Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
24-01-2022
WINTERWOORDENNACHT 2022
WinterWoordenNacht is je literaire en muzikale lichtpuntje in donkere winterdagen. Op zaterdag 29 januari 2022 van 20 tot 23 u. maak je kennis met een mix van onbekende, opkomende en gevestigde schrijversnamen en rijp muzikaal talent in cc De Schakel. Bij vorige edities konden we nog uitzwermen naar verschillende zalen. Dit jaar moeten we het coronaveilig houden in de pluchen zetels van de schouwburg. Tickets 11 of 18 € op https://www.ccdeschakel.be/voorstellingen/607/winterwoordennacht_2022/
CC De Schakel en bibliotheek Waregem
Tijdens dit literair klankenfestival richten Cultureel Centrum De Schakel en de bibliotheek Waregem met trots de spotlights op en rond de marges van het literair en muzikaal landschap. Ze tekenen al voor de 18de editie. Maak kennis met een mix van onbekende, opkomende en gevestigde schrijversnamen en rijp muzikaal talent in diverse zalen van het cultuurcentrum en de bib.
Josse De Pauw (theatermaker, auteur en columnist), Delphine Lecompte (dichteres met een hoek af) met muzikant Tom America, activiste en romanschrijfster Fleur Pierets, Matthias M.R. Declercq (winnaar Confituur Boekhandelsprijs 2021) en Valerie Tack en Jens Meijnen (beiden beloftevolle debutanten) zijn allen op de afspraak. En voor de hartverwarmende muziek tekenen Friends Are Magic en Gianni Marzo present.
Als extraatje krijgen de tekstfragmenten van bovenstaande kleppers de hele maand januari een virtueel jasje langs een winters warme QR-codewandeling. Teksten van onder andere Josse De Pauw, Delphine Lecompte en Fleur Pierets krijgen een virtueel jasje langs een winterse QR-codewandeling. Ga wandelen met je smartphone, scan de QR-codes en laat je verrassen door hartverwarmende woorden. Je vindt de panelen op verschillende locaties in Waregem en deelgemeenten. Met bijzondere dank aan de Stedelijke Kunstacademie. Een gratis voorproevertje als het ware. Smakelijk!
• Josse De Pauw
De bijna 70-jarige Josse De Pauw staat bij velen voor zijn uitzonderlijk acteerwerk. Wie zijn besteller Werk las, weet dat hij ook als auteur bij de groten gerekend mag worden. In zijn nieuwe boek In open veld gaat hij op zoek naar de bron van zowat vijftig jaar spelen en maakt hij - ook tijdens Winter Woorden Nacht - zijn persoonlijke balans op.
Tom America
Muzikant, componist en kunstenaar Tom America maakt al decennialang muziek bij gesproken woorden. Veertien grappige gedichten van Delphine Lecompte interpreteert hij op een geheel eigen manier. We hadden Delphine er graag live bij gehad, maar omwille van een andere afspraak moeten we haar verontschuldigen.
Fleur Pierets
Kunstenaar, journaliste, activiste en romanschrijfster, Fleur Pierets schreef met haar debuut Julian een ode aan haar overleden vrouw. Samen begonnen Fleur en Julian aan het nooit voltooide project te trouwen in alle 21 landen waar het homohuwelijk legaal is. Fleur moest in nauwelijks zes weken afscheid nemen van haar Julian. Ze schreef er een boek over, waaruit ze komt voorlezen. We verklappen je alvast de eerste zin: ‘Mijn favoriete liefdesverhaal is het onze …’
Matthias M.R. Declercq
Matthias M.R. Declercq (1985) is schrijver en journalist voor onder andere De Morgen en het wielertijdschrift Bahamontes. In 2016 debuteerde hij met De val, waarmee hij tweede werd bij de Debuutprijs 2017. Begin 2021 zal een zesdelige documentaire uitkomen die geïnspireerd is op De val. Of misschien ken je hem van De ontdekking van Urk waarmee hij de Confituur Boekhandelsprijs in 2021 won.
Friends Are Magic
Jason Dousselaere (Teddiedrum, Violent Husbands) en actrice Eva Binon nemen bekende klanken op de hak en spelen ze tussendoor eigen composities. Ze doen lachen, ontroeren, fronsen, opnieuw lachen, verwonderen en bestaan uit een charmante eenvoudige constructie: een jongen met een gitaar, een meisje met een pianootje. Meer moet het soms ook niet zijn.
