelde en Leie" is te koop voor slechts 5 euro in
het secretariaat van Natuur.koepel of de plaatselijke Natuurpunt afdeling. De
wandelgids kan ook opgestuurd worden en kost dan 7 euro. Bestellen kan via hans@natuurkoepel.be . Veel wandel én
leesplezier!
Station Waregem maakt deel uit van Blue-bike netwerk
Het
station van Waregem maakt vanaf 24 mei 2011 deel uit van een netwerk van 35
stations waar abonnees gemakkelijk een Blue-bike deelfiets kunnen huren, zonder
tijdverlies met formulieren. Sneller en handiger dan een klassieke huurfiets,
en voor regelmatige gebruikers bovendien goedkoper. Treinreizigers krijgen zo
een bijkomend alternatief voor het laatste stukje van hun traject. Partner voor
Waregem is vzw Tandem/Veloods, dat tegelijk zijn fietspunt kan in gebruik nemen en borg staat voor bijkomende dienstverlening.
Gelijk waar
afstappen
Marc
Fourneau van vzw Tandem in Waregem : Een treinreis hoeft vanaf nu niet meer te
stoppen aan het station. Toch niet voor abonnees van Blue-bike. De goed
onderhouden, comfortabele Blue-bike deelfietsen zijn het ideale vervoermiddel
van het station naar de eindbestemming: op bezoek bij de bomma, een
lunchmeeting, een namiddagje shoppen in een andere stad.
Hot, hotter,
hottest
Fietsen
in de stad is trouwens hot. Je vindt tegenwoordig deelfietsen in grootsteden
als Rome, Barcelona en Parijs. Of, dichter bij huis: in Brussel en binnenkort
ook in Antwerpen. Een voordeel van Blue-bike is dat hun abonnees meteen aan
stations in 35 steden en gemeenten een fiets kunnen huren. Dit past perfect
binnen een nieuw concept van mobiliteit dat de NMBS-Holding wil promoten, de
genetwerkte mobiliteit. Een reiziger kan op elk moment uit een waaier van
mogelijkheden kiezen welke vervoersoplossing op dat moment het best bij hem of
haar past: te voet, met de bus of tram, met een (deel)auto en nu dus ook met
een deelfiets van Blue-bike. Het station is hét kruispunt bij uitstek van deze
verschillende vervoersmodi.
Snel en
makkelijk
Hoe
werkt het nu? Klanten abonneren zich vooraf via www.blue-bike.be. Met een
persoonlijke kaart halen ze hun fiets af in een fietspunt, waar zowel de kaart
als de fiets worden gescand. En klaar! De fiets wordt teruggebracht in
hetzelfde station, en betalen gebeurt aan het einde van de maand per
domiciliëring. Een uitlening geldt voor de rest van de dag, en kost beduidend
minder dan een ritje met een klassieke huurfiets.
Van
bij het begin zijn er meer dan 1000 fietsen in gebruik, dus zal er altijd wel
eentje beschikbaar zijn. Uitlenen kan tijdens de openingstijden van de fietspunten,
elke werkdag van 7u tot 19u. Terugbrengen moet in hetzelfde fietspunt, maar kan
ook na sluitingstijd.
De fietspunten
De Blue-bikes zijn te vinden aan de
fietspunten van de stations, alle weekdagen open van 7 tot 19 u. Fietspunten
zijn steeds initiatieven uit de sociale economie. Er worden niet alleen
Blue-bike fietsen verdeeld: de werknemers houden ook toezicht op de
fietsenstallingen van de stations en voeren kleine reparaties uit. Zo willen ze
het gebruik van de fiets in combinatie met het openbaar vervoer promoten.
Veloods
In
een aparte stalling aan het station kunnen treinreizigers vanaf 30 mei 2011 een
fiets huren voor korte trips in de stad. De 'Blue Bikes' van de NMBS kan je
huren bij de mensen van Veloods, die ook het nieuwe fietspunt aan het Waregemse
station openhouden. Samen met de start
van de verhuur van Blue Bikes, gaat in het station een fietspunt open. De
sociale werkplaats Veloods zal het punt bemannen.
Op
dit fietspunt wachten wij al een tijdje, zegt Marc Fourneau van Veloods. Het
was een kwestie van de juiste papieren. Maar nu kunnen wij samen met de NMBS
het fietspunt openen. En daarmee loopt parallel het Blue Bikeproject, dat met
Waregem erbij 35 stations omvat. Het fietspunt is dan weer het veertigste in de
rij.
Het
gaat om damesfietsen. Wij hebben er twintig gekregen. Elke fiets is voorzien
van een fietstas of een mandje waarin je boodschappen kan deponeren, zegt
Veloods-medewerker Glenn Putman.
Fietspunt
Waregem
Veloods
zorgt er niet alleen voor dat de fietsenverhuur vlotjes verloopt, de werkplaats
houdt ook het nieuwe fietspunt open. Indien nodig kunnen door Veloods ook
kleine reparaties worden uitgevoerd. Voor de sociale werkplaats vzw Tandem is
het alvast een uitstekende gelegenheid om hun service verder uit te bouwen. We
vullen in het fietspunt zeker niet alleen papieren in. We zorgen ook voor het
onderhoud van de fietsrekken en controleren of er aan het station niet te veel
verlaten fietsen staan. Ik denk ook aan acties zoals het graveren van
rijwielen. We verzorgen eigenlijk de sociale controle in de omgeving van het
station. Voor het bemannen van het fietspunt gaan wij geen nieuwe medewerkers
aanwerven. Wel werken we in shifts.
Aan
het begin van het nieuwe schooljaar pakt Veloods uit met nog een nieuwe
service: een pechdienst voor de fietsende scholieren. Elke schooldag rijden ten
minste 3.500 jongeren met de fiets van en naar school.
Het Goed te
Beaulieu wordt een beschermd monument. De boerderij is gelegen in de
Sint-Jansstraat 128 te Beveren-Leie op de hoek met Beveren-Trakel. Naast de
kerken van Sint-Eloois-Vijve en van Desselgem, het park en kasteel Casier, het
oud station van Sint-Eloois-Vijve, de historische hoeve aan de Deerlijkseweg,
het landhuis Saint-Georges en het Goed te Nieuwenhove wordt het Goed te
Beaulieu de achtste beschermde site binnen onze stadsgrenzen. De boerderij is
privé-eigendom, niet toegankelijk voor het publiek.
Het beschermde Goed
te Beaulieu is ten kadaster bekend onder Waregem, 4e afdeling, sectie A,
perceelnummers 153, 154, 155, 156, 158A, 159, 163B.Bij ministerieel besluit van 4 maart 2011 is
het Goed Te Beaulieu door minister Geert Bourgeois, Viceminister-president en
Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme
en Vlaamse Rand al opgenomen op de lijst van voor bescherming vatbare
monumenten, stads- en dorpsgezichten wegens de historische en sociaal-culturele
waarde .
Deze hoeve en de
bijhorende gebouwen is na een studie door de dienst Ruimte en Erfgoed
West-Vlaanderen van de Vlaamse overheid in maart 2011 positief geëvalueerd.
Volgens het betrokken decreet werd dit dossier ook aan het stadsbestuur
voorgelegd voor advies. Daarnaast werd er van 4 april tot 4 mei een openbaar
onderzoek georganiseerd door het stadsbestuur. Noch bij de voorlegging aan het
stadsbestuur noch tijdens het openbaar onderzoek werden er bezwaren ingediend.
