Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
22-02-2023
Kristof Chanterie lijsttrekker CD&V in 2024
Cd&v Waregem schuift Kristof Chanterie (50), huidig schepen van economie, sport en omgeving, naar voor als lijsttrekker voor de lokale verkiezingen van oktober 2024. Samen met de lijsttrekker, maakt de partij ook bekend dat fractieleider, Margot Desmet (30) als tweede op de lijst komt. Cd&v Waregem is er van overtuigd dat dit een sterk duo is dat in de voetsporen van huidig burgemeester Kurt Vanryckeghem (57) en eerste schepen Rik Soens (60) kan treden. Cd&v Waregem trekt hiermee duidelijk de kaart van een vlotte combinatie van ‘ervaring, vernieuwing en verjonging’. Dat werd afgelopen weekend beslist naar aanleiding van een intern referendum.
Kristof Chanterie & Margot Desmet: “We zijn heel tevreden dat we het vertrouwen hebben gekregen van de partij. Het doet deugd te zien dat de partij zowel kiest voor de ervaring als voor de vernieuwing. We zijn er van overtuigd dat we met een sterke ploeg naar de verkiezingen van 2024 zullen trekken. ”
Sinds huidig burgemeester Kurt Vanryckeghem in juni 2022 bekend maakte dat hij geen kandidaat burgemeester meer is bij de volgende verkiezingen, circuleerden al verschillende namen in Waregem over wie de mogelijke opvolger kan zijn. Om die knoop door te hakken koos de partij er voor om een intern referendum te organiseren. Dit maakt duidelijk dat het een belangrijke beslissing is die breed gedragen moet zijn. Het is namelijk essentieel voor voorzitter Marie-Charlotte Schurmans dat cd&v Waregem een sterke ploeg is en blijft, een groot draagvlak is dan ook van cruciaal belang. Op donderdag 16 en zaterdag 18 februari 2023 konden 100 leden van cd&v Waregem hun stem uitbrengen. Het resultaat was, zoals beslist door de partijraad, bindend voor zowel de lijsttrekker als de nummer twee op de lijst.
Kristof Chanterie trekt de lijst, Margot Desmet staat op nummer twee
Kristof Chanterie wordt naar voor geschoven als de lijsttrekker voor cd&v Waregem en hoopt daarmee Kurt Vanryckeghem te kunnen opvolgen. Kristof is 50 jaar, advocaat en momenteel schepen van economie, sport en omgeving. Kristof woont in Waregem, is getrouwd met Charlotte Devos en heeft 2 dochters. Nummer twee van de partij is jong talent, Margot Desmet. Huidig fractieleider en raadslid voor cd&v Waregem. Ze is net 30 jaar geworden, eveneens advocaat. Ze is volwassen begeleider bij Chiro Waregem Centrum en speelt basket in Desselgem.
De lijst zal verder vorm krijgen de komende maanden. Hoe de rest van de lijst van cd&v Waregem er zal uit zien, maakt nu onderdeel uit van verdere bespreking. Wél is duidelijk dat naast huidig burgemeester Kurt, ook eerste schepen Rik Soens de lijst niet zal trekken. Rik staat, net als Kurt, volop achter het idee van vernieuwing en verjonging. Beiden zien ze de toekomst van cd&v Waregem hoopvol in. Er worden al een tiental nieuwe kandidaten in het vooruitzicht gesteld.
Het feit dat Kristof Chanterie de lijst trekt, betekent niet noodzakelijk dat hij bij winst van cd&v automatisch burgemeester wordt. De gewijzigde gemeentewet schrijft voor dat de kandidaat met het hoogste aantal voorkeurstemmen van de grootste partij burgemeester wordt. Het toekennen van de eerste plaats op de lijst is echter wel een niet te versmaden voordeel op mogelijke andere kandidaten-burgemeester binnen die lijst.