Gianni Marzo
Vaste waarde in Isbells, Ansatz der Machine en Marble Sounds komt eindelijk naar buiten met solowerk. In oktober 2020 verscheen de debuutplaat van Gianni Marzo. Een plaat vol goeie songs, die zo catchy en herkenbaar zijn die je het gevoel geven al decennialang te bestaan. Ontdek het album The Vessel 29 januari in Waregem, op Winterwoordennacht 2022.
Jens Meijnen
Met Xenomorf publiceerde Jens Meijnen een opvallend poëziedebuut, waarvoor hij al heel wat lovende besprekingen kreeg. Hij won met deze bundel de C. Buddingh’-debuutprijs en is daarmee de eerste Vlaming sinds Delphine Lecompte.
Valerie Tack
De Kortrijkse schrijfster kunnen we omschrijven als lokaal, maar met ballen. Haar prozadebuut Rauw & alsof werd overladen met lof en we zijn ervan overtuigd dat jullie haar ook zullen smaken.
Studio 45
If only my wife was 45 rpm! Met deze insteek draait studio 45 zijn favoriete vijvenveertig toerenplaatjes om jou te doen dansen. Bereid jouw schoenen en voeten voor op een lekkere mengeling van funk, hip hop, pop, reggae en disco.
Waregem en Deerlijk stippelen samen e-inclusiebeleid uit
De stad Waregem en de gemeente Deerlijk slaan de handen in elkaar voor de uitbouw van een lokaal e-inclusiebeleid. Via het geselecteerde project ‘Digiproof Waregem-Deerlijk’ ontvangen ze samen 200.000 euro subsidie van Vlaanderen. Het doel is digitale uitsluiting te voorkomen.
De Raad van Bestuur van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) keurde op 17 maart 2021 zijn visie goed op e-inclusiebeleid. De omslag naar de digitale maatschappij veronderstelt een volwaardige digitale transformatie van het lokaal bestuur. Deze transformatie omvat vijf bouwstenen, waarvan een lokaal e-inclusief beleid er één is. Niet iedereen is immers in staat om de omslag naar de digitale maatschappij te maken. 40 procent van de Belgen tussen 16 en 74 jaar loopt het risico op digitale uitsluiting: 32 procent van hen heeft zwakke digitale vaardigheden en 8 procent gebruikt geen internet.
De digitale uitsluiting is duidelijk verbonden met inkomen, opleidingsniveau, leeftijd en geletterdheid. De voordelen van de toenemende digitalisering van de samenleving komen vooral ten goede van de groepen die sociaal, cultureel en economisch bevoordeeld zijn. Opmerkelijke vaststelling is dat het gebruik van digitale overheidsdiensten sinds enkele jaren op hetzelfde peil blijft.
Ondersteuning Vlaams Gemeenschap
De Vlaamse Regering trekt in het kader van het relanceplan 50 miljoen euro uit voor een programma voor het versterken van de digitale vaardigheden van de Vlamingen:
- 30 miljoen euro om via het sociaal kansentarief van de UiTPAS toegang tot internet te realiseren voor mensen met een laag inkomen.
• 15 miljoen euro om de lokale e-inclusiewerking onder regie van de lokale besturen te ondersteunen, waarbij ingezet wordt op oproepen, vormingen en begeleiding in samenwerking met lokale partners. Het uiteindelijke doel is om de digitale toegang, de digitale vaardigheden en het gebruik van digitale dienstverlening door burgers te verhogen.
• 5 miljoen euro voor de uitrol van een toegankelijkheidstoets voor digitale diensten, een Vlaams netwerk van digibuddy’s en een monitor van digitale competenties van de werknemers van de Vlaamse overheid en lokale besturen.
Op maat van de burger
In een snel veranderende samenleving zien we een enorm snelle evolutie op vlak van digitale toepassingen. Een groot deel van de samenleving is daar ook vragende partij voor, want digitale mogelijkheden sparen immers tijd uit voor de gebruiker én voor organisaties. Maar we zien dat een deel van de samenleving onvoldoende toegang heeft tot (nieuwe) digitale toepassingen.