De geschiedenis van
het Goed gaat terug tot inde 5e 6e
eeuw.De hoeve speelt een belangrijke
rol in de ontstaansgeschiedenis van Beveren-Leie. Daarnaast waren ook de waardevolle
architectuur en zijn ligging aan de Leie bepalende factoren. De slotsom is dat
het Goed te Beaulieu nu officieel op de lijst van voor bescherming vatbare
monumenten en/of stads- en dorpsgezichten staat. In 2012 zal de site definitief
een beschermd monument worden. Het stadsbestuur zet hiermee een verdere stap in
de bescherming van haar historisch en sociaal-cultureel erfgoed. Gezien de
waardevolle achtergrond van Goed te Beaulieu is dit een goede beslissing.
De hoeve ligt op
het einde van de Sint-Jansstraat in Beveren-leie, net aan de Leie en situeert
zich in gemengd openruimtegebied. De bestaande gebouwen dateren deels uit de
18e eeuw tot begin 20e eeuw. Alle structuren zijn in goede staat en te
renoveren naar hedendaagse (woon)normen. Het stadsbestuur overwoog in het
najaar van 2010 om de site samen met de provincie West-Vlaanderen aan te kopen,
maar dit ging uiteindelijk niet door. De provincie ondersteunt het hele
beschermingsdossier wel.
Geschiedenis
De hoeve zou er
gekomen zijn door Frankische inwijkelingen en speelde daarna een erg
belangrijke rol in de ontstaansgeschiedenis van het dorp aan de Leie. De hoeve
groeide in de middeleeuwen uit tot de kernhofstede van de heerlijkheid
Beaulieu. De oorkonde van 964 vermeldt de schenking van circa 950 door de Vlaamse
graaf Arnulf aan de Gentse Sint-Pietersabdij; de schenking omvat onder meer de
nederzetting "Beverna cum ecclesia" of het domein van het latere goed
"Te Beaulieu".
Beaulieu was een
achterleen van de grote Sint-Pietersheerlijkheid, met het Munkenhof als
hoofdplaats van de regio. Beaulieu was binnen Sint-Pieters vrij belangrijk. De
eigenaars van het goed zijn tevens heer van Beveren, aangezien de kerk binnen
hun domein staat. Ze hadden in Beveren een eigen baljuw, een prater (een soort
veldwachter) en een schepenbank. Deze schepenbank had enkel lage rechtspraak.
Voor ernstige misdrijven binnen het grondgebied was het toch nog altijd de
schepenbank van Sint-Pieters in Desselgem die uitspraak deed.
De figuratieve
kaart van de Sint-Pietersheerlijkheid, opgemaakt door Joseph de Coster in 1764,
geeft een omwalde hoeve weer bestaande uit een poortgebouw, twee boerenhuizen,
een schuur, stallingen, het bakhuis en een wagenhuis of overdekte mestvaalt op
het erf. Het tweede boerenhuis is volgens de literatuur een 18de-eeuwse
vervanging van het oorspronkelijke (thans verdwenen) boerenhuis. De tweede,
kleinere omwalling aan de zuidoostzijde verwijst nog op de oorspronkelijke
structuur van mote en neerhof. Volgens het landboek van Beveren bij Harelbeke,
opgemaakt door J.B. Bouin in 1768, is het goed in 1768 eigendom van jonkvrouw
Barbara Françoise Goubau. Op de Kabinetskaart van de Oostenrijkse Nederlanden,
opgenomen op initiatief van Graaf de Ferraris ( 1770-1778), aangeduid als
"Cense de Beaulieu".
19de eeuw. De laatste
dorpsheer, Petrus-Philippus Brouckhoven, getrouwd met een dochter Goubau,
verkoopt het goed in 1804 aan Franciscus Basijn, stoker-brouwer te Harelbeke.
Circa 1834 is het goed eigendom van Louis Basijn en worden de gebouwen bewoond
door Francis Terryn. Op het primitief kadasterplan (circa 1834) zijn het
poortgebouw en het wagenhuis of de overdekte mestvaalt op het erf verdwenen en
zijn de schuur en de stallingen met elkaar verbonden. Het oude, noordelijk
gelegen boerenhuis is in gebruik als stalling. Zelfde situatie op de Atlas der
Buurtwegen (1844).
In 1863 wordt het
goed aangekocht door Jozef Danneel. Bij zijn overlijden komt het goed in handen
van zijn dochter Angeline, getrouwd met Emile Goethals. Hoewel er geen
wijzigingen afleesbaar zijn op de mutatieschetsen, wordt de hoeve volgens het
kadaster opnieuw in gebruik genomen vóór 1864. In de periode 1877-1884 is het
goed eigendom van Jozef Danneel en kinderen uit Kortrijk.
Volgens de
literatuur wordt het oude boerenhuis omstreeks 1896 afgebroken en vervangen
door een nieuwe paarden- en varkensstal met wagenhuis (niet geregistreerd in
het kadaster). Bij de bouw van het wagenhuis wordt er gebruik gemaakt van hout
uit de oude woning; in één van de moerbalken is het jaartal 1896 gekerfd door
timmerman Arthur Kerkhove . Het 18de-eeuwse boerenhuis wordt in de loop van de
19de eeuw aan de zuidoost- en zuidwestzijde uitgebreid (zie topgevels). In de
19de eeuw liggen er 80 bakken voor het roten van vlas langs de Leie op het
grondgebied van het goed. In 1920 wordt de strobedekking op het dak van de
schuur vervangen. Volgens de literatuur wordt de koestal in 1920 vernieuwd ter
vervanging van een kleinere stal.
Opvallend bij deze
hoeve is de voormalige achtvormige watergracht die we vandaag nog steeds in het
weiland kunnen zien. Het waardevolle boerenhuis wordt nu beschermd omwille van
zijn landschappelijke en architectuurhistorische waarde. De structuur van de
hoeve met haar balklagen dateert uit de 18de eeuw; het gave wagenhuis dateert
van het eind van de19de eeuw.Het samengaan van enkele landschappelijke
kenmerken zorgt samen met het volume van de hoeve voor een opvallend mooi en
beeldbepalend ensemble in het valleilandschap van de Leie.
Beschrijving
Hoeve met losse
bestanddelen, omgeven door licht glooiende weilanden aan de oever van de Leie.
De achtvormige omwalling is vandaag grotendeels gedempt (bewaard gedeelte aan
de noordzijde). Erftoegang met ijzeren hek tussen twee vierkante betonpijlers,
geflankeerd door twee bomen. Verharde erfoprit en grotendeels verhard erf.
18de-eeuws
boerenhuis van zeven traveeën aan de zuidoostzijde van het erf. Witgeschilderde
en verankerde baksteenbouw op een gepekte plint en onder een pannen zadeldak
met dakkapel met laadluik aan de erfzijde en klokkenstoel op de nok. Aan de
achterzijde is het dakvlak uitgelengd, houten kroonlijst op klossen aan de
erfzijde. Twee opkamertraveeën links (getralied keldervenster in achtergevel).
Oostelijke zijgevel versterkt met vlechtingen en twee zware steunberen. Licht
getoogde, beluikte vensters met bewaard houtwerk. Lager aanpalend stalvolume
onder lessenaarsdak tegen de westelijke zijgevel. 19de-eeuwse stallingen aan de
oostzijde van het erf. Verankerde baksteenbouw onder een overkragend, pannen
zadeldak met dakkapel aan de erfzijde. Erfgevel met getoogde openingen en
rechthoekige poort.
Dwarsschuur met
wagenhuis aan de noordoostzijde van het erf. Baksteenbouw onder een leien
zadeldak. Centrale dwarsdoorrit met links het wagenhuis met in de erfgevel een
rechthoekige poort en bovenliggend laadluik.
Stallingen en
wagenhuis aan de noordwestzijde van het erf. Verankerde baksteenbouw onder
overkragende, pannen zadeldaken. Stallingen met getoogde openingen en dakkapel
met laadluik aan de erfzijde. Hoger opgetrokken wagenhuis met opengewerkte erfgevel.