In zijn vraag tijdens de jongste zitting van de Waregemse gemeenteraad noemde raadlid Michiel Vandewalle de omgeving van het fietspad tussen Hugo Verrieststraat en de Roger Vansteenbruggestraat de vuilsten hoek van Waregem. “Het fietspad parallel met de zuiderlijke spoorwegbedding tussen de Roger Vansteenbruggestraat en de Groene Wandeling ligt er slecht en erg hobbelig bij. Voor fietsers is dit zeer onaangenaam. Als dit nog niet genoeg is, merkte ik recent, toen ik er passeerde, dat aan de kant van de spoorweg, er heel wat hondendrollen liggen. Aan de andere kant staat een draad, waarachter heel wat zwerfvuil ligt. Afval trekt afval aan. Kan stad Waregem dit ofwel zelf opruimen ofwel de eigenaar aansporen dit te doen?”
Kan dit fietspad worden hersteld? Zoja, op welke termijn? 2. Hoe zal stad Waregem ervoor zorgen dat deze vuilste hoek van Waregem zo snel mogelijk opgeruimd wordt? 3. Kan er a.d.h.v. het gevonden zwerfvuil, de vervuiler worden gevonden en worden beboet? 4. Hoe zal stad Waregem ervoor zorgen dat er geen zwerfvuil meer bijkomt? Dit via preventie, maar ook door handhaving en bestraffing? 5. Kregen de stadsdiensten al eens melding van burgers over de slechte staat van het fietsdek en/of het vele zwerfvuil en hondenpoep?
“Ik trof er 27 hondendrollen aan over een afstand van ongeveer 100 meter. Zwerfvuil wordt er achtergelaten alsof het een containerpark is: Kustgras, plastieken meubelen, volle zakken afval en talloze blikjes.”, klaagt Michiel Vandewalle, fractieleider N-VA/Open Vld Waregem, aan. Daarenboven is de staat van het fietspad in erg slechte staat. Het wegdek is in erg slechte staat. Er werden in het verleden al wat oplapwerk uitgevoerd, maar dit maakt het alleen nog maar erger. Vandewalle vraagt aan het schepencollege een snelle en doortastende aanpak: Het fietspad moet een opfrisbeurt krijgen. Daarnaast riep hij tijdens de gemeenteraad op om de omgeving proper te maken en de handhavers van OVAM instructies te geven om extra aandacht te schenken aan deze locatie.
Schepen Maria Polfliet wees op het streefdoel om ook hier een trage verbinding aan te leggen, die binnen de planning van deze zone iets verder in de Vansteenbruggestraat zou uitkomen. “Het fietspad en omgeving wordt voor het openbaar domein maandelijks proper gemaakt. Het privaat gedeelte valt uiteraard onder het beheer van de curator en deze werd in december nogmaals aangemaand om het vuil op de site Sofinal-Cotesa op te ruimen. Het is niet eenvoudig om de vervuilers zelf op heterdaad te betrappen. Dat moet bovendien gebeuren door de wijkagent en pas na een voorgeschreven procedure kunnen gasboetes worden uitgeschreven.”
De milieuschepen herinnerde nog aan de reeks initiatieven, die worden genomen tegen zwerfvuil. Daar is de wekelijkse opknapronde van Werkplus en de bakfietsronde, raadplegen Infrabel voor het snoeien van hinderlijke takken, de OVAM inspecties, sensibiliseringscampagnes, enz.
Inge Vandevelde (Groen) herinnerde aan haar vraag over zelfde site jaren geleden. Ze vraagt om geen vijf jaar meer te wachten op het oneindige dossier voor de site Sofinal-Cotesa om de fietsverbinding grondig aan te pakken . Ze wenst ook de huidige verbinding langs de spoorweg te behouden, recht op recht vanuit het station naar de Groene Wandeling. Michiel Vandewalle stelt voor om met verplaatsbare camera’s zwerfvuilcriminelen te betrappen. Deze techniek wordt reeds toegepast door IMOG die mobiele camera’s inzet om sluikstorten bij glascontainers af te schrikken. “Waregem zou hetzelfde kunnen doen op zwerfvuilgevoelige plekjes in onze stad.” Omdat de termijn voor de aanpak van de oude fabrieksite erg onzeker is, stuurt ook hij aan op loskoppeling van de fietsverbinding. Het gaat over een 100-tal meter.
Schepen Kristof Chanterie stelde geen timing te kunnen geven voor de aanpak van de site Sofinal-Cotesa. De stad is geen betrokken partij. Leiedal is kandidaat-koper, maar de site zit nog altijd onder curatele. Er moet zelfs opnieuw een bodemonderzoek komen, omdat de vorige vergunning al verjaard/vervallen is.