Dat stelt onze lokale besturen voor een uitdaging. Hoe gaan we het ‘digitale gemak’ aanbieden aan al onze inwoners, maar er ook op toezien dat er geen inwoners uit de boot vallen?
Waregem en Deerlijk willen die uitdaging vanuit een gedeelde ambitie en aanpak in handen nemen. Via projectmiddelen die ze daarvoor ter beschikking krijgen van de Vlaamse regering, zullen ze samen werk maken van een beleidsplan. Dat moet voldoende ruimte geven aan digitale vooruitgang, met daarbij oog voor wie drempels ervaart.
Voor de uitwerking denken ze bijvoorbeeld aan e-ambassadeurs, een helpdesk-aan-huis ... Via detectie, monitoring en bijsturing van toegankelijkheidsproblemen en digitale knelpunten zullen we een e-inclusiebeleid op maat van de burger voeren.
Voor de 19de keer al biedt cc De Schakel, het stadsbestuur van Waregem en de Waregemse cultuurraad een platform aan beginnende kunstenaars om mee te dingen naar één van de belangrijkste prijzen voor schilderkunst in de Benelux: De Gaverprijs. Ruim 114 kunstenaars uit Vlaanderen en Nederland vonden hun weg naar de stad van het paard en lieten drie van hun werken beoordelen door de vakkundige jury onder leiding van Jo Coucke. Voor deze editie werden 17 kunstenaars geselecteerd voor de tentoonstelling in cc De Schakel, onder wie de 3 laureaten.
Middenste werk wordt opgenomen in Waregems kunstpatrimonium
De winnaar van deze editie werd de Brugse Isa D’hondt. Juryvoorzitter Coucke omschreef haar werk als volgt: “In haar zeer consistente inzending van drie acrylschilderijen brengt Isa D’hondt een ogenschijnlijk eenvoudige beeldtaal die ondanks de intensieve picturale realisatie die eraan ten grondslag ligt, niet vermoeid overkomt maar integendeel een aantrekkelijke frisheid behoudt.” Zij mocht het prijzengeld van 5000 euro in ontvangst nemen en krijgt een solotentoonstelling in Bruthaus Gallery in 2023. Het winnende werk ‘Toch’ van 2020 wordt opgenomen in het kunstpatrimonium van stad Waregem.
Marie-Sophie Beinke uit Antwerpen werd bekroond met de tweede prijs (2500 euro), de Nederlandse Tineke Roelofs kaapte de derde prijs (1000 euro) weg en de enige man in het gezelschap Filip Anthonissen uit Gent kreeg een eervolle vermelding.
De tentoonstelling van de laureaten en de geselecteerde werken loopt nog tot 27 februari in de hal van cc De Schakel en is elke dag geopend van 10u-17u. Er is gratis toegang, mondmasker is verplicht.
Van links naar rechts: Jo Coucke (juryvoorzitter); Dave Van Robays (directeur cc De Schakel); Tineke Roelofs, Isa D’hondt; Pietro Iacopucci (Schepen van cultuur): Marie-Sophie Beinke; Filip Anthonissen; Jo Neirynck (schepen van jeugd, burgerzaken en onderwijs) – foto Yani Beel
Op 17 januari wordt de heilige Antonius-Abt, ‘Toontje met het varken’, gevierd. Deze Sint-Antoniusvieringen zijn heuse volksfeesten. Jaarlijks nemen duizenden mensen uit verschillende dorpen en verenigingen hieraan deel, met als belangrijk element de verkoop van varkenskoppen. Ook in de parochiekerk van Desselgem wordt de H. Antonius vereerd, maar van de traditionele vieringen met verkoop van varkenskoppen en processies weet niemand meer.
Op initiatief van enkele verenigingen, willen Centrum Agrarische Geschiedenis, Histories en PARCUM de Sint-Antoniusvieringen in Vlaanderen laten erkennen als Vlaams Immaterieel Cultureel Erfgoed, samen met zoveel mogelijk lokale vieringen. Het is belangrijk voor de erkenning om aan te tonen dat de Sint-Antoniusvieringen een breed gedragen fenomeen zijn. Daarom lanceren deze erfgoedkoepels een bevraging.
