Op donderdag 19 oktober 2020 wordt de wegbrug over de Leie in Desselgem en Ooigem afgesloten voor alle verkeer en gaan de werken voor de bouw van een nieuwe brug effectief van start. De huidige brug is te laag voor de moderne binnenvaart (4500 ton containervaart). Daarom bouwt waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv in samenwerking met de gemeente Wielsbeke en stad Waregem een nieuwe, hogere brug.
De aannemer is officieel gestart op woensdag 1 juli 2020. De inwoners van Wielsbeke en Waregem werden op 6 oktober grondig geïnformeerd over de werken op een coronaproof infosessie. Op zaterdag 24 oktober omstreeks 10 u. gaat de huidige betonnen brug op de grond. Ze werd voor het wegverkeer in gebruik genomen op 5 oktober 1967 en de oplevering dateert van 14 februari 1968. Ze heeft dus 53 jaar dienst gedaan en is daarmee de intergemeentelijke Leiebrug op die plaats met de langste levensduur. De eerste brug deed dienst van 1971 tot 1918, de tweede ijzeren brug en de laatste voorlopige houten brug deden maar 20 jaar dienst.
De nieuwe brug wordt een stalen boogbrug van 99 meter lang en 19 meter breed. Het ontwerp oogt licht en hedendaags. De nieuwe Leiebrug komt op dezelfde locatie als de huidige brug, waardoor de impact op de omgeving beperkt is. Zo blijven alle woningen en een waardevol natuurgebied gevrijwaard. De kostprijs van de bouw van de nieuwe brug wordt geraamd op 6,6 miljoen euro.
“De nieuwe brug tussen Ooigem en Desselgem is niet alleen een verbetering voor de scheepvaart en de mobiliteit, maar is vooral het resultaat van de goede samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg nv, gemeente Wielsbeke en stad Waregem.” zegt Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd Regio West van De Vlaamse Waterweg nv.
De werken in Ooigem en Desselgem maken deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, dat steun geniet van de Europese Unie. Hiermee wil waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Om schepen met drie lagen containers door te laten, moeten bruggen een vrije doorvaarthoogte hebben van zeven meter. De huidige brug, die Ooigem en Desselgem verbindt, is met zijn doorvaarthoogte van 5,58 m. te laag en wordt dus vervangen door een nieuw en hoger exemplaar. Opkrikken, zoals destijds de brug in Vijve, was hier niet mogelijk.
Jan Stevens, burgemeester van de gemeente Wielsbeke: “De hogere brug zal meer scheepvaartverkeer toelaten vlot onze regio te passeren, wat de lokale economie alleen maar ten goede komt. Door de aparte en brede fietsstroken zal ook de veiligheid van de zwakke weggebruikers gevoelig verbeterd worden."
Tijdelijke voetgangersbrug
Tijdens de werken, die ongeveer 1,5 jaar zullen duren, kunnen fietsers en voetgangers gebruik maken van een tijdelijke fietsers- en voetgangersbrug. De brug heeft een hellend vlak en geen fietsgeulen. Zo kan iedereen gemakkelijk met de fiets aan de hand over de brug. Deze tijdelijke fietsers- en voetgangersbrug werd eind september geïnstalleerd.
Omleiding
Aangezien de nieuwe brug op dezelfde locatie komt als de huidige brug, zal het verkeer vanaf 19 oktober tot het einde van de werken geen gebruik kunnen maken van de brug. Auto’s en ander wegverkeer kunnen omrijden via de Gentseweg, Expresweg, Ooigemstraat en de Wielsbeeksestraat.
Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de tijdelijke fiets- en voetgangersbrug ter hoogte van de Munkenhofdreef. Het jaagpad langs de Leie wordt onderbroken dus fietsers kunnen rondrijden langs de Eerste Linie Regimentstraat en de Tweede Aardstraat.
Nieuwe fietsbrug
De Vlaamse Waterweg nv investeert samen met de gemeente Wielsbeke en stad Waregem ook in de recreatieve troeven van de Leie en haar omgeving. Met een nieuwe brug specifiek voor fietsers en voetgangers wordt de beleving van de Leievallei versterkt. Het ontwerp van de nieuwe fietsbrug is ondertussen afgewerkt. De brug wordt gebouwd ter hoogte van Beveren-Trakel in Waregem en de oude Leie-arm in Ooigem. De nieuwe brug wordt een stalen S-vormige brug met een overspanning van 59,5 meter. Het ontwerp is sober, maar harmonieus en vormt één geheel met de bomenrijen en het open Leielandschap. De brug krijgt betonnen aanloophellingen die naadloos zullen aansluiten op de bestaande jaagpaden aan beide zijden van de Leie.
Nog dit najaar zal De Vlaamse Waterweg nv de omgevingsvergunning voor de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug indienen. Daarna start de zoektocht naar een geschikte aannemer. Als alles goed verloopt, zullen de werken in de zomer van 2021 starten.
“De fiets- en wandelbrug zal een enorme boost geven aan de recreatie langs de Leie, niet in het minst met de ontdekking van de prachtige groenzone aan de overkant van de rivier.” aldus eerste schepen van stad Waregem, Rik Soens.
https://www.seineschelde.be/nieuws/bouw-nieuwe-wegbrug-tussen-ooigem-en-desselgem-effectief-van-start
http://www.blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=2216012
09-10-2020, 00:00 geschreven door wareber
|