18de-eeuws,
tweeledig bakhuis in bouwvallige staat aan de westzijde van het erf. Verankerde
baksteenbouw onder pannen zadeldaken. Voorpuntgevel met aangepaste openingen en
laadluik in de geveltop. Open hangar op de hoek met Beveren-Trakel.
Bronnen :
DESPRIET P., Het goed te Beaulieu in Beveren, in 20
zuidwestvlaamse hoeven, Kortrijk, 1978, p. 37-45.
DEBROUWERE M., DUCATTEEUW E., Bevers schetsboek,
Beveren-Leie, 1982, p. 97-104.
VANWALLEGHEM A. & CREYF S. 2010: Inventaris van het
bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Waregem met
deelgemeenten Sint-Eloois-Vijve, Desselgem en Beveren-Leie, Bouwen door de
eeuwen heen in Vlaanderen WVL45, (onuitgegeven werkdocumenten).
Vrijdag 13 mei 2011 vanaf 18.30 u. staat op de
hippodroom de jaarlijkse Kiwanis Koerse geprogrammeerd. Kiwanis Koerse is een
vaste waarde op de drafkalender van de Waregemse hippodroom. Het is de
voornaamste festiviteit van serviceclub Kiwanis. Jaarlijks genieten 750 tot
1000 genodigden (vorig jaar 820) van een gezellige avond met hapjes en drankjes
naar hartelust en wagen daarbij hun kans om een gokje te plaatsen. Telkens gaat
de opbrengst naar een sociaal project. Dit jaar staan renovatiewerken aan het
Kiwanishuis in de Nieuwe Olm op de sponsorlijst. Een gulden regel voor ieder Kiwanislid is:
"Behandel een ander zoals je zelf door hem behandeld wil worden". In
dit kader sponsort Kiwanis-Waregem tal van sociale werken en werd op dinsdag 24
april 2007 het KiwanisHuis officieel geopend op de Nieuwe Olm 10 tussen het
Vredegerecht en de Olmstraat te Waregem. Het Kiwanishuis is een uniek
woonproject en is bestemd voor het zelfstandig wonen van personen met een
mentale handicap.Uitgangspunt of doelstelling was in de stad Waregem
de mogelijkheid tot wonen te creëren voor mensen met een handicap, op een
hedendaagse, inclusieve manier. Hiertoe werd gekozen voor een duurzaam
aangepaste woning, waar een kleine gemeenschap van 5 mensen hun eigen
levensproject kunnen uitbouwen. Het concept van de woning moest enerzijds
toelaten dat de bewoners zelfstandig kunnen leven, zoals ze dat zelf wensen, en
anderzijds de bewoners de kans geven elkaar te ondersteunen, teneinde de
individuele zelfstandigheid mogelijk te maken.
Het Huis bestaat dan ook uit vijf individuele
studio's, voorzien van aangepaste nutsvoorzieningen sanitair en kookgedeelte,
alsook uit een gezamenlijke living, met centrale gezamenlijke keuken en een
vrij ruime hall.Het Huis is volledig
aangepast aan de noden van mindervaliden, met ondermeer aangepaste deuren,
drempels en veiligheidsvoorzieningen.
De bewoners en hun familie hebben niets dan lof over
het initiatief. Kim Ducatteeuw verblijft er van in het begin. Ik voel er mij
volledig thuis. Zelf beschik ik over een eigen woonruimte en de keuken is gemeenschappelijk.
Toch hebben we heel veel tijd voor onszelf. Voor zaken die ik niet zelf aankan,
doe ik een beroep op bijstand. Af en toe komt er ook een begeleider helpen.
Daarvoor beschik ik over een bepaald budget.
Ook Luc Decaene is tevreden dat hij in het Kiwanis
Huis, gelegen aan de Olmstraat, mag verblijven. Ik ben hier sinds begin maart
2008. Het is leuk om te wonen op je eigen plekje. Wel ga ik elke dag ook wel
eens naar de gezinsvervangende instelling Ten Anker, ook in Waregem. Ik kan
hier eigenlijk alles te voet doen.
Bestuurslid van de Kiwanis Patrick Vanhooren stelt
dat de serviceclub een goede investering deed met de bouw van het huis. Wij
bieden plaats aan vijf volwassenen. Momenteel verblijven er maar vier, maar binnenkort
komt er een bewoonster bij. En het huis vraagt net als alle andere woningen
onderhoud en af en toe wat herstellingen. Daarvoor zal het geld van Kiwanis
Koerse goed van pas komen. Kiwanis
Kiwanis is een wereldwijde organisatie waar vrouwen
en mannen in clubverband kinderen dienen en leiderschap bij jongeren
stimuleren. De eerste Kiwanisclub werd gesticht in augustus 1914 in Detroit en
is sindsdien verspreid over de ganse wereld. Kiwanis Waregem werd gesticht op
12 februari 1976 door Frank De Clerq, Jozef Fraeye en Carlos Gistelinck.
Kiwanis Waregem bestaat als vriendenkring dus al 35 jaar, maar de start binnen
de internationale organisatie dateert van later.
Het formatiefeest (officiële start) had plaats op 17
maart 1978 i.a.w. van de beide peterclubs Tielt en Roeselare. De Waregemse club
bestond toen uit 15 leden en had als lokaal de "Pigeon d'Or" op de
markt in Waregem. De tweede stap in de oprichting van een Kiwanisclub, nl. het
Organisatiefeest, gebeurde op 24 november 1978. Intussen waren ze zelf reeds
peter geworden van twee nieuwe clubs, nl. Laval in Frankrijk en Oudenaarde
naast de deur. De echte en officiële start van Kiwanis Waregem, nl. de
Charter-day, vond plaats op 13 oktober 1979 in het O.C. te Harelbeke.
Intussen was de Waregemse club ook reeds volop bezig
met onze sociale werken, gaande van veiligheidsdriehoeken voor schoolgaande
jeugd, sponsoring van een elektrische rolstoel voor een gehandicapte,
sponsoring van een vluchthuiscrisiscentrum, Vigin, een blitzactie tegen de
armoede in Krakow-Polen, sponsoring van De Lange Munte in Kortrijk,
sponsoring gedurende verschillende jaren van Special Olympics Belgium vanaf
1984, een vette cheque aan de Windroos Koksijde, schenking van twee minibussen
aan Feniks Avelgem, financiële steun aan Zonneburcht Waregem. Naast nog vele
andere kleinere sociale projecten komen we tenslotte uit bij 'het' sociale
project van Kiwanis Waregem, nl. het Kiwanishuis, dat er uiteindelijk toch is
gekomen dank zij Jozef Fraeye. De club en vele andere mensen zijn er hem
dankbaar voor.
Kiwanis
Koerse op vrijdag 13 mei vanaf 18.30uur op de hippodroom in de Holstraat. Info:
Het stadsbestuur van Waregem stelt aanstaande
zaterdag14 mei 2011 zijn nieuwe Cultureel
Ambassadeur 2011 voor. Het koor Con Cuore Waregem volgt in deze functie het
Bevers Harmonieorkest op. Op het programma staan twee grootse werken van W.A.
Mozart: het Requiem (KV626) en de
Vesperae solennes de confessore (KV339). Con Cuore Waregem, dat
vanzelfsprekend de koorpartij vertolkt, doet daarvoor ook beroep op het
Kamerorkest voor Vlaanderen en de vocale solisten Hilde Coppé (sopraan), Lieve
Maertens (alt), Philip Defrancq (tenor) en Dirk Snellings (bas).