In de Sint-Martinuskerk is er een devotienis ingewerkt in de zijmuur, die is toegewijd aan Sint-Antonius Abt. Hij is de tweede patroonheilige van de parochie. Hij wordt er al vereerd sedert 1730. Deze heilige wordt gediend voor de genezing van het wild of Sint-Antoniusvuur (gordelroos), de zona, brand- en nagelgaten en andere huidziekten zowel bij de mensen als bij dieren. Hij wordt aangeroepen tegen ziekte en sterfte onder het vee en voor het "wellukken van de vruchten der aarde". In katholieke kringen wordt Antonius aangeroepen om zoekgeraakte zaken terug te vinden met de volgende woorden: "Heilige Antonius, beste vriend, maak dat ik m'n ... vind" of "Heilige Antonius, lieve sint, zorg dat ik m'n ... vind" of "Sint Antonius, heilige man maak dat ik mijn ... vinden kan". Als het voorwerp is teruggevonden moet men de Heilige Antonius bedanken. Begin juli , de maandag van ommegang in Desselgem is er plechtig jaargetijde voor de bedevaarders.
(1) 1843(2) reliekschrijn, 1751-1800; Op de hals, onder de buste van Antonius is een “Bekoring” afgebeeld.(3) 1651-1700.Een bijzonder opzichtig uitgedoste Antonius
Antonius van Egypte
Antonius werd geboren als kind van rijke ouders. Toen Antonius twintig jaar was, stierven zijn ouders. Hij gaf alle bezittingen aan de armen en trok zich in eenzaamheid in de woestijn terug. Later voegden andere christenen zich bij hem en vormden een van de eerste gemeenschappen van monniken in zijn klooster van Sint-Antonius in de Oostelijke Woestijn van Egypte.
Hij was de eerste monnik die vele volgelingen kreeg en staat daarom bekend als de vader van het kloosterleven. Hij stierf op 105-jarige leeftijd en werd volgens zijn eigen instructies in een geheim graf begraven om te voorkomen dat zijn graf een plaats van verering zou worden. Al snel na zijn dood werd hij heilig verklaard. Athanasius van Alexandrië schreef de bekendste biografie over Antonius.
Het gebeente van Antonius zou rond 1070 uit Constantinopel naar Saint-Antoine-l'Abbaye in het kanton Saint-Marcellin (vroeger La-Motte-aux-bois in het Departement Isère, Arrondissement Grenoble) gebracht zijn en daarna verloren zijn gegaan, op enkele kleine deeltjes ("partikels") na.
Over de authenticiteit van de bestaande relieken zoals ook bewaard in Desselgem, bestaat grote onzekerheid. Verhaald wordt dat zijn gebeente in 1491 werd overgebracht naar de Sint-Juliuskerk in Arles (Frankrijk), alwaar het volgens sommigen nog steeds zou liggen. Ook zou nog een armreliek in Keulen bewaard zijn. Overigens is van deze reliek de authenticiteit evenmin zeker. Men bedenke hierbij dat Antonius een heilige uit de laat-antieke tijd was en in feite genieten de meeste relieken uit die tijd niet meer dan het voordeel van de twijfel.
Verhalen
Zijn bijnaam’ Antonius met het varken’ ontstond in de middeleeuwen. De Antonieten, leden van de naar hem vernoemde verpleegorde, mochten hun varkens vrij laten rondlopen als vergoeding voor de verpleging die zij verstrekten. Op 17 januari werden deze varkens geslacht en het vlees verdeeld onder de armen. Bekend is ook het verhaal van de Verzoekingen van Sint-Antonius. Aan Antonius zouden demonen zijn verschenen die poogden hem van het goede pad af te houden. Dit verhaal is een rijke inspiratiebron geweest voor vele schilders van Jeroen Bosch tot Salvador Dalí.
Antonius is de patroonheilige van de wevers, slagers, suikerbakkers, mandenmakers, begrafenisondernemers, zakkendragers, zwijnenhoeders, varkens en huisdieren en patroon tegen de pest, ziekten, Sint-Antoniusvuur en veeziekten. In onze streken werd hij aanroepen als pestheilige.
Zijn attribuut is een bel. Deze is soms bevestigd aan zijn staf. De varkens van zijn orde dragen ook een bel. Het Antoniuskruis of Tau(-kruis) is een onderscheidin gsteken van de Orde van Sint-Antonius, een kruis in T-vorm met daaraan een zogenaamd Antoniusklokje, om de hals gedragen aan een koord of keten.