De Vlaamse regering keurde eind vorig jaar het project ‘Digitale transformatie in Zuid-West-Vlaanderen’ goed waardoor de deelnemende partners de komende jaren kunnen rekenen op een subsidie van twee miljoen euro om hun doelstellingen te bereiken. De digitale transformatie moet leiden tot een verbeterde dienstverlening voor de 314.000 inwoners van regio Zuid-West-Vlaanderen.
Om die doelstelling te realiseren, moeten processen en producten, data, IT-infrastructuur en connectiviteit in elk lokaal bestuur van de 13 gemeenten en steden in Zuid-West-Vlaanderen van topkwaliteit zijn. Momenteel zitten niet alle lokale besturen uit de regio op eenzelfde niveau wat betreft digitalisering en er zijn zelfs grote verschillen tussen diensten onderling binnen eenzelfde bestuur. Terzelfdertijd bewegen we ons in een steeds complexere technische en technologische wereld, terwijl de verwachtingen van onze inwoners alsmaar stijgen. Je begrijpt dat samenwerking onderling, maar ook met overheden op andere niveaus, een noodzaak is om die uitdagingen het hoofd te bieden.
Jan Seynhaeve, voorzitter van de burgemeestersconferentie van de regio verduidelijkt: “Ons vertrekpunt is dat elke inwoner van de regio recht heeft op gelijke, kwalitatieve dienstverlening, ongeacht of die centraal of in een uithoek van die regio woont. Het is bovendien diezelfde inwoner die de keuze maakt om zich voor die dienstverlening te verplaatsen naar het loket van het gemeentehuis of alles liever thuis digitaal afhandelt. We hebben het hier uiteraard over alle inwoners. We laten niemand achter en hebben in het project veel aandacht voor e-inclusie.”
Algemeen directeur Hans Piepers van het lokaal bestuur Harelbeke vult aan: “De algemeen directeurs van de dertien regiogemeenten ontwikkelden in de herfst van 2021 een gemeenschappelijke visie op dienstverlening die door elke stad/gemeente afzonderlijk werd bekrachtigd: ‘de lokale besturen van de regio aangevuld, met welzijnsorganisatie W13 en intercommunale Leiedal, willen een betere dienstverlening waarbij de digitale transformatie een hefboom is om een warme, toegankelijke en lokale dienstverlening te verankeren’.
Het uitwerken van die visie leidt tot heel wat voordelen. Onze inwoners worden sneller geholpen en bovendien op de manier waarop ze dat zelf willen. De medewerkers in de lokale besturen werken sneller en efficiënter op basis van gedigitaliseerde datastromen en kunnen zo tijd maken voor de dossiers die echt tijd vergen. En in het geheel wordt de dienstverlening in onze regio naar een hoger niveau getild. Door de onderlinge samenwerking kunnen we heel snel schakelen en kan de beoogde digitalisering veel sneller gerealiseerd én volgehouden worden.”
“Dankzij de toegekende subsidies van Vlaanderen gingen we begin dit jaar van start met het project. Een stuurgroep bewaakt de inhoudelijke en financiële lijnen, terwijl een team van medewerkers op het terrein aan het werk gaat. Dat team, bestaande uit een projectcoördinator, drie atelierverantwoordelijken en een administratief medewerker wordt op dit eigenste moment samengesteld en heeft het stadhuis van Harelbeke als uitvalsbasis. Het spreekt voor zich dat de teamleden eveneens heel veel aanwezig zullen zijn in de andere lokale besturen. De stuurgroep bestaat uit een vertegenwoordiging van de algemeen directeuren, IT-specialisten of -generalisten en de intergemeentelijke organisaties W13 en Leiedal.”
5 ateliers
De versnelde digitale omslag in de lokale besturen wordt gerealiseerd via vijf ateliers:
Jan Seynhaeve: “Omdat digitale transformatie start in de hoofden van mensen is het logisch dat het project eerst focust op atelier 2. Als we het project willen doen slagen, moeten medewerkers van alle niveaus en over de besturen heen dezelfde taal spreken. Daarom starten binnenkort opleidingstrajecten voor medewerkers, leidinggevenden, beleidsmakers en raadsleden. Bijzondere aandacht gaat daarbij naar medewerkers die rechtstreeks in contact komen met de inwoners en die zelf een digitale inhaalbeweging moeten maken of die inwoners met vragen moeten kunnen helpen in de ontwikkeling van digitale vaardigheden.”