Voorzitter Geert Anckaert : Het concert van
zaterdag is het eerste in de reeks Con Cuore Triade, en gaat dus om klassiek
koorwerk met orkest. Con Cuore brengt op donderdag 25 augustus een tweede deel
bij de opening van Waregem Koerse met een compilatie van zijn wedstrijdprogrammas
van de laatste jaren. Op 26 december volgt dan een derde concert met Engelse
kathedraalmuziek. Het koor wil daarmee zichzelf van drie totaal verschillende
zijden laten zien en horen, en telkens een potentieel verschillend publiek
aanspreken. Op vrijdag 7 oktober in Deerlijk staat ook nog Hallelujah!
Best of Barok op het programma binnen het Festival van Vlaanderen.
Het woord triade (groep van drie bij elkaar
horende zaken) is hier twee keer op zijn plaats: niet alleen betreft het drie
concerten, Con Cuore heeft immers ook drie redenen om te vieren. Eind 2010
behaalden zij in de finale van het Provinciaal Koorfestival een eerste prijs
met felicitaties van de jury. Op zaterdag 5 maart 2011 werden zij door het
college van burgemeester en schepenen van de stad Waregem aangeduid als
Cultureel Ambassadeur 2011 van de stad. En tenslotte: gesticht in 1971 is het
koor dit jaar dus precies 40 jaar jong.
Wie trouwens even googlet naar het woord triade,
treft algauw enkele aanverwante woorden aan als strofe, antistrofe en epode in
een ode (lofzang) of een epinikion. Dat laatste is een oud-Grieks
overwinningslied, dat werd gezongen en gedanst door een koor bij de thuiskomst
van de winnaar in zijn vaderstad. Zeer toepasselijk dus bij Con Cuore, dat als
overwinnaar uit Brugge terugkomt in zijn "vaderstad" Waregem en er
gehuldigd wordt.
De twee werken van Mozart, die zaterdag worden uitgevoerd,
werden zorgvuldig uitgekozen door dirigent Jan Vuye en zijn koorbestuur. De Vespers
voerde Con Cuore reeds uit in 1996, toen nog als Waregems Kamerkoor, bij de
viering van het 25-jarig jubileum. Pittig detail is dat 15 jaar geleden exact
dezelfde set solisten op de planken stond. Het Requiem wordt gezongen als
hulde aan de overleden leden van het koor, in het bijzonder voor twee
stichtende leden die in de loop van het voorbije jaar zijn overleden,
erevoorzitter Edmond Walravens en sopraan Edith Vancraeyenest, waarvoor
trouwens twee keer een uitzonderlijk mooie uitvaartplechtigheid werd gezongen.
Het concert vindt plaats zaterdag 14 mei 2011 om 20
uur in de kerk van Beveren-Leie. Kaarten aan 15 bij de koorleden of via www.concuorewaregem.be .
Con
Cuore Waregem
Con Cuore Waregem werd in 1971 opgericht als Het
Waregems Kamerkoor. Na de dirigenten Ivan Leire en Patrick Van Compernolle nam
Hans Vervenne in 1990 de fakkel over. Hij bracht met het koor voor het eerst
grote producties als de Johannes passie van JS Bach, het Requiem van WA Mozart
en het Requiem van Fauré.
In 1999 werd Jan Vuye dirigent. Het koor verkende
nieuwe horizonten en concentreerde zich even op 20ste eeuwse muziek, maar
bracht ook in samenwerking met gerenommeerde organisten, orkesten of andere koren
uitvoeringen zoals het Requiem van Duruflé, de 9e Symphonie van Beethoven,
muziek van W.Matthias en J.Tavener en Carmina Burana van Carl Orff.
Door de gestage groei van het aantal leden, was het
koor geen kamerkoor meer en in oktober 2003 koos het zijn nieuwe naam. Bij de
deelname, in diezelfde maand, aan de internationale koorwedstrijd
Vlaanderen-Maasmechelen kaapte het prompt de eerste prijs weg voor de beste
uitvoering van het opgelegd werk van Frits Celis.
In 2005 stootte het koor door tot de finale van de
wedstrijd Koor van het Jaar. In het jaar daarop won het in Sint-Martens-Latem
de eerste driejaarlijkse Muziekprijs Lieven Duvosel én werd het in de finale
van het eerste Koorfestival van de provincie West-Vlaanderen in het Brugse
concertgebouw Eerste Laureaat van de provincie.
Con Cuore gaf een compositieopdracht aan Roland
Coryn en creëerde zijn Canticum Canticorum Salomonis, het voerde All-Night
Vigil (Vespers) van Rachmaninov uit, werd voor de tweede keer geselecteerd
als finalist van het West-Vlaams Koorfestival.
Begin 2010 werd Con Cuore Waregem geselecteerd voor
deelname aan één van de meest gerenommeerde internationale koorwedstrijden, nl.
het Florilège Vocal de Tours, en in november 2010 behaalde het in de tweede
finale van het provinciaal koorfestival opnieuw een grootste onderscheiding met
felicitaties van de jury!
Het koor kreeg bovendien de titel Cultureel
Ambassadeur van de Stad Waregem 2011.
Jan
Vuye
Jan Vuye studeerde aan het Lemmensinstituut en aan
de KU Leuven. Naast verschillende eerste prijzen behaalde hij er de diplomas
van Laureaat en Meester orgel. Hij is ook in het bezit van een meestergraad
koordirectie en slaagde in het zelden behaalde examen specialisatie
koordirectie. Tot zijn docenten behoorden o.a. Chris Dubois (orgel) en Erik Van
Nevel (koordirectie).
Als docent is Jan Vuye verbonden aan de
muziekacademies van Heist-op-den-Berg en Waregem. Aan deze laatste leidt hij
het project koordirectie dat slechts aan drie Vlaamse academies is ingevoerd.
Buiten deze reguliere onderwijstaken wordt hij ook gevraagd voor lezingen,
stages en workshops.
Jan Vuye is dirigent van Con Cuore Waregem, en
eveneens van Arc Sonore uit Sint-Niklaas. Bij deze koren legt hij zich toe op
het stijlgetrouw uitvoeren van oratoria en van het repertoire voor kamerkoor,
waarbij zijn aandacht vooral uitgaat naar de koormuziek uit de 19e en 20e eeuw.
In 2002 bereikte hij de finale van de Internationale
wedstrijd voor jonge dirigenten ( Europa Cantat ) in Tallin ( Estland ). Hij
kreeg er de prijs voor de beste vertolking van een Ests werk. In 2003 werd hij
geselecteerd voor de Ericson-masterclass o.l.v. Uwe Gronostay te Haarlem (
Nederland ). Bij deze gelegenheden gaf hij concerten en maakte hij
radio-opnames met vooraanstaande Europese koren als het Nederlands Kamerkoor,
het groot Omroepkoor, het Estonian Philharmonic Chamber Choir en het Estonian
National Male Choir.
Tevens is Jan als dirigent actief bij andere
ensembles: het St.Aldegondekoor Lemberge, Sempervirens, Arc Sonore en de
koorklas van de academies te Heist-op-den- Berg en Waregem. Ook als
gastdirigent doet men vaak beroep op hem. Zo werkte hij reeds met het koor van
de Vlaamse Opera en het Waas Gemengd koor.
Als organist gaf Jan Vuye concerten en recitals en
binnen-en buitenland. Een hoogtepunt in 1996 was het winnen van het Torneo
Internazionale di Musica te Rome. Hij is verbonden aan de parochies Ertvelde
( Evergem ) en Lemberge ( Merelbeke ). Ook als continuo speler wordt hij
regelmatig gevraagd.
Gisteren 9 mei 2011 pakte het VTI van Waregem, meer
bepaald de afdeling hout, uit met een primeur. De a-klas van het 6de
jaar houtbewerking BSO speelden namelijk als eerste houtbewerkers het educatief
spel 'Dwarsbomen' in hun klas. Deze leerlingen én hun leraar Koen Dendoncker
verdiepen zich via het spel in de problematiek van duurzaam houtgebruik, zowel
op sociaal, economisch én ecologisch vlak. Eén en ander past uiteraard in het
kader van de problematiek van de klimaatsverandering.