De Waregemse gemeenteraad keurde vorige dinsdag 11 januari 2022 de renovatie goed van de Regenboogbrug, die de Zuiderlaan over de stadionvijvers met de Elindus Arena verbindt. Het ontwerp van Maarten Van De Voorde Architects werd unaniem goedgekeurd. De geraamde kostprijs bedraagt 912.245,31 euro incl. btw. De werken zouden al in april kunnen opstarten met en met een voorziene looptijd 110 dagen zou de regenboogbrug mogelijks in oktober zijn afgewerkt.Ook in de toekomst zal de brug enkel toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers.
De ontwerpopdracht ‘renovatie Regenboogbrug stadionvijvers’ werd gegund aan Maarten Van De Voorde Architecs BV., Waaienberg 123 te 1745 Opwijk in het schepencollege van 14 oktober 2020. In zitting van het college van 7 juli 2021 werd het voorontwerp goedgekeurd.
Het ontwerp bestaat uit de afbraak en het vervangen van het brugdek en de balustrade, het opknappen van het voorpleintje ter hoogte van de Zuiderlaan en het opknappen van het pleintje tussen en naast de brug en het bezoekerspaviljoen van de Elindus Arena.
De Regenboogbrug werd aangelegd om het wereldkampioenschap wielrennen in 1957 in het voetbalstadion te laten aankomen. De ontstaansgeschiedenis van de brug is legendarisch en was broodnodig voor het bekomen van het wereldkampioenschap in 1957. De brug was nodig voor de laatste rechte lijn naar de aankomstlijn in het Regenboogstadion. Het verleden wordt verwerkt in het ontwerp. Het podium van WK57 wordt vereeuwigd op het brugdek. De namen van de winnaar Rik Van Steenbergen, tweede Louison Bobet en derde André Darrigade worden in speciaal materiaal op de grond aangebracht. We missen dan Rik Van Looy (4de) en Fred De Bruyne (5de).
Speelse letters aan het begin van de brug brengen de verwijzing naar de sporthoogdag in het straatbeeld. In het midden krijgt de brug een soort ‘uitbuiging’ met een bankje. “Dat zorgt ervoor dat de brug ook een ontmoetingsplek wordt, of een rustplek met mooi zicht op de stad”, zegt architect Maarten Van De Voorde. De brug wordt niet volledig afgebroken. De palen waarmee ze nu in de stadionvijvers staat, blijven staan. Daarop wordt een nieuw dek aangebracht, dat deels uit beton en deels uit staal bestaat.
Voor de aanleg van de brug werd al 750 000,00 € voorzien in de begroting onder de post ‘rnovatie brug stadion’. Bij de beslissing in de gemeenteraad werd een aanpassing voorzien in het meerjarenplan van bijkomend 390.000 €, zodat 1 140 000 € inclusief btw is voorzien voor dit project. Met dat geld wordt niet alleen de brug maar ook de omgeving aangepakt. De omgeving voor de brug wordt opgefrist en daar wordt ook de naam verwerkt in de balustrade. Op het einde van de brug komt een pleintje. “Dat wordt een zone die kan worden afgesloten en daar kunnen de bezoekende supporters van de voetbalmatchen van SV Zulte Waregem op een veilige en verantwoorde manier verzamelen. De brug vormt immers de officiële verbinding voor de bezoekers van de parking Jeugdcentrum naar het stadion”, aldus Van De Voorde. “Dat alles werd trouwens beslist in overleg met de voetbalclub.”
“Als ze starten in april kunnen we klaar zijn in oktober. Al moeten we wel extra voorzichtig te werk gaan, aangezien het gaat om een brug die in water staat”, zegt Van De Voorde. “Wat matchen betreft, zou de club aan de kalendercommissie vragen om de risicomatchen, in dit geval de derby met KV Kortrijk, iets later op het seizoen te plaatsen. Voor de andere matchen zal een tijdelijke ingang gecreëerd worden.”
Zondag 23 januari 2022 om 10.30 u. kunt u terecht op Toast Literair, een evenement van Davidsfonds in de bibliotheek van Waregem. Illustratrice Flore Deman geeft je een kijk op het creatieproces van illustraties. Aan de hand van haar verhaal en enkele filmpjes kom je te weten hoe een tekening tot stand komt. Daarnaast krijg je al een voorproefje op een tentoonstelling die in februari in de bibliotheek te zien is en waaraan Flore meewerkte. Inschrijven tegen 18 januari 2022 via desselgem@davidsfonds.net Deelnameprijs 10 €.