Hans Piepers: “Via atelier 1 delen we de opgebouwde bestaande kennis en vaardigheden tussen steden en gemeenten zodat niet elk bestuur apart opnieuw het warm water moet uitvinden. Daarbij nemen de meer gevorderde besturen de anderen op sleeptouw. Concreet gaat het om [1] het digitaal ondertekenen van documenten, [2] het optimaliseren van processen ter voorbereiding van een regionaal meldpunt, [3] het opzetten van gebruikersonderzoek en een gebruikerspanel en [4] een e-inclusieadviesgroep met externen.”
“Atelier 3 richt zich op het ontwikkelen van een regionale pool van IT- en helpdeskmedewerkers met als gezamenlijke doelstelling het in kaart brengen en uniformiseren van de in de regio gebruikte hard- en software. We delen wat we hebben in atelier 4 via een regionaal datateam dat ervaring en kennis deelt en instaat voor de opbouw van verschillende dashboards op vlak van dienstverlening, data en interne IT-werking. In datzelfde atelier gaan we na hoe we gemeentelijke gebouwen in de regio zo efficiënt mogelijk via glasvezel met elkaar verbinden en onderzoeken we de mogelijkheden tot het oprichten van een regionaal datacenter. We spelen hierbij ook onze rol in het verzekeren dat elke inwoner, of die nu in een stadscentrum dan wel op het platteland woont, via glasvezel verbonden is met het internet.
Tenslotte zorgen we in atelier 5 voor een verankering van de opgebouwde kennis en de resultaten van dit project. We betrekken andere gemeentelijke en bovenlokale initiatieven (politiezone, brandweerzone, opdrachthoudende IGS, projectverenigingen, …) en we zorgen ervoor dat de regio met dit project andere regio’s kan inspireren door het delen van die kennis en vaardigheden. Tegelijk moeten de voorwaarden worden vervuld om als regio blijvend te kunnen inspelen op nieuwe technologische ontwikkelingen lang nadat het project ten einde liep.”
Cijfers
Het project kan rekenen op een subsidie van 2 miljoen euro van de Europese Unie via de oproep ‘Gemeente zonder gemeentehuis’ van Vlaanderen. Die subsidie wordt door de deelnemende partners aangevuld tot meer dan 2,5 miljoen euro in totaal.
Een half miljoen euro (waarvan de deelnemende partners 80.000 euro betalen) gaat naar opleiding van de ongeveer 3.500 medewerkers en mandatarissen om hen mee te nemen in de digitale transformatie. Gedurende de looptijd van het project (drie jaar) worden vijf extra medewerkers ingezet. Hiervoor zetten we 1 miljoen euro van de subsidie in. Daartegenover staat een personeelsinbreng bij de deelnemende partners van 400.000 euro om de projecten gezamenlijk te doen slagen.
De gemeenteraad keurde in de zitting van dinsdag 7 februari het ontwerp voor de nieuwe kleedkamers van voetbalclub KRC Waregem goed. Er was dringend nood aan een nieuwbouw voor de ongeveer 540 leden van de Rassing. De werken starten op het einde van dit seizoen.
Het eerste 3D-beeld is het zicht op het nieuwe inkomblok, het tweede 3D-beeld is het nieuwe volume met secretariaat en kleedkamers.
Het goedgekeurde ontwerp omvat het bouwen van een nieuw volume, achter de tribune, waar momenteel enkele containers staan. Tussen de kantine en de bestaande kleedkamers komen er acht kleedkamers, twee scheidsrechters-kleedkamers en een ontvangst/secretariaatsruimte. Er komt een verbinding tussen de acht nieuwe en vier bestaande kleedkamers. Die laatste worden ook van nieuwe technieken en plafonds voorzien.