Toekomstige schrijnwerkers kennen hout langs binnen
en langs buiten. Zij leren hout bewerken. Zij zijn onmisbaar in onze
maatschappij. Van waar hout komt? Hoe hout gekapt wordt? Welke impact houtkap
heeft op klimaatverandering? Hoe bossen beheerd worden? Wat duurzaam bosbeheer
betekent? Wat de oorzaken en gevolgen van ontbossing in de wereld zijn? Wie er
allemaal meespeelt in het traject van boomkap tot kast?
Toekomstige schrijnwerkers kregen spelenderwijs
antwoorden op deze vragen. De leerlingen van de a-klas van het 6de jaar
houtbewerking BSO van het VTI zijn de eerste houtbewerkers die het educatief
spel Dwarsbomen in hun klas zullen spelen. Het spel gaat uit van de vzw
Groenhart in samenwerking met het Centrum Informatieve Spelen (C.I.S.), Forest
Stewardship Council Belgium en Globelink vzw. Het wordt vanaf nu gratis
aangeboden in de richtingen hout van alle scholen over heel Vlaanderen. Het
spel duurt twee lesuur en het wordt begeleid door de spelexperten van het
C.I.S.
'Het gaat over duurzaam houtbeheer. Je moet er goed
bij nadenken en soms strategische manoeuvres uitvoeren. Bovendien moet je op
een ecologisch verantwoorde manier beslissingen nemen die erop gericht zijn het
bosbestand niet zomaar uit te dunnen voor houtproductie. Je moet weten hoe je
het moet aanpakken, hoe je als beheerder tewerk gaat. Een beetje moeilijk in
het begin, maar het lukt wel.'
De deelnemers werden verdeeld in drie groepen. Ze
kregen tekst en uitleg plus begeleiding van Karolien Nouwen van het CIS. Hilke
Evenepoel van vzw Groenhart volgde alles van nabij. Na Waregem gaan wij zoveel
mogelijk scholen contacteren. Voorwaarde is wel dat ze houtbewerking geven.
Want leerlingen die dat volgen, zullen als toekomstige schrijnwerkers het meest
te maken hebben met hout. Wij willen hen via het spel bijbrengen dat ze
oordeelkundig moeten omspringen met hout. Zo vragen wij aandacht voor gelabelde
of gecertificeerde soorten die ecologisch verantwoord beheer garanderen vanaf
het hakken, het transport, het verwerken tot en met het afgewerkte meubel. Wij
gaan 'Dwarsbomen' niet commercialiseren. Het spel is ontworpen met steun van de
Vlaamse Gemeenschap en heeft uitsluitend een educatieve bedoeling.
2011
Jaar van de bossen
Na het jaar van de biodiversiteit, werd 2011 door de
Verenigde Naties uitgeroepen tot jaar van de bossen. Het zou een feest moeten
worden van acties die het duurzaam beheer van bossen en het belang ervan voor
hun bewoners en de hele bevolking in de kijker moeten zetten onder het moto
Forests for People. Dat is dus het Groenhart verhaal in het groot. De
vergrote aandacht voor het belang van bossen dit jaar zal hopelijk ook leiden
tot duurzame engagementen en een algemener besef van de functies die bossen
leveren, de zogenaamde ecosysteemdiensten als wateropname, zuurstofproductie,
koolstofopname, houtproductie, biodiversiteit,
Ook Groenhart zal dit jaar, samen met de Vereniging
voor Bos in Vlaanderen en andere partners, de bossen dit jaar extra in de
blaadjes zetten.Groenhart vindt dat de
natuurlijke rijkdommen in het Zuiden in eerste instantie toebehoren aan de
lokale gemeenschappen die er leven. Groenhart vindt het zinvol om processen te
stimuleren die ertoe leiden dat de lokale gemeenschappen optimaal en duurzaam kunnen
genieten van de voordelen van deze natuurlijke hulpbronnen.
Bekende Waregemse jarigen slaan de handen in elkaar
Zowel zwembad De Treffer als de Waregemse Gordel
vieren dit jaar hun 10de verjaardag.Sportievelingen kunnen 2 vliegen in 1 klap slaan, dankzij de unieke
samenwerking.
Waar de politiek niet in slaagt, lukt wel in onze
bruisende stad, zo moeten Rik Verhaeghe, voorzitter van de vzw Waregemse
Gordel en Hilda Delcour, verantwoordelijke sportpromotie, gedacht hebben.Het getal 10 staat bij beiden uiteraard
centraal.Wie vanaf 10 mei een
10-beurtenkaart koopt aan de kassa van het zwembad, krijgt er gratis 1
Gordelkaart bij.Met die Gordelkaart
kan je deelnemen aan de 10de editie van het fiets- en wandelevenement dat, van
toeval gesproken, plaatsvindt op zondag 10 juli.Je kan daarbij kiezen uit 4 fietstochten,
gaande van 15 tot 80 km. Wie liever wandelt, kan terecht bij één van de 3
tochten tussen 5 en 14 km, zo weet Rik te melden.In totaal worden 100 Gordelkaarten
weggeschonken aan de zwemmers.
Maar daar
blijft het niet bij: de sportdienst zal tien 10-beurtenkaarten verloten tijdens
de tombola op de Waregemse Gordel.Bovendien krijg je er nog een unieke verjaardagshanddoek bij.Iedere geregistreerde deelnemer maakt kans om
10x in het zwembad De Treffer te plonsen.
10-beurtenkaarten zijn te koop aan de kassa van
zwembad De Treffer (Meersstraat 5).Gordelkaarten zijn te koop vanaf eind mei in 7 Waregemse
handelszaken.De adressen vind je op de
website en op de plooifolder.
Patrick Decuyper over toekomstvisie SV Zulte-Waregem
Het zijn drukke communicatiedagen bij voetbalclub SV
Zulte-Waregem. Gisteren werden voor volgend seizoen enkele ingrijpende
veranderingen aangekondigd aan het Regenboogstadion met de bedoeling om de
sfeer te bevorderen.Vandaagverschijnt in Het Laatste Nieuws een uitgebreid interview met afgevaardigd
bestuurder Patrick Decuyper over de toekomstvisie van de club.Die ambities kwamen reeds aan bod in het vorig
weekeind verschenen clubblad. Sinds begin maart de nieuwe structuur van SV
Zulte Waregem werd voorgesteld, is blijkbaar zeer hard verder gewerkt aan de
toekomst en de uitbouw van de club.
Staantribune op atletiekpiste
Vroeger dan
verwacht begint voetbalclub SV Zulte Waregem met de vernieuwing van het
Regenboogstadion. Het Waregems
schepencollege heeft donderdagmiddag 5 mei het licht op groen gezet om voor aanvang van
volgend seizoen een tijdelijke staantribune op te trekken aan de kant van het
zwembad. Er was vorige dinsdag gemeenteraad en het schepencollege vond het niet
nodig om deze beslissing daar mee te laten goedkeuren...
In het tussenseizoen zal het Regenboogstadion nochtans
enkele ingrijpende veranderingen ondergaan. Achter het doel aan de kant van de
spelerstunnel wordt tussen de atletiekpiste en de led-boarding een staantribune
van 1200 plaatsen gebouwd. Tussen de nieuwe staantribune en de zittribune kant
vijvers zal een publiciteitswand de atletiekpiste overspannen. Achter het
andere doel (kant Zuiderlaan) wordt
eveneens een reclamewand opgetrokken die aansluit op de zittribune kant
vijvers.