Jaarlijks viert Davidsfonds de literatuur tijdens Toast Literair, de grootste literaire brunch in Vlaanderen. Het weekend van 22 en 23 januari 2022 zijn we al aan de 12e editie. Davidsfonds vrijwilligers over heel Vlaanderen en Brussel brengen schrijvers en literatuurliefhebbers samen tijdens diverse activiteiten.
Flore Deman
Flore Deman (°Waregem 1992) is sinds 2014 freelance illustrator. Ze combineerde dit aanvankelijk nog met de job van stafcoördinator Cultuur bij de stad Waregem en besliste in 2020 middenin de corona-pandemie de stap te zetten om fulltime zelfstandig te worden en te leven van het tekenen, haar droomjob. Als illustrator tekent zij oa. voor kranten & magazines als @demorgen, @knackweekend, is huisillustrator van @okvtijdschrift, @mementowoordfestival, lid van @letterzetterkortrijk en bracht 3 kinderboeken uit (Octopus droomt van een lief, Giraf wil ook een geluid! en Koala zit verstopt).
Ze maakte geëtste illustraties voor een koffiemerk in New York (Saison), had publicaties in verschillende Belgische en Nederlandse tijdschriften (Nest, Charlie, De Standaard magazine, Knack). We kennen haar ook van campagnes voor culturele evenementen (festivals, poëziewedstrijd, nacht van het museum,...).
“Ik creëer erg graag sterke visuals die moeilijke maatschappelijke thema’s in het daglicht plaatsen. Ik heb een sterke voorliefde voor vrouwenthema’s (call me a feminist) & haat het wanneer bepaalde thema’s taboe zijn!”
De illustraties van Flore scoorden hoog op verschillende internationale wedstrijden. In 2020 ontving ze onder meer de World Illustration Award (De Narcist- redactioneel), iJungle Awards (The UNwind – Merit Award – categorie Redactioneel) en de Brightness Award (3e plaats redactioneel). In 2021 kwam er de nieuwe internationale bekroning met de iJungle Award (Femicide – Merit Award redactioneel).
Streamingdiensten staan bol van Nordic Noir, bekende gezichten trekken er massaal naartoe, onze woonkamers volgen hun trends en nog nooit klonken zoveel Vlaamse bands zo 'Scandinavisch'. Ook de programmamakers van De Schakel zijn in de ban van het noorden en nodigen je uit voor een warm programma. Velkommen, tervetuloa, välkommen, velkomið! Reserveer : https://www.ccdeschakel.be/pQo4GIw/uit-het-noorden
Vrijdag 21 januari 2022 laat Soetkin Baptist Noorwegen heel even in de kou en komt je met haar hemels warme stem het betere Frans chanson inlepelen in de Sint-Margarethakerk in Nieuwenhove. Met Que Désire laat Soetkin gekende én vergeten chansons met een breekbare grootsheid herleven. Met karakter en overgave brengt ze een meeslepend repertoire dat niet zelden op een staande ovatie wordt onthaalt. Soetkin wordt vocaal bijgestaan door Aline Goffin en geflankeerd door veelzijdige rasmuzikanten: Bert Candries op gitaar en basgitaar, Luc Vanden Bosch op drum en Paul Flush aan het hammondorgel. Aanvang om 20 u.
Woensdag 26 januari om 20 u. brengt Annemie Struyf haar verhaal over het hoge Noorden in de schouwburg van CC De Schakel, Schakelstraat 8, Waregem tel 056 62 13 40.
Soetkin Baptist
Soetkin Baptist (mezzosopraan, °1985) startte in 1994 haar muzikale opleiding in Galmaarden, waar ze viool en later ook zang volgde. Daarnaast zong ze in verschillende ensembles en koren, waaronder Innamorati di Musica. In 2003 zette ze haar studies voort bij het Lemmensinstituut te Leuven, met zang als hoofdinstrument (Dina Grossberger), naast viool en piano. Zes jaar later studeerde ze af met grote onderscheiding voor zang.