Daarnaast wordt onder de tribune de bestaande stookplaats vernieuwd en wordt er een nieuw sanitair blok voorzien dat bij de kleedkamers hoort. Bij deze werken wordt ook maximaal ingezet op energiezuinige maatregelen. Tegen de bestaande inkom van de kantine wordt dan weer een nieuw volume gebouwd met daarin een nieuwe inkom en nieuw sanitair. Het bestaande, verouderde sanitair van de kantine kan dan ook weggenomen worden, zodat er extra ruimte in de kantine komt.
Het project betekent een investering van ruim 1 miljoen euro. De werken starten op het einde van dit seizoen en tegen de start van het seizoen 2023-2024 zouden de bestaande kleedkamers weer gebruiksklaar moeten zijn en zouden de afbraak- en grondwerken afgewerkt moeten zijn.
Vlaamse staatshervorming hypothekeert regio Waregem (2)
Een jaar geleden publiceerden we hier al een bijdrage onder dezelfde titel, vandaar (2). We stelden hierbij de zgn. staatshervorming van de Vlaamse regering in vraag en vooral wezen we op de catastrofale gevolgen voor de toekomst van Waregem. Met de nieuwe indeling mogen gemeenten voortaan alleen nog samenwerkingen opzetten binnen hun eigen regio. Waregem ligt aan de rand van ZuidWest en buurgemeenten Zulte (regio Gent), Wielsbeke (Midwest), Kruisem en Wortegem (Vlaamse Ardennen) liggen in andere regio’s. Daarmee wordt de regio Waregem eigenlijk versnippert in vier verschillende regio’s, wat op middellange termijn nefast kan worden voor zijn economische ontwikkeling.
In de bijdrage vorig jaar konden we al bezwaren meegeven uit buurgemeente Wielsbeke. Wielsbeke werkt voor tal van beleidsdomeinen samen met Waregem en behoort tot de 13 van regio Kortrijk. We denken aan eerstelijnszorg (bv. Vaccinatiecentrum), woningbouw (sociale bouwmaatschappij Waregem-Harelbeke), afvalverwerking, . Velen in Wielsbeke werken liever samen met buurgemeenten van Waregem en hebben weinig banden met Tielt en al helemaal niet met Roeselare. Economisch leunt Wielsbeke ook veel beter aan bij de regio Waregem-Kortrijk. Wie aan de rand zit van dergelijke nieuwe afbakening is de pineut en wordt belemmert in zijn samenwerkingsmogelijkheden.
We sloten onze bijdrage vorig jaar af met de opmerking … We wachten nog op politieke reacties uit Waregem… Onbegrijpelijk dat onze Waregemse politici de bui niet zien hangen!
Professor Herwig Reynaert , UGent-politicoloog gespecialiseerd in lokale politiek, vindt het op zich goed dat er nu een lijn wordt getrokken in al die verschillende samenwerkingsverbanden. “Nu zien we dat gemeentes voor bepaalde zaken samenwerken met de ene gemeente en voor andere zaken dan weer met andere gemeentes. Of de indeling in regio’s een oplossing is voor dit kluwen, daar durf ik een vraagteken bij te plaatsen”, klinkt het tegelijk kritisch.
Ook professor Reynaert vraagt zich hardop af of deze nieuwe indeling wel nodig was. ““Ondanks het feit dat men altijd gezegd heeft dat dit geen nieuwe politieke bestuurslaag is, ben ik altijd kritisch geweest voor de indeling in regio’s. Want eigenlijk hebben we al een intermediair bestuur: het provinciale niveau. Dat wordt ook geïllustreerd in Limburg, dat niet versnippert. Als regio’s eindigen als mini-provincies wat hebben we dan concreet gerealiseerd?”
Elders is er wel kritiek van een aantal burgemeesters, vooral van gemeentes die aan de rand van een regio liggen (vb Wielsbeke). Zij willen uitzonderingen om over de regiogrenzen heen te mogen samenwerken, omdat ze op dit moment al goed samenwerken met gemeentes van buiten hun regio waarbij ze nu worden ingedeeld.
Prof. Reynaert steekt zijn twijfel niet weg. ““We zullen in de praktijk moeten zien of deze nieuwe indeling zal werken en of deze regio’s een meerwaarde zullen betekenen voor de mensen, want “daarover gaat politiek uiteindelijk nog altijd. Geen enkele inwoner zit te wachten op dit regioverhaal. Het is ver-van-mijn-bed voor de burgers. Ik vraag me af wat hier uiteindelijk de bedoeling van is.”