Filips Dhondt, sedert begin maart 2011 algemeen
directeur in opvolging van Vincent Mannaert (nu Club Brugge, waar Dhondt in mei 2010 opstapte), geeft tekst en uitleg: SV Zulte Waregem is
heel tevreden dat het stadbestuur zijn akkoord heeft gegeven voor het optrekken
van de staantribune en de publiciteitswanden. Met deze ingreep wil de club heel
concreet iets doen aan het gebrek aan sfeer en gezelligheid in het stadion, een
item dat bij de supporters al jarenlang leeft, en een directe beloning voor de
jarenlange steun.
Essevee wil hiermee ook tegemoet komen aan de vraag
om een sfeertribune te creëren. De tribune zal op slechts zes meter van de
achterlijn worden geplaatst, een ingreep die de beleving ten zeerste ten goede
moet komen. Vanaf volgend seizoen zullen alle supporters veel meer het gevoel
hebben dat we in een gesloten stadion voetballen, en dat zal automatisch ook
een invloed hebben op de sfeerbeleving van de spelers. De bouw zal van start
gaan net na de atletiekmeeting die eind juni plaatsvindt en zal af zijn tegen
de eerste competitiewedstrijd. De plaatsen in de nieuwe tribune zullen mee
opgenomen worden in de abonnementenverkoop die binnenkort start.
Toekomstvisie
Budget
Over
maximaal drie jaar moet ons budget minstens 24 miljoen euro bedragen. Door mijn
internationale contacten hebben we nu een akkoord met twee grote bedrijven, een
financiële instelling en een aankooporganisatie, die via sponsoring acht à tien
miljoen euro moeten binnenbrengen.
vernieuwde Regenboogstadion
Wij
hebben een studie laten uitvoeren en daaruit blijkt dat we - in vergelijking
met de andere clubs - veel te weinig fans trekken uit de streek rondom Waregem.
We willen fans naar hier halen door meer dan voetbal aan te bieden. Zulte
Waregem moet synoniem staan voor een avondje entertainment. We moeten een
thuismatch veel klant- en vooral vrouwvriendelijker maken. Ik denk daarbij aan
kinderopvang, modeshows, optredens,...
sportieve
ontwikkeling
Daarvoor
rekenen we vooral op onze scoutingscel, die misschien wel de beste van België
is. We zijn al heel ver gevorderd met een vijftal zéér goede spelers, alleen
twijfelen ze of Zulte Waregem sportief wel de goede keuze is. Op financieel
vlak lijkt het me logisch dat je topspelers ook een toploon moet geven.
financieel beleid
Zulte
Waregem is altijd financieel gezond geleid en die lijn zullen we aanhouden. Ik
zal zelf ook nooit geld in de club pompen zoals die rijke Russen in Engeland. Ik
zal wel aandelen overkopen en steunen via sponsoring, maar verder zal het niet
gaan. Je lot in de handen leggen van één mecenas is het domste dat je als club
kan doen. Als die wegvalt, ga je de dieperik in.
jeugdwerking
De
jeugd blijft één van onze stokpaardjes. Genk is hét voorbeeld. Als je jonge
toptalenten kan laten doorstromen zoals zij doen, bespaar je sowieso geld.
weg
naar de top
Wij
willen naast en zelfs vóór Club Brugge raken. Dagdromen? Vijf jaar geleden
hadden Club en Standard maar 10.000 à 12.000 toeschouwers. Beiden hebben dat nu
verdubbeld. Dat zij traditionele topclubs zijn? Als wij aan de top spelen,
zullen de fans automatisch volgen. Dat willen wij evenwel doen zonder de emotie
van een voetbalclub te verliezen of door enkel je personeel op resultaten af te
rekenen. Ik vergelijk het met een trainer die vertrouwen blijft geven aan
spelers in wie hij gelooft, ook als ze eens wat minder presteren.
Verdrievoudigen
het budget van Zulte Waregem
"Over maximaal 3 jaar moet ons budget minstens
24 miljoen euro bedragen, dat is een verdrievoudiging. Dit kan hol en
onrealistisch klinken, maar we zullen iedereen doen schrikken", zegt hij
in Het Laatste Nieuws. "We willen bij de besten horen of zelfs de beste
worden."
Patrick Decuyper wil zijn ervaring in het
bedrijfsleven gebruiken om Zulte Waregem naar de top te loodsen. "Ik weet
wat ik kan en mag voorspellen en toetste het uitgedokterde businessplan aan de
realiteit. We zullen slagen. Natuurlijk moet dit alles gepaard gaan met een
sportieve hoogconjunctuur. En daarvoor heb je een kern nodig die met de groten
kan wedijveren. Met Hamalainen hebben we al een eerste aanwinst beet en er
volgen er zeker nog vijf. We gaan voor een mix van Belgen en buitenlanders. We
willen elke linie versterken. Spelers wachten nu nog af omdat ze denken dat ze
"maar" naar Zulte Waregem komen, maar ik reken op een domino-effect.
Als er eentje tekent, zullen de anderen wel zien dat het ons menens is, en snel
tekenen.
Gisteren woensdag 4 mei 2011 haalde kraanspecialist
Michielsen de drie bronzen klokken uit de toren van de kerk Sint-Jan de Doper
in Beveren-Leie. Ze gingen er naar verluidt sedert 8 april 1969. Het betonnen
complex moet dringend worden gerenoveerd. Onderzoek
wees uit dat er op verschillende plekken sprake is van betonrot. Er werd een investeringsdossier
opgesteld van omstreeks 100.000 euro waarbij naast de nodige bouwkundige werken
ook gezorgd wordt voor aangepaste klokmechanismen. De Vlaamse overheid
participeert voor 35.000 euro. Aanleiding voor de werken is
een inspectieverslag ruim twee jaar geleden van BTV (Technisch Bureau
Verbrugghen), een erkend extern controleorganisme voor kwalitatieve technische
controles. BTV beveelt dringend nodige
werken wegens :
* zeer diep ingedrongen roestvorming aan
klokken, klepels en ophangingen
* betonrot: carbonatie van het beton waardoor
wapeningsijzer roest en de buitenste betonlaag wordt weggeduwd. Hierdoor
ontstaat er steeds verder roestvorming waardoor er steeds meer beton wordt afgestoten.
De betonnen consoles zijn gebarsten op diverse plaatsen.
* Er is momenteel geen beveiliging tegen vallen.
De gemeenteraad keurde reeds op 3 maart 2009 het
ontwerp goed voor de aanstelling van een ontwerper voor de aanpassingswerken
aan de klokkentoren van de kerk te Beveren-Leie. Het ontwerp voor de aanpassingswerken
werd in de gemeenteraad al goedgekeurd op 1 december 2009. Gezien het dringend karakter en het voorziene aanbestedingsbedrag
van 92.000 euro werd als wijze van gunnen gekozen voor de
onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking vooraf.
In het schepencollege dd. 23 april 2009
werd de opdracht, voor het opmaken van een ontwerpdossier voor uitvoering van
de nodige aanpassingswerken aan de klokkentoren, toegewezen aan ir. Dominiek
Depoortere tegen een ereloonpercentage van 10,50 % op het bedrag van de
eindstaat. Ingenieur Dominiek Depoortere
voerde onmiddellijk een grondig onderzoek uit van de bestaande betonconstructie,
maar ook van de volledige technische installatie voor de draagconstructie van
de klokken en het elektromechanisch bedieningssysteem als de klokken zelf. De
totale kostprijs voor alle uit te voeren werken (herstelling betonconstructie;
vervangen metalen onderdelen en vervangen technieken van het luidsysteem; huur
stelling; enz.) werd toen geraamd op een bedrag van 92 000 euro.