Van 2004 tot 2009 was zij de hoofdzangeres van Ishtar, de Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival in Belgrado, Servië, in 2008. Met O Julissi, een liedje in een verzonnen taal, strandde de groep in de halve finales. Vanaf 2007 stond zij op het podium met Chansons sans Paroles van Wouter Vandenabeele, haar duo met Anne Van den Bossche (piano), Soetkin made in France met ensemble Polygone, haar duo met gitarist Bert Candries en Duo Dès (met Eddy Peremans op gitaar), Friday in the City (met o.a. Marty Townsend).
Daarnaast is Soektkin ook een geliefde gastzangers bij o.a. Olla Vogala en zingt zij nog steeds bij Encantar. Sinds april 2012 werkt Soetkin als gastmuzikante mee aan 'Drumming' van Anne Teresa De Keersmaekers' Rosas en is zij regelmatig te gast bij Graindelavoix en bij het ensemble Psallentes.
In september 2013 verhuisde Soetkin in Noorwegen waar ze onder meer werkte aan een eigen repertoire onder de titel FuRua dat in 2015 live werd voorgesteld aan het publiek. Nu woont Soetkin in een afgelegen dorp in Noorwegen, waar ze muziekles geven. En ook zelf muziek maakt, natuurlijk. Met het programma van Annemie Struyf in het hoge Noorden werd duidelijk dat ze hier in Vlaanderen nog niet vergeten is.
Samen met haar uitgelezen band en de even schitterende Aline Goffin als backing, laat ze op een briljante wijze héél wat Franse chansons herleven. Jean Ferrat, Dalida, Michel Delpech, Charles Aznavour,… om er maar enkele te noemen. En niet zomaar! Menig nummer kreeg een totaal eigen arrangement waarbij er een vlaag van herkenning was maar evenzeer verrassing en virtuositeit. Nummers werden aangedikt, andere zijn totaal uitgekleed, maar er is één constante: de schitterende stem van Soetkin (én van Aline) die het publiek van het ene kippenvelmoment naar het andere voert.”
De eigenzinnige, soms wat theatrale, maar wel karaktervolle songkeuzes en dito interpretaties maakt van haar programma Que Désire een voorstelling om verliefd op te worden.
Annemie vertelt, Soetkin zingt
In het Hoge Noorden hebben ze elkaar ontmoet. Soetkin maakte er muziek, Annemie schreef er een boek. En samen vertellen ze hun verhaal. Over het Hoge Noorden, over vallen en opstaan, over diep ademhalen en verder gaan. Over hoop en verlangen. Over dromen en durven dromen.
Achter haar piano met uitzicht op het Noorse landschap begon Soetkin Baptist te dromen en te schrijven. Haar dromen kregen vorm. Mooi, maar soms ook hartverscheurend en rauw. De drang om te creëren was groot en weerklonk over de fjorden, op de grens op tussen kwetsbaarheid, speelsheid en vokale virtuositeit. In deze bizarre tijden brengt ze wonderlijke repertoire dat ontroert, inspireert en verbindt.
In hert Hoge Noorden begon journaliste en reportagemaker Annemie Struyf te schrijven aan haar nieuwe boek. Ze wilde de lessen die ze de voorbije jaren in haar persoonlijk en professioneel leven heeft geleerd, doorgeven aan andere dromers. Durf Dromen is de raad die ze wil geven, meteen ook de titel van haar nieuwe boek. Want dromen zijn kostbaar en moeten gekoesterd worden, zeker in moeilijke tijden.
Om de Waregemse verenigingen te ondersteunen in deze moeilijke coronatijden wil het stadsbestuur de komende drie jaar een bijkomende steun van in totaal 90 000 euro voorzien. Deze nieuwe maatregel wordt ter goedkeuring in de gemeenteraad van dinsdag 1 februari 2022 voorgelegd.
Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijke maatregelen. Daarom keurde de gemeenteraad op 7 april 2020 al een noodfonds van 2 miljoen euro goed, waarvan 250.000 euro voor het verenigingsleven in de vrijetijdssector. Bedoeling was de gevolgen van de coronacrisis binnen de stad te verzachten. De gemeenteraad ondersteunde hiermee niet alleen de lokale economie en handel, maar ook de gezinnen én verenigingen.