Concreet vindt de professor dat het Vlaamse beleid op dit moment verschillende kanten opgaat. “Enerzijds begrijp ik dat men wat eenduidiger intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wil krijgen. Anderzijds heb ik de indruk dat we op het vlak van Binnenlands Bestuur verschillende verhalen tegelijk aan het schrijven zijn. Zo heb je het verhaal van de gemeentefusies, die gestimuleerd worden. Dat is nu vrijwillig. De vraag is of de volgende Vlaamse regering dat al dan niet verplicht zal maken vanaf een bepaald moment. Door gemeentes te laten fuseren krijg je van onderuit ook een schaalvergroting. Krijgen we geen verhaal zoals onze ruimtelijke ordening in Vlaanderen eruitziet, waarbij de ene koterij naast de andere wordt opgetrokken zonder op een bepaald moment één van die vele hokjes weg te nemen?", vraagt de professor zich af.
De Provincie West-Vlaanderen maakt een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan op om nieuwe locaties voor bedrijventerreinen in de subregio Waregem te vinden. Als eerste stap in het proces werd op 12 januari 2023 al een startnota goedgekeurd met verschillende potentiële locaties waar bedrijvigheid een plek kan krijgen. De startnota wordt nu onderworpen aan een publieke raadpleging waarin de mening van de bevolking gevraagd wordt. De publieke raadpleging loopt van 30/01/2023 tot en met 31/03/2023. Iedereen kan ideeën meegeven over de locaties of andere opmerkingen indienen.
Er worden tijdens de publieke raadpleging meerdere infomomenten georganiseerd: een algemeen digitaal infomoment (webinar) en daarna verschillende fysieke infomomenten (infomarkten) in de verschillende gemeenten in de subregio. Dat zijn Anzegem, Deerlijk, Dentergem, Oostrozebeke, Waregem en Wielsbeke. De webinar vind plaats op maandag 6 februari van 19 tot 20 uur. Inschrijven voor de webinar kan via de website www.west-vlaanderen.be/bedrijvenzonesWaregem . De fysieke infomomenten vinden plaats op woensdag 8 (Waregem) 9 (Anzegem) en donderdag 16 februari (Deerlijk) telkens tussen 16 en 20 u. Ook inschrijven voor de infomomenten kan via de website. Via de storymap op de website kan men meer informatie vinden over het PRUP en de verschillende potentiële locaties voor bedrijventerreinen.
Volgende stappen
Na de publieke raadpleging zal alle inspraak samengevat en verwerkt worden in een scopingnota die op de website zal geplaatst worden. Op basis van de input van de publieke raadpleging en aan de hand van ontwerpend onderzoek zullen de ruimtelijke keuzes verder verfijnd worden in de scopingnota. Verdere stappen zijn een voorontwerp, milieueffectenonderzoek en een ontwerp-RUP met daaropvolgend een openbaar onderzoek van 60 dagen over de plannen, waar de inwoners inspraak in de plannen hebben. Na de behandeling van de opmerkingen en bezwaren door de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening (PROCORO) kan het PRUP definitief vastgesteld worden. Er wordt verwacht dat dit afgerond zal kunnen worden in de loop van 2025.
Bedrijventerreinen
Voor Waregem vinden we in de startnota als nieuwe bedrijvenzones 5. Vijverdam Anzegem, 6. Deelrup Schoondal Desselgem, 13. Wagenaarstraat, 14. Emiel Clausstraat en 15. Vichtseweg. Er wordt ook herinnert aan vorige beslissingen schepencollege 2019-2022 over WG 1 Vijverdam Zuid, WG 2 Barmbeekstraat- Nijverheidsstraat, WG 3 Stijn Streuvelsstraat, WG 4 Schoondal en WG 5 Blauwpoort.
Het Waregems schepencollege stelde in een advies van 11/4/ 2019 geen nieuwe locaties voor bedrijvigheid te voorzien buiten de lopende dossiers (Blauwpoort en Vijverdam). Schepen Chanterie : “Als stad wensen we maximaal in te zetten op reconversieprojecten i.f.v. KMO’s (bv site Mirakelstraat, site Goossens) conform de visie op de ruimtelijk-economische structuur Zuid-West-Vlaanderen, opgesteld door Intercommunale Leiedal. Dit standpunt is in zitting van 11 april 2019 bevestigd door het schepencollege”.