De uit te voeren werken kunnen als volgt
worden samengevat:
-huur en plaatsen aangepaste stelling
-uitnemen en herstellen van de klokken en
herstellen/vervangen van alle bijhorende onderdelen die zijn aangetast door
roestvorming, inclusief alle technische installatiesmaken van een klokkenstoel in staal, om het
gewicht van de klokken op te nemen en om een veilig onderhoud mogelijk te maken
-
reinigen van de toren en lokale betonherstelling + betonafwerking
De bouw van de moderne kerk dateert van
1970, dus meer dan veertig jaar geleden. Het is een ontwerp van de architecten
Van Maele, Haesbrouck en Sneiders. Beveren-Leie kreeg toen eindelijk opnieuw zijn
eigen volwaardige kerk, nadat de eeuwenoude kerkgebouw op de Oude Plaetse aan
de Leie op 23 mei 1940 bij het terugtrekken van de Belgische troepen werd
opgeblazen. Na de verwoesting van de kerk in 1940 deed de kloosterzaal langs de
Grote Heirweg dienst als noodkerk tot 1947, waarna de gemeente een nieuw
dorpscentrum kreeg met een noodkerk in een omgebouwde vlasschuur. In 1970
volgde de ingebruikname van een gloednieuw modern kerkgebouw.
Architect Dominiek Depoortere uit
Beveren-Leie kreeg de opdracht om de herstellings- en renovatiewerken te
coördineren. Het betonrot werken wij weg door alles tot op de basis dicht
tegen de bewapening aan te verwijderen. Dat zal op verschillende plaatsen
moeten gebeuren. Dan vullen wij alles weer op met een bepaalde soort cement. En
daarbovenop krijgt de hele betonnen mantel een speciale coating die toekomstig
betonrot moet tegengaan of op zijn minst verminderen.
Om die werken te kunnen uitvoeren haalde
het kraanbedrijf Michielsens gisteren de drie klokken uit de toren. Zij hebben
elk een naam: Ernest, Maria en Johannes. Zij wegen respectievelijk 460, 650 en
850 kilo. Om die zware knapen te verwijderen kwam er precisiewerk aan te pas.
Het verliep niet vlekkeloos. Het bedrijf kreeg af te rekenen met technische
pech. Het duurde enkele uurtjes eer het kraansysteem weer werkte en de klokken
naar beneden bracht. De klokken ondergaan nu een reinigingsbeurt met klein
herstel bij een gespecialiseerde firma in Menen.
Volgens schepen Rik Soens zijn de werken
tegen de feestdagen in juni klaar en kunnen Ernest, Maria en Johannes dan weer
in hun toren hangen. Dat zal dan wel aan een verstevigd metalen systeem zijn.
Wellicht met pinksteren kunnen de klokken dus opnieuw de vieringen inluiden,
nadat ze twee jaar het stilzwijgen werden opgelegd wegens het alarmerend
inspectieverslag van BTV.
Groen! wandelt naar gemeenteraadsverkiezingen 2012
Groen! Waregem start op zondag 15 mei 2011 al haar
campagne naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. We zijn alvast
uitgenodigd naar een ontbijtwandeling in het nieuwe industrieterrein De
Blauwpoort. Bij die gelegenheid is
voorzitter Wouter Van Besien te gast in Waregem.Groen! verloor bij vorige
gemeenteraadsverkiezingen zijn vertegenwoordiging in de gemeenteraad en wil er
alles aan doen om daar opnieuw zijn inbreng in het Waregemse beleid te kunnen
doen.
De uitnodiging komt van Tonny Demuytere enInge
Vandevelde, die in 2006 geen kandidaat waren op de Waregemse lijst van Groen!. Laatstgenoemde bekleedde wel een
vooraanstaande tweede plaats op de lijst van SPa/Spirit, maar werd met 312 stemmen
niet verkozen.Normaal is ze nog 1eopvolgster op die lijst. Ze was toen nog
lid van Spirit, die na het springen van het kartel van naam veranderde naar de
Sociaal Liberale Partij SLP. Voor die partij was ze nog kandidaat voor de
Vlaamse verkiezingen van 2009, waarbij ze in de provincie 307 stemmen haalde,
waarvan 38 kanton in het kieskanton Harelbeke. Eind 2009 hield SLP op te
bestaan en nu vinden we haar terug bij Groen!
Tonny Demuytere en Inge Vandevelde : De bijeenkomst
van 15 mei 2011 is voor Groen! Waregem het startschot in de aanloop naar de
gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Waregem heeft nood aan een vertegenwoordiging
van Groen!in de gemeenteraad. Bij heel
wat beslissingen kan onze ecologische visie op mens en omgeving een positieve
invalshoek bieden die soms broodnodig is om een buurt leefbaar te houden ofte maken.
Zo moeten we heel kieskeurig omgaan met onze
schaarse open ruimte, zeker in Waregem. Het aansnijden van een groot open
gebied (Blauwpoort) voor nieuwe industrieterreinen is een oud recept dat
getuigt van weinig creativiteit. Het belast de levenskwaliteit en de
volksgezondheid van de Waregemnaar. De mobiliteit in en om Waregem wordt nu al
zwaar op de proef gesteld.
Voor Groen! betekent dit niet dat er niet kan
gewerkt worden in eigen streek, maar in het slechtste geval wordt 'De
Blauwpoort volgebouwd met opslagplaatsen waar nauwelijks tewerkstelling bij
komt kijken en dat is voor de streek zeker geen vooruitgang te noemen. Een
gemeenteraadslidvan Groen! zou hier bij
individuele gemeenteraadsbeslissingen en adviezen minstens de aandacht op
vestigen. Met deze wandeling probeert Groen! ook meer ( jonge) mensen aan te
trekken die het groene gedachtengoed lokaal mee helpen ondersteunen. Het ontbijt wordt geserveerd in het Stedelijk Ontmoetingscentrum
De Roose op de Biestwijk, Smedenstraat te Waregem en dit van 8u30 tot 10u00. Nationaal
voorzitter Wouter Van Besien houdt om 9u30 een korte lezing. De wandeling gaat
door van 10u00 tot 11u15 langs het nabijgelegen gebied 'De Blauwpoort. Het is een
gebied met grote landschappelijke waarde dat de overheid wil omvormen tot
industriegebied. Groen!Waregem steunt het verzet van de bewoners. Om deel te
nemen en te ontbijten betaalt u 6 euro. Graag vooraf inschrijven, per email
naar groenwaregem@telenet.be of
telefonisch op 0473/52 86 23 (Inge Vandevelde) of 0478/42 38 06 (Tonny
Demuytere).
Wie niet mee kan ontbijten kan wel nog aansluiten
bij de (gratis) wandeling, start om 10 u. aan De Roose, Smedenstraat 4 ,
Waregem.
Komende woensdag 4 mei 2011 stelt
Cultuurcentrum De Schakel een unieke brochure 15 Jaar Modern Klassiek voor.
Deze interessante reeks staat ondertussen al 15 jaar onder leiding van melomaan
Lucien Bollaert. Telkens weer trakteert Lucien Bollaert zijn aandachtig
enthousiaste publiek op een boeidend programma met een uitgebreide inleiding in
de bar, ondersteund met geluidsfragmenten. Woensdag krijgen we als vijfde en afsluitende
concert van het seizoen het internationaal beroemde
Spiegel String Quartet. Voor aanvang van
de inleiding op dit concert om 19 u. zet De Schakel met veel plezier Lucien Bollaert
in de bloemetjes.
Deze huldiging
en presentatie is voor CC De Schakel, en bij uitbreiding Waregem, een unieke
gebeurtenis. Het zou leuk zijn mocht je in navolging hiervan iets willen
publiceren. Onze reeks Modern Klassiek wordt door kenners geprezen en velen
staan versteld dat dergelijk engagement, dat je vaak enkel in grote steden kan
vinden, al 15 jaar zijn plaats heeft in de programmatie van CC De Schakel.