In 2021 kwam daar nog eens nieuw pakket steunmaatregelen bij, waarvan 100.000 euro. Het betekende een extra duwtje in de rug voor de sport-, cultuur- en jeugdverenigingen die lid zijn van een erkende stedelijke adviesraad. Voor sportverenigingen, culturele verenigingen, jeugdverenigingen, seniorenverenigingen, noord-zuidverenigingen … zal een heropstart niet vanzelfsprekend zijn. Ook zij worden geconfronteerd met gemiste inkomsten en hoge kosten die de clubkas niet zomaar aankan. Om het sociale weefsel in Waregem even hoog te houden als vroeger, voorziet de stad extra financiële ondersteuning.
Het stadsbestuur wil dus nog een stapje verder gaan door de komende drie jaar bijkomende steun te verlenen. Voor 2022 wordt per stedelijke adviesraad - sport, cultuur en jeugd - 15 000 euro toegevoegd aan de subsidies. Voor 2023 wordt dat dan 10 000 euro en voor 2024 5000 euro extra per raad. De manier van verdeling gebeurt in samenspraak met de betrokken stedelijke adviesraden. Deze nieuwe maatregel moet de Waregemse verenigingen de kans geven om geleidelijk terug te keren naar een normale werking.
Als vereniging moet je zelf niets ondernemen. De verdeling van de extra coronatoelagen wordt geregeld via de verschillende adviesraden. Voor verenigingen die kampen met uitzonderlijk hoge kosten die het voortbestaan in gevaar brengen, is er een extra ondersteuning mogelijk. Hiervoor moet de vereniging wél zelf een aanvraag doen. Hiervoor zijn enkele voorwaarden vooropgesteld.
Nieuw netwerk voor supersnel internet in de binnenstad
Waregem krijgt een fibernetwerk dat ervoor moet zorgen dat we over supersnel en stabiel internet beschikken. Daarmee moeten we het groeiende dataverkeer van de toekomst aankunnen. Het netwerk wordt stapsgewijs aangelegd in de binnenstad en de omliggende wijken en zal uiteindelijk ons huidige netwerk vervangen.. Aannemer Jacops nv uit Deerlijk probeert de hinder zoveel mogelijk te beperken.
Na de goedkeuring van de eerste signalisatievergunningen mag volgende week de aanleg van het nieuwe glasvezelnetwerk van Proximus starten. Vanaf maandag 10 januari brengt de aannemer binnen de ring kabels aan op de gevels. Vanaf februari start de ondergrondse aanleg. De werken duren ongeveer twee jaar.
Ongeveer 10 procent van de kabels komt aan de gevels en 90 procent gaat ondergronds, waarbij de straat aan beide kanten opengelegd wordt. Waar mogelijk is de hinder beperkt tot een parkeerverbod langs beide zijden van de straat. Waar nodig komt er eenrichtingsverkeer en als het te smal is voor doorgaand verkeer wordt de straat afgesloten.
Herstel binnen drie werkdagen
De aanleg van het fibernetwerk omvat dus beperkte graafwerken aan het voetpad of werken tegen de gevel. De aannemer voert de graafwerken uit in zones van 100 tot 150 meter en voorziet een aansluitend herstel. Bij normale weersomstandigheden wordt het voetpad of de berm ten laatste binnen de drie werkdagen definitief hersteld. Bij het opbreken van opritten of toegangspunten voorziet de uitvoerende aannemer vooraf duidelijke en persoonlijke communicatie.
Proximus : “We geven de voorkeur aan installatie van de glasvezelkabels op de gevels van de gebouwen en niet ondergronds. Zo vermijden we onnodige hinder in de buurt. En het belangrijkste van al: je kan erop rekenen dat de werken met de grootste zorg door onze mensen worden uitgevoerd.
We brengen onze glasvezelkabel eerst discreet aan op de gevel van je gebouw (bv. in een voeg, onder de kroonlijst of onder de vensterbanken). Lopen er al kabels van andere nutsmaatschappijen over je gevel? Dan voegen we onze kabel hieraan toe. Per 2 of 4 wooneenheden plaatsen we ook een distributiepunt, zoals weergegeven.”
Verschillende clusters
De werken verlopen volgens verschillende clusters met elk hun eigen uitvoertermijn. Proximus zal telkens net voor de start van de werken een bewonersbrief bedelen met gedetailleerde info over de werken.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)