In zitting van 18 maart 2020 besliste het schepencollege tot opmaak van RUP woonuitbreidingsgebied Stijn Streuvelsstraat. Het bevestigde daarbij de planningsintenties tot het omzetten van woonuitbreidingsgebied naar een bestemmingscategorie bedrijvigheid voor het RUP Nijverheidstraat (ca 0,3 ha) en RUP WUG Stijn Streuvelsstraat (ca 3,7 ha).
Startnota
DeelRUP Vijverdam Zuid (Anzegem) is gesitueerd ten noorden in de gemeente Anzegem, aansluitend op het industrieterrein Vijverdam Waregem. Het terrein is gelegen langs de Schaagstraat, een lokale verbindingsweg richting Waregem en de Walskerkestraat. Beide straten maken deel uit van het fiets- en wandelnetwerk. In het noorden maakt de locatie aansluiting op de Brabantstraat en Industrielaan. Centraal in het gebied ligt het bouwkundig erfgoed ‘Hof ter Schaegen’. Ten oosten bevindt zich een beschermd dorpsgezicht ‘Hoeve met watermolen Hof ter Walskerke’. Ten zuiden aan de overkant van de Walskerkestraat is een waterbuffer aanwezig. Het terrein is hoofdzakelijk in agrarisch gebruik. Dit gebied werd in 2011 uitgesloten voor regionale bedrijvigheid. Het plan-MER stelt evenwel dat lokale bedrijvigheid wel moet kunnen onderzocht worden, mits randvoorwaarden.
Deeelrup Schoondal is gelegen aansluitend op Schoendale langs de Pitantiestraat, een lokale ontsluitingsweg in Desselgem die het bedrijventerrein Schoendale verbindt met de N43. Ten zuiden van de Schoendalestraat situeren zich de zandputten van Desselgem. Naast deze putten bevindt zich de begraafplaats van Desselgem. Ten oosten van het bedrijventerrein Schoendale is het stadsrandbos Schoondalbos gelegen. Langs de Opstalstraat is een woning in de nabijheid gelegen. Het terrein is in agrarisch gebruik.
Potenties voor watergebonden bedrijvigheid in tweede lijn. Voorstel om locatie mee te nemen in provinciaal toewijzingsproces bedrijvigheid rekening houden met mogelijk overstromingsgevoelig gebied en vrijwaren van de open ruimtecorridor tussen Desselgem en Sint-Eloois-Vijve.
DeelRUP Wagenaarstraat Ligt ten zuiden van de kern Beveren-Leie. Plangebied beslaat 1,5 ha en begrensd door agrarisch gebied (N), Omloopwegel (O) en woningen (Z en W).
Op het bilateraal overleg met de stad Waregem op 18 oktober 2022 werd aangegeven dat de stad hier liever geen bedrijvigheid ziet ontwikkelen. Ze hebben in het verleden een zone voor KMO geweigerd op deze plek omwille van water- en mobiliteitsproblematiek. De startnota geeft aan dat het niet is aangewezen om op deze locatie bijkomende bedrijvigheid te voorzien en best een openruimtebestemming krijgt.
Deelrup Emiel Clausstraat bevindt zich ten oosten van de kern Sint-Eloois-Vijve. Plangebied beslaat 2,5 ha en is begrensd door bebouwing en verharding langs Emiel Clausstraat (N), Gaverbeek (Z) en agrarisch gebied (O en W). Stad ziet ook hier liever geen bedrijvigheid ontwikkelen. Het is de bedoeling om het huidig ruimtegebruik planmatig de bestendigen.
DeelRUP Vichtseweg bevindt zich te zuiden van de kern Nieuwenhove. Plangebied beslaat 1 ha en Is begrensd door bewoning in agrarisch gebied (N), bebouwing langs de Vichtseweg (W) en agrarisch gebied (O en Z). Stad ziet hier liever geen bedrijvigheid ontwikkelen. Het is de bedoeling om het huidig ruimtegebruik planmatig te bestendigen.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)