Even citeren uit
de brochure:
In
zijn toespraak tijdens de nieuwjaarsreceptie vroeg de burgemeester aan de Waregemse
inwoners om meer fier te zijn op hun stad. Welnu, De Schakel en meer in het
bijzonder de concertreeks Modern Klassiek geeft mij alvast een reden om trots
te zijn
Bernard
Baert, pianoleraar Academie Waregem en trouwe concertganger
'Toon
deze programmering aan om het even welke buitenlandse muziekkenner, en vraag
waar dit alles plaatsvond. Het antwoord zou waarschijnlijk zijn: 'this can only
happen in New York, Berlin of London.Welnu het gebeurde in Waregem'
Als volwassene ben ik lessen gaan volgen aan de muziekacademie. Tijdens de
lessen algemene muziekgeschiedenis leerde ik klassieke muziek uit de 20ste eeuw
kennen. Dat boeide me wel. En tijdens de concerten is het mooi meegenomen als
je dankzij je kennis van de muziekgeschiedenis muzikale verwijzingen ontdekt.
Het helpt wel dat Lucien Bollaert vooraf een inleiding geeft.
Geert Maertens, Schakelaar.
Concert
Spiegel String Quartet
Het
internationaal beroemde Spiegel String Quartet is zowat tot het huisorkest van
15 jaar Modern Klassiek uitgegroeid. Alom geprezen om hun gedrevenheid en
muzikale verfijning spelen ze woensdagavond vanaf 20 u. drie topwerken uit de
boeiende geschiedenis van het strijkkwartet in de 20ste eeuw.
De late Kreutzersonate (1923) van Leos Janácek (1854-1928) klinkt als een
passievol jeugdwerk waarin de nieuwe sonoriteit Bartók aankondigt. Béla Bartóks
(1881-1945) eigen 4de strijkkwartet (1928) vertegenwoordigt met zijn intense
expressie en spannende extremen een hoogtepunt in de moderne kamermuziek. De
uitvoering van Wim Henderickx (°1962) eerste strijkkwartet, het Oosters
geïnspireerde OM (1992), door het Spiegel String Quartet in 1998 blijft nog
nazinderen.
Veloods, het
fietsbedrijf van Werkplus Regio Waregem, promoot het fietstoerisme in de stad
Waregem en in de ruimere regio. Naast de verhuur, wil men in de toekomst het
(fiets)toerisme in stad en regio mee stimuleren. De toekomstige ligging aan het
fietsnetwerk, dichtbij het station is een bijkomende troef.
Er werden 6 routes
voorbereid en uitgestippeld. Deze routes situeren zich op het fietsnetwerk en
brengen de fietser over diverse afstanden op de mooiste plekjes in de regio.
Deze fietsroutes varieren van 29 km (gezinstocht) tot 115 km (voor de geoefende
toerist). Op die manier wordt hulde gebracht aan onze beroemde Waregemse
Flandriens Briek Schotte en Armand Desmet, naar wie de fietstochten worden
genoemd.
Volgende routes
zijn in ontwerp:
1) Mantie Smet
gezinsroute , 29 km langs vlakke wegen in de Leie- en Mandelvallei
2) Mantie Smet
recreantenroute, 48 km tussen Leie en Schelde
3) IJzeren
Briekroute 1, 56 km Waregem-Oudenaarde-Waregem, met bezoek aan het Centrum
Ronde van Vlaanderen
4) IJzeren
Briekroute 2, 62 km, Waregem-Roeselare-Waregem, met bezoek aan het Nationaal
Wielermuseum.
5) Ijzeren
Briekroute 3, Waregem Kanegem Waregem 67 km met bezoek aan het geboortedorp
van Briek Schotte.
6) Mantie Smet
kuitenbijter: 115 km voor de geoefende toerist door de Vlaamse Ardennen.
Bedoeling is dat
deze routes operationeel zijn tegen zomer 2012. Alle routes starten en komen
aan in Veloods.
Op 14 mei starten
we met de recreatieve tocht over 29 km, langs rustige en vlakke wegen, waarbij
we ten noorden van Waregem een schitterende fietslus rijden. (we fietsen o.a.
langs het fietspunt in Sint-Baafs-Vijve, met zijn gerenoveerde Aert en André
Demetshuis. Een klein stukje Provence, voorwaar. We komen voorbij het
provinciaal Domein Baliekouter in Wakken.
Met Cupido op de vélo langs nieuwe Mantie Smetroute
Een zestig groot-Waregemse zaken neemt opnieuw deel
aan de UNIZO-actie Met belgerinkel naar de winkel. In Waregem krijgt die
extra kleur door de recreatieve fietstocht Met Cupido op de vélo, langs de
nieuwe Mantie Smetroute van Veloods, op zaterdag 14 mei. Met Cupido op de vélo is het Waregemse extraatje
van Met belgerinkel naar de winkel. We nemen deel aan die nationale
spaaractie waarbij het publiek dat met de fiets winkelt, kan sparen voor een
poncho, verklaart schepen voor verkeer Kristof Chanterie. Je vraagt in de
deelnemende zaken een spaarkaart en na zeven stempels kan je, mits een opleg
van 25 euro, een leuke poncho in de wacht slepen. De spaarkaarten worden in
de dozen gedeponeerd die in de deelnemende zaken staan opgesteld. Meer uitleg
bekom je via www.metbelgerinkelnaardewinkel.be .
Recreatieve fietstocht
Maar natuurlijk voegen we daar in Waregem een
bijkomende actie aan toe, vertelt Marc Fourneau van Veloods, dat samen met
UNIZO het voortouw neemt. Op zaterdag 14 mei hopen we dat enkele honderden
Waregemse flandriens meedoen aan de recreatieve fietstocht Met Cupido op de
vélo. Het parcours is de nieuwe Mantie Smetroute, die we langs het
fietsnetwerk uitbouwden. De Leie vormt de rode draad van deze unieke tocht van
29 km. die van Waregem naar Desselgem en Ooigem trekt. Langs de Leie gaat het
dan naar Sint-Eloois- en Sint-Baafs-Vijve om dan door het Mandeldal in Wakken
aan te belanden. Via Oeselgem en Zulte komt de fietser terug naar Veloods.
Milieubewust
Flandrien Ronny Van Poucke stond aan de wieg van de
tocht. We wilden eens alles concentreren op één dag. De fietsers worden op
vijf stopplaatsen ontvangen en krijgen er een kleine versnapering dankzij
fietsvriendelijke bedrijven als Boss Paints, Patrick Willems, Waregem Cars...
De milieudienst stond in voor het opmaken van een aantal eenvoudige vragen, met
bijzondere opdrachten voor de kids. De deelnemers die het best scoren, kunnen
een fiets winnen of een poncho. Veloods zorgt ook voor een origineel
fietsarrangement. De fietsers kunnen vrij starten tussen 9 en 15 uur. Vooraf
inschrijven, is aangewezen.
Belgerinkel
De hoofdbedoeling blijft de mensen meer te laten
fietsen, besluit sportschepen Chantal Coussement. We hebben al te lang onze
eigen streek onderschat als fietsparadijs. De Leie biedt in dit verband heel
wat mogelijkheden. Je kan van deze tocht makkelijk een daguitstap maken, met
een bezoek aan het Demedtsmuseum, een wandeling in het provinciaal domein de
Baliekouter, een stop in Oeselgem en aan Zulte-kapelle. De deelnemers leren het
fietsnetwerk kennen en er gebruik van maken. We hopen dat Cupido op de vélo
bij heel wat fietsers de ogen opent. Het Leieland biedt immers tal van
sportieve mogelijkheden.
Info: rik.ghistelinck@scarlet.be , vooraf
inschrijven: 2 euro. De dag zelf: 3 euro. Jongeren onder de 14 jaar: 1 euro